Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:02

nombrado schreef:
en wát begrijp je niet aan de theoretische uitleg?
uitgaande van de beweging en diens skelet en spieren, kan je je daar dan niet in vinden?

Theoretische uitleg bedoeld ze denk ik niet,meer een beeld van jezelf op film laten zien wat je bedoelt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:06

Dat is er idd 1. Ik zie niet hoe je een rennerig paard met zijn kop in de lucht kan corrigeren zonder deze te begrenzen. Alles op je zit en balans te doen. Alle fouten die je vind bij topruiters,omdat ze geen goede basis hebben...wil ik graag zien hoe jij die basis dan uitvoerd (en dus echt ziet als optimaal)

chikohaa

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:08

Haha ik ben niet superervaren en theoretisch gaat het mij allemaal wat te ver. Maar als ie zijn kop in de lucht gooit en op de loop gaat, dan probeer ik eerst netjes op te vangen ( been eraan en wat weerstand bieden) en mocht hij daar niet op reageren dan trek ik hem een kies uit :D

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:12

Onbalans vang je op met je hand. Zolang je geen begrenzing hebt zal een paard ook nooit in balans komen ben ik van mening. Als ze er vandoor gaan in galop omdat ze schrikken of fris zijn, dan kunnen ze even de onderkant van hun buik bekijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:13

En weet je,ik ben niet zo moeilijk publiek,want ik vind veel topruiters ook al erg goed waar jijcommentaar op had.

Daarbij mag het zelfs via pb als je het niet openbaar wil neerzetten (al vraag ik me af waarom niet als goede instructeur zijnde)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 04-02-13 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:20

loriene schreef:
nombrado schreef:
en wát begrijp je niet aan de theoretische uitleg?
uitgaande van de beweging en diens skelet en spieren, kan je je daar dan niet in vinden?

Theoretische uitleg bedoeld ze denk ik niet,meer een beeld van jezelf op film laten zien wat je bedoelt.

Klopt. Ik geloof het theorie niet,zonder dat ik het heb gezien.
Wil niet zeggen dat ik niet open sta,juist wel. Laat zien hoe het anders kan,want verhaaltjes vertellen kunnen we allemaal.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:21

Ik vind dat er soms wat te romantisch over het paard wordt gesproken. Het is nogsteeds 600 kg paard tegenover x kg mensje en ik vind het erg prettig als t voor het paard duidelijk is wat de bedoeling is. Als het paard twijfelt daaraan, dan zal ik het toch eens wat duidelijker moeten vertellen. En dat hoeft niet met rekken en trekken gepaard gaan, maar mss wel eens wat feller dan 'als je zin hebt, zou je dan mss alsjeblieft, als je er zin in hebt...."

Vind het eigenlijk naief om te denken dat het hele paardrijden niet om wijken voor druk gaat, of je nu een been, hand of gewichtshulp geeft, het hele paardrijden gaat om wijken voor druk. Ook zo met werken aan de hand.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:29

Wij hebben hier ook niet de gemakkelijkste pony`s staan.
Wanneer ze echt vervelend zijn zeg ik ook wel eens tegen mijn dochter:trek nu de handrem maar eens aan!!!!
Of wanneer hij voor de zoveelste keer niet luistert: en nu een beste tik met je zweep!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:31

Een paard met een (zo als bovenbeschreven) schrik/ren/er tussen uit speer reactie mag met de hand gecorrigeerd worden. En wat mij betreft mag je dan wel even flink inkomen met je hand als zo iets gebeurt.
Uiteraard is de eerstvolgende vraag die men zich met zo'n paard moet stellen: HOE KWAM DIT?
Was het een echte "schrik"reactie van buitenaf, of is het een structurele reactie aan het worden op bijvoorbeeld in draf/galop aanzetten? Dit laatste kan vooraf gegaan worden door een jolige bok of wat.
We hebben het dan niet over "bakkabouters" dus van een hoekje van een bak schrikken (dat is echte onzin), maar over een paard dat plots besluit de knars omhoog te smijten en er keihard vandoor te gaan.
Niet 1 x maar meerdere keren.

Het is overigens een niet ongewoon gedragspatroon bij paarden die nog niet zo lang onder het zadel zijn/herintreders zijn.
Het werk wordt ze dan ofwel te zwaar, ofwel je geeft ze de kans zich op drie ronden simpele arbeids draf enorm te gaan vervelen. Ik noem maar iets.
Eigenlijk is je graadmeter: val je er af? Zo ja wat doet het paard?
Blijft het paard na enkele tientallen meters staan? Dan is er weinig aan de hand: die was niet in paniek maar wilde JOU uittesten, en ja helaas je viel er af... dat zal die vast en zeker nogmaals uithalen. Wees daarop voorbedacht als ruiter.

Blijf je zittten, krijg je die op de volte of is het bit tussen de kiezen en gaan? Of geen enkele controle meer? Dan hebben we met pure onwil te maken : terug naar af en de basis. Deze veegt met jou de vloer aan, je hebt er niets meer over te vertellen, mogelijk kwam je niet hard genoeg in met tje terug hulpen of was je bang.

Al dit maakt een groot verschil uit in wat je paard "beweegt" om zo een spurt te gaan nemen. Dat maakt het verschil tussen begrijpen waarom je paard dit doet.

Ik ga niet met flauwe verhalen komen van "vertrouwen" etc. dat kan ieder zelf wel bedenken. Maar het kan zijn dat het paard overvraagd wordt. Dat komt al te vaak voor.

Ga dan eens terug aan de longe kijken wat er eigenlijk te bevragen valt... dan blijkt het betreffende paard alles met enorm veel plezier te doen, te kunnen, en graag nieuws bij leert. Dan zie je de gangen die gekrabbeld raakten weer ruimer worden, dan zie je dat er weer een "wegschieter" gewoon een normaal bewegend paard is, ook alle tempo wisdselingen in galop en draf en stap, an de longe kan verdragen.

Wat was dan het probleem?
Ik ben toch bang... de ruiter...die te veel en te snel vroeg.

OVERvroeg.

Speciaal bij die paarden, die al heel vroeg mooie dinmgen "aanbieden" en veel talent laten zien.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 04-02-13 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:34

terpentijn schreef:
Een paard met een (zo als bovenbeschreven) schrik/ren/er tussen uit speer reactie mag met de hand gecorrigeerd worden. En wat mij betreft mag je dan wel even flink inkomen met je hand als zo iets gebeurt.
Uiteraard is de eerstvolgende vraag die men zich met zo'n paard moet stellen: HOE KWAM DIT?
Was het een echte "schrik"reactie van buitenaf, of is het een structurele reactie aan het worden op bijvoorbeeld in draf/galop aanzetten? Dit laatste kan vooraf gegaan worden door een jolige bok of wat.
We hebben het dan niet over "bakkabouters" dus van een hoekje van een bak schrikken (dat is echte onzin), maar over een paard dat plots besluit de knars omhoog te smijten en er keihard vandoor te gaan.
Niet 1 x maar meerdere keren.

Het is overigens een niet ongewoon gedragspatroon bij paarden die nog niet zo lang onder het zadel zijn/herintreders zijn.
Het werk wordt ze dan ofwel te zwaar, ofwel je geeft ze de kans zich op drie ronden simpele arbeids draf enorm te gaan vervelen. Ik noem maar iets.
Eigenlijk is je graadmeter: val je er af? Zo ja wat doet het paard?
Blijft het paard na enkele tientallen meters staan?

Blijf je zittten, krijg je die op de volte of is het bit tussen de kiezen en gaan?

Al dit maakt een groot verschil uit in wat je paard "beweegt" om zo een spurt te gaan nemen. Dat maakt het verschil tussen begrijpen waarom je paard dit doet.

Ik ga niet met flauwe verhalen komen van "vertrouwen" etc. dat kan ieder zelf wel bedenken. Maar het kan zijn dat het paard overvraagd wordt. Dat komt al te vaak voor.

Ga dan eens terug aan de longe kijken wat er eigenlijk te bevragen valt... dan blijkt het betreffende paard alles met enorm veel plezier te doen, te kunnen, en graag nieuws bij leert. Dan zie je de gangen die gekrabbeld raakten weer ruimer worden, dan zie je dat er weer een "wegschieter" gewoon een normaal bewegend paard is, ookalle tempo wisdselingen in galop en draf en stap, an de longe kan verdragen.

Wat was dan het probleem?
Ik ben toch bang... de ruiter...die te veel en te snel vroeg.

OVERvroeg.

Speciaal bij die paarden, die al heel vroeg mooie dinmgen "aanbieden" en veel talent laten zien.

Precies mijn gedachten.
Hoef ik het hele verhaal niet te typen. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:43

Nee hoor, overvragen zie ik niet als een veelvoorkomend probleem op "normaal niveau" . Zeker niet met bakkabouters. Juist een stukje gevoel nog missen. Niet voelen wanneer en dat een paard zich spant, een schouder eruit piept bijv en etc voordat hij wegspringt. Maar idd is het heel belangrijk om te weten waarom het paaed schrok.

Maar goed ik vind de theorie van nombrado idd wat romantisch en zou het dus graag willen zien of dat het ook daadwerkelijk kan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:49

Ansie schreef:
HF je l*lt er weer omheen.. ik denk dat je dat zelf ook wel in de gaten hebt, je bent daar best handig in of je hebt de afgelopen pagina's niet goed gelezen, dat kan ook.

Weer ben ik voor een aantal mensen heel duidelijk en geef jij geen antwoord op mijn vraag terug hoe jij het dan zou doen. Dus dat zie ik graag alsnog tegemoet.

Ik zie nu dat je nog een tweede vraag had gesteld, waarom mijn paard gedurende een groot deel van clinic iets achter de loodlijn loopt. Heel simpel: daar loopt hij het fijnste, en het meeste door de rug omdat hij een nogal weke rug heeft, dus daar loopt hij het liefste en daar kom ik hem dus graag in tegemoet als het niet om een Grand Prix proef gaat, en zoals je in de clinic kan zien kan ik hem wel hoger instellen, maar kies ik er bewust voor om dat niet de hele tijd te doen. Die controle heb ik, en daar ben ik blij mee. Vraag terug: zou jij je paard op eender welke hoogte binnen een seconde kunnen instellen? Is je paard zo nageeflijk en gehoorzaam dat hij dat onder alle omstandigheden, dus ook zoals hier in een vreemde baan met lichteffecten, muziek en publiek, zou doen? Ik ben ongelooflijk trots op hem dat hij daar onder die omstandigheden zo gehoorzaam blijft en reageert op alle hulpen, fantastisch paard dat dat voor mij WIL doen.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 04-02-13 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:50

Ik zie op "normaal paarden niveau" paarden voortdurend overvraagd worden.

Naar mijn mening juist het meest voorkomende probleem.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:54

Dat stukje gevoel missen is denk ik heel belangrijk superwoman. Voorkomen is beter dan genezen en met aanvoelen voorkom je excessief gedrag zoals dat gaan rennen met het hoofd omhoog. Maar zoals terpetijn ook aangeeft, verveling of overvragen van je paard kan ook een aanleiding zijn. Dus het aanvoelen dat je spanning opbouwt, probeer je al te voorkomen door aan te voelen of je rijden interresant en haalbaar voor je paard houdt. Aan de andere kant zal je wel eens de grens moeten opzoeken, zonder het verleggen van grenzen geen vooruitgang. Dat vind ik het moeilijkste van paardrijden, die grens wel opzoeken (dus niet te braaf rijden) zonder erover heen te gaan.

De discussie hierover ontstaat uit het filmpje van HF: zij geeft aan dat bij een paard die bovenstaande gedraging heeft (aangeleerd), tempocontrole het belangrijkste is. Er wordt gevraagd: hoe zou jij een paard die dit geleerd heeft te doen (paard heeft dit gedrag al ontwikkeld) dat weer afleren.
Het lijkt mij onrealistisch om dit te corrigeren zonder (minstens) weerstand te bieden met je hand.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:58

Inderdaad, de vraag ging niet over een jong paard zadelmak maken wat nog niets kent en je alles zelf aanleert, in die gevallen heb ik nog nooit een probleem gehad omdat ik ze eerst puur op stemcommando's dingen leer aan de longe, en daar vervolgens onder het zadel gebruik van maak. Het gaat bij deze vraag specifiek om die paarden die al met een onervaren ruiter totaal foute dingen hebben aangeleerd, zoals met de kop in de lucht tegen de hand in de rondte rennen en naar binnen vallen, hoe ik dat weer afleer op het moment dat zo'n paard bij mij in training wordt gezet om naar het sportpredikaat (= Z1 + 5 wp) te rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:00

terpentijn schreef:
Ik zie op "normaal paarden niveau" paarden voortdurend overvraagd worden.

Naar mijn mening juist het meest voorkomende probleem.

Hangt er misschien vanaf wat je overvragen vind en op welke stallen je komt (niet banketstaaf bedoeld,maar echt als feit)
Sommige stallen hebben een bepaald klimaat waar ik niet wil komen.
Overvragen in de zin van vaak en lang rijden, dan ben ik het met je eens. Echter vind ik juist dat veel ruiters meer willen dan ze zelf kunnen. Misschien ook een vorm van overvragen,maar vooral van nog net te weinig ervaring.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:05

Ik begrijp niet waarom iedereen hier zo spastisch begint te doen over 'eruit perende paarden', daar ging het helemaal niet om. Het ging over rijtechniek, hoe los je het op als een paard steeds het hoofd omhoog doet en je dan in principe niks te vertellen hebt, hij zou ieder moment aan de wandel kunnen gaan natuurlijk met zijn ondernek er op. Je kan je eens afvragen waarom een paard dat doet. We kennen toch allemaal wel de meer huis-tuin-en-keuken-paarden die zo stijf als een plank niet naar beneden 'willen' komen.
Hoe ga je daar mee om. NIET met een weerstandbiedende hand (zoek even in de theorie na wat dat betekent) lijkt mij. Want die hulp kan NOOIT doorkomen bij een paard dat niet in balans en er geen sprake is van durchlassigheid.
Natuurlijk is het goed om consequent en duidelijk te zijn tegen het paard, maar dan wel op een rijtechnisch eerlijke manier. Als een paard aan de kletter gaat is het een ander verhaal, safety first, maar daar hebben we het hier helemaal niet over..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:08

Als je die vraag op bokt stelt, dan moet je eerst de zadelmaker laten komen, dan de osteopaat, dan de dierenarts en als die niets vindt moet je tig onderzoeken bij de kliniek doorlopen. En als dat niet lukt moet je die ene speciale instructeur vanaf de andere kant van het land laten komen. :D

Ansie, dus jij rijdt nooit/zelden met weerstandbiedende hand? Of zie jij zo een hand meteen als een kiezentrekker?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:11

horseyfries schreef:
Inderdaad, de vraag ging niet over een jong paard zadelmak maken wat nog niets kent en je alles zelf aanleert, in die gevallen heb ik nog nooit een probleem gehad omdat ik ze eerst puur op stemcommando's dingen leer aan de longe, en daar vervolgens onder het zadel gebruik van maak. Het gaat bij deze vraag specifiek om die paarden die al met een onervaren ruiter totaal foute dingen hebben aangeleerd, zoals met de kop in de lucht tegen de hand in de rondte rennen en naar binnen vallen, hoe ik dat weer afleer op het moment dat zo'n paard bij mij in training wordt gezet om naar het sportpredikaat (= Z1 + 5 wp) te rijden.

Dit ook weer, het heeft niks met afleren te maken.. het is een reactie van het paard op onbalans. Het is fijn als jij dat eruit kan rijden, ofwel het paard weer kan herbalanceren met ruitergewicht. Maar dat kan je niet met een weerstandbiedende hand gaan 'aanleren'. Dus ik vraag me af of die paarden niet gewoon wegduiken voor de druk, zoals je zelf ook al aangeeft in je clinic.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:12

En dan nu de uitleg van Ansie over hoe je dat dan wel oplost, met bijbehorend filmpje.....

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:13

Gini schreef:
Als je die vraag op bokt stelt, dan moet je eerst de zadelmaker laten komen, dan de osteopaat, dan de dierenarts en als die niets vindt moet je tig onderzoeken bij de kliniek doorlopen. En als dat niet lukt moet je die ene speciale instructeur vanaf de andere kant van het land laten komen. :D

Ansie, dus jij rijdt nooit/zelden met weerstandbiedende hand? Of zie jij zo een hand meteen als een kiezentrekker?

Ik rijd pas met een enigzins weerstandbiedende hand als ik weet dat de hulpen doorkomen, als het paard in balans loopt en mijn handen niet nodig heeft om in te steunen, zichzelf alleen maar aanbied in mijn hand.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:14

horseyfries schreef:
En dan nu de uitleg van Ansie over hoe je dat dan wel oplost, met bijbehorend filmpje.....

Nu dan?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:21

@Ansie
Durchlassigheid is je ideaal/ einddoel, heb je als aan alle onderdelen van het skala is voldaan: takt, losgelassenheid, aanleuning, swung, rechtgericht en verzameling.

Aanleuning ontstaat door verbinding, de drijvende hulp tegen een weerstandbiedende hand.

Volgens jou mag ik pas een weerstandbiedende hand gebruiken, als mijn paard durchlassig is? Hoe zie jij die aanleuning dan ontstaan? Ben erg benieuwd hoe jij dit ziet.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:24

Haha dat jij je zo druk maakt zeg?!

Bij mij begint het met longeren, dat geeft mij heel veel info over hoe het paard zonder ruitergewicht loopt en welke punten aangepakt moeten worden om dressuurmatig te verbeteren. Met ruitergewicht kan je bedenken dat die punten uitvergroot worden. Als je goed op let dan is het al best lastig om het paard in een mooie balans aan de longe te lopen, zonder bijzet.
Heb je dit in de vingers, hoe je zo'n paard begeleid aan de longe dan kan je daar mee gaan trainen, paard sterker maken. Als ik er op ga ben ik alleen bezig met herbalanceren, ik probeer te voelen waar wat nodig is, maar het heeft geen enkel nut om het hoofd naar beneden te dwingen. Dan krijg je een paard wat druk ontwijkt of tegen gaat hangen, willen we niet toch. Ik ben dus vooral met de achterkant bezig.
Ja het duurt allemaal wat langer, zeker bij verreden paarden, maar uiteindelijk krijg je wel een fijne verbinding zonder gehang, of een weggedoken paard en dan kan je evt pas een weerstandbiedende hand gaan geven als dat nodig is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:32

Ik snap je uitleg heel goed ansie, en daarin zitten we idd op 1 lijn.
We hebben het niet over wegperende paarden. We hebben het hier over bewust goed paardrijden.
Het feit is daar, er zijn nog (helaas) maar weinig ruiters blijkt in dit topic, die echt weten wat er bedoeld wordt met "vanachternaar voor rijden" (overigens niet zo gek, want de voorbeelden worden winnaar, jammer genoeg)
Een paard beweegt dus ook vanachter naar voor...wat voor een rug hij ook van onze lieve heer gekregen heeft, die kan je nooit anders kwa vorm krijgen.
Laat je het paard bewegen in zijn eigen fundament (dus met die iets weke rug) of ga je er alles aan doen die rug "op te bollen" gevolg? blessures.
een paard met een weke rug en een sterke achterhand kan prima alle GP oefeningen uitvoeren met de juiste basis training en verder in de verzamelingen en oprichting.
niks mis mee
als ie de spieren maar heeft in zijn achterhand heeft, om dit voor elkaar te krijgen
als je het goed doet? krijg je de juiste aanleuning kado (mooi he!) niks droomwereld. Gewoon werkelijkheid.