[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:57

Hihi, jonge paarden zijn best wel leuk! :P Ze leren je vooral héél erg veel! :D

Probeer eens te werken aan overgangen puur op je zit (& bij voorwaarts uiteraard been). Begin in stap, en terug naar halthouden op je zit. In het begin is dat nog even heel erg moeilijk! Maar uiteindelijk zal het beter en makkelijker gaan (en zelf word je hierdoor ook erg gecorrigeerd op je houding, want door voorover te vallen laat jij je paard juist harder gaan in plaats van terug te komen. Dat zal je ook gaan voelen).

Als het in stap naar halthouden goed gaat dan kun je dit ook van draf naar stap proberen en zo verder. Vervolgens kun je met terug komen op zit gaan 'spelen' met overgangen en schijn overgangen, door ze steeds sneller te maken (draf, paar passen terug / stap, en weer vlot weg draven). Je zal merken dat ze hierdoor lichter gaat worden in je hand (de druk zelf niet meer zo vergroot) en ook een stuk actiever gaat lopen.

Voordeel van die overgangen op zit is dat je zelf licht kunt blijven in je hand en zo voorkomt dat ze teveel in je hand gaat hangen. Als jij namelijk een hand aanbied waar ze heerlijk op kan gaan hangen dan zal ze dit ook (sneller) doen. Ook ga je merken dat ze meer bij je blijft. ;)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:09

Thanks! Overgangen hebben we ook als werkpunt meegekregen van m'n instructrice, en dat is ook precies het moeilijkste bij ons. Madam wilt alleen maar hard hard hard, dan wil ik overgang terug maken. Dat gaat dan niet, word ik boos, zij boos, allebei boos. En dan is er geen land meer te bezeilen met beide. Dit is inderdaad iets wat ik wil gaan oefenen en waar ik aan ga werken. Ook inderdaad voor mijn houding.
Gister ging de overgang draf - stap onwijs goed. Dus ik weet dat ze het kan, maar dat ik ook het geduld moet hebben.
Schijnovergangen kan ze ook al, begrijpt ze in ieder geval. Hebben we gister ook geoefend en daar reageert ze echt geweldig op :D

Nog een paar foto's van waar je ziet dat ik niet zo heel veel druk heb:
Klik 1
klik 2
klik 3
Dit zijn alleen niet onze beste momenten _O-

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:39

_Marinke_ schreef:
SETEFURII, wat een onwijs leuk paardje heb je daar zeg! Alleen ik vraag me af of jij zelf wel in je paard durft te vertrouwen? Ik vind jou namelijk best gespannen zitten. Durf je haar wel echt te rijden en vervolgens ook 'los' te laten (jezelf ontspannen, dat voelt al snel alsof je helemaal los laat)?

Probeer haar consequenter te gaan rijden, been = reactie zoals eerder ook al genoemd.
Als ze zich onttrekt, even een ophouding en zodra ze te diep komt met je been erbij. Wel van belang hierbij is dat je 'er tussen in' zelf een hele lichte hand aanbied zodat je paard ook een zachte aanleuning aan KAN nemen.
En o.a. voor de galop, probeer eens minder te doen.. Niet denken; "Oh help ik moet aanspringen, help ik krijg amper reactie, hup been erin!" Daardoor heb je de kans dat je je paard erg snel 'voorruit jaagt' in plaats van het netjes bij elkaar te houden en daar vanuit aan galopperen. Door eerst alleen met je zit aan te galopperen en evt. aangevuld met been houd je dat aanspringen al veel rustiger en meer van jou.
Zelfde geld voor de wendingen, denk (en werk) echt aan je stelling en buiging. Ze kijkt nu erg veel nog naar buiten en wil ook niet buigen om je binnenbeen.
Maar aan dit alles kan je pas werken als jij zelf ook ontspannen bent en het paard in jou kan vertrouwen, nu heb ik de indruk dat jullie allebei gespannen zijn en dat elkaar alleen maar versterkt. Dus eerst ontspanning!

Wat daar evt. wel een goede oefening voor is om eens aan de longeerlijn te gaan, met een goede longeur, evt. met een bijzetje en dan zelf aan je zit werken. Nog niet zo ver terug (vorige pagina denk ik?) heb ik een quote van Simpleman geplaatst waarin staat hoe je op het paard hoort te zitten. Als jij dat eens op je paard aan de longe stap voor stap probeert en dat verder uitbouwt tot de longeur niks meer hoeft te doen (die houd in de eerste keren het paard voor je aan het lopen, zodat jij je volledig op je zit en eigen ontspanning kan focussen), denk ik dat er al heel veel verbetering zichtbaar gaat zijn en ook het schrikkerige een heel stuk minder word.

Vind het knap overigens hoor dat je ondanks dat het allemaal best wel erg spannend is je toch zo'n proef door rijd!

Hartelijk bedankt voor het compliment! Het doel was eigenlijk veilig de baan doorkomen omdat ze zo'n bangerik is. En dat ging heel goed. Eigenlijk is dat ook een beetje schriktraining, niet? :') Vandaag wou ik werken met de puntjes die hier al stonden (consequenter rijden) en mevrouw vond de poort aan de piste ineens super eng omdat er iets anders stond dan normaal. Heel jammer natuurlijk want dan wil ik haar er langs krijgen en terwijl de ontspanning bewaren. Een hele opdracht! :)) Ik denk dat ik ook gespannen zit omdat ik bang was voor een reactie. Ik beloon haar ook rustig in het begin omdat ze zo braaf naast de jury bleef staan, dat heeft ze echt nodig.

In de wendingen krijg ik soms echt te weinig reactie op mijn been, dat probeer ik te verbeteren door de volte's te verkleinen en te vergroten. Ik heb ook het gevoel dat het inderdaad soms heel gedoseerd moet zijn (vnl teugelhulp), terwijl de reactie op de andere hulp echt te lang duurt (been). Een longeur kan zeker helpen, gaan we eens proberen :j

Bedankt voor de tips, we gaan deze zeker overleggen met de instructeur, deze zal ook nog goede tips hebben.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:08

Diertjec schreef:
Thanks! Overgangen hebben we ook als werkpunt meegekregen van m'n instructrice, en dat is ook precies het moeilijkste bij ons. Madam wilt alleen maar hard hard hard, dan wil ik overgang terug maken. Dat gaat dan niet, word ik boos, zij boos, allebei boos. En dan is er geen land meer te bezeilen met beide. Dit is inderdaad iets wat ik wil gaan oefenen en waar ik aan ga werken. Ook inderdaad voor mijn houding.
Gister ging de overgang draf - stap onwijs goed. Dus ik weet dat ze het kan, maar dat ik ook het geduld moet hebben.
Schijnovergangen kan ze ook al, begrijpt ze in ieder geval. Hebben we gister ook geoefend en daar reageert ze echt geweldig op :D

Klik 1
klik 2
klik 3

Ik heb ook al weer een hele tijd niet gereageerd, maar ik wil het graag weer oppakken! Vind het heel interessant zo te kijken naar de foto's en wat voor gevoel je ervan krijgt en hoe de ruiter het dan zelf voelt.

Als ik kijk naar de foto's van deze serie en de foto's van de vorige pagina, dan vind ik de laatste foto van deze serie eigenlijk het fijnst. Op de vorige pagina zie ik een paard wat compleet op de voorhand valt, wat je ziet aan de takt. Bijvoorbeeld op de tweede foto: het voorbeen staat nog aan de grond terwijl het diagonale achterbeen al van de grond is. Hier is dus geen fijne verbinding van achter naar voren en ik denk dat daar ook een groot deel van het balans probleem vandaan komt, ze gaat alleen maar harder omdat ze haar balans hierin niet kan vinden. Ze loopt hier te diep. Ik denk dat je dit paard beter helemaal eruit kunt hebben, zoals je op de eerste twee foto's ziet en van daaruit de balans laten vinden, zodat ze weer je hand kan opzoeken.
Op de derde foto uit de quote zie ik een paard wat wel in balans is, de takt is goed, ik zie een ondertredend achterbeen. Uiteraard nog spanning in de onderhals, maar dat is ook moeilijk. Daar haalt ze haar balans uit. Daarnaast zie ik haar oren op gelijke hoogte en geconcentreerd op jou. Volgens mij heb je haar daar redelijk goed op twee teugels en tussen twee benen.
Ik vind eigenlijk je houding nog meevallen, vooral vooruit kijken zal je helpen haar meer van de voorhand af te krijgen. Ik zie wel een hele vriendelijke hand, die je vaak open hebt.
Eigenlijk is de tip die ik je dus mee wil geven: probeer je niet te focussen op de hoofd/halshouding. Ga aan de slag met tempocontrole, wat je al aan het doen bent en houdt haar lekker bezig, voltes, slangenvoltes, op de binnenhoefslag rijden, zodat ze haar balans onder het zadel kan vinden. Die ontspanning en dat hoofd krijg je dan denk ik vanzelf, want je hebt volgens mij een hand waar ze wel op kan vertrouwen.

Ik ben benieuwd wat anderen zien en of jullie het met me eens zijn!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:19

xxliene schreef:
Ik lees al een tijdje mee, maar ik vind het nog wel moeilijk om ontspanning er in te rijden (ik rij ook alleen manege paarden).

Hier is een foto van mij en een manegepaard een tijdje geleden.

[ Afbeelding ]

Is dit een goed begin of doe ik iets totaal fout?

Ik denk niet dat jij iets heel fout doet. Ik zie een paard wat zijn lijf vastzet en compleet op de voorhand valt, maar dat is ook niet onlogisch bij een manegepaard. Dat op de voorhand zie je aan het feit dat het voorbeen nog op de grond staat terwijl het achterbeen al van de grond is en de hoek tussen de voorbenen groter is dan de hoek tussen de achterbenen. Hield dit paard toevallig de linkerteugel een beetje vast? Dat is iets wat ik me afvraag.
Ik zou bij dit paard niet een te hoog tempo rijden en veel figuren. Buig hem iets meer in zonder star te worden in je hand.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:20

Thanks, vind ik een erg leuk commentaar. Kan me er ook heel goed in vinden.
Ik probeer haar zelf de ontspanning te laten vinden, dus wanneer zij naar beneden wilt lopen, helemaal prima. Wilt ze met d'r kop in de lucht, ook prima. Maar dan moet ze nog wel luisteren.
Ik moet haar inderdaad bezig houden, anders gaat ze zich vervelen. Ik probeer haar nu veel voltes, slangevoltes, voltes 10 meter/15 meter, van hand veranderen etc te laten maken/doen. Tempowisselingen probeer ik ook mee te nemen, maar hier kregen (krijgen) we altijd ruzie mee. Maar ik denk dat we hier doorheen moeten.

Nogmaals bedankt! Ik ga er mee aan de slag, en hoop over een tijdje een mooie vooruitgang te kunnen plaatsen :D

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:24

Diertjec schreef:
Thanks, vind ik een erg leuk commentaar. Kan me er ook heel goed in vinden.
Ik probeer haar zelf de ontspanning te laten vinden, dus wanneer zij naar beneden wilt lopen, helemaal prima. Wilt ze met d'r kop in de lucht, ook prima. Maar dan moet ze nog wel luisteren.
Ik moet haar inderdaad bezig houden, anders gaat ze zich vervelen. Ik probeer haar nu veel voltes, slangevoltes, voltes 10 meter/15 meter, van hand veranderen etc te laten maken/doen. Tempowisselingen probeer ik ook mee te nemen, maar hier kregen (krijgen) we altijd ruzie mee. Maar ik denk dat we hier doorheen moeten.

Nogmaals bedankt! Ik ga er mee aan de slag, en hoop over een tijdje een mooie vooruitgang te kunnen plaatsen :D

Ik herken het, het is altijd moeilijk een balans te vinden tussen een grens stellen voor het paard, tot hier en niet verder, of dingen gaan afdwingen die die misschien moeilijk vindt of die niet mogelijk zijn (door jezelf of voor het paard). Zolang je er zelf over nadenkt komt het goed. Volgens mij ben je heel bewust bezig, dus ik denk dat jullie wel vooruitgang gaan boeken! houd ons op de hoogte!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 11:33

Diertjec, ik denk dat je om te beginnen eerst 1 a 2 gaatjes langer moet gaan rijden.. Je zit in stoelzit, en daardoor val je ook sneller voorover. Ik weet hoe het is, want ik had het ook behoorlijk. Heb stukje bij beetje mijn beugels langer gemaakt, en ze zijn nu pas na ik denk zeker een jaar a 2 jaar pas op de juiste lengte. Probeer zelf eerst te ontspannen in je lichaam, dan kan je paard ook ontspannen. Denk niet dat we echt kunnen oordelen over je paard. Voor een paard dat 6 maanden ohz loopt, vind ik het er netjes uitzien. Alleen kan het netter als jij wat aan je houding doet. :j

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:44

Thanks! Als ik langer ga zitten, dan heb ik geen steun meer aan het zadel. Het is een springzadel en zit nu op 'dressuur' lengte. Als ik langer zit, gaan m'n benen alle kanten op hahah

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:08

Diertjec schreef:

Klik 1
klik 2
klik 3

Als eerste vraag; waarom vind je die laatste foto niet 1 van jullie beste momenten? Wat zie je zelf op die foto? :)

V.w.b. die overgangen, ik denk dat er bij jou al dingen verkeerd gaan waardoor je naar het paard toe tegenstrijdige signalen afgeeft. Ik zei het al, als jij bijvoorbeeld voorover gaat zitten zal je paard alleen maar harder gaan. ;)

Probeer wel echt in je achterhoofd te houden dat je geen gevecht aan moet gaan met je paard, dat win je namelijk toch never nooit niet en voor het wederzijdse vertrouwen levert dat ook niet veel goeds op. Als het echt niet wil en jij ook je geduld dreigt te verliezen, stap er dan maar af.. Of ga even stappen aan een lange teugel.

Het klopt overigens wel hoor dat ze van schijn overgangen echt super fijn worden! :P
Maar let er wel op dat je altijd nog verder terug kunt schakelen tot ze helemaal terug komt, sommige paarden willen als je veel schijn overgangen hebt geoefend daar nog wel is in blijven hangen. Opletten dat je goed consequent blijft dus en veel afwisselen! :P

Overigens denk ik niet dat je veel langer moet gaan zitten in dit zadel, het zadel lijkt ook een beetje aan de grote kant voor jou. Let er wel op dat je je been echt lang houd, knie naar beneden, hakken uitdrukken en niet vanuit je enkels lichtrijden maar vanuit je knie. ;)

Verder eens met Gaabje! Houd ons op de hoogte hè..! :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 14:11

Diertjec schreef:
Thanks! Als ik langer ga zitten, dan heb ik geen steun meer aan het zadel. Het is een springzadel en zit nu op 'dressuur' lengte. Als ik langer zit, gaan m'n benen alle kanten op hahah

Ahh ik had niet gezien dat het een springzadel was :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:12

SETEFURII schreef:
_Marinke_ schreef:
SETEFURII, wat een onwijs leuk paardje heb je daar zeg! Alleen ik vraag me af of jij zelf wel in je paard durft te vertrouwen? Ik vind jou namelijk best gespannen zitten. Durf je haar wel echt te rijden en vervolgens ook 'los' te laten (jezelf ontspannen, dat voelt al snel alsof je helemaal los laat)?

Probeer haar consequenter te gaan rijden, been = reactie zoals eerder ook al genoemd.
Als ze zich onttrekt, even een ophouding en zodra ze te diep komt met je been erbij. Wel van belang hierbij is dat je 'er tussen in' zelf een hele lichte hand aanbied zodat je paard ook een zachte aanleuning aan KAN nemen.
En o.a. voor de galop, probeer eens minder te doen.. Niet denken; "Oh help ik moet aanspringen, help ik krijg amper reactie, hup been erin!" Daardoor heb je de kans dat je je paard erg snel 'voorruit jaagt' in plaats van het netjes bij elkaar te houden en daar vanuit aan galopperen. Door eerst alleen met je zit aan te galopperen en evt. aangevuld met been houd je dat aanspringen al veel rustiger en meer van jou.
Zelfde geld voor de wendingen, denk (en werk) echt aan je stelling en buiging. Ze kijkt nu erg veel nog naar buiten en wil ook niet buigen om je binnenbeen.
Maar aan dit alles kan je pas werken als jij zelf ook ontspannen bent en het paard in jou kan vertrouwen, nu heb ik de indruk dat jullie allebei gespannen zijn en dat elkaar alleen maar versterkt. Dus eerst ontspanning!

Wat daar evt. wel een goede oefening voor is om eens aan de longeerlijn te gaan, met een goede longeur, evt. met een bijzetje en dan zelf aan je zit werken. Nog niet zo ver terug (vorige pagina denk ik?) heb ik een quote van Simpleman geplaatst waarin staat hoe je op het paard hoort te zitten. Als jij dat eens op je paard aan de longe stap voor stap probeert en dat verder uitbouwt tot de longeur niks meer hoeft te doen (die houd in de eerste keren het paard voor je aan het lopen, zodat jij je volledig op je zit en eigen ontspanning kan focussen), denk ik dat er al heel veel verbetering zichtbaar gaat zijn en ook het schrikkerige een heel stuk minder word.

Vind het knap overigens hoor dat je ondanks dat het allemaal best wel erg spannend is je toch zo'n proef door rijd!

Hartelijk bedankt voor het compliment! Het doel was eigenlijk veilig de baan doorkomen omdat ze zo'n bangerik is. En dat ging heel goed. Eigenlijk is dat ook een beetje schriktraining, niet? :') Vandaag wou ik werken met de puntjes die hier al stonden (consequenter rijden) en mevrouw vond de poort aan de piste ineens super eng omdat er iets anders stond dan normaal. Heel jammer natuurlijk want dan wil ik haar er langs krijgen en terwijl de ontspanning bewaren. Een hele opdracht! :)) Ik denk dat ik ook gespannen zit omdat ik bang was voor een reactie. Ik beloon haar ook rustig in het begin omdat ze zo braaf naast de jury bleef staan, dat heeft ze echt nodig.

In de wendingen krijg ik soms echt te weinig reactie op mijn been, dat probeer ik te verbeteren door de volte's te verkleinen en te vergroten. Ik heb ook het gevoel dat het inderdaad soms heel gedoseerd moet zijn (vnl teugelhulp), terwijl de reactie op de andere hulp echt te lang duurt (been). Een longeur kan zeker helpen, gaan we eens proberen :j

Bedankt voor de tips, we gaan deze zeker overleggen met de instructeur, deze zal ook nog goede tips hebben.

Fijn om te horen! :D
En dan heb jij je doel toch dik voldoende gehaald! Blij zijn en trots zijn mag dan ook best hoor!!! *\o/* :D :D :D

Kijk deze filmpjes eens, zie je hoe de ruiter de spanning in het paard oplost? :)
https://www.youtube.com/watch?v=L8xN8qA76CU

https://www.youtube.com/watch?v=nAT5_CeW4xI

-------

Ik ben erg benieuwd hoe het over een tijdje met jullie gaat overigens! :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:21

_Marinke_ schreef:
Fijn om te horen! :D
En dan heb jij je doel toch dik voldoende gehaald! Blij zijn en trots zijn mag dan ook best hoor!!! *\o/* :D :D :D

Kijk deze filmpjes eens, zie je hoe de ruiter de spanning in het paard oplost? :)
https://www.youtube.com/watch?v=L8xN8qA76CU

https://www.youtube.com/watch?v=nAT5_CeW4xI

-------

Ik ben erg benieuwd hoe het over een tijdje met jullie gaat overigens! :)

Sorry dat ik dit topic zo binnenval (ben een meelezer), maar die filmpjes zijn toch meer een voorbeeld van hoe het niet moet? Ik zie een ruiter die echt overduidelijk zagende bewegingen maakt een dat vrijwel de hele tijd gezien het link-rechts knikkende hoofd van het paard... Zo'n los-vast verbinding kan nooit prettig zijn en voor het paard een goede basis geven de hand op te zoeken en te volgen. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:52

Ik ben normaal ook alleen een meelezer (ga nog wel eens foto's plaatsen, maar rij nu altijd in de avond, dus voor foto's is t nu nog te donker..) maar ik vind t juist een hele fijne ruiter. (in de filmpjes van Marinka)
Als het paard schrikt van zn eigen schaduw, houdt ze hem wel bij zich en blijft zelf rustig, maar zodra hij weer in t goede tempo loopt, laat ze meer los en rijdt ze verder alsof er niets is gebeurd.
Wat ik verder zie dat als t paard zich druk maakt in stap, de buitenteugel even extra wordt aangenomen, zodra de rust er weer is, wordt teugel weer los gelaten. Zo bouwt de spanning niet op.
Die los-vast verbinding komt door t paard. Ik zie nergens zagende bewegingen, alleen een teugel die wordt aangenomen. Paard houdt zich eerst wat stug en dan krijg je dat los-vast beeld. Zodra t paard de teugel accepteerd, is er een fijne verbinding.
Paard heeft af en toe spanningsmomentjes maar door de rustige benadering van de ruiter en op het juiste moment loslaten, blijft t daarbij.
Loslaten is moeilijk, maar als jij geen ontspanning aan je paard geeft, kan je paard dat nooit aan jou geven.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:25

Juist Belmera, jou laatste twee zinnen dat wou ik laten zien met deze filmpjes (kwam ze overigens in een ander topic tegen..) ;)

Ik vind het een heel mooi voorbeeld van hoe je een jong en/of onervaren paard, die zelf toch ook best nog wel eens wat spanning opbouwt en van alles ziet toch met heel veel rust kan rijden. Overigens ben ik van mening dat dit niet in de basis mag ontbreken, hier kun je ALTIJD op terug vallen als je in de verdere opleiding ergens tegen aan loopt of wanneer het paard te gespannen word. Er word in deze filmpjes eens niet direct aan de teugels getrokken echter zouden veel juist zeggen dat de teugels veel te los zijn (wat ik snap), de ruiter bied juist een zachte contact teugel aan en als het paard er te ver erachter komt rijd ze hem wat voorwaarts komt ie er tegen in voelt ie wat meer druk in de mond. Zodra het paard zelf aanleuning aan neemt zie je ook een mooie constante verbinding.

xxliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:47

Gaabje schreef:
xxliene schreef:
Ik lees al een tijdje mee, maar ik vind het nog wel moeilijk om ontspanning er in te rijden (ik rij ook alleen manege paarden).

Hier is een foto van mij en een manegepaard een tijdje geleden.

[ Afbeelding ]

Is dit een goed begin of doe ik iets totaal fout?

Ik denk niet dat jij iets heel fout doet. Ik zie een paard wat zijn lijf vastzet en compleet op de voorhand valt, maar dat is ook niet onlogisch bij een manegepaard. Dat op de voorhand zie je aan het feit dat het voorbeen nog op de grond staat terwijl het achterbeen al van de grond is en de hoek tussen de voorbenen groter is dan de hoek tussen de achterbenen. Hield dit paard toevallig de linkerteugel een beetje vast? Dat is iets wat ik me afvraag.
Ik zou bij dit paard niet een te hoog tempo rijden en veel figuren. Buig hem iets meer in zonder star te worden in je hand.

Wat is precies de linkerteugel vasthouden?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:28

xxliene schreef:
Gaabje schreef:

Wat is precies de linkerteugel vasthouden?

Heb je daar zwaarder contact/trekt ie daar een beetje aan?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:14

_Marinke_ schreef:
Diertjec schreef:

Klik 1
klik 2
klik 3

Als eerste vraag; waarom vind je die laatste foto niet 1 van jullie beste momenten? Wat zie je zelf op die foto? :)

V.w.b. die overgangen, ik denk dat er bij jou al dingen verkeerd gaan waardoor je naar het paard toe tegenstrijdige signalen afgeeft. Ik zei het al, als jij bijvoorbeeld voorover gaat zitten zal je paard alleen maar harder gaan. ;)

Probeer wel echt in je achterhoofd te houden dat je geen gevecht aan moet gaan met je paard, dat win je namelijk toch never nooit niet en voor het wederzijdse vertrouwen levert dat ook niet veel goeds op. Als het echt niet wil en jij ook je geduld dreigt te verliezen, stap er dan maar af.. Of ga even stappen aan een lange teugel.

Het klopt overigens wel hoor dat ze van schijn overgangen echt super fijn worden! :P
Maar let er wel op dat je altijd nog verder terug kunt schakelen tot ze helemaal terug komt, sommige paarden willen als je veel schijn overgangen hebt geoefend daar nog wel is in blijven hangen. Opletten dat je goed consequent blijft dus en veel afwisselen! :P

Overigens denk ik niet dat je veel langer moet gaan zitten in dit zadel, het zadel lijkt ook een beetje aan de grote kant voor jou. Let er wel op dat je je been echt lang houd, knie naar beneden, hakken uitdrukken en niet vanuit je enkels lichtrijden maar vanuit je knie. ;)

Verder eens met Gaabje! Houd ons op de hoogte hè..! :D

Naar mijn idee loopt ze juist wat gespannen op die foto. Haha.

Dat gevecht ga ik met haar zeker niet winnen, dat heb ik (jammer genoeg) al wel eens meegemaakt. Als ik inderdaad mijn geduld verlies, dan ga ik wat anders doen, wat wel goed gaat. Daarna gaan we pas weer verder met wat minder goed ging. Gelukkig ken ik mezelf goed genoeg, om te weten dat ik (wij) niet op zo'n moment door moeten gaan, krijgen we alleen maar meer ruzie van, wat ik ook niet wil.
Zadel zou opzich een halve inch kleiner kunnen, maar ik heb dit zadel nu net 2 maanden, dus ga nog maar even niet een ander aanschaffen. Het belangrijkste voor mij is, is dat het zadel goed ligt op m'n paard. Ik pas er nog in, alleen voor het mooie is hij wat te groot.

Thanks voor de tips, ik ga ze meenemen!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 01:04

Oke ik kom dit topic even binnenvallen :') Ik hoop dat jullie filmpjes ook willen beoordelen want ik ben heel erg benieuwd.
Het zijn filmpjes van een les van dinsdagavond met mijn verzorgfjord Winston. Mijn voornaamste probleem met hem is dat we allebei sterk zijn op rechts, en allebei moeilijk loslaten op rechts.

Ook moet ik mijn teugels korter pakken en meer achterover zitten, maar daar werk ik aan. Wees eerlijk, maar vertel me dan ook hoe ik dingen moet verbeteren.

Begin van de les:

En het einde:

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:38

Ik ga een poging wagen, maar ben niet zeker of ik het 100% juist heb.

In 't begin vind ik je fjord erg gespannen, maar dat vloeit wel af na een tijdje. Echter vind ik hem op het einde nogal hangerig. Kan dat? Ik vind het tempo ook iets te vlot met het draven, waardoor het lijkt dat die zijn passen niet afmaakt en geen zweefmoment heeft. Dus ik zou een klein beetje tempo terug nemen, zodat die de passen wat beter kan afmaken ipv te 'rennen'. Over de diagonaal van de linkerhand naar de rechterhand komt hij omhoog, heeft hij weinig balans?

Als iemand me kan verbeteren is dat welkom! :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:00

SETEFURII schreef:
Ik ga een poging wagen, maar ben niet zeker of ik het 100% juist heb.

In 't begin vind ik je fjord erg gespannen, maar dat vloeit wel af na een tijdje. Echter vind ik hem op het einde nogal hangerig. Kan dat? Ik vind het tempo ook iets te vlot met het draven, waardoor het lijkt dat die zijn passen niet afmaakt en geen zweefmoment heeft. Dus ik zou een klein beetje tempo terug nemen, zodat die de passen wat beter kan afmaken ipv te 'rennen'. Over de diagonaal van de linkerhand naar de rechterhand komt hij omhoog, heeft hij weinig balans?

Als iemand me kan verbeteren is dat welkom! :j

Hij loopt altijd erg kort in het begin inderdaad, echt gespannen voel ik niet echt eerlijk gezegd. Hij word wel zwaar in de hand, maar dat is ook niet altijd zeg maar. Hij was vooral erg sterk in de les, vooral op rechts.
Grappig dat je het tempo te vlot vind, Winston is juist een paard dat vaak niet doorloopt en lastig actief te krijgen :P

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:09

Je basis probleem is de gymnastische ontwikkeling van je paard.
Hij heeft niet voldoende kracht en energie, hij is niet voorwaarts.

Blijf van zijn hoofd af, rijdt hem "voorwaarts voor je uit", alleen maar aan een contactteugel.
Je moet doorlopend het gevoel hebben dat hij onder-voor je uit komt, zoals een motorfiets die sterk optrekt, maar zonder de ontspanning kwijt te raken.
Regelmatig 20 minuten longeren in een actief tempo helpt daar ook bij.
Neem een paar maanden om dat te verbeteren, vergeet de rest.

De andere ruiters in de les zijn een toonvoorbeeld van hoe het niet moet, niet ontspannen, weggedrukte rug en meestal diep achter de loodlijn in de krul.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:19

Het valt mij op dat je heel streng bent met je handen. Je geeft knijpjes volgens mij, waar hij soms weer tegendruk op geeft door zn neus vooruit te steken. Je doet je handen laag, zet ze vast zodat hij naar beneden gaat, als hij beneden is met zijn hoofd doe je je handen weer omhoog en blijf je hem vasthouden. Maar wat we eigenlijk willen bereiken is juist losgelatenheid. Ik zou zeggen, lekker overgangen en figuren zodat hij wat losser en actiever wordt en wat lang en laag, zodat hij wat kan stretchen. Erg leuke pony trouwens! Succes :)
Anderen, verbeter me als ik wat fout zeg alsjeblieft :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 00:00

Wil even inhaken op Simpelman en juliedo.
Simpelman zegt; blijf van zijn hoofd af. (Idd de basis)
Juliedo zegt: je geeft knijpjes.

Zacht spelen is niet erg, maar ik zie een ruiter die echt heel streng is in de hand. Niet alleen rechts maar ook links. Komt je paard wat omhoog met z'n hoofd, trek Marjoow, behoorlijk aan die binnenteugel waardoor je paard weer 'inknikt'. Komt dus niet voort uit ontspanning maar uit 'trekken' en kracht. Laat de kracht voor wat het is en ga rijden. Gewoon lekker rijden. Verder ga ik met Juliedo mee. Overgangen, figuren, ontspannen over de rug.. Lekker losjes.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:47

Diertjec schreef:
Naar mijn idee loopt ze juist wat gespannen op die foto. Haha.

Dat gevecht ga ik met haar zeker niet winnen, dat heb ik (jammer genoeg) al wel eens meegemaakt. Als ik inderdaad mijn geduld verlies, dan ga ik wat anders doen, wat wel goed gaat. Daarna gaan we pas weer verder met wat minder goed ging. Gelukkig ken ik mezelf goed genoeg, om te weten dat ik (wij) niet op zo'n moment door moeten gaan, krijgen we alleen maar meer ruzie van, wat ik ook niet wil.
Zadel zou opzich een halve inch kleiner kunnen, maar ik heb dit zadel nu net 2 maanden, dus ga nog maar even niet een ander aanschaffen. Het belangrijkste voor mij is, is dat het zadel goed ligt op m'n paard. Ik pas er nog in, alleen voor het mooie is hij wat te groot.

Thanks voor de tips, ik ga ze meenemen!

Ik denk dat je in je hoofd goed onderscheid moet maken in gespannen door stress (á la steeds harder willen lopen door een bepaalde mate (kan heel weinig, maar ook heel veel zijn) van angst/ongemak) óf door stijve spieren (niet willen buigen of ronder worden, omdat paard "het makkelijker vindt" (dat is natuurlijk relatief, er kan ook een reden zijn zoals bijvoorbeeld een ruiter die steeds uit balans is, of een niet passend zadel, of een ruiter die harde hulpen geeft waardoor paard zichzelf er tegen probeert te "beschermen" (hebben veel managepaarden en in de knik getrokken paarden, dit zou je eigenlijk ook gespannen door stress kunnen noemen)) om bepaalde spieren strak te houden en bepaalde spieren niet te gebruiken).
Mijn strategie zou zijn dat je allereerst rust in het koppie moet krijgen (dus geen stress door angst of ongemak) en vervolgens er aan werken dat je paard zijn automatische-piloot-vaste-spieren loslaat (bv onderhals- en rugspieren) en automatische-piloot-losse-spieren aanspant (bv buikspieren). Dus als ze door stress steeds sneller gaat lopen: kijken waar angst/ongemak vandaan komt en dat verhelpen. Vna jouw foto's en verhaal krijg ik namelijk de indruk dat je met echt losse teugels geen constant tempo kan rijden (alleen maar steeds harder)? Ik vind haar op de foto's namelijk of geforceerd op normaal tempo lopen, of geforceerd toch nog te hard tempo, of niet-geforceerd, maar stijf en te hard, of niet-geforceerd, maar stijf. Zie jij welke "status" ik bij welke foto zie?
Ik zou vervolgens meer gaan oefenen om met je houding terug te rijden in tempo. Je mist volgens mij door tempocontrole net een stukje echte nagevelijkheid.