Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
laura1986 schreef:Cassole schreef:Via google bij deze site terecht gekomen waarin een aantal interessante feiten/weetjes aan de orde komen incl. een advies het paard te rijden nadat het 4 geworden is. http://www1.agric.gov.ab.ca/$department ... ll/hrs3835
Hm ben er niet zo blij mee dat er staat dat een wat overbouwd paard niet geschikt is om op te rijden, maar wel om te racen. Ik zie het niet niet gebeuren met al die overbouwde tinkers, highland pony´s en fjorden..
xxkimmetje schreef:Hm ben er niet zo blij mee dat er staat dat een wat overbouwd paard niet geschikt is om op te rijden, maar wel om te racen. Ik zie het niet niet gebeuren met al die overbouwde tinkers, highland pony´s en fjorden..dan moeten mijn 2 dames dus de race wereld ingaan? whuahaha mjah.. ok...
overbouwd hoeft geen probleem te zijn, je moet er alleen iets harder aan werken om ze op de achterhand te laten lopen.
xxkimmetje schreef:Ik heb mijn Fjordenmerrie van Balony nu al vanaf haar geboorte...
Vanaf het begin ben ik gelijk haar alle dingen gaan leren, want ze is gewoon zoals de meesten voorwaarts en koppig...
Het enige wat daartegen helpt bij mij is gewoon blijven aanpakken als is het bit nodig!
Ze loopt gewoon over me heen en het kan haar geen moer schelen!
Ze is nu een groote twenter die zo koppig is als ik weet niet wat en amper te houden...
Ik gooi het bit er gewoon in en longeren maar totdat ze normaal loopt...
Ze heeft de laatste tijd veel meegemaakt dus ik wou wat rustiger aan doen...
De eerste dag dat ze bij de kliniek weg kwam deed ik even lief tegen haar even aandacht rustig lopen aan halster en ze loopt me het hek uit weer plat!
Ik wil wel wachten tot haar 6de om te rijden maar als ik dat doe verpest ik haar!
Want ze lusiert nergens naar, ze kan niet voor de kar dus ik kan dat sturen ook niet leren...
Ze kan niet springen en mag zelfs geen balken voor een tijdje...
En anders leren sturen wil gewoon niet en ik heb ervaring met Balony merrie's...
Wat ik hier anders mee moet weet ik niet...
Misschien weten jullie iets, maar willen jullei dan even een berichtje sturen...
Airiin schreef:xxkimmetje schreef:Ik heb mijn Fjordenmerrie van Balony nu al vanaf haar geboorte...
Vanaf het begin ben ik gelijk haar alle dingen gaan leren, want ze is gewoon zoals de meesten voorwaarts en koppig...
Het enige wat daartegen helpt bij mij is gewoon blijven aanpakken als is het bit nodig!
Ze loopt gewoon over me heen en het kan haar geen moer schelen!
Ze is nu een groote twenter die zo koppig is als ik weet niet wat en amper te houden...
Ik gooi het bit er gewoon in en longeren maar totdat ze normaal loopt...
Ze heeft de laatste tijd veel meegemaakt dus ik wou wat rustiger aan doen...
De eerste dag dat ze bij de kliniek weg kwam deed ik even lief tegen haar even aandacht rustig lopen aan halster en ze loopt me het hek uit weer plat!
Ik wil wel wachten tot haar 6de om te rijden maar als ik dat doe verpest ik haar!
Want ze lusiert nergens naar, ze kan niet voor de kar dus ik kan dat sturen ook niet leren...
Ze kan niet springen en mag zelfs geen balken voor een tijdje...
En anders leren sturen wil gewoon niet en ik heb ervaring met Balony merrie's...
Wat ik hier anders mee moet weet ik niet...
Misschien weten jullie iets, maar willen jullei dan even een berichtje sturen...
Rijden lost helemaal niets opIk zou eerst fatsoenlijk gaan grondwerken om je paard te leren dat jij een ruimte hebt van minimaal 2 meter waar ze absoluut niet in mag gaan staan. Mijn paardbeest mag ook vrolijk 20 meter ophoepelen als ze zomaar door mij heen wil lopen. En dat doet ze vaak, dus ze kan uitstekend achteruit ophoepelen inmiddels. Ik zou les nemen van iemand die ervaring heeft en je goed kan leren hoe je met zulke paarden moet omgaan ipv er dan maar op gaan klimmen.
En waarom zou je gaan rijden op een paard dat net uit de kliniek komt? Ik kan je verhaaltje niet echt begrijpen...
xxkimmetje schreef:Ik gaa echt niet op een paard rijden dat net uit de kliniek komt...
Ze is nog maar 2 alleen ik ga wel rijden als ze 3,5/4jaar is...
En wat ik ook doe ze blijft over me heen lopen daar valt niks aan te doen...
En ik krijg les met haar op manege en er zijn verschillende ervaren ruiters naar haar wezen kijken...
Aangezien het vaak zo is dat Balony merrie's ongeduldig en voorwaarts zijn en ik meerdere heb gereden en dus genoeg van haar familie en ouders afweet ken ik ze door en door...
Ik geef haar genoeg kansen maar ze speelt gewoon een spelletje met me...
We doen er alles aan om het haar niet te moelijk te maken want ze heeft het al zo moeilijk maar het gaat niet...
Elke keer rent ze dwars door het stroomdraad hebben we hekken staan gaan we wel springen zonder dat dat mag...
Dus er valt weinig aan et doen, want haar op stal houen is ook niet goed voor haar wintervacht dus dat willen we nog niet...
En ik wil een paard ehbben dat ondanks alles toch normaal buiten kan staan...
Ik doe haar ook neit weg want ik hou super veel van haar en kan niet zonder haar!
Grondwerk heb ik door iemand die al jarenlang paarden beleert laten doen...
Het ging een tijdje goed maar dat kan haar nu ook niks meer schelen...
Ik probeer mijn houding wel te veranderen zodat het haar verrast maar dat heeft ze allemaal door...
xxkimmetje schreef:Ik gaa echt niet op een paard rijden dat net uit de kliniek komt...
Ze is nog maar 2 alleen ik ga wel rijden als ze 3,5/4jaar is...
En wat ik ook doe ze blijft over me heen lopen daar valt niks aan te doen...
En ik krijg les met haar op manege en er zijn verschillende ervaren ruiters naar haar wezen kijken...
Aangezien het vaak zo is dat Balony merrie's ongeduldig en voorwaarts zijn en ik meerdere heb gereden en dus genoeg van haar familie en ouders afweet ken ik ze door en door...
Ik geef haar genoeg kansen maar ze speelt gewoon een spelletje met me...
We doen er alles aan om het haar niet te moelijk te maken want ze heeft het al zo moeilijk maar het gaat niet...
Elke keer rent ze dwars door het stroomdraad hebben we hekken staan gaan we wel springen zonder dat dat mag...
Dus er valt weinig aan et doen, want haar op stal houen is ook niet goed voor haar wintervacht dus dat willen we nog niet...
En ik wil een paard ehbben dat ondanks alles toch normaal buiten kan staan...
Ik doe haar ook neit weg want ik hou super veel van haar en kan niet zonder haar!
Grondwerk heb ik door iemand die al jarenlang paarden beleert laten doen...
Het ging een tijdje goed maar dat kan haar nu ook niks meer schelen...
Ik probeer mijn houding wel te veranderen zodat het haar verrast maar dat heeft ze allemaal door...
RianneH schreef:Ik lees nu een aantal keren dat het paard al uitgegroeid is en dus bereden kan worden.
Maar, en dit is medisch te ondersteunen, is een paard pas volledig uitgegroeid op (ik meen, maar voor de zekerheid moet ik daar boeken op na slaan) z'n 6de. Dan pas zijn de botten uitgehard en voornamelijk de kraakbeenkammen op de spinaaluitsteeksels van de ruggenwervels uitgehard. (nogmaals, moet het voor de zekerheid nog even nakijken).
Daarnaast, maar ik heb alleen nog maar deze bladzijde gelezen en ergens in het begin iets, krijg ik het idee dat veel mensen (nog) niet weten dat er meer is naast rijden en longeren. Grondwerk klinkt misschien heel zweverig, maar heel veel paarden kunnen vanaf de grond beter worden dan vanuit het zadel. Maar dit snap ik ook wel, want het hele werken vanaf de grond begint nu pas wat op te komen. Ik kende het ook nog niet toen ik op de manege reed en het is schrikbarend hoeveel ruiters meteen vanuit de manege een eigen (jong) paard kopen.
RianneH schreef:Ik heb een syllabus van de universiteit diergeneeskunde.. Weet niet of er ook dergelijke bronmeldingen bij staan, maar gezien het een wetenschappelijke studie is is het materiaal al betrouwbaar![]()
Andere bronnen heb ik (nog niet). Overigeens, over die uitsteeksels gesproken, ik dacht, maar dat moet ik ook even nakijken, dat andere diersoorten dezen niet hebben. Een koe kan in principe gereden worden zonder te hoeven wachten op het uithardenDus eigenlijk rijden we op de verkeerde diersoort
__Shannon schreef:Mijn haflinger merrie is nu 3,5 en ik ben nu begonnen met een singel en hoofdstel. Ik hoop er nog vóór 2009 op te zitten. Ninthe is volledig uitgegroeid en is al op krachten om het aan te kunnen. Wel is mij aangeraden om tot haar vijfe rustig aan te doen met het rijden omdat ze nog jong is, en anders problemen gaat vertonen. Ze is er wel klaar voor, maar nog niet op krachten om al volop te kunnen trainen.
In ieder geval zou ik nóóit op een paard stappen dat nog geen drie is
Waratje schreef:Beste meid, jouw Haflinger gaat nog een heel stuk verder uitgroeien in de komende jaren. Dat is misschien wat minder de hoogte in, maar reken maar dat er nog tot 6 jaar gegroeid wordt.
Onze Welsh Cob is nu 6 en vorige week merkte de bekapster nog op dat hij sinds de vorige keer toch weer veranderd was. Hij is nu heel mooi in verhouding gekomen, mooi uitgezwaard maar zeker niet vet. Maar een jaar geleden leek hij ook al af..... Dus je kunt wel vinden dat je paard er uitziet als volledig uitgegroeid, de kans dat dat met 3,5 ook feitelijk zo is, is nihil.
Feit blijft dat die groeischijven van de rug pas met 6 sluiten en het paard dan pas volledig is uitgegroeid in het skelet.
En wat sommige mensen opmerken dat het paard het zo leuk vindt: dat kan, maar dat is meteen ook de grootste valkuil bij het beleren van een jong paard. Dat ze het zo leuk vinden is mooi, maar de kans dat je dan teveel vraagt (zowel geestelijk als lichamelijk) is wel heel erg groot. Paarden die zo blij zijn om dingen voor je te doen moet je tegen hun en jouw eigen enthousiasme beschermen. Leer ze dingen onbelast, dan leren ze wel, maar het doet geen (of minder) schade.