[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 18:49

Naar aanleiding van een RT topic dat ik geopend heb over het aanspringen van de verkeerde galop/ omspringen heb ik ook wat gewone rijfoto's van mijn vriendin en haar bijrijdpaard. Deze fries heeft al eerder in dit topic gestaan. Ze is 5 jaar, en zo af en toe geef ik ze een 'les'. Zie dit als tips geven, en zeggen wat goed of fout is. Regelmatig krijgt ze bijvoorbeeld te horen; handen recht/ ontspannen/ dragen/ niet vast zetten.

Mijn vriendin draagt hier geen cap. Normaal wel, maar denk omdat ze foto's wilde hebben.. Eigen verantwoording en weer dat er een aantal zijn die niet zullen reageren.

Paard is erg onrustig geweest me haar hoofd, drukt nog regelmatig de rug weg, of loopt veelte diep maar vandaag zaten er fijne stukjes tussen. In korte tijd zijn ze enorm vooruit gegaan!

Afbeelding
Paard was hier ontspannen, mijn vriendin kijkt weer eens naar de grond, en ze is op de voorhand. Ze mag meer lengte in de hals, dit komt trouwens later.

Afbeelding
Ik vind dit wel een fijne foto. Vind nog niet dat ze echt op dat achterbeen hoeft te zijn. Ze zijn er wel mee bezig haar actief te maken enz enz, dus laten we dat even ter zijde. Paard vind ik hier fijn lopen, neusje er wat uit, lekker ontspannen.

Afbeelding
Maar het kan ook zo.. Veel te diep.. Dit is hoe ze voorheen constant liep.. Het was of zo, of met de neus in de lucht. Dit zijn ze nu aan het oppakken. Te diep is een kleine correctie met de buiten teugel. (Hand wat omhoog en op dezelfde plaats) ze komt er nu veel makkelijker weer uit, en er is veel vooruitgang te zien.

Verwacht niet van mij dat ik echt lessen geef. Het is een 'vriendendienstje' waarbij ik haar gewoon help. Ik vertel wat ik weet. Ik weet waarmee ik kan helpen en waarmee niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:12

Ik vind de 3e foto er juist fijner uit zien dan de 2e foto. Op de 2e foto is het paard net een duikboot, ik vind het paard niet ontspannen maar gewoon in een makkelijke houding lopen. De ruiter helpt er ook niet aan mee want ze zit helemaal op haar bovenbenen en voorover.

De 3e foto vind ik de lengte helemaal niet verkeerd hoor, natuurlijk mag de hals iets meer uitgeschoven maar maak daar juist gebruik van, ipv een ophouding te maken met de buitenteugel zou ik juist door drijven en uitschuiven. Dit is het ideale uitgangspunt en ook een goede manier om het paard ontspanning te bieden en vertrouwen te geven in de hand en in de ruiter. Dat doe je niet als je een ophouding met de buitenteugel maakt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 22:15

Bedankt jolien.
Bedoel je daarmee dat ze op het moment dat het paard zo diep loopt juist richting halsstrekken moet werken? Bedoel ik mee meegeven met de hand, en neusje eruit rijden.

De reden dat ik de tweede foto fijn vind/vond om te zien, is omdat dit paard juist erg gespannen was. Ook vandaag in het begin enorm gespannen. Dan maar even makkelijk, maar wel ontspannen. :j
Dat ze daar even duikboot is dat is waar :+ komt oa ook door m'n vriendin die weer naar beneden kijkt en daardoor voorover valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:29

Halsstrekken noem ik liever lang en laag, maar idd :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:19

Hé iedereen,

Het rijden gaat echt heel goed nu met Elina. Het eerste kwartier is nog mogelijk, erg heet en moeilijk nageven... Maar na haar eerste galop gaat het stukken beter.
Haar galop gaat suuuuuper goed nu. Ze ontspant enorm goed en is echt al mooi bij elkaar te rijden.
Ik maak volgend weekend zeker een filmpje! :)

Waar we het nog wel moeilijk mee hebben is het constant lopen. Heeft iemand daar tips voor? :D

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:23

Oo super zeg! Jullie komen er wel :j
Wat bedoel je met constant lopen? :o

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:26

juliedo24 schreef:
Oo super zeg! Jullie komen er wel :j
Wat bedoel je met constant lopen? :o

Mooie constante aanleuning. :)
Ze loopt bijvoorbeeld haar volte erg goed, mooie aanleuning, ontspannen. Maar als we er dan uitkomen, verlies ik weer even alle contact (denk aan: hoofd omhoog, geen ontspanning, beetje protest)... Is niet enkel uit volte gaan hoor. Is hele tijd zo. Constant lopen is erg moeilijk.
Dit doet ze wel nadat we veel gegaloppeerd hebben en ze moe wordt... En ook haar hals erg goed en mooi uitrekt. Dan loopt ze wel constanter!

edit: Gefeliciteerd met je verjaardag! :)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:41

Dankjewel! :)
O daar weet ik geen oplossing voor maar ben wel benieuwd wat de anderen zeggen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:57

Ga je misschien als je bijvoorbeeld een volte hebt gereden te passief rijden? Dat je denkt: poeh die volte ging goed! en dat je haar dan meer ruimte geeft of minder eraan gaat rijden? want als je de volte hebt gereden is de oefening misschien afgelopen maar het rijden niet natuurlijk.
Nu ze ontspannen is denk ik dat je er best wat meer aan kan rijden. Dus probeer te voelen als ze omhoog wil komen en rijdt haar dan met je been naar je hand toe. Waarschijnlijk verlies je op dat moment activiteit, die moet je er weer terug in rijden.
Verder is het denk ik ook gewoon een kwestie van sterker worden. Sommige dingen vindt ze nog moeilijk en dan komt haar hoofd omhoog.
Kun je haar in het lostijden trouwens wel laag rijden?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:01

Gaabje schreef:
Ga je misschien als je bijvoorbeeld een volte hebt gereden te passief rijden? Dat je denkt: poeh die volte ging goed! en dat je haar dan meer ruimte geeft of minder eraan gaat rijden? want als je de volte hebt gereden is de oefening misschien afgelopen maar het rijden niet natuurlijk.
Nu ze ontspannen is denk ik dat je er best wat meer aan kan rijden. Dus probeer te voelen als ze omhoog wil komen en rijdt haar dan met je been naar je hand toe. Waarschijnlijk verlies je op dat moment activiteit, die moet je er weer terug in rijden.
Verder is het denk ik ook gewoon een kwestie van sterker worden. Sommige dingen vindt ze nog moeilijk en dan komt haar hoofd omhoog.

Hé,

Tgoh, het eerste kwartier is echt moeilijk. Ze is dan echt enorm heet en wil onder mij uit lopen.
Ik zit er de eerste minuten ook nog niet aan, dan laat ik haar maar even doen.
Ik wil eerst de juiste activiteit en van daaruit naar beneden toe. Soms duurt het wel te lang en dan grijp ik in.
Toch heb ik echt de indruk dat ze die eerste galop echt nodig heeft om af te koelen...

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:15

_Michelleee schreef:
Gaabje schreef:

Hé,

Tgoh, het eerste kwartier is echt moeilijk. Ze is dan echt enorm heet en wil onder mij uit lopen.
Ik zit er de eerste minuten ook nog niet aan, dan laat ik haar maar even doen.
Ik wil eerst de juiste activiteit en van daaruit naar beneden toe. Soms duurt het wel te lang en dan grijp ik in.
Toch heb ik echt de indruk dat ze die eerste galop echt nodig heeft om af te koelen...

Dan zou ik daar niet te lang mee wachten! Als je merkt dat ze daar aanzienlijk fijner van wordt, dan heeft wat je ervoor doet allemaal weinig zin als ze 1 brok spanning is. Sommige paarden hebben dat nodig. Wellicht losstappen aan de hand? Of 5 minuten aan de lange teugel losstappen en dan door naar draf en galop.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 11:53

Bedankt jolien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:11

_Michelleee schreef:
Hé iedereen,

Het rijden gaat echt heel goed nu met Elina. Het eerste kwartier is nog mogelijk, erg heet en moeilijk nageven... Maar na haar eerste galop gaat het stukken beter.
Haar galop gaat suuuuuper goed nu. Ze ontspant enorm goed en is echt al mooi bij elkaar te rijden.

Waar we het nog wel moeilijk mee hebben is het constant lopen. Heeft iemand daar tips voor? :D

Geef het de tijd, dat is een balans probleem en dat wordt wel beter als je meters maakt. Wat je evt kunt doen is wat meer de tijd nemen om rechtuit te gaan, dus langzamer rechtstellen bijv.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:15

Joolien schreef:
_Michelleee schreef:
Hé iedereen,

Geef het de tijd, dat is een balans probleem en dat wordt wel beter als je meters maakt. Wat je evt kunt doen is wat meer de tijd nemen om rechtuit te gaan, dus langzamer rechtstellen bijv.

Dat ga ik eens proberen! :) Dank je!

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:17

Ik ben de linker met de lelijke wintermuts, slof zat er enkel aan omdat het de eerste keer buiten was en hij is een hengst en die ernaast een merrie, dus we wisten niet of dat goed zou gaan. En tegenwoordig heb ik een cap op :o

Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:20

en wat wil je nu horen Zoe?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:25

Of mensen vinden dat het zo goed is, of dat het beter nog wat meer met z'n neusje eruit moet of nog wat lager en ronder.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:28

LoveUggs schreef:
Wil even inhaken op Simpelman en juliedo.
Simpelman zegt; blijf van zijn hoofd af. (Idd de basis)
Juliedo zegt: je geeft knijpjes.

Zacht spelen is niet erg, maar ik zie een ruiter die echt heel streng is in de hand. Niet alleen rechts maar ook links. Komt je paard wat omhoog met z'n hoofd, trek Marjoow, behoorlijk aan die binnenteugel waardoor je paard weer 'inknikt'. Komt dus niet voort uit ontspanning maar uit 'trekken' en kracht. Laat de kracht voor wat het is en ga rijden. Gewoon lekker rijden. Verder ga ik met Juliedo mee. Overgangen, figuren, ontspannen over de rug.. Lekker losjes.

En dat is dus iets waar ik heel lang mee bezig ben geweest. Alleen van achteren, dit werkt dus niet voor Winston. Waarom niet? Omdat hij niet over de rug loopt als je hem van voren niks vraagt. Gisteren heb ik weer gereden en dat ging al heel fijn. Hij kan erg sterk worden en zich er dan flink uit drukken, zet ik zelf druk op dat moment dan voorkom ik daarmee dat hij zijn hoofd in de lucht gooit en zijn rug wegdrukt. In het begin zorg ik voor die activiteit die gelukkig al meer en meer te vinden is, maar losjes rijden heeft geeen toegevoegde waarde want dan doet hij gewoon niks. Hij liep gisteren overigens wel ontspannen.
Op de club is de ontspanning nog wat lastiger omdat hij best enthousiast word van andere paarden. Ook is de omgeving nog nieuw en is hij erg snel afgeleid. Ik ben dan ook te sterk, ik zet mijn schouders en bovenarmen vast waardoor hij gaat terugtrekken, kantelen of zich er helemaal uit trekt. Dit is thuis veel minder het geval :)

In ieder geval bedankt voor jullie commentaren, ik kan er wel wat mee :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:29

_Zoe schreef:
Of mensen vinden dat het zo goed is, of dat het beter nog wat meer met z'n neusje eruit moet of nog wat lager en ronder.

Je staat stil voor een foto, dus dat is niet te beoordelen vanaf zo'n foto.

Wat ik wel erg dom vind is dat je er een slof omheen gooit omdat je niet weet wat hij doet, maar zelf geen cap op zet :?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:45

Dit is een lopende foto, alleen niet van de zijkant maar misschien is die beter?

Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:46

Met beide foto's kan ik maar weinig/niets (al ben ik blij dat je bij de laatste je cap op hebt)

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:52

Ik zal morgen even een goede foto van de zijkant proberen te laten maken :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 17:02

_Zoe schreef:
Ik zal morgen even een goede foto van de zijkant proberen te laten maken :)

En dan even onderbouwen met wat je zelf ziet, en weet.
Daar kunnen we meer mee dan alleen een foto..

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:12

Gisteren heb ik les gehad en ik was toch wel erg blij met dit beeld.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 9745_n.jpg
Zeker aangezien mijn merrie erg nerveus is, moeilijk los laat thv de schouder (ze 'knikt' wel thv de nek, maar zakt niet makkelijk vanuit haar schouder, ze is makkelijk gespannen.) Het doel was dan vooral om paardlief vooruit te rijden en dan gewoon op te vangen vanvoor door een stabiele hand te geven, gelijke druk op teugels en beugels en haar in evenwicht te houden met mijn volledige lichaam (zelf niet uit balans komen, naar voren of achteren leunen). Ik moet ook meer 'volgen' met mijn zit niet duwen en niet vasthouden. Hierdoor zal mijn paard ook leren op haar eigen benen lopen. Ik moet zelf ook ontspannen zijn eer mijn merrie zelf ontspannen kan lopen en ik denk dat we dat ook wel beiden doen op de foto. Toch had ik graag had ik jullie mening geweten. Ben benieuwd! :)

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:27

Wat een fijn beeld om de foto Setefurii!
Je doel was ook goed :) Eigenlijk kort samen gevat: maak je niet te druk, ontspan.
Op de foto loopt ze volgens mij nog een klein beetje teveel op de voorhand, maar ik vind dat verder niet storend voor t beeld. Zeker als je je doel erbij zet. Eerst een tijd blijven focussen op ontspanning (van jullie beiden) en als dat bevestigd is dat uitbouwen naar ontspannen en op de achterhand.
Ik heb nu t idee (je mag me verbeteren als ik ernaast zit) dat als je nu zou gaan schakelen met het tempo, je merrie haar hoofd omhoog zal doen en rug weg zal drukken, met andere woorden: weg ontspanning.. En dat zou ik zonde vinden (heb zelf ook zon merrie).
Als t goed is krijgt je paard na een tijdje door, dat zo ontspannen met hoofd laag en rug lang toch wel fijn loopt :) en zal ze dat veel constanter gaan doen en dat is het moment waarop je verder kan gaan denken.