[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:12

Bedankt, Joolien. Erg fijn om alles eens van een ander te horen. Nu ik deze foto's vergelijk met die foto van December snap ik inderdaad wat je bedoelt. Ik was op deze fotoreeks te veel met de voorkant bezig, maar reed qua houding erg slordig. Maar mijn houding vind ik in December niet heel veel beter, tenminste, ik zit zo erg naar voren en dat brengt ook uit balans, toch?

Wat bedoel je precies met dat ik met mijn bovenlijf naast mij paard hang? Dat ik te veel zelf naar binnen val/hang?

Voordat ik vanavond ging rijden, had ik nog even snel je post gelezen en ik heb geprobeerd dat toe te passen. Ik heb mijn beugels een gaatje langer gedaan, zodat ik mezelf minder omhoog kon knijpen en ik ben van de voorkant afgebleven (af en toe even spelen, maar niet zo'n contact als eerst of was dat contact dat ik eerder had wel goed?) en elke keer als ze harder ging of spande, lette ik erop dat ik dus zelf ging ontspannen (onder andere door liedjes te zingen :P) en merkte ik eigenlijk dat ik veel minder moeite hoefde te doen om haar weer rustiger te krijgen. Tuurlijk nog steeds niet perfect, maar ik denk dat ik het begin wel gevoeld heb. Ook ging ik op mijn eigen balans letten, door zonder zadel en met ogen dicht in te stappen, hierdoor werd ik me bewust van haar en van mij. Ik denk dat dit wel gescheeld heeft.

Denk je dat ik zo beter bezig ben geweest? Bedankt alvast voor het mee denken!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:11

Bedankt voor de reacties :)

Ze is hier idd veel te zwaar, is ze nu niet meer hoor. Deze foto is in Oktober dacht ik gemaakt, toen stonden ze net op de volle wei en is ze erg aangekomen (ze wordt heel snel dik).

Als je goed kijkt (inzoomt) zie je dat ik ook geen contact heb, er hangt een heel klein boogje in. Is voor engels natuurlijk heel slecht, maar ik ben dr juist wel heel blij mee :P Als ik contact zou hebben, zou ze wel op de ll zitten denk ik dan. Dus volgens jullie is t goed als ik soms ook wat meer met contact rijdt zodat ze wat ronder wordt, als ik t goed begrijp? Of iig zorgen dat ze nog net wat ronder wordt? En hoezo niet goed ruggebruik als im vragem mag? (gewoon nieuwsgierif hoor) Ik vind zie juist dat ze goed over de rug loopt. Klopt, ik val idd naar voren, zou best kunnen dat dat komt doordat ik naar onder kijk.

Merlesophie

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:42

dan ga ik denk ik nu (na veel meelezen hèhè) ook een foto plaatsen

Afbeelding

wat ik zelf denk.. minder achterover hangen en mn hoofd rechtop.
ik vind ook dat ze hier wat te diep loopt.
We zijn nog druk bezig om dingen te verbeteren dus wees lief :D :P

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:27

Goed recht blijven zitten en je handen meer dragen/hoger houden. Wat meer ruimte van voren geven, zodat het neusje er iets meer uit kan, maar dat gaf je zelf al aan. Verder vind ik dat je paard lekker actief loopt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:12

Spannend.. Ben ik weer.

Afbeelding

Mijn eigen commentaar , tempo mag wat hoger , paard mag wat meer ontspanning zoeken , tis nogal een kanon af en toe die dan in haar eigen houding kruipt. Ik moet recht voor me uit kijken , iets rechter op zitten en mijn voeten meer onder mijn lichaam plaatsen , slof wat langer houden.

Het is een paard die voor me aan denkt. Als ik een volte in rij maakt ze hem zelf af , is soms best lastig , stuur soms halverwege plots de andere kant op :')

Rij nu trouwens voor 2e een keer met een nieuw bit is nog wennen voor beide , bit was te groot , je gaat er ook haast niet van uit dat een paard van 1.70 bitmaat 11,5 heeft.

Tip voor paard hier boven me, friezen kroppen graag op , teugels iets langer maar probeer wel controle over de snelheid te houden. Vlecht de manen onder het rijden eens in , heb je een beter beeld hoe ze loopt.
Laatst bijgewerkt door tanjaatjuhh op 31-03-14 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:24

Tanjaatjuh, ik vind hem wel actief ogen, tilt zijn voeten op, maar volgens mij is hij uit balans. Hij valt naar binnen, een groot deel van zijn gewicht komt op het linkervoorbeen. Ik weet niet of hij is rechtgericht? Ik kan zelf niet zeggen wat je aan die balans kan doen, maar je kan eens op paardenbegrijpen.nl kijken, ook al houd niet iedereen van deze methode ;)
Verder vind ik het een fijn beeld! Neusje er een beetje uit, slof hangt losjes.
Ik ben benieuwd hoe de rest mij aanvult/verbeterd :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:28

Balans is inderdaad zoekende nog. Ze is heel lang met een pelhalm gereden en sinds ik over gegaan ben op dubbel gebroken trens weet ze zich soms nog geen houding aan te nemen , werk er hard aan niet alleen op het paard maar er ook naast. Geef haar de tijd die ze nodig heeft.

Het klopt inderdaad wat je zegt ook heeft ze wat spierpijn op links waar ik momenteel wat aan werk.

Ben wel erg blij om te horen dat iemand het eindelijk een fijn beeld vind *\o/* doe ik het allemaal niet voor niks.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:37

O oke! Alles op zijn tijd he :) Goed dat je er ook naast aan werkt. Als hij dat wat meer onder de knie heeft zal hij denk ik ook wat meer ontspannen.

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:39

flavlip schreef:
Goed recht blijven zitten en je handen meer dragen/hoger houden. Wat meer ruimte van voren geven, zodat het neusje er iets meer uit kan, maar dat gaf je zelf al aan. Verder vind ik dat je paard lekker actief loopt.

Dankjewel! Ik ga er op letten

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:52

@tanjaatjuh Ontspanning begint bij jezelf. Als jij ontspant kan je paard dat ook. Op de foto lijkt het of jij erg gericht bent op de voorkant, voor je uitkijken en focus op jezelf. Verder noemde je zelf al veel punten en dat is goed, waar jij je bewust van bent daar kun je aan werken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:22

Eileen_ schreef:
Bedankt voor de reacties :)

Ze is hier idd veel te zwaar, is ze nu niet meer hoor. Deze foto is in Oktober dacht ik gemaakt, toen stonden ze net op de volle wei en is ze erg aangekomen (ze wordt heel snel dik).

Als je goed kijkt (inzoomt) zie je dat ik ook geen contact heb, er hangt een heel klein boogje in. Is voor engels natuurlijk heel slecht, maar ik ben dr juist wel heel blij mee :P Als ik contact zou hebben, zou ze wel op de ll zitten denk ik dan. Dus volgens jullie is t goed als ik soms ook wat meer met contact rijdt zodat ze wat ronder wordt, als ik t goed begrijp? Of iig zorgen dat ze nog net wat ronder wordt? En hoezo niet goed ruggebruik als im vragem mag? (gewoon nieuwsgierif hoor) Ik vind zie juist dat ze goed over de rug loopt. Klopt, ik val idd naar voren, zou best kunnen dat dat komt doordat ik naar onder kijk.

Het is in de western niet verkeerd om af en toe even contact te hebben hoor. Je vraagt haar dan met contact wat ronder, zodra ze dit doet laat je ook weer los. In het begin zal ze dan ook weer met haar neus eruit gaan lopen, maar dit kan je dan wel weer corrigeren, tot ze snapt wat je bedoelt. Ga haar niet vasthouden, maar laat haar die fout maken :)

Wat betreft het ruggebruik, ik heb nogal het gevoel dat ze wat de grond in loopt. En dat zoals Jolien al zei, haar rug een beetje recht blijft, in plaats van dat ze hem bol maakt. Het is op zich al best netjes, maar ze kan hem nog meer gebruiken zeg maar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:39

Net heb ik weer les gehad en ik vond het zelf echt heel goed gaan vandaag! Ik had twee weken terug ook filmpjes gepost en ben dus benieuwd wat jullie hiervan vinden :)

Ik moet er echt om denken dat ik achterover ga zitten en omhoog kijk ipv naar beneden. Ook moet ik zorgen dat hij niet te diep gaat lopen en meer achterin mijn zadel gaan zitten.

Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:45

flavlip schreef:
@tanjaatjuh Ontspanning begint bij jezelf. Als jij ontspant kan je paard dat ook. Op de foto lijkt het of jij erg gericht bent op de voorkant, voor je uitkijken en focus op jezelf. Verder noemde je zelf al veel punten en dat is goed, waar jij je bewust van bent daar kun je aan werken.

Thanks ga er aan werken ook aan mijn eigen ontspanning.

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:48

Ik ben blij!
Ik heb vanochtend les gehad van Jolien *\o/*
Mijn pony was nog nooit zo ontspannen en fijn als vandaag <3
Jolien heeft een stukje gefilmd, zodra ze 't filmpje heeft gestuurd zal ik hem hier met jullie delen!
Thanks Jolien :D

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:27

hier het filmpje van de les van vanochtend.
Ik zit zelf erg met mijn benen te zwaaien, ik zie eigenlijk voor het eerst nu dat ik dit doe :+

Ik zie op dit filmpje dat ik dus mijn benen alle kanten op wiebel, en dat mijn pony op de voorhand loopt. Dit was de eerste dressuur les voor mij :D
edit: ik zie ook dat hij op dit plaatje zo een mooie houding heeft in de hals, hij heeft snel de neiging om vast te houden, dit zie je terug in zijn kaken. Denk misschien dat mijn beugels wat langer mogen trouwens, maar dit is ook meer een springzadel.. wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:38

Hoi Laura, ik reageer hier even ipv op de app :D
Harm mag ook een stuk actiever maar dat ging na dit stukje ook veel beter. Dat is ook wel het huiswerk waarmee je aan de gang mag, goed actief maken en houden en niet constant willen drijven(Harm mag sowieso wat sneller worden maar dat komt wel, jammer dat de bak ook zwaar is). Maar dat is lastig want als je dan weer ergens anders op gaat focussen dan vergeet je dat snel weer. Dus zoals ik in de les heb gezegd, been eraan, reactie, been er af, wanneer Harm terug komt weer been eraan.
Beugels kun je wat korter doen, kijk alleen even of je dan genoeg steun behoudt, soms verlies je dan steun met een springzadel en ga je alle kanten op. Kijk dus even of je fijn zit.
Ik zat ook te denken om het spoortje even af te doen, een spoortje is immers niet om een paard beter aan de hulpen te maken maar om de hulp te verfijnen.
Ik vind jullie een leuke combinatie en dressuurmatig kunnen jullie best een heel leuk stel worden samen!

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:57

Die activiteit inderdaad, altijd al mee aan het knooien geweest.. Ik ga hard oefenen, zónder spoortjes dus! :D Over de beugels, korter? Ik vind ze op het filmpje juist lang ogen.. eigenlijk zit ik ook wel lekker zo :o
Ik hoop dat zowel Harm als ik plezier krijgen in dressuur, met jouw lessen. Mij heb je in ieder geval nu al enthousiast...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:14

lauraatjxx schreef:
Die activiteit inderdaad, altijd al mee aan het knooien geweest.. Ik ga hard oefenen, zónder spoortjes dus! :D Over de beugels, korter? Ik vind ze op het filmpje juist lang ogen.. eigenlijk zit ik ook wel lekker zo :o
Ik hoop dat zowel Harm als ik plezier krijgen in dressuur, met jouw lessen. Mij heb je in ieder geval nu al enthousiast...

Ik bedoelde langer _O- Maar Harm liet de activiteit wel al zien dus dat kunnen jullie :D
En hij reageert op zich prima op je been, alleen moet je zelf wat consequenter worden of juist soms niet teveel willen doen, maar hey, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd :P
Ben blij dat je zo enthousiast bent *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:56

:oo
*wilt ook een keer les van Jolien*

Maar ziet er goed uit zeg! :j

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:24

haha thanks! gewoon een keertje doen.. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:25

volgens mij woont ze niet echt in de buurt bij mij haha :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:26

Haha waar woon je dan? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:31

[plaats]!
Daarbij heb ik een instructrice waar ik echt heel blij mee ben, maar een les van jou lijkt me toch wel erg leuk en leerzaam :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 15:53

Halloo!
Ik wil eigenlijk even deze foto laten zien.. Jullie weten dat we met Gas niet zo veel meer kunnen, maar een beetje dressuurmatig rondstappen kan hij toch nog wel. Ik heb geen cap op omdat mn vriendin mee was en we wat foto's gingen maken, niet eens zozeer van het rijden. Althans, dat was niet de bedoeling. Gas liep fijn, en maakte daar gelijk gebruik van om even door te pakken, en even zo te rijden.
Ik vind het eigenlijk een heel fijn beeld. Gewoon lekker ontspannen. Mn handen mogen misschien net ietsjes hoger, maar ondanks dat, doe ik het toch al weer beter. Ik hoef er niet zozeer commentaar op hoor. Wou gewoon heel graag weer even wat van mij en Gassie laten horen. :j

Afbeelding

Helaas moet ik binnenkort stoppen met Amira. Ze gaat verhuizen naar een nieuwe stal. Een HEEEEEL fijn plekje voor haar, maar voor mij is het helaas te ver.. :( Dus mochten jullie in omgeving Den Haag nog wat weten voor mij.... := Mijn PB staat open! :j

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:13

Wat ziet gas er goed uit!
Ik heb het idee dat je inknikt in je rechterheup?

Wat ontzettend jammer dat je moet stoppen met amira! Jullie waren net zo goed op weg.. Hopelijk vind je snel een nieuw maatje om verder te leren. ;)