ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:28

Er bestaat fleece van gerecycelde PETflessen, natrual genoeg for me.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:29

laura1986 schreef:
Cassole schreef:
Via google bij deze site terecht gekomen waarin een aantal interessante feiten/weetjes aan de orde komen incl. een advies het paard te rijden nadat het 4 geworden is. http://www1.agric.gov.ab.ca/$department ... ll/hrs3835

Hm ben er niet zo blij mee dat er staat dat een wat overbouwd paard niet geschikt is om op te rijden, maar wel om te racen. Ik zie het niet niet gebeuren met al die overbouwde tinkers, highland pony´s en fjorden..

Clown dan moeten mijn 2 dames dus de race wereld ingaan? whuahaha mjah.. ok...
overbouwd hoeft geen probleem te zijn, je moet er alleen iets harder aan werken om ze op de achterhand te laten lopen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:33

Ja daar was ik al bang voor Knipoog

xxkimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:36

Hm ben er niet zo blij mee dat er staat dat een wat overbouwd paard niet geschikt is om op te rijden, maar wel om te racen. Ik zie het niet niet gebeuren met al die overbouwde tinkers, highland pony´s en fjorden..

overbouwd hoeft geen probleem te zijn, je moet er alleen iets harder aan werken om ze op de achterhand te laten lopen.[/quote]

Mijn fjordenmerrie is ook veeeeeel te dik maar die loopt haast altijd voor de sulky Tong uitsteken

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:43

xxkimmetje schreef:

overbouwd hoeft geen probleem te zijn, je moet er alleen iets harder aan werken om ze op de achterhand te laten lopen.

Mijn fjordenmerrie is ook veeeeeel te dik maar die loopt haast altijd voor de sulky Tong uitsteken[/quote]
Het spijt me maar daar gaat dit topic niet over! Hoe denk je over het beleren van een paard en dan wordt er bedoelt dat je erop gaat zitten en beleren. Vork

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 22:47

xxkimmetje schreef:
Ik heb mijn Fjordenmerrie van Balony nu al vanaf haar geboorte...
Vanaf het begin ben ik gelijk haar alle dingen gaan leren, want ze is gewoon zoals de meesten voorwaarts en koppig...
Het enige wat daartegen helpt bij mij is gewoon blijven aanpakken als is het bit nodig!
Ze loopt gewoon over me heen en het kan haar geen moer schelen!
Ze is nu een groote twenter die zo koppig is als ik weet niet wat en amper te houden...
Ik gooi het bit er gewoon in en longeren maar totdat ze normaal loopt...
Ze heeft de laatste tijd veel meegemaakt dus ik wou wat rustiger aan doen...
De eerste dag dat ze bij de kliniek weg kwam deed ik even lief tegen haar even aandacht rustig lopen aan halster en ze loopt me het hek uit weer plat!
Ik wil wel wachten tot haar 6de om te rijden maar als ik dat doe verpest ik haar!
Want ze lusiert nergens naar, ze kan niet voor de kar dus ik kan dat sturen ook niet leren...
Ze kan niet springen en mag zelfs geen balken voor een tijdje...
En anders leren sturen wil gewoon niet en ik heb ervaring met Balony merrie's...
Wat ik hier anders mee moet weet ik niet...

Misschien weten jullie iets, maar willen jullei dan even een berichtje sturen...

Rijden lost helemaal niets op Knipoog Ik zou eerst fatsoenlijk gaan grondwerken om je paard te leren dat jij een ruimte hebt van minimaal 2 meter waar ze absoluut niet in mag gaan staan. Mijn paardbeest mag ook vrolijk 20 meter ophoepelen als ze zomaar door mij heen wil lopen. En dat doet ze vaak, dus ze kan uitstekend achteruit ophoepelen inmiddels. Ik zou les nemen van iemand die ervaring heeft en je goed kan leren hoe je met zulke paarden moet omgaan ipv er dan maar op gaan klimmen.

En waarom zou je gaan rijden op een paard dat net uit de kliniek komt? Ik kan je verhaaltje niet echt begrijpen...

xxkimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:54

Ik gaa echt niet op een paard rijden dat net uit de kliniek komt...
Ze is nog maar 2 alleen ik ga wel rijden als ze 3,5/4jaar is...
En wat ik ook doe ze blijft over me heen lopen daar valt niks aan te doen...
En ik krijg les met haar op manege en er zijn verschillende ervaren ruiters naar haar wezen kijken...
Aangezien het vaak zo is dat Balony merrie's ongeduldig en voorwaarts zijn en ik meerdere heb gereden en dus genoeg van haar familie en ouders afweet ken ik ze door en door...
Ik geef haar genoeg kansen maar ze speelt gewoon een spelletje met me...
We doen er alles aan om het haar niet te moelijk te maken want ze heeft het al zo moeilijk maar het gaat niet...
Elke keer rent ze dwars door het stroomdraad hebben we hekken staan gaan we wel springen zonder dat dat mag...
Dus er valt weinig aan et doen, want haar op stal houen is ook niet goed voor haar wintervacht dus dat willen we nog niet...
En ik wil een paard ehbben dat ondanks alles toch normaal buiten kan staan...
Ik doe haar ook neit weg want ik hou super veel van haar en kan niet zonder haar!

Grondwerk heb ik door iemand die al jarenlang paarden beleert laten doen...
Het ging een tijdje goed maar dat kan haar nu ook niks meer schelen...
Ik probeer mijn houding wel te veranderen zodat het haar verrast maar dat heeft ze allemaal door...

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:01

Airiin schreef:
xxkimmetje schreef:
Ik heb mijn Fjordenmerrie van Balony nu al vanaf haar geboorte...
Vanaf het begin ben ik gelijk haar alle dingen gaan leren, want ze is gewoon zoals de meesten voorwaarts en koppig...
Het enige wat daartegen helpt bij mij is gewoon blijven aanpakken als is het bit nodig!
Ze loopt gewoon over me heen en het kan haar geen moer schelen!
Ze is nu een groote twenter die zo koppig is als ik weet niet wat en amper te houden...
Ik gooi het bit er gewoon in en longeren maar totdat ze normaal loopt...
Ze heeft de laatste tijd veel meegemaakt dus ik wou wat rustiger aan doen...
De eerste dag dat ze bij de kliniek weg kwam deed ik even lief tegen haar even aandacht rustig lopen aan halster en ze loopt me het hek uit weer plat!
Ik wil wel wachten tot haar 6de om te rijden maar als ik dat doe verpest ik haar!
Want ze lusiert nergens naar, ze kan niet voor de kar dus ik kan dat sturen ook niet leren...
Ze kan niet springen en mag zelfs geen balken voor een tijdje...
En anders leren sturen wil gewoon niet en ik heb ervaring met Balony merrie's...
Wat ik hier anders mee moet weet ik niet...

Misschien weten jullie iets, maar willen jullei dan even een berichtje sturen...

Rijden lost helemaal niets op Knipoog Ik zou eerst fatsoenlijk gaan grondwerken om je paard te leren dat jij een ruimte hebt van minimaal 2 meter waar ze absoluut niet in mag gaan staan. Mijn paardbeest mag ook vrolijk 20 meter ophoepelen als ze zomaar door mij heen wil lopen. En dat doet ze vaak, dus ze kan uitstekend achteruit ophoepelen inmiddels. Ik zou les nemen van iemand die ervaring heeft en je goed kan leren hoe je met zulke paarden moet omgaan ipv er dan maar op gaan klimmen.

En waarom zou je gaan rijden op een paard dat net uit de kliniek komt? Ik kan je verhaaltje niet echt begrijpen.
..

Helemaal mee eens!!! Laat het paard eerst op de grond maar eens respect voor je krijgen voordat je erop stapt. Als ze op de grond geen respect voor je heeft, dan heeft ze dat ook niet als je op haar rug zit. Lijkt me nogal gevaarlijk.. Als ze over je heen loopt dan ligt dat niet aan het paard maar aan jezelf. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat je denkt dat je haar verpest door er pas met 6 op te stappen. En dat van die kliniek :S Ik ben bijna altijd lief voor mn paard, maar wel consequent. Daardoor heeft hij respect voor mij en ik voor hem. En wat Airiin ook zegt: als ze te veel in jou ruimte komt: wegsturen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:01

Dit stukje snap ik niet:

En ik krijg les met haar op manege en er zijn verschillende ervaren ruiters naar haar wezen kijken...

Met wie heb je dan les op de manege wanneer je er nog niet op rijdt?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:03

xxkimmetje schreef:
Aangezien het vaak zo is dat Balony merrie's ongeduldig en voorwaarts zijn en ik meerdere heb gereden en dus genoeg van haar familie en ouders afweet ken ik ze door en door...
We doen er alles aan om het haar niet te moelijk te maken want ze heeft het al zo moeilijk maar het gaat niet...
Elke keer rent ze dwars door het stroomdraad hebben we hekken staan gaan we wel springen zonder dat dat mag...
Dus er valt weinig aan et doen, want haar op stal houen is ook niet goed voor haar wintervacht dus dat willen we nog niet...
Ik doe haar ook neit weg want ik hou super veel van haar en kan niet zonder haar!

Ik probeer mijn houding wel te veranderen zodat het haar verrast maar dat heeft ze allemaal door...

Raar verhaal wat niet echt te volgen is. Verdiep je eens in gedrag van paarden door boeken te lezen, naar clinics te gaan en neem daaruit mee wat je kunt gebruiken. Aanrader is Emiel Voest. Simpel, duidelijk, goede opvoeding voor het paard. Dat is echt nodig als ze over je heenloopt. Rijden heeft daar helemaal niks mee te maken, dus verder hoort het ook niet in het topic thuis lijkt me.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 23:11

xxkimmetje schreef:

Ik heb een Ferro-bakbeest en die denderde ook dwars door me heen. Met goed begeleiding heb ik het voor elkaar gekregen dat ze braaf op mij wacht, achter mij aan loopt en stilstaat op een respectvolle afstand. Dat je paard steeds uitbreekt, tsjah, staat ze wel met vriendjes in de wei? Is de wei groot genoeg? Heeft ze lekker gras en hooi om op de knabbelen? Je kunt misschien ook een Jolly Ball in de wei leggen waar ze mee gaat spelen. Laat je haar wel een paard dagen in de wei staan of zet je haar er 5 minuten in en zet je haar op stal als ze uitbreekt? Ik kan me niet voorstellen dat een paard dat 24/7 in de wei staat met maatjes van allerlei leeftijden zich zo erg loopt te vervelen dat ze uitbreekt.

Wat betreft grondwerkles, verdiep je eens in de verschillende methodes zoals Parelli, Monty Roberts of Emiel Voest. Ga flink aan de alsg met je paard en wees consequent. Zoek een vaste begeleider en probeer een methode voor langere tijd. Wees streng maar niet onredelijk voor je paard. Over je heen lopen = lekker een eind ophoepelen maar als ze braaf blijft staan en met je mee loopt natuurlijk wel belonen. Wat voor ouders ook, een 2-jarige hoeft nog niet met een bit in naast je te wandelen. Stuur haar desnoods weg naar een trainer die haar opvoedt (paardelarij oid) maar ga niet een bit in een 2-jarig mondje stoppen... daar schiet je echt niets mee op.

Verder zijn kleine stapjes heel belangrijk. Verwacht niet instant resultaat, maar zet mini-doelen voor jezelf. 10 seconden aandacht van je 2-jarige bijvoorbeeld, dat is al heel wat voor zo'n kleuter. Het blijft natuurlijk ook een jonkie. Daar kun je nog niet van verwachten dat ze alles al braaf doet. Ze kent immers nog niets!

Bovendien is het makkelijker een eigen topic te beginnen dan hier te posten Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:08

Iets anders. In mijn paardenwereld (België dus) wordt véél meer gesprongen als dressuur gereden. Zijn er nog mensen die vanuit de jumpingwerled iets kunnen vertellen over belasting en slijtage? Ik meen wel degelijk rotversleten paarden van 12-15 jaar te zien. Beginnen in competitie op 3.5 jaar oud, en het onderstel is vaak versleten als ze drie/vier keer die leeftijd hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:49

net zoals in elke andere tak van paardensport is dit ook totaal afhankelijk van de mate en manier van trainen Lachen

Je kan je voorstellen dat als jij als eigenaar vind dat je paard 3 keer in de week in een parcours moet oefenen en het in het weekeinde nog even in het eggie moet doen, dat dit dier niet echt een lang leven beschoren is Lachen

Ik heb veel bij springruiters gewerkt en daar sprongen de paarden wat sprongetjes voor ze op concours gingen, de rest werd er dressuurmatig getrained, of buitenritten gemaakt, of, of, of Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:52

Tja, als ze vijf keer in de week twee parcoursen moeten springen, kun je binnen een paar jaar de gewrichten wel weggooien Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 04:06

Nou ik heb een 3,5 jarige.
Hij is heel happy, hij werkt graag.
ik rij hem 4 a 5 keer per week en hij vind het heel leuk, hij komt altijd naar je toe.
Ik rij m meestal maar een kwartiertje a 20 minuuten, maar hij is ook erg braaf en hoeft niet meer te kennen dan dat hij nu doet.
Straks gaat ie lekker 3 a 4 maand met vakantie en dan gaan we het weer rustig oppakken en we zien wel hoe het loopt.
Tot nu toe heeft mijn paard het nog steeds erg leuk, is lekker enthousiast en vrolijk.

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:25

Ik denk dat iedereen hierin een andere mening heeft,
Ik zelf vindt dat je paarden tussen 3/4 jaar in, kan gaan beginnen mt het rustig aan, oefeningen voor het inrijden doen!!
Mr jaa dat is echt de mening van iedereen apart

gr Alice

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:23

Mijn haflinger merrie is nu 3,5 en ik ben nu begonnen met een singel en hoofdstel. Ik hoop er nog vóór 2009 op te zitten. Ninthe is volledig uitgegroeid en is al op krachten om het aan te kunnen. Wel is mij aangeraden om tot haar vijfe rustig aan te doen met het rijden omdat ze nog jong is, en anders problemen gaat vertonen. Ze is er wel klaar voor, maar nog niet op krachten om al volop te kunnen trainen.

In ieder geval zou ik nóóit op een paard stappen dat nog geen drie is

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 02:29

Ik wil reageren op het verhaal wat betreft de Quarters. Het is namelijk niet zo dat Quarters meestal al met 2 jaar worden ingereden. Zeker in Nederland niet. De gebruikelijke leeftijd is 3 jaar. Ik heb één keer een 2-jarige onder het zadel gezien, en daar is toen veel over te doen geweest in de Nederlandse Quarterwereld. Het zal vast wel vaker gebeuren, maar het is absoluur niet de standaard. Er wordt wel vaak gesproken van het 'starten' van een tweejarige, maar zoals in het artikel ook al staat hoeft dat zeker niet te betekenen dat er ook gereden wordt. Er zijn voor quarters wedstrijdonderdelen aan de hand, zoals In Hand Trail, Showmanship at Halter en Long Line. Hier mogen paarden al vanaf 1 jaar aan mee doen. Het kan dus zomaar zijn dat je ergens een twee-jarige aantreft die al wedstrijden loopt, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij al onder het zadel is.

Quarters worden over het algemeen bereden met een westernzadel. Zo'n zadel geeft een betere drukverdeling dan een engels zadel en geeft dus minder snel schade aan de rug. Bovendien zijn Quarters kleiner dan het europese rijpaard en sneller uitgegroeid. Dat heeft niets te maken met hun uiterlijk en wat mensen daarvan denken. Een Quarter ís gewoon geen warmbloed van 1,75. Wie weet is het berijden van een 5-jarige warmbloed met een engels zadel wel veel schadelijker dan het berijden van een 3-jarige quarter met een westernzadel. Ik weet niet of dat zo is, maar het zou kunnen.

En dan nog even mijn eigen mening. Ik vind 2 jaar ook te jong, maar zoals anderen ook al zeiden: waarom kan 3 jaar dan wel? Waar is dat op gebaseerd?
En ik denk ook: Die jongen van 14 uit het artikel, die zit wel op voetbal neem ik aan, traint 2x per week, speelt 1x per week een wedstrijd van 1,5 uur en heeft nog twee keer in de week gym op school. Zwáár onverantwoord natuurlijk. Die ouders moeten ze in de gevangenis stoppen. Ík zou mijn kind nooit voor zijn 18e laten voetballen! Knipoog

Nee, serieus, ik vind deze kwestie te lastig om er een echte mening over te hebben. Het enige waar ik echt voor ben is het onderzoeken van het paard om te kijken of de nodige stukken al 'dicht' zijn voordat hij beleerd wordt (hoewel ik dus wel betwijfel in hoeverre dat nodig is). Als iedereen dat nou doet, dat kunnen we er zicht op krijgen welke rassen er al relatief jong beleerd kunnen worden, en welke pas later. Dan kunnen we daar ook beter onderbouwde uitspraken over doen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 02:50

Ik lees nu een aantal keren dat het paard al uitgegroeid is en dus bereden kan worden.
Maar, en dit is medisch te ondersteunen, is een paard pas volledig uitgegroeid op (ik meen, maar voor de zekerheid moet ik daar boeken op na slaan) z'n 6de. Dan pas zijn de botten uitgehard en voornamelijk de kraakbeenkammen op de spinaaluitsteeksels van de ruggenwervels uitgehard. (nogmaals, moet het voor de zekerheid nog even nakijken).

Daarnaast, maar ik heb alleen nog maar deze bladzijde gelezen en ergens in het begin iets, krijg ik het idee dat veel mensen (nog) niet weten dat er meer is naast rijden en longeren. Grondwerk klinkt misschien heel zweverig, maar heel veel paarden kunnen vanaf de grond beter worden dan vanuit het zadel. Maar dit snap ik ook wel, want het hele werken vanaf de grond begint nu pas wat op te komen. Ik kende het ook nog niet toen ik op de manege reed en het is schrikbarend hoeveel ruiters meteen vanuit de manege een eigen (jong) paard kopen.

Mijn mening over inrijden? Jonge paard hier zijn we begonnen toen die 4 was. Op driejarige leeftijd nog niet uitgegroei en echt een baby. Daarvoor wel beleerd als koerspaard, maar of ze werkelijk voor een sulky heeft gestaan heb ik mn twijfels over. Ze is nu 5 en pas nu gaan we het rijden meer oppakken. Vandaag bij de les te veel spanning, goed terug op de grond en vanuit daar werken met het paard.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:58

RianneH schreef:
Ik lees nu een aantal keren dat het paard al uitgegroeid is en dus bereden kan worden.
Maar, en dit is medisch te ondersteunen, is een paard pas volledig uitgegroeid op (ik meen, maar voor de zekerheid moet ik daar boeken op na slaan) z'n 6de. Dan pas zijn de botten uitgehard en voornamelijk de kraakbeenkammen op de spinaaluitsteeksels van de ruggenwervels uitgehard. (nogmaals, moet het voor de zekerheid nog even nakijken).

Daarnaast, maar ik heb alleen nog maar deze bladzijde gelezen en ergens in het begin iets, krijg ik het idee dat veel mensen (nog) niet weten dat er meer is naast rijden en longeren. Grondwerk klinkt misschien heel zweverig, maar heel veel paarden kunnen vanaf de grond beter worden dan vanuit het zadel. Maar dit snap ik ook wel, want het hele werken vanaf de grond begint nu pas wat op te komen. Ik kende het ook nog niet toen ik op de manege reed en het is schrikbarend hoeveel ruiters meteen vanuit de manege een eigen (jong) paard kopen.

Daar gaat het artikel waarover dit topic gaat over... Heb je nog andere goede bronnen? Dan zou het fijn zijn als je deze zou willen delen!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:09

Ik heb een syllabus van de universiteit diergeneeskunde.. Weet niet of er ook dergelijke bronmeldingen bij staan, maar gezien het een wetenschappelijke studie is is het materiaal al betrouwbaar Knipoog
Andere bronnen heb ik (nog niet). Overigeens, over die uitsteeksels gesproken, ik dacht, maar dat moet ik ook even nakijken, dat andere diersoorten dezen niet hebben. Een koe kan in principe gereden worden zonder te hoeven wachten op het uitharden Knipoog Dus eigenlijk rijden we op de verkeerde diersoort Tong uitsteken

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:05

ik heb een 4.5 jarige tinker, die is rond 2.5 vanuit engeland gekomen, daarna ingereden en aan mijn verkocht, ik kreeg hem toen hij 3 was en toen was hij al onder het zadel. Ik train veel met hem omdat hij anders te snel te dik wordt. En hij kan het prima aan heb geen problemen tot nu toe. Dan heb ik nog ee 2.5 jarige die ik vanaf de geboorte al heb. Als je hem zag staan dan denk je dat hij al 6-7 jaar is, ook kwa geestelijkheid. Hij kent bijna alles al, zeilen, doeken,plastic, paraplu's noem maar op.Hij kent longeren, met bit zonder bit, alle commando's, hij kent de dubbele lijnen, een zadel en een longeersingel, nu moet je niet gaan denken dat ik elke dag met hem bezig ben, ben 1-2 keer per week met hem bezig, maar hij pakt gewoon alles vanaf de eerste keer super goed op en kent het dan ook. Hij is gewoon zo leergierig en snapt alles, vandaar dat hij al zoveel kent. Volgend jaar is hij 3 jaar en ga ik hem inrijden. Mijn ouders hebben geen zin om nog een jaar een paard te betalen wat ''niks'' doet. En ik merk steeds meer en meer dat hij gewoon voor me wilt werken en dat hij zich verveelt als ik niets met hem doe. Het is de bedoeling dat hij volgend jaar 3X per week beweging krijgt, een keer rij ik hem, de andere keer een half uurtje les en dan ong een keer per week longeren. Hij zal niet veel moeten doen, gewoon de basis dingen. Alle feiten die in het artikel staan zijn waar, maar niet alle mensen hebben het geld om het paard nog een paar jaar te laten staan of het geduld.Ik ken extremere gevallen: Een man die ik ken, woont ook hier, heeft een appaloosa, met 1.5 liep die voor de kar met 2 jaar is die ingereden( dit vind ik dan natuurlijk wel veel te vroeg) of een andere man die heeft een veulen die is van augustus 1 jaar loopt al een 2-tal maanden voor de kar. Dit vind ik dus niet kunnen, maar een paard vanaf 3 inrijden of met 2.5 al met dingen gewend laten worden, vind ik helemaal niet erg. Maarja dit is dan mijn mening natuurlijk

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:50

RianneH schreef:
Ik heb een syllabus van de universiteit diergeneeskunde.. Weet niet of er ook dergelijke bronmeldingen bij staan, maar gezien het een wetenschappelijke studie is is het materiaal al betrouwbaar Knipoog
Andere bronnen heb ik (nog niet). Overigeens, over die uitsteeksels gesproken, ik dacht, maar dat moet ik ook even nakijken, dat andere diersoorten dezen niet hebben. Een koe kan in principe gereden worden zonder te hoeven wachten op het uitharden Knipoog Dus eigenlijk rijden we op de verkeerde diersoort Tong uitsteken

Ik ben best wel geinteresseerd in die syllabe, Rianne. Is dat ook op internet beschikbaar?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:06

__Shannon schreef:
Mijn haflinger merrie is nu 3,5 en ik ben nu begonnen met een singel en hoofdstel. Ik hoop er nog vóór 2009 op te zitten. Ninthe is volledig uitgegroeid en is al op krachten om het aan te kunnen. Wel is mij aangeraden om tot haar vijfe rustig aan te doen met het rijden omdat ze nog jong is, en anders problemen gaat vertonen. Ze is er wel klaar voor, maar nog niet op krachten om al volop te kunnen trainen.

In ieder geval zou ik nóóit op een paard stappen dat nog geen drie is

Beste meid, jouw Haflinger gaat nog een heel stuk verder uitgroeien in de komende jaren. Dat is misschien wat minder de hoogte in, maar reken maar dat er nog tot 6 jaar gegroeid wordt.
Onze Welsh Cob is nu 6 en vorige week merkte de bekapster nog op dat hij sinds de vorige keer toch weer veranderd was. Hij is nu heel mooi in verhouding gekomen, mooi uitgezwaard maar zeker niet vet. Maar een jaar geleden leek hij ook al af..... Dus je kunt wel vinden dat je paard er uitziet als volledig uitgegroeid, de kans dat dat met 3,5 ook feitelijk zo is, is nihil.
Feit blijft dat die groeischijven van de rug pas met 6 sluiten en het paard dan pas volledig is uitgegroeid in het skelet.

En wat sommige mensen opmerken dat het paard het zo leuk vindt: dat kan, maar dat is meteen ook de grootste valkuil bij het beleren van een jong paard. Dat ze het zo leuk vinden is mooi, maar de kans dat je dan teveel vraagt (zowel geestelijk als lichamelijk) is wel heel erg groot. Paarden die zo blij zijn om dingen voor je te doen moet je tegen hun en jouw eigen enthousiasme beschermen. Leer ze dingen onbelast, dan leren ze wel, maar het doet geen (of minder) schade.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:12

Waratje schreef:
Beste meid, jouw Haflinger gaat nog een heel stuk verder uitgroeien in de komende jaren. Dat is misschien wat minder de hoogte in, maar reken maar dat er nog tot 6 jaar gegroeid wordt.
Onze Welsh Cob is nu 6 en vorige week merkte de bekapster nog op dat hij sinds de vorige keer toch weer veranderd was. Hij is nu heel mooi in verhouding gekomen, mooi uitgezwaard maar zeker niet vet. Maar een jaar geleden leek hij ook al af..... Dus je kunt wel vinden dat je paard er uitziet als volledig uitgegroeid, de kans dat dat met 3,5 ook feitelijk zo is, is nihil.
Feit blijft dat die groeischijven van de rug pas met 6 sluiten en het paard dan pas volledig is uitgegroeid in het skelet.

En wat sommige mensen opmerken dat het paard het zo leuk vindt: dat kan, maar dat is meteen ook de grootste valkuil bij het beleren van een jong paard. Dat ze het zo leuk vinden is mooi, maar de kans dat je dan teveel vraagt (zowel geestelijk als lichamelijk) is wel heel erg groot. Paarden die zo blij zijn om dingen voor je te doen moet je tegen hun en jouw eigen enthousiasme beschermen. Leer ze dingen onbelast, dan leren ze wel, maar het doet geen (of minder) schade.

Amen!