Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:57

Ja, maar als ik me inbeeld hoe het lichtrijden gaat met een flinke buik... lijkt me toch zwaar (leuke woordkeus :+ ) onhandig :=
Dan spreek ik dus niet over een beetje overgewicht ;) het is imo allebei niet goed...

schrikdraad

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:13

Nee merk er niets van.
Bmi van 27.
Volgens sommige hier zwaar overgewicht volgens mij en de bmi meter van de hartstichting licht overgewicht.

Ik weet niet hoe het voelt als het nog omvangrijker wordt maar ik merk geen verschil met eerst.
Ik ben ook niet trager in beweging want toen er zondag een eend uit de sloot vloog lag ik niet bijna van mijn paard terwijl hij toch ineens opzij sprong en weg draaide.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:17

Ik weet ook niet hoe je eruit ziet, zo op BMI alleen kan je nog niet zoveel zeggen, is imo maar een indicator. Maar toch denk ik dat iemand met echt een flinke buik daar wel last van heeft, of iig het paard... en ik denk ook dat heel veel te zware mensen dat niet eens zo doorhebben.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:47

Zou kunnen.
Ik kan niet spreken over andere.
Ik weet wel dat mijn paardenkennis ver genoeg is om te weten en vooral te waarnemen aan de signalen van mijn paard dat hij geen hinder heeft.
Hij loopt fijn te proesten met de oortjes erop.
Volgt fijn de hand ook naar halsstrekken.
Kijkt niet nijdig met zadelen. Kijkt niet anders bij opstijgen en blijft ook kalm staan.
Is vanzelf lekker voorwaarts.
En ik denk met al die dingen samen dat hij het wel aankan.
Hij is ook aangespannen wat ik direct meer zou doen als ik er anders over zou denken.

xAnnexin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:52

(mensen die niks aan hun overgemicht kunnen doen door bijv. ziektes, simpel gezegd overmacht.)

mensen die er wel wat aan kunnen doen maar er niks aan willen doen, moeten dieeten of meer gaan sporten, joggen ofzo.

Iemand die 'dik' is zie ik al niet op een dun slank paard zitten, de reden: grote van het zadel. Iemand met veel overgewicht heeft nou eenmaal een groter zadel nodig en dus al een groter paard, dus automatisch geen probleem moeten zijn.

Echter is de vraag: is iedereen die paardrijd wel goed genoeg geinformeerd over wat voor zadel nodig is bij hem/haar en zijn/haar paard? Waarschijnlijk niet.

Het 'probleem' (zoals jij dat ziet) ligt dus niet aan gewicht, maar kennis tekorten.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 01:12

Ik heb zelf een peervormig figuur, maar op het moment dat ik dus echt te zwaar ben om nog te rijden en er dus last van kreeg, had ik vooral last van het vet wat op mijn buik brgon te vormen, daardoor wordt je ademhalig minder omdat je buik in de weg zit, bukken e.d. gaat ook moeilijker en daar heb je met heup/dij/kontvet vrijwel geen last van.
Dus voor mij geldt wel degelijk dat buikvet meer in de weg zit, maar ik had daar ook nooit zoveel last van, misschien dat wanneer je niet anders gewend bent dat het dan minder als last ervareb wordt. Wel zie ik in mijn omgeving dat mensen ket meer buikvet moeilijker goed mee kunnen zitten dan de mensen die het op de heupen hebben zitten.

Wel grappig, sinds we deze discussie hebben ben ik me nog meer bewust geworden van mezelf en ook vooral mijn omevig, daar zie ik toch wel regelmatig dingen voorbij komen waarvan ik dus vind dat het echt niet kan. Vandaag nog een kleine discussie gehad met een vriendin over een pony/net aan paard misschien die verder wel erg ielig is van bouw, ik vind dus dat wij ( 1.78 en 90kg, 1.80 en 85kg en 1.82 en 99kg en allemaal aan het afvallen) daar dus gewoon niet op passen, zij verschillen daarin dus van mening en vinden het een kwestie van wennen. Ik vond van niet en vind ook dat dat beest er duidelijk last van heeft met lopen, met mijn stalgenootje van 1.65 en 65 kg loopt ie namelijk prima. Maar wel positief dus wat mij betreft dat ik me er nu nog meer mee bezig houd dan ik al deed :j.

Houdt nog steeds niet in dat ik het eens ben met wat sommige mensen hier zeggen, maar vind wel dat je rekening
moet houden met dat soort dingen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:44

Zonder problemen raak ik de grond aan met mijn vingers en gestrekte benen.
Dus ook daar geen problemen met bukken.
Wat ik al eerder aangaf mensen hebben geen idee welk gewicht er bij personen hoort.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:25

Na het topic voor een groot gedeelte te hebben doorgelezen, heb ik een boel zin en onzin voorbij zien komen.

Zelf ben ik 1.75m en weeg rond de 82 kg, dit is volgens het BMI, volgens mijn arts, volgens de diëtiste en belangrijker nog voor mijzelf te zwaar. Daarom werk ik er hard aan om af te vallen (ik kom van 95 kg in feb).
Ik ben zo zwaar geworden door veel weg te eten, een zware depressie en overspannenheid.

Wat ik heb gelezen op het topic deed mijn oren af en toe klapperen. Ik zie iedereen goed praten zodat het gewicht wat ze hebben nog net aan binnen de goede marge is of dat je meer mag wegen, omdat je zware botten hebt o.i.d. dit is complete B }:0 S %) .
Er is geen excuus voor dikker zijn behalve niet lekker in je vel zitten (mentaal, ziek) voor de rest van de mensen die dik zijn geld echt; elk pondje komt door het mondje B-)

Een paard is een dier wat werkt (vaak ook wil werken voor je) hij zal dus niet snel aangeven dat je te zwaar bent, als ze dat al kunnen aangeven, maar draai het eens om zou jij het fijn vinden om jou gewicht aan lichaamsgewicht te dragen en dan ook te gaan hardlopen en rennen :? ?

Ik zeg niet dat iemand die overgewicht heeft niet mag paardrijden, maar probeer in ieder geval te kijken naar wat eerlijk is voor het paard en wees niet egoïstisch door te zeggen dat je MAAR een paar kilo zwaarder ben en dat het allemaal best kan.

Liegen tegen jezelf over je gewicht is niet erg, maar wees eerlijk tegenover het paard! :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:43

hear hear!!! :j +:)+

En realiseer je dan ook dat je niet perse te dik hoeft te zijn, om toch te zwaar te zijn voor je paard.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:16

Ook als je overgewicht hebt door slecht in je vel zitten komt ieder pondje nog steeds door het mondje hoor ;). Dus dat is eigenlijk ook geen excuus, vermoed ook dat veruit het grootste deel van de mensen ook door niet goed in het vel te zitten, te dik zijn geworden.
Maar dan nog, kijk naar de verhouding en naar het paard, en als je echt veel te zwaar bent en jezelf in de weg zit,'stap dan niet meer op

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:29

Het maakt niet uit hoe je eruit ziet, als jij en je paard maar samen kunnen functioneren...

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:29

maar dan ben ik wel benieuwt wt jullie hier het max vinden voor een normaal gebouwde pony van 1,44

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:36

@xsenny daar gaat het niet om, je moet kijken of het eerlijk is t.o. het paard of in dit geval de pony.
de een is een vechter die zal doorzetten en het geestelijk en lichamelijk kan hebben, de ander is een vluchter en zal er doodongelukkig van worden

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:43

dan vindt ik het goed kunnen
ik weeg 68 kilo en heb een d pony van 1,44

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:46

het is niet alleen extra belastend voor de rug en gewrichten van je paard ook voor je eigen rug! daarnaast kun je niet goed meedraaien met je paard je lijf is gewoon niet zo flexibel als je te veel gewicht hebt. bij ons op school was heel erg , zei de lerares tegen klasgenootje van mij: als je gaat lichtrijden moet je net doen alsof je zadel van glas is en ja hoor alle andere aan de zijkant van de bak keihard lachen! ik persoonlijk kan hier niet tegen het uitlachen van mensen vanwege hun gebrek en spreek ze hier ook op aan, ja zo ben ik maar als we zien hoeveel ze at dan dacht ik ook van nou nou dat mag wel iets minder en ja waar ligt de grens? ik zelf zou het niet zo ver laten komen ik ben zelf ook 25 kl. afgevallen dus weet ong waar ik het over heb!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:47

leuke tip ga samen hardlopen met je paard!

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:50

Boompje1985 schreef:

dat lijkt me niet verstandig .

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:53

Boompje1985 schreef:
het is niet alleen extra belastend voor de rug en gewrichten van je paard ook voor je eigen rug! daarnaast kun je niet goed meedraaien met je paard je lijf is gewoon niet zo flexibel als je te veel gewicht hebt. bij ons op school was heel erg , zei de lerares tegen klasgenootje van mij: als je gaat lichtrijden moet je net doen alsof je zadel van glas is en ja hoor alle andere aan de zijkant van de bak keihard lachen! ik persoonlijk kan hier niet tegen het uitlachen van mensen vanwege hun gebrek en spreek ze hier ook op aan, ja zo ben ik maar als we zien hoeveel ze at dan dacht ik ook van nou nou dat mag wel iets minder en ja waar ligt de grens? ik zelf zou het niet zo ver laten komen ik ben zelf ook 25 kl. afgevallen dus weet ong waar ik het over heb!

je spreekt jezelf hier wel tegen :j

rickx96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:58

Ieder zijn of haar lichaam waarmee je moet leven en als je je daarin gelukkig voelt is het het belangrijkst! En verder ieder zijn of haar hobby.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:15

xsenny schreef:

dan zou ik zeggen laat maar zien *-:) :P maar daar hebben we een ander topic voor geloof ik

Boompje1985 schreef:

afhankelijk van het paard zou dat heel goed kunnen, een aantal mensen in mijn omgeving doen dit vaker, ik vind het er altijd leuk uitzien
persoonlijk fiets ik liever +:)+

jorienm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:43

:P jeetje, ik ben nieuw hier op bokt, maar dr wordt toch nog wel wat gezeurd tegen elkaar. Allereerst kwam ik dit tegen omdat ik zelf wel een maatje meer heb, zal ik dat zo maar even zeggen. Niet heel erg, maar toch. Ik vind dat iedereen lekker kan blijven rijden, maar pas je paard er wel op aan. Ligt er ook aan hoe intensief je gaat rijden natuurlijk. Zelf heb ik ook gekozen voor een iets groter/breder paard. Ten eerste omdat ik het zelf niets vind lijken en ook omdat het rijden er anders niet makkelijker op wordt. Naja ik weet verder niet wat de grenzen zijn, ik denk dat als je een beetje kunt paardrijden je dat zelf wel moet kunnen zien.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:11

brighteyes85 schreef:
xsenny schreef:

dan zou ik zeggen laat maar zien *-:) :P maar daar hebben we een ander topic voor geloof ik

Boompje1985 schreef:

afhankelijk van het paard zou dat heel goed kunnen, een aantal mensen in mijn omgeving doen dit vaker, ik vind het er altijd leuk uitzien
persoonlijk fiets ik liever +:)+

inderdaad en daar sta ik al en iedereen zeg past !!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:08

Heb niet alles in dit topic gelezen, maar dacht jeetje wie begint nu zo een topic, zo respectloos.
En dan kijk je even op zijn profiel, tuurlijk een man!!!
Ik zie liever een dikke ruiter die goed rijd dan een magere die bij het paard in de mond loopt te rukken en totaal niet kan rijden.

Oh ja sorry ik zei man, maar bedoelde jochie.
Laatst bijgewerkt door uudje op 27-10-11 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:09

uudje schreef:
Heb niet alles in dit topic gelezen, maar dacht jeetje wie begint nu zo een topic, zo respectloos.
Ik zie liever een dikke ruiter die goed rijd dan een magere die bij het paard in de mond loopt te rukken en totaal niet kan rijden, want die zit een paard veel meer in de weg en TS hoe dik ben je zelf eigenlijk?

:z

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:03

uudje schreef:
Ik zie liever een dikke ruiter die goed rijd dan een magere die bij het paard in de mond loopt te rukken en totaal niet kan rijden.

Oh ja sorry ik zei man, maar bedoelde jochie.

oke is dit serieus? :') Zijn we niet allang voorbij dit soort nutteloze reacties? Iemand die 'te zwaar' is voor een paard moet er niet opstappen . Daar word hier nu wat over gediscuseerd . Ik snap trouwens dat dik gedrukte stukje niet . Wat maakt het ingods naam uit of het een man of een vrouw is ?