Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:49

Tango1979 schreef:
Maar een weerstandbiedende hand heeft helemaal niets met dwingen te maken, maar met uitnodigen! Ik denk dat hier de verwarring bij jou ontstaat, weerstand bieden is niet zagen, niet trekken, niet DWINGEN. Een weerstandbiedende hand is verbinding, waarmee je je paard UITNODIGT om in aanleuning te gaan.

Je geeft aan dat je een weerstandbiedende hand wel gebruikt als je een fijne verbinding hebt, als het nodig is. Wanneer is het volgens jou dan nodig? En hoe zie jij durchlassigheid?

Nombrado, ben ook heel benieuwd hoe jij dit ziet? Dus mbt weerstand bieden

Vanuit mijn "klassieke" achtergrond zou ik je echt aanraden om Ruiters en Rechters van Van Loon eens te lezen.
Daarin zou je kunnen vinden op blz 109 (tenminste in mijn boek) dat de weerstandbiedende hand gebruikt wordt in NOODgevallen voor paarden die al VERREDEN zijn.
Die al totaal verleerd zijn op een ZACHTE, NAGEVENDE HAND te reageren.

Gini

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:50

Maar hoe kan een hand nageven als er niet eerst weerstand was? Wat valt er dan na te geven überhaupt? Ik zie een weerstandbiedende hand trouwens niet als een muur waar het paard tegenaan wordt gedwongen, maar dat is misschien enkel mijn visie.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:59

Gini schreef:
Maar hoe kan een hand nageven als er niet eerst weerstand was? Wat valt er dan na te geven überhaupt? Ik zie een weerstandbiedende hand trouwens niet als een muur waar het paard tegenaan wordt gedwongen, maar dat is misschien enkel mijn visie.

Om eerst op het laatste te antwoorden, het ligt er maar aan hoe het paard verreden is of die "muur" nodig is.

Als die weerstandbiedende hand "vriendelijker" zou zijn, zou het wel eens op "halve ophoudingen" kunnen lijken :+

Een hand zou in mijn ogen altijd een "nagevende" hand moeten zijn, anders wordt het nl een "nemende" hand.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:06

Een nemende hand is een trekkende hand, een weerstandbiedende hand is een, ja, weerstandbiedende hand.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:08

Staat er ook in het boek van dhr. van Loon hoe je een jong paard met een zachte nagevende hand nageeflijk maakt? Ik kom alleen tegen dat het jonge paard gelongeerd wordt met een bijzetteugel (zelfde effect als een weerstandbiedende hand).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:09

Gini schreef:
Een nemende hand is een trekkende hand, een weerstandbiedende hand is een, ja, weerstandbiedende hand.

Waar biedt die hand dan weerstand tegen?
Hoe lang wil je dan weerstand bieden?

Een nemende hand hoeft niet altijd alleen maar te trekken, die hand, ja, die neemt :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:10

cherie78 schreef:

Dan kan ik ook vragen, waar geeft die zachte nagevende hand dan op na?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:12

Je biedt weerstand tegen een paard dat met zijn hoofd in de lucht gooit. Je geeft na wanneer het paard nageeft. Dit uiteraard in combinatie met andere hulpen, maar niemand hier heeft ooit anders beweerd.

Wil jij nu mijn eerdere vraagje beantwoorden. Die waar ik vroeg hoe een hand kan nageven wanneer er niet eerst weerstand was?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:14

setteke schreef:
Staat er ook in het boek van dhr. van Loon hoe je een jong paard met een zachte nagevende hand nageeflijk maakt? Ik kom alleen tegen dat het jonge paard gelongeerd wordt met een bijzetteugel (zelfde effect als een weerstandbiedende hand).

Inderdaad heeft de bijzetteugel hetzelfde effect als een weerstandbiedende hand.
Het paard leert niet nageeflijk te worden, maar de weerstand te ontduiken/ontwijken.

Een paard wat met een "zachte, nagevende" hand gereden wordt, krijgt vertrouwen in die hand en zet zich dan ook nergens vast (de bewuste nek/kaak)

Het nageeflijk zijn van het paard is in mijn ogen een durchlässig paard, nl een paard dat al de hulpen van de ruiter "door" laat komen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:15

vur schreef:
Loriene vroeg om commentaar op haar geplaatste filmpje en tot nu toe volgens mij maar 1 reactie gekregen. Ik wil er wel op reageren. Ik vind het een hele leuke pony en het meisje zit er keurig op. Wat mij het eerste opvalt is de onrustige aanleuning. Daar zou ik het eerste aan gaan werken. Dat is het meest in het oog springende en ook het meest belangrijke om hogerop te kunnen komen. Het lijkt mij dat de manier waarop zij haar hand gebruikt, de boosdoener. Deze zou met meer gevoel moeten worden gebruikt. Hij is te vast gehouden en lijkt daarmee de pony te storen en daarmee de onrustige aanleuning veroorzaken.

Dank je voor je reactie.
Je hebt helemaal gelijk.
Ik zeg ook heel vaak tegen haar: hou eens op met prutsen met je hand.
De instructeur waar ze eerst les van had liet haar te veel doen met de handen,we gaan nu weer terug naar een meer klassieke trainer.
Pony staat ook te koop wegens bereiken 18 jaar van onze dochter.
We trainen de pony rustig nu door meer klassiek gereden.
Denk dat dat beter is.

Hou nu ook op met filmpjes hier plaatsen want de meesten hier zijn alleen maar bezig met elkaar afkraken,vind dit topic niet zo interesant meer jammer genoeg.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:16

setteke schreef:
cherie78 schreef:

Dan kan ik ook vragen, waar geeft die zachte nagevende hand dan op na?

Gaan we "flauw" doen :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:16

cherie78 schreef:
Het paard leert niet nageeflijk te worden, maar de weerstand te ontduiken/ontwijken.

En waarom is dat opeens zo erg? Heel ons omgaan met paarden is toch gebaseerd op druk geven en druk weglaten. Dat wil niet zeggen dat dat meteen kiezentrekkende druk is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:22

Gini schreef:
cherie78 schreef:

En waarom is dat opeens zo erg? Heel ons omgaan met paarden is toch gebaseerd op druk geven en druk weglaten. Dat wil niet zeggen dat dat meteen kiezentrekkende druk is.

Omdat heel ons omgaan met paarden daar op gebaseerd is, moet het ook nog eens in de mond gebeuren?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:25

Tja, je kan ze niet alleen leren om voor je been of zit te zijn. Lijkt me dat de energie die je opwekt ergens moet blijven en af moet vloeien.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:39

setteke schreef:
Tja, je kan ze niet alleen leren om voor je been of zit te zijn. Lijkt me dat de energie die je opwekt ergens moet blijven en af moet vloeien.

Ze zijn ook heel makkelijk op zit of been of beide terug te nemen.

Wat dat betreft denk ik vaak aan een stukje van het onderschrift van één van de deelnemers aan die bewuste clinic;
Geef nooit meer been dan je van voor los kunt laten.
(even vrij vertaald)

Energie die ik opwek, wil ik op dat moment hebben en hoeft er dus niets weg te vloeien, aangezien ik anders teveel energie heb opgewekt.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:41

Vraagje,
Kunnen er Filmpje's worden getoond van een paard wat met een "zachte, nagevende" hand gereden wordt(cherie78) en van een paard wat met een weerstandbiedende hand word gereden (Gini).
Ik ben benieuwt naar het verschil...........

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:54

cherie78 schreef:
Energie die ik opwek, wil ik op dat moment hebben en hoeft er dus niets weg te vloeien, aangezien ik anders teveel energie heb opgewekt.

Ik schreef ook afvloeien, niet wegvloeien. Dat is zonde :D
cherie78 schreef:

Die is uit het onderschrift van Kadankovitch.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:56

setteke schreef:
cherie78 schreef:

Ik schreef ook afvloeien, niet wegvloeien. Dat is zonde :D
cherie78 schreef:

Die is uit het onderschrift van Kadankovitch.

Die is inderdaad uit het onderschrift van Kadankovitch.

Wat is het verschil tussen afvloeien en wegvloeien?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:01

Haha, ik zocht het net op, vond het ook ineens zo'n raar woord. Ik bedoelde dat de energie die je opwekt ergens moet blijven en de bedoeling ervan is dat het achterbeen geactiveerd wordt. Afvloeien was niet zo'n goede woordkeuze :o

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:12

setteke schreef:
Haha, ik zocht het net op, vond het ook ineens zo'n raar woord. Ik bedoelde dat de energie die je opwekt ergens moet blijven en de bedoeling ervan is dat het achterbeen geactiveerd wordt. Afvloeien was niet zo'n goede woordkeuze :o

Door een beenhulp op het juiste moment te geven, wordt het achterbeen geactiveerd.
De energie die daarbij vrijkomt, maakt de pas van het achterbeen groter.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:18

Jeetje mensen, het is blijkbaar toch heel lastig die theorie zo, vind ik althans. Het was net even heel hectisch voordat ik wegging. Dus ik lees maar niet meer terug wat ik allemaal opgeschreven heb net. Er zit een kern van waarheid in maar ik denk dat een en ander een beetje uit zijn verband is gerukt door alle vragen tussendoor.
Die weerstandbiedende hand maakt nogal wat los blijkbaar.
Ik doe een nieuwe poging:
Ik rijd met een contactteugeltje, daarmee vraag ik bijv. stelling, maar het liefst vraag ik meer buiging, ook van het hele lijf, dat moet dus ook vanuit achter komen. Achterbenen moeten ondertreden, dit helpt bij het verbeteren van de balans. Gaat zo'n paard eenmaal fijn in balans en is het paard 'rechtgericht', dus beide kanten op soepel en niet scheef trekkend/vallend naar 1 kant en wordt de achterhand goed gebruikt, dan merk je dat het paard ZELF gaat zakken en IN de hand komt, niet TEGEN de hand. Uhm, hoe moet ik het anders zeggen.. ik wil dat de hals en dus het neusje eerst uitgelegd wordt naar voren, het gevaar met een hand die (te veel?) weerstand biedt is dat er vernauwing bij de kaak komt, ik wil dat er ruimte bij de kaak blijft zodat er geen spanning op komt. Spanning in de kaak betekent geen nageeflijkheid.
Ik vind dat weerstand bieden een beetje lastig, ik denk dat ik het niet doe maar dat vind ik lastig om uit te leggen. Als ik voel dat het paard zich aanbiedt en dus nageeflijk is, dan pas kan bijvoorbeeld een halve ophouding doorkomen. Dat is eigenlijk de enige weerstand die ik bied, buiten de hele ophouding, als ik een halve ophouding wil maken, bijv. als ik een oefening zoals sbw of travers rijdt. Verder heb ik altijd een nagevende hand, maar ik kan op 1 volte bijv. wel meerdere keren een 'mini ophouding' geven, ik herhaal zo vaak als nodig is, maar daarna ook direct weer zelf nageven, niet losgooien, maar contact houden. Dat heb ik echt moeten leren, sowieso om zelf na te geven en als je het doet om dan niet direct alles los te gooien, want daardoor kreeg ik bij dit paard een heel onrustige hoofd/halshouding, een vast/los contact. Dus ik heb echt moeten leren om in haar ritme mee te deinen met mijn handen zodat ik het geheel niet verstoor waarbij ik dus enkel contact heb, geen druk. Laat ik haar echt TEGEN mijn hand lopen dan klapt ze direct haar ondernek er op, ze is heel gevoelig en heeft minder fijne ervaringen uit het verleden, dat ga je niet winnen met druk er op houden en wachten tot ze weer na gaat geven, die (normaal zo fijne) hulpen komen namelijk niet meer door.
Hoe meer verfijning je aanbrengt in de training hoe meer het paard gaat reageren op minimale hulpen. Zo kan ik bij dit paard, wat van nature een erg sensitief dier is, een schouderbinnenwaarts inzetten door alleen mijn schouders wat te draaien en dus ook mijn zit daarin mee te nemen. Waar heb ik mijn handen dan nog voor nodig? Ja eventueel om een halve ophouding te maken als het paard van het achterbeen af dreigt te lopen. Let wel, het paard waar ik het nu over heb was totaal niet klassiek gereden, was vanalles mee geprobeerd v.w.b. hulpteugels en heb ik dus opnieuw zo moeten verfijnen op hulpen op haar 17e jaar, waarbij alles begonnen is met geduld, balans zoeken en scheefheid beperken en we zijn er nog lang niet, maar ik ben blij met alles wat al verbeterd is.
Het is een paard wat snel spanning opbouwt en ook wel eens wat rennerig/druk wil worden. Als ik dan niet meer normaal kan rijden omdat hulpen niet doorkomen, dan moet ik haar af en toe inderdaad even helemaal stilzetten en vanuit daar weer aanstappen, zo vaak als nodig. Maar op die momenten moet ik ook niets te veel doen want anders wordt ze nog drukker, zeker als ik dan te veel aan haar hoofd blijf zitten. Dus ik blijf dan niet vasthouden als ze stilstaat. Ik maak een ophouding, desnoods iets harder/duidelijker als het niet doorkomt, maar als ze eenmaal stil staat moet ik niet te lang druk er op houden, dan gaat ze alle kanten op. Doe ik dat heel voorzichtig dan laat ze direct los en kan ik weer aanstappen.
Het is niet geromantiseerd, dit is wat ik doe en wat bij mij helpt om op een eerlijke manier te rijden. Oh ja, ik ben in de hele tekst het woordje voelen vergeten, maar dat is uiteraard wel het allerbelangrijkste, voelen wanneer je wat kan vragen en op welk moment.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 06:39

En wat anders is een halve ophouding dan: Kort weerstand bieden waarop het paard of de pony reageert door nageeflijk te worden, de kaak loslaat en op het bit knabbelt. Hij knikt door in zijn nek, hij zegt als het ware ja tegen zijn ruiter.

Wil heel graag weten hoe iemand een halve ophouding geeft, zonder weerstand te bieden. Dan krijgen we het antwoord: nageeflijke hand is heel anders dan een weerstandbiedende hand? Ik zie geen verschil, voor mij zijn beide termen synoniemen, maar blijkbaar wordt door sommige onder weestand bieden, druk, trekken vasthouden bedoeld. En daar ga je dan al in de mist in in een discussie, dit wordt helemaal niet bedoeld met weerstand bieden. Je biedt weerstand, je paard geeft na en jij geeft vervolgens ook na. Dit is niet van voor naar achter rijden, trekken of vasthouden, dit is gewoon rijden zoals het in het Skala staat.

En heb het idee dat durchlassig door verschillende mensen erg anders wordt opgevat. Durchlassigheid is het einddoel, alle hulpen komen door en aan alle stappen van het Skala is voldaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 07:39

cherie78 schreef:
Gini schreef:

Omdat heel ons omgaan met paarden daar op gebaseerd is, moet het ook nog eens in de mond gebeuren?

Vind je het erg als ik dat niet voldoende vind als reden?
Waarom zo bang van die voorkant? Dat is toch ook gewoon een deel van het paard? Je moet niet gaan surfen, nee, maar gewoon aanwijzingen geven met de teugels van hoe jij wilt dat een paard loopt, dat kan toch gewoon? Zonder dat het meteen dwang en slecht wordt.

Je kan toch niet met een nagevende hand rijden, wanneer er niets valt om aan na te geven?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:25

Tango1979 schreef:
En wat anders is een halve ophouding dan: Kort weerstand bieden waarop het paard of de pony reageert door nageeflijk te worden, de kaak loslaat en op het bit knabbelt. Hij knikt door in zijn nek, hij zegt als het ware ja tegen zijn ruiter.

Wil heel graag weten hoe iemand een halve ophouding geeft, zonder weerstand te bieden. Dan krijgen we het antwoord: nageeflijke hand is heel anders dan een weerstandbiedende hand? Ik zie geen verschil, voor mij zijn beide termen synoniemen, maar blijkbaar wordt door sommige onder weestand bieden, druk, trekken vasthouden bedoeld. En daar ga je dan al in de mist in in een discussie, dit wordt helemaal niet bedoeld met weerstand bieden. Je biedt weerstand, je paard geeft na en jij geeft vervolgens ook na. Dit is niet van voor naar achter rijden, trekken of vasthouden, dit is gewoon rijden zoals het in het Skala staat.

En heb het idee dat durchlassig door verschillende mensen erg anders wordt opgevat. Durchlassigheid is het einddoel, alle hulpen komen door en aan alle stappen van het Skala is voldaan.

Precies, goed verwoord! Het een kan niet zonder het ander.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:07

loriene schreef:
vur schreef:
Loriene vroeg om commentaar op haar geplaatste filmpje en tot nu toe volgens mij maar 1 reactie gekregen. Ik wil er wel op reageren. Ik vind het een hele leuke pony en het meisje zit er keurig op. Wat mij het eerste opvalt is de onrustige aanleuning. Daar zou ik het eerste aan gaan werken. Dat is het meest in het oog springende en ook het meest belangrijke om hogerop te kunnen komen. Het lijkt mij dat de manier waarop zij haar hand gebruikt, de boosdoener. Deze zou met meer gevoel moeten worden gebruikt. Hij is te vast gehouden en lijkt daarmee de pony te storen en daarmee de onrustige aanleuning veroorzaken.

Dank je voor je reactie.
Je hebt helemaal gelijk.
Ik zeg ook heel vaak tegen haar: hou eens op met prutsen met je hand.
De instructeur waar ze eerst les van had liet haar te veel doen met de handen,we gaan nu weer terug naar een meer klassieke trainer.
Pony staat ook te koop wegens bereiken 18 jaar van onze dochter.
We trainen de pony rustig nu door meer klassiek gereden.
Denk dat dat beter is.

Hou nu ook op met filmpjes hier plaatsen want de meesten hier zijn alleen maar bezig met elkaar afkraken,vind dit topic niet zo interesant meer jammer genoeg.

Ja dat is toch wel erg jammer. Er wordt hier gevraagd naar een voorbeeld van een weerstandbiedende hand. Zoals ik het zie zou het door jou geplaatste filmpje als voorbeeld kunnen dienen. Als zij zou leren om er op tijd een nagevende hand van te maken of alleen een contactteugel, dan zou het perfect zijn. Ik zal eens een filmpje zoeken waar de nagevende, contactteugel goed te zien is.