DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:26

En QQQQ wat noem jij dan LDR? Want als ik enkel wat ronder instel volgens jou en dat is ook inderdaad vaak zo. Waar en op welk moment gaat dit dan over in LDR en waarneer druk jij de stempel Hyperflexion erop?

>Stel jij je paarden zelf ook wel eens ronder of rijd jij bijvoorbeeld enkelt VWNW en in de hand gesteld in wedstrijdhouding?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:52

Kafue schreef:
En QQQQ wat noem jij dan LDR? Want als ik enkel wat ronder instel volgens jou en dat is ook inderdaad vaak zo. Waar en op welk moment gaat dit dan over in LDR en waarneer druk jij de stempel Hyperflexion erop?
Die grens is misschien wat lastig aan te geven, maar als je persé een houvast nodig heb: Als de neus achter het oog komt, is het LDR. Kan je daar wat mee? Dan zit je in mijn ogen nadrukkelijk en bewust daar te werken.
Kafue schreef:
Stel jij je paarden zelf ook wel eens ronder of rijd jij bijvoorbeeld enkelt VWNW en in de hand gesteld in wedstrijdhouding?
Ik streef ernaar om bij elke instelling de neus er uit te houden - wat niet wil zeggen dat ie er niet eens achter komt. Als ie er eens achter komt, ga ik niet persé angstvallig ervoor zorgen dat die neus er direct weer uit komt, maar ik ben me heel bewust van het feit dat ie daar niet hoort. Ik vraag ze er niet bewust achter.
Daarnaast bestaat er niet enkel VWNW en de wedstrijdhouding. Zelfs de wedstrijdhouding varieert enorm met niveau. Ik streef ernaar, om het paard in die houding te laten lopen, die past bij de rest van z'n houding.
VWNW is ter ontspanning, daar doe je geen oefeningen in, daarmee kan je je paard belonen. Verder sta je het paard toe om de hals als balanceerstok te gebruiken. Daarvoor moet de lengte vóór het zadel overeenkomen met de lengte achter het zadel. Dit betekend dus, meer oprichting komt met meer verzameling. Het is daardoor ook volledig onlogisch om in hoge verzameling het hoofd naar beneden te brengen. Maakt het paard de rug stijf, dan kan ie de oefening nog niet aan, laat je de verzameling afnemen (rijdt meer voorwaarts), het hoofd weer zakken (voorwaarts neerwaarts) tot het punt waarop de rug weer wordt gebruikt. Als de rug er weer bij is, kan je dan bijv. weer de verzameling opvoeren. Zo zoek en verleg je die grenzen.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 00:29

Ik heb niet het hele topic er over gelezen maar ik wil alleen even dit zeggen:

Ik heb een tijd bij Tineke en Imke Bartels gewerkt en ik denk dat heel veel paardeneigenaren, maakt niet uit wat voor systeem je hanteert, nog heel wat kunnen leren over diervriendelijk paardrijden van hun. Zonder hun hulp had ik mijn merrie die een lastig karakter heeft nooit zo kunnen kalmeren. Het LDR systeem is dus voor zover ik er mee te maken heb gehad, sinds het echte diep rijden maar een klein onderdeel is van de gehele trainingsfilosofie, zeer vriendelijk en ik ben er van overtuigd dat dit niet schadelijk kan zijn.

Dat er dus een video wordt uitgebracht waarop Nederlandse topruiters zo sterk worden bekritiseerd vind ik nogal zonde....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:13

Misschien kan Bit, de Hoefslag of een ander blad een recentie over het symposium schrijven. Als er een goede dag wordt neergezet is het vast voor herhaling vatbaar. Vooralsnog zie ik voor mijzelf geen reden om naar Apeldoorn te gaan. Als er een programma wordt neergezet, waar je wat mee kan, dat staat als een huis, dan is dat bedrag geen probleem.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:11

En dan nog is het de vraag of het objectief neergezet wordt of dat men heel erg subjectief is.
De eens zweert erbij terwijl de ander het verafschuwt. Ik denk dat je overigens eerst moet proberen en dan moet veroordelen.
Ik veroordeel in ieder geval nooit meer voor dat ik geprobeerd heb mist ik durf natuurlijk, jaag me niet over een spong van 1.60.

In ieder geval is het me ook zoveel geld niet waard die stop ik liever in een goede les ofzo en niet in theorie op een symposium

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:22

Als iedereen al vooringenomen is dan kun je beter thuis op de bank blijven zitten en genieten van de eigen weelde en roem.
Begin een beetje moe te worden van de zelfingenomenheid die een aantal mensen hier tentoon spreiden.
Het wekt, niet alleen bij mij, wel eens een schoomeester achtige houding op waarop dan wordt gereageerd.
Het val;t me altijd op dat de echte groten zich kenmerken door hun bescheidenheid en openheid voor anderen, wie dat ook mag zijn. Niemand van hen vraagt voor de ander wat zegt... uw CV aub dan kijk ik of u wel iets MAG zeggen.
Gewoon, een opvallend verschil.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:53

gelukkig paardentango.......... hoef jij niks meer te leren Haha! Haha! en heb jij de waarheid in pacht, zonder enige zelfingenomenheid waardoor je je als schoolmeester op hoeft te stellen Lachen

Ik voor een ben te lui om een wiel uit te vinden, ik luister en leer liefst van mensen die wel en breed hun sporen verdiend hebben... mensen die door schade en schande wijs zijn geworden........ want die weten me wel de weg te vertellen die ik moet bewandelen Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:42

Als je naar een clinic gaat van een bekende ruiter/amazone/trainer, dan krijg je de maaltijd voorgeschoteld die wordt opgediend. Als een ruiter volgens het LDR evangelie leeft, dan eet je LDR.

Als iemand niet van LDR houdt of LDR niet goed vindt, dan is de boodschap net zo duidelijk. Die kan dan een verhaal afdraaien waarin geen plaats is voor LDR. Je eet dan geen LDR.

Je kan niet verwachten dat op het seminar in Apeldoorn een pro-LDR evangelie verkondigd wordt. Misschien komt LDR niet eens aan de orde en wordt er een ander evangelie verkondigd, waarbij het woord LDR niet eens genoemd wordt.

Op zich is er niets mis mee als je een eigen standpunt verkondigt op een seminar. De mensen die er naartoe gaan, weten wat ze kunnen verwachten. Je hoort het onderwerp ook een keer van de andere kant.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:06

Persoonlijk kik ik naar de menu kaart, maar ik weet dat iedere biefstuk Stroganov per restauran anders smaakt.
SOms kan net een nieuwe kok een impulsje in die keuken geven, biefstuk met paling bv. Zelf zou ik het nooit bedacht hebben, ik ben ook geen kok maar maaltijdbreider, maar het resultaat is heel verrassend.

Door niets te verwachten en te kijken en luisteren naar iets wat je interesse heeft, paarden, kun je jezelf open stellen en soms op nieuwe ideeen komen.

Ik heb niet d eillusie dat vanaf mijn kindertijd paardrijden werd uitgevonden, dat bleek ook zo te zijn toen de boeken de interesse kregen. Theorie gebaseerd op de praktijk dus.

Iedere stijl kenmerkt zich, klassiek, sport, Hoge school, Western, Doma Vaquera enz. enz.

Door niets te verwachten en te luisteren kun je zelf bepalen wat je vindt en hoe iets voor jou voelt. De ene wil cowboy zijn en een ander een kopietje van Anky, alleen jammer dat kopietjes niet altijd zuiver zijn.

Persoonlijke aanvallen probeer ik te vermijden, al zal ik niet ontkennen dat eenlichte irritatie me niet vreemd is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:07

Snap je Paardentango.......... door proeven en ervaren kan een kijk op een nog niet ondekt onderdeel ineens heel anders worden......... Maarrrr moet je er wel voor openstaan Haha! Haha! en niet bij voorbaat al een mening hebben Haha!

tis niet zo moeilijk Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:53

En daar komt het gevaar om de hoek. Bepaalde ruiters, trainers, theoreticussen, praktikanten kunnen zo verschrikkelijk vastgeroest zitten in hun mening dat het lijks als of je tegen de muur staat te kletsen.
Sommigen kennen maar een vrij beknopte ervaringscirkel en kunnen uit die positieve ervaring op hun ding niet inzien dat er zoveel meer is.
Proberen, voelen, er weer over nadenken, nog een keer doen. Ik ontken ook niet dat het wiel in het paardrijden al lang is uitgevonden dat behoeven we niet meer.
Maar hoeveel lucht je in de band doet dat is bijvoorbeeld persoonlijk of door de fabrikant bepaald maar in ieder geval niet altijd gelijk.
En daarmee wil ik illustreren dat paardrijden een geheel is van vele factoren waarmee je rekening moet houden. En het belangrijkste is dat een paard een individue is met een karakter waar ieder paard zijn eigen benadering eist vanwege zijn lichamelijke maar ook zijn geestelijke gemoedstoestand.

Wat bij paard A past kan voor B echt funest zijn. Maar wat met A vandaag gelukt is kan morgen mislukken omdat de randvoorwaarden verschoven zijn. Probeer je nu bijvoorbeeld omdat je ervaring niet verder rijkt A toch in jouw stramien te drukken dan kan dat best wel eens funest zijn. Dat maakt het dan weer moeilijk want past het vandaag niet omdat het absoluut verkeerd is of past het niet omdat bepaalde randvoorwaarden niet optimaal waren?

Zie het is gewoon moeilijk, daarom is paardrijden theorie maar je leerst het alleen door het te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:58

amen!!!

(had een jaar geleden niet gedacht dat ik dat ooit tegen kafue zou zeggen Haha! Haha! )

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:07

Op de twee laatste posts van Paardentango kan ik ook alleen maar amen zeggen Haha!

Het zou prettig zijn als mensen zouden accepteren dat anderen zich bij een andere stijl van rijden prettiger voelen zonder te oordelen of veroordelen zou het leven een stuk prettiger maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:09

precies en dan met de nadruk op zonder te oordelen of te veroordelen Haha! Haha! Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:33

Kafue schreef:
En daar komt het gevaar om de hoek. Bepaalde ruiters, trainers, theoreticussen, praktikanten kunnen zo verschrikkelijk vastgeroest zitten in hun mening dat het lijks als of je tegen de muur staat te kletsen.
Sommigen kennen maar een vrij beknopte ervaringscirkel en kunnen uit die positieve ervaring op hun ding niet inzien dat er zoveel meer is.
Proberen, voelen, er weer over nadenken, nog een keer doen. Ik ontken ook niet dat het wiel in het paardrijden al lang is uitgevonden dat behoeven we niet meer.
Maar hoeveel lucht je in de band doet dat is bijvoorbeeld persoonlijk of door de fabrikant bepaald maar in ieder geval niet altijd gelijk.
En daarmee wil ik illustreren dat paardrijden een geheel is van vele factoren waarmee je rekening moet houden. En het belangrijkste is dat een paard een individue is met een karakter waar ieder paard zijn eigen benadering eist vanwege zijn lichamelijke maar ook zijn geestelijke gemoedstoestand.

Wat bij paard A past kan voor B echt funest zijn. Maar wat met A vandaag gelukt is kan morgen mislukken omdat de randvoorwaarden verschoven zijn. Probeer je nu bijvoorbeeld omdat je ervaring niet verder rijkt A toch in jouw stramien te drukken dan kan dat best wel eens funest zijn. Dat maakt het dan weer moeilijk want past het vandaag niet omdat het absoluut verkeerd is of past het niet omdat bepaalde randvoorwaarden niet optimaal waren?

Zie het is gewoon moeilijk, daarom is paardrijden theorie maar je leerst het alleen door het te doen.

Mooi gezegd. Het is precies zo. Daardoor ben ik ook van mening dat niet iets per definitie goed of slecht hoeft te zijn, maar dat de omstandigheden dat bepalen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:35

Hey Mireille! Beetje uitgerust in je vakantie? Lachen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:44

Tyrza schreef:
Hey Mireille! Beetje uitgerust in je vakantie? Lachen

Ja op zich wel, ware het niet dat ik bij thuiskomst mijn hondje heb moeten laten inslapen. Huilen Huilen Huilen
Dus ben nu al weer aan vakantie toe...

Maar het gaat wel hoor... heb alleen nog niet de energie om te delen in het bokken... er is zoveel belangrijkers...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 23:04

Hoi Mireille,

Leuk dat je weer terug bent. Sorry van je hond, dan wordt bokt en zeker dit soort discussies opeens een stuk minder belangrijk Ach gut

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:53

Ja absoluut...

Maar ik vind het wel fijn om er weer te zijn en lekker te kunnen meelezen dan, mijn inbreng groeit vast wel weer Knipoog

Dank voor het warme onthaal, ook de mensen van pb Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:58

Welkom terug! Knipoog Het werd al zo rustig hier....

Veel sterkte, wat erg van je hond! Wel een leuke vakantie gehad?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:20

Jazeker, de vakantie was fijn. Mooi weer, lieve mensen, en WIJ vol liefde...
Eten OP het strand met ondergaande zon etc... overdag 37 graden... helemaal goed.
Dank jullie wel allemaal...

En horseyfries, nog even en het is weer druk Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:05

Hey Mireille Doei, doei Welkom terug. Nog veel geoefend met hand-in-hand lopen?

Wat erg van je hond? Zat het er al aan te komen (was ie oud of ziek)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:57

Mireille, heel veel sterkte na deze akelige beslissing toegewenst. Met dieren hoop je dat je ze zult overleven maar als het zover is doet het altijd weer vreselijk veel pijn.

@ Kafue; ik kan me helemaal vinden in je posts hier. Ik moest en eigenlijk een beetje bij grinniken omdat we elkaar een jaar [of langer?] geleden toch behoorlijk fanatiek in de haren zijn gevlogen om dit zelfde onderwerp. Wat is geweldig vind is je persoonlijke bevlogenheid en je passie die uit de posts spreken. Dat geeft aan dat je vreselijk veel plezier hebt in het werken met paarden en des te meer dat je je verdiept hebt in de osyche van het paard!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:02

hier hetzelfde Jippie Haha! Haha! gut wat hebben kafue en ik elkaar in de haren gezeten Haha! Haha!

als iedereen gewoon eens voor zichzelf ging kijken, voelen en ervaren...... en DAN een mening heeft (en die hoeft echt niet te stroken met voorstanders) dan ben je al op een heel andere manier aan het praten.

Stel he, stel dat Kafue haar mening niet veranderd was ondanks dat ze het ervaren heeft...... dan kan ze in iedergeval haar mening onderbouwen met haar eigen ervaringen IPV de mening van iemand anders.

had ze net zo goed een sparringpartner geweest, maar wel een die weet waar ze het over heeft Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:23

KiWiKo schreef:
Stel he, stel dat Kafue haar mening niet veranderd was ondanks dat ze het ervaren heeft...... dan kan ze in iedergeval haar mening onderbouwen met haar eigen ervaringen IPV de mening van iemand anders.

had ze net zo goed een sparringpartner geweest, maar wel een die weet waar ze het over heeft Haha!
Ongelovelijk.
Vooral gezien het feit Kafue geen LDR rijdt, alleen wat dieper instelt en ook feitelijk tegen het extreem diepe en ronde waar deze discussie eigenlijk over gaat is.
Maarre, dat jullie nu zoveel waarde aan die mening hechten heeft NIETS te maken met het pro-LDR standpunt dat Kafue inneemt...tuurlijk niet Rolleyes