Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:59

Van mij mag iedereen doorgaan met tegen elkaar aanjammeren, ik vermaak me kostelijk rijdens mijn pauzes. Maar als dit de moderne klassieke visie is geworden dan geloof ik niet dat veel mensen oprecht interesse hebben.
Dit is echt iets van deze tijd.

Het afzeiken van andere ligt sommigen erg aan het hart. Jezelf boven een ander verheffen vind ik uberhaupt geen fraaie eigenschap. Dat zie ik alleen bij mensen die onzeker, onkundig of naief zijn. Jammer, en ik hoop dat de paarden er beter vanaf komen. Stel dat die een voetje verkeerd zetten.

Let maar op hoe hier op wordt gereageerd, mij heb je er niet mee en ik zou hééél erg graag met iemand willen werken alleen.... 'ze' zijn allemaal zo vreselijk haatdragend naar anderen dat ik denk dat ik beter zelf kan blijven frommelen.

Op rijgebied blijf ik vast een eeuwige leerling, en ik schaam me daar niet voor. Ik zou me schamen als ik zo lelijk zou moeten doen tegen anderen.
Paardenmensen, de èchte, zijn zelden versus, juist door het kijken naar de overeenkomsten leer je veel meer. Dat levert iets op. Om te beginnen een open geest zonder haat of bitterheid. Met alle respect, ga gerust verder, ik leer er absoluut veel van.
;)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 03-03-11 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:01

SVP laat een ieder in de waarde.
Ik reageer niet zo vaak maar lees wel mee en zou het jammer vinden als hier een slotje op komt.
Ik ben niet percee een volgeling van 1 van de klassieke meesters en ik volg niet alles klakkeloos op wat hier beschreven wordt.
Maar ik vind het allemaal wel erg intressant en voer sommige besproken onderwerpen in de praktijk uit, daarin is mijn paard de grootste instructeur.
Als ik het fout doe dan laat hij mij dat feilloos zien en triggert hij mij om mijzelf te ontwikkelen.
Als iets niet werkt in de praktijk dan triggert hij mij om andere oplossingen te zoeken.
En sommige oplossingen vind ik hier.
Vandaar mijn verzoek, gelieve in respect met elkaar om te gaan.

Mijn gedachte over het spelen zoals enkelen het rond bewegen noemen is, dat dit geen trainingsmanier is te noemen.
Parelli zoals dit genoemd wordt is een omgangskunde.
Vooral geschikt voor mensen die van nature geen leidinggevende rol hebben maar die dit ten opzichte van het paard wel moeten hebben al vorens zij met het paard kunnen werken.
Het maakt mensen bewust op hun eigen lichaamshouding te letten tegen over het paard.
In een wereld waarin we nu leven waar we vooral te maken hebben met mensen die paarden hebben (ipv paardenmensen) heeft Pat Parelli dit goed weten te vertalen.
Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat het paard er qua lichamlijke conditie niet op vooruit gaat.
Ze luisteren goed, staan goed in de hand maar lichamelijk staat het proces vanuit mijn idee stil.
Parelli betekend vooral zelf denken voor het paard en zelf verantwoordelijkheid nemen (dit is de visie vanuit parelli).

Klassiek rijden is in mijn ogen gymnastiseren van het lichaam, voelt het paard zich goed in het lichaam dan is het bereid alles te doen voor zijn berijder.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:12

Klassiek vs AR
Stel je heb een paard waar nog veel aan te doen is, hij is stijf, stug en kent remmen en gas, wat is de trainingsopbouw volgens de klassieke rijkunst, hoe start je en wat ga je dat paard trainen ?
Ik ga geen boek lezen en hoop op een leuke discussie hier

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:23

het is KR vs AR, dus nis anders dan KR en AR zou besproken moeten worden in dit topic, simpel zat.
dit oeverloze gezever is gewoon zonde van dit topic.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:45

murphy102 schreef:
claudiaM33 schreef:
Ik ben het met Needje eens; iklees al een tijdje mee omdat ik er ook van wil leren; het enige wat ik lees is berichtjes van iemand die zich professor noemt, vind ik al aardig arrogant, iemand die continue verkondigt dat de klassieke manier de enige manier is, die nogal onaardige antwoorden geeft als je iets vraagt over iets wat blijkbaar al 20 bladzijden geleden al gezegd is, met andere woorden; zoek het lekker zelf maar even op.

Vind het vooral erg jammer dat er op deze toon gepost wordt, had graag wat leren leren hier en vraag mijzelf af of professor nou zelf een instructrice/teur is, het enige wat we te horen krijgen is, lees de boeken er maar op na.

Nombrando snap ik ook, wat zij denk ik wil zeggen is: haal het gevoel en rijden niet uit de boeken maar kijk naar je paard, voel je paard, lees de signalen van je paard, bouw een band met je paard, kijk en diep zijn karakter uit, wat zijn de behoeftes van mijn paard, dit zijn dingen die haal je niet uit de boeken, dat zijn dingen die je pas leert door met je paard aan de slag te gaan.

Allereerst, als je begrijpt wat K.R inhoudt, begrijp je ook dat deze manier van werken de enig EERLIJKE manier van werken is. En dan heb ik het niet over spelen met een paard, zoals sommigen hier doen; we hebben het over K.R.! Alle andere vormen waar een aantal van jullie het over hebben, zijn allemaal "slappe aftreksels" van de K.R. met de bedoeling de onwetende ruiter aan te trekken. Dus doe je voordeel ermee op dit topic ipv het af te branden!

Daarnaast is het jammer dat een aantal van jullie niet zien wat een vakman Professor is, maar dat zegt meer over jullie dan over Professor. Hij mag zich met recht een professor noemen.
En het gros van de mensen op dit topic is bijzonder blij en waarderen het enorm dat Professor zijn kunde en kennis met ons wil delen, geheel vrijwillig, om ons te laten "proeven" van waar het werkelijk om gaat in de K.R. En ik weet zeker dat -nagenoeg iedereen- daar ook zo over denkt!!!
Als je je hieraan stoort, moet je lekker naar een ander topic gaan of er zelf een openen en het niet voor de rest verpesten!!

Ik begrijp heel goed wat K.R. inhoudt; ben 30 jaar geleden met paardrijden begonnen en K.R opgeleid!
Maar ik ben open minded en wilde de andere systemen ook wel eens leren en voelen.
Heb nooit mijn klassieke opleiding opgegeven maar heb een aantal punten van andere meegenomen.
Ik zeg niet dat K.R niks vind; integendeel; ik vind alleen dat professor geen aardige antwoorden geeft, uit de hoogte, dat vind ik jammer, ik zeg niks over de inhoud van wat er gezegd wordt alleen de manier waarop!
Verder vind ik wel dat je verder moet kijken dan je neus lang is; van ieder systeem valt heel veel te leren als is het maar dat je in ieder geval weet (en ervaren hebt) dat je het ZO niet wil. Dat is mij overkomen toen ik les kreeg in het moderne systeem enkele jaren terug, didactisch geweldig, maar het systeem stond mij niet aan. Dat was vroeger wel eens anders, het systeem K.R geweldig maar wat heb ik vaak jankend op mijn paard gezeten omdat zo ontzetten geschreeuwd werd...(hoor het nog steeds, VORBEREITEN!!! gaat nog dagelijks door mijn hoofd als ik rij!)

Ik ben sinds 2 jaar overgestapt naar een heel andere tak, namelijk western rijden, en nog steeds train ik mijn paarden klassiek, nee, laat ik het anders noemen, ik train mijn paarden meer klassiek georiënteerd met hier en daar een vleugje A.R, Parelli, modern.
Kortom, ik kijk naar mijn paarden, ik voel mijn paarden en pas toe wat zij mij aangeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:52

Moll schreef:
het is KR vs AR, dus nis anders dan KR en AR zou besproken moeten worden in dit topic, simpel zat.

U noemt dit oeverloze gezever maar naar mijn idee is het maar een kleine moeite om even te verduidelijke waarom dit niet onder KR kan dienen.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:58

Citaat:
Mijn gedachte over het spelen zoals enkelen het rond bewegen noemen is, dat dit geen trainingsmanier is te noemen.
Parelli zoals dit genoemd wordt is een omgangskunde.
Vooral geschikt voor mensen die van nature geen leidinggevende rol hebben maar die dit ten opzichte van het paard wel moeten hebben al vorens zij met het paard kunnen werken.
Het maakt mensen bewust op hun eigen lichaamshouding te letten tegen over het paard.
In een wereld waarin we nu leven waar we vooral te maken hebben met mensen die paarden hebben (ipv paardenmensen) heeft Pat Parelli dit goed weten te vertalen.
Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat het paard er qua lichamlijke conditie niet op vooruit gaat.
Ze luisteren goed, staan goed in de hand maar lichamelijk staat het proces vanuit mijn idee stil.
Parelli betekend vooral zelf denken voor het paard en zelf verantwoordelijkheid nemen (dit is de visie vanuit parelli).

Klassiek rijden is in mijn ogen gymnastiseren van het lichaam, voelt het paard zich goed in het lichaam dan is het bereid alles te doen voor zijn berijder.

Helemaal mee eens!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:06

Moll schreef:

Blijkbaar is er nogal discussie over wat en wie hier onder vallen en welke technieken wel of niet klassiek (of AR) genoemd kunnen worden.

We kunnen ook gewoon niet alles in een hokje proberen te stoppen en gewoon verschillende inzichten, technieken, personen etc bespreken, zonder die eeuwige discussie of iets wel of niet "klassiek" is.

Ik heb al een aantal keer gevraagd of er een filmpje beschikbaar is van correct longeren met bijzetteugel.
Ik heb zelf met een filmpje aangegeven wat ik een (!) leuke en nuttige manier vind van longeren, met commentaar eronder van Philippe Karl die toch onder KR valt. (@ilegra, dit is geen parelli, dit is niets anders dan wat Philippe Karl zelf ook op zijn dvd's laat zien).
Laat zien wat jullie een goede manier van longeren vinden, ik ben heel erg benieuwd!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:10

Ilegra schreef:
Moll schreef:

U noemt dit oeverloze gezever maar naar mijn idee is het maar een kleine moeite om even te verduidelijke waarom dit niet onder KR kan dienen.

denk dat het wel duidelijk is, het gros die 1 van beide manieren van rijden doet, vind het onzinigheid, en word er niets onderbouwd zelfd de topic starter heeft aan gegeven dat die personen in kwestie anders hun eigen topic zouden moeten beginnen, de KR heeft duidelijke richtlijen die als u het gehele topic heeft gelezen duidelijk naar voren zijn gekomen, en ik en ik denk een groot aantal met mij, niet de behoeften hebben dit keer op keer tot in den treuren te herhalen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:17

Citaat:
We kunnen ook gewoon niet alles in een hokje proberen te stoppen en gewoon verschillende inzichten, technieken, personen etc bespreken, zonder die eeuwige discussie of iets wel of niet "klassiek" is.

Die hokjes hebben de AR en de andere zogenaamde systemen gemaakt, de KR was er gewoon, die anderen zijn afdwalingen.
Die Bent weet even zijn achternaam niet omdat het mij weinig intresseert, die heeft een leuke sekte ervan gemaakt die hem veel geld brengt, zelf was hij niet zo begaafd in de Klassieke Dresuur daarom deze vereenvoudigde versie.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:28

Professor schreef:
Citaat:

Die hokjes hebben de AR en de andere zogenaamde systemen gemaakt, de KR was er gewoon, die anderen zijn afdwalingen.
Die Bent weet even zijn achternaam niet omdat het mij weinig intresseert, die heeft een leuke sekte ervan gemaakt die hem veel geld brengt, zelf was hij niet zo begaafd in de Klassieke Dresuur daarom deze vereenvoudigde versie.

Sorry hoor, dit soort idiote uitspraken, waar gaat dit nog over :+
De KR was er gewoon... Made door god himself, zeker :+ was dat op de achtste dag misschien??

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:32

sanne83 schreef:
Professor schreef:

Sorry hoor, dit soort idiote uitspraken, waar gaat dit nog over :+
De KR was er gewoon... Made door god himself, zeker :+ was dat op de achtste dag misschien??

wie weet, KR bestaat uit de tijd van Xenophon
de rest is pas veel later gekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:39

Moll ik begrijp dat dit enigsinds vermoeiend is maar ik heb niet het idee dat er door alle nieuwkomers alle pagina's goed door gelezen zijn vanaf begin al vorens zij een vraag stellen of reactie plaatsen.
Ik kan ze daarin niet geheel kwalijk nemen aangezien ik zelf soms grote moeite heb alles goed te kunnen bijhouden.
Laat staan dat ik alles goed begrijp wat er geschreven wordt maar dat ter zijde want dit komt vooral door mijn handicap.

Even terugkomen op het longeren.
Gisteren mijn paard weer gelongeerd met dubbele lijnen, waarbij ik de buitenlijn achter de achterhand heb.
Ik constateer dat ik hierdoor idd de achterhand beter kan begrensen maar loop nu tegen het probleem aan dat mijn paard erg onrustig reageerd op de buitenlijn.
Nu heb ik het gevoel dat dit komt door de beweging van de billen( de lijn heb ik losjes ongeveer terhoogte van de broekspier) steeds tegen de buitenlijn aankomt waardoor hij steeds een schokje in de mond krijgt.
Wanneer ik de buitenste lijn nu over de rug leg oogt hij veel ontspannender en is de aanleuning constanter.
Ik heb nu eigenlijk het idee dat de buitenste lijn bij de dubbele longe het zelfde effect terweeg brengt (de schokjes in de mond) als de pessoa teugel dit ook doet.
Hoe denken de kenners hier over?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:46

Ilegra schreef:
Moll ik begrijp dat dit enigsinds vermoeiend is maar ik heb niet het idee dat er door alle nieuwkomers alle pagina's goed door gelezen zijn vanaf begin al vorens zij een vraag stellen of reactie plaatsen.
Ik kan ze daarin niet geheel kwalijk nemen aangezien ik zelf soms grote moeite heb alles goed te kunnen bijhouden.
Laat staan dat ik alles goed begrijp wat er geschreven wordt maar dat ter zijde want dit komt vooral door mijn handicap
.
eenigzins begrijpelijk, en geen probleem als er Nieuwe mensen bij komen, die oprecht vragen stellen, het word wat vervelend als het de zelfde mensen zijn die er later bij zijn gekomen en elke keer weer terug keren naar dat onderdeel van de discussie omdat ze verder geen notie hebben waar ze over praten, en denken te weten waar ze over praten in dat kleine stukje.

Citaat:
Even terugkomen op het longeren.
Gisteren mijn paard weer gelongeerd met dubbele lijnen, waarbij ik de buitenlijn achter de achterhand heb.
Ik constateer dat ik hierdoor idd de achterhand beter kan begrensen maar loop nu tegen het probleem aan dat mijn paard erg onrustig reageerd op de buitenlijn.
Nu heb ik het gevoel dat dit komt door de beweging van de billen( de lijn heb ik losjes ongeveer terhoogte van de broekspier) steeds tegen de buitenlijn aankomt waardoor hij steeds een schokje in de mond krijgt.
Wanneer ik de buitenste lijn nu over de rug leg oogt hij veel ontspannender en is de aanleuning constanter.
Ik heb nu eigenlijk het idee dat de buitenste lijn bij de dubbele longe het zelfde effect terweeg brengt (de schokjes in de mond) als de pessoa teugel dit ook doet.
Hoe denken de kenners hier over?

als dat gebeurt is uw buiten hand niet meegaant in de beweging, en krijgt uw paard on bedoelt elke keer een ophouding op de buiten teugel, de arm en hand moeten de beweging mee maken van het paard dus ook mee gaan in de beweging van het lichaam en achterbeen, als dit niet correct gebeurt krijg je dus de stootjes en zwaare storing op de lijn, dit vergt oefening en ervaring en begeleiding

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:51

Ilegra, wilde net antwoorden maar Moll was me voor. Met precies hetzelfde antwoord. Zodra ik bij mijn paard merk dat hij wat tegen de hand komt, ga ik eerst voelen wat die arm doet en dan blijkt eigenlijk altijd dat mijn arm niet mee gaat in de beweging. De 'druk' die je in je handen voelt moet constant zijn. Het is heel moeilijk, ik heb er al heel wat lessen in gehad en heb het nog steeds niet volledig onder de knie :).

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:08

Weer wat geleerd :-) ik heb nl ook dit probleem met dubbele lijnen.
Wat ik ook moeilijk vindt is de buiging voor elkaar krijgen. Mijn paard valt heel snel op de binnenschouder wanneer ik stelling vraag dus buiging is dan al helemaal geen sprake van.
Ik heb de binnenlijn via longeersingel naar mijn hand. Doen jullie dat ook zo of houden jullie de lijn direct naar je hand?
Hoe kun je het best de buiging goed in orde krijgen?

Ik ben ook erg benieuwd naar hoe je een paard leert nageven als je een bijzet gebruikt. Kan iemand dat vertellen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:16

meerhofh schreef:
Weer wat geleerd :-) ik heb nl ook dit probleem met dubbele lijnen.
Wat ik ook moeilijk vindt is de buiging voor elkaar krijgen. Mijn paard valt heel snel op de binnenschouder wanneer ik stelling vraag dus buiging is dan al helemaal geen sprake van.
Ik heb de binnenlijn via longeersingel naar mijn hand. Doen jullie dat ook zo of houden jullie de lijn direct naar je hand?
Hoe kun je het best de buiging goed in orde krijgen?

Ik ben ook erg benieuwd naar hoe je een paard leert nageven als je een bijzet gebruikt. Kan iemand dat vertellen?

wanneer het paar op de binnen schouder valt is het in onbalans dus vraagt men contrastelling, 9 van de 10 keer word de buiten teugel dan ook niet aan genomen, vraag dus ligte contrastelling tot het paard weer in vertical balans komt geeft licht wat op de buiten teugel toe, dus steek de hand met buiten teugel dan weer na,iets naar voren en vraag de zelfde hoeveelheid aan de binnen teugel wat u op de buiten tegel weg geeft, dit is de eerste tijd het geen wat u het meeste doet stelling en buiging vragen, is pas later als het paard volledig op 2 teugels loopt en je hem kan begrenzen op de buiten teugel aan de dubbele longe, en ja door de cingelring naar het bit.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:23

Hier word ik blij van, duidelijke aanwijzingen!!
BTW dit is ook wat mijn western instructeur zegt als mijn paard naar binnen valt op de cirkel.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:24

oké, heldere uitleg. Thanx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:45

Okay duidelijk, ik richt mij op het moment dan maar vooral op het longeren met dubbele longe waarbij ik de lijn over de rug heb lopen.
Dit gaat mij beter af en ik stoor het minst mijn paard.
Wil echter niet zeggen dat ik het niet wil doen zoals het zou moeten.
Zoals het zou moeten doe ik dan liever onder begeleiding van kundig persoon.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:31

zo heb nachtdiensten gehad en lees weer bij bah wat een modder , de topic titel is idd kr vs ar laten we ons daar aan houden
ik baal ook enorm van een aantal mensen die het topic lopen verzieken de inhoud is tot een laag niveau gezakt dat zegt al genoeg.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:04

cherie78 schreef:
Zoals ik heb kunnen lezen, is nog steeds de bron niet vermeld.

Ik ga er dan ook niet vanuit dat de fransen zonder stelling op een rechte lijn rijden en de duitsers met stelling.
... knip ...
Franse opvatting is ook: balans voor beweging
Duitse opvatting is ook: beweging voor balans

Miguel Tavora schreef:
Unfortunately because Baucher pretended to re-invent the Equitation he didn’t even mention shoulder in.
Als Frans betekend, volgens Baucher, zou je kunnen zeggen, geen schouderbinnenwaarts, dus ook niet gebogen op de rechte lijn.

Ik denk dat frans niet speciaal begint met balans (wel erg belangrijk), maar begint met houding.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:22

garny95 schreef:
Klassiek vs AR
Stel je heb een paard waar nog veel aan te doen is, hij is stijf, stug en kent remmen en gas, wat is de trainingsopbouw volgens de klassieke rijkunst, hoe start je en wat ga je dat paard trainen ?
Ik ga geen boek lezen en hoop op een leuke discussie hier

Vanuit de klassieke benadering eerst aan de longe(dubbele longe of bijzet, ikzelf prefereer echt de dubbel maar dat kan persoonlijk zijn natuurlijk). Altijd kies je datgene wat het paard zelf het prettigst vindt, als dat de bijzet is ipv de dubbele longe dan dus de bijzet.

Zodra het paard aan de longe in balans, los, fijn over de rug en al wat sterker van achteren is, begint het rijden pas. Eerder erop vindt ik oneerlijk. Bij trainingspaarden die hier komen werk ik eigenlijk altijd eerst ongeveer twee weken aan de dubbele longe, vaak zijn dit dan ook erg verreden paarden die echt niet meer weten hoe hun lijf ontspannen te gebruiken is. Er zijn ook paarden die al best een eindje op weg zijn maar waar het NET NIET goed genoeg is, dan kun je eerder beginnen met rijden en vandaaruit verder werken.

Qua rijden is het dan, bij mij in elk geval, vooral eerst over de rug, ontspannen, lengte in het paard rijden en het dier weer vertrouwen geven in de hand, want dat is vaak helemaal weg. Dus ook constant belonen.

Zodra de ontspanning in het hoofd en lijf van het paard voor het paard vanzelfsprekender geworden is, begin ik met schoudervoor, steeds vandaaruit weer naar voren rijden en constant er voor waken dat de ontspanning daarbij blijft. Blijft die ontspanning niet dan een stapje terug, want dan is het paard er nog niet aan toe.

De rest gaat eigenlijk vanzelf zodra dmv schoudervoor de achterhand sterker wordt.

Ik weet dat bijvoorbeeld Horst Becker exact zo werkt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:36

Waarom steeds het woord balans?
Waarom is dat erin geslopen, men noemt dat in de Klassieke Dressuur evenwicht.
En bij de zit in balans?
e équilibré (F) im Gleichgewicht(D) in evenwicht (natuurlijk).
Balance is voor de zit gedacht. Dan komt men in de knoop wanneer men verdergaat.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:23

Dus (even oefenen want ik word vast overhoord :P) het paard gaat in evenwicht en de ruiter zit in balans op het paard.