Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
oji schreef:Gaabje, op zich ben ik met je eens dat als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Elk paard is verschillend en vraagt een eigen aanpak.
Maar het voorwaarts voor nageeflijkheid is voor mij wel echt een basis uitgangspunt. Ga je bij een strak paard eerst aan nageeflijkheid werken dan leidt dit vaak tot een valse knik en dan ben je eigenlijk verder van huis. Voelt misschien wel beter, maar is het niet.
Zelfde geldt voor het werken aan loslaten in stap. Stap lijkt makkelijk/prettig om in te werken. Voelt voor ons als ruiter het meest makkelijk omdat je makkelijker zit, meer tijd hebt. Maar ook hier, schijn bedriegt. Stap is vanwege de 4-takt voor een paard de moeilijkste gang om echt in te werken. Vaak verliest een paard dat veel in stap gewerkt wordt de correcte 4-takt. Wordt lateraal of kort-lang. (Overigens weet ik dat de meningen over werken in stap erg verdeeld zijn. Dit is mijn mening en ervaring. Bij een paard dat nog niet lekker in draf en galop los in het lijf is blijf ik juist van de stap helemaal af)
Voor een paard dat zich zo vast houdt dat het echt niet naar voren kan, daar zou ik persoonlijk in eerste instantie even de dierenarts bij halen. Een paard is een bewegingsdier, als die niet naar voren kan zonder dat het aan de voorkant tegengehouden wordt, dan is er in mijn ogen wat mis.
Als het een kwestie is van niet naar voren willen of teveel tegenhouden, dan zou ik aan een contactteugel het paard eerst scherp aan de beenhulp maken en het lijf losmaken door gewoon veel voltes, slingeren, overgangen en als ie er aan toe is schakelingen. Pas als ie actief op zijn eigen benen wil lopen en is en los, dan heb je iets aan die voorkant te zoeken.
Avanti schreef:Askja ik voel linksom wel echt het ondertreden van het achterbeen. Als het niet zo is loopt ze ook niet meer in de goede buiging.
Om op het filmpje terug te komen ik geef gewoon druk met mijn binnenbeen op het sta moment. Voelt niet heel verkeerd of lastig.
Kadankovitch: moet de schouderbinnenwaarts eerst niet helemaal goed gaan voordat er met travers/renvers begonnen wordt?
Lijkt mij ook best lastig om aan te leren. Hoe doen jullie dan? Vanuit de volte lijkt mij dan nog het makkelijkst.
Gaabje schreef:Ik vond de vraag van voorwaarts of nageeflijk heel interessant. Theoretisch en idealiter gezien zou ik ook altijd zeggen eerst voorwaarts en dan pas aan de nageeflijkheid werken, maar in de praktijk moet ik zeggen dat ik toch op een aantal paarden heb gezeten die zichzelf zo erg vasthielden dat ze uberhaupt niet voorwaarts konden al had ik het graag. De hulp kwam dan gewoon niet door. Dat werd dus een gemengde vorm van tegelijkertijd aan voorwaarts en 'nageeflijkheid' werken. Nageeflijkheid tussen aanhalingsteken, omdat het meer leren loslaten van de kaak en reageren op een halve ophouding was. Vooral in stap aan het loslaten werken, hielp goed om daarna in draf en eventueel galop ook makkelijker te kunnen corrigeren.
Ik weet niet of andere mensen deze ervaring ook hebben?
Soms heb ik in het rijden van die momenten van "gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat".
Babootje schreef:Klinkt mij alsof je op de goede weg bent Kel.
Je kent de beperkingen van je paard en probeert er het maximale uit te halen. Aan de hand piaffe aanleren lijkt me een hele goede stap in de richting.
Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben is, of je de keuze van het roer om samen met je instructie hebt gemaakt of dat je ook andere instructie hebt gezocht.
Kel2004 schreef:De 'tweestrijd' waar ik mee kamp is dus dat ik graag paard vriendelijk wil opleiden tot het hoogste niveau, maar dat de wereld om mij heen zo snel is nu. En als je niet een paard heb die op 6 jaar al veel expressie toont (en laten we dan maar zwijgen over dat een 6 jarige nog helemaal niet KAN dragen maar door zijn exterieur gewoon al berg op is) dat je dan heel vaak met 60% tevreden moet zijn, terwijl hetgeen het paard laat zien al wel 70% zou moeten zijn in vergelijking met zijn natuurlijke houding/beweging etc etc...
Ik ben niet perse een Anky fan hoor, maar puur als voorbeeld...
Kadankovitch schreef:Waarom zou het met '6' moeten gebeuren? Dan maar een of twee jaren later. Goed misschien heb ik gemakkelijk kletsen. Maar waarom de haast? Ik leid uit uw verhaal wellicht ten onrechte af dat dit uw eerste paard is dat u naar dit niveau brengt. Het lijkt mij logisch dat het wat langzamer gaat. U bent midden in een leerproces en dat nog eens versterkt door verandering van 'aanpak'. Ik denk dan ook dat u vooral meer geduld met uzelf moet hebben.
Babootje schreef:En de foto's van FCSA zie ik toch vooral in de context van zo'n evenement.
Je zie ruiters/amazones die zoveel "paard" onder zich hebben dat ze al blij zijn dat ze uberhaupt de ring rond komen. Heeft ook niets te maken met rijderij, maar met voorbrengen en wat dan graag gezien wordt is de expressieve kwaliteit van het paard en niet zozeer of het netjes wordt gereden.
Babootje schreef:Babootje schreef:En de foto's van FCSA zie ik toch vooral in de context van zo'n evenement.
Je zie ruiters/amazones die zoveel "paard" onder zich hebben dat ze al blij zijn dat ze uberhaupt de ring rond komen. Heeft ook niets te maken met rijderij, maar met voorbrengen en wat dan graag gezien wordt is de expressieve kwaliteit van het paard en niet zozeer of het netjes wordt gereden.
Excuus. Ik had hiermee andere foto's uit een ander topic (HK Brabant) in mijn hoofd.
Hier gaat het natuurlijk wel om het gereden zijn.