Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:55

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:00

Bedankt dat je de moeite neemt zulke filmpjes te plaatsen :)

Ik heb vandaag heel fijn gereden, voorwaartse is weer helemaal terug.
Stip heb ik ook weer voor het eerst in de bak gereden. Maar helaas voel ik nog wel een ritme verschil tussen links en recht. Nog niet helemaal goed dus. Ze duwt me in iedergeval niet meer extreem naar rechts. Toch nog maar voorlopig enkel buiten blijven rijden.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:10

Fijn sizzle dat ze weer voorwaarts is!

Ik heb gister weer les gehad sinds 3 maanden (me instructrice woont ver weg). Het ging echt super goed! Ze vond hem onwijs veel vooruit gegaan en ook positief veranderd in zijn bewegingen. Ook kan hij al veel meer aan qua oppakken dan toen. Dus ik moet niet meer te veel halsstrekken want dat is nu bevestigd, maar ook gaan oppakken in de werkhouding.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:28

Anne_sproet: wat fijn dat je meer kunt gaan oppakken. Succes!! Altijd goed om te weten dat je op de goede weg zit :)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:48

Bedankt milkberry! Zal binnenkort weer is iemand vragen om te filmen dan kan ik het hier plaatsen :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:30

Gister knollie even op de sure foot kussens gezet. Vandaag een bontje onder het zadel gegooid en toch weer gaan rijden. Duidelijk verschil!
Aantikken was meteen over. We hebben een heel stuk gedraafd in de diepe stretch en een paar passen galop in de stretch. Volgende week maandag komt de zadelmaker controleren.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:05

Komende weken of wellicht maandjes dochter maar es gaan overtuigen van het nut van neerwaarts, voorwaarts.
Kan het beste door haar zelf het verschil te laten voelen. ;-)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:30

Zou wel leuk zijn als je dat kon filmen :D

Dat soort dingen als in de filmpjes durf ik zelf nooit zo goed toe te passen. Jullie?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:56

Wat een mooie vooruitgangen lees ik.

Hier staat het even stil.
Niet vanwege het paard....

Maar...

Als je zelf niet 100% voelt, kun je je ook niet volledig over geven aan je paard.
En dat verdient je paard niet.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:04

Ik het gelezen dat het paard eerst in de stap vwnw moet lopen voordat er gedraaft wordt, maar als het paard nou veel makkelijker in draf de hals laat zakken kan ik daar dan niet mee beginnen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 12:14

Het moet bevestigd worden in stap en in draf.
Maakt niet uit hoe je er komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:17

Avanti schreef:
Ik het gelezen dat het paard eerst in de stap vwnw moet lopen voordat er gedraaft wordt, maar als het paard nou veel makkelijker in draf de hals laat zakken kan ik daar dan niet mee beginnen?

Voor mij is het paard de leidraad :)
Je kunt het paard het beste gemotiverrd houden door het hem eerst zo gemakkelijk mogenlijk te maken en vanuit daar verder.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:34

Dank u! Dan kan ik zo fijn verder gaan.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:21

Avanti schreef:
Dank u! Dan kan ik zo fijn verder gaan.

Een galopje tussendoor kan vaak geen kwaad. Zeer goed voor SI en lendengebied, de draf verbetert en ook weer de stap. Vaak komt dan het halsstrekken daarop volgend.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 22-09-15 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:27

Vandaag heb ik veel overgangen draf-galop-draf (ipv stap-galop-stap) gemaakt. Ik merkte dat hij in draf beter ging dragen en wanneer ik de overgang naar de draf wilde maken verzamelde hij echt in de galop :) hij wachtte op mijn hulp! Ik kan er in galop nu ook steeds vaker echt aan rijden.

Ik heb trouwens afgemeld voor de clinic van Will want van het weekend zijn we naar het bos geweest (40 min met de trailer), maar hij staat constant te friemelen op dat ding. Geen fijn idee als we dan 2x anderhalf uur onderweg zouden zijn.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:12

Dat is balen Starbreeze

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:13

Jeetje dat is zonde zeg.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:26

leerzame reactie's bij de opbouw naar L&L:

Hij zwalkt wat in stap...: yep :j klopt.
Wat gaat ie hard in draf: yep :j klopt.

Heerlijk deze opbouwfase van wederzijds vertrouwen in te mogen gaan, :P

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:43

Wat is het stil in het topic! Laten we er terug wat reactie in blazen :D

Met mijn eigen paardje lig ik wat even stil. Ons wedstrijdseizoen is 'mineur' afgelopen. De laatste wedstrijden liepen we tegen een aantal miscommunicaties aan. Nog maar eens de bevestiging dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Ondertussen is de tandarts geweest, de dierenarts ook maar die komt nog 3 maal terug. Aan de hand van zijn reacties, die eigenlijk best normaal zijn maar het is eerder voor 90% en aan het verhaal van de laatste keer osteopaat en zadelmaker denkt de DA dat hij nog steeds gevoelig is op de rugspieren en in het bekken gebied. Dat gaan we nu dus behandelen. Ook staat de osteopaat terug op de planning net zoals de bitfitter. Het worden dus drukke weken!

Ondertussen is een vriendin een weekje op vakantie en kreeg ik de vraag om hem wat bezig te houden op de grond (na al die verhalen kruip ik daar echt niet op, haha) ik werk veel aan de hand met mijn pony om hem in de juiste richting aan te moedigen, dit heb ik dan ook gedaan met dit paardje. Van een gespannen houding naar veel gelik, geknabbel en gebries tot een slapend paard als ik even babbelde. In amper 2 trainingssessie missie geslaagd, ontspanning :D nu verder uitbouwen naar een volwaardige trainingssessie.
Afbeelding
Afbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:56

Maandag komt bij mij de zadelmaker. Afgelopen week weer tegen gevechten aangelopen :(
Tijdens het stappen continu aantikken. In draf niet door willen lopen. In galop ineens omdraaien en op het hek afrennen.
Buiten de bak ohz wel normaal gedrag. Dus hij heeft een korte vakantie gehad. Morgen eens kijken of het weer gaat in de bak.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:22

En ik ben nog steeds twee keer per dag aan het stappen. Gisteren met chambon omdat hij door het slechte weer erg ritselig was. Hij schrok steeds van de spaterende eendjes, die er altijd zitten en waar hij nooit op reageert. Vandaag was hij weer de braafheid zelf

nog een klein weekje stappen en dan hoop ik weer op te mogen bouwen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:31

he wat zitten jullie paardjes allemaal in de lappenmand. :(:)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:53

Inderdaad, beterschap aan alle paardjes :(:)

Ik heb mij afgelopen zondag laten filmen. Heb een aantal weken les gehad, instructrice zei precies hetzelfde als wat Simpelman me al eerder vertelde: Houd eens contact! Dus daar hebben we de hele les aan gewerkt. Ik ben er nu zelf mee verder gegaan en besef me dat er nog heel veel werk aan de winkel is, omdat ik nog steeds contact verlies! Dit is het filmpje van zondag;

https://www.youtube.com/watch?v=3f1ru0YtapU

Ik ben dus nog lang niet bij het voorwaarts/neerwaarts, want het contact is nog niet bevestigd. Echter in stap, als ik hem lange teugel geef, zakt hij wel helemaal naar de grond en ik heb kleine momenten dat ik het contact dan ook weer iets kan herstellen.

Wat valt jullie op in het filmpje? Hebben jullie goede tips voor mij? *\o/*

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:58

Hier eigenlijk niets nieuws te melden :) hij 'doet het gewoon' haha. Galop raakt bevestigd en in draf lukt het steeds om grote passen te vragen in het lang en laag.

Afbeelding

Beterschap voor de lappenmandpaardjes!!
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 25-09-15 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:04

Bedankt voor de beterschapjes!!

Lollieloes: het begint al te komen :) ik vind contact houden ook erg moeilijk. Binnen de helft van de volte zijn mijn teugels weer een kilometer langer geworden.
Ik heb een vraag voor je. Drijf je bewust bij bijna iedere drafpas?