Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:32

Idd, en sonja, blij dat je de vraag stelt.
Op oji wil ik nog aanvullen dat voor mij in dit stuk van je training de eerste 4 aspecten van het scala samen vallen, tact en regekmaat- ontspanning -nageeflijkheid en aanleuning en impuls, zonder impuls geen aanleuning zonder ontspanning geen tact- regelmaat of aanleuning en nageeflijkheid.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:02

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:29

FCSA schreef:
'Mooie' voorbeelden van achterblijvend achterbeen en weinig ruggebruik: [EV-ITP] Foto's Jumping Amsterdam

Ik vind er inderdaad weinig mooie beelden in. Behalve als ze 'de teugels neergelegd' hebben. Maar ja het blijven statische beelden.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:41

Wordt niet echt blij van de foto's. Hoe kan het dat die achterbenen helemaal niet mee komen.
Tactmatig klopt het ook niet.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:48

Sonja89 schreef:
Als heeeel stille meelezer met een manegeachtergrond en nu twee eigen IJslanders met niveau 0 hoop ik enkele vragen te mogen stellen over bovenstaande posts... Excuses voor het inbreken. :o

Als zowel basistempo (voorwaartse drang) als nageeflijkheid ontbreken, waar werk je dan het eerst aan en waarom?

Op welke manier maak je een paard gehoorzaam aan de hulpen als het niet reageert op de methode die door veel instructeurs wordt gehanteerd, namelijk geen reactie op been = tik?

Verwijzingen naar informatiebronnen zijn ook meer dan welkom!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:50

Sorry weer iets stoms gedaan, ik werk aan een antwoord

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:15

Sonja, kun je wat meer info geven over jouw IJslanders? Leeftijd, gangaanleg, trainingsniveau (je zegt niveau 0 maar dat kan van alles betekenen)
En wat is jouw achtergrond, heb je ervaring met IJslanders rijden en met dressuurmatige rijden en zoja hoeveel? Les/ begeleiding?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:08

Ik werk eerst aan hulpen waar ze snel op moeten reageren. Daarna komt de rest.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:12

Ik heb nu even de gelegendheid gehad op al jullie berichten te lezen.

Ik ben echt heel blij met jullie responds.
Over het tegenhouden en beengeven.. KLOPT als een bus.. zo moest ik het ook echt doen. Kom daar zelf echt niet mee weg. Soms knal ik zelfs spontaan met mijn bovenlichaam naar achteren :x

Iig heel fijn dat jullie zo de tijd nemen om op de filmpjes te reageren. +:)+ ik heb er iig veel aan. Heb zelfs nog eens de filmpjes bekeken om te zien wat sommige bedoelen.

*\%/* +:)+ :)F

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:17

Wat een fijne reactie IpilyaNL! :)
Ik denk dat je veel meer uit dit paard zou kunnen halen op een veel fijnere manier als je wellicht een andere manier van rijden zou proberen (minder tegenstrijdige hulpen zou al een hele stap zijn denk... Ook voor jou zelf. Gezien je zelf zegt hier last van te ondervinden..)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 00:28

Askja schreef:
Sonja, kun je wat meer info geven over jouw IJslanders? Leeftijd, gangaanleg, trainingsniveau (je zegt niveau 0 maar dat kan van alles betekenen)
En wat is jouw achtergrond, heb je ervaring met IJslanders rijden en met dressuurmatige rijden en zoja hoeveel? Les/ begeleiding?

Natuurlijk. :) Ik richt me even op de eerste, aangezien de tweede nog staat te groeien. Kees wordt 9, sterk diagonaal aangelegd. Incidenteel laat hij een pasje tölt zien in de wei, verder niet. Daarom gereden als drieganger. Hij is licht recreatief bereden en we hebben centered ridinglessen gevolgd. Daarna zijn we met rijden gestopt, omdat ik de manier waarop het ging niet meer naar mezelf kon verantwoorden (te veel zweepgebruik nodig om hem vooruit te krijgen). Het moeilijkst vond hij de combinatie tussen vwnw en nageeflijkheid. Vervolgens hebben we ons gestort op grondwerk, hierin komt hetzelfde gebrek aan looplust naar voren.

Ik heb buiten onze centered ridinglessen weinig ervaring met dressuurmatig rijden.

Hopelijk geeft dit iets meer beeld?

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 07:33

Ayasha schreef:
Wat een fijne reactie IpilyaNL! :)
Ik denk dat je veel meer uit dit paard zou kunnen halen op een veel fijnere manier als je wellicht een andere manier van rijden zou proberen (minder tegenstrijdige hulpen zou al een hele stap zijn denk... Ook voor jou zelf. Gezien je zelf zegt hier last van te ondervinden..)

Daar geloof ik ook. In iedergeval mijn gevoel hebben jullie me nog meer bevestigd. Het is gewoon heel moeilijk om een instructeur te vinden die erbij past. Ik kan ook niet zeggen dat de lessen niet werken. In tegendeel, op een gegeven moment in de les valt het snappertje.

Ik ben nu 24 weken zwanger en ik heb de tijd om rond te kijken.
Mss moet ik mijn trainingen gewoon filmen en hier plaatsen :))

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:28

Dank voor de info Sonja, dat geeft alweer een concreter beeld.
Tja, IJslanders staan bekend om hun voorwaartse drang maar er zijn ook behoorlijk flegmatiek aangelegde types tussen. Zoals dus jouw Kees (bijnaam?).
Bij zo'n paard geldt in eerste plaats maar 1 ding: voorwaarts leren denken en reageren. De rest van het rijtechnische verhaal begint pas als dat voor elkaar is! Vaak speelt er ook een stukje dominantie en eigenwijsheid mee. Ik heb hier twee ruinen die aanvankelijk niet vooruit te branden waren. De ene is erg laat in zijn fysieke ontwikkeling, was lange tijd niet sterk genoeg om met voldoende energie voorwaarts te gaan. De andere was sterk zat maar gewoon liever lui dan moe. Wat bij beide heeft geholpen, is kort en afwisselend rijden, met 1 doel: voorwaarts. Niet zo hard mogelijk, maar met een constante voorwaartse impuls. Beide ruinen zijn nu fijn voorwaarts te rijden, zowel in de rijbak (dat doe ik met deze jongens maximaal 20 minuten) als buiten. Vanuit het voorwaarts denken heb ik ze inmiddels ook fysiek een heel stuk kunnen ontwikkelen. Naarmate ze sterker worden en hun lichaam beter gebruiken, worden ze energieker, trotser en vrolijker.
Hoe doe je dat?
Het feit dat jouw paard al in het grondwerk niet voorwaarts reageert, geeft aan dat hij jou niet serieus genoeg neemt. IJslanders kunnen zich heel goed onttrekken aan dingen waar ze geen zin in hebben door zich af te sluiten. Zorg dat je paard jou letterlijk ziet staan, zet jezelf neer door met je lichaamstaal en positie uit te stralen wat je wilt. Paard moet opzij en achterwaarts gaan op subtiele signalen, als dat nog niet het geval is geef je eerst een heel duidelijk signaal zodat je in ieder geval een reactie krijgt, en bouw je dat uit naar meer subtiteit. Vervolgens hetzelfde aan de longeerlijn.Vraag er anders een keer deskundige hulp bij. Dat grondwerk is echt de basis, het zal je enorm helpen in het rijden als je via het grondwerk duidelijker 'afspraken' met je paard kunt maken!
Rijden: aanvankelijk met een doorhangend teugeltje en op korte signaalhulpen rijden, met maar 1 doel: voorwaarts.
Veel met stem werken, veel belonen bij een positieve reactie. Maar wel heel gedecideerd en snel zijn met je hulpen. Een kort beensignaal betekent ECHT direct naar voren. Bij een te lauwe reactie helpt het vaak om te zwiepen met je zweepje in de lucht (zeker niet tikken of slaan want daar komen ze vaak alleen maar op terug), evt. kun je daarbij voor het voorwaartse effect een ritselend plastic zakje aan je zweep binden. Erg goed opletten dat je zelf niet gaat klemmen of opspannen met je zit en benen, want dat remt je paard af. Losjes en mee in de bewegingen.
Heb je voorwaartse drang, dan ga je rondsturen op je zit en balans, met de teugels in een boogje. Positief en energiek.
Op deze manier kun je bij je paard een mindset van voorwaarts denken ontwikkelen. Pas dan gaat de motor aan en pas dan kun je gaan denken aan het nageeflijk in verbinding rijden, aan gymnastiseren en de gangen ontwikkelen volgens het Skala.
Lukt het jou je paard meer voorwaarts en positief te krijgen, dan ligt er voor jou en je paard een wereld aan mogelijkheden open, waaronder ook het ontwikkelen van de tölt.
Laatst bijgewerkt door Askja op 07-02-17 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:30

@Ippilya Als je jezelf er bewust van bent, ben je al een heel eind. Bij een ophouding been los en bij been hand open is iets dat je jezelf kunt aanleren ook bij je huidige instructrice.
En verder trainen in je paard consequent aan de hulpen krijgen. En controle hebt over het tempo, zodat je met een kleine ophouding je paard terug kan laten komen. Als dat nog niet voor elkaar is, is het rijden in een hoog tempo alleen maar contraproductief want dan moet je altijd groot inkomen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:38

Mijn pony is linksgebogen en rechtsachter is duidelijk haar zwakke achterbeen.
Nu ben ik op de rechterhand wat meer schoudervoor aan het rijden en ze begint al iets meer te ontspannen, maar vind het duidelijk moeilijk en zeker in de galop.
Linksom doet ze het logisch wel heel makkelijk en ook de schouderbinnenwaarts gaat linksom best al aardig.
Nu zat ik mij af te vragen, moet ik linksom wel schouderbinnenwaarts rijden? Wat dan maak ik de ongelijkheid misschien nog wel groter. In galop linksom wel begonnen met contrastelling dan wordt ze kennelijk wel rechter en wil gelijk de hals strekken.
Momenteel heel weinig les dus ben er zelf wat meer over na aant denken.

Fijn dat je zo openstaat voor commentaar Ippilya! Zou heel leerzaam zijn jullie te volgen in de training.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:57

Trap niet in de valkuil van denken dat de schouderbinnenwaarts op de makkelijke kant appeltje-eitje is. Vaak geven paarden je dat gevoel heel snel omdat ze zo makkelijk inbuigen op die kant. Maar dat heeft weer andere gevaren in zich, zoals overbuigen en te veel op het binnen voorbeen leunen. Ik zou gewoon op beide handen de oefening blijven rijden en daarbij op de makkelijker kant het paard minder inbuigen, dus meer schoudervoor rijden ipv schouderbinnenwaarts, en op de wat moeilijker kant iets meer buiging vragen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:18

@ Askja, roepnaam inderdaad. Het is een echte! :) Bedankt voor het meedenken en de tips, daar kan ik zeker wat mee!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:36

Avanti schreef:
Mijn pony is linksgebogen en rechtsachter is duidelijk haar zwakke achterbeen.
Nu ben ik op de rechterhand wat meer schoudervoor aan het rijden en ze begint al iets meer te ontspannen, maar vind het duidelijk moeilijk en zeker in de galop.
Linksom doet ze het logisch wel heel makkelijk en ook de schouderbinnenwaarts gaat linksom best al aardig.
Nu zat ik mij af te vragen, moet ik linksom wel schouderbinnenwaarts rijden? Wat dan maak ik de ongelijkheid misschien nog wel groter. In galop linksom wel begonnen met contrastelling dan wordt ze kennelijk wel rechter en wil gelijk de hals strekken.
Momenteel heel weinig les dus ben er zelf wat meer over na aant denken.

Zelf zou ik eerder iets rijden dat bijna op renvers lijkt, of misschien wel geheel renvers. In ieder geval om af te tasten of het mogelijk is. Levert dat moeilijkheden op, dan zit daar een 'pijnpunt' dat ik dan voorzichtig tracht weg te werken.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:39

Geweldige tip trouwens voor schoudervoor/binnenwaarts: op het 'verkeerde' been lichtrijden zodat je op het juiste moment drijft (nl. wanneer het binnenachterbeen in de lucht is). Heeft mij enorm geholpen.
https://www.youtube.com/watch?v=pX34ygykvNE

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:35

Askja ik voel linksom wel echt het ondertreden van het achterbeen. Als het niet zo is loopt ze ook niet meer in de goede buiging.
Om op het filmpje terug te komen ik geef gewoon druk met mijn binnenbeen op het sta moment. Voelt niet heel verkeerd of lastig.
Kadankovitch: moet de schouderbinnenwaarts eerst niet helemaal goed gaan voordat er met travers/renvers begonnen wordt?
Lijkt mij ook best lastig om aan te leren. Hoe doen jullie dan? Vanuit de volte lijkt mij dan nog het makkelijkst.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:41

Avanti schreef:
Om op het filmpje terug te komen ik geef gewoon druk met mijn binnenbeen op het sta moment. Voelt niet heel verkeerd of lastig.

Voor schouderbinnenwaarts is dat dus precies het verkeerde moment :)

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:46

Nee toch, dan wordt het binnenachterbeen opgetild. Als ik omhoog ga dan geef ik been

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:37

Avanti schreef:
Nee toch, dan wordt het binnenachterbeen opgetild. Als ik omhoog ga dan geef ik been

In principe geef je been wanneer je gaat zitten (bij het staan hangen je benen af). Zie filmpje vanaf minuut 3: https://www.youtube.com/watch?v=pX34ygykvNE

Edit: ik lees ergens anders dat de meningen over drijven bij staan/zitten verdeeld zijn:

"Pas als je je zeker voelt bij het lichtrijden, wordt het tijd voor drijvende hulpen. Maar daarover zijn de geleerden het helaas niet eens. "Sommige trainers vinden het gebruikelijk om bij het neerzitten te drijven. In dat geval bevindt zich echter het binnenste achterbeen op de grond. Als je dan drijft, zet het paard de hoef weliswaar sneller neer, maar komt hij niet verder naar voren”, vertelt Schumacher. Hij pleit ervoor om de drijvende hulpen te geven als je uit het zadel komt of – als je op het verkeerde been rijdt – als je weer gaat zitten. Probeer het eens uit!"
http://www.rosmagazine.nl/ros-online/be ... ijden.html

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:38

Het ondertreden van het achterbeen in het sv/sb is maar 1 aspect. Een zuivere, correcte lengtebuiging is ook belangrijk. Daar gaat het vaak mis, in de zin dat het paard op de makkelijke kant bij te veel inbuigen ahw doorknikt ter hoogte van de cervicaal-thoracale overgang (halswervels-borstwervels) waardoor de buitenschouder er te veel uitkomt. Dat kun je proberen op te lossen door te begrenzen met de buitenteugel maar naar mijn mening
is het dan nuttiger om het paard wat rechter te houden.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:58

Ik vond de vraag van voorwaarts of nageeflijk heel interessant. Theoretisch en idealiter gezien zou ik ook altijd zeggen eerst voorwaarts en dan pas aan de nageeflijkheid werken, maar in de praktijk moet ik zeggen dat ik toch op een aantal paarden heb gezeten die zichzelf zo erg vasthielden dat ze uberhaupt niet voorwaarts konden al had ik het graag. De hulp kwam dan gewoon niet door. Dat werd dus een gemengde vorm van tegelijkertijd aan voorwaarts en 'nageeflijkheid' werken. Nageeflijkheid tussen aanhalingsteken, omdat het meer leren loslaten van de kaak en reageren op een halve ophouding was. Vooral in stap aan het loslaten werken, hielp goed om daarna in draf en eventueel galop ook makkelijker te kunnen corrigeren.
Ik weet niet of andere mensen deze ervaring ook hebben?
Soms heb ik in het rijden van die momenten van "gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat".