Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:30

Gaabje, op zich ben ik met je eens dat als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Elk paard is verschillend en vraagt een eigen aanpak.
Maar het voorwaarts voor nageeflijkheid is voor mij wel echt een basis uitgangspunt. Ga je bij een strak paard eerst aan nageeflijkheid werken dan leidt dit vaak tot een valse knik en dan ben je eigenlijk verder van huis. Voelt misschien wel beter, maar is het niet.

Zelfde geldt voor het werken aan loslaten in stap. Stap lijkt makkelijk/prettig om in te werken. Voelt voor ons als ruiter het meest makkelijk omdat je makkelijker zit, meer tijd hebt. Maar ook hier, schijn bedriegt. Stap is vanwege de 4-takt voor een paard de moeilijkste gang om echt in te werken. Vaak verliest een paard dat veel in stap gewerkt wordt de correcte 4-takt. Wordt lateraal of kort-lang. (Overigens weet ik dat de meningen over werken in stap erg verdeeld zijn. Dit is mijn mening en ervaring. Bij een paard dat nog niet lekker in draf en galop los in het lijf is blijf ik juist van de stap helemaal af)

Voor een paard dat zich zo vast houdt dat het echt niet naar voren kan, daar zou ik persoonlijk in eerste instantie even de dierenarts bij halen. Een paard is een bewegingsdier, als die niet naar voren kan zonder dat het aan de voorkant tegengehouden wordt, dan is er in mijn ogen wat mis.

Als het een kwestie is van niet naar voren willen of teveel tegenhouden, dan zou ik aan een contactteugel het paard eerst scherp aan de beenhulp maken en het lijf losmaken door gewoon veel voltes, slingeren, overgangen en als ie er aan toe is schakelingen. Pas als ie actief op zijn eigen benen wil lopen en is en los, dan heb je iets aan die voorkant te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:37

oji schreef:
Gaabje, op zich ben ik met je eens dat als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Elk paard is verschillend en vraagt een eigen aanpak.
Maar het voorwaarts voor nageeflijkheid is voor mij wel echt een basis uitgangspunt. Ga je bij een strak paard eerst aan nageeflijkheid werken dan leidt dit vaak tot een valse knik en dan ben je eigenlijk verder van huis. Voelt misschien wel beter, maar is het niet.

Zelfde geldt voor het werken aan loslaten in stap. Stap lijkt makkelijk/prettig om in te werken. Voelt voor ons als ruiter het meest makkelijk omdat je makkelijker zit, meer tijd hebt. Maar ook hier, schijn bedriegt. Stap is vanwege de 4-takt voor een paard de moeilijkste gang om echt in te werken. Vaak verliest een paard dat veel in stap gewerkt wordt de correcte 4-takt. Wordt lateraal of kort-lang. (Overigens weet ik dat de meningen over werken in stap erg verdeeld zijn. Dit is mijn mening en ervaring. Bij een paard dat nog niet lekker in draf en galop los in het lijf is blijf ik juist van de stap helemaal af)

Voor een paard dat zich zo vast houdt dat het echt niet naar voren kan, daar zou ik persoonlijk in eerste instantie even de dierenarts bij halen. Een paard is een bewegingsdier, als die niet naar voren kan zonder dat het aan de voorkant tegengehouden wordt, dan is er in mijn ogen wat mis.

Als het een kwestie is van niet naar voren willen of teveel tegenhouden, dan zou ik aan een contactteugel het paard eerst scherp aan de beenhulp maken en het lijf losmaken door gewoon veel voltes, slingeren, overgangen en als ie er aan toe is schakelingen. Pas als ie actief op zijn eigen benen wil lopen en is en los, dan heb je iets aan die voorkant te zoeken.

Fijne post oji, waar ik mij met mijn jonge paard goed in kan vinden. Met name in stap is ze soms wat gespannen en gaat dan lateraal stappen. Gewoon lekker voorwaarts draven (niet over haar tempo) op een licht teugelcontact, tussen 2 teugels en benen houden lost de spanning binnen 2 minuten op. Daarna is de stap geen probleem meer, als ik echter aan de voorkant ga zitten dan stapt ze binnen een paar meter weer lateraal. Ik doe eigenlijk niet veel in stap, behalve proberen om te kijken hoe ze het beste ontspant.

Yontheke

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:43

Ik wil ook graag even inbreken om te zeggen dat ik dit echt een nuttig en informatief topic vind dat aanzet tot nadenken waar je nu in hemelsnaam mee bezig bent als je op je paard zit.

Het heeft mij goed geholpen om meer na te denken over mijn manier van rijden, de opbouw van mijn trainingen en hoe ik het nu eigenlijk wil doen.

Ik kan voor de rest weinig nuttigs inbrengen want ik was hier voorheen niet zo mee bezig maar wilde dit toch even posten.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:45

Ik ken mensen die ook zeggen wat gaatje beschreef. Niet naar voren kunnen. Heb voor iemand gereden dus moest het op die manier. Ik vind het niet fijn. Eerst scherp aan de hulpen en dan pas die voorkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:04

Ik ben dan wel geïnteresseerd waarom dergelijke paarden niet naar voren kunnen? Dat lijkt mij toch een lichamelijk probleem?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-17 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:05

Bij dit paard was het spanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:08

suikermeisje schreef:
Bij dit paard was het spanning.

Oke, mijn paard heeft ook wel last van spanning, maar gelukkig niet in die mate dat ze niet vooruit kan.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:53

Mag ik inbreken in jullie topic?
Ik heb onmogelijk alles door genomen, maar ik heb wel wat dingen zitten lezen/filmpjes zitten te bekijken.

Dus ik wil iig mijn excuses maken als ik iets niet volledig heb begrepen, of dat ik mensen/paarden door elkaar haal.

Ik zit in mijn paarden'leven' momenteel ongelofelijk in tweestrijd en heb in juli vorig jaar besloten dat het roer om moet. Ik heb alles wat ik toen bereikt had met mijn huidige paard op een laag pitje gezet. Ik heb een myler level 2 bit gekocht, hannoveraans hoofdstel in gehangen en ik heb 6 maanden alleen maar rondjes gereden, hoofd hoog, tempo laag genoeg om te dragen. Ik reed toen al zzz dus dat was een heel moeilijk besluit.

Mijn paard is niet zo getalenteerd, kan niet zo expressief vanuit de schouder bewegen, heeft een iets stijl achterbeen en wil heel graag groot en traag lopen met de hakken richting staart (drukt graag rug weg)
Doordat de concurrentie op subtop niveau vaak 'betere' paarden heeft, heb ik geprobeerd dingen te forceren bij mijn paard die hij nooit aan heeft gekund.
Ik snoerde z'n neus dicht, trok de stang aan en hoopte op die manier dat ik mee kon draaien met de concurrentie. Uiteraard gaat dit niet en godzijdank kwam ik vrij snel tot zinnen.

Ik merk nu we een half jaar verder zijn dat hetgeen ik gedaan heb loont en we hebben nu de punten voor de LT.
Al mijn proeven worden gefilmd, omdat ik een ernstige vorm van minderwaardigheids complex heb :D
Voor mij is het echt heel leerzaam om mezelf terug te zien (en elke keer valt het gigantisch mee)

Mijn ultieme doel is om mijn springpaard aan de voorkant zo los en open te hebben, met ruggebruik uiteraard, dat hij achter onderbrengt en voor de maximale vrijheid heeft dat hij ook vanuit het voorbeen kan gaan bewegen. Gelukkig stel ik geen eisen aan mezelf en hem :D

Hij is 9 jaar dit jaar en heeft gewoonweg nog niet de juiste kracht om maximaal te dragen. Ik wil aan de hand beginnen met piafferen, eerst onbelast. Dat zal al zwaar genoeg voor hem zijn, gok ik.

Paardrijden is moeilijk, eerlijk en goed rijden is nog moeilijker

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:12

Wat is de 'tweestrijd' waar je nu nog mee zegt te zitten? En wat voor feedback zoek je?
Zo te lezen ben je namelijk al op de goede weg door met veel minder druk aan de voorkant naar een open, eerlijke aanleuning toe te rijden (ook fijn dat je die aansnoerneusriem eruit hebt gegooid!)
Wel zal het nog meer tijd kosten om van hieruit de draagkracht van je paard verder te ontwikkelen, hij moet hiervoor vanuit een andere spierbalans kracht gaan zetten dan hij in het verleden gewend was, en dat zul je zorgvuldig uit moeten bouwen. Dit zeg ik puur vanuit mijn kennis van biomechanica, met het rijden op lt niveau heb ik als IJslanderruiter geen ervaring.
Heb je op dit moment goede instructie?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:14

Hallo Kel, Ik heb uw bericht met interesse gelezen. U zult het nog vaker gaan lezen; U hoeft zich voor niets te verontschuldigen. Mijn hond Müsli heeft nog geen blaf-aanval gekregen dus met die zal het wel meevallen.
Uw verhaal herinnert mij aan hetgeen ik meegemaakt heb met de 'nagel aan mijn rijkunstige doodskist' Nimble. Op een bepaald moment heb ik het roer ook geheel omgegooid; van conventioneel naar meer consequent in de Franse stijl te rijden. Dat is een enorm succes geworden. Niet omdat het één beter is dan het ander, maar vooral omdat het een verrijking is. En juist die 'Franse aanpak' op Nimble perfect paste. Ook hij miste in hoge mate expressiviteit. Deze omwenteling heeft plaatsgevonden toen hij 14 was.
Het vroeg aanleren van de piaffe kan heel nuttig zijn bij een paard met een bewegingsapparaat ["Mijn paard is niet zo getalenteerd, kan niet zo expressief vanuit de schouder bewegen, heeft een iets stijl achterbeen en wil heel graag groot en traag lopen met de hakken richting staart (drukt graag rug weg) "] zoals u dat beschreven hebt.
U stelt geen specifieke vragen en voert geen kwesties aan ter discussie. Dat hoeft ook niet niet natuurlijk, maar dan rest mij slechts u heel veel succes te wensen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:31

Avanti schreef:
Askja ik voel linksom wel echt het ondertreden van het achterbeen. Als het niet zo is loopt ze ook niet meer in de goede buiging.
Om op het filmpje terug te komen ik geef gewoon druk met mijn binnenbeen op het sta moment. Voelt niet heel verkeerd of lastig.
Kadankovitch: moet de schouderbinnenwaarts eerst niet helemaal goed gaan voordat er met travers/renvers begonnen wordt?
Lijkt mij ook best lastig om aan te leren. Hoe doen jullie dan? Vanuit de volte lijkt mij dan nog het makkelijkst.

Sorry, ik had de vraag aan mij niet gezien. vandaar de late reactie.
Maar het antwoord op uw vraag is ; 'neen'. Zeker niet als het hier zo'n nuttig effect kan hebben. Tenminste ik ben pragmatisch in mijn toepassingen. Het paard in kwestie heeft de neiging aan de 'holle zijde' de buiging te gemakkelijk aan te bieden. Het als het ware een 'vergiftigd geschenk'. Immer daardoor is het nog meer in staat het teugelcontact van zich uit te onderbreken. Als renvers helpt om dit 'gebrek' sneller te herstellen, dan kom ik ook weer sneller in de gelegenheid om schouderbinnenwaarts op beide handen effectief gymnastiserend uit te voeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:42

Klinkt mij alsof je op de goede weg bent Kel.
Je kent de beperkingen van je paard en probeert er het maximale uit te halen. Aan de hand piaffe aanleren lijkt me een hele goede stap in de richting.
Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben is, of je de keuze van het roer om samen met je instructie hebt gemaakt of dat je ook andere instructie hebt gezocht.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:45

Gaabje schreef:
Ik vond de vraag van voorwaarts of nageeflijk heel interessant. Theoretisch en idealiter gezien zou ik ook altijd zeggen eerst voorwaarts en dan pas aan de nageeflijkheid werken, maar in de praktijk moet ik zeggen dat ik toch op een aantal paarden heb gezeten die zichzelf zo erg vasthielden dat ze uberhaupt niet voorwaarts konden al had ik het graag. De hulp kwam dan gewoon niet door. Dat werd dus een gemengde vorm van tegelijkertijd aan voorwaarts en 'nageeflijkheid' werken. Nageeflijkheid tussen aanhalingsteken, omdat het meer leren loslaten van de kaak en reageren op een halve ophouding was. Vooral in stap aan het loslaten werken, hielp goed om daarna in draf en eventueel galop ook makkelijker te kunnen corrigeren.
Ik weet niet of andere mensen deze ervaring ook hebben?
Soms heb ik in het rijden van die momenten van "gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat".

Inderdaad die aanpak kan enorm effectief zijn. Ik pas het regelmatig toe.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:47

Bedankt Askja en Kadankovitch voor beide jullie reactie. Ik stelde inderdaad geen vraag en voerde ook geen dicussie stof.

MCE had achter de schermen ook al gereageerd en van jullie allemaal kreeg ik complimenten over het feit dat ik onderging, realiseerde en veranderde.

Neemt niet weg dat het heel moeilijk is en dat het zeker niet altijd goed gaat.
Zoals mijn paard de herinneringen heeft aan voorgaande methode heb ik dat nog meer en val ik graag terug naar wat ik ken ipv naar wat ik wil.

Ik denk wel dat ik op het moment de juiste instructie heb, maar wat ik moeilijk vind is dat mijn instructrice mij in de lessen stimuleert het 'goede' te doen en dat zij als jury (GP-jury lid) wel nog de combinaties beloont waar er al meerdere foto's van voorbij zijn gekomen.

Als ik het oude beeldmateriaal van bv Anky terug kijk dan zie ik Bonfire, niet het meest voordelig gebouwde paard, met een losse neusriem de zwaarste oefeningen lopen. En als ik dan bedenk wat de jury leden nu willen zien, Bonfire zou nu niet scoren ben ik bang. Ik vergelijk mijn paard graag met Bonfire, iig wat betreft exterieur.

De 'tweestrijd' waar ik mee kamp is dus dat ik graag paard vriendelijk wil opleiden tot het hoogste niveau, maar dat de wereld om mij heen zo snel is nu. En als je niet een paard heb die op 6 jaar al veel expressie toont (en laten we dan maar zwijgen over dat een 6 jarige nog helemaal niet KAN dragen maar door zijn exterieur gewoon al berg op is) dat je dan heel vaak met 60% tevreden moet zijn, terwijl hetgeen het paard laat zien al wel 70% zou moeten zijn in vergelijking met zijn natuurlijke houding/beweging etc etc...

Ik ben niet perse een Anky fan hoor, maar puur als voorbeeld...

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:53

Babootje schreef:
Klinkt mij alsof je op de goede weg bent Kel.
Je kent de beperkingen van je paard en probeert er het maximale uit te halen. Aan de hand piaffe aanleren lijkt me een hele goede stap in de richting.
Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben is, of je de keuze van het roer om samen met je instructie hebt gemaakt of dat je ook andere instructie hebt gezocht.

Hier kan ik heel kort over zijn: de instructie die ik toen had had maar een visie. Eigenlijk paste ik niet in die visie, mijn paard bood alles aan op karakter (je wil je stal er mee vol, zo fijn) maar geen enkele gelegenheid werd onbenut gelaten om de 'tekortkomingen' van mijn paard te benadrukken.

Geblindeerd door het snelle leerproces bleef ik hier trainen, terwijl ik al heel lang niet blij was. Voelde allemaal zo moeizaam. Dus ik heb uiteindelijk mijn stal verlaten. Maar dit heeft heel lang geduurd voordat ik tot dit besef kwam....

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:56

@ Askja
Je hoeft jezelf niet te 'verontschuldigen' dat je op Ijslanders rijdt en geen niveau hebt.

De biomechanische kennis is veel meer waard dan rijerij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:59

Ik was er idd nieuwsgierig naar. Je ziet toch vaak dat het niet samen gaat, terwijl er zoveel te winnen is. Niet ieder paard past in dat "plaatje" en ik durf zelfs te stellen dat er voor ieder paard (en ruiter) te winnen is.
Ik heb ook op een stal gestaan waar men zei "we rijden volgens syteem zo-en=zo" en vonden zichzelf erg succesvol, terwijl er dagelijks met slof werd getraind. Niet mijn systeem dus..
Maar er zijn er wel die met jou samen op zoek gaan naar de beste benadering voor jouw paard. Dus vandaar mijn vraag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:05

En de foto's van FCSA zie ik toch vooral in de context van zo'n evenement.
Je zie ruiters/amazones die zoveel "paard" onder zich hebben dat ze al blij zijn dat ze uberhaupt de ring rond komen. Heeft ook niets te maken met rijderij, maar met voorbrengen en wat dan graag gezien wordt is de expressieve kwaliteit van het paard en niet zozeer of het netjes wordt gereden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:18

Kel2004 schreef:
De 'tweestrijd' waar ik mee kamp is dus dat ik graag paard vriendelijk wil opleiden tot het hoogste niveau, maar dat de wereld om mij heen zo snel is nu. En als je niet een paard heb die op 6 jaar al veel expressie toont (en laten we dan maar zwijgen over dat een 6 jarige nog helemaal niet KAN dragen maar door zijn exterieur gewoon al berg op is) dat je dan heel vaak met 60% tevreden moet zijn, terwijl hetgeen het paard laat zien al wel 70% zou moeten zijn in vergelijking met zijn natuurlijke houding/beweging etc etc...

Ik ben niet perse een Anky fan hoor, maar puur als voorbeeld...

Waarom zou het met '6' moeten gebeuren? Dan maar een of twee jaren later. Goed misschien heb ik gemakkelijk kletsen. Maar waarom de haast? Ik leid uit uw verhaal wellicht ten onrechte af dat dit uw eerste paard is dat u naar dit niveau brengt. Het lijkt mij logisch dat het wat langzamer gaat. U bent midden in een leerproces en dat nog eens versterkt door verandering van 'aanpak'. Ik denk dan ook dat u vooral meer geduld met uzelf moet hebben.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:44

Kadankovitch schreef:
Waarom zou het met '6' moeten gebeuren? Dan maar een of twee jaren later. Goed misschien heb ik gemakkelijk kletsen. Maar waarom de haast? Ik leid uit uw verhaal wellicht ten onrechte af dat dit uw eerste paard is dat u naar dit niveau brengt. Het lijkt mij logisch dat het wat langzamer gaat. U bent midden in een leerproces en dat nog eens versterkt door verandering van 'aanpak'. Ik denk dan ook dat u vooral meer geduld met uzelf moet hebben.

Excuus als Ik soms niet helemaal duidelijk ben hoor.
Ikzelf vind niet dat een paard dat op 6 jaar dat niveau moet lopen hoor. Ik ben ook helemaal niet bezig met handel, dus van mijn kant geen haast. Momenteel ben ik bezig met het tweede paard wat nu tot dit niveau is gekomen. Maar ik heb gaande weg gemerkt dat mensen snel zeggen: doe hem/haar toch weg. Duurt allemaal te lang met die opleiding. Alle mensen die je gedurende het opleiden tegen komt die met de huidige 'stroming' mee bewegen vinden dat het snel moet (uiteraar realiseer ik me nu, achteraf, dat ik deze mensen zelf om mij heen verzamelde want nu verzameling ik andere mensen om me heen die mijn huidige visie delen)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:04

Babootje schreef:
Je zie ruiters/amazones die zoveel "paard" onder zich hebben dat ze al blij zijn dat ze uberhaupt de ring rond komen. Heeft ook niets te maken met rijderij, maar met voorbrengen en wat dan graag gezien wordt is de expressieve kwaliteit van het paard en niet zozeer of het netjes wordt gereden.

Excuus. Ik had hiermee andere foto's uit een ander topic (HK Brabant) in mijn hoofd.
Hier gaat het natuurlijk wel om het gereden zijn.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:05

@ Kel
Ik denk dat wij het in grote lijnen eens zijn.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:23

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Excuus. Ik had hiermee andere foto's uit een ander topic (HK Brabant) in mijn hoofd.
Hier gaat het natuurlijk wel om het gereden zijn.

Ik kwam ergens een hele knappe foto van Lorenzo tegen, onder die Spanjaard. Mooie piaffe, gedragen, weinig stang gebruik, mooi op trens. Dit was tijdens het rijden op dag van aankomst, niet gevlochten, geen prestatie drang
En toen zag ik een dag later die foto's gemaakt in de proef := Is dat spanning? Verkeerde moment van fotograferen?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:25

Kadankovitch schreef:
@ Kel
Ik denk dat wij het in grote lijnen eens zijn.

Ik denk het ook.

Ik wil zo veel tegelijk zeggen dat ik misschien heel onsamenhangend over kom. mijn denken en typen zit duidelijk op een andere snelheid. Hoop dat de strekking wel over komt.

Leuk onderschrift!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:27

Kel, hoewel ik dus uit een andere discipline kom, herken ik mij wel in jouw verhaal. Het is helaas inherent aan de wedstrijdsport met paarden, ongeacht de discipline, dat de prestatie al snel gaat boven het belang van het paard. Als je wilt meedraaien in de sport vanuit een ideaal van je paard fijn en correct opleiden zonder haast, dan moet je soms behoorlijk sterk in je schoenen staan, want om je heen zie je ruiters die winnen zonder zo'n correcte basis. Dat zijn de handige ruiters die precies weten wat de jury graag wil zien. Zeker als die ruiters dan ook nog over betere paarden beschikken, en dus standaard hoger eindigen en de aandacht opeisen, is het best een uitdaging om daar niet gefrustreerd door te raken. Dat geldt in de dressuursport maar evengoed in de IJslander wedstrijdsport.
Zet de wedstrijden niet op de eerste plaats, ook al lijkt iedereen om je heen dat wel te doen, maar focus je op het zo fijn mogelijk ontwikkelen van je paard, fysiek en mentaal, en op de mooie momenten als je samen weer een stap verder bent gekomen. Zie de wedstrijden als een meetpunt, als een gelegenheid om je qua rijderij positief te onderscheiden, zonder je blind te staren op het resultaat. Zie het niet als doel op zich.
Zo probeer ik het zelf ook te benaderen, ik rij wel wedstrijden en wil daarin, als dat mogelijk is, ook graag doorgroeien naar het hoogste niveau, maar ik probeer het ook zo veel mogelijk te relativeren. Heel lastig, en zeker in het verleden ging me dat niet gemakkelijk af. Maar ach, al doende leert men ...