_Marinke_ schreef:SETEFURII, wat een onwijs leuk paardje heb je daar zeg! Alleen ik vraag me af of jij zelf wel in je paard durft te vertrouwen? Ik vind jou namelijk best gespannen zitten. Durf je haar wel echt te rijden en vervolgens ook 'los' te laten (jezelf ontspannen, dat voelt al snel alsof je helemaal los laat)?
Probeer haar consequenter te gaan rijden, been = reactie zoals eerder ook al genoemd.
Als ze zich onttrekt, even een ophouding en zodra ze te diep komt met je been erbij. Wel van belang hierbij is dat je 'er tussen in' zelf een hele lichte hand aanbied zodat je paard ook een zachte aanleuning aan KAN nemen.
En o.a. voor de galop, probeer eens minder te doen.. Niet denken; "Oh help ik moet aanspringen, help ik krijg amper reactie, hup been erin!" Daardoor heb je de kans dat je je paard erg snel 'voorruit jaagt' in plaats van het netjes bij elkaar te houden en daar vanuit aan galopperen. Door eerst alleen met je zit aan te galopperen en evt. aangevuld met been houd je dat aanspringen al veel rustiger en meer van jou.
Zelfde geld voor de wendingen, denk (en werk) echt aan je stelling en buiging. Ze kijkt nu erg veel nog naar buiten en wil ook niet buigen om je binnenbeen.
Maar aan dit alles kan je pas werken als jij zelf ook ontspannen bent en het paard in jou kan vertrouwen, nu heb ik de indruk dat jullie allebei gespannen zijn en dat elkaar alleen maar versterkt. Dus eerst ontspanning!
Wat daar evt. wel een goede oefening voor is om eens aan de longeerlijn te gaan, met een goede longeur, evt. met een bijzetje en dan zelf aan je zit werken. Nog niet zo ver terug (vorige pagina denk ik?) heb ik een quote van Simpleman geplaatst waarin staat hoe je op het paard hoort te zitten. Als jij dat eens op je paard aan de longe stap voor stap probeert en dat verder uitbouwt tot de longeur niks meer hoeft te doen (die houd in de eerste keren het paard voor je aan het lopen, zodat jij je volledig op je zit en eigen ontspanning kan focussen), denk ik dat er al heel veel verbetering zichtbaar gaat zijn en ook het schrikkerige een heel stuk minder word.
Vind het knap overigens hoor dat je ondanks dat het allemaal best wel erg spannend is je toch zo'n proef door rijd!
Hartelijk bedankt voor het compliment! Het doel was eigenlijk veilig de baan doorkomen omdat ze zo'n bangerik is. En dat ging heel goed. Eigenlijk is dat ook een beetje schriktraining, niet?

Vandaag wou ik werken met de puntjes die hier al stonden (consequenter rijden) en mevrouw vond de poort aan de piste ineens super eng omdat er iets anders stond dan normaal. Heel jammer natuurlijk want dan wil ik haar er langs krijgen en terwijl de ontspanning bewaren. Een hele opdracht!

Ik denk dat ik ook gespannen zit omdat ik bang was voor een reactie. Ik beloon haar ook rustig in het begin omdat ze zo braaf naast de jury bleef staan, dat heeft ze echt nodig.
In de wendingen krijg ik soms echt te weinig reactie op mijn been, dat probeer ik te verbeteren door de volte's te verkleinen en te vergroten. Ik heb ook het gevoel dat het inderdaad soms heel gedoseerd moet zijn (vnl teugelhulp), terwijl de reactie op de andere hulp echt te lang duurt (been). Een longeur kan zeker helpen, gaan we eens proberen

Bedankt voor de tips, we gaan deze zeker overleggen met de instructeur, deze zal ook nog goede tips hebben.