Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:10

Wij gaan even een klein stukje terug in het proces. Had de draf er al bij en deed dat ook alweer vrij veel, maar ik merk dat ze nu toch weer wat verstrakt en niet mooi laag en over de de rug blijft. Even weer wat meer stappen en daarin oefeningen rijden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:24

Wij hebben vandaag ook fijn gereden én ben toen ook gestopt na een heel goed stukje: klein stukje oprichting (nek als hoogste punt en neus eruit!) gevolgd door een mooie middendraf :)
Nee, ik heb me niet laten verleiden om het nog een keer te vragen! <-- persoonlijke overwinning hihi

Goed bericht Maralyn!
Ankem, komt wel weer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:30

Sizzle schreef:
Bij paarden die weinig balans hebben in galop zet ik een stukje af zodat ze geen tegendruk van de longe hebben.
Slappe paarden nemen graag buitenstelling in galop. Pas als ik het tempo enigszins kan reguleren neem ik ze dan weer aan de longe.
Wat ook fijn werkt bij paarden die zich vasthouden in het bekken is bij overgang galop-draf direct weer teru in galop. Dit zo 4-5x en ineens zie je ze dan de overgang voorbereiden door in tempo terug te komen, iets langer door te galopperen dan jij vraagt, de hals gebruiken en dan niet meer zo uitelkaar vallen.

Dit klinkt heel logisch en ga ik zeker eens proberen (dat galop dingetje), maar ik heb het vermoeden dat mijn merrie daar erg heet van gaat worden......

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:38

Ben benieuwd hoe die van jou reageert [***]!
Mijne heeft ook de neiging heet te worden van overgangen. Hij wordt dat nu ook nog wel maar gebruikt zijn energie nu op de positieve manier bij deze oefening. Voorheen ging hij drammen en versnellen. Nu komt hij heel erg terug in galop, en door die heetheid met behoud van takt en impuls! Meneer kan ineens klein galopperen :) de draf wordt ook impulsiever en meer gedragen. Soms krijg ik hem niet eens in draf, galoppeert hij bijjjna op de plaats :')

Kleine stukjes nog maar hoor, maar dat is het begin.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 30-09-15 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:41

Ik ga straks naar de manege en zal daarna verslag uitbrengen. Klein galopperen kon mijne al. Vooral als we langs de weg rijden en ik wil draven en mevrouw wil galopperen :D . Dan staan we bijna stil in galop.....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:42

'Hanteerbaar heet' moeten wij hebben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:43

"Hanteerbaar heet", dat is inderdaad een hele goede benaming. ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:03

[***] schreef:
Sizzle schreef:
Bij paarden die weinig balans hebben in galop zet ik een stukje af zodat ze geen tegendruk van de longe hebben.
Slappe paarden nemen graag buitenstelling in galop. Pas als ik het tempo enigszins kan reguleren neem ik ze dan weer aan de longe.
Wat ook fijn werkt bij paarden die zich vasthouden in het bekken is bij overgang galop-draf direct weer teru in galop. Dit zo 4-5x en ineens zie je ze dan de overgang voorbereiden door in tempo terug te komen, iets langer door te galopperen dan jij vraagt, de hals gebruiken en dan niet meer zo uitelkaar vallen.

Dit klinkt heel logisch en ga ik zeker eens proberen (dat galop dingetje), maar ik heb het vermoeden dat mijn merrie daar erg heet van gaat worden......

:)) Ik heb het ook geprobeerd. Hanteerbaar heet zal mijn paard nooit worden := Maar hij werd zowaar wat meer voorwaarts! Helaas wel nog met spanning, maar hij vindt het vanwege zijn lendenen én moeilijk en hij heeft het erg heet met zijn IJslander vacht... Ik hou niet van scheren voor dat ene uurtje rijden 23 uur met deken op moeten staan. Maar ik denk toch dat het dit jaar voor hem fijner is, omdat ik hem moet blijven trainen om te kijken of hij van zijn problemen af kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:13

Voor jouw paard leek het dus wel wat te doen Jennyxx? Ik hou ook niet (meer) van scheren.

Oh heb nog even naar je foto's gekeken, maar dat ziet er best wel aardig uit. Het lijkt mij persoonlijk erg lastig zonder bit, maar dat zal voor jou waarschijnlijk anders zijn.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:33

Jenny, Kan je niet alleen een deel van z'n hals/buik/borst scheren? Ik wilde mijne dit jaar ook niet scheren maar ik zit hier nu wel over na te denken omdat hij het ook nu al zo heet heeft met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:47

Ben weer terug! Het galop dingetje van Sizzle werkt +:)+ .

Eerst rechtsom en dat ging vrij redelijk zonder al te "heet" te worden. Ze gaat inderdaad wat meer wachten, maar ze laat ook echt los voor mijn gevoel. Al heb ik ook de hele tijd heel bewust "mijn kruin" naar boven gebracht en dat is ook van grote invloed.

Uiteraard weet mevrouw dat als we rechtsom gegaloppeerd hebben, we later ook nog even linksom gaan. Maar dit ging ook best wel goed. Na het galopperen ben ik lekker buitenom uit gaan stappen en lekker van links naar rechts aan het wijken geweest in een rustige stap met de hals in de werkhouding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:14

Hihi, grappig, een bokt experiment.
Het was ooit begonnen als probeersel bij een paard dat in de galop-draf overgang het kruis zo omhoog smeet. Sindsdien gebruik ik dat. Maar blijkbaar werkt het dus niet alleen bij mijn paarden :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:38

En een uitbreiding op de oefening:

Rij een slangevolte 3 bogen en telkens op de middelijn wissel je via draf naar de andere galop. Het aantal passen draf verminder je bij elke slangevolte.

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:27

SheeNegro schreef:
En een uitbreiding op de oefening:

Rij een slangevolte 3 bogen en telkens op de middelijn wissel je via draf naar de andere galop. Het aantal passen draf verminder je bij elke slangevolte.

;)

Daar zat ik ook aan te denken, maar het terug naar draf op de volte gaat redelijk makkelijk en het aanspringen daarna ook. Ik ga de slangenvolte wel proberen, maar denk dat ik dan van die rare "ontplof aanspringacties" ga krijgen......

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:46

Die deed ik idd ook al :) werkt ook super goed!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:48

De eerste keer zijn ze idd verrast door de oefeningen, maar de derde keer voel je het goed wat de oefening doet ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:48

Ik vind dat ze heel oplettend en los worden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:08

Ik sla galop nog even over ;) maar ik onthoud hem wel want die van mij wil zijn bekken wel eens vastzetten.

Maar wij zijn back in business. Paard is net gescant en de pees is nog maar ietjes dikker. Dus we mogen onder de man onbeperkt stapwerk gaan doen. Ik ga lekker werken aan de zijgangen, halthouden en achterwaarts en pak denk ik over 2 weken een lesje mee. Over twee weken 3 x 3 minuten een drafje en over 5 weken weer scannen.

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:20

damian23 schreef:
Ik sla galop nog even over ;) maar ik onthoud hem wel want die van mij wil zijn bekken wel eens vastzetten.

Maar wij zijn back in business. Paard is net gescant en de pees is nog maar ietjes dikker. Dus we mogen onder de man onbeperkt stapwerk gaan doen. Ik ga lekker werken aan de zijgangen, halthouden en achterwaarts en pak denk ik over 2 weken een lesje mee. Over twee weken 3 x 3 minuten een drafje en over 5 weken weer scannen.

*\o/* wat goed!!! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:13

Fijn damian! Lekker rustig opbouwen. Ik heb ook les over 2 weken ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:00

Wat een opluchting Demian :)

Dat met die slangevoltes doe ik ook inderdaad :j
Maar dan moet het paard al wel een stukje verder in de opleiding staan.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:49

Fijn Demian!

[***] schreef:
Voor jouw paard leek het dus wel wat te doen Jennyxx? Ik hou ook niet (meer) van scheren.

Oh heb nog even naar je foto's gekeken, maar dat ziet er best wel aardig uit. Het lijkt mij persoonlijk erg lastig zonder bit, maar dat zal voor jou waarschijnlijk anders zijn.

Daar heb je wel gelijk in. Een een bit maakt het wel makkelijker om signalen door te geven én te ontvangen. Ook ontspant de kaak en daarmee de bovenlijn wat makkelijker. Zelf denk ik dat het in de fase waarin wij nu zitten niet zo veel uitmaakt. Bij het neerwaarts voorwaarts kan ik goed contact onderhouden met zijn neus. Buiging ed gaat nog met armen-werk (arm opzij) en benen/zit. In het stretchen kan hij zijn kaak denk ik ook niet vastzetten. Toch?? Maar als we straks in de werkhouding gaan, dan zou misschien een bit wel beter zijn...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:03

Aan mijn kaptoom kunnen ook teugels gemaakt worden. Kun je daar dan zo van de ene op de andere dag bitloos mee gaan rijden of werkt dat niet zo? Zou dat wel eens keer willen proberen (nieuwsgierig).

Vandaag moest mijn paard naar de tandarts. Komen we erachter dat ie een stuk van zijn tong kwijt is, afgebeten of ergens tussen gezeten?? Het ziet er nog 'vers' uit. Iets van de laatste week? Ik heb niks gemerkt of gezien zoooo stom! Met rijden heeft hij dus ook niets laten merken, nouja, het bit zit verder op zijn tong, het stuk dat mist zit aan de zijkant voorin. Er zit ook nergens bloed aan dus het is een beetje een raadsel hoe hij dat nu weer voor elkaar gekregen heeft.

Nouja, toch maar met deze wetenschap opgestapt vanavond maar ik merkte nog steeds niets. Is dat stom? Ik dacht tja gisteren liep hij ook lekker... Heb niet het idee dat het bit hem in de weg zit. Ik ben gewoon heel alert of hij anders dan normaal reageert. En eigenlijk zijn de teugels eerder nog te los dan te vast.

Eigenlijk liep hij super. Hij houdt met het schakelen in draf een soort aanspanning aan nu. Wel moeilijk om weer terug te schakelen want hij had er weer zin in :) maar al met al goed gedaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:30

Huh, wat raar zeg!

Een kaptoom is in principe ook om mee te rijden dus dat moet zeker kunnen. Ik heb Dallas er mee ingereden. Kan zijn dat je signalen wat vertraagd doorkomen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:33

Ja ik stond ook even raar te kijken, heb zijn stal nagekeken, niks aparts gezien.

Zal eens een keertje proberen :)