Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:44

Excusen aan het zoeken om met teveel gewicht toch op een pony (of paard) te gaan zitten? Kom op, daar word ik nu wel een beetje moe van. Als je te zwaar bent hoor je gewoon niet op een paardenrug thuis, ook al stuiteren beginnende manegekindjes en die volwassene niet.
Over de betreffende vrouw kan ik niks zeggen, geen idee over wie je het hebt.

xsenny

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:48

ik mag hier op bokt ook geen namen noemen .
dus kan ik dit oook niet doen.
maar goed iedereen weet dat een kind of slank persoon wt op een paarden rug stuiterd meer schade aanbrengt als iemand die wat zwaarder is en die goed rijd .

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:49

en dan heb ik het over dikkere mensen he ?
en niet over extreem dikke mensen .
denk dat die zelf ook wel weten niet op een paard te kunnen gaan zitten
ik denk zelfs dat die er niet eens op kunne komen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:50

En ik heb het steeds al over te zware mensen. Want die zijn er ook die wél op een paard klimmen... zoals iemand hier, 100 kilo op een pony, dat vind ik te zwaar hoor. :n
Als je een beetje dikker bent snap je zelf ook wel dat het wel kan. Maar zodra het meer gaat worden zit je ook jezelf gewoon in de weg... ;)

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:52

ja 100 kilo op een pony vindt ik niet kunnen .
maar 100 kilo op een paard kan nog net als je goed rijd .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:58

Natuurlijk ligt het ook aan het dier. Een iel paardje zal minder kunnen hebben dan een stevig, breed dier. Maar dan nog, als iemand (zwaar) overgewicht heeft zit je ook jezelf gewoon in de weg en daardoor ook het paard. Alleen al de mindere conditie die ze 9 vd 10 keer hebben.

Even een vraagje aan jou, je schreef dat je 158 bent en 70 kilo weegt. Nu is dit als gewicht op zich niet zo heel zwaar, maar naar verhouding met je lengte wordt het al anders (ik probeer het me voor te stellen maar vind het lastig). Dat houdt in dat je toch (zwaar) overgewicht hebt als ik uitga van een normale bouw, merk je daar zelf iets van bij het paardrijden? Of in het dagelijks leven? Want dat vind ik dus het punt, op dat moment moet je imo bij jezelf gaan denken of het wel zo eerlijk is om op een pony/paard te gaan zitten...
Is overigens niet banketstaaf bedoeld, maar puur uit interesse.

Bocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:01

Het blijft een welles, nietes spelletje en meningen blijven verschillen......

Maar wat ik niet helemaal begrijp, iemand van 1.80 en 90 kilo, ziet er niet zwaar uit, iemand van 1.60 en 90 kilo daarentegen wel, maar wat is het verschil als beide mensen gewoon lekker kunnen rijden (vanzelfsprekend zonder stuiteren, trekken en onbalans) dan ben je dus wel wat dikker maar voor het paard maakt dan het gewicht toch niks uit.............. _/-\o_

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:03

Iemand van 160 en 90 kilo zit zichzelf vaak in de weg en daardoor het paard ook. Geen conditie etc. kijk als die dikkere persoon wel prima kan rijden zie ik het probleem ook niet zo, maar op het moment dat je door je gewicht jezelf (en het paard) wel in de weg zit of gewoon te zwaar bent vind ik dat je toch eens goed moet nadenken over wat je nu eigenlijk aan het doen bent.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:04

Bente, ik heb ongeveer een vergelijkbare verhouding qua gewicht/lengte (al ben ik 1.61 max) en heb dus ook overgewicht, BMI van 27/28. Ik vind niet dat ik met rijden mezelf of het paard in de weg zit

Voor de mensen die zich geen beeld kunnen vormen, ik op een paard :) (heb een vreselijk dik vest aan, berekoud op het strand dus dat vertekent een beetje :') ) : klik

Nou is dit ook best een vreselijk fors paard, moet ik bekennen, maar als je de foto's ziet zie je ook dat ik niemand in de weg zit :P (of zie ik het nou verkeerd? :') )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:05

Nou dat plaatje valt ook reuze mee toch, paard staat goed bij je. Vind het erg moeilijk om me bij cijfertjes een beeld te vormen, vandaar :) ik ken namelijk iemand van 159 en rond de 70 kilo en die is echt overduidelijk te zwaar en heeft daar zelf ook behoorlijk last van.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-10-11 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:09

Nou dat ziet er prima uit!!!

@ Xsenny, hoe heb jij leren rijden, ik neem aan ook stuiterend op een pony...... Mensen vergeten vaak hoe ze zelf zijn begonnen (en nee dit is geen aanval)

Maar oordelen over een ander is altijd erg makkelijk....

Ik stoor me niet aan "dikkere mensen" te paard, ik stoor me alleen aan mensen die niet fatsoenlijk met hun paard omgaan

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:10

Ik vind het niet leuk dat je dit schrijft,
ik ben zelf niet te dik maar mensen kunnen er soms niks aan doen .
ik vind het juist knap van ze dat ze sporten en aan wedstrijd mee kunnen doen !
als dit wat hard overkomt dan sorry, :D ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:12

Bocus schreef:

@ Xsenny, hoe heb jij leren rijden, ik neem aan ook stuiterend op een pony...... Mensen vergeten vaak hoe ze zelf zijn begonnen (en nee dit is geen aanval)

Ik stoor me niet aan "dikkere mensen" te paard, ik stoor me alleen aan mensen die niet fatsoenlijk met hun paard omgaan

Mee eens, maar soms kan te dik zijn (te zwaar voor je paard) ook onfatsoenlijk ermee omgaan worden :) ik denk dat die grens lastig te trekken is, en daarom vind ik het zo belangrijk dat je altijd kritisch naar jezelf blijft kijken. Gaat overigens ook op voor de dunnere mensen onder ons :)

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:19

Fiffill schreef:
Natuurlijk ligt het ook aan het dier. Een iel paardje zal minder kunnen hebben dan een stevig, breed dier. Maar dan nog, als iemand (zwaar) overgewicht heeft zit je ook jezelf gewoon in de weg en daardoor ook het paard. Alleen al de mindere conditie die ze 9 vd 10 keer hebben.

Even een vraagje aan jou, je schreef dat je 158 bent en 70 kilo weegt. Nu is dit als gewicht op zich niet zo heel zwaar, maar naar verhouding met je lengte wordt het al anders (ik probeer het me voor te stellen maar vind het lastig). Dat houdt in dat je toch (zwaar) overgewicht hebt als ik uitga van een normale bouw, merk je daar zelf iets van bij het paardrijden? Of in het dagelijks leven? Want dat vind ik dus het punt, op dat moment moet je imo bij jezelf gaan denken of het wel zo eerlijk is om op een pony/paard te gaan zitten...

ik heb over gewicht ja dat klopt ik zou rond de 62 moeten wege dan zit ik op normaal gewicht .
ik weeg nu 68 kilo ben inmiddels weer wat kilos kwijt :D .
ik ben tijdens me zwangerschap 35 kilo aangekomen .
toen ik eindelijk begon af te vallen brak ik me rug .
4 maanden in het gips dus weer wat kilos er bij /.
ik vodnt het naar op me pony te stappen mag je best weten .
helemaal omdat ze al 23 is .
maar aangezien er verschilldne dierenarsten bij geweest zijn vonden ze dit makkelijk kunnen .
de pony is goed op gewicht goed in conditie .
aangezien ik me rug gebroken heb en dit nooit meer goed zou komen rij ik met mate .
gewoon even in de bak of een rondje buiten [meestal allen stap]
met me rug wil het momenteeel gewoon niet anders.
aangezien ik wat forser ben heb ik nu voor de toekomst een haflinger gekocht en geen iel paardje meer .

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:21

Bocus schreef:

ja tuurlijk heb ik het ook stuiterend geleerd .
me dochtertje nu ook.
ik zie het ook niet echt als een probleem .
maar bedoel alleen aan tegeven dat er eigenlijk geen verschil is tussen stuiterende manege ruiters en mensen van bv 100 kilo op een paard die super goed rijden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:35

xsenny schreef:
Fiffill schreef:

ik heb over gewicht ja dat klopt ik zou rond de 62 moeten wege dan zit ik op normaal gewicht .
ik weeg nu 68 kilo ben inmiddels weer wat kilos kwijt :D .
ik ben tijdens me zwangerschap 35 kilo aangekomen .
toen ik eindelijk begon af te vallen brak ik me rug .
4 maanden in het gips dus weer wat kilos er bij /.
ik vodnt het naar op me pony te stappen mag je best weten .
helemaal omdat ze al 23 is .
maar aangezien er verschilldne dierenarsten bij geweest zijn vonden ze dit makkelijk kunnen .
de pony is goed op gewicht goed in conditie .
aangezien ik me rug gebroken heb en dit nooit meer goed zou komen rij ik met mate .
gewoon even in de bak of een rondje buiten [meestal allen stap]
met me rug wil het momenteeel gewoon niet anders.
aangezien ik wat forser ben heb ik nu voor de toekomst een haflinger gekocht en geen iel paardje meer .

Wat goed dat je al wat bent afgevallen en op zoek bent gegaan naar een stevige pony :D maar vervelend van je rug zeg :(:)

Muscari2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:37

Ik kan je reactie wel begrijpen. Ik vind zolang je het paard niet hindert. Is het niet erg. Paarden hebben vroeger veel zwaardere dingen moeten doen. Ik ben met je eens dat je een zwaarder iemand niet op een kleine pony kunt zetten. maar zolang het in proportie is en het paard vertoont geen rare gedragswisselingen , zal het wel ok zijn.

Ik ben zelf ook een zware tante geweest. En ben 20 kg afgevallen, omdat ik met mijn eigen paard te doen had. maar ook in mijn zware tijd (96 KG) heb ik mijn paard nooit horen klagen.
Moet er wel bij zeggen, ik rij geen wedstrijden, uitsluitend voor de fun. maar met mijn 96 kg deed mijn paard nog steeds racen, gekke sprongen maken en vooral op een pleziere manier gek doen. Maar geen verzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:01

Ik heb een tijd terug zelf een topic gestart, opnieuw leren rijden heet het.

En nu, met de lessen die ik nu krijg, merk ik dat ik mijn paard toch wel in de weg gezeten heb, ook al dacht ik zelf van niet. En als ik zie hoeveel ruiters hun paarden in de weg zitten, en vaak geen beetje ook, dan kan ik me niet voorstellen, dat als je veel te zwaar bent (BMI rond de 30) en je hebt vet wat gewoon achter de beweging aankomt, dat je je paard dan niet in de weg zit. Ik geloof dat gewoon niet.

Mensen vonden mij voordat ik opnieuw leerde rijden, en me veel meer klassiek wilde laten scholen, een vriendelijke en eerlijke ruiter, maar ik realiseer me nu dan ik met een binnenbeen dat ik niet los liet, het paard geen schoudervrijheid gaf, een binnenteugel waar je teveel aan zit, dat je je paard op het buitenvoorbeen zet ipv het binnenachterbeen....... daarmee zit je je paard wel degelijk dwars. Mijn merrie is zóveel vrolijker en blijer nu, losser en lichter op de hand, vindt het zadel nu helemaal prima, loopt te schuimen op haar bitje, dat is een wereld van verschil......
Kun je nagaan hoe groot dat verschil zal zijn als je 20 kg afvalt én correct leert rijden.......

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:34

Dat is dus eigenlijk wel een mooi voorbeeld, met een verkeerde manier van rijden kun je je paard veel meer in de weg zitten dan je zelf denkt. Ik heb dan wel overgewicht, maar zit mijn paard weer absoluut niet in de weg met mijn manier van rijden, ik ben bezig met rechtrichten en atletische rijkunst. En ja, ik heb dan wel overgewicht, maar heb mijn paard nooitnooit op een voor haar onprettige manier gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:43

Sorry, maar dat geloof ik niet, ik geloof niet dat er één ruiter ter wereld is die zijn paard niet in de weg heeft gezeten :n

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:21

Ik ben zelf een dikkere ruiter. Dat geef ik gewoon toe. Ik ben aan het afvallen maar dat gaat heel langzaam. Bij mij is het voor een groot deel genetisch bepaald (is geen smoes maar bewezen) en het andere deel medisch. Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek dat zwaardere mensen vaak als vreetzakken worden aangezien, terwijl ik zelf waarschijnlijk minder eet dan de gemiddelde in dit topic die wel slank is.

Ik had het er met mijn istructrice over, die erg veel ervaring heeft en er echt kijk op heeft, over gewicht en paardrijden en dat ik had aangegeven dat ik niet zomaar op elk paard zou gaan zitten maar duidelijk rekening mee hou op welk paard ik ga zitten. Zij zij zonder dat ik erop aan stuurde, ze begon er zelf over, dat ik wel zwaar ben, maar absoluut niet zwaar rij. Ik zit nu in de les op een trakhener, die best iel is, (had van mij iets breder mogen zijn) maar mij goed kan hebben. ze loopt bij mij beter dan bij menig slanke ruiter bij mij in de les die er ook wel op zit. mijn houding is verre van perfect, zal binnenkort dan ook zitles gaan nemen. dit was mijn 5e les nadat ik ongeveer 3 jaar niet meer op een paard gezeten heb. Dat ook graag meenemen in je oordeel ;)

Zaterdag zijn er foto's gemaakt van de les. Ze zijn niet mooi. precies op het verkeerde moment gemaakt. gemaakt door iemand die geen oog heeft voor wanneer je wel of geen foto moet maken :o Maar het geeft een idee. Daarnaast had ik een dikke plofjas aan, want het was heel koud zaterdag :o

ik ben rond de 1.68 en weeg 87 kilo. dit is dus een bmi van 30.8

http://i415.photobucket.com/albums/pp23 ... C04320.jpg

Veel te scheef de bocht door door het veel te harde tempo. Had een beetje ruzie. freulein wou de ene kant op en ik de andere :D
http://i415.photobucket.com/albums/pp23 ... C04323.jpg
Voet veel te ver in de beugel, weet niet meer waarom maar was iets aan het doen
http://i415.photobucket.com/albums/pp23 ... C04316.jpg
Slecht crossgalopje, was vanalles aan de hand in de bak. Jonge pony van iemand anders ging aan de kletter dus moest snel aan de kant. vandaar hoofd helemaal weg en mijn rare houding
http://i415.photobucket.com/albums/pp23 ... C04310.jpg

Aan het einde van de les moest ik even wisselen. moest op een haflinger (laatste 10 min/kwartier) pony is een lastige om te rijden. zat een ander meisje op, maar die kon er niks mee. Zat zo ongeveer te huilen op het paard. pony ging steeds op het midden stil staan en wou niks meer. alleen maar achteruit lopen en bokken. Ik moest er even op om hem door te pakken. er was verder niemand in onze les die dat kon. istructrice heeft me wel moeten ompraten. eerst wou ik niet omdat ik mezelf te zwaar vind. ik zou hier dus nooit een vol uur op gaan rijden. mijn instructrice zou me daar nooit opzetten, maar mocht ze dat wel doen zou ik het dus bijvoorbeeld weigeren om erop te gaan.
http://i415.photobucket.com/albums/pp23 ... C04326.jpg

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:20

tsja maar ik vind het lastig te geloven dat je het paard niet in de weg zit met je houding ....

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:21

Ik vind dat niet, ik vind alleen het zadel te klein. Verder lijkt t niet of je het paard in de weg zit vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:26

Met een niet correcte houding zit je je paard altijd in de weg, omdat je niet optimaal mee kunt gaan in de beweging.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:28

Eens, maar daar hoef je niet dik voor te zijn.