Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:24

Professor schreef:
Citaat:
ik zet mijzelf nl op het gelijkwaardige niveau als een dier
verschil tussen jou en mij
ik werk samen met de paarden

De eerste zin was ons allemaal al duidelijk.
...deze arrogantie van u, dat u het alleen maar goed doet, ...

No offence maar na het lezen van een groot aantal berichten van jou kan je dit ook van jezelf zeggen. :o
Arrogantie ten top. Zo jammer van het topic. Want ik had graag eea geleerd over Klassiek, niet over kinderlijk afzeiken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:27

Needje schreef:
No offence maar na het lezen van een groot aantal berichten van jou kan je dit ook van jezelf zeggen. :o
Arrogantie ten top. Zo jammer van het topic. Want ik had graag eea geleerd over Klassiek, niet over kinderlijk afzeiken.

U heeft zelf oh zoveel onderbouwde teksten geschreven met veel inhoud.
En wanneer u eens gelezen had wat ervoor gebeurde.
Bovendien ignoreer ik u nu van af dit moment aangezien uw ordinaire taalgebruik.
Bovendien een citaat in zijn totaliteit quaoten u haalt als zo vaak dingen naar u toe, gebruikt alleen dat wat u gebruiken kan.
Laatst bijgewerkt door Professor op 03-03-11 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

:')

murphy102

meerhofh schreef:
Professor schreef:
Wanneer ik dit lees krijg ik de koude rillingen over mijn rug, waarom dit is gewoon onzin totale onzin, omdat men de benen beschermt de pezen helemaal niet ondersteund het is alleen ter bescherming.
Wanneer men pezen zou willen ondersteunen zou men moeten tapen.
Maar het is goed deze onbenullige onderhouding over het niet willen beschermen van uw eigen hoofd, of de paarden benen.
Geweldig een springpaard hoeft dus ook geen beenbescherming op zoals u hier nu deze onzin neerschrijft.
Omdat in de natuur deze ook niet kan verwonden????
Een paard in de natuur heeft natuurlijk ook ijzers om. Allemaal zo kinderlijk gedacht sorry gaat u maar door met deze onzin, wij gaan door met onderbouwde rijtechnische dingen.
Trouwens waarom draagt u nog schoenen????? En sokken????
Dat is in de natuur ook niet zo, krijgt u alleen maar warme pezen van.

Prima dat u dat vindt. Ik doe het anders.
Ik begin met m'n paard heel rustig over een balkje te laten stappen, achterwaarts erover heen, zijwaarts etc. Idd tikken ze de balk eerst wel aan als ze achterwaarts gaan, maar dat gaat in zo'n rustig tempo dat dat geen schade geeft. Daarna kijkt het paard beter uit en hij wordt zich heel bewust van waar hij zijn benen neer zet. Je kunt dit op een hele rustige manier verder uitbouwen naar allerlei simpele oefeningen waardoor het paard zich erg bewust is van zijn lijf en zijn eigen verantwoordelijke uit te kijken waar en hoe hij loopt. bovendien kun je hem stimuleren door stemhulpen uit te kijken.
Ik heb bij mijn paard ondervonden dat dit prima werkt.

Verder hadden we het alleen over longeren en dat vind ik met het geleerde prima zonder beenbescherming kunnen. Een klein sprongetje kan ook best zonder, paard tikt misschien een keer aan. Tuurlijk is dat niet gezond, maar daarna let hij echt wel beter op. Met beenbescherming leer je ze juist om niet op te letten en zullen ze aan blijven tikken. Dat komt zachter aan door beenbescherming maar als het vaak gebeurt is het net zo schadelijk. De overmatige warmte onder bandages nog daargelaten.
De vergelijking met schoenen en sokken is overdreven. Ik doe sokken aan om warme voeten te hebben. Paard heeft zijn sokken altijd al aan in vorm van vacht. En ik rijd wel met een cap, zonder kunnen dodelijk ongelukken gebeuren. ik heb een bandage nog nooit een paard van de dood zien redden. 't is maar hoe je het bekijkt.

maar ieder z'n ding toch, hoeft u geen koude rillingen van te krijgen

Het is prima hoe u met de paarden speelt, maar op dit topic gaan we uit van WERKsituaties en dat is net even wat anders.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:32

nombrado schreef:
murphy102 schreef:
Kijk, dat is nu een grote DENKfout van jou; een paard heeft GEEN denkvermogen en kan zich als zodanig dus niet bewust zijn, want het kan geen oorzaak en gevolg onderscheiden van elkaar!
Om die reden is de mens ook het enige "dier" dat bovenaan de ladder der evolutieleer staat en zich onderscheidt van de rest!

so, wat een arrogantie
laat je paarden dit niet horen ;(
ik zet mijzelf nl op het gelijkwaardige niveau als een dier
verschil tussen jou en mij
ik werk samen met de paarden

Hieraan kun je zien dat je het werkelijk niet begrijpt. Als we een paard uit zijn natuurlijke omgeving halen, is de mens zijn Leider geworden. Zou dat niet zo zijn, dan zouden paarden weleens levensgevaarlijk kunnen worden,...behalve die van jou natuurlijk...!
Door je als leider op te stellen en op de klassieke wijze te werken met respect voor zijn anatomie en psychologie, krijgt de mens ALLE medewerking van een paard!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:33

Professor schreef:
Needje schreef:

U heeft zelf oh zoveel onderbouwde teksten geschreven met veel inhoud.
En wanneer u eens gelezen had wat ervoor gebeurde.
Bovendien ignoreer ik u nu van af dit moment aangezien uw ordinaire taalgebruik.

Dat eerste klopt. Ik heb er geen verstand van, dus ik doe ook niet alsof ik dat heb.
Maar neem ook niet klakkeloos alles van een ander aan puur omdat die beweert dat dit het enige juiste is.
Dat roepen er nl wel meer.
Ik sta er echter wel voor open om te leren.

Ik lees ook al mee vanaf het begin dus heb geen post gemist.

Ordinair taalgebruik? Omdat ik jij zeg?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:37

In mijn ervaring helpt dat spelen nu juist om in werksituaties zulke dingen te voorkomen.

Maar laten we dit het topic niet laten overheersen. Ieder is hier vrij in om te kiezen wat hij of zij goed vindt toch...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 13:40

Dit topic begint een erg onaangename wending te krijgen. Het is geen leer topic meer maar een afzeiktopic en dat was niet de insteek.

Kunnen we weer terug gaan naar dat leerzame topic? Niet iedereen hoeft het met elkaar eens te zijn maar de mensen die mee willen deelnemen aan dit topic moeten wel in staat zijn om te leren en te luisteren en hun kennis als ze willen over te dragen op een respectvolle manier en geen dwangmatige manier.
De mensen die dit niet willen of kunnen horen hier niet thuis.

Ik heb geen zin om iedere keer zo een post te plaatsen dus dit is mijn laatste. Mocht iedereen weer van onderwerp willen veranderen, met aanvallen gaan gooien of elkaar af lopen zeiken komt er hopelijk een slotje op.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:44

Mijn idee hoor xmarliez. Maar er wordt hier wel heel erg gewezen naar bepaalde personen. Terwijl bepaalde antwoorden van andere personen ook niet heel aardig zijn. En uitdragen dat hun manier de enige goeie is. Dus welke ruimte is er dan voor discussie?
Plus dat er van bepaalde personen constant om beeldmateriaal gevraagd wordt. Terwijl al veel eerder in het topic beeldmateriaal gevraagd werd van een ander, en deze dat ook niet deed omdat dit niets toevoegde aan de discussie....
Laatst bijgewerkt door Needje op 03-03-11 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:46

murphy102 schreef:
Kijk, dat is nu een grote DENKfout van jou; een paard heeft GEEN denkvermogen en kan zich als zodanig dus niet bewust zijn, want het kan geen oorzaak en gevolg onderscheiden van elkaar!
Om die reden is de mens ook het enige "dier" dat bovenaan de ladder der evolutieleer staat en zich onderscheidt van de rest!

Hieraan kun je zien dat je het werkelijk niet begrijpt. Als we een paard uit zijn natuurlijke omgeving halen, is de mens zijn Leider geworden. Zou dat niet zo zijn, dan zouden paarden weleens levensgevaarlijk kunnen worden,...behalve die van jou natuurlijk...!
Door je als leider op te stellen en op de klassieke wijze te werken met respect voor zijn anatomie en psychologie, krijgt de mens ALLE medewerking van een paard!

Het laatste is al heel anders dan het eerste geschreven stuk
Leider wil niet zeggen dat je "boven" iets staat, laten we dat voorop stellen.
een paard heeft wel denkvermogen alleen op een ander niveau dan een mens
namelijk in het NU
Daarbij leren ze wel degelijk van ervaringen , positief of negatief.
Ons leven als mens, wordt beheerst door angst, wat de gevolgen van iets 'zouden kunnen' zijn. En dus leven wij niet in het nu.
Hoe ik werk met mijn paarden, is dat ik ze van niets onthoud wb ervaringen die ze zelf willen ontdekken.
Wil niet zeggen dat ik ze los laat hobbelen op het erf ? nee, dat gaat gewoonweg niet in nederland
echter als ìk 1200 ha zou hebben gehad, zou ik ze zeker los houden op mijn erf.
met daarbij spelenderwijs dingen van elkaar leren.
Ik heb mijn paarden zien opgroeien en daarbij spelenderwijs zelf de mooiste capriolen eruit zien springen
gewoon als spelletje met elkaar.
als trainer/begeleider is het dus een enorme uitdaging, om dit door je paard te laten uitvoeren op een signaal. Hoe dat signaal is, doet er weinig toe, als de communicatie maar klopt.
Zelfs zo, als je zelf in plaatjes kan denken, over hoe je iets eruit wil laten zien, pikken ze dat al op.
Paarden pikken gedachten op, ook angsten.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:46

Ik ben het met Needje eens; iklees al een tijdje mee omdat ik er ook van wil leren; het enige wat ik lees is berichtjes van iemand die zich professor noemt, vind ik al aardig arrogant, iemand die continue verkondigt dat de klassieke manier de enige manier is, die nogal onaardige antwoorden geeft als je iets vraagt over iets wat blijkbaar al 20 bladzijden geleden al gezegd is, met andere woorden; zoek het lekker zelf maar even op.

Vind het vooral erg jammer dat er op deze toon gepost wordt, had graag wat leren leren hier en vraag mijzelf af of professor nou zelf een instructrice/teur is, het enige wat we te horen krijgen is, lees de boeken er maar op na.

Nombrando snap ik ook, wat zij denk ik wil zeggen is: haal het gevoel en rijden niet uit de boeken maar kijk naar je paard, voel je paard, lees de signalen van je paard, bouw een band met je paard, kijk en diep zijn karakter uit, wat zijn de behoeftes van mijn paard, dit zijn dingen die haal je niet uit de boeken, dat zijn dingen die je pas leert door met je paard aan de slag te gaan.
Laatst bijgewerkt door claudiaM33 op 03-03-11 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:47

Professor schreef:
pasterza schreef:
Precies! Door het dragen van beenbescherming in welke vorm dan ook krijgt het paard warme pezen wat blessures tot gevolg kan hebben. Pezen horen juist altijd koel te zijn, dat blijft niet zo wanneer het paard beenbescherming draagt.
Wanneer een paard correct gelongeerd wordt en dus niet in de rondte wordt gejaagt, is er nauwelijks sprake van dat het paard ongecontroleerde bewegingen zal maken, dus de kans op blessures is minimaal.
Alleen bij een paard met afwijkende beenstanden vind ik beenbescherming zinvol, evenals met springen en op transport. Anders niet.

Wanneer ik dit lees krijg ik de koude rillingen over mijn rug, waarom dit is gewoon onzin totale onzin, omdat men de benen beschermt de pezen helemaal niet ondersteund het is alleen ter bescherming.
Wanneer men pezen zou willen ondersteunen zou men moeten tapen.
Maar het is goed deze onbenullige onderhouding over het niet willen beschermen van uw eigen hoofd, of de paarden benen.
Geweldig een springpaard hoeft dus ook geen beenbescherming op zoals u hier nu deze onzin neerschrijft.
Omdat in de natuur deze ook niet kan verwonden????
Een paard in de natuur heeft natuurlijk ook ijzers om. Allemaal zo kinderlijk gedacht sorry gaat u maar door met deze onzin, wij gaan door met onderbouwde rijtechnische dingen.
Trouwens waarom draagt u nog schoenen????? En sokken????
Dat is in de natuur ook niet zo, krijgt u alleen maar warme pezen van.

Professor, zou je mijn post even opnieuw willen lezen?
Ik heb nergens gezegt dat springpaarden geen bescherming hoeven te dragen, er staat juist dat het bij springen wél zinvol is. Ik heb het ook niet over ondersteuning, dat maakt u er van.
Mijn paard is niet beslagen dus daar hoeft ie ook niet tegen beschermt te worden. Zou misschien een ander verhaal zijn wanneer het paard wel beslagen is maar dat is in mijn geval niet van toepassing.
Jammer dat je mijn post totaal verkeerd interpreteert.

Edit: quoten ging niet helemaal goed
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 03-03-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:49

Wat ik geleerd heb is dat men aan de enkele longe een paard het beste Klassiek kan scholen met bijzetteugels, dit dient geleerd zijn. Daarna gaat men over naar de dubbelelonge waaraan geen beperkingen zijn qua africhting.
Ook kan men paarden bewust voorwaartsneerwaarts trainen door een chambon.
Dat is beperkt longeren omdat men dan alleen voorwaarts neerwaarts longeerd, het voordeel van deze hulpteugel is dan de mond weinig belast word de druk komt tussen de oren, het paard straft zichzelf wanneer hij/zij zijn rug wegdrukt door druk achter de oren.
Slofteugel vind ik ondingen omdat deze bij het longeren het paard nooit helemaal strekken laten de neus van het paard komt dan altijd achter de loodlijn bovendien is de Falsch Knick bijna voor programmeerd.
Wat denkt u daarvan en wat voor ervaringen hebben de meeste hier op het topic hiermee?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:51

Heeft al een paar jaar geleden in Bit gestaan:

Bit-onderzoek naar peestemperatuur
Gebandageerde paardenbenen zijn mooi en velen geloven dat bandages het blessurerisico verkleinen. De zwachtels bieden echter geen enkele bescherming. Sterker nog, ze kunnen de kans op een blessure juist vergroten. Bit onderzoekt de peestemperatuur onder de bandages en ziet de thermometer flink oplopen.

Ontstaan peesblessure
Niets is zo vervelend als peesblessures bij het paard. Ze ontstaan vaak door ogenschijnlijk onbenullige bewegingen of een simpele misstap. De gevolgen zijn daarentegen groot. Menig paard is voorgoed onbruikbaar geraakt door een peesblessure en zelfs in het gunstigste geval duurt de revalidatie vele maanden. Juist door de ernst van peesproblemen doen we er alles aan om ons paard er zo goed mogelijk tegen te beschermen. We proberen te voorkomen dat ons paard rare bokkensprongen maaakt en hangen allerhande bescherming aan zijn kwetsbare benen om hem voor onheil te behoeden. Maar het nut van bandages staat ter discussie, omdat ze eigenlijk weinig bescherming bieden. Onderzoekers en dierenartsen richtten zich recentelijk op de mogelijk negatieve kanten van het bandageren. Pezen blijken namelijk erg slecht tegen hoge temperaturen te kunnen. Als het spreekwoordelijke kookpunt wordt bereikt, raakt peesweefsel beschadigd.
Onderzoek
Tijd voor Bit om na een literatuuronderzoek het effect van bandages eens in de praktijk te onderzoeken. In samenwerking met amazone Karen Nijvelt en onder toezicht van dierenarts Frans van Toor meten we de temperatuur van het paardenbeen met en zonder bandages bij verschillende belasting. We willen hierbij niet het punt bepalen waarbij een pees beschadigd raakt, maar kijken in hoeverre de bandage bijdraagt aan de temperatuurstijging van het paardenbeen.
Ontstaan blessure
In rust is de temperatuur in de pees ongeveer 34 graden, bij grote belasting kan de temperatuur echter oplopen tot ver boven de 40 graden. Rond de 45 graden raakt de pees zwaar beschadigd, omdat het collageen dat de vezels bijeenhoudt afbreekt. Onderzoek bij renpaarden aan de universiteit in Tokyo wijst uit dat de kerntemperatuur van de pees van een voluit galopperend renpaard (zonder bandages) gemakkelijk tot in de gevarenzone kan oplopen.
Meten is weten
Van Toor is erg benieuwd naar de meetgegevens van het Bit-onderzoek. Vooral de mate waarin het been koelt door de lucht, heeft zijn interesse. Wallstreet heeft op stal een beentemperatuur van 33,5 graden Celsius en blijkt onder de bandage geen verhoging te krijgen door stapwerk. Tijdens zijn draf- en galopoefeningen neemt de temperatuur echter met sprongen toe, tot wel 38,6 graden. Aangezien de temperatuur pas kritisch wordt bij 43 tot 45 graden, lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen.

Toch verontrusten de gemeten waarden dierenarts Van Toor. Vooraanstaand professor Allen Goodship heeft namelijk aangetoond dat de kerntemperatuur van een pees 5 graden hoger ligt dan de temperatuur aan de buitenkant van de pees, vlak onder de huid. Zelfs zonder Wallstreet abnormaal te belasten, stijgt de temperatuur in onze test met bandage dus al serieus richting gevarenzone.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:52

claudiaM33 schreef:
Nombrando snap ik ook, wat zij denk ik wil zeggen is: haal het gevoel en rijden niet uit de boeken maar kijk naar je paard, voel je paard, lees de signalen van je paard, bouw een band met je paard, kijk en diep zijn karakter uit, wat zijn de behoeftes van mijn paard, dit zijn dingen die haal je niet uit de boeken, dat zijn dingen die je pas leert door met je paard aan de slag te gaan.

Ik ben blij, dat de omschrijving van hoe ik het zie, toch op de juiste manier binnen komt 8-) *\o/*

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:54

claudiaM33 schreef:
Vind het vooral erg jammer dat er op deze toon gepost wordt, had graag wat leren leren hier en vraag mijzelf af of professor nou zelf een instructrice/teur is, het enige wat we te horen krijgen is, lees de boeken er maar op na.

Ik ben het compleet eens met Needje en Claudia.

Zeker als je jezelf neerzet als instructeur, vraag ik mijzelf af: waar zijn de didactische vaardigheden??
Het is makkelijk om met z'n allen af te geven op een persoon. Als je niet tegen een bepaalde schrijfstijl kan, negeer die dan!
Als je er niet tegen kan dat er andere mensen zijn, met andere persoonlijkheden en andere ervaringen, misschien moet je dan gewoon niet op een forum komen en alleen met mensen praten die dezelfde weg bewandelen.
Andermans mening constant afdoen als de grootste onzin, draagt mijn inziens niet echt bij aan discussie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:57

Professor schreef:
Wat ik geleerd heb is dat men aan de enkele longe een paard het beste Klassiek kan scholen met bijzetteugels, dit dient geleerd zijn. Daarna gaat men over naar de dubbelelonge waaraan geen beperkingen zijn qua africhting.
Dat is beperkt longeren omdat men dan alleen voorwaarts neerwaarts longeerd, het voordeel van deze hulpteugel is dan de mond weinig belast word de druk komt tussen de oren, het paard straft zichzelf wanneer hij/zij zijn rug wegdrukt door druk achter de oren.
Slofteugel vind ik ondingen omdat deze bij het longeren het paard nooit helemaal strekken laten de neus van het paard komt dan altijd achter de loodlijn bovendien is de Falsch Knick bijna voor programmeerd.
Wat denkt u daarvan en wat voor ervaringen hebben de meeste hier op het topic hiermee?

professor
al deze manieren heb ik zelf op verschillende paarden ooit uitgeprobeerd.
echter zijn er toch bepaalde spiergroepen die ze daardoor gaan vastzetten en dus niet de totale ontspanning door het lijf kunnen krijgen in de beweging.
Het longeren aan een halstertje (bewust met je paard bezig) op stemhulp en ontspanning, is bij mij nog het beste uit de bus gekomen als training. Bij eenmaal verreden paarden die ik hier heb mogen hebben is dit wel een langere weg, maar het uiteindelijke einddoel is blijvend
het paard gebruikt het lijf weer zoals het bedoeld is.

Mindfields

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:03

Vwb bandageren, ik bandageer al jaren stelselmatig alles vierkant in en nog nooit een peesblessure gezien. het enige paard dat een peesblessure heeft gekregen is een paard van 22 jaar oud dat zijn hele leven zelden bandages om gehad heeft.

Waarom veel gebandageerde paarden wel peesblessures krijgen is omdat bijna niemand correct kan bandageren, veel te strak, niet gelijk verdeeld, verkeerd op de kogel gebandageerd etc.

Peesblessures bij paarden die peesbeschermers om hebben komen veelal enkel door verkeerde training waarbij het lijf verkeerd belast wordt.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:04

Even voor de mensen die hier wel degelijk geinteresseerd zijn in beenbescherming, heb ik hier een onderzoek van Hilary Clayton die aantoont dat het tapen van de kogel en onderbeen weinig effect heeft op de beweging, die er meer door gehinderd wordt dan bevorderd. Ik heb enkel de samenvatting, want het is een betaal-onderzoek en kan het dus niet met jullie delen (de full text)
Citaat:
Effects of athletic taping of the fetlock on distal limb mechanics
Reasons for performing study: Athletic taping is used frequently by human athletes to stabilise, maintain or strengthen soft tissue structures, but empirical evidence supporting any changes in equine kinematics is lacking.

Objectives: To assess the effects of athletic taping of the fetlock applied by an experienced athletic trainer on forelimb mechanics in healthy horses.

Hypotheses: That athletic taping of the distal forelimb reduces 1) hyperextension of the fetlock joint during stance, 2) flexion of the fetlock joint during swing and 3) ground reaction forces during stance.

Methods: Ground reaction force and kinematic data were obtained for 6 healthy horses trotting at 3 m/sec for 4 sequential conditions (baseline, untaped; pre-exercise, taped; post exercise, taped post 30 mins trotting exercise; transfer, 4 h after tape removal). Data were analysed using 2-way mixed ANOVAs (condition; joint).

Results: A statistically significant interaction was identified for the fetlock during the swing phase (mean +/- s.d. peak flexion at baseline 157 +/- 4degrees, reduced with taping to 172 +/- 4degrees; P<0.05) compared with no differences across conditions for the other joints. Peak vertical force reduced significantly (P<0.05) with taping.

Conclusions: Athletic taping of the fetlock does not alter the kinematics of the forelimb during stance, but does limit flexion of the fetlock during the swing phase. The decreased peak vertical force may be due to an increased proprioceptive effect.

Potential relevance: Reduced peak vertical forces may be of benefit in preventing or reducing injury. Further investigation remains necessary before it can be concluded that taping should be applied for tendinous or ligamentous rehabilitation in equine patients.

Ik ben zelf geen fan van bandageren. Het is aangetoond dat het collageen (houdt peesvezels samen) in de pezen afbreekt of wordt gestoord als de temperatuur van deze boven de 45° gaat. Omdat ik mij hier ontzettend erger aan loze stellingen die weinig onderbouwd worden, heb ik dit onderzoek ook even opgezocht voor jullie;
http://pdfcast.org/pdf/the-effect-of-ex ... l-survival
In dit onderzoek laten ze renpaarden galopperen op een loopband, en loopt die temperatuur al gemakkelijk op tot die 45°. Heel interessant om helemaal te lezen, maar de korte inhoud voor mensen die niet zo handig met wetenschappelijk taalgebruik zijn:
Citaat:
Tendons that store energy during locomotion, such as the equine superficial digital flexor tendon (SDFT) and human Achilles tendon, suffer a high incidence of central core degeneration which is thought to precede tendon rupture. Although energy storage contributes to the efficiency of locomotion, tendons are not perfectly elastic and some energy is lost in the form of heat. Recent studies have shown that the central core of equine SDFT reaches temperatures as high as 45 degrees C during high-speed locomotion. In this study, we test the hypothesis that hyperthermia causes tendon cell death and results in tendon central core degeneration. Tendon fibroblasts cultured from the core of the equine SDFT were subjected to a temperature of 45 degrees C in an in vitro system for 0-180 min, and cell survival fraction was measured and compared with that for equine dermal fibroblasts and a commercial rat kidney fibroblast cell line (NRK 49F). Tendon fibroblasts were significantly more resistant to hyperthermia than NRK 49F cells after 30, 45 and 60 min of heating and significantly more resistant than dermal fibroblasts after 45 and 60 min of heating. After 10 min of heating at 45 degrees C, the tendon fibroblast cell survival fraction was 91 +/- 4%, whereas heating for 10 min at 48 degrees C resulted in a drop in the cell survival fraction to 22 +/- 4%. In conclusion, while temperatures experienced in the central core of the SDFT in vivo are unlikely to result in tendon cell death, repeated hyperthermic insults may compromise cell metabolism of matrix components, resulting in tendon central core degeneration.

Het onderzoek van Bit laat zien dat de temperatuur onder bandages nog sneller tot deze temperatuur oploopt:
[HAR] Wat is het nut van bandages?
http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... emperatuur
Persoonlijk vind ik het onderzoek van Bit veel te beperkt, en ik ben geen fan van uitwendige meettoestellen om de diepliggende peestemperatuur te meten.

Ik ben nog even aan het rondzoeken of er een iets uitgebreider onderzoek van hyperthermia en de beinvloeding van bandages bestaat, maar de databank werkt even niet mee :)

Ik snap best dat in de 'oudere' boeken bandagering wordt aangeprijs, maar door modernisering en technologie staat de wetenschap op dit moment veel verder, en is ook aangetoond dat bandageren niet altijd goed is. Er zullen wel altijd mensen zijn die ondanks alle bewijzen blijven geloven in de 'goedheid' en 'correctheid' van hun oude meesters, maar het knappe aan bezig zijn met paarden is net de wil om te blijven ontwikkelen en ontdekken.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:05

Ik ben voorstander van de dubbele longe aangezien je en wat kan "spelen" met de nageeflijkheid en aanleuning en de achterhand wat meer kan begeleiden op de volte.
Daarbij de voorwaarde wel dat diegene het juist toepast.

Met het paard wat ik nu overigens heb doe ik geen longewerk aangezien het paard de spanning die zij opbouwt bij het longeren doorvoert bij het rijden.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:06

Nombrado, wat vindt je dan van de dubbele longe?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:08

Professor schreef:

Ik zou erg graag een correct gebruik van de bijzetteugels zien. Alles wat ik tot dusver gezien heb, liep veel te diep en ontweek de teugel. Ik ben ook benieuwd hoe u dit aanleert aan een jong paard.
Dubbele longe geeft mij meer het gevoel van in het zadel, vind ik erg prettig. Hierbij heb je ook de mogelijkheid tot meegeven en de teugels uit je handen laten kauwen, net als met rijden.

Een chambon lijkt mij het enige hulpmiddel wat daadwerkelijk tot vwnw uitnodigd, bij alle andere werktuigen (pessoa, slofteugel, touw over de zadelplek achter de ellebogen langs), zie je alles te diep gaan. Zodra het paard echt vwnw wil gaan, wordt het tegengehouden en het zal dus eigenlijk altijd een valse knik geven.
Ik heb er zelf moeite mee om een paard te dwingen tot vwnw, omdat ik heb gemerkt dat vooral verreden paarden er erg veel moeite mee hebben en in het begin maar kleine stukje kunnen. Ik daag dus wel het paard uit (dmv longeren ala Philippe Karl/karen Rolf) om die vwnw positie te vinden, maar ik wil hem er niet in vast houden met een teugel.

Mindfields

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:09

Ja Sanne daarom prefereer ik ook de dubbele longe. En anders de gymnastiekteugel van Horst Becker, die laat het paard echt vrij genoeg ook op lengte en trekt ze niet rond.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:10

Wij trainen de paarden ook het liefst zonder allerlei hulpmiddelen:

Afbeelding

Als er dan al bijgezet wordt dan is het met een touwtje via longeersingel naar bit terug naar singel dan over de rug naar andere kant bit etc.

Of dubbele longe!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:10

ik hoop idd dat de toon van een aantal in dit topic postende mensen idd wat normaler ordt..ga hierin dus met needje marlies ,claudia en sanne mee.. er wordt af en toe gereageerd op een toon alsof de vrager een kleuter is die om zn zoveelste snoepje vraagt, denigrerend ,kleinerend... ik heb iig niet echt meer de behoeft om een vraag te posten want je wordt in no time afgeschreven als een hersenloze nitwit.
ik lees wel lekker mee maar erger me aan de manier waarop er geregeld door bepaalde personen terug gezchreven wordt...hoe goed vind men zichzelf? 8-)