terpentijn schreef:Ben het eens met bovenstaande post van HF... van papier leren we uiteindelijk NIETS.
En er valt er ook niets echt onderling te vergelijken/uit te leggen, zonder daadwerkelijk EIGEN beeldmateriaal.
Waarmee ik met nadruk niet een soort competitie-sfeer bedoel, ik ben beter dan jij, wat in dit topic toch hoogtij schijnt te vieren.
Als alles bij goed paardrijden draait om de basis, kunnen we toch ook gewoon de BASIS in onze eigen filmpjes laten zien, zonder dat dat meteen wedstrijd of piaffe of pirouette-filmpjes moeten zijn? Een goed bewegend paard is een goed bewegend paard, hopenlijk ook onder de ruiter, in welke gang en op welk niveau dan ook.
En bij welk type paard/pony dan ook.
Dat het door HF genoemde initiatief indertijd is doodgebloed snap ik wel: je kunt nog geen tegendraadse, enigzins onorthodoxe of kritisiche noot plaatsen of "je weet nergens van" of je bent een "zwartkijker/azijnp.....". Plaats je iets, word je meteen ter plekke met paard en al afgesabeld... een hobby op het Bokt Forum.
Ook blijkt het lastig om traditionele, ingebakken methodes ter kwestie te stellen (behalve LDR want daar heeft iedereen de mond vol van), maar ook gewoon basis-aanpak-methodes, "want hoe zo, het is toch al lang bewezen dat het ZO werkt en niet anders" krijg je dan, terwijl toch ieder paard een individu is, althans zo zou mogen worden bezien en behandeld.
Hoop ik dan.
Out of the box denken (en laat staan: laten zien) wordt absoluut niet gewaardeerd in de conservatieve dressuurwereld, met als resultaat de huidige Nederlandse dressuurtop.
Ik hoop dat er zich op termijn wat meer dressuurruiters op enig niveau laten zien, waardoor het beeld dat er nu bestaat bij vele jonge ruiters als : die-of-die na te volgen, zich langzamerhand verplaatst naar een betere en paardvriendelijker manier om ook en juist op wedstrijden, te laten zien dat het echt anders kan dan het spastische gehang en getrek van heden ten dage.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met dat "out of the box" denken, als er iets is waarom NL anders is, is het het vooruitstrevende en out of the box denken, itt andere landen zoals Duitsland en Amerika.