Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:35

Dat is waar :j

Er zitten veel mensen slecht :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:41

iti schreef:
Ik vind dat niet, ik vind alleen het zadel te klein. Verder lijkt t niet of je het paard in de weg zit vind ik.

Klopt is een klein zadel. is maar een 17 inch :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:53

Dan kun je daar ook neit goed in zitten, een passend zadel is voor de ruiter ook erg belangrijk :j

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:56

Daarom zei ik een aantal pagina's terug ook dat een hele slanke ruiter met een modellenfiguur, die beroerd zit en in het zadel bonkt, meer schade aanricht dan een dikkere ruiter met een goeie zit. En NEE, voordat ik weer een aanval krijg, hier bedoel ik niet kleine kindertjes mee. Dit is geen aanval richting slankere mensen hoor, maar er zijn zat slanke dames met een juist gewicht die bagger zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:03

Klopt :)
Slecht rijden is altijd schadelijk.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:05

Ja, dat leek mij ook. Dus, dan zou mijn vervolg vraag zijn, als je nou iemand hebt met overgewicht, met een hele goede, onafhankelijke zit, met goedpassend tuig die het paard helemaal neit in de weg zit, hoe schadelijk is dit dan nog?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:07

Als hij/zij te zwaar is voor het dier blijft het schadelijk. Iemand met een beetje overgewicht hoeft zijn paard niet in de weg te zitten, maar ik geloof niet dat iemand met zwaar overgewicht echt goed kan meezitten, los van de slechte conditie die hij/zij zal hebben...

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:08

iti schreef:
Ja, dat leek mij ook. Dus, dan zou mijn vervolg vraag zijn, als je nou iemand hebt met overgewicht, met een hele goede, onafhankelijke zit, met goedpassend tuig die het paard helemaal neit in de weg zit, hoe schadelijk is dit dan nog?

tsjah... ik denk dat als je alles goed passend hebt je toch temaken hebt met een bepaald gewicht op de rug van je paard die het tóch steeds moet dragen... ook al ga je netjes mee in de beweging, het gewicht blijft steeds hetzelfde...

dus in het geval van jou vervolgvraag zou ik zeggen:
Minder schadelijk als een enorm stuiterende ruiter maar nogsteeds schadelijk vanwege het gewicht wat er toch echt nogsteeds is... dat verdwijnt niet met een goede zit en goed tuigage...

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:09

Ik bedoel meer: stel: je hebt een man van 1.95m op een paard van 1.80m, met een goede onafhankelijke zit, maar weegt 90 kilo. Een dame, 1.80m, ook 90 kilo, rijdt op hetzelfde paard, met goed passend tuig en een goede onafhankelijke zit.
Dan komt dit toch op hetzelfde te verdelen gewicht neer?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:11

Fiffill schreef:
Als hij/zij te zwaar is voor het dier blijft het schadelijk. Iemand met een beetje overgewicht hoeft zijn paard niet in de weg te zitten, maar ik geloof niet dat iemand met zwaar overgewicht echt goed kan meezitten, los van de slechte conditie die hij/zij zal hebben...

Te zwaar is voor het dier, maar uitgaande van hetgene wat ik heb meegekregen: 1/7e van het gewicht, dus een paard van 700 kilo, met een goede, sterke rug, moet dan dus iemand van 80 a 90 kilo met gemak kunnen dragen. Dan kan dit dus wel, lijkt mij.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:12

iti schreef:
Ik bedoel meer: stel: je hebt een man van 1.95m op een paard van 1.80m, met een goede onafhankelijke zit, maar weegt 90 kilo. Een dame, 1.80m, ook 90 kilo, rijdt op hetzelfde paard, met goed passend tuig en een goede onafhankelijke zit.
Dan komt dit toch op hetzelfde te verdelen gewicht neer?

precies, nogsteeds 90 kg... al ben ik wel van mening dat als het gaat om 1m95 en 90 kg het een ander verhaal is als 1m65 en 90 kg... ben van mening dat je in het laatste geval onvoldoende mee kunt gaan met je paard, hoe goed je ook zit of wat dan ook... je spekkies zullen altijd later komen dan de rest van de massa van het lichaam...

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:15

Dat hoeft natuurlijk niet :) ik zei ook niet 1.65m en 90 kilo, ik zei 1.80 of 1.75 voor mijn part... dan hoef je niet enorm te zijn hoor..

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:19

iti schreef:
Dat hoeft natuurlijk niet :) ik zei ook niet 1.65m en 90 kilo, ik zei 1.80 of 1.75 voor mijn part... dan hoef je niet enorm te zijn hoor..

nee oke maar wilde wel aangeven dat het vetpercentage nog wel mee gaat spelen in dit verhaal...

ondanks ik 90 kg best aan de maat vind zou ik het bij iemand van 1m95 een soort van minder groot probleem vinden, als je 1m95 bent en 90 kg heb je een (vrij) laag BMI... in dat geval is er geen vet dat pas na de massa gaat bewegen...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:23

iti schreef:
Fiffill schreef:

Te zwaar is voor het dier, maar uitgaande van hetgene wat ik heb meegekregen: 1/7e van het gewicht, dus een paard van 700 kilo, met een goede, sterke rug, moet dan dus iemand van 80 a 90 kilo met gemak kunnen dragen. Dan kan dit dus wel, lijkt mij.

Vind dat ook wel een goede max qua gewicht voor een paard hoor... maar iemand die boven de 100 weegt zal toch al snel te zwaar zijn voor het gemiddelde paard, al is die persoon 195 en heeft hij niet eens zwaar overgewicht.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:38

Fiffill schreef:
Vind dat ook wel een goede max qua gewicht voor een paard hoor... maar iemand die boven de 100 weegt zal toch al snel te zwaar zijn voor het gemiddelde paard, al is die persoon 195 en heeft hij niet eens zwaar overgewicht.

Daarom zouden ze dan een ander soort paard moeten kopen, wat dit gewicht wel zou kunnen dragen ;) Die zijn er genoeg

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:46

En dus niet met 100 kilo op een pony gaan zitten bijv :n maar het ging hier om overgewicht, iemand die echt veel te dik is hoort imo nog steeds niet op een paard thuis.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:54

Mja, maar ik vind dat er verschil zit tussen overgewicht en overgewicht; het ene persoon is het andere niet :) Veel te dik, wat is veel te dik?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:55

Klopt, dat is per persoon anders, daarom is het ook zo belangrijk dat men kritisch naar zichzelf blijft kijken ;) en als je echt veel te dik bent raak je belemmerd in het dagelijks leven, en dus ook met het paardrijden. Kunst is om dat in te zien (wat mij overigens heel lastig lijkt hoor). En BMI geeft vaak toch wel een redelijke richtlijn qua gewicht en lengte...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:57

Maar wat als je belemmerd wordt door een handicap/afwijking, kun je dan ook niet meer paardrijden?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:59

Het 'rijden' wat gehandicapten doen (tenminste, wat ik wel eens gezien heb) is imo niet echt te vergelijken met het rijden wat iemand zonder handicap zou doen, en een te zwaar persoon ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:23

Fiffill schreef:
Het 'rijden' wat gehandicapten doen (tenminste, wat ik wel eens gezien heb) is imo niet echt te vergelijken met het rijden wat iemand zonder handicap zou doen, en een te zwaar persoon ook.

Er zijn genoeg gehandicapten die op een redelijk niveau meerijden.
En die worden in een dagelijkse leven zeker belemmerd door hun handicapt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:27

En in hoeverre belemmeren zij het paard? Als je behoorlijk tegenwerkt hoef je er imo inderdaad niet op te gaan zitten en echt flink te rijden. Ik heb het dus wel over flink tegenwerken, beginners zitten natuurlijk ook nog niet super mee ;) maar voor mensen met veel overgewicht is het vooral de combinatie van bovenstaande en het teveel aan gewicht naar mijn mening. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:33

iti schreef:
Daarom zei ik een aantal pagina's terug ook dat een hele slanke ruiter met een modellenfiguur, die beroerd zit en in het zadel bonkt, meer schade aanricht dan een dikkere ruiter met een goeie zit. En NEE, voordat ik weer een aanval krijg, hier bedoel ik niet kleine kindertjes mee. Dit is geen aanval richting slankere mensen hoor, maar er zijn zat slanke dames met een juist gewicht die bagger zitten :)

Waarom weeeeeeer die vergelijking? Waarom altijd zoeken naar uitersten om zaken te vergoelijken?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:34

Brainless schreef:
Maar wat als je belemmerd wordt door een handicap/afwijking, kun je dan ook niet meer paardrijden?

Ligt eraan wat voor handicap het is, als het in het nadeel van het paard is zou ik zeggen, ga iets anders doen

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:35

Er staat toch duidelijk dat t geen aanval is.. ik vergoei niets..