Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:50

loriene: soms zijn het gewoon de punten die beoordeeld worden ipv een algeheel beeld.
Thuis gaat het beter en ook mijn punten vielen meestal mee. Maar om nu te zeggen dat de meeste jury's het niet kunnen zien, vind ik ver gaan. Met schrijven ook wel meegemaakt dat een jury minder tevreden was, maar er geen lage punten voor kon geven.
Dat sommige mindere ruiters hoger staan dan je zou verwachten, zal altijd wel zo blijven... zolang de meeste maar wel goed staan...
Om een goed gereden paard kan niemand heen en zal uiteindelijk zeker wel beloont worden. Het begint idd bij jezelf.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 14:59

loriene schreef:
Ansie schreef:

Ik zal het wel weer krom opgeschreven hebben maar je snapt vast wat ik bedoel. In mijn ogen is een paard dat het hoofd omhoog steekt en gaat rennen nog niet in eerste plaats toe aan nageeflijkheid.

Wat is dan jouw oplossig? Gewoon het hoofd hoog laten en maar laten rennen? Lijkt mij ook niet bevordelijk voor de balans.

Gister deed onze pony dat ook steeds.Joost mag weten waarom.
Nageeflijk is ze wel aan toe aangezien ze Z2 loopt.
Zal ze zometeen eens laten lopen aan de dubbele longe om te zien of het aan de ruiter ligt of dat ze aan een gebitscontrole toe is.

en waarom loopt het paard met zijn neus en gaat rennen?
doe je als ruiter dan al niet teveel?
want zonder ruiter doet ie dat namelijk niet...hoog omhoog en rennen. :D
aan wie ligt het dan? aan het paard? of aan de ruiter? :j

als je deze pony eens in een langzaam tempo met hele losse teugels zelf zijn balans leert vinden met de ruiter erop..., dan moet je eens kijken over 2 weken wat een andere pony er onder de ruiter beweegt
met een aanleuning inherent aan de bewegingssnelheid die hij maakt...
handinwerking is heel gauw en heel vaak veel te veel. (bit in de mond? visualiseer maar is als iemand dat met jou probeert) het afdwingen van de aanleuning (aan de teugel) gebeurd nooit met handen en komt altijd vanachteruit. (daaaaaaaaaaaar werd je vroeguh echt genadeloos voor afgestraft in je proeven! en van je instructeur)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:02

nombrado schreef:
(daaaaaaaaaaaar werd je vroeguh echt genadeloos voor afgestraft in je proeven! en van je instructeur)

over hoeveel vroegah heb je het dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:03

superwoman schreef:
nombrado schreef:
(daaaaaaaaaaaar werd je vroeguh echt genadeloos voor afgestraft in je proeven! en van je instructeur)

over hoeveel vroegah heb je het dan?

uhh....ff denken.
38 jaar geleden denk ik? (nu spreek ik uit mijn ervaring toen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:06

nombrado schreef:
uhh....ff denken.

ja, dan kan ik er niet over mee praten. :o
Toen ik jonger was keek ik anders tegen de wedstrijdruiters aan. Achteraf weet ik dat het toch lang niet zo goed was als ik toen dacht :')

Jaren 80 (mijn vroegah) werd het imo niet zo hard afgestraft...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:10

superwoman schreef:
nombrado schreef:
uhh....ff denken.

ja, dan kan ik er niet over mee praten. :o
Toen ik jonger was keek ik anders tegen de wedstrijdruiters aan. Achteraf weet ik dat het toch lang niet zo goed was als ik toen dacht :')

Jaren 80 (mijn vroegah) werd het imo niet zo hard afgestraft...

Ik ben serieus waar, nog door mijn toenmalige instructeur genadeloos afgestraft (na wat waarschuwingen :D ) met een tik van de zweep op mijn handen, als ik teveel met mijn handen zat te frutten.
kben het nooit meer vergeten en die man nog eeuwig dankbaar!
ik scheet in mijn broek van die man hahahahaah (ik was 10 of 11 jaar) maar hij was er voor het paard, en leerde het de ruiter
nu zie ik het veelal andersom.....het paard moet het leren en daar haalt een ruiter al het nodige voor uit de kast. :(

Arual87

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:14

It's better to buy a horse worth 1000 pounds and spent the other 34.000 for lessons, instead of buying a 35.000 horse :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:15

nombrado schreef:
nu zie ik het veelal andersom.....het paard moet het leren en daar haalt een ruiter al het nodige voor uit de kast. :(

Dat was in de jaren 80 bij ons op de maneges (2 + 1 rijvereniging) ook al.

"jij bent de baas,hij probeerd je uit, hij is stout dus geef hem maar een tik,etc"

Gelukkig was ik nogal voorzichtig en vond ik het niet goed klinken en voelen (op die leeftijd al), maar nu zie je het nog steeds en verwacht niet dat het snel gaat veranderen.
Kan mij gezien deze tijd het niet veranderd is, dat het voor de jaren 80 ook zoveel anders was.(op elke stal)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:24

ja, zo hebben ze in die tijd de kinderen ook opgevoed
als je stout bent, geef je hem een tik...
hij is niet lief
nooit afgevraagd waarom het paard zo reageerde . Had hij pijn, gaf hij een signaal dat je idd niet oplette en niet consequent was? Je paard is je les...daar kan je als ruiter van leren.
ik heb destijds een manege pony gekregen (na veel zeuren vanaf mijn 3 e jaar) Hij was echt ook mijn leermeester.
Ik kreeg destijds les op de toen nog "duitse" manier, dus klassiek. (achteraf gelukkig)
en ik zag echt in het begin ook alle hoeken van de bak hoor :o , was geen makkelijke, maar wel heel duidelijk in aangeven. En je leert er als kind goed van zitten :D
Toen ik op mijn 14 e ging verhuizen en inmiddels M dressuur met hem reed.
Kwam ik terecht op een pensionstal waar men "engels" reed.
De instructeur toen? kheb nog nooit mijn pony zo in verzet gezien....Kop in de lucht en rennen....
omdat? ze meer af wilde dwingen in de hand...tja, dat pikte hij niet :D
Uiteindelijk ben ik weer op mijn eerdere manier gaan rijden en was het probleem opgelost. Tot ik te lang werd -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:35

nombrado schreef:
als je deze pony eens in een langzaam tempo met hele losse teugels zelf zijn balans leert vinden met de ruiter erop..., dan moet je eens kijken over 2 weken wat een andere pony er onder de ruiter beweegt

En nu ga je wederom je geloofwaardigheid verliezen Nombrado. Alsof 'het' vanzelf komt. Zo simpel is het niet.
Het is wel zo dat een wanneer de ruiter zijn hand en lichaam ontspant het paard ook gaat ontspannen maar de manier die jij verkondig, laat je het paard met een losse teugel geheel in de steek.
Jij bent alleen theoretisch bezig maar in de praktijk is rijden iets heel anders Nombrado.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:41

burl schreef:
nombrado schreef:

En nu ga je wederom je geloofwaardigheid verliezen Nombrado. Alsof 'het' vanzelf komt. Zo simpel is het niet.
Het is wel zo dat een wanneer de ruiter zijn hand en lichaam ontspant het paard ook gaat ontspannen maar de manier die jij verkondig, laat je het paard met een losse teugel geheel in de steek.
Jij bent alleen theoretisch bezig maar in de praktijk is rijden iets heel anders Nombrado.

De praktijk is waar ik hier theoretisch van spreek.
de losse teugel, doe ik bij paarden die van voor naar achter gereden zijn, en niets, maar dan ook niet van eigen balans meer hebben met een ruiter erop.
Ik rijd verder de paarden gewoon met vederlichte aanleuning (niet afgedwongen)
van achter naar voor.
en waarom laat je een paard in de steek met losse teugels?
heeft hij je handen nodig als steun dan? dan is het namelijk wel heel ernstig gesteld met jou aanname.
Dat soort paarden krijg ik dus idd in training om ze weer in hun eigen balans te leren bewegen (en daarop te leren vertrouwen)
kom nou, die steun van jou handen hebben ze echt niet nodig hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:43

Omdat een teugel een communicatiemiddel is Nombrado. Jouw manier van rijden is dus alleen gas geven en aan de voorkant helemaal niets doen. Tja, je bent wel erg naïef als je denkt dat je zo dressuur kunt rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:45

burl schreef:
Omdat een teugel een communicatiemiddel is Nombrado. Jouw manier van rijden is dus alleen gas geven en aan de voorkant helemaal niets doen. Tja, je bent wel erg naïef als je denkt dat je zo dressuur kunt rijden.

mijn hand en teugel communicatie? :(
nee hoor...mijn hele lichaam is communicatie/ houding, zit. terugrijden doe je ook op zit!
en fietsen kan ik ook zonder handjes ;) als ik langzamer wil stop ik met trappen :+
Laatst bijgewerkt door nombrado op 04-02-13 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:46

Sorry Nombrado, ik neem je niet serieus. :n

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:47

superwoman schreef:
loriene: soms zijn het gewoon de punten die beoordeeld worden ipv een algeheel beeld.
Thuis gaat het beter en ook mijn punten vielen meestal mee. Maar om nu te zeggen dat de meeste jury's het niet kunnen zien, vind ik ver gaan. Met schrijven ook wel meegemaakt dat een jury minder tevreden was, maar er geen lage punten voor kon geven.
Dat sommige mindere ruiters hoger staan dan je zou verwachten, zal altijd wel zo blijven... zolang de meeste maar wel goed staan...
Om een goed gereden paard kan niemand heen en zal uiteindelijk zeker wel beloont worden. Het begint idd bij jezelf.

Helemaal mee eens. Ik snap dat gezeur over anderen op wedstrijd niet zo, als je meedoet met het "spelletje" dan zitten er consequenties aan. Je wordt beoordeeld op wat je laat zien, niet op wat je precies voelt. Daar moet je mee leren dealen en anders geen dressuurwedstrijden meer rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:48

burl schreef:

maakt niet uit hoor
ik wordt alleen wel verdrietig van dit soort posts, en vraag me af, waar het échte rijden gebleven is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:50

nombrado schreef:
burl schreef:

maakt niet uit hoor
ik wordt alleen wel verdrietig van dit soort posts, en vraag me af, waar het échte rijden gebleven is.

Bewijs dan eens met een filmpje waarin jij een dresuurproef rijdt zonder aan de voorkant te komen.
Ik denk dat die niet komt omdat je volgens mij helemaal niet eens wedstrijden rijdt.
En dan is het wel erg makkelijk om te roepen dat iedereen het verkeerd doet. Tja, als je serieus genomen wilt worden dan moet je niet met sprookjesverhalen aan komen Nombrado.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:52

setteke schreef:
Helemaal mee eens. Ik snap dat gezeur over anderen op wedstrijd niet zo, als je meedoet met het "spelletje" dan zitten er consequenties aan. Je wordt beoordeeld op wat je laat zien, niet op wat je precies voelt. Daar moet je mee leren dealen en anders geen dressuurwedstrijden meer rijden.

precies.
een ander gaat beoordelen hoe je het moet doen.
als je eigen gevoel iets anders zegt, dan wordt dat dus door de huidige jury afgestraft.
En dat geeft die kinderen weer mee....mijn gevoel klopt niet. ;( ik mag niet meer vertrouwen op mijn eigen gevoel.
Laat de jury eens gaan beoordelen op harmonie, rust en gewoon netjes een B proefje rijden zonder spanning.
ik zie nu echt B jurys voorbij komen bij kinderen, die afstraffen op het niet spectaculair bewegen van het paard (of de bloedlijn die niet klopt)
er wordt niet meer zuiver geoordeeld

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:54

burl schreef:
Bewijs dan eens met een filmpje waarin jij een dresuurproef rijdt zonder aan de voorkant te komen.
Ik denk dat die niet komt omdat je volgens mij helemaal niet eens wedstrijden rijdt.
En dan is het wel erg makkelijk om te roepen dat iedereen het verkeerd doet. Tja, als je serieus genomen wilt worden dan moet je niet met sprookjesverhalen aan komen Nombrado.

Tjonge Burl
waarom zou ik, iemand die hier anoniem post, dingen laten zien?
ksnap al niet eens waarom ik hierop inga
Laat mij dan maar lekker in mijn sprookjes wereld
en geef je paard nog een dikke zoen van mij :D
Laatst bijgewerkt door nombrado op 04-02-13 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:54

nombrado schreef:
nee hoor...mijn hele lichaam is communicatie/ houding, zit. terugrijden doe je ook op zit!
en fietsen kan ik ook zonder handjes ;) als ik langzamer wil stop ik met trappen :+

Hiermee en de post daarvoor over dit onderwerp ga ik het niet begrijpen. Zou graag beeld willen zien.

Snap niet dat jij geen beelden van jezelf laat zien, je bent toch ook instructeur?
Zou reclame kunnen zijn....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:56

Je quote is niet helemaal goed, Nombrado. Daarbij heeft Burl wel een filmpje laten zien, dus anoniem posten doet ze niet.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:56

Ik zie dat toch anders Burl. Ik vind het overigens ook jammer dat hier meteen de conclusie getrokken wordt, dat als je niet af wil dwingen aan de voorkant je het paard DUS geheel met losse teugels aan zijn lot overlaat. Er is een heel gedegen tussenweg, waarbij je het paard prima aan het werk kan zetten, de balans kan bevorderen, soepel maken en sterker kan maken waar nodig. Dit kan gewoon op een licht contactteugeltje, niks compleet losgooien (hoewel ik dat af en toe wel heel bewust doe :) ), niks afdwingen, maar het hoofd in principe op de hoogte laten waar het is maar wel contact hebben, ik denk dat Nombrado dat ook bedoelt met 'hele losse teugels'?
Zodra het paard dan beter in balans gaat lopen, biedt het paard zelf die nageeflijkheid aan zonder dat je dat af moet dwingen met je handen. Dat is mijn ervaring. En dan heb ik het dus zeker niet over een paard dat wegduikt voor druk, want ook dan kan je niks in je hand hebben. Daarna komt evt. pas een weerstandbiedende hand, halve ophoudingen enz. aan bod.
Over dat losgooien, ik doe dat ook bij een paard dat verreden is en altijd de ruiterhanden als 5e been heeft gebruikt, die kan nu best in balans lopen maar af en toe vervalt ze in haar oude patroon en duikt ze in mijn hand en begint te stuwen als het wat moeilijker wordt, ja sorry maar dan mag ze van mij even zwemmen aan de voorkant en dan is het ook zo weer over als ik haar weer terug rijd in tempo. Gewoon weer even laten herbalanceren is niks mis mee.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 04-02-13 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:58

nombrado schreef:
waarom zou ik, iemand die hier anoniem post, dingen laten zien

Om je woord bij daad te zetten(eh,volgens mij zeg je dat anders)

dus eigenlijk om dezelfde reden waarom je hier met woorden reageerd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:59

superwoman schreef:
nombrado schreef:

Hiermee en de post daarvoor over dit onderwerp ga ik het niet begrijpen. Zou graag beeld willen zien.

Snap niet dat jij geen beelden van jezelf laat zien, je bent toch ook instructeur?
Zou reclame kunnen zijn....

Nee hoor
ik werk niet op die manier
iemand die geïnteresseerd is, komt vanzelf wel
zelf goed rijden wil nog steeds niet zeggen dat je het goed kan overbrengen.
Een instructeur die zelf met filmpjes komt om te promoten, heb ik zelf nooit als instructeur gehad, die hebben dat namelijk niet nodig!
daar leer ik toch niets van?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 16:02

Ansie schreef:
Over dat losgooien, ik doe dat ook bij een paard dat verreden is en altijd de ruiterhanden als 5e been heeft gebruikt, die kan nu best in balans lopen maar af en toe vervalt ze in haar oude patroon en duikt ze in mijn hand en begint te stuwen als het wat moeilijker wordt, ja sorry maar dan mag ze van mij even zwemmen aan de voorkant en dan is het ook zo weer over als ik haar weer terug rijd in tempo. Gewoon weer even laten herbalanceren is niks mis mee.

Precies.
even laten zwemmen aan de voorkant
triest genoeg heb ik hier paarden gehad, die gewoon op hun giegel gingen als ze die steun niet hadden.
tja, dan eerst los aan de longe, halstertje, zelf laten zoeken.
tranen heb ik er zeker gelaten, als ik die arme dieren zo zag spartelen.