Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:51

Op straat met veel verkeer doe ik ook liever niet :n

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:55

Het maakt bij die van mij niet uit of ik er nu naast loop of op zit. Vorig jaar was hij denk ik overdonderd want toen liep hij blind achter zijn voorganger aan. Dit jaar was hij echt overenthousiast het eerste half uur. Ik loop wel eens hier het terrein af maar echt ver durf ik niet. Niet dat ik mijn paard niet vertrouw want die doet niet gek en is zo goed als verkeersmak, maar het verkeer is hier niet "mak". Er druk en veel groot en vooral hard rijdend lanbouwverkeer. Ik ben meer een bosruiter. Heerlijk in de natuur. Buitenrijden over de weg hoeft van mij niet. Ik heb wel een ruiterpad hier in de buurt van 4,5 kilometer. Daar kan ik goed parkeren en dan rijden we het rondje gewoon twee keer. Hij moet gewoon meer routine krijgen.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:08

Wij zitten naast een fabriek, dus vrachtwagens rijden hier heel de dag af en aan. Daar Heeft hij gelukkig niks van. Maar ik rij ook liever in het bos hoor. Jammergenoeg heb ik geen trailer.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:33

Ik ben banger voor de vrachtwagens dan mijn paard :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 15:34

Dus Damian,
Je paard is niet bang voor vrachtwagens?
Jij ook niet?

Dan ben jij dus bang voor het mogelijke onbeheersbare gedrag van je paard t.o.v. vrachtwagens.

Daar is dat wandelen aan de longe nu zo goed voor.
Al dat soort van dingen samen ondernemen en van elkaar leren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:40

Ik denk eerder doelt op onverwachte bewegingen van vrachtwagens.

Ik doe het ook niet meer, langs grote wegen. Paard is braaf maar ik heb te veel dom verkeersgedrag gezien.
Vorige week nog een auto die een tweespan tegemoed kwam op een 3 meter breed bestemmingsverkeer weggetje. Auto reed domweg de uitwijkplek voorbij recht op de aanspanning af om dan te concluderen dat het niet ging passen 8)7
Vervolgens moest de groom van de wagen af om de auto achteruit te helpen want 4 meter achteruit was echt wel moeilijk...... %)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:23

Simpelman schreef:
Dus Damian,
Je paard is niet bang voor vrachtwagens?
Jij ook niet?

Dan ben jij dus bang voor het mogelijke onbeheersbare gedrag van je paard t.o.v. vrachtwagens.

Daar is dat wandelen aan de longe nu zo goed voor.
Al dat soort van dingen samen ondernemen en van elkaar leren.

Dat is dus het stomme. Als ik er op zit en we komen groot verkeer tegen in het bos zijn we beiden niet bang. Maar ik vind het verkeer hier om mijn huis, midden in de polder (landbouwgbied) gevaarlijk. Ze rijden hard, houden rekening met je en rijden erakelings langs je heen. Er zijn hier maar weing mensen die buiten rijden met hun paard. Wel veel menners trouwens.

Wat voor mij wel nog een optie zou zijn is naar het strand. Daar is een ruime parkeerplaats. Eerst dan een paar keer aan de longeerlijn. Hij is nog nooit op het strand geweest, dus ik ben we benieuwd hoe hij die grote openheid vindt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:27

Sizzle, dat is het inderdaad. Ik vind het rijdgedrag hier gewoon te gevaarlijk.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:18

Flexchair was superleuk. Altijd fijn om te zien dat je best heel handig met je lijf bent. Met een paar kleine aanpassingen konden we ook de spanning in de schouders kwijtraken. De dressuurles daarna was minder. We zouden oefenen met het geleerde, maar hoorde daar niets van terug in de les. Moest veel doorvragen in de mond en opvangen. We kregen weer het rechte nekje met knikje en ze ging weer heel hard, terwijl ik dat eigenlijk niet meer ken van haar. Voor mij wel de bevestiging dat ik daar ver vandaan moet blijven.
Ik ga nog een keer voor de flextrainer en dan daarna les van de persoon die ook de flexchair deed, dat lijkt me heel interessant.

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:07

verwijderd
Laatst bijgewerkt door ambicioso op 19-11-23 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:46

Ankem, goh zo snel weer in het oude patroon terug.
Is dan in iedergeval ook leerzaam geweest, nu weet je beter wat je nodig hebt.
Zo'n flex-chair heb ik nog nooit geprobeerd.

Ambi, ziet er fijn uit :)
Wat is het voor bloed?

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:50

Sizzle,
Dankjewel! Is afstammeling van Numero uno x Goodwill

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:12

Ik vond het wel leuk de flexchair. Je kunt oefenen, zonder dat je compenseert in je houding door je paard. Ik bleek mijn linkerzitbeenknobbel kwijt te zijn. Even een matje onder links, zodat ik beide weer goed voelde en daarmee geoefend. Dat is weer geregistreerd in mijn hersenen en verrek, in het zadel voelde ik ze beide weer en kon daardoor ook beter mijn benen laten afhangen.

Ik sluit me niet helemaal bij Sizzle aan. Ik vind het in de eerste plaats mooi paard om te zien. Op de eerste en laatste foto zie ik rug die erg hol is. En op de derde foto lijkt er een knik bij de derde halswervel te zitten. Dat was weg bij mijn paard, maar vandaag kwam het helaas weer te voorschijn.

Wat vind je zelf?

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:49

verwijderd
Laatst bijgewerkt door ambicioso op 19-11-23 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 02:39

Bedankt allemaal, jullie hebben me weer heel veel inzicht gegeven! Ik moet hem inderdaad meer zelf laten lopen, niet steeds been geven. Vandaag gelijk mee aan de slag gegaan, ideaal! Merk dat mijn zit er beter van wordt, al zet ik mijn onderrug nog steeds te veel vast. Het teugelcontact houden is zo lastig! Heb mijn handen gelijk hoger gedragen vandaag en dat hielp inderdaad goed mee, maar het constante contact houden is wel zo moeilijk! Heb het idee dat mijn paard zijn hoofd gewoon alle kanten op doet, behalve stilhouden! Daar moet ik echt nog veel flexibeler en soepeler in worden. Ik ga met jullie tips aan de slag!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:36

ambicioso schreef:
@ankem
Voor haar doen vind ik het al heel erg netjes. Ze heeft het eerste half jaar haar rug ongelooflijk erg weggedrukt en met haar neus in de sterren gelopen. Zoals ze op deze foto loopt loopt ze sinds +- 2 weken. Ze was trouwens ook erg heet op de fotos. Ze is ook nog heel erg zoekende, dus haar houding veranderd nog veel. Ik heb wel een heel licht contact en bijna niks in mijn handen.

Ik zou je willen adviseren om eerst meer neerwaarts te rijden, alvorens je haar in werkhouding gaat rijden. Dat is ontzettend heilzaam voor de rug.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 08:50

@ambicioso,
Ga eens recht op in een stoel zitten, probeer nu je kruin verder omhoog te brengen, met andere woorden maak je langer.
Doe het een paar keer, laat je weer zakken en maak je langer.
Voel hoeveel invloed dat heeft op je hele lichaam, voel ieder onderdeel van je romp veranderen van positie.
Het is van buitenaf niet echt zichtbaar, maar het uitstrekken geeft een totaal andere aanspanning van je spieren door je hele lichaam.

Bij jouw paard is het dat uitstrekken dat er ontbreekt.
Dat zich in een juiste houding gaan bewegen leer je je paard door hem (bereden) de hals te laten strekken én voorwaarts te rijden.
Strekken en voorwaarts, in die volgorde.

Wanneer dat hals strekken bevestigd is in stap en draf, op rechte en op gebogen lijnen, mét buiging en stelling, dan zal je paard straks ook in de gebruikshouding gemakkelijk dat stukje uitstrekken van de hals naar voren (2cm) begrijpen en aankunnen en daarmee in een juiste werkhouding gaan bewegen.

Een paard dat aanleuning neemt strekt zich uit naar het bit, het reikt er naar.
De ruiter vraagt het paard zich los te laten en te reiken naar het bit, het te volgen.
Daarom is het achter de loodlijn gaan altijd een bewijs dat er géén aanleuning is.
Men noemt dat in de krul lopen.

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:55

verwijderd
Laatst bijgewerkt door ambicioso op 19-11-23 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:08

Ik zag net in een ander topic dat het halsstrekken in de proeven wordt toegevoegd t/m de Z2!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:39

Ik las het ook. Goede ontwikkeling :D

Ik heb ook nog wat foto's. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ook van mijn eigen commentaar :o :D

Op deze foto mag hij denk ik wat lager, zodat zijn rug wat ronder wordt.
Afbeelding

Hier is hij ook niet zo laag, maar gebruikt zijn rug wel beter.
Afbeelding

Wel mooi laag.
Afbeelding

Wel laag genoeg, maar niet voorwaarts genoeg.
Afbeelding

Beste foto, denk ik, op mijn houding na :o
Afbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:48

Dat ziet er al goed uit Jenny!

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:34

Hallo allemaal,

Wat ik mij afvroeg; mijn pony loopt in de gangen zelf netjes in de stretch, ze zou nog wat dieper mogen komen en wat constanter, maar we hebben een begin. Alleen in de overgangen gooit ze altijd haar hoofd omhoog, dit is oud én fout gedrag, maar hoe corrigeer ik dit? De overgang galop - draf gaat het beste. Draf - stap gaat af en toe, dit oefen ik ook door vaker door te zitten zodat ze daar niet van schrikt. De overgangen naar voren zijn véél moeilijker, ik probeer deze heel voorzichtig in te zetten zodat ze niet schrikt alleen dan reageert ze toch niet voldoende. Of ik een been- of stemhulp geef maakt niet uit, ze gooit bij beide haar hoofd omhoog :x

Herkennen jullie dit probleem en wat is jullie oplossing ? :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:42

Overgangen zijn gewoon lastig, je haalt ze even uit balans het is dan eigenlijk normaal dat ze als ze nog niet voldoende kracht en evenwicht hebben dat ze hun hals gebruiken om te zorgen dat ze niet op hun bek gaan... Als ze sterk genoeg worden hebben ze dat niet meer nodig...maar nu gewoon rustig doorrijden en niet gaan corrigeren. Dat je de overgang heel rustig inzet lijkt me prima... maar zou zelf niet teveel aandacht besteden aan hoofd laag in de overgangen... Zorg eerst dat ze constanter word in de gang zelf en dan komt de kracht en balans vanzelf en opeens heb je overgangen waarin ze niet meer met haar hoofd hoeft te slaan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:43

Ja hoor, herkenbaar, maar dat komt vanzelf goed wanneer de stretch constanter wordt :)
De overgangen naar een hogere gang zijn idd moeilijker want dan moet je paard ver ondertreden en zichzelf vanuit de schoft rond maken (= moeilijker).

Die van mij deed dat eerst ook, maar ik kan nu alle overgangen, vooruit of terug, met het hoofd laag maken. En ja tuurlijk is meneer wel eens afgeleid dus het gaat ook nog wel eens 'mis' :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:50

Ik heb trouwens ook weer een update :) Ja soms is er een hele tijd weinig te melden en dan ineens gebeurt er weer wat haha. Gisteren in de galop had ik een stretch mét aanleuning <<) voorheen zakte hij wel heel diep, maar had dan nog een lichte (of losse) contactteugel. Nu was het een constant verende verbinding! In draf biedt hij dit ook steeds meer aan, hij wordt dan heel rond op de bovenlijn en laat zich voorwaarts drijven door grotere passen te maken ipv snellere, hiervoor drijf ik vanuit de knie/kuit aan. Hij reageert hier steeds beter op.

Vandaag is het longeerdag, ik heb een kaptoom gekocht omdat ik toch meer lengtebuiging wil zien op de volte. Plus wanneer ik met chambon longeer maak ik de longe aan de neusriem/bit vast, ik hou er gewoon niet van om met de longe een verbinding met het bit te hebben, dat kan niet prettig zijn.

Ik ben erg benieuwd hoe het bevalt. Aan deze (FRA) kun je ook een bit vastmaken dus evt. kan ik ook met chambon longeren.