badeendje schreef:Inderdaad, beterschap aan alle paardjes![]()
Ik heb mij afgelopen zondag laten filmen. Heb een aantal weken les gehad, instructrice zei precies hetzelfde als wat Simpelman me al eerder vertelde: Houd eens contact! Dus daar hebben we de hele les aan gewerkt. Ik ben er nu zelf mee verder gegaan en besef me dat er nog heel veel werk aan de winkel is, omdat ik nog steeds contact verlies! Dit is het filmpje van zondag;
https://www.youtube.com/watch?v=3f1ru0YtapU
Ik ben dus nog lang niet bij het voorwaarts/neerwaarts, want het contact is nog niet bevestigd. Echter in stap, als ik hem lange teugel geef, zakt hij wel helemaal naar de grond en ik heb kleine momenten dat ik het contact dan ook weer iets kan herstellen.
Wat valt jullie op in het filmpje? Hebben jullie goede tips voor mij?
Ziet er goed uit!
En, het wordt nog beter wanneer je jezelf meer kunt ontspannen.
Je bent nog erg aan het "doen", waarschijnlijk voor de film?
Laat je meer meenemen.
Houd je handen 10cm boven het zadel en bemoei je niet met het hoofd van je paard, dat doet hij zelf wel.
Jij neemt contact en jij onderhoudt dat, dat is alles dat je moet doen.
Je concentreert je op een permanent zacht, vriendelijk, gevend, teder contact.
Op een gebogen lijn breng je je binnenhand naar binnen om je paard wat mee naar binnen te laten buigen, je doet dat dan met de buitenring van het bit op de mondhoek en niet mét het bit.
Wanneer dit contact bevestigd is dan zul merken dat het aanspannen van je buikspieren en het licht weerstand bieden met je hand voldoende is voor overgangen terug.
Het neerwaarts gaan volgt daar als vanzelf uit.
Drijf met de binnenkant van je kuit, niet met je hakken en alleen als het nodig is.
Laat je paard zelf lopen.
Je been bijft gewoon ontspannen afhangen, je zit keurig.
Je hebt de neiging hem net over zijn tempo te drijven. (voor de video?)
Wanneer je hem in zijn eigen kadens (tact) laat komen dan (pas) kun je de paslengte proberen te verlengen steeds in dezelfde tact blijvend, dat is voorwaarts.
Voorwaarts is het méér energie in de pas stoppen.