Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Ik snap je uitleg heel goed ansie, en daarin zitten we idd op 1 lijn.
We hebben het niet over wegperende paarden. We hebben het hier over bewust goed paardrijden.
Het feit is daar, er zijn nog (helaas) maar weinig ruiters blijkt in dit topic, die echt weten wat er bedoeld wordt met "vanachternaar voor rijden" (overigens niet zo gek, want de voorbeelden worden winnaar, jammer genoeg)
Een paard beweegt dus ook vanachter naar voor...wat voor een rug hij ook van onze lieve heer gekregen heeft, die kan je nooit anders kwa vorm krijgen.
Laat je het paard bewegen in zijn eigen fundament (dus met die iets weke rug) of ga je er alles aan doen die rug "op te bollen" gevolg? blessures.
een paard met een weke rug en een sterke achterhand kan prima alle GP oefeningen uitvoeren met de juiste basis training en verder in de verzamelingen en oprichting.
niks mis mee
als ie de spieren maar heeft in zijn achterhand heeft, om dit voor elkaar te krijgen
als je het goed doet? krijg je de juiste aanleuning kado (mooi he!) niks droomwereld. Gewoon werkelijkheid.
horseyfries schreef:Dus eventjes concreet Ansie: je hebt een paard ter correctie in training gekregen wat al jaren gewend is met de kop in de lucht in de rondte te rennen, lekker naar binnen vallend. Jij doet hem eerst aan de longe, ik ook, dus daar zijn we het eens. MAAR dan ga je erop zitten en dat paard weet niet beter dan hoe hij het eerder deed, dus de oude fouten komen weer boven. Je gaat hard in de rondte, hangt schuin in de bocht, en jij gaat met de "achterkant bezig"?? Op die snelheid??
Tango1979 schreef:Maar een weerstandbiedende hand heeft helemaal niets met dwingen te maken, maar met uitnodigen! Ik denk dat hier de verwarring bij jou ontstaat, weerstand bieden is niet zagen, niet trekken, niet DWINGEN. Een weerstandbiedende hand is verbinding, waarmee je je paard UITNODIGT om in aanleuning te gaan.
Je geeft aan dat je een weerstandbiedende hand wel gebruikt als je een fijne verbinding hebt, als het nodig is. Wanneer is het volgens jou dan nodig? En hoe zie jij durchlassigheid?
Nombrado, ben ook heel benieuwd hoe jij dit ziet? Dus mbt weerstand bieden
horseyfries schreef:Wel apart dat degene die zegt dat dit geen droomwereld maar gewoon werkelijkheid is, dat dan niet op Grand Prix niveau laat zien, of zelfs maar hier in dit topic een thuisgereden grand prix toont om naast de geschreven woorden, ook de daden aan het woord toe te voegen.
Ansie schreef:Nu ik dit gevoel heb kan ik me niet eens meer voorstellen dat ik een paard constant in z'n mond hang met een stevige verbinding. Ik ken dat gevoel niet eens meer.
Ansie schreef:horseyfries schreef:Dus eventjes concreet Ansie: je hebt een paard ter correctie in training gekregen wat al jaren gewend is met de kop in de lucht in de rondte te rennen, lekker naar binnen vallend. Jij doet hem eerst aan de longe, ik ook, dus daar zijn we het eens. MAAR dan ga je erop zitten en dat paard weet niet beter dan hoe hij het eerder deed, dus de oude fouten komen weer boven. Je gaat hard in de rondte, hangt schuin in de bocht, en jij gaat met de "achterkant bezig"?? Op die snelheid??
Nee niet op die snelheid. Ik had in mijn gedachte niet zo'n extreme situatie in beeld. Eerst rustig zien te krijgen, en dan mag je idd best duidelijk zijn. Maar vervolgens als het paard rustig is kan je 'm toch op een volte zetten (om te voorkomen dat ie rechtdoor uitbreekt) en 'm dan aan het werk zetten, achterbeen ondervragen en in buiging laten lopen. Waarom zou je dan nog per se aan zijn hoofd willen zitten dat ie afkruld naar beneden.
Tango1979 schreef:Maar Ansie, waar zie jij mij het woord stevige verbinding gebruiken? Daar heb ik of HF het helemaal niet over gehad!
Ik heb het over verbinding maken, drijven tegen een weerstandbiedende hand, uitnodiging tot aanleuning. Wil wel graag weten wat jij verstaat onder 'pas weerstandbiedende hand als je paard durchlassig is"? Volgens mijn ideeen is durchlassig je einddoel, de perfecte samenvatting van de onderdelen van het skala.
Ik ben het helemaal met je eens dat het vanuit achter moet komen, maar hoe krijg jij aanleuning zonder verbinding, zonder drijven tegen je weerstandbiedende hand?
En hoe krijg jij je paard op de volte en in buiging, zonder inwerking met je hand, zonder verbinding, zonder (lichte, begrenzende) weerstand te bieden?
In het filmpje dat ik heb gezien, geeft HF aan dat ze het paard laat halthouden, met twee handen weerstand biedt tot het paard nageeft en dan weer wegrijdt. Ze geeft volgens mij nog aan dat je dit mss wel 100.000 keer moet herhalen. Waar is dan het dwingen? Als ik mijn paard tot iets zou willen dwingen, dan ga ik iets niet 100.000 keer herhalen, dan zou ik eisen dat het meteen, nu gaat zoals ik wil.
horseyfries schreef:En waarom zou je paard uitbreken uit de volte als hij al rustig is en niet door je hand heenloopt volgens jou?
Ik zou bij zo'n paard overigens nooit als hij zich eindelijk "aanbiedt" zoals jij dat noemt meer druk pakken en er met mijn been naartoe gaan rijden, want dan gaat het opnieuw naar meer druk toe en gaat het heel snel weer fout.
Ansie schreef:Jij noemt het aangeleerd gedrag, iets dat ineens zou kunnen gebeuren?
Ik neem aan dat een rustig paard niet zomaar uitbreekt op een volte als je geen oneerlijke dingen vraagt.
Ansie schreef:horseyfries schreef:En waarom zou je paard uitbreken uit de volte als hij al rustig is en niet door je hand heenloopt volgens jou?
Ik zou bij zo'n paard overigens nooit als hij zich eindelijk "aanbiedt" zoals jij dat noemt meer druk pakken en er met mijn been naartoe gaan rijden, want dan gaat het opnieuw naar meer druk toe en gaat het heel snel weer fout.
Ok, nu ben ik degene die op druk rijd. Knap hoe je dat zo om kan buigen
Tango1979 schreef:Ik moet er ook vandoor, maar ben wel erg benieuwd naar de reactie op de weerstand geven en durchlassigheit. Ik moet zeggen dat ik in het hele filmpje van HF haar niets heb horen zeggen wat mij vreemd, onlogisch of zo overkomt, en ik rij gewoon klassiek dressuur (als je daarmee volgens het Skala bedoelt). Ik vind dat er vaak erg gekleurd wordt gereageerd, als je al naar iets kijkt of luistert met het idee: dat is modern/LDR/Rollkur of wat dan ook, dan luister en kijk je niet eens echt meer.
Een goed voorbeeld is die weerstand biedende hand, dat is wat HF zegt (maar blijkbaar niet iedereen hoort) en hoort volgens mij 100% bij het rijden volgens het Skala.
Lees net alles hierboven: respect voor je hele ophouding (wat HF dus probeert duidelijk te maken) lijkt mij een heel goed idee in je rijden. Je kan het STOP noemen of een hele ophouding, twee namen voor hetzelfde beestje.
Idd meer druk pakken als het paard correct nageeflijk en in aanleuning loopt lijkt mij niet handig. Als je trouwens je paard durchlassig hebt, heb je sowieso al een goede aanleuning. Durchlassig zonder goede aanleuning bestaat niet.
horseyfries schreef:superwoman schreef:Maar nu reageer je niet op mijn post nombrado...
met alleen les van mijn paard ga ik het niet redden.
Jij bent instructeur.......ik vind je uitleg dus niet zo goed en beelden wil je ook niet laten zien. Nu kan ik over het uitleggen nog wel begrijpen,maar beeldmateriaal om je uitleg bij te staan lijkt me dan toch niet zo.n probleem?
In het echt iets laten zien is blijkbaar wel een probleem. Lang geleden al is er eens geprobeerd via Bokt een clinic te organiseren waarin verschillende mensen hun verschillende manier van trainen eens in het echt zouden laten zien, zodat alle verschillende "stromingen" en geïnteresseerden eens konden zien hoe het er in het echt aan toe ging, zonder geknip, geplak, momentopnames in filmpjes te zoeken, maar gewoon zoals het wérkelijk is. Bijv onze Bokt Professor zou daar eerst ook aan meewerken, maar toen puntje bij paaltje kwam bleef er maar één over die dat wilde doen, en niet met de meest uiteenlopende smoezen aankwam.
Het blijkt namelijk een stuk gemakkelijker om jezelf als een soort ultieme dressuurgoeroe te presenteren op het moment dat je dat niet hoeft te bewijzen in wedstrijden of clinics, maar slechts op papier.
loriene schreef:Wij hebben hier ook niet de gemakkelijkste pony`s staan.
Wanneer ze echt vervelend zijn zeg ik ook wel eens tegen mijn dochter:trek nu de handrem maar eens aan!!!!
Of wanneer hij voor de zoveelste keer niet luistert: en nu een beste tik met je zweep!!