[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:23

Ja he! Hij gaat nog lekker mee!

En dat van m'n heup kan heel goed kloppen. Daar ben ik mee aan t werk, moet recht blijven in m'n lichaam zegmaar. :j

Ik baal er echt van hoor.. Gelukkig mag ik altijd langskomen om een keertje te rijden, en ze kan daar lekker 24/7 buiten staan. Ik hou dat dan ook in m'n hoofd dat het voor haar heel fijn is. Haar eigenaar baalt ook flink hoor. Klikte tussen haar en mij, maar ook met Amira en mij.. Maarja t is niet anders, ik kijk rustig verder en geniet van Amiratje zolang het kan!

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:58

Wat gaat iedereen goed vooruit! +:)+

Ik heb ook weer een update van Julia. Sinds een paar maand heb ik elke week les en gaan we (voor mijn gevoel) met sprongen vooruit! We doen het lekker rustig aan omdat ze nog jong is (4 jaar, 11-7-2009).

Ik zie zelf een pony die netjes ontspant en actief is. Ik moet wel mijn hand recht houden maar mijn hand ontspant wel want dat is nog wel eens een probleempje bij mij, vooral als ik mijn hand recht houd. Mijn beugels lijken hier kort maar als ik ze langer heb verlies ik ze de hele tijd.
Afbeelding

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:37

Vind het er netjes uitzien! Ze lijkt een beetje vast in de kaak denk ik, maar dat weet ik niet zeker.
Kan het kloppen dat ze een onderhals heeft? Hij lijkt hier wel lekker los te hangen :)

Edit: Ze lijkt de rug wel lekker op te bollen! Ben ook benieuwd naar een draffoto :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:58

Als je je beugels kwijtraakt als ze wat langer zitten, betekent dat, dat je je benen te veel spant. Probeer de beugels toch 1 gaatje langer te doen en telkens het "contact met de grond onder je voet" te houden. Dan zul je je benen vanzelf meer laten afhangen.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:03

Bij een andere foto zijn ze wel langer, ik zal 'm vanmiddag even in link plaatsen aangezien het een standfoto is!

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:10

juliedo24 schreef:
Vind het er netjes uitzien! Ze lijkt een beetje vast in de kaak denk ik, maar dat weet ik niet zeker.
Kan het kloppen dat ze een onderhals heeft? Hij lijkt hier wel lekker los te hangen :)

Edit: Ze lijkt de rug wel lekker op te bollen! Ben ook benieuwd naar een draffoto :)

Dankjewel, tijdens het rijden is ze wel heel los en geeft ze ook snel na. Voor mijn gevoel zet ze zich niet vast in de kaak. Zal best kunnen. Maar wanneer ze haar hoofd hoog/ontspannen heeft (bijv. in het land) heeft ze dit niet. Deze week krijg ik de andere foto's. Dan plaats ik er hier een paar en maak ik een topic aan. :)

NoorW: Mijn beugels moeten zeker niet langer. In onderstaande link is goed te zien hoelang mijn beugels zitten! Mijn benen moet ik inderdaad iets meer laten hangen, maar op de foto gingen we even een paar pasjes voorwaarts!

http://www.mijnalbum.nl/Album=UGBTRTDR#FJBOQX4R

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:28

Oke, dan zal het aan mij liggen ;)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:32

juliedo24 schreef:
Oke, dan zal het aan mij liggen ;)

Kan best zijn dat het zo is hoor, maar voor mijn gevoel niet. Ik zal als ik straks de andere foto's heb het even goed bekijken!

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:18

Fennee schreef:
NoorW: Mijn beugels moeten zeker niet langer. In onderstaande link is goed te zien hoelang mijn beugels zitten! Mijn benen moet ik inderdaad iets meer laten hangen, maar op de foto gingen we even een paar pasjes voorwaarts!

Je kunt dat zelf natuurlijk het beste aanvoelen, dus als dit als een fijne lengte voelt voor jou is dat prima :) Uiteindelijk is beugellengte veel minder belangrijk dan beenligging en ontspanning en flexibiliteit van je been, dus als dat goed zit, is het mooi.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:21

Dit zit inderdaad voor mij het fijnste, ik zit liever iets korter en stevig/stil/ontspannen als lang voor het mooie en zo onrustig als het maar kan! :) Want uiteindelijk gaat het welzijn van de pony toch voor het perfecte plaatje qua beugel/setjes/etc.!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 20:55

NoorW schreef:
Fennee schreef:

Je kunt dat zelf natuurlijk het beste aanvoelen, dus als dit als een fijne lengte voelt voor jou is dat prima :) Uiteindelijk is beugellengte veel minder belangrijk dan beenligging en ontspanning en flexibiliteit van je been, dus als dat goed zit, is het mooi.

Daar vergis je je denk ik echt in hoor! (weet ik eigenlijk wel zeker)
Wat betreft ontspanning, flexibiliteit en beenligging heb je gelijk. :j Maar als je beugels te kort zijn is je beenligging niet goed, zijn je benen gespannen, en ben je minder flexibel in je benen. (denk aan spanning die erop staat)
Heb het zelf ervaren. Mijn beugels had ik ook altijd te kort, tot ik in dit topic terecht kwam. := Ik ben ze stukje bij beetje langer gaan maken, tot ik zo'n 2 á 3 gaatjes langer zat. Toen kreeg ik mijn eerste les met Amira, en moest ik NOG een gaatje langer omdat er nog te veel spanning in mijn benen zat. En nu zit ik pas goed. Nu merk ik dat mn paard ook beter kan ontspannen. Dus dat is wel degelijk belangrijk.

Fenne, ik zou echt proberen een gaatje langer te gaan rijden. Ondanks dat je dat minder belangrijk vind dan 'het perfecte plaatje'. Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat je paard kan ontspannen, en zolang jij te gespannen bent in je benen, zal je paard ook niet lekkerder kunnen gaan lopen.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:59

Ik zit nog steeds net zolang als op de vorige foto's met het roze dekje op. Zelfs al een gaatje langer, ik zal straks even de andere foto's bekijken om te zien of het inderdaad zo is. Zoals ik nu zit ontspan ik juist, heb ik me beugels nog langer duik ik naar voren en heb ik me hak omhoog omdat ik alleen maar met mijn benen bezig ben. :) Maar ik kan het natuurlijk altijd even proberen!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:08

Ik heb weer wat foto'tjes. Ga er nog even gebruik van maken nu het nog kan. :j

Ik vind mijn houding hier echt helemaal bagger, Amira heeft spanning in dr hals en ben hier erg streng in mijn hand. Wel ben ik blij met haar galop. Haar achterbeen treed mooi onder, en haar tact klopt! *\o/*
Afbeelding

Hier treed haar achterbeen ook heel fijn onder maar zet ik mijn hand weer vast/ ben even streng voor haar. Jammer van de spanning anders was dit een hele fijne foto geweest verder.
Afbeelding

Jammer dat ze op de voorhand valt, (en ik ook) maar haar halshouding ben ik hier blij mee. Wat meer lengte in de hals is toch wel een puntje waar we tegenaan liepen. Mijn hand mag iets meer rechtop, maar zet ze hier niet vast. (Ik denk er wel aan! *\o/*)
Afbeelding

Achterbeentje <3
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 4486_n.jpg

Met dit beeld ben ik heel blij. Ondanks dat ze op de voorhand loopt ben ik met haar hoofd-hals houding erg blij. Hier is ook goed op te zien dat ik mn handen draag maar ook mee geef. :j
Afbeelding

Jammer dat ik hier weer te streng ben met mn hand.. -O-
Afbeelding

Fijn beeld :j Weet alleen niet wat ik met mijn schouders doe.. (Ik trek hier mijn hak op om haar even naar buiten te zetten. Stonden twee paarden in de paddock langs de bak, die ERG vervelend waren waardoor ze er echt niet langs wou..)

Ook in galop kan ik mn handen netjes tillen! :j
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 9686_n.jpg

Sorry voor de vele foto's.. Ik kon niet kiezen :+
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 9119_n.jpg

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:11

Fennee schreef:
Ik zit nog steeds net zolang als op de vorige foto's met het roze dekje op. Zelfs al een gaatje langer, ik zal straks even de andere foto's bekijken om te zien of het inderdaad zo is. Zoals ik nu zit ontspan ik juist, heb ik me beugels nog langer duik ik naar voren en heb ik me hak omhoog omdat ik alleen maar met mijn benen bezig ben. :) Maar ik kan het natuurlijk altijd even proberen!

Dat is waar. Ik controleer het altijd door mijn benen even uit de beugels te houden en te checken of mijn beugels net een centimetertje of 2 korter zijn dan waar mijn benen hangen. Dan zit je vaak wel goed op maat. Controleer dat eens voor jezelf. Kan je het zelf niet zien, vraag even iemand om het te checken! (ook op de laatste foto zou ik langer gaan zitten. :j)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:19

Leuk LU.

Ik ga even iets vervelends zeggen, ik vind je beugels namelijk te lang :o
Je staat op bijna iedere foto op je tenen en dat is nou ook weer niet de bedoeling. Ik denk dat met je beugels één gaatje korter je een fractie meer druk op je beugel hebt, je been mooier afhangt en je misschien zelfs stiller zit.
Ter vergelijking, een springruiter zit ook superrelaxed en zonder enige spanning in het been op zijn paard als hij een lekker rondje rijdt. Niet op de sprong uiteraard, maar korte beugels hoeft echt niet gelijk te staan aan spanning, die komt vanuit de ruiter ongeacht wat voor zadel of wat voor lengte beugels. Om correct te kunnen drijven moet je zelfs je kuitspier nog aan kunnen spannen (anders ga je ipv kuit geven, je hak gebruiken) en dat gaat niet als die helemaal uitgerekt is.

Verder vind ik het niet verkeerd uitzien, pony lijkt actiever te blijven en dat is een goed teken. Jammer dat je ermee moet stoppen trouwens! Als ik een advies mag geven, kijk eens of je ergens terecht kunt waar je een meer ervaren paard kunt rijden. Met deze pony blijf je namelijk ondanks alle goede bedoelingen een beetje tegen het groen+groen probleem aanlopen. Waarmee ik niet wil zeggen dat jij groen bent, maar wel dat je weinig ervaring hebt met hetgeen je nu aan het doen bent. Jij moet eigenlijk een paard hebben dat je 'afstraft' als je te laat reageert, te laat loslaat of hem juist teveel eruit laat komen. Daarvan leer je voelen en word je handig. Ik vermoed, nav de foto's en met name nav de grote verschillen in houding bij zowel jou als pony, dat je vaak gewoon net te laat bent. Helemaal niet erg (ben ik zelf ook nog zeer regelmatig) maar dat maakt het lastiger om telkens weer terug te komen naar het juiste plaatje zal ik maar zeggen. Heb wel echt respect voor de inzet en het enthousiasme waarmee je ermee bezig bent hoor, je bent onwijs vooruit gegaan!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:38

Thanks 0000! Dat vat ik gewoon maar op als een compliment! :D

Eerst even vergelijkings matriaal:
1 Gaatje korter, is echt een been met meer spanning. Druk mijn hak ook weer te veel uit..
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1913_n.jpg

En ik trek ook mijn hakken op:
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 7122_n.jpg

:= Het punt bij mij is, dat ik sws te veel been geef met mijn hak. (Nu scheelt het dat ik bij Amira echt mn been omhoog moet trekken om haar te prikken met mn spoortjes) Ben er wel mee bezig, probeer er aan te denken, en ook in de lessen word het tegen me gezegd.

En wat je zegt klopt. Ik heb wel vast een nieuwe advertentie staan, maar neem eerst even 'rust' ivm school en werk, maar als ik dalijk wat nieuws vind wil ik wel dat het 'voldoet aan mijn eisen'. Ik wil of een paardje rijden, waar ik met goede begeleiding samen mee verder kan komen, of idd een paardje vinden waar ik zelf heel veel van kan leren en dat dus al verder is dan dat ik ben. Het zijn dan natuurlijk wel twee uitersten, maar van beide leer je heel veel. Mocht ik het voor het kiezen hebben kies ik voor een meer ervaren paard dat al het een en ander kan. :j

Zo zie je maar dat enthousiasme, inzet en vooral plezier toch opvalt bij andere mensen. Ik geniet ervan als ik dit soort plaatjes zie en weet waar we vandaan komen, en dan wil ik alleen maar meer. Helaas zal dat met Amira niet meer gaan, maar als dit wel had gekund hadden we vast nog verder gekomen.
Volgende week worden we een laatste keer op de foto gezet tijdens het rijden, dus hoop dan nog ergens foto's te kunnen plaatsen. De tips die ik daarvan krijg, kan ik verder met rijden weer mee nemen. :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:44

Mmz, die eerste foto kan ik niet iets van zeggen zo, tweede kan ik in ieder geval zien dat je je hak optrekt haha maar verder ook niet veel. Zolang je er maar op let dat je niet op je tenen gaat staan dan ;)
Zou bijna zeggen kom hier maar een keer rijden maar ik woon tegen Limburg aan :D Zal in jouw omgeving misschien ook wat lastiger zijn om iets te vinden, hier struikel je bijna over de paarden. Ach, komt vast wel goed :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 22:21

Jaa zo jammer..! Alles wat ik tegen kom is recreatief.. Of springen, en ik ben zelfs endurance tegen gekomen.. Als ik hier de kans kreeg het gewoon even een keertje te voelen....... Helaas is t paard waarop dat had gekunt al even overleden.. (Paard van m'n vorige instructrice, had een hele goede band met haar, en ook regelmatig op haar paard 'gereden' beetje stappen en draven, maar paard had minstens Z gelopen dus had nu wel mooi uitgekomen..)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:16

Even een hele snelle reactie, lees nog wel mee maar ben best wel druk waardoor reageren soms gewoon niet lukt. Althans niet zo uitgebreid als ik zou willen.

Maar over de beugel lengte, zag dat hier een leuke 'discussie' over ontstond.
Ik snap even niet zo goed waarom je zegt dat de beugels van LU te lang zijn 0000? Ik zie haar niet gaan staan op de tenen eerlijk gezegd... Zie juist een mooi, niet te overdreven, uitgedrukte hak. Ik vind je beugels dus niet te lang LU hihi..

Van Fennee vind ik inderdaad wel kort, of het te kort is is een discussie over te voeren. Maar ze zit op een korte lengte. En inderdaad ook op een korte lengte kun je best met ontspannen been rijden.

Bliss of London had laatst een leuk plaatje op hun FB pagina staan over het kort of lang zitten en hoe de beenligging dan zou moeten zijn. Hier even in link: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 5117_n.jpg (wel is waar een springzadel, maar imo moet het niet veel uitmaken of je nou in een springzadel of in een dressurzadel ziet. Je knie wijst wel naar het zelfde punt! Alleen de hoek tussen de achterkant van je bovenbenen en je kuiten is kleiner of groter.

Toch zou ik het wel proberen om je beugels iets langer te maken Fennee... Krijg nu het idee dat je teveel met je bovenbenen / knieën klemt om te blijven zitten i.p.v. dat je druk op je beugels houd en mee veert in je enkels met een ontspannen bovenbeen. Op de stand foto vind ik je been ook 'te strak' vind dat je toch wel erg overdreven je hak daar uit drukt.

Wat is nou een goede beugel lengte? Dat is voor iedereen natuurlijk wel verschillend in waar hij/zij het fijnst inzit. In mijn ogen is een goede beugellengte wanneer het been ontspannen kan afhangen, de bovenbenen niet gaan klemmen, en de kuiten netjes om het paard heen vallen en daar ook kunnen blijven. Daarnaast moet het been van de ruiter ook 'mooi in het zadel' vallen. Dus langs de wrongen en moet het automatisch vanuit het zadel al een stabiele ligging krijgen.

Probeer maar eens om je beugels gewoon uit te doen en vanuit je zit en been ligging stabiel op je paard te blijven zitten in alle gangen! Zonder te gaan knijpen hè.. ;)

Ook het feit dat je de beugels verliest wanneer deze een gaatje langer gaan doet mij vermoeden dat je dit nog wel veel te veel doet en te weinig druk op je beugels hebt. Het gaat er niet om dat je echt veel kracht erop zet, maar je voet moet wel een soort 'ondersteuning' van je beugel hebben. Het is niet de bedoeling dat je die ondersteuning vanuit je bovenbenen gaat halen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 01:10

Vergeet ook niet dat je beenspieren moet trainen om lengte te nemen. Het zou goed zo kunnen zijn dat het teenstaan wat Lu een beetje doet komt omdat ze haar beenspieren te weinig rekt.

Fennee heeft een ander 'probleem'. Ze heeft haar beugels niet te kort. Maar ze heeft een lang, smal been. Haar beugelophanging zit echter op een normale plaats. Hierdoor heeft ze 2 opties: Of haar beugel schuin naar voren steken of zichzelf iets verder achter in het zadel plaatsen.
Dat laatste is wat ze op de foto doet. Ziet er uit alsof de beugels te kort zijn. Maar ze zitten gewoon op de normale stand, maar haar lichaam vormt geen 1 lijn zoals we gewend zijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 07:50

Thanks Marinke en veulen! Misschien dat het wat komt omdat ik nog wat voorover val. Moet mezelf tijdens het rijden er steeds op wijzen dat ik rechtop blijf zitten. Met Gas gaat dat al heel goed trouwens, maar dat komt misschien omdat ik hem veel beter ken.. Heb het verder op alle paarden wel, maar daar word meestal wat over gezegd.. Bij Amira moet ik dat weer zelf doen.

Maar niet alles tegelijk, ik ben in mijn eigen houding de laatste tijd al zo veel verbeterd! Je kan niet alles hebben natuurlijk, maar neem het wel mee! :j

Zag trouwens dat ik een foto vergeten was.. Heb wel heel netjes het commentaar geplaatst maar de foto vergeten :+

Afbeelding
Fijn beeld Weet alleen niet wat ik met mijn schouders doe.. (Ik trek hier mijn hak op om haar even naar buiten te zetten. Stonden twee paarden in de paddock langs de bak, die ERG vervelend waren waardoor ze er echt niet langs wou..)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 01:54

@LoveUggs,

Het is heel netjes.

Verbetering:
Laat je zwaartepunt, in je gevoel, meer zakken naar je zitbeenknobbels, zak in je paard.
"Ga zitten", adem diep, laat los.
Breng de bovenkant van je dijen naar binnen, naar het zadel dan krijg je een betere beenligging.
Draag je eigen handen, voor je buik, je paard komt hier vanzelf in je hand, dat is aanleuning.
Eenmaal in aanleuning hoef je bijna niets meer te doen met je handen.
"Geef je" aan je paard, laat je meenemen, ontspan je nog meer.
Laat je paard werken, dat kan hij beter alleen.
Paardrijden is een heel luie sport, hoe minder je doet hoe beter.
In evenwicht, zijn.

Wanneer je dit eerst in jezelf bevestigd hebt (duurt lang) geef je je paard steeds meer en meer de boodschap om naar voren onder je uit te komen.
Je doet voor de deur open.
Dat is voorwaarts rijden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 07:43

Thanks simpelman! Ik moet idd meer gaan zitten. Met lessen word ik daar altijd aan herinnerd, en er zijn dagen dat ik er beel goed zelf aan denk, maar dat vergeet ik soms nog wel eens. Zijn puntjes die ik nog even eigen moet maken, en moet leren dat dit vanzelf gaat. De punten die jij opnoemd weet ik stiekem zelf al, maar er zijn op dit moment zoveel dingen waar ik op let, dat de ene keer het ene wel goed gaat, en de andere keer dat dat er weer een beetje bij inschiet en iets anders weer heel goed gaat.

Vind het zo verschrikkelijk dat ik met haar moet stoppen, juist nu we zo vooruit zijn gegaan/ gaan! Maargoed, het is niet anders..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:38

Okay, ondanks dat ik de western in ben gegaan lees ik nog steeds mee in dit topic, ik postte daarvoor zelf ook best actief mee. Nu Eileen toevallig net een western plaatje had geupload (zij heeft onderstaande foto ook gemaakt :+ ) vond ik het wel interessant om ook een foto van mij met mijn driejarige bijrijdpaard te delen.

Afbeelding

Deze foto is genomen direct na een les van Paulette Zorn waarin ze mij geholpen heeft met het paard ontspannen nageeflijk en laag te krijgen.
(Vorige week liep hij namelijk nog zo: http://i18.photobucket.com/albums/b113/ ... ecb629.jpg )

Wat ik zelf zie is een paard dat met hele lichte hulpen in de hand zakt en een ruiter erop die volgt door de teugels mee te geven en het paard ruimte te geven. Daarmee draagt het paard ook zijn eigen hoofd. De buikspieren zijn aangespannen (en dit voelde ik op het paard zelf ook omdat ik de rug omhoog voelde komen).
Ik zit ietsje in stoelzit op deze foto, dat zou beter mogen voor een optimale zit, maar mijn bovenlichaam zit in elk geval rechtop en in balans. Ik steek mijn kont overigens niet naar achteren, dat is mijn jas die daar dubbel zit :=

Helaas nog geen draffoto's :Y) dat was makkelijker geweest.

Wat zien jullie hier?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:01

Een verdomd goeie instructeur, dat zie ik daar. Mooi plaatje.

Heb geen idee verder hoe western aanleuning enzo werkt. Dus dat laat ik even.