Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:41

Afbeelding
1 Keer in de week een buitenrit.
Voel ik me goed ook nog eens 20 min in de bak in de week.
Nou kom maar op met de opmerkingen.

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:45

Ziet er netjes uit hoor schrikdraad! :j

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:00

@schrikdraad, als ik kijk naar het plaatje zie ik er niet mis mee, ziet er netjes uit

jorienm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:08

niks mis mee toch? Je hebt foto op een andere achtergrond geplaatst of zie ik dat verkeerd :P

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:10

is die foto nou gefotoshopt :')
maar schrikdraad ik zie het probleem niet eigenlijk?
je bent niet extreem dik ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:13

schrikdraad schreef:
Afbeelding
1 Keer in de week een buitenrit.
Voel ik me goed ook nog eens 20 min in de bak in de week.
Nou kom maar op met de opmerkingen.

Ziet er netjes uit!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:20

Ja klopt ik heb mezelf dunner gemaakt met photoshopt
Nee heb wat storende factoren weg gepoetst in de achtergrond.
Maar ben daar niet zo goed in.

Volgens sommige ben ik met een bmi van 27 zwaar overgewicht.
En mag je er alleen nog maar naast lopen totdat je afgevallen bent.
Laat staan dat je op een pony gaat zitten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:30

Schrikdraad, ik heb/had een BMI van 28 :+ (nouja, 27,9 :') ) en was eerst nog meer, heb zelfs even 76 kilo gewogen zij het niet meer maar gelukkig ben ik wel een aantal kilo afgevallen naar 69 kilo en nu volgens mij weer aangekomen naar 71 kilo maar hoop dat ik na het vele fietsen weer wat afgevallen ben :') Maar ik kan toch echt wel makkelijk op een paard rijden hoor :)) belemmer mijzelf of het paard echt niet :') ( foto's in OS, het topic)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:31

schrikdraad schreef:
Ja klopt ik heb mezelf dunner gemaakt met photoshopt
Nee heb wat storende factoren weg gepoetst in de achtergrond.
Maar ben daar niet zo goed in.

Laat staan dat je op een pony gaat zitten.

:')
nee dat bedoel ik niet met fotoshoppen :
maar daarom moet je kijken per ruiter en paard en bij jou lijkt het vet ewoon goed verdeeld :P

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:40

Ik heb de achtergrond weggepoetst daar lag een mestvaalt en tuinslang dat is niet mooi en haalt toch de aandacht van het onderwerp weg.

Verdeeld zit het niet maar hoofdzakelijk buik die steek ook voorbij mijn boops ;(

78 Kilo mag van sommige dan nog net rijden van andere al niet bij zulk slechte bmi.

ik vind zelf dus ook dat ik geen schade toebreng.
maar lees eens terug. En zie hoeveel het niet vinden kunnen zonder foto maar oordelen op cijfers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:06

schrikdraad schreef:

Ik weet niet hoe lang je bent, maar met een BMI van 27 ben je hooguit 10 kg te zwaar :) Dan is afvallen wel een goed idee, maar bij mij valt dat niet onder zwaar overgewicht hoor :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:13

De gemiddelde MAN weegt 75-80 kilogram (in Nederland). Bij een gemiddelde lengte van 175 tot 180 cm.
In de paardenwereld wegen vele mannen ONDER dit gewicht, of dat nou komt dat ze veel paarden rijden (lees: fysiek actief zijn) of niet, is niet aan te tonen.

Ik zit daar zelf met 1.73 en iets van 56-57 kg wel een stukkie onder, maar dit toont wel aan, dat een VROUW van datzelfde gewicht: 75-80 kilogram, toch ook zonder wat voor probleem dan ook, gewoon paard zou moeten kunnen en mogen (!) rijden?

Het lijkt me vanzelf spreken dat je dat dan wel doet op een "passend" paard.

Wat dat betreft rijd ik zelf overigens ook geen "passend" paard, want dan zou mijn Tinker x Fries Bonte Jaopie voor mij veel te "zwaar" zijn.

Toch zie ik er niet op hem uit als een garnaal op een Nijlpaard, zeg maar.

Mensen zijn in de afgelopen jaren/generaties langer en groter,, maar ook dikker geworden.

"het paard moet je passen" daar zijn vele meet-modellen voor, je beenlengte, dat is heel belangrijk, als je er zonder stijgbeugels en eventueel zonder zadel op zit, hoe "val" je dan een beetje natuurlijkerwijze samen met het paard (neemt iemand hier ooit de moeite voor?) en ja, natuurlijk ook je gewicht, maar er zijn evenzo veel variabelen voor.

En inderdaad: HOE rij je, als een zak aardappelen, of draag je je eigen gewicht?

Het zal wel weer een van die discussies zijn, waar je nooit uitkomt als je een bepaalde combinatie niet zelf gezien hebt, hetzij op fotobeelden, film of in het echt.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:53

maritariel, even over de vetgedrukte letters.
Ik schreef dit zo omdat deze opmerking net zo nutteloos is als de manier hoe TS hier zijn topic is gestart.
Verder over het goed rijden van dikke mensen en niet goed rijden van slanke mensen dat is wel wat ik vind.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:22

uudje schreef:
maritariel, even over de vetgedrukte letters.
Ik schreef dit zo omdat deze opmerking net zo nutteloos is als de manier hoe TS hier zijn topic is gestart.
Verder over het goed rijden van dikke mensen en niet goed rijden van slanke mensen dat is wel wat ik vind.

Nou ik heb zijn post nog eens gelezen en hij heeft het heel netjes omschreven vind ik ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:35

Zijn oorspronkelijke beginpost was een stuk minder netjes hoor, maar daar kreeg ie teveel kritiek op....

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:14

hyppolyte schreef:
Zijn oorspronkelijke beginpost was een stuk minder netjes hoor, maar daar kreeg ie teveel kritiek op....

weet ik , ik zit hier ook al vanaf het begin maar hij heeft het heel netjes opgelost .

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:41

sorry., maar dan denk ik er anders over, dat mag toch wel?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:40

uudje schreef:
sorry., maar dan denk ik er anders over, dat mag toch wel?

Ja hoor . Daar is dit topic nou eenmaal voor :+

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 01:09

Schrikdraad; ziet er gewoon netjes uit idd :)

Ik ga met mijn 1.80 ook niet meer zonder na te denken op een pony zitten ook al kan een groot deel waarschijnlijk 62 kg nog wel tillen.. ik heb dan namelijk het gevoel dat ik er met mn benen toch voor het makkelijke te ver onderuit kom en daardoor de pony in de weg zit. Wat niet wil zeggen dat ik als een stuiterende en bonkende zak aardappels in het zadel zit, maar dan moet je nog elke pas opletten dat je niet met je voeten tegen het voorbeen aankomt als dat naar achter gaat.
In het geval van teveel wegen kan ik me ook zo voorstellen dat je misschien qua lengte nog wel op een pony past, maar dat betekent niet dat je m qua gewicht niet in de weg zit, precies omgedraait dus..
En hoe dat gewicht er ook aankomt, de pony kan daar niks aan doen. Je gaat toch ook niet als je je arm breekt op je paard klimmen, waardeloze hulpen geven en het bit door zn mond trekken omdat je maar 1 kant van de teugels kan gebruiken en dan roepen dat je mag paardrijden omdat je er recht op hebt?

Ik denk dat als het vet goed verdeelt zit en de ruiter inderdaad goed kan meekomen met de beweging, dat zwaardere mensen best kunnen paardrijden, maar op een gegeven moment is er ook een punt waarop je moet denken 'dit is niet eerlijk meer tegenover het paard'. En voor sommige mensen zal dat punt eerder zijn dan anderen omdat ze gewoon de pech hebben dat bij hen het vet slechter verdeelt zit.
Het nadeel van gewicht zal ook zijn dat het niet in een keer hop 20 kilo erbij is, maar dat het heel geleidelijk gaat.. en dan is natuurlijk de vraag waar zit de grens waarop je jezelf een halt toeroept?

Verder kan ik me trouwens ook voorstellen dat het per discipline en met de intensiteit van de training nog wat uitmaakt.. een springpaard wat fanatiek getraind wordt bijvoorbeeld zal waarschijnlijk meer last van zijn rug krijgen als daar iedere keer 100 kg op terecht komt dan een paard dat lekker relaxed in het bos wordt gereden en waar verder geen gekke dingen mee gedaan worden. Ook voor een dressuurpaard lijkt t me lastiger als er bijvoorbeeld iemand constant op blijft doorzitten dan dat er iemand keurig in het ritme op lichtrijdt.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:27

Ik blijf gewoon lekker mennen :P krijg ik ook geen commentaar :) :Z +:)+

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:05

Het maakt nogsteeds uit op wat voor paard je zit met gewicht denk ik..

Ik zit hier op een ijslander van bijna 1.60 :Y) (ja,een echte! stamboom, brandmerk alles)en was nogal wat zwaarder dan ik nu ben :j
Afbeelding

mijn eigen pony nu is stuk kleiner, maar ik gelukkig al flink afgevallen.
ik durf niet meer dan 10 min per week op haar alsnog.. :o

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:14

Kom op Diaz, ik heb een foto van jou gezien op je paardje in een ander topic, maar zo dik dat ben je nu ook weer niet en zeker niet dat je er maar 10 minuten per week op durft.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:25

Iti en andere trek je niks er van aan. ik denk dat de mensen met het meeste commentaar het minst te vertrouwen zijn. Ik merk dat mensen zich snel beter voor doen dan ze zijn en zeker als ze via andere hun zelfvertrouwen kunnen opkrikken.

laat elkaar in hun waarde en discrimineer niet. iedereen mag verslaafd zijn aan nicotine maar als het voedsel is dan is het opeens een groot probleem. aardig doen tegen elkaar is geen schande, zo kan je ook je mening geven als je maar in je hoofd houdt dat je wel met iemand te maken heeft met gevoel in zijn hart.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:30

Dat doe ik ook niet hoor :) Ik was al gestopt met rijden, gewicht was daar 1 reden van, maar ik ben het gewoon niet eens met t feit dat ik dan op geen enkel paard zou kunnenn rijden :) tuurlijk ga k niet op een shet zitten, maar een grofgebouwde, goed bespierde koudbloed van een kilootje of 800 moet me makkelijk kunnen dragen ;) goed, ik rij toch niet, dus dat is allemaal what if praat..

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:48

welja, hier heb ik ook wel ervaring mee.
ik heb jaren met mijn bwp-merrie gereden (wel een fijner type). ze was sowieso wat gevoelig aan de rug, maar door haar goed haar rug te laten gebruiken en regelmatig een osteopaat eens laten komen kon ze gewoon meelopen in de sport.
toen ik ging studeren is mijn zus met mijn paard gaan rijden. ze was niet echt een goede ruiter en woog eigenlijk veel te veel om paard te rijden (naar mijn mening dan. ongeveer 120 kilo, vind ik echt wel te zwaar) en bonste vaak nogal in het zadel. ongeveer een jaar later heb nog eens met haar gereden en ik herkende mijn paard bijna niet meer. ze duwde volledig haar rug weg en liep naar de sterren te kijken. toen mijn zus er ongeveer 1.5 jaar met reed was mijn paard eigenlijk niet meer te berijden omwille van haar rug. iedereen op de manege praatte eigenlijk over het feit dat mijn zus echt wel te zwaar was voor ons paard. ik voel me dan ook vaak schuldig dat mijn paard waarschijnlijk nu nog in de sport kon lopen als ik er met was blijven rijden.

ik zeg niet dat zwaardere mensen niet mogen rijden. ik vind het goed dat ze aan lichaamsbeweging doen. alleen vind ik dat je moet kijken naar het paard waarop je rijdt. als je bijvoorbeeld een grote forse fries neemt is dat iets anders dan een fijne bwp'er met lichte rugproblemen.