Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kafue schreef:Die grens is misschien wat lastig aan te geven, maar als je persé een houvast nodig heb: Als de neus achter het oog komt, is het LDR. Kan je daar wat mee? Dan zit je in mijn ogen nadrukkelijk en bewust daar te werken.En QQQQ wat noem jij dan LDR? Want als ik enkel wat ronder instel volgens jou en dat is ook inderdaad vaak zo. Waar en op welk moment gaat dit dan over in LDR en waarneer druk jij de stempel Hyperflexion erop?
Kafue schreef:Ik streef ernaar om bij elke instelling de neus er uit te houden - wat niet wil zeggen dat ie er niet eens achter komt. Als ie er eens achter komt, ga ik niet persé angstvallig ervoor zorgen dat die neus er direct weer uit komt, maar ik ben me heel bewust van het feit dat ie daar niet hoort. Ik vraag ze er niet bewust achter.Stel jij je paarden zelf ook wel eens ronder of rijd jij bijvoorbeeld enkelt VWNW en in de hand gesteld in wedstrijdhouding?
Kafue schreef:En daar komt het gevaar om de hoek. Bepaalde ruiters, trainers, theoreticussen, praktikanten kunnen zo verschrikkelijk vastgeroest zitten in hun mening dat het lijks als of je tegen de muur staat te kletsen.
Sommigen kennen maar een vrij beknopte ervaringscirkel en kunnen uit die positieve ervaring op hun ding niet inzien dat er zoveel meer is.
Proberen, voelen, er weer over nadenken, nog een keer doen. Ik ontken ook niet dat het wiel in het paardrijden al lang is uitgevonden dat behoeven we niet meer.
Maar hoeveel lucht je in de band doet dat is bijvoorbeeld persoonlijk of door de fabrikant bepaald maar in ieder geval niet altijd gelijk.
En daarmee wil ik illustreren dat paardrijden een geheel is van vele factoren waarmee je rekening moet houden. En het belangrijkste is dat een paard een individue is met een karakter waar ieder paard zijn eigen benadering eist vanwege zijn lichamelijke maar ook zijn geestelijke gemoedstoestand.
Wat bij paard A past kan voor B echt funest zijn. Maar wat met A vandaag gelukt is kan morgen mislukken omdat de randvoorwaarden verschoven zijn. Probeer je nu bijvoorbeeld omdat je ervaring niet verder rijkt A toch in jouw stramien te drukken dan kan dat best wel eens funest zijn. Dat maakt het dan weer moeilijk want past het vandaag niet omdat het absoluut verkeerd is of past het niet omdat bepaalde randvoorwaarden niet optimaal waren?
Zie het is gewoon moeilijk, daarom is paardrijden theorie maar je leerst het alleen door het te doen.
Tyrza schreef:Hey Mireille! Beetje uitgerust in je vakantie?
KiWiKo schreef:Ongelovelijk.Stel he, stel dat Kafue haar mening niet veranderd was ondanks dat ze het ervaren heeft...... dan kan ze in iedergeval haar mening onderbouwen met haar eigen ervaringen IPV de mening van iemand anders.
had ze net zo goed een sparringpartner geweest, maar wel een die weet waar ze het over heeft