Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:35

Yamcha schreef:
Dan kun je daar ook neit goed in zitten, een passend zadel is voor de ruiter ook erg belangrijk :j

Maar zijn jullie dan van mening dat ik Zo veel te zwaar ben dat ik niet meer op een paard zou mogen?
Kreeg geen super negatieve reacties, maar zag eerder wel dat jullie erg uitvielen w.b.t. bmi. Ik zit boven de 30....

Naar mijn idee zegt bmi niet alles. Ik heb best een behoorlijke conditie en krijg genoeg beweging. dus veel genoemde vooroordelen hier zijn naar mijn idee een beetje achterhaald :o

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:47

Ik vind dat je BMI te hoog is om paard te kunnen rijden, ik denk dat je met dat vetpercentage niet meer lekker met de beweging mee kunt gaan, en dan zit je je paard in de weg. Je houding is niet ideaal, en een perfecte zit zal moeilijk gaan denk ik, omdat je daarin door je lijf belemmerd wordt.

Wat niet wegneemt dat ik het super vind dat je aan het afvallen bent, echt, maar ik vind je idd nu nog te zwaar. Punt is gewoon dat jij je heel veel makkelijker gaat bewegen als je richting een gezonde BMI gaat, dat werkt positief voor je conditie, en dan zeg je wss dat je toen dacht dat je je paard niet in de weg zat, maar dat je daar nu anders over denkt, dat hoor ik er zoveel zeggen, die zijn gaan afvallen om te kunnen rijden......

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:24

Ik denk dat BMI niet zoveel zegt. De manier waarop je vetjes verdeeld zijn des te meer. Ik had een BMI van 24, goed dus. Maatje 36/38. Bij een lengte van 1.65. Op papier helemaal goed. Maar helaas, mijn vetjes zitten alleen maar op m'n buik en nergens anders, en geloof me, ik heb een tijdje niet kunnen rijden of alleen maar kunnen stappen omdat ik me niet veilig voelde met die blubberende, flabberende, hotsende en klotsende buik voor me. Kon m'n handen niet fatsoenlijk kwijt want daar zat, jawel, een buik. Alsof ik 8 en een halve maand zwanger was en zo zag het er ook echt uit.

Vriendinnetje, zelfde BMI, zelfde maten ongeveer, zelfde lengte. Bij haar was/is het keurig verdeeld allemaal en zij zat (en zit) toch echt een heel flink stuk beter, en kan op andere paardjes rijden dan ik. Pas nu ik wat afgevallen ben en er niet meer uitzie alsof ik elk moment moet bevallen gaat het rijden ook weer wat beter, hoewel het nog niet bepaald perfect is. Hoewel dat een kwestie is van les nemen, want het flubbert, blubbert en wiebelt niet meer. Is nog niet zo strak als zou moeten maar strak genoeg om er geen last meer van te hebben.

Ondanks dat we op papier zo'n beetje alles hetzelfde hebben zit er toch een enorm verschil in onze figuurtjes, en daardoor ook in de mate waarin je een paard hindert tijdens het rijden. Stevig zijn maar wel (redelijk) strak, geeft al snel een BMI die aan de hoge kant is, terwijl je daar een paard toch echt een stuk minder mee hindert dan slank zijn en een ideaal BMI hebben maar ondertussen een ballon zijn waar wat ielige ledematen uitsteken zoals bij mij was.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:05

Net gereden en we hadden het over het gewicht. Bij ons op de manege gaat het gewicht tot 95kg daarboven willen ze liever niet meer dat er gereden word. MAAR ze hebben wel liever iemand die iets te zwaar is en goed meegeeft dan iemand die op gewicht is en alle kanten opstuitert...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:51

Shirley__ schreef:
Net gereden en we hadden het over het gewicht. Bij ons op de manege gaat het gewicht tot 95kg daarboven willen ze liever niet meer dat er gereden word. MAAR ze hebben wel liever iemand die iets te zwaar is en goed meegeeft dan iemand die op gewicht is en alle kanten opstuitert...

Dan zou ik dus nog makkelijk bij jullie op de manege mogen rijden ;)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:05

pluisje88 schreef:
Shirley__ schreef:

Dan zou ik dus nog makkelijk bij jullie op de manege mogen rijden ;)

Hier hetzelfde hoor ;-)

Ik MAG dus wel nog rijden hahahaha ( Nu gaat het even niet dus doe ik het niet)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:57

@mick, dat is het 'm nu juist, de tegenstanders lijken maar niet te willen begrijpen dat ieder situatie anders is en dat de ene bmi de ander niet is, evenals het gewicht. Er zit per paard een bepaalde max aan het gewicht wat ze kunnen dragen zonder dat ze daar lichamelijk schade van ondervinden, maar dat is toch wel ietsje meer dan wat er in die voorbeeldtabel wordt aangegeven. Wat de 1 zwaar overgewicht vindt (pas bij een bmi boven 30 spreek je van zwaar overgewicht), is voor de ander licht overgewicht (als je bmi aanhoudt is tot de 30 licht overgewicht) en dan nog zitten daar verschillen tussen. Peervormige mensen hebben minder last van hun overtollig vet dan appelvormige mensen, dus ook met rijden. Een peer xal dus minder last hebben van het overgewicht tijdens het rijden dan een appel.

@yamcha, ik zal haar vast wel eens in de weg hebben gezet (onbewust), maar ik ga er wel altijd vanuit dat het rijden voor ons allebei een prettige ervaring moet zijn. En natuurlijk ben ik geen heilige en zal ik vast wel eens een keertje iets hebben gedaan wat ze niet prettig vond, maar niet op regelmatige basis als in de training en lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 01:07

Dat geloof ik ook best :)

Jij bent dol op haar, volgens mij ben je ook heel zorgvuldig in die dingen :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:55

Best wel ja :j, ik zou echt niet weten wat ik zonder haar zou moeten, dus doe mijn uiterste best om het haar zo goed mogelijk te laten hebben :D.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:44

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:21

Wow wat een knap dier! Ik vind je niet te zwaar voor het paard waar je op rijd. Is absoluut niet storend! Je moet natuurlijk niet op een pony gaan zitten, maar je hebt ook niet voor niets een groot paars. Zelf heb een grote stevige E waar ik makkelijk op pas.
Laatst bijgewerkt door noukie175 op 26-10-11 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:21

Dat ziet er netjes uit :D

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:52

-.
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:16

Of af moet vallen???

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:35

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:37

Citaat:
Het is haar eigen paardje, en wie ben ik dan om te zeggen dat ze een ander(forser) paard moet kopen.

Ik reageerde op jouw opmerking - behalve een forser paard zou deze dame ook kunnen proberen iets af te vallen...
Ik realiseer me heel goed dat afvallen sowieso een probleem is voor iedereen.....

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:41

-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:45

Als combinatie ziet het er bij jou niet verkeerd uit.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:48

-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:50

Dus je bent niet te dik, maar te kort voor je gewicht :P

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:55

-

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:57

Ik ben een appel figuur.
Zelf vind ik juist dat met rijden denk ik fijner.
Mijn kont past goed in het zadel en mijn benen zitten ook niet een normale zit in de weg.
Mijn broeken hebben ook altijd plek over bij de benen. Maar de buik maakt mijn broekmaat.
Maar die zit zo erg niet in de weg.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:15

De medici zien liever peren dan appels - maar dat heeft met hart- en vaatziekten te maken en niet met paardrijden....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:23

Ik denk dat je jezelf met een appelfiguur en overgewicht toch sneller in de weg zit, als je echt een dikkere buik hebt en de rest blijft wat slanker... lijkt me lastiger dan als het vet verdeeld is.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:34

Medici zien inderdaad liever peer.
Zowel appel als peer is naar mijn idee niet verdeeld.
Peer op bovenbenen en kont appel op buik.
Met rijden bepaal je een groot gedeelte van je zit toch met je benen en je kont.
Kijk ik heb gelukkig geen ervaring met 100 kg dan weet ik het niet.
Maar ik zit nu niet minder dan toen ik dun was.