Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:07

Citaat:
Nee hoor
ik werk niet op die manier
iemand die geïnteresseerd is, komt vanzelf wel
zelf goed rijden wil nog steeds niet zeggen dat je het goed kan overbrengen.
Een instructeur die zelf met filmpjes komt om te promoten, heb ik zelf nooit als instructeur gehad, die hebben dat namelijk niet nodig!
daar leer ik toch niets van?

als de manier van rijden me niet aan staat,hoef ik daar ook geen les van......
Heeft niks met het wel of niet kunnen uitleggen en overbrengen te maken.

Jij hebt een uitgesproken mening,jammer dat je alleen wil vertellen hoe het moet,al begrijp ik dat niet goed -dus tot zover het goed overbrengen - en het niet wil laten zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 16:11

superwoman schreef:
Citaat:
Nee hoor
ik werk niet op die manier
iemand die geïnteresseerd is, komt vanzelf wel
zelf goed rijden wil nog steeds niet zeggen dat je het goed kan overbrengen.
Een instructeur die zelf met filmpjes komt om te promoten, heb ik zelf nooit als instructeur gehad, die hebben dat namelijk niet nodig!
daar leer ik toch niets van?

als de manier van rijden me niet aan staat,hoef ik daar ook geen les van......
Heeft niks met het wel of niet kunnen uitleggen en overbrengen te maken.

Jij hebt een uitgesproken mening,jammer dat je alleen wil vertellen hoe het moet,al begrijp ik dat niet goed -dus tot zover het goed overbrengen - en het niet wil laten zien.

Mijn beste instructeur tot nu toe , is nog steeds het paard gebleken.
daarin is een "goede" instructeur een aangever, die dingen benoemd die het paard aangeeft op mijn tekortkomingen nog op rijden.
Ik wil in een les niet horen ahhhhhhh, geweldig mooi fantastisch
ik wil kritiek, beter, meer harmonie.........zonder getrek en gepluk, en eenheid.
Ik vertrouw dus eigenlijk alleen op het oordeel en de signalen van het paard.
Niet op een jury die mijn paard een appaloosa noemt ;) :+

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:15

Die van ons ..tenminste de merrie moet je niet laten zwemmen.
Aan de dubbele longe sprong ze er 1 keer uit met een joekel sprong,zette er ook aardig wat druk op hoor!
Puur om uit te vinden wat het probleem is.
Het probleem is gewoon dat ze nog net niet de druk aankan om goed aan te spannen vanuit de achterhand.
Dus we trainen lekker door om haar nog sterker te maken.
Nombrado moet geen conclusies gaan trekken wanneer ze niet eens weet en voelt hoe de merrie onder het zadel loopt en gedraagt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:17

Maar nu reageer je niet op mijn post nombrado...
met alleen les van mijn paard ga ik het niet redden.
Jij bent instructeur.......ik vind je uitleg dus niet zo goed en beelden wil je ook niet laten zien. Nu kan ik over het uitleggen nog wel begrijpen,maar beeldmateriaal om je uitleg bij te staan lijkt me dan toch niet zo.n probleem?

loriene

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:23

Je kunt niet zonder een instructeur ,iemand die aan de kant staat om je te corrigeren wanneer je het niet goed doet.
Simpelweg omdat je heel vaak je egen fouten niet ziet.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:35

Ons maakt het niet uit wat de jury van een proef vindt.Meestal ben ik het wel eens met het oordeel van de jury.
Slecht is slecht en goed is goed.

Nombrado gaat hier echt niet iets van haarzelf plaatsen,want ik denk dat ze dan door de mand valt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 16:38

loriene schreef:
Ons maakt het niet uit wat de jury van een proef vindt.Meestal ben ik het wel eens met het oordeel van de jury.
Slecht is slecht en goed is goed.

Nombrado gaat hier echt niet iets van haarzelf plaatsen,want ik denk dat ze dan door de mand valt.

welke mand?
snoepmand...hmmm. wel trek in, *\o/*
kga weer even van mijn paard waaien in deze storm
tot straks :wave:

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 16:40

superwoman schreef:
Jij bent instructeur.......ik vind je uitleg dus niet zo goed en beelden wil je ook niet laten zien. Nu kan ik over het uitleggen nog wel begrijpen,maar beeldmateriaal om je uitleg bij te staan lijkt me dan toch niet zo.n probleem?

so, hoeveel filmpjes wil je nog meer, om uitleg te geven van hoe ik het zie en nastreef?
kvoel me nu een beetje in de zeik genomen zeg.
moet je kijken wat voor een bijdrage ik hier tot nu toe geleverd heb en uitleg erbij.
Als je iets niet begrijpt, vraag het maar
ik zal dan nog steeds antwoord geven volgens mij visie.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:03

superwoman schreef:

In het echt iets laten zien is blijkbaar wel een probleem. Lang geleden al is er eens geprobeerd via Bokt een clinic te organiseren waarin verschillende mensen hun verschillende manier van trainen eens in het echt zouden laten zien, zodat alle verschillende "stromingen" en geïnteresseerden eens konden zien hoe het er in het echt aan toe ging, zonder geknip, geplak, momentopnames in filmpjes te zoeken, maar gewoon zoals het wérkelijk is. Bijv onze Bokt Professor zou daar eerst ook aan meewerken, maar toen puntje bij paaltje kwam bleef er maar één over die dat wilde doen, en niet met de meest uiteenlopende smoezen aankwam.

Het blijkt namelijk een stuk gemakkelijker om jezelf als een soort ultieme dressuurgoeroe te presenteren op het moment dat je dat niet hoeft te bewijzen in wedstrijden of clinics, maar slechts op papier.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:15

Zeg ik toch!!
Dan valt nombrado door de snoepmand.
Wat ze hier allemaal zegt kan ze niet omzetten in voorbeelden van haarzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:16

Daar ben ik het helemaal met je eens HF.
Er zitten hier een aantal roeptoeters die nogal een opmerkelijke manier van denken hebben. Als je dan roept dat je iets speciaals kan dan vind ik dat je dat best met een filmpje kan onderbouwen.
Zolang deze roeptoeters zich achter de computer verschuilen zijn ze voor mijn ongeloofwaardig. Daarbij kom je als je googelt op foto's en filmpjes wel het één en ander tegen van deze roeptoeters en dan vallen ze als een baksteen door de mand. :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:18

Het Boktwoord van 2013: Roeptoeter! _O-

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:20

horseyfries schreef:

En je hebt ook nog de internetruiters. :j := _O-

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:21

burl schreef:
horseyfries schreef:

En je hebt ook nog de internetruiters. :j := _O-

:D :D :D :D :D _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:29

loriene schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=4g59Q_iQmH0

Om de discussie weer wat nieuw leven in te blazen.........
Kom maar op met commentaar.

Adelinde heeft het steeds over schakelen. Maar goed dat de professor het niet meer mee hoeft te maken. (geband) :oo
Leuke pony heeft je dochter maar hij lijkt niet helemaal recht in het lichaam.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:41

Ben het eens met bovenstaande post van HF... van papier leren we uiteindelijk NIETS.

En er valt er ook niets echt onderling te vergelijken/uit te leggen, zonder daadwerkelijk EIGEN beeldmateriaal.
Waarmee ik met nadruk niet een soort competitie-sfeer bedoel, ik ben beter dan jij, wat in dit topic toch hoogtij schijnt te vieren.
Als alles bij goed paardrijden draait om de basis, kunnen we toch ook gewoon de BASIS in onze eigen filmpjes laten zien, zonder dat dat meteen wedstrijd of piaffe of pirouette-filmpjes moeten zijn? Een goed bewegend paard is een goed bewegend paard, hopenlijk ook onder de ruiter, in welke gang en op welk niveau dan ook.

En bij welk type paard/pony dan ook.

Dat het door HF genoemde initiatief indertijd is doodgebloed snap ik wel: je kunt nog geen tegendraadse, enigzins onorthodoxe of kritisiche noot plaatsen of "je weet nergens van" of je bent een "zwartkijker/azijnp.....". Plaats je iets, word je meteen ter plekke met paard en al afgesabeld... een hobby op het Bokt Forum.

Ook blijkt het lastig om traditionele, ingebakken methodes ter kwestie te stellen (behalve LDR want daar heeft iedereen de mond vol van), maar ook gewoon basis-aanpak-methodes, "want hoe zo, het is toch al lang bewezen dat het ZO werkt en niet anders" krijg je dan, terwijl toch ieder paard een individu is, althans zo zou mogen worden bezien en behandeld.
Hoop ik dan.

Out of the box denken (en laat staan: laten zien) wordt absoluut niet gewaardeerd in de conservatieve dressuurwereld, met als resultaat de huidige Nederlandse dressuurtop.

Ik hoop dat er zich op termijn wat meer dressuurruiters op enig niveau laten zien, waardoor het beeld dat er nu bestaat bij vele jonge ruiters als : die-of-die na te volgen, zich langzamerhand verplaatst naar een betere en paardvriendelijker manier om ook en juist op wedstrijden, te laten zien dat het echt anders kan dan het spastische gehang en getrek van heden ten dage.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:47

burl schreef:
loriene schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=4g59Q_iQmH0

Om de discussie weer wat nieuw leven in te blazen.........
Kom maar op met commentaar.

Adelinde heeft het steeds over schakelen. Maar goed dat de professor het niet meer mee hoeft te maken. (geband) :oo
Leuke pony heeft je dochter maar hij lijkt niet helemaal recht in het lichaam.

Klopt.
Hij is behandeld en is nu weer recht.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:04

terpentijn schreef:
Ben het eens met bovenstaande post van HF... van papier leren we uiteindelijk NIETS.

En er valt er ook niets echt onderling te vergelijken/uit te leggen, zonder daadwerkelijk EIGEN beeldmateriaal.
Waarmee ik met nadruk niet een soort competitie-sfeer bedoel, ik ben beter dan jij, wat in dit topic toch hoogtij schijnt te vieren.
Als alles bij goed paardrijden draait om de basis, kunnen we toch ook gewoon de BASIS in onze eigen filmpjes laten zien, zonder dat dat meteen wedstrijd of piaffe of pirouette-filmpjes moeten zijn? Een goed bewegend paard is een goed bewegend paard, hopenlijk ook onder de ruiter, in welke gang en op welk niveau dan ook.

En bij welk type paard/pony dan ook.

Dat het door HF genoemde initiatief indertijd is doodgebloed snap ik wel: je kunt nog geen tegendraadse, enigzins onorthodoxe of kritisiche noot plaatsen of "je weet nergens van" of je bent een "zwartkijker/azijnp.....". Plaats je iets, word je meteen ter plekke met paard en al afgesabeld... een hobby op het Bokt Forum.

Ook blijkt het lastig om traditionele, ingebakken methodes ter kwestie te stellen (behalve LDR want daar heeft iedereen de mond vol van), maar ook gewoon basis-aanpak-methodes, "want hoe zo, het is toch al lang bewezen dat het ZO werkt en niet anders" krijg je dan, terwijl toch ieder paard een individu is, althans zo zou mogen worden bezien en behandeld.
Hoop ik dan.

Out of the box denken (en laat staan: laten zien) wordt absoluut niet gewaardeerd in de conservatieve dressuurwereld, met als resultaat de huidige Nederlandse dressuurtop.

Ik hoop dat er zich op termijn wat meer dressuurruiters op enig niveau laten zien, waardoor het beeld dat er nu bestaat bij vele jonge ruiters als : die-of-die na te volgen, zich langzamerhand verplaatst naar een betere en paardvriendelijker manier om ook en juist op wedstrijden, te laten zien dat het echt anders kan dan het spastische gehang en getrek van heden ten dage.

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met dat "out of the box" denken, als er iets is waarom NL anders is, is het het vooruitstrevende en out of the box denken, itt andere landen zoals Duitsland en Amerika.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:31

nombrado schreef:
so, hoeveel filmpjes wil je nog meer, om uitleg te geven van hoe ik het zie en nastreef?
kvoel me nu een beetje in de zeik genomen zeg.
moet je kijken wat voor een bijdrage ik hier tot nu toe geleverd heb en uitleg erbij.
Als je iets niet begrijpt, vraag het maar
ik zal dan nog steeds antwoord geven volgens mij visie.

Ik wil ZIEN wat je bedoeld, niet meer lezen,want ondanks je vele woorden kan ik dat regelmatig niet inbeelden. Sommige dingen kloppen volgens mij niet,dus zou ik graag tegendeel zien. Ik wil graag leren.
Ik ben er niet op uit om je in de zeik te nemen,daar heb ik niks aan.
als het dan toch gaat over in de zeik nemen........banketstaaf je steeds over belangrijke dingen heen.
Dingen waarbij ik kan geloven dat je manier geen penny-droom is maar werkelijkheid
Jij bent instructeur...leer me wat of doe niet zo interressant met woorden.
Ik wil graag zo vriendelijk mogelijk rijden, dat is toch je doel. Leer het mij of last me zien dat je het irl aan mij kan leten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 18:35

en wát begrijp je niet aan de theoretische uitleg?
uitgaande van de beweging en diens skelet en spieren, kan je je daar dan niet in vinden?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:44

Horseyfries, ik had eigenlijk gehoopt dat je nog inhoudelijk terug zou komen op wat hier de laatste pagina's geschreven is. Voel het niet als verdedigen, want dat doet Jasmijn prima voor je, maar ik ben gewoon benieuwd naar jouw reactie. Even kort samengevat, het antwoord op die vraag over hoe om te gaan met een paard dat met hoofd omhoog rond gaat rennen vind ik kwalijk als dat jouw visie is, je uitleg is gebaseerd op handelingen aan de voorkant die in mijn ogen niet van toepassing mogen zijn bij een paard wat er zoals omschreven bij loopt. En waarom loopt het paard tijdens de clinic zo ongeveer het hele uur achter de ll? Heb je daar een reden voor? Aangezien ik zelf niet kan bedenken wat de reden kan zijn ben ik dus benieuwd naar jouw uitleg daarover. Dat kan niemand anders voor je beantwoorden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:53

Ik heb het antwoord anders al zien staan, dus zo moeilijk was het blijkbaar niet voor mensen die echt verstand hebben van paarden africhten.
Zoals iemand al vroeg: hoe zou jij het dan oplossen? Blijkbaar mag je volgens jou een paard wat het bit vastpakt en met de kop in de lucht rond gaat rennen niet aan de voorkant begrenzen, dus dan ben ik heel benieuwd hoe jij zo'n paard dan denkt te gaan corrigeren.
Want ik ben heel wat liever eventjes héél duidelijk, om het paard ineens te laten weten wat de bedoeling en hem op die manier ook in een heel wat gezondere houding door de baan te laten gaan en de tempo en houding controle te hebben om verder met de opleiding te gaan, dan te wachten tot het paard uit zichzelf bedenkt dat het niet zo'n goed plan is.

Wat ik mis bij veel mensen is het besef dat er soms wel eens iets moet gebeuren om iets duidelijk te maken. Zo had ik iemand die na de clinic naar me toe kwam omdat haar paard in galop keihard ging, en die had ook een instructeur die zei dat dat "vanzelf" over ging gaan, dat ze er vooral niet aan de voorkant aan mocht zitten. Ze was nu een half jaar verder en het paard ging nog harder en viel door elke bocht. Tsja, hoe lang wil je zo doorgaan? Als het paard twintig is zal hij misschien wat langzamer gaan, maar of dat nu de bedoeling is?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:57

HF je l*lt er weer omheen.. ik denk dat je dat zelf ook wel in de gaten hebt, je bent daar best handig in of je hebt de afgelopen pagina's niet goed gelezen, dat kan ook.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:00

Ik heb dit hele topic meegelezen, maar wil nu toch wel reageren. Op het moment dat een paard onder je uit loopt (door bijvoorbeeld veel energie / schrikreactie of gewoon een beetje jolig) en zijn hoofd omhoog steekt, lijkt mij een weerstand biedende hand (met een aangesloten kuit)toch wel een erg goed idee! Ben heel erg benieuwd hoe de 'tegenstander' zo'n situatie dan zou oplossen.
Ik zie het onder je uit lopen of een keer het hoofd omhoog steken niet als een absoluut teken dat het paard in onbalans is. Alle paarden hebben wel eens een schrikreactie of (nu zeker met die koude) wel eens zin om ff te gaan.