Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:14

Professor schreef:
Wat ik geleerd heb is dat men aan de enkele longe een paard het beste Klassiek kan scholen met bijzetteugels, dit dient geleerd zijn. Daarna gaat men over naar de dubbelelonge waaraan geen beperkingen zijn qua africhting.
Ook kan men paarden bewust voorwaartsneerwaarts trainen door een chambon.
Dat is beperkt longeren omdat men dan alleen voorwaarts neerwaarts longeerd, het voordeel van deze hulpteugel is dan de mond weinig belast word de druk komt tussen de oren, het paard straft zichzelf wanneer hij/zij zijn rug wegdrukt door druk achter de oren.
Slofteugel vind ik ondingen omdat deze bij het longeren het paard nooit helemaal strekken laten de neus van het paard komt dan altijd achter de loodlijn bovendien is de Falsch Knick bijna voor programmeerd.
Wat denkt u daarvan en wat voor ervaringen hebben de meeste hier op het topic hiermee?

Ik ga hier grotendeels in mee alleen gebruik ik dan de slof als bijzetteugel.
Ik zet deze dan niet tussen de benen vast maar aan de zijkant. Eigenlijk als een soort touwtje wat ook veel gebruikt wordt voor longeren. De dubbele longe gebruik ik ook graag al ben ik daar (nog) niet zo bekwaam in.

Een chambon heb ik nog nooit gebruikt :n

Maar eerlijk gezegd longeer ik bijzonder weinig. Ik rijd liever mijn paarden.:j

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:16

Liene, ik ga zo even dat artikel lezen. Maar wat ik in een oogopslag zie is dat de tests in een celkweek zijn gedaan. Zij geven in het abstract al als conclusie: while temperatures experienced in the central core of the SFDT in vivo are unlikely to result in tendon cell death, repeated hyperthermic insults may compromise cell metabolism of matrix components, resulting in tendon core degenaration.

Oftewel het is onwaarschijnlijk dat de temparaturen in de pees zorgen voor afbraak van de pees. Maar zij geven dan als hypothese dat als er vaak wordt blootgesteld aan deze hogere temperaturen dat de matrix KAN verzwakken, wat degenaratie van de pees geeft.
Leer mij wetenschpa kennen. Ze wilden dit vinden, hebben het niet gevonden, maar willen het verhaal wel een leuke draai geven. Dus voor mij geen onderbouwing.

Mindfields

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:18

Voor mij ook niet. Ik heb veel van dit soort onderzoeken gelezen de afgelopen tijd maar er is nooit eenduidig HET bewijs. Ik kijk dan liever naar de enorme hoeveelheid paarden die er bij mij voorbijgekomen zijn die allemaal supermooi beenwerk hadden en hielden ondanks bandages. Heb sowieso nooit iets kreupel gehad.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:18

spokie79 schreef:
Nombrado, wat vindt je dan van de dubbele longe?

dubbele longe doe ik niet
zie daar het nut niet van in zelf
wat ik wel doe, echter alleen met paarden die al verder zijn in de africhting
is lange lijnen, vooral het aanleren passage , piaffe, waarbij ik dan ook goed kan zien of ze recht blijven
met daarbij zo een licht mogelijke aanleuning. (veertjes werk)
de paarden mogen het zelf "doen' met hun lijf.
als ze daar nog teveel aanleuning zoeken in de hand, zijn ze nog niet sterk genoeg in de billen/ah
en ga ik weer terug naar rijden en longeren (aan halstertje)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:21

Zo jammer, omdat veel mensen inderdaad zo'n onderzoek niet goed kunnen lezen en in een richting gedwongen worden :). Daarom wil ik altijd originele artikelen lezen.

Mijn ervaring met dubbele longe is trouwens dat mijn paard veel meer spieren heeft ontwikkeld, een veel betere zelfhouding heeft en veel minder op zijn voorhand loopt. Als ik hem los longeer (voor de beweging) merk ik nu heel duidelijk het verschil met een paar maanden terug. Dit had ik zonder dubbele longe echt niet kunnen bereiken.

Ik streef ook naar veertjes aanleuning (oftewel alleen teugelgewicht). En als mijn paard los in zijn lijf is, hebben we dat ook zeker.
Laatst bijgewerkt door spokie79 op 03-03-11 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:22

claudiaM33 schreef:
Ik ben het met Needje eens; iklees al een tijdje mee omdat ik er ook van wil leren; het enige wat ik lees is berichtjes van iemand die zich professor noemt, vind ik al aardig arrogant, iemand die continue verkondigt dat de klassieke manier de enige manier is, die nogal onaardige antwoorden geeft als je iets vraagt over iets wat blijkbaar al 20 bladzijden geleden al gezegd is, met andere woorden; zoek het lekker zelf maar even op.

Vind het vooral erg jammer dat er op deze toon gepost wordt, had graag wat leren leren hier en vraag mijzelf af of professor nou zelf een instructrice/teur is, het enige wat we te horen krijgen is, lees de boeken er maar op na.

Nombrando snap ik ook, wat zij denk ik wil zeggen is: haal het gevoel en rijden niet uit de boeken maar kijk naar je paard, voel je paard, lees de signalen van je paard, bouw een band met je paard, kijk en diep zijn karakter uit, wat zijn de behoeftes van mijn paard, dit zijn dingen die haal je niet uit de boeken, dat zijn dingen die je pas leert door met je paard aan de slag te gaan.

Allereerst, als je begrijpt wat K.R inhoudt, begrijp je ook dat deze manier van werken de enig EERLIJKE manier van werken is. En dan heb ik het niet over spelen met een paard, zoals sommigen hier doen; we hebben het over K.R.! Alle andere vormen waar een aantal van jullie het over hebben, zijn allemaal "slappe aftreksels" van de K.R. met de bedoeling de onwetende ruiter aan te trekken. Dus doe je voordeel ermee op dit topic ipv het af te branden!

Daarnaast is het jammer dat een aantal van jullie niet zien wat een vakman Professor is, maar dat zegt meer over jullie dan over Professor. Hij mag zich met recht een professor noemen.
En het gros van de mensen op dit topic is bijzonder blij en waarderen het enorm dat Professor zijn kunde en kennis met ons wil delen, geheel vrijwillig, om ons te laten "proeven" van waar het werkelijk om gaat in de K.R. En ik weet zeker dat -nagenoeg iedereen- daar ook zo over denkt!!!
Als je je hieraan stoort, moet je lekker naar een ander topic gaan of er zelf een openen en het niet voor de rest verpesten!!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:26

spokie79 schreef:
Zo jammer, omdat veel mensen inderdaad zo'n onderzoek niet goed kunnen lezen en in een richting gedwongen worden :). Daarom wil ik altijd originele artikelen lezen.

Mijn ervaring met dubbele longe is trouwens dat mijn paard veel meer spieren heeft ontwikkeld, een veel betere zelfhouding heeft en veel minder op zijn voorhand loopt. Als ik hem los longeer (voor de beweging) merk ik nu heel duidelijk het verschil met een paar maanden terug. Dit had ik zonder dubbele longe echt niet kunnen bereiken.

Ik streef ook naar veertjes aanleuning (oftewel alleen teugelgewicht). En als mijn paard los in zijn lijf is, hebben we dat ook zeker.

Ik sluit me hier graag bij aan!

Mijn merrie heb ik een paar maanden met regelmaat aan de dubbele longe getraind. Die is daar enorm van gegroeid in de bespiering :j

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:27

Daarbij is er een geschiedenis aan dit topic verbonden van eerdere topics die op dezelfde manier verpest werden. De sfeer was super voor er zich bepaalde mensen mee gingen mengen en dat was in alle voorafgaande topics ook zo. Het is zeer irritant dat er in een topic over KR er mensen binnenkomen vallen met zulke totaal niet met KR te maken hebbende dingen en die zelf nooit iets laten zien van hoe hyn 'systeem' dan werkt en eruit ziet. Als ik hier iets beweer dan kan ik dat ook onderbouwen met foto's en meerder mensen met mij hier, en ik weet dat Professor iemand is met zeer veel kennis, ok hij komt wat lomp de bocht door, maar dat is vanuit zijn ervaring en kunde en als iemand constant het bloed onder je nagels vandaan trekt met allerlei niet onderbouwde kreten, dan ga je op een gegeven moment niet meer aardig reageren. Want ook dat hebben we in het begin geprobeerd maar het werkt bij deze personen niet.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:29

Jep, je hebt gelijk hoor Spokie. Maar ik prefereer wel de celkweek als methode dan uitwendige meting. Ze kunnen immers nooit de exacte temperatuur weten, tijdens beweging aangezien ze dan iets zouden moeten inplanten en zo ver staan we nog niet.

En op basis van die onderzoeken concludeer ik zelf ook niet dat bandages slecht zijn. Ik gebruik ze zelf ook.
Maar wat je hier dan wel kan concluderen is dat paarden met zwakke pezen, of met peesblessures eigenlijk niet gedient zijn aan werk met bandages. Het is wel zeker iets om mee op te passen, en daarom plaatste ik even dat onderzoek hier want het is best interessant om te lezen.

Mindfields, ik heb zelf ook nog never een paard gezien dat een blessure had door celafbraak in de pezen :) Maar ik wou even laten zien dat dit wel degelijk onderzocht is (op een manier die volgens mij zeker voor verbetering valt) en aangezien ik het soms heel moeilijk vind dat alle onveranderlijke wijsheden hier vaak op 'persoonlijke ervaringen' en ononderbouwing zijn gebaseerd, wou ik ook even tonen dat het wel anders kan. (zeker no offence naar jou, meer in het algemeen, ik noem niet graag namen :) )

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:30

Begrijp ik Liene! Ik vindt het ook wel heel interessant om te lezen alleen het overtuigt mij niet zeg maar. :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:32

Om nog even terug te komen op mijn een-na-laatste post, er worden door die mensen ook topics geopend met discussies over biomechanica etc, en daar ga ik niet eens posten omdat ik al weet dat alles zo afwijkt dat daar nooit een zinvolle discussie uit voortkomt. Jammer dat die mensen hier niet weg willen blijven.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:35

Ik heb zelf ook nog een heel erg interessant onderzoek over het 'flexen' van de paardenhals, maar ik steek er tijd in om daar aan te komen (die onderzoeken gaan via mijn universiteit, voor niet-studenten kosten ze dus geld) en om ze daar te plaatsen, terwijl ik weet dat daar toch direct wordt overgegaan en niet grondig gelezen :)

En mm, ik begrijp wie je bedoelt en dat vind ik ook heel erg spijtig. Ik ben al bij meerdere topics afgehaakt die mij wel erg hebben geholpen, maar dan echt verziekt werden door de sfeer van de nieuwkomertjes :)

edit: typo's :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:37

Dit topic heet toch: "klassieke vs. academische dressuur" :?
de versus geeft hier volgens mij aan dat er mensen uit verschillende hoeken in dit topic komen.

Als het "halleluja, klassieke dressuur volgens de professor is de ENIGE weg" had geheten, dan had ik niet gereageerd hoor :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:38

Mindfields: Ten eerste gaat dit topic niet alleen over KR. Maar was het een discussie over de KR vs AR.
Ten tweede weet ik niets van enig verleden af. Dus daar bemoei ik me niet mee. Ik reageer enkel op wat ik hier lees. (en er wordt op meerdere personen niet zo aardig gereageerd)
Ten derde ben ik van mening dat professor idd een man met erg veel kennis is. En dat is ook de reden dat ik hier ben gaan lezen. Omdat ik denk dat ik wat van hem kan leren. Daarom vind ik het zo jammer dat er zo kinderachtig gereageerd wordt. (understatement)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:39

Om nog even terug te komen op het longeren ben ik erg benieuwd naar de mening van oa professor, zooist en de rest betreft de pessoa?
Ik heb het zelf nog nooit gebruikt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:41

orienta schreef:
Om nog even terug te komen op het longeren ben ik erg benieuwd naar de mening van oa professor, zooist en de rest betreft de pessoa?

Een verschrikkelijke teugel het belemmerd het paard van alle kanten bovendien wanneer men goed kijkt krijgt het paard bij elke pas een rukje in zijn mond, werkt dus van voor naar achteren.
Het is meer zo´n dwangsjack met die knopen op de rug.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:42

Liene schreef:
Ik heb zelf ook nog een heel erg interessant onderzoek over het 'flexen' van de paardenhals, maar ik steek er tijd in om daar aan te komen (die onderzoeken gaan via mijn universiteit, voor niet-studenten kosten ze dus geld) en om ze daar te plaatsen, terwijl ik weet dat daar toch direct wordt overgegaan en niet grondig gelezen :)

En mm, ik begrijp wie je bedoelt en dat vind ik ook heel erg spijtig. Ik ben al bij meerdere topics afgehaakt die mij wel erg hebben geholpen, maar dan echt verziekt werden door de sfeer van de nieuwkomertjes :)

edit: typo's :D

De horizontale of vertikale flexion???

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:45

Needje schreef:
Mindfields: Ten eerste gaat dit topic niet alleen over KR. Maar was het een discussie over de KR vs AR.
Ten tweede weet ik niets van enig verleden af. Dus daar bemoei ik me niet mee. Ik reageer enkel op wat ik hier lees. (en er wordt op meerdere personen niet zo aardig gereageerd)
Ten derde ben ik van mening dat professor idd een man met erg veel kennis is. En dat is ook de reden dat ik hier ben gaan lezen. Omdat ik denk dat ik wat van hem kan leren. Daarom vind ik het zo jammer dat er zo kinderachtig gereageerd wordt. (understatement)
Dat is ook jammer, ben ik helemaal met je eens. Echter was de sfeer supergoed, tot er weer een bepaald persoon binnen komt vallen die er al voor gezorgd heeft dat de hieraan voorafgaande topics op slot gingen. Erg jammer.

En die persoon heeft niets van doen met zowel Klassieke rijkunst als Academische rijkunst, die heeft een heel eigen 'systeem' wat niets met klassieke rijkunst te maken heeft, maar kan daar nooit iets van laten zien en stelt allerlei hele neerbuigende vragen, waar, gezien het verleden, niemand van ons meer op wil reageren, en dan wordt je weer uitgemaakt voor iemand die het antwoord niet weet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:48

"wat u niet wil dat u geschiet, doe dat ook een ander niet"...

Vervelend als je je al vaker aan iemand ergert (negeren of foei aanzetten..), maar is dat een reden om precies hetzelfde terug te gaan doen tegen andere mensen (neerbuigend reageren bijv), die echt helemaal niets met deze geschiedenis van doen hebben?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:50

orienta schreef:

Ik heb een passoa gebruikt, maar ben er snel achter gekomen dat het paard in een houding gedwongen wordt met zo weinig bewegingsvrijheid dat ik het gewoon niet prettig vond om het te zien en te gebruiken :n

Heb hem toen maar weer weg gedaan. ;)

Ik sluit me bij de professor aan dat het het omgekeerde bewerkstelligd. Van voor naar achteren in plaats van andersom.

Als u zoekende is naar een prettige wijze om te longeren dan zou ik echt de dubbele longe aanbevelen. En daar goede begeleiding bij zoeken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:50

Nee dat ben ik met je eens hoor! Ik lees inmiddels door Professors manier van reageren heen omdat ik hem inmiddels wat beter ken maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen heel lastig is. Ik kijk vooral naar WAT hij schrijft en niet HOE hij het brengt. Dan haal je er veel info uit die waardevol is.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:52

Zoals we in het andere topic deden: gewoon negeren! Het stopt na een tijdje wel :)

En Professor, even nagekeken: Het zijn verticale flexi's, dus met het hoofd strekken naar de borst en lager. Ik wil het onderzoek wel even plaatsen als er geinteresseerden zijn, maar dan doe ik het wel even in een apart topic.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:54

@ liene: Zijn dat de EMG-onderzoeken die gedaan zijn in Utrecht?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:55

Liene schreef:
Zoals we in het andere topic deden: gewoon negeren! Het stopt na een tijdje wel :)

En Professor, even nagekeken: Het zijn verticale flexi's, dus met het hoofd strekken naar de borst en lager. Ik wil het onderzoek wel even plaatsen als er geinteresseerden zijn, maar dan doe ik het wel even in een apart topic.

Daar heb ik hele films van met warmte kamera´s op genomen door middel van een neussonde.
Dat heet dus Hyperflexie (SJ).

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:58

Ik ga jou dat over een uurtje laten weten, ik moet nu naar de les :) Het onderzoek is gedaan door H. Clayton, maar meer weet ik niet zo uit mijn hoofd ;)