Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:42

meerhofh schreef:
Citaat:
Precies! Door het dragen van beenbescherming in welke vorm dan ook krijgt het paard warme pezen wat blessures tot gevolg kan hebben. Pezen horen juist altijd koel te zijn, dat blijft niet zo wanneer het paard beenbescherming draagt.
Wanneer een paard correct gelongeerd wordt en dus niet in de rondte wordt gejaagt, is er nauwelijks sprake van dat het paard ongecontroleerde bewegingen zal maken, dus de kans op blessures is minimaal.
Alleen bij een paard met afwijkende beenstanden vind ik beenbescherming zinvol, evenals met springen en op transport. Anders niet.

mee eens, en bovendien kun je een paard goed leren bewust te zijn hoe en waar hij z'n benen neerzet

Wanneer ik dit lees krijg ik de koude rillingen over mijn rug, waarom dit is gewoon onzin totale onzin, omdat men de benen beschermt de pezen helemaal niet ondersteund het is alleen ter bescherming.
Wanneer men pezen zou willen ondersteunen zou men moeten tapen.
Maar het is goed deze onbenullige onderhouding over het niet willen beschermen van uw eigen hoofd, of de paarden benen.
Geweldig een springpaard hoeft dus ook geen beenbescherming op zoals u hier nu deze onzin neerschrijft.
Omdat in de natuur deze ook niet kan verwonden????
Een paard in de natuur heeft natuurlijk ook ijzers om. Allemaal zo kinderlijk gedacht sorry gaat u maar door met deze onzin, wij gaan door met onderbouwde rijtechnische dingen.
Trouwens waarom draagt u nog schoenen????? En sokken????
Dat is in de natuur ook niet zo, krijgt u alleen maar warme pezen van.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:53

de bedoeling van bandages is juist dat het de bloedsomloop stimuleert door de benen op te warmen en dat verbetert de coordinatie en vermindert de kans op blessures.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:53

orienta schreef:
Dat gebeurt ook ja, daar kan ik weleens een filmpje van posten hoor als je dat niet gelooft.
Dus verantwoording van de trainer gaat niet op, daarnaast als het paard iets nieuws leert is hij zich niet goed bewust van zijn beenzetting nog en kan het inderdaad zijn dat het paard zich eens aantikt.

Ik vraag mij toch zeer af of jij echte paarden of kleine pony's met zo'n duracel batterij

oke, laat dat filmpje maar eens zien.
een paard leert niet iets nieuws (om je even uit de droom te helpen)
alles hetgeen wij vragen, kunnen ze vanuit de natuur ook.
hetgeen wat dus belangrijk is, is de communicatie tussen paard en trainer, om tot een oefening te komen.

geen idee, duracel paarden? kzal het eens vragen aan ze, maar ze poepen en plassen gewoon, eten hooi, stro en brok, granen , ik denk het dus niet :+
knopje heb ik nergens op het lijf gevonden (alleen ballen :D )

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:54

Een mens is geen paard Professor, dus om die nou te gaan vergelijken...
Ik vind beenbescherming bij mijn paard ook onnodig.
En dan zou je ze dus ook niet zonder bescherming in de wei/paddock kunnen gooien. Want ook daar is het risico aanwezig op aantikken. En dan nog dubbel, want een ander paard kan er ook nog eens tegenaan butsen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:55

quadripes schreef:
de bedoeling van bandages is juist dat het de bloedsomloop stimuleert door de benen op te warmen en dat verbetert de coordinatie en vermindert de kans op blessures.

hoe kan iets nu de bloedsomloop stimuleren, wat je afknelt/verwarmt op een klein deel
het enige wat de bloedsomloop zou kunnen stimuleren, is wisselbaden koud/warm
en dat wordt een beetje lastig in je training, een tuinslang erbij :D

wat denk je hoe mensen lopen, die gewend zijn aan steunkousen en ze in 1 keer niet meer om doen?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:56

nombrado schreef:
orienta schreef:
Dat gebeurt ook ja, daar kan ik weleens een filmpje van posten hoor als je dat niet gelooft.
Dus verantwoording van de trainer gaat niet op, daarnaast als het paard iets nieuws leert is hij zich niet goed bewust van zijn beenzetting nog en kan het inderdaad zijn dat het paard zich eens aantikt.

Ik vraag mij toch zeer af of jij echte paarden of kleine pony's met zo'n duracel batterij

oke, laat dat filmpje maar eens zien.
alles hetgeen wij vragen, kunnen ze vanuit de natuur ook.
hetgeen wat dus belangrijk is, is de communicatie tussen paard en trainer, om tot een oefening te komen.

geen idee, duracel paarden? kzal het eens vragen aan ze, maar ze poepen en plassen gewoon, eten hooi, stro en brok, granen , ik denk het dus niet :+
knopje heb ik nergens op het lijf gevonden (alleen ballen :D )

Citaat:

Na deze opnieuw onzinnige uitspraak heb ik besloten om niet meer op jouw te reageren voordat jij eens een foto of filmpje plaatst want ik heb zeer mijn twijfels bij jou.
Je roept een hoop maar ik denk dat je nog geen deuk in een pakje boter maakt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:00

Professor schreef:
Wanneer ik dit lees krijg ik de koude rillingen over mijn rug, waarom dit is gewoon onzin totale onzin, omdat men de benen beschermt de pezen helemaal niet ondersteund het is alleen ter bescherming.
Maar het is goed deze onbenullige onderhouding over het niet willen beschermen van uw eigen hoofd, of de paarden benen.
Geweldig een springpaard hoeft dus ook geen beenbescherming op zoals u hier nu deze onzin neerschrijft.
Een paard in de natuur heeft natuurlijk ook ijzers om. Allemaal zo kinderlijk gedacht sorry gaat u maar door met deze onzin, wij gaan door met onderbouwde rijtechnische dingen.

professor
ik heb geen springpaarden en spring ook niet met mijn paarden.
enig idee, hoe warm het wordt onder een bandage? temperatuur wel eens gemeten?

wb warme sokken ? in dat geval zou je dus swinters je paard op stal moeten zetten met bandages om het warm te houden, net als op land....want dat is voor de kou bedoeld....sokken van mensen

mijn paarden hebben allemaal ijzers (gehad) en toch geen aantik moment geweest
hoe zou dat komen? (naast een goede hoefsmid )

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:02

Needje schreef:
Een mens is geen paard Professor, dus om die nou te gaan vergelijken...
Ik vind beenbescherming bij mijn paard ook onnodig.
En dan zou je ze dus ook niet zonder bescherming in de wei/paddock kunnen gooien. Want ook daar is het risico aanwezig op aantikken. En dan nog dubbel, want een ander paard kan er ook nog eens tegenaan butsen.

Nee maar het liefst zou ik u eens longeren wanneer u dit niet nodig vind, dan overneemt u een verantwoording die u niet dragen kunt, u heeft de verantwoording voor het paard u vraagt onnatuurlijke dingen aan het paard, wat hij ook nog doet, dat is het mooie van het paard, wij hebben onze totale industrieele ontwikkeling te danken omdat het paard voor ons werkte, en dat deed hij niet in de natuur voor ons.

Zooist

nombrado schreef:

:)*

Omdat ze nooit sporen aangezien uw rechtgerichtheid iets anders is dan rechtgerichtheid zoals deze bedoeld is.

Als een paard niet spoort zal deze zich ook niet aantikken :j

sanne83

quadripes schreef:

De bloedsomloop stimuleer je door in te stappen. Er is allang aangetoond dat bandages de kerntemperatuur van de pezen verhogen tot een gevaarlijk niveau. Gevolg: peesblessures. Als je wilt beschermen tegen aantikken, kan je beter peeskappen gebruiken. In mijn ervaring gebeurt aantikken sneller als het paard ijzers onder heeft. Ik zie ook niet het nut in van bechermers als het paard zich niet aantikt :)

Ik vraag me nog steeds af of er ergens een filmpje is van correct longeren met bijzetteugels?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:04

Citaat:
professor
ik heb geen springpaarden en spring ook niet met mijn paarden.
enig idee, hoe warm het wordt onder een bandage? temperatuur wel eens gemeten?

wb warme sokken ? in dat geval zou je dus swinters je paard op stal moeten zetten met bandages om het warm te houden, net als op land....want dat is voor de kou bedoeld....sokken van mensen

Omdat u alleen hobbelt met u paarden misschien?
Omdat u eigenwijs bent in de negatieve betekenis van het woord.
Wanneer uw paarden nog nooit ijzers ondergehad hebben zegt niets over de wijze van rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:04

Zooist schreef:
nombrado schreef:

:)*

Omdat ze nooit sporen aangezien uw rechtgerichtheid iets anders is dan rechtgerichtheid zoals deze bedoeld is.

Als een paard niet spoort zal deze zich ook niet aantikken :j

;(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:06

Professor schreef:
Nee maar het liefst zou ik u eens longeren wanneer u dit niet nodig vind, dan overneemt u een verantwoording die u niet dragen kunt, u heeft de verantwoording voor het paard u vraagt onnatuurlijke dingen aan het paard, wat hij ook nog doet, dat is het mooie van het paard, wij hebben onze totale industrieele ontwikkeling te danken omdat het paard voor ons werkte, en dat deed hij niet in de natuur voor ons.

professor
wat vraagt U voor onnatuurlijke dingen aan uw paard? kwa beweging?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:07

Professor schreef:

Prima dat u dat vindt. Ik doe het anders.
Ik begin met m'n paard heel rustig over een balkje te laten stappen, achterwaarts erover heen, zijwaarts etc. Idd tikken ze de balk eerst wel aan als ze achterwaarts gaan, maar dat gaat in zo'n rustig tempo dat dat geen schade geeft. Daarna kijkt het paard beter uit en hij wordt zich heel bewust van waar hij zijn benen neer zet. Je kunt dit op een hele rustige manier verder uitbouwen naar allerlei simpele oefeningen waardoor het paard zich erg bewust is van zijn lijf en zijn eigen verantwoordelijke uit te kijken waar en hoe hij loopt. bovendien kun je hem stimuleren door stemhulpen uit te kijken.
Ik heb bij mijn paard ondervonden dat dit prima werkt.

Verder hadden we het alleen over longeren en dat vind ik met het geleerde prima zonder beenbescherming kunnen. Een klein sprongetje kan ook best zonder, paard tikt misschien een keer aan. Tuurlijk is dat niet gezond, maar daarna let hij echt wel beter op. Met beenbescherming leer je ze juist om niet op te letten en zullen ze aan blijven tikken. Dat komt zachter aan door beenbescherming maar als het vaak gebeurt is het net zo schadelijk. De overmatige warmte onder bandages nog daargelaten.
De vergelijking met schoenen en sokken is overdreven. Ik doe sokken aan om warme voeten te hebben. Paard heeft zijn sokken altijd al aan in vorm van vacht. En ik rijd wel met een cap, zonder kunnen dodelijk ongelukken gebeuren. ik heb een bandage nog nooit een paard van de dood zien redden. 't is maar hoe je het bekijkt.

maar ieder z'n ding toch, hoeft u geen koude rillingen van te krijgen

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:08

nombrado schreef:
Professor schreef:
Op een wedstrijd rijd men ook niet met bandages u weet weinig wanneer ik dit zo lees.
Een paard in training kan weleens ongecontroleerde bewegingen maken wanneer men iets nieuws doet of leert, daarom doet men een bescherming om.
Dat u niet met helm rijd is net zo kortzichtig er zijn vele ongelukken gebeurd met hoofdverwondingen, en wanneer men deze beschermen kan dan doet men dat.

die stress op wedstrijdterrein met die bandages heb ik ook nooit begrepen ;)
als een paard zich bewust is van eigen benen, gebeuren deze dingen niet, (en natuurlijk een trainer die bewust is) maar misschien maken de paarden waarmee ik werk alleen gecontroleerde bewegingen :+

wb helm
is mijn keuze, u vind dat kortzichtig
ik niet

Kijk, dat is nu een grote DENKfout van jou; een paard heeft GEEN denkvermogen en kan zich als zodanig dus niet bewust zijn, want het kan geen oorzaak en gevolg onderscheiden van elkaar!
Om die reden is de mens ook het enige "dier" dat bovenaan de ladder der evolutieleer staat en zich onderscheidt van de rest!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:10

Citaat:
Kijk, dat is nu een grote DENKfout van jou; een paard heeft GEEN denkvermogen en kan zich als zodanig dus niet bewust zijn, want het kan geen oorzaak en gevolg onderscheiden van elkaar!
Om die reden is de mens ook het enige "dier" dat bovenaan de ladder der evolutieleer staat en zich onderscheidt van de rest!

Wat ik toch af en toe betwijvel wanneer ik topic lees............... _/-\o_

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:11

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:11

murphy102 schreef:

so, wat een arrogantie
laat je paarden dit niet horen ;(
ik zet mijzelf nl op het gelijkwaardige niveau als een dier
verschil tussen jou en mij
ik werk samen met de paarden

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:13

nombrado schreef:
murphy102 schreef:

so, wat een arrogantie
laat je paarden dit niet horen ;(
Citaat:

Qua "denken" zou je het wel zeggen ja :')

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:15

Citaat:

De eerste zin was ons allemaal al duidelijk.
De laatste is een veronderselling die u misschien denken mag, maar niet iemand anders voor de oren mag slingeren, deze arrogantie van u, dat u het alleen maar goed doet, en alleen maar negatief opvalt op dit topic bewijst uw instelling.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:16

sanne83 schreef:
Ik vraag me nog steeds af of er ergens een filmpje is van correct longeren met bijzetteugels?

ik ook :D ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:17

Nou nombrado misschien kan jij eens zon filmpje voor ons maken want jij weet het allemaal zo goed :j
Ow nee jij doet het je paarden niet aan om met bijzets te longeren :O

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:17

meerhofh schreef:
Citaat:
Precies! Door het dragen van beenbescherming in welke vorm dan ook krijgt het paard warme pezen wat blessures tot gevolg kan hebben. Pezen horen juist altijd koel te zijn, dat blijft niet zo wanneer het paard beenbescherming draagt.
Wanneer een paard correct gelongeerd wordt en dus niet in de rondte wordt gejaagt, is er nauwelijks sprake van dat het paard ongecontroleerde bewegingen zal maken, dus de kans op blessures is minimaal.
Alleen bij een paard met afwijkende beenstanden vind ik beenbescherming zinvol, evenals met springen en op transport. Anders niet.

mee eens, en bovendien kun je een paard goed leren bewust te zijn hoe en waar hij z'n benen neerzet

Zeker nog nooit een temperamentvol paard met een -van nature- sterk ondertredend achterbeen meegemaakt?!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:21

nombrado schreef:
quadripes schreef:

hoe kan iets nu de bloedsomloop stimuleren, wat je afknelt/verwarmt op een klein deel
het enige wat de bloedsomloop zou kunnen stimuleren, is wisselbaden koud/warm
en dat wordt een beetje lastig in je training, een tuinslang erbij :D

wat denk je hoe mensen lopen, die gewend zijn aan steunkousen en ze in 1 keer niet meer om doen?

Steunkousen niet vergelijken met beschermers!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:21

murphy102 schreef:
Zeker nog nooit een temperamentvol paard met een -van nature- sterk ondertredend achterbeen meegemaakt?!

ja hoor.