Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Starbreeze schreef:Yep , ze zijn bitje frisser he, maar sta toch verbaast wat een rust hij heeft en mij geeft.Zijn die van jullie ook anders door het veranderende weer?
Jennyxx schreef:Interessante filmpjes, Simpelman. Ik ben niet zo van Facebook, maar misschien ga ik het eerste filmpje toch delen daar. Zag van de week een bijrijder bezig met een paardje...
Over de zitbeenknobbels. Ik betrap mijzelf er ook wel eens op dat als mijn paard wel doorloopt, ik hem daar met mijn zit probeer te houdenAls ik dan stil ga zitten, ontspant mijn paard zijn rug toch net ff beter. Wat ik wel eens lastig vind is als hij je naar 1 kant gooit (door scheefheid of over de schouder), om dan recht op 2 zitbeenknobbels te blijven zitten. Dan ga ik toch wat in mijn rug aanspannen om tegen/recht te zitten.
Sizzle schreef:Hier staat er 1 volslagen te stuiteren met koeler weer.
Laat ze dan altijd even los in de bak waar ze dan 600 rondjes totaal randdebiel doet en uiteindelijk nat van het zweet naar me staat kijken met een blik van: zo man, ging ik even hard!
Met rijden is ze altijd wel braaf maar ik zie dan zo'n teleurgesteld koppie. Dan liever even racen en dan rijden.
Sizzle schreef:Laat ze dan altijd even los in de bak waar ze dan 600 rondjes totaal randdebiel doet en uiteindelijk nat van het zweet naar me staat kijken met een blik van: zo man, ging ik even hard!
Simpelman schreef:Jennyxx schreef:Interessante filmpjes, Simpelman. Ik ben niet zo van Facebook, maar misschien ga ik het eerste filmpje toch delen daar. Zag van de week een bijrijder bezig met een paardje...
Over de zitbeenknobbels. Ik betrap mijzelf er ook wel eens op dat als mijn paard wel doorloopt, ik hem daar met mijn zit probeer te houdenAls ik dan stil ga zitten, ontspant mijn paard zijn rug toch net ff beter. Wat ik wel eens lastig vind is als hij je naar 1 kant gooit (door scheefheid of over de schouder), om dan recht op 2 zitbeenknobbels te blijven zitten. Dan ga ik toch wat in mijn rug aanspannen om tegen/recht te zitten.
Stel je voor dat je iemand op je schouders hebt zitten .
Die iemand denkt te constateren dat jij scheef bent en gaat jou corrigeren door zich aan te spannen door" tegen/recht" te zitten.
Dat wordt oncomfortabel voor beide.
Stel jij denkt daar niet over na, maar reageert alleen maar.
Jouw reactie zal dan een compensatie zijn van dat wat degeen op je rug doet, je gaat op zoek naar de meest comfortabele houding onder de aangebrachte verstoring.
Biomechanica.
Nu anders om.
Jij zit op de rug van je paard en zoekt de meest ontspannen comfortabele houding op zijn scheve rug.
Relatief comfortabel voor beide, maar kan beter.
Je helpt nu van hier uit je paard een houding te vinden die nog comfortabeler is voor jullie beide.
Dat voelt hij, dat snapt hij, hij moet er nu alleen nog maar aan wennen om die houding te handhaven.
Mogelijk zal hij zelfs zijn motoriek er op aan moeten passen met training, waarbij jij hem helpt.
Het is een kwestie van benadering.
Mary Wanless weet meer van dit soort biomechanica dan wie ook.
Ze heeft er voor gestudeerd en is er al haar hele leven professioneel mee bezig.
Je kunt heel veel van haar leren.
Ik heb veel van haar geleerd, maar we hebben niet dezelfde benadering.
Zij zei tegen mij Simpelman, everything you do is WRONG and I have never seen this horse moving that well.
Interessant.
van_flipsen schreef:@ Milkberry, vaak krijgt het zadel de schuld van het niet goed bewegen van een paard. Dit heb ik zelf mee gemaakt, een erkende zadelpasser laten komen die ook dierenarts en fysiotherapeut is. Zij beweerde dat het zadel te lang was, waardoor mijn paard de problemen had in beweging. Nieuw zadel en weer verzet van het paard. Toen paard zeer uitgebreid laten onderzoeken Röntgen foto`s, scintigrafie. en bleek het paard ontstekingen van de ligamenten van de rug te hebben, op een totaal andere plaats dan waar de zadelpasser dacht dat het zat. Bij die kliniek het oude zadel laten controleren en dat zat prima. Door een verkeerde manier van training (paard stond in training bij een grand prix instructrice) heeft hij deze blessure opgelopen.
Milkberry schreef:Ik baal als een stekker!!
Kilian is zo veranderd in zijn lichaam de laatste tijd. En je voelt hem al aankomen... mijn zadel ligt niet meer goed. Hopen dat het een kwestie is van een smaller boompje.
Verklaard wel waarom hij in draf niet verder wil stretchen. Reed vandaag met een springzadeltje die niet zo schuurt, meteen die neus over de grond in draf.