Starbreeze: Kaptoom vind ik erg handig om mee te longeren. Ik hoop dat het jou ook bevalt. Ik vind het ook niet prettig om vast te klikken aan het bit. Altijd al wat tegen gehad. Heb ook het idee dat dat gewoon niet prettig kan zijn.
Wij hebben gister weer even gelongeerd. Ging aardig. Hij zakte veel beter in draf. Vind het alleen aan de longeerlijn moeilijk om hem actief te houden. Hij valt weer terug in stap als hij aan het stretchen is in draf. En de galop was beter dan de vorige keer, maar ik moet hem echt in de galop jagen. Dat kan niet goed zijn.
Ik zou m zeker wel laten galopperen aan de longe. Was jouw paard geen draver Milkberry? Als je m aan laat galopperen doe dat dan niet vanuit die stretch houding, ik weet niet hoe je t nu probeert? Ik zou m iets hoger instellen voordat je m laat aangalopperen, maak het hem niet te moeilijk. Galop is een prima gang om si en lendengebied/achterhand mee te trainen, ik zou t zeker wel meenemen in je longeerwerk, maar sta toe dat hij de eerste tijd gewoon zijn eigen ding mag doen, dus minder stelling en buiging bijv. Dat ga je later vragen als hij het makkelijker kan.
Mungbean
Geplaatst: 28-09-15 17:31
Bij paarden die weinig balans hebben in galop zet ik een stukje af zodat ze geen tegendruk van de longe hebben. Slappe paarden nemen graag buitenstelling in galop. Pas als ik het tempo enigszins kan reguleren neem ik ze dan weer aan de longe. Wat ook fijn werkt bij paarden die zich vasthouden in het bekken is bij overgang galop-draf direct weer teru in galop. Dit zo 4-5x en ineens zie je ze dan de overgang voorbereiden door in tempo terug te komen, iets langer door te galopperen dan jij vraagt, de hals gebruiken en dan niet meer zo uitelkaar vallen.
Bedankt voor al jullie adviezen! Fransje: ik heb indd een draver. Hoger of lager instellen is allemaal erg leuk. Maar ik zet hem voor de galop los, zonder lijn. En dan moet ik jagen om hem in de galop te krijgen Ohz gaat het wel makkelijker. Net even gereden en hij sprong direct aan. Dat steeds opnieuw aanspringen zal ik eens proberen Sizzle!! Bedankt
Fransje_70
Geplaatst: 28-09-15 21:04
Ken je de truuk om met je zweep laag over de grond te zwieren, een soort grote scheppende beweging? Zelf moet je dan ook van laag naar hoog met je lichaam. Zo doe ik t altijd bij mijn jonge paarden die aangalopperen ook echt nog moeilijk vinden. Ze springen er allemaal op aan. Kan me voorstellen dat een draver aanjagen naar galop nogal veel vergt, hij kan natuurlijk kneiterhard draven
Jaa longeren is voor mij indd meer werk dan voor hem :p Ik zal die truuc eens proberen. Goede tip!
Starbreeze
Geplaatst: 28-09-15 21:10
Dat laatste doe ik nu onder het zadel Sizzle, zat onderhand in verzamelde galop terwijl ik draf vroeg heel goede oefening is dat!
Het longeren met kaptoom is goed bevallen. Heb er naderhand wat gaatjes bij geknipt want hij was iets te groot waardoor de neusriem iets draaide. Voor de rest was mn paard zijn eigen feestje aan het bouwen (lekker rauzen, bokken en springen), maar hij heeft ook mooie stretchstukjes in draf en galop laten zien. En een superhoge Spaanse pas
Haar profiel heb ik indd ook al eens bekeken, veel nuttige informatie. Heb zelf jaren op een stal gestaan waar ze dravers omscholen tot rijpaard. De theorie is er. Met het balkje op de grond. Maar de praktijk gaat anders bij ons. Die van mij heeft trouwens nooit gekoerst.
Onder het zadel kan hij alleen aanspringen vanuit een rustige ontspannen draf. En als hij dan aanspringt, gaat dat allemaal heel rustig. We redden het nu een halve volte Maar ik oefen niet elke keer met de galop. Anders wordt het zo'n obsessie
Elke draver kan galoperen. Maar het wordt ze vaak afgeleerd bij het koersen. Alleen de stand van de heupen schijnt iets anders te zijn, waardoor een draver gaat stuwen ipv dragen. Bij die van mij en mijn moeder staan de heupn een tikkeltje meer naar achter gekanteld. Duidelijk te zien.
Hoi Ik lees hieral een tijdje mee en ben benieuwd wat jullie van mijn paardje vinden. Ze is nu 10, heb haar 6 jaar. Ze heeft nu al een heel tijdje stilgestaan, ze heeft een veulen gehad. Die is nu pas afgespeend en nu zijn we weer wat begonnen met werken. Ze heeft echt weinig bespiering meer en is ook wat afgevallen (maar dat mocht wel ) Ervoor heeft ze ook een tijd stilgestaan met een peesontsteking & ze heeft een kleine cyste in haar straalbeen. Tussen haar blessure (iets ervoor ook al) en veulen is eigenlijk de enige periode waarin ik goed met haar bezig was, ervoor wist ik gewoon niet dat het anders kon en als groene tiener met een groen paard doe je maar wat de mensen rondom je zeggen. Doordat ik zelf niet zo verder wilde en het duidelijk niet werkte ben ik dus anders met haar beginnen omgaan.
Ze raakt altijd erg snel gespannen en is erg gevoelig, snel afgeleid en gaat dan een beetje lopen a la tuiger, ... zoals hier ook al gelezen heb (inclusief de knie actie. Het is een gelderse en volgens mij zit er wel een scheut tuigbloed in) In het verleden was ze, als ik nu terugkijk, soms echt gewoon gevaarlijk. Doordat zij zo liep kon ik niet netjes en ontspannen gaan zitten, waardoor zij natuurlijk nog meer gespannen werd en zo kwamen we in een cirkeltje terecht en werd het steeds erger. Ben meer gaan longeren, werken aan voorwaarts neerwaarts, ontspannen, ... eigenlijk gewoon omdat de 'methodes" van de mensen rondom mij duidelijk niet hielpen en ik daarom compleet het tegenovergestelde ben gaan doen. En als je dan meer gaat ronkijken en lezen zie je dat het eigenlijk zo 'hoort'! Met rijden werd ze gelijk ook veel rustiger, had echt een ander paard! Ze had nog haar "momentjes" maar ik kon er veel beter mee omgaan en ze ging sneller vooruit dan in alle jaren ervoor. Dat ik haar toen met een pessoabit en martingaal "niet kon houden" en er nu gerust met een touwhalsterje mee rondhobbel zegt ook al genoeg.
Nu ben ik dus pas weer begonnen met longeren en het is fijn om te zien hoe ze meteen al, ondanks dat ze het moeilijk vind en het een tijd geleden is, al stukjes begint te zakken. Heb geprobeerd een klein stukje te filmen (gsm):
zadel ligt erop omdat ik niet zeker weet of hij nog wel goed ligt nu en ik er eens naar wilde kijken. Heb het idee dat hij naar voren schuift? Verder vind ik dat ze te "gehaast" loopt. Toen ik langer bezig was werd dit wel beter, leek ze rustiger en toen ben ik gestopt. Normaal praat ik ook meer tegen haar tijdens het longeren, was nu te geconcentreerd aan het filmen denk ik :p Zouden jullie het nog enkel bij longeren houden tot er wat bespiering op zit?
@Hannepan.. ja ze heeft wel beetje het idee dat ze de trein moet halen er zit nog niet heel veel rust in maar dat is natuurlijk ook niet zo vreemd. Zou het trouwens wel iets makkelijker voor jezelf en je paard maken.. door minder in de ruimte te longeren en de balkjes even anders neer te leggen. Hoe is ze trouwens in stap?
Stap is niet haar beste gang, ze ontspant sneller tijdens het draven. Pas als ze even bezig is en fijner gaat lopen, gaat ze ook ruimer en beter stappen ipv een beetje trippelen en rondkijken. Haar tijdens het longeren tussendoor voor een langere tijd gewoon laten stappen laat meestal zien of ze echt ontspannen is of niet. Die balken had ik idd misschien beter anders kunnen neerleggen. Op dat moment was er toch niemand ze nog aan het gebruiken. Er is geen longeercirkel, wel een binnenpiste maar vond het zo zonde van het mooie weer om binnen te gaan . Maar misschien is het wel makkelijker ja. Ze kijkt graag naar buiten (en dat zowel links- als rechtsom)
Ik herken veel delen uit je verhaal @Hannepan, je zou ook van dat roodwit geblokte lint kunnen halen en dan met staanders een piste uitzetten, daar heeft je paard in het begin ook wat steun aan.
Jennyxx
Geplaatst: 29-09-15 16:02
Wat fijn dat je paard af en toe al wil ontspannen. Lekker de hemel in prijzen, dan gaat ze het waarschijnlijk steeds vaker doen. Zelf heb ik wel eerst 6 weken alleen gelongeerd. Daarna is de osteopaat geweest en ben ik langzaam gaan rijden. Succes
Hebben anderen misschien ook nog tips nav mijn foto's?
vur
Geplaatst: 29-09-15 17:15
O ja Jenny, kan hij nog lager? Is goed om dat toch te doen. Net dat laatste stukje nog. Verder lijkt het alsof je beugels nog een gaatje langer mogen. Leuke haf.
Jennyxx
Geplaatst: 29-09-15 17:22
Bedankt voor de tips, Vur!
Maarre...het is een zilverappel bruine IJslander
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 29-09-15 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt
maralyn
Geplaatst: 29-09-15 17:23
Hier gisteravond weer even een momentje.
Avonden blijven lastig. Vooral met 1 hele grote baklamp, die overal prima schijnt, maar achterin toch schemert. Helemaal lastig, als je wil longeren, en diegene voor je, voor in longeert. Dan moet je wel achter in.
Maar super prima! Dit maal gewoon aan de kaptoom, zonder toeters en bellen. En ze zakte zelf. Nee, niet vasthoudend, maar zowel stap als draf! Geen schrik moment meer, enkel kijken en wachten op mij!