Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_danieke_

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:36

xx_Mariekee schreef:
Ik vind het echt een hele slechte manier om je paard te straffen..
Hierdoor word het dier misschien kopschuw en heb je nog meer problemen, gewoon drijven als je een poging 'voelt' tot steigeren lijkt me een slimmere oplossing..

dat kopschuw hebben we nou zo vaak gehoord je moet gewoon tussen de oren slaan zodat je denken dat ze zich gestoten hebben . volgens mij heb jij ook nog niet op een echte "rotbok" gezeten want daarmee helpt voorwaarts drijven niet Knipoog.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:37

Overigens had het een edit moeten zijn, geen quote. Het is nog vroeg Clown

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:42

Utixo schreef:
Gezellig hier Haha!

Zucht... Sorry, maar word er nu toch wel moe van. Er word nu al 14 pagina's lang uitgelegd dat drijven bij een echte steigeraar geen zin heeft, en dat ze ook echt niet kopschuw worden van 1 a 2 fikse knallen tussen!!! de oren. Kappen jullie nou allemaal eens met hoe zielig het is, ik krijg er jeuk van. 600 Kilo stuiterend paard bovenop me omdat hij omgeklapt is. Dat is zielig. Voor mij!

Weet je wat het probleem is... Mensen zoals KiWiKo en Sutelenogwat (vergeef mij!) krijgen de etters te rijden die door de mutsen die niet durven te meppen verpest zijn.

Zo, barst maar los, ik weet dat de mensen die een paard wel een keer flink op hun lazer durven te geven me snappen

ik snap je helemaal maarja sommigen willen gewoon eerst ff voelen hoe dat is om een paard van 600kg op je te krijgen !

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:55

Wat zonde, wat een strijd hier!
is het samenvattend niet als volgt?

Zoek eerst oorzaak van steigeren.
Zoek daar afhankelijk van- een oplossing voor.

Bij medsche problematiek eerst het probleem oplossen, dan pas verder rijden.
Bij hierarchische problematiek paard binnen twee seconden straffen ivm asscociatie. Een dier van 600 kg mag best wat voelen. Als de timing maar juist is zodat het dier het snapt!

Bij verknipte paarden: Enkeltje hemel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:59

slaan prima...als het nodig is....
maar op het hoofd?....of je moet het leuk vinden als het paard verder met 1 oog door het leven moet....de kans dat je een oog raakt is natuurlijk vrij groot...

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:04

geerke schreef:
slaan prima...als het nodig is....
maar op het hoofd?....of je moet het leuk vinden als het paard verder met 1 oog door het leven moet....de kans dat je een oog raakt is natuurlijk vrij groot...

dat moet je wel heel goed mikken als je erop zit ! je moet ook tussen de oren slaan ! ooooh hoe vaak heb ik dit al wel niet gezegd !.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:05

hier krijgen ze ook rusig ook knal voor hun kop,als het nodig is!
eigenlijk nooit tussen de oren,maar een paard wat zeg maar stuurslot heeft,of in een hoek gaat staan steigeren,
die raak ik wel eens met de zweep aan zijn hoofd,als een paard zijwaarts de bak uitgaat,en ik heb niks te vertellen,kan sturen wat ik wil en hij komt dan gewoon omhoog? dan stuur ik met mijn zweepjedaarna goed voorwaarts houden,als ze dat 1 keer verliezen,is het meestal ook goed!zijn trouwens meestal geen rotbokken,maar paarden die verveldend gemaakt zijn,door ruiters!
vooral dressuur ruiters krijgen het vaak voor elkaar,om het paard aan het staken te krijgen.meestal door ze de vooruit af te pakken.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:07

@ knooopje hoezo door ze vooruit af te pakken ??

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:13

altijd terug rijden,aan het been,iedere dag hetzelfde,sommige vooral jonge paarden hebben het nodig om even een paar rondjes lekker te galoperen,maar vaak mogen dressuur paarden dat niet,altijd terug rijden,slofje er aan.
edit:ze worden te veel opgesloten tussen been en hand.
we hebben nu een springpaard staan,liep al 2 jaar B,maar kwam niet aan de finish,hij is er nu 3 maand en loopt al m,paard is gewoon niet begrepen,gebeurt heel vaak.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 02-01-09 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlotje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:16

Mijn mening:

200 x met een zweep op zijn koppie slaan is zeker zonde en pijniging...
Maar wij hadden een oud paardje die we overgekocht hadden van een exspringruiter.
Het was dus een springpaard.
Naah.. hij mocht nu niet meer springen omdat ie te oud was geworden.
Maar we reden dressuur mee.
Nu.. telkens we met hem in de buitenpiste/de buitenspringpiste/een buitenrit gingen,
Ging ie omhoog, bokte ie en croste ie weg..
Niet gezellig natuurlijk (ben er zelf al veel keer afgevallen Huilen van het lachen)
Maar euh.. we hebben een professioneel iemand gevraagd om hulp.
Hij had dus een trauma van alle zweepslagen die hij had gekregen toen hij een sprong miste/weigerde/omliep.
Dat viel ook duidelijk te zien aan zijn littekens op zijn lichaam...
Ze is er mee gaan rijden, buiten en ging ie omhoog, heeft ze een ei op zijn kop geslaan.
Sindsdien gaat het stukken beter.
Nu is ie inmiddels op pensioen.
Maar euh... Je hoeft natuurlijk niet te ver gaan in zo een dingen... Verdrietig

xxx Charlotte

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:16

knooopje schreef:
altijd terug rijden,aan het been,iedere dag hetzelfde,sommige vooral jonge paarden hebben het nodig om even een paar rondjes lekker te galoperen,maar vaal mogen dressuur paarden dat niet,altijd terug rijden,slofje er aan.

ooh zo ik snap hem ( tis nog vroeg he ! ) klopt ! een paard moet ook een keer lekker kunnen gaan zodat de gekkigheid eraf kan Knipoog

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:19

Charlotje94 schreef:
Mijn mening:

Maar wij hadden een oud paardje die we overgekocht hadden van een exspringruiter.
Nu.. telkens we met hem in de buitenpiste/de buitenspringpiste/een buitenrit gingen,
Niet gezellig natuurlijk (ben er zelf al veel keer afgevallen Huilen van het lachen)
Hij had dus een trauma van alle zweepslagen die hij had gekregen toen hij een sprong miste/weigerde/omliep.
Ze is er mee gaan rijden, buiten en ging ie omhoog, heeft ze een ei op zijn kop geslaan.

xxx Charlotte

200 honderd keer slaan heeft ook geen zin . 1x goed slaan heeft veel meer werking ! en bij de koppige soms 2x Knipoog

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:22

danieke94 schreef:
knooopje schreef:
altijd terug rijden,aan het been,iedere dag hetzelfde,sommige vooral jonge paarden hebben het nodig om even een paar rondjes lekker te galoperen,maar vaal mogen dressuur paarden dat niet,altijd terug rijden,slofje er aan.

ooh zo ik snap hem ( tis nog vroeg he ! ) klopt ! een paard moet ook een keer lekker kunnen gaan zodat de gekkigheid eraf kan Knipoog

haha even offtopic!
welke naam staat er als laatse op de buyvoets bokaal??

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:26

knooopje schreef:
haha even offtopic!
welke naam staat er als laatse op de buyvoets bokaal??

2006 > lotte jansen
2007 > niemand maar die komt er nog op Knipoog
2008 > ik Haha!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:31

ow 2007 was ik!!had de beker weggebracht naar ruiterslot,die zou hem graveren,heeft ie dus niet gedaan??

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:34

nee niet gedaan maar als ik erop kom doen ze 2007 ook meteen Knipoog maar rij jij bij de hagmolen ofzo ?

Charlotje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:43

danieke94 schreef:
Charlotje94 schreef:
Mijn mening:

xxx Charlotte

200 honderd keer slaan heeft ook geen zin . 1x goed slaan heeft veel meer werking ! en bij de koppige soms 2x Knipoog

Ja dat vind ik ook!
Maar met een ei werkt het ook vaak!!
En als dat niet werkt..
Tja dan moet het maar gewoon met het zweepje of met een tak Vork

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:52

Met dat ei of zweep met water, is het de bedoeling dat het paard denkt dat er bloed langs zijn hoofd loopt. Een methode die ik eerlijk gezegd niet zo kan waarderen. Is voor een paard veel traumatischer als een gewone harde knal.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:54

Ik vind die methode ook veel omslachtiger, trauma of niet. Als mijn zweep effectief is, gebruik ik die. Zoals ik al eerder zei, ik mp hem niet omdat er dan gedacht word dat er een tak boven z'n hoofd hangt. Hij mag van mij best snappen dat het de zweep is hoor, zit ik niet mee. Zolang het effect maar is dattie weer op de grond land. En daar blijft.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:55

Utixo schreef:
Ik vind die methode ook veel omslachtiger, trauma of niet. Als mijn zweep effectief is, gebruik ik die. Zoals ik al eerder zei, ik mp hem niet omdat er dan gedacht word dat er een tak boven z'n hoofd hangt. Hij mag van mij best snappen dat het de zweep is hoor, zit ik niet mee. Zolang het effect maar is dattie weer op de grond land. En daar blijft.

Hier sluit ik me bij aan. Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:58

Zo bedoel ik het ook Ja

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:00

En toch kijkt mijn paard nog elke dag vrolijk als ik er ben, kriebelt hij mijn nek (en hapt vervolgens, waar hij ook een pets op zijn neus voor krijgt, maar dat terzijde) springt niet evrwoed opzij als ik aan kom rennen en speelt nog vol overtuiging met me als hij los staat. Alle 3.
Onbegrijpelijk he?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:10

Utixo schreef:
En toch kijkt mijn paard nog elke dag vrolijk als ik er ben, kriebelt hij mijn nek (en hapt vervolgens, waar hij ook een pets op zijn neus voor krijgt, maar dat terzijde) springt niet evrwoed opzij als ik aan kom rennen en speelt nog vol overtuiging met me als hij los staat. Alle 3.
Onbegrijpelijk he?

Nee, hoor, want jouw correctie was fair en begrijpelijk voor het dier. Het kan de band zelfs verstevigen, helder maken. Knipoog

Er is geen paard zo zielig als een paard wat niet weet waar het staat. Dat is imo mentale dierenmishandeling. Bloos

kivenkantaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:21

Daar gaat het paard zich toch niet beter van gedragen. Het is gewoon zielig en je krijgt er echt geen goede band door met je paard ofzo. Beter uitzoeken waarom hij steigert en daar wat aan doen, maar niet met de zweep er op los gaan meppen. Een zweepje is bedoeld als hulpmiddel en niet om je paard een knal op zijn neus te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:37

Kivenkataja, het is ook niet de bedoeling dat je een steigerend paard, op het moment dat het omhoog komt, tegen de neus aan mept, maar van bovenaf, tussen de oren. Verder is er al meerdere keren gezegd dat één welgemikte mep afdoende moet zijn, doorslaan heeft totaal geen zin en ook geen effect;)