Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 19:30

badeendje schreef:
Inderdaad, beterschap aan alle paardjes :(:)

Ik heb mij afgelopen zondag laten filmen. Heb een aantal weken les gehad, instructrice zei precies hetzelfde als wat Simpelman me al eerder vertelde: Houd eens contact! Dus daar hebben we de hele les aan gewerkt. Ik ben er nu zelf mee verder gegaan en besef me dat er nog heel veel werk aan de winkel is, omdat ik nog steeds contact verlies! Dit is het filmpje van zondag;

https://www.youtube.com/watch?v=3f1ru0YtapU

Ik ben dus nog lang niet bij het voorwaarts/neerwaarts, want het contact is nog niet bevestigd. Echter in stap, als ik hem lange teugel geef, zakt hij wel helemaal naar de grond en ik heb kleine momenten dat ik het contact dan ook weer iets kan herstellen.

Wat valt jullie op in het filmpje? Hebben jullie goede tips voor mij? *\o/*

Ziet er goed uit!
En, het wordt nog beter wanneer je jezelf meer kunt ontspannen.
Je bent nog erg aan het "doen", waarschijnlijk voor de film?

Laat je meer meenemen.
Houd je handen 10cm boven het zadel en bemoei je niet met het hoofd van je paard, dat doet hij zelf wel.
Jij neemt contact en jij onderhoudt dat, dat is alles dat je moet doen.
Je concentreert je op een permanent zacht, vriendelijk, gevend, teder contact.
Op een gebogen lijn breng je je binnenhand naar binnen om je paard wat mee naar binnen te laten buigen, je doet dat dan met de buitenring van het bit op de mondhoek en niet mét het bit.

Wanneer dit contact bevestigd is dan zul merken dat het aanspannen van je buikspieren en het licht weerstand bieden met je hand voldoende is voor overgangen terug.
Het neerwaarts gaan volgt daar als vanzelf uit.

Drijf met de binnenkant van je kuit, niet met je hakken en alleen als het nodig is.
Laat je paard zelf lopen.
Je been bijft gewoon ontspannen afhangen, je zit keurig.
Je hebt de neiging hem net over zijn tempo te drijven. (voor de video?)
Wanneer je hem in zijn eigen kadens (tact) laat komen dan (pas) kun je de paslengte proberen te verlengen steeds in dezelfde tact blijvend, dat is voorwaarts.
Voorwaarts is het méér energie in de pas stoppen.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:42

Ik heb trouwens wel nieuws bedenk ik me net! Afgelopen zondag zijn we in het bos geweest. Toen we aandraafden werd ik zowat uit het zadel gelanceerd :)) meneer gooide super hoog op, mn fries was er niks bij :') vast ook een teken dat hij sterker aan het worden is! Maar hij had geen onverwachte pas opzij moeten doen denk ik hihi.

@lollieloes, wat een leuk paard! Commentaar is al gegeven, laat het gebeuren en je paard zal je verassen. Succes!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:59

Leuke schimmel lollyloes.
Zelf nog net wat meer de beweging met de hand volgen en oppassen dat je niet je been steeds naar achteren legt.
Hij is duidelijk nog wat zoekende naar wat je precies van hem wilt dus als het kwartje eenmaal valt zal het wel snel in grote stappen vooruit gaan :)

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:31

ben het hele topic al een meelezer en probeer zo stiekem mijn merrie ook lekker in de stretch te rijden....moet zeggen...het gaat steeds een beetje beter (durf nog geen filmpje te plaatsen hoor :):) misschien binnenkort)
heb wel een foto gemaakt van haar rug tijdens een poetsbeurt en toen mijn zoon haar wat lekkers gaf en dat op de grond legde zag ik haar rug opbollen :roll:
is dat nu de bolling die men bedoelt als je je paard in de stretch rijdt!
in stilstand heeft ze een mooiebolle rug....of komt dat ook doordat het tijdens het rijden steeds beter gaat, dat ze die spieren gaat ontwikkelen??

Afbeelding

PS: hoe krijg ik de foto groter??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:34

Echt bollen kan een paard niet in stand houden in de beweging en zeker niet met ruitergewicht. Dat moet ook niet.
Wat je promoot is een grote bewegingsuitslag waardoor je veel schwung ontwikkeld.

Ik heb nogal bijzonder gereden vandaag.
Ik moest met een konijn naar de DA waardoor ik heftig in tijdgebrek kwam. Na paard 1, paard 2 gezadeld maar zag toen dat ik nog maar 15 minuten had.
Even staan twijfelen maar toch opgestegen onder het mom van, even wat ontspannen strekken en wat slangevoltes voor de beweeglijkheid.
Loopt ze me toch een partij fijn in dat kwartie. Super licht aan de hulp. Stap-deaf-galop allemaal mooi voorwaarts en ontspannen.
Baalde dat ik geen tijd had maar tegelijkertijd blij dat ik toch nog even opgestapt was.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 01:58

Starbreeze schreef:
Ik heb trouwens wel nieuws bedenk ik me net! Afgelopen zondag zijn we in het bos geweest. Toen we aandraafden werd ik zowat uit het zadel gelanceerd :)) meneer gooide super hoog op, mn fries was er niks bij :') vast ook een teken dat hij sterker aan het worden is! Maar hij had geen onverwachte pas opzij moeten doen denk ik hihi!

Ik denk dat het een combinatie was van conditie, toegenomen kracht én overmoed.
Jij bent op dat moment nog slechts een meelifter, je zoekt het maar even uit.

Ze moeten leren om zich ook tijdens dit soort van emoties losgelaten en nageeflijk te blijven en gehoorzaam....
Je hebt daar bij jouw kanon "wat meer werk aan". :)
Kijk of je er een spel van jullie samen van kan maken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:00

Hier gaat het nog steeds lekker. In stap is het neerwaarts voorwaarts helemaal bevestigd en kunnen we bijvoorbeeld ook wijken, schoudervoor, gebroken lijn etc. In draf lukt het het grootste gedeelte van de tijd. Ze heeft in draf iets meer moeite met de balans en we hebben zo nu en dan nog van die zwiebers met het achterbeen. Ik probeer nu ook kleine stukjes werkhouding mee te pakken. Gaat best goed. Gaaf gevoel, ik voel de energie helemaal van achteren doorstromen naar voren en toch heb ik een heel licht contact. Vanmiddag een clinic houding en zit en flexchair en dan hoop ik nog van wat dingen af te kunnen komen. ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:14

Sizzle schreef:
Echt bollen kan een paard niet in stand houden in de beweging en zeker niet met ruitergewicht. Dat moet ook niet.
Wat je promoot is een grote bewegingsuitslag waardoor je veel schwung ontwikkeld.

Ik heb nogal bijzonder gereden vandaag.
Ik moest met een konijn naar de DA waardoor ik heftig in tijdgebrek kwam. Na paard 1, paard 2 gezadeld maar zag toen dat ik nog maar 15 minuten had.
Even staan twijfelen maar toch opgestegen onder het mom van, even wat ontspannen strekken en wat slangevoltes voor de beweeglijkheid.
Loopt ze me toch een partij fijn in dat kwartie. Super licht aan de hulp. Stap-deaf-galop allemaal mooi voorwaarts en ontspannen.
Baalde dat ik geen tijd had maar tegelijkertijd blij dat ik toch nog even opgestapt was.

Oh wat fijn hè! Hoe minder je eigenlijk van plan bent te doen hoe meer je paard aanbiedt lijkt het wel :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:51

Simpelman schreef:
Starbreeze schreef:
Ik heb trouwens wel nieuws bedenk ik me net! Afgelopen zondag zijn we in het bos geweest. Toen we aandraafden werd ik zowat uit het zadel gelanceerd :)) meneer gooide super hoog op, mn fries was er niks bij :') vast ook een teken dat hij sterker aan het worden is! Maar hij had geen onverwachte pas opzij moeten doen denk ik hihi!

Ze moeten leren om zich ook tijdens dit soort van emoties losgelaten en nageeflijk te blijven en gehoorzaam....

Helemaal waar inderdaad, hij is über-enthousiast dan, maar blijft wel heel braaf. En ik hang er dan zeker in het begin als een vlag aan. Ben nu vooral blij dat hij braaf blijft en niet gaat rodeo'en omdat hij het in zijn hoofd niet op een rij krijgt.

De beestjes zijn weg nu dus ik denk dat we wel vaker gaan, kunnen we oefenen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:57

Simpelman schreef:
Starbreeze schreef:

tja, dat gehoorzaamheid is bij mij in het bos wel een dingetje. Dit jaar met onze vakantie was hij enorm overmoedig. Het eerste half uur heb ik hem alleen maar terug moeten rijden. Meneer wilde het tempo bepalen en het liefste voorop lopen. Mocht hij voorop, dan vond hij dat toch weer spannend. Maar na een half uur is de overmoed er af en dan laat hij los en luistert hij weer. Ik zou hier eigenlijk meer routine in moeten opbouwen maar het is vanaf waar ik woon een halve volksverhuizing om bij een knap ruiterpad te komen waar je ook nog eens kan parkeren met je trailer.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:18

Ik kan bij mij in de omgeving vrij goed buitenrijden, alleen die van mij wil niet alleen van het erf af. Ik heb enorm veel gedoe ermee gehad en op een gegeven moment werd het ook gevaarlijk (achteruit richting sloot en op de achterbenen omdraaien op een gladde klinkerweg). We zijn al een keer samen onderuit gegleden op straat, dus ik zoek het niet meer op. Mijn stalgenoten rijden nagenoeg nooit buiten. Ik vind het wel heel jammer, want ze is verkeersmak en we vinden het beide ook wel heel leuk. Ik heb het btw nog niet geprobeerd sinds we op deze manier rijden. Wie weet dat er nu wat veranderd is ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:25

Wat gebeurd er als je pas 10 minute later opstapt en het eerste stuk aan de hand loopt?
Het actief van stal weglopen is mentaal moeilijk voor bijna ieder paard.
Als het eenmaal uit zicht is gaat het vaak wel beter.

Verder nog wat buitenrit bommetjes hier zo te lezen. Dat heb ik gelukkig niet.
Moet ook zeggen dat ze niet beter weten. Zodra ze enigszins een stuur hadden gaan ze iedere week minimaal 1 maar meestal 2x naar buiten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 09:29

damian23 schreef:
tja, dat gehoorzaamheid is bij mij in het bos wel een dingetje. Dit jaar met onze vakantie was hij enorm overmoedig. Het eerste half uur heb ik hem alleen maar terug moeten rijden. Meneer wilde het tempo bepalen en het liefste voorop lopen. Mocht hij voorop, dan vond hij dat toch weer spannend. Maar na een half uur is de overmoed er af en dan laat hij los en luistert hij weer. Ik zou hier eigenlijk meer routine in moeten opbouwen maar het is vanaf waar ik woon een halve volksverhuizing om bij een knap ruiterpad te komen waar je ook nog eens kan parkeren met je trailer.

Die gehoorzaamheid buiten is waar ik me het eerste jaar alleen maar mee bezig houd.
Ik begin met wandelen aan een longe, 3X per week minstens 5 km.
We gaan letterlijk overal in, op en door, aan de longe kun je het paard zélf laten beslissen op welk moment hij gaat, ik ga voor, hij volgt.
We springen samen over greppels , we lopen er in de lengte doorheen, trappen, bergen zand, struikgewas, zigzag tussen bomen, tussen twee stilstaande vrachtautos door, langs de maaidorser, door het dorp, een vreemd erf op, wachten voor rood stoplicht, langs de treinbaan, door de plassen, een smal houten bruggetje over, creativiteit.....
Ik heb dan ook nog de vrije natuur hier, bergen, rotsen, rivieren.

De grootste gevaren treden we tegemoet..... :)

Na verloop van een paar maanden (2) aan de longe stap ik er op en doen we hetzelfde, aan een contactteugel (1 jaar!), eerst een paar weken alleen in stap, daarna rustig draven en uiteindelijk in galop. Helemaal geen dressuur.
Met geen enkel paard ooit een probleem buiten.
Beginnen we aan dressuur dan is er al een band, vertrouwen, communicatie en ook zélfvertrouwen in het eigen kunnen, bij mij is het altijd goed wat ze doen....

Er zijn zaken die niet mogen, dat leren we al op stal aan, niet doen!
Hetzelfde buiten, stommiteiten, niet doen!

Straffen, nooit, zweep , wat is dat?

@Ankem,
Je moet klein beginnen.
10 Meter aan de longe van het erf af, net voordat de weerstand groot wordt keer je terug. JIJ keert terug.
Belonen.
Dat doe je drie keer en dan ga je 12 meter, tot aan de weerstand plus één pas, JIJ keert om en belonen.
Je paard zélf laten lopen, je longe is 7 meter lang.
Jij laat zien hoe het moet, je nodigt je paard uit je te volgen, een héééél klein beetje. Belonen, bewonderen!
Wat een moed!
Niet willen scoren maar vertrouwen en zélfvertrouwen installeren, er iets positiefs van maken.
NIET IN DE STRESS GAAN, net er voor blijven.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:25

@Damian
Vanwege mijn beperking kan ik niet zonder krukje opstijgen. Daarom nog nooit geprobeerd om eerst te lopen en dan op te stappen. Misschien moet ik dat eens doen ;)

@Simpelman
Aan de hand van het erf is geen probleem. Loopt of fietst er iemand mee ook niet. Met een ander paard ook niet. Het is alleen zo als ze alleen onder het zadel van het erf moet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:39

Ankem, dat is echt iets waar ontzettend veel paarden doorheen gaan.
Vaak stap ik jonge beesten even op het erf uit en dan plak ik er steeds een paar meter aan. Bij echt buitenrijden zolang ze nog zo onzeker zijn ga ik dan eerst wandelend weg. Onderweg is altijd wel een boom of bankje bij ons.
Van huis af zet ik dan meestal een drafje in en naar huis toe alleen maar stap met bezigheidstherapie (pasje schoudervoor, halt en weer stap, heen en weer over het pad wijken etc) tot het moment dat ze niet meer zelf proberen te versnellen, dan neem ik de draf er richting huis ook bij.

Onderweg ook lang durven laten zodat je geen angstsignaal geeft. Afhankelijk van het karakter kun je ze ook wel even laten grazen maar dan wel alleen op jouw teken. 2 minuutjes met het hoofd omlaag gras kauwen kan wonderen doen. Dan ziet de wereld er voor het paard ineens weer herkenbaar uit.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:13

Simpelman schreef:
Die gehoorzaamheid buiten is waar ik me het eerste jaar alleen maar mee bezig houd.
Ik begin met wandelen aan een longe, 3X per week minstens 5 km.
We gaan letterlijk overal in, op en door, aan de longe kun je het paard zélf laten beslissen op welk moment hij gaat, ik ga voor, hij volgt.
We springen samen over greppels , we lopen er in de lengte doorheen, trappen, bergen zand, struikgewas, zigzag tussen bomen, tussen twee stilstaande vrachtautos door, langs de maaidorser, door het dorp, een vreemd erf op, wachten voor rood stoplicht, langs de treinbaan, door de plassen, een smal houten bruggetje over, creativiteit.....
Ik heb dan ook nog de vrije natuur hier, bergen, rotsen, rivieren.

De grootste gevaren treden we tegemoet..... :)

Na verloop van een paar maanden (2) aan de longe stap ik er op en doen we hetzelfde, aan een contactteugel (1 jaar!), eerst een paar weken alleen in stap, daarna rustig draven en uiteindelijk in galop. Helemaal geen dressuur.
Met geen enkel paard ooit een probleem buiten.

Er zijn zaken die niet mogen, dat leren we al op stal aan, niet doen!
Hetzelfde buiten, stommiteiten, niet doen!

Straffen, nooit, zweep , wat is dat?

Het is eigenlijk ook zo logisch he...zo simpel ;) . Neem de tijd, doe rustig aan enz. Heerlijk.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:17

Sizzle schreef:
Ankem, dat is echt iets waar ontzettend veel paarden doorheen gaan.
Vaak stap ik jonge beesten even op het erf uit en dan plak ik er steeds een paar meter aan. Bij echt buitenrijden zolang ze nog zo onzeker zijn ga ik dan eerst wandelend weg. Onderweg is altijd wel een boom of bankje bij ons.
Van huis af zet ik dan meestal een drafje in en naar huis toe alleen maar stap met bezigheidstherapie (pasje schoudervoor, halt en weer stap, heen en weer over het pad wijken etc) tot het moment dat ze niet meer zelf proberen te versnellen, dan neem ik de draf er richting huis ook bij.

Onderweg ook lang durven laten zodat je geen angstsignaal geeft. Afhankelijk van het karakter kun je ze ook wel even laten grazen maar dan wel alleen op jouw teken. 2 minuutjes met het hoofd omlaag gras kauwen kan wonderen doen. Dan ziet de wereld er voor het paard ineens weer herkenbaar uit.

We gaan het binnenkort gewoon weer proberen! Ze is al zo veranderd door deze manier van rijden. Het was een vluchter en nu niet meer.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:30

@ Ankem herkenbaar.. Toen ik mijn paard net had (4 jaar) was hij nog nooit naar buiten geweest. Dus ik ging dat opbouwen maar alles altijd met andere paarden erbij gedaan (mocht van mijn ouders ook niet alleen dus nooit geprobeerd ook).
Later Als ik alleen wilde buitenrijden was het alleen maar achteruit lopen richting sloot, willen omdraaien, en steigeren als ik door wilde zetten. Hij was gewoon echt bang. Wat heb ik wat afgewandeld zeg met de longeerlijn op de manier die simpelman zegt, maar dit werkt echt! Ik heb zoveel met hem gewandeld en uiteindelijk steeds iets eerder in het rondje opgestapt. Longeerlijn/leadrope altijd bij me en altijd afstappen als hij het te eng vond.
Nu kan ik gewoon alleen buiten rijden zonder weerstand en ik hoef bijna nooit meer af te stappen. Alleen als ik een nieuw pad insla wil hij nog wel is aarzelen.

Deze manier van rijden helpt er zeker wel bij, want als ik nu gelijk contact op 2 teugels neem laat hij direct zijn hals vallen tot bijna met zijn neus opde grond, en dan loopt hij veel zelfverzekerder door buiten.

Bij Een hele vreemde omgeving is hij trouwens wel veel drukker en gestrest, dat vind ik dan ook wat lastiger..

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:41

@ lollieloes ziet er goed uit leuk paard heb je! Bij die van mij vraag ik stelling door mijn hand iets omhoog te brengen, en vaak als hij die stelling aanneemt is daarna het moment dat hij de hand wil volgen naar beneden. Misschien werkt dat bij jouw paard ook?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 11:46

Floortz schreef:
Het is eigenlijk ook zo logisch he...zo simpel ;) . Neem de tijd, doe rustig aan enz. Heerlijk.

Vandaar "Simpelman". ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 11:48

Anne_Sproet schreef:
Bij Een hele vreemde omgeving is hij trouwens wel veel drukker en gestrest, dat vind ik dan ook wat lastiger..

Zou jij toch ook zijn.
Denk dan, wat heb jijzelf dan nodig?
Een rustig persoon met zelfvertrouwen, die je helpt om in te zien dat er geen gevaar is?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:53

Ik heb het precies zo aangepakt als Simpelman. Eerst aan de hand overal heen. Bos, strand, polder.. echt vanalles gedaan. En heb nooit problemen buiten. Zou ook een beetje gek zijn als endurance combinatie :p
En ik heb mazzel met onze locatie. Bos, strand en polder dichtbij ^__^

Onze heftige periodes hebben zich vooral in de rijbak afgespeeld.
Overigens ging het vandaag weer heel goed!!! Hij heeft heel even aangetikt in stap. Toen even flink voorwaarts gereden. Daarna niets meer van te merken. Vanaf het begin tot het einde ontspannen. En redelijk goed aanspringen in galop. Ik ben weer helemaal blij :)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:50

Simpelman schreef:
Anne_Sproet schreef:

Zou jij toch ook zijn.
Denk dan, wat heb jijzelf dan nodig?
Een rustig persoon met zelfvertrouwen, die je helpt om in te zien dat er geen gevaar is?

Rustig blijf ik altijd wel, maar misschien wel te weinig zelfverzekerd/leiding gevend? ik moet het ook gewoon vaker doen denk ik.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:05

Lollieloes:

Brave pown heb je bij je, aangezien het je bijrij is: zit eigenaar en jij op een lijn mbt trainingsmethode ?
En wat een gave luxe bak zeg: een vlak kamerbreed tapijtje _/-\o_ waar je op mag rijden.

Meeste tips zijn al gegeven en daar ga je er echt wel verder mee komen.
Vindt je netjes rijden, misschien voor het oefenen van L/L wel "te netjes" ;) en wil je teveel moois laten zien ?

Het los durven laten moet ook bij jou zelf gebeuren; je mee laten nemen door je paardje, vooral niet teveel zelf willen doen en al helemaal niet aan mondje.
Laat em zelf zijn pad , balans en houding gaan zoeken, vertrouw en ga soepel mee in zijn bewegingen."
Weet niet hoe gevoelig hij is, maar meer als zachte verbinding heb je niet nodig, je denkt em een richting uit, dan gaat vanzelf jou lijf ietwat mee en volgt ie wel.

Effe niet bezig zijn met stelling, buiging en de hele dressie-sorus, maar wel em de hemel inprijzen als ie zakt voor je en het bit op wilt zoeken.
Mis dus oa je stembeloning (of ik hoor het niet goed?) als ie nekje laat vallen, of best voor je doet.
Verschilt bij ieder paardje, maar ze hoeven echt niet allemaal te stofzuigen hoor, een vallende hals met neusje eruit is de basis en voel je direct onder je !

Hoop tenminste dat je al gevoeld hebt wat er gebeurd als ie nek laat vallen ?

"trucjes" die ikzelf gebruik:

* Gebruik mijn stem veel, heel veel :)* bij alles: de wandel, omgang, longeer, freestyle en ohz.

* Aangeleerd om op stem "hoofd" te zakken met koppie.

* Rij soms alla western met teugels in een hand, en kneed met andere hand de manenkam / hals zover ik erbij kan komen, geeft ze rust in nekkie.
Yep, de basiswestern is nog zo gek niet : /3
Paardjes volgen heel natuurlijk als je enkel de teugel tegen nek aanlegt.

* Eenmaal L/L pak ik korte voltes mee, bv om de letter zodat ie aanleert laag te mogen blijven als ie moet nadenken en afwijkende dingen mag doen.
Vraag daarbij vrijwel niets op bit, maar "denk en kijk" em de volte door, gaan ze heerlijk van nageven uit zichzelf.

* Pak bewust binnenhoefslag, de diagonalen en stukjes slangevolte op korte en lange zijde, maak afwisseling.
Je bent op stukje video eigenlijk :Z :Z saai bezig.

* in training Freestyle en in d. lijnen werk of longeerwerk exact zelfde stembeloning als ohz.

* Zet handen indien nodig soms erg breed, krijg ik reactie dan herstel ik contactteugel, duikt ie diep weg mag ie meer voorwaarts, maar is absoluut niet been eraan en voor tegenhouden.

Hoop dat je er wat mee kunt en je lesgever de topic methode's ook ziet zitten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:13

Bij ons kun je in principe wel buitenrijden. Maar dat is dijk en polder en daar waag ik me niet (meer) aan. Ik heb daar het paard niet naar en je kunt geen kant op en ik heb een aantal nare ervaringen met op straat rijden: zo heb ik een meisje van haar pony zien vallen, meisje is ter plaatse gestorven.. Ben zelf een keer echt aan de kletter geweest met mn fries, die heb ik uiteindelijk een struik in kunnen sturen want die stopte niet, en ik heb ook wel eens een vrachtwagen op 50cm langs me heen gehad die gewoon erg hard bleef rijden (bloementransport).

Noop, ik ben echt bang geworden op straat, mensen weten niet dat een paard een vluchtdier is dus ik rij in de bak of in het bos. Wij gaan dan naar de Loonse en Drunense Duinen, een dik half uurtje hier vandaan :)