[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CocoLulofs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:03

Afbeelding

tips?

het is trouwens een springpaard en dat ik zo achterover hang is een momentopgave

SheeNegro

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:15

Wat zie je zelf? Kritisch bekeken?

CocoLulofs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:21

?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:25

je teugels lijken heel lang, kan dat?
Correct me of I'm wrong, maar ik dacht dat er bij d'r kaak zeg maar wel een soort knik moet zitten, klopt dan?
die zie ik op jou foto niet, de hals van je paard is hier heel lang

CocoLulofs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:31

klopt, maar dat deed ik expres want het paard heeft een lange tijd stil gestaan ivb met een huidtumor. en vind het zo sneu om meteen alles te vragen

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:40

Cocolulofs, kan je eerst even beschrijven wat je zelf ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:41

okee, begrijpelijk :)

CocoLulofs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:53

hij drukt zn rug weg en valt op zn voorhand, en hij trekt zn rechter lange rug spier aan

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 18:24

Nog dingen over jezelf? Wat duidelijker zijn, en wat kritischer naar jezelf en je paard kijken.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:01

Belmera schreef:
Wat een fijn beeld om de foto Setefurii!
Je doel was ook goed :) Eigenlijk kort samen gevat: maak je niet te druk, ontspan.
Op de foto loopt ze volgens mij nog een klein beetje teveel op de voorhand, maar ik vind dat verder niet storend voor t beeld. Zeker als je je doel erbij zet. Eerst een tijd blijven focussen op ontspanning (van jullie beiden) en als dat bevestigd is dat uitbouwen naar ontspannen en op de achterhand.
Ik heb nu t idee (je mag me verbeteren als ik ernaast zit) dat als je nu zou gaan schakelen met het tempo, je merrie haar hoofd omhoog zal doen en rug weg zal drukken, met andere woorden: weg ontspanning.. En dat zou ik zonde vinden (heb zelf ook zon merrie).
Als t goed is krijgt je paard na een tijdje door, dat zo ontspannen met hoofd laag en rug lang toch wel fijn loopt :) en zal ze dat veel constanter gaan doen en dat is het moment waarop je verder kan gaan denken.

Helemaal correct. Mijn lesgeefster zegt wel dat we veel diagonalen moeten rijden om beiden kanten in balans te houden, en ook overgangen te rijden, maar zeer voorzichtig. Een verruiming van 1cm zou bij wijze van spreken al beloont moeten worden. Ook moet ik de verruimingen 'rustig' rijden. Een erg grote bak waar ik op het einde van de diagonaal pas echt 2 passen verruiming heb is voldoende. Ze moet ontspannen blijven en leren vertrouwen hebben in mijn hand, been en zit. Mijn merrie is heel nerveus, zowel in de omgang als onder het zadel, dat zal er altijd wel in blijven zitten, maar ik hoop dat ze me leert te vertrouwen en daardoor ontspannen blijft tijdens het rijden.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:21

Dit zijn een paar foto's van een paar weken terug.
Ik rijdt mijn paard ongeveer een jaar serieus. Hebben de laatste tijd wat lichamelijke problemen gehad ivm verschoven wervels en blokkades door een val in het land. Onderstaande foto's zijn gemaakt een week na de eerste behandeling.

Afbeelding

Ikzelf vindt bovenstaande een fijn beeld. Oren zijn het hoogste punt. Fijne aanleuning.
Paard zou iets meer actie in het achterbeen mogen hebben, maar dat is een punt waar we hard mee bezig zijn.

Afbeelding

Zelf zit ik mijn paard op bovenstaande foto in de weg, ik zit teveel achter de beweging. Verder vindt ik hem fijn over de benen en in de hand.

Afbeelding

De rechtergalop is altijd erg moeilijk geweest. Sinds de behandeling gaat deze kant steeds fijner. Dus ikzelf ben al erg blij met bovenstaand plaatje. Mag nog meer op het achterbeen, maar voor nu ben ik hier al blij mee.

Wat vinden jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:48

Zanshiro, ik vind de galopfoto het fijnst. Op de eerste foto drukt hij zich op en verlies je contact, je wil altijd een licht contact en het paard dient altijd je hand te volgen. Je ziet ook dat de onderhalsspier behoorlijk is aangespannen. De 2e foto vind ik al beter maar nog zie ik teveel spanning en zou ik liever wat lengte zien in de hals. Je lijkt hier ook heel streng met je rechterhand want het lijkt of het bit door de mond wordt getrokken en je rechterhand is ook wat terugwerkend.
Het lijkt sowieso of je heel erg op de handrem rijdt, durf je hem wel los te laten aan de voorkant, kun jij wel ontspannen?

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:18

Bedankt voor je reactie. Waardeer jouw mening enorm.

Leuk je haalt meteen onze punten aan waar we heel hard aan werken.
In overgangen terug (foto 1) drukt hij zich vaak op en verlies ik het contact. Ik probeer dit altijd voorwaarts weer op te lossen. Echter deze foto is dus net van het moment waar het bij ons mis gaat. Mocht je nog tips hebben hoe ik dit beter kan oplossen dan hoor ik dat graag!!!

Mijn rechterhand is echt mijn probleem. Ben hier ook heel erg mee bezig om het beter te krijgen. Maar helaas zijn gewoontes moeilijk te doorbreken.

Op de handrem rijden klopt helemaal. Dit was voor ons de eerste keer op een heel groot grasveld zonder andere paarden. Heb pas een stuk of 7 x een buitenrit gemaakt, maar nog nooit alleen. Hij was met de foto's aan de hand behoorlijk heet en sleurde me soms over het terrein. Dus met rijden heb ik hem op de handrem gezet. Ik vindt het heel mooi dat je dat ziet! Normaal rijdt ik hem niet zo op de handrem. Maar nu vond ik dat zelf veiliger.
Ik ben heel blij met je "commentaar". Leer ik weer een hoop van.

De vraag of ik wel kan ontspannen. Op deze foto's (fotoshoot) niet helemaal. Normaal gesproken een stuk meer. Als ik zelf niet genoeg ontspan krijg ik dat namelijk meteen van mijn paard terug dmv een zware aanleuning. Aan de voorkant durf ik hem los te laten maar echter in deze fotoshoot nog niet.
Ik kom van ver. Toen ik hem kocht zat ik enkel te huilen ik was zo bang geworden om te rijden. Heb eerste half jaar met bp gereden. Een klein jaar geleden was ik echt nog een beginner en bang. Dus zelf ben ik al heel erg blij met wat we nu bereikt hebben. Maar ben nog lang niet uitgeleerd en ben zo gemotiveerd om te leren en om het goed te doen voor mijn paard. En sta open voor tips/hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:09

Zanshiro schreef:
Bedankt voor je reactie. Waardeer jouw mening enorm.

Leuk je haalt meteen onze punten aan waar we heel hard aan werken.
In overgangen terug (foto 1) drukt hij zich vaak op en verlies ik het contact. Ik probeer dit altijd voorwaarts weer op te lossen. Echter deze foto is dus net van het moment waar het bij ons mis gaat. Mocht je nog tips hebben hoe ik dit beter kan oplossen dan hoor ik dat graag!!!

Mijn rechterhand is echt mijn probleem. Ben hier ook heel erg mee bezig om het beter te krijgen. Maar helaas zijn gewoontes moeilijk te doorbreken.

Op de handrem rijden klopt helemaal. Dit was voor ons de eerste keer op een heel groot grasveld zonder andere paarden. Heb pas een stuk of 7 x een buitenrit gemaakt, maar nog nooit alleen. Hij was met de foto's aan de hand behoorlijk heet en sleurde me soms over het terrein. Dus met rijden heb ik hem op de handrem gezet. Ik vindt het heel mooi dat je dat ziet! Normaal rijdt ik hem niet zo op de handrem. Maar nu vond ik dat zelf veiliger.
Ik ben heel blij met je "commentaar". Leer ik weer een hoop van.

De vraag of ik wel kan ontspannen. Op deze foto's (fotoshoot) niet helemaal. Normaal gesproken een stuk meer. Als ik zelf niet genoeg ontspan krijg ik dat namelijk meteen van mijn paard terug dmv een zware aanleuning. Aan de voorkant durf ik hem los te laten maar echter in deze fotoshoot nog niet.
Ik kom van ver. Toen ik hem kocht zat ik enkel te huilen ik was zo bang geworden om te rijden. Heb eerste half jaar met bp gereden. Een klein jaar geleden was ik echt nog een beginner en bang. Dus zelf ben ik al heel erg blij met wat we nu bereikt hebben. Maar ben nog lang niet uitgeleerd en ben zo gemotiveerd om te leren en om het goed te doen voor mijn paard. En sta open voor tips/hulp!

Probeer dan de overgang heel lang te maken, ga langzamer lichtrijden om het ritme te vertragen. Zo heb je been en hand over om je nageeflijkheid te behouden, zodra hij van de hand af komt, been, hand sluiten maar wel zwaar blijven zitten. Dat zijn 3 hulpen maar geven aan dat hij wel actief moet blijven in het langzamere tempo. Als hij niet reageert of meteen inkakt en denk jeeeuj stappen :') rij dan meteen weer voorwaarts weg(schijnovergang), hij moet altijd wachten en voorwaarts blijven denken. Zo kun je veel meer het tempo gaan bepalen zonder verlies van activiteit. Mocht hij niet of slecht op de zithulp reageren mag je wel een keer een ophouding maken met de hand om de hulp zo te koppelen, maar probeer daarna weer enkel de zithulp.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:06

Bedankt Joolien! Daar kan ik wat mee

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:02

Hoi, ik vraag me vooral af wat jullie hier zien :) Ik rijd zelf western, vandaar ook dat ik haar sowieso zo lang en laag heb. Maar sta altijd open voor meningen, ook van engelse ruiters.
Afbeelding

Ik ben zelf heel erg blij met dit beeld. Ze is mooi ontspannen, loopt goed over de rug en zet (voor haar doen) dr achterhand er goed onder. (Dr achterhand is ook nog niet goed gespierd dus ze vindt t lastig om die achterhand er onder te zetten). Vind dr hoofdhouding ook prima, net iets voor de loodlijn als ik t goed zie. Ik vraag me alleen wel af of ze die voorbenen wel goed heeft, dat ziet er best anders uit vergeleken met andere paarden. Maar dat kan ook komen doordat ze gewoon best een aparte galop heeft. Mijn houding vind ik ook niet goed, nog een reden waarom ik zo blij ben met deze foto's :D Kan je toch nog zien dat je zit niet goed is. Zo te zien klem ik wat, dat moet gewoon helemaal weg. Ook mag ik wat rechter op gaan zitten.

Ik rijd dus wel western, dus het ziet er misschien net wat anders uit dan normaal. Maar daarom ben ik juist benieuwd hoe engelse ruiters dit zien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:05

Ten eerste vind ik haar 75 kilo te zwaar := dat kan ook belemmeren in het achterbeen.
Ze zou van mij meer mogen ontspannen en nageven, ze drukt nu nog het neusje iets voor de loodlijn weg waardoor de hals wat recht blijft en de rug dus ook. Probeer haar niet zozeer lager te rijden aan de voorkant maar wel wat ronder.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:55

Hey, nog een westernruiter! Allereerst, gaaf paard ;) Je rijdt hier bewust zonder beugels neem ik aan?

Vind het beeld er op zich wel fijn uitzien, maar je paard mag aan de voorkant nog net iets ronder. Als je de foto echt van de zijkant zou nemen zal je zien dat hij zijn neusje er een heel stuk uit heeft. Ondanks dat de achterhand er wel mooi onder is vind ik dat ze toch haar rug nog niet helemaal goed gebruikt. Ik heb ook een beetje het gevoel dat jijzelf iets naar beneden kijkt en daardoor misschien ook wat voorover zit?

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:30

Hoi!

Ik volg dit topic al een poosje en heb alle reacties doorgelezen, waardoor ik nu een beter beeld heb over het lichaamsgebruik van paarden en de invloed van mijn houding hierop. Ik durf nog niet te reageren op andermans foto's, omdat ik er zelf bij lange na niet genoeg verstand van heb.

Maar nu ben ik wel erg benieuwd wat jullie van mij en mijn paardje vinden, maar ik vind het ook echt doodeng. Ik heb lang getwijfeld of ik de foto's met jullie wou delen, maar ik ben toch echt héél benieuwd wat jullie zien.

Even wat informatie, Flore is nu 13 jaar en ik heb haar nu twee jaar, maar rijd haar al zo'n 4 jaar. Flore is het type ik-ben-een-ijdeltuit en is erg (snel) heet. Waar we nu vooral mee bezig zijn is de ontspanning opzoeken, omdat ze dit heel erg lastig vind. Mijn houding vind ik echt ver-schrik-ke-lijk. Ik kijk naar beneden, waardoor ik heel erg naar voren zit, steek mijn benen af en knijp mezelf uit het zadel. Alles wat dus eigenlijk getuigt van spanning bij mij, waardoor ik van haar niet die 100% ontspanning kan vragen. Ik heb één keer in de week een half uur dressuurles en ik merk dat ik wel steeds beter vooruit ga. Maar dat mogen jullie zo allemaal zelf beoordelen :) . De reden dat ik jullie vraag om naar mijn foto's te kijken, is omdat ik denk dat het goed is om meerdere visies op een combinatie te krijgen, zodat ik daar zelf mijn dingen uit kan halen.

1.
Afbeelding
Op deze foto vind ik de takt wel goed denk ik. Haar linkerachterbeen is alleen al bijna van de grond maar het rechtervoorbeen staat nog op de grond, dus dat kan wel beter. Ik denk dat ze haar achterhand er op zich wel goed onder zet. Waarschijnlijk heeft ze net in haar eigen hoef gestaan. Flore draagt haar staart ietwat strak naar rechts, wat dus getuigd van een stukje spanning. Ze loopt iets achter de loodlijn (toch?), haar onderhalsspier is niet gespannen, haar bovenhalsspier wel, dus dat is goed. Haar oren staat losjes op mij gericht. En mijn houding.. Ik knijp me zelf uit het zadel en ook mijn onderbenen mogen net iets meer aansluiten, ik kijk naar beneden en steek mijn handen iets te ver naar voren (denk ik?). Als ik mijn been iets naar achter zou leggen en mijn schouders ook iets naar achteren deed, kon je een rechte lijn trekken van mijn hak naar mijn schouders, nu dus niet ;). Dit is het commentaar wat ik kan geven. Vul me aan of corrigeer!

2.
Afbeelding
De galop is voor Flore een extra moeilijk puntje, ze vind het erg lastig om te ontspannen. Ze kan of heel hard en wel iets zakken, of wat rustiger, maar haar hoofd omhoog. Dus dat is denk ik een stukje balans dat ze mist? Ook op deze foto is haar staart gespannen en draagt ze hem naar rechts, ook haar onderhalsspier is gespannen en ze galoppeert niet over haar rug. Ik weet niet wat de takt van de galop is, dus kan daar niks over zeggen, evenals haar achterbeen gebruik. Nog steeds zijn haar oortjes ontspannen, denk ik. Ikzelf steek weer mijn been af en druk mijn hak daardoor te ver uit. Ik zit niet volledig op mijn billen, wat een stukje spanning in mijn lijf veroorzaakt. Ik trek te veel aan de teugels en vooral aan de binnenhand. Door Flore's snelheid, wil ik snel aan de teugels zitten, waar zij alleen maar gespannener van wordt en ik weer en dan zij weer en ga zo maar door. Niet doen dus! En ik kijk weer naar beneden :7 .

3.
Afbeelding
De laatste foto. Ik heb deze er tussen gezet, om te laten zien dat ze in de galop het liefst met haar hoofd omhoog loopt, hierdoor kan ik haar galop niet zo lekker uitzitten en ga ik nog meer knijpen. Ik heb wel het idee dat ik op deze foto mijn been er bij houd, in ieder geval meer dan bij de andere twee foto's. Flore loopt hier best gespannen, denk ik. Haar staart is gespannen, haar oren iets stijver naar achteren en de onderhals erop. Ik zit (weer) te veel aan de teugels, weer voornamelijk binnen. Ik kijk nu wel vooruit! Maar zit met mijn romp iets te ver naar voren en druk dus eigenlijk zelf mijn rug weg (toch?).

Heel erg bedankt voor het lezen van mijn hele verhalen en voor het kijken naar de foto's! Ik hoor erg of jullie het met mij eens zijn, of juist niet.

Groetjes, Iris

Oh, dit is een foto van afgelopen December/Januari. Dan kunnen jullie verschil zien. http://www.mijnalbum.nl/Foto-G3W6OL3C.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:24

Ik kom ook weer even binnenvallen, met foto's deze keer weer :)
Het is een stukje process, ontwikkeling; van mij 4-jarige die steeds beter gaat lopen, en van ons groeiende als combinatie, wat volgens mij ook wel te zien is :o

Afbeelding
Dit was de eerste keer rijden samen op haar nieuwe stal, tja... wat hier allemaal "niet goed" aan is hoef ik geloof ik niet op te noemen :+

Afbeelding
Bij deze eigenlijk hetzelfde als hierboven haha. Dit was de dag erna, de eerste keer in de buitenbak.

Afbeelding
Met deze foto ben ik al veel blijer! Paard loopt mooi laag met haar hoofd, actief en al veel beter over haar rug!

Afbeelding
'Started from the bottom now we're here'
Hier ben ik toch wel trots op! Vooral als je nu ziet hoe we begonnen zijn! Geef een fijn beeld vind ik :j Paard loop laag, nagevelijk, actief <3

Afbeelding
En dan deze... Hier mag haar achterhand veel actiever en drukt ze haar rug iets weg, klopt dat? Dit moment weet ik ook nog wel, ze maakte ik denk 2 passen voor deze foto ook een tactfout. Verder heeft ze wel een fijne aanleuning

Deze foto's zijn gemaakt van over een periode van ongeveer een half jaar, en ik ben toch wel trots met hoe we vooruit gegaan zijn! Nogsteeds verbeterpuntjes, maar al veel verder gevorderd dan hoe we begonnen zijn!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:27

Ik zie zeker vooruitgang! Ik heb alleen het idee dat je je armen heel strak houd, klopt dat??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:28

Marjoow schreef:
Ik zie zeker vooruitgang! Ik heb alleen het idee dat je je armen heel strak houd, klopt dat??

was dit voor mij of voor degene boven mij? haha!
als het voor mij was, bedoel je specifiek een foto? Of in het algemeen?

Al snap ik wat je bedoelt, dat ik niet zo'n "knik" in mn ellebogen heb zeg maar?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-14 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:29

Ja voor jou :P Haha!
Ja ik zie het op elke foto eigenlijk wel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:31

haha ja ik snap dan idd wat je bedoelt, werk daar ook wel aan!
Het is niet zo zeer dat ik ze heel strak heb, maar ik heb mn handen wel te laag, waardoor dat zal snel zo lijkt.
rede dat ik mn handen zo laag heb is om haar iets beter te begeleiden, probeer dat nu ook af te bouwen, maar het zit er nu zo in :+ haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:47

Arcodavella.

Als ik heel eerlijk ben vind ik de foto van afgelopen december het fijnst. Daar is je paard nog wat schraal maar wel fijn ontspannen en in balans.
Op foto 1 loopt hij namelijk nogal de grond in, hij wordt wat te lang in de hals en wat te ver achter de loodlijn en komt wat van de achterhand af. Daarbij zit jij behoorlijk scheef, je hangt met je bovenlijf naast je paard en dat bemoeilijkt de balans voor het paard.
Ik zou gaan werken aan je zit aan naar voorwaarts geredenheid van achteruit. Ik vind het nu iets te geforceerd op een houding. Ga voelen wat er onder je gebeurd, en als je paard ontspant, ontspan dan zelf ook, probeer dan niet teveel te willen doen. Ontspan zelf ook, durf te gaan zitten en te gaan voelen.
Dat geldt dus ook voor de galop, als jij niet ontspant kan je paard dat ook niet :)