terpentijn schreef:Een paard met een (zo als bovenbeschreven) schrik/ren/er tussen uit speer reactie mag met de hand gecorrigeerd worden. En wat mij betreft mag je dan wel even flink inkomen met je hand als zo iets gebeurt.
Uiteraard is de eerstvolgende vraag die men zich met zo'n paard moet stellen: HOE KWAM DIT?
Was het een echte "schrik"reactie van buitenaf, of is het een structurele reactie aan het worden op bijvoorbeeld in draf/galop aanzetten? Dit laatste kan vooraf gegaan worden door een jolige bok of wat.
We hebben het dan niet over "bakkabouters" dus van een hoekje van een bak schrikken (dat is echte onzin), maar over een paard dat plots besluit de knars omhoog te smijten en er keihard vandoor te gaan.
Niet 1 x maar meerdere keren.
Het is overigens een niet ongewoon gedragspatroon bij paarden die nog niet zo lang onder het zadel zijn/herintreders zijn.
Het werk wordt ze dan ofwel te zwaar, ofwel je geeft ze de kans zich op drie ronden simpele arbeids draf enorm te gaan vervelen. Ik noem maar iets.
Eigenlijk is je graadmeter: val je er af? Zo ja wat doet het paard?
Blijft het paard na enkele tientallen meters staan?
Blijf je zittten, krijg je die op de volte of is het bit tussen de kiezen en gaan?
Al dit maakt een groot verschil uit in wat je paard "beweegt" om zo een spurt te gaan nemen. Dat maakt het verschil tussen begrijpen waarom je paard dit doet.
Ik ga niet met flauwe verhalen komen van "vertrouwen" etc. dat kan ieder zelf wel bedenken. Maar het kan zijn dat het paard overvraagd wordt. Dat komt al te vaak voor.
Ga dan eens terug aan de longe kijken wat er eigenlijk te bevragen valt... dan blijkt het betreffende paard alles met enorm veel plezier te doen, te kunnen, en graag nieuws bij leert. Dan zie je de gangen die gekrabbeld raakten weer ruimer worden, dan zie je dat er weer een "wegschieter" gewoon een normaal bewegend paard is, ookalle tempo wisdselingen in galop en draf en stap, an de longe kan verdragen.
Wat was dan het probleem?
Ik ben toch bang... de ruiter...die te veel en te snel vroeg.
OVERvroeg.
Speciaal bij die paarden, die al heel vroeg mooie dinmgen "aanbieden" en veel talent laten zien.
Precies mijn gedachten.
Hoef ik het hele verhaal niet te typen.