Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 17:30

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:36

Starbreeze schreef:
Zijn die van jullie ook anders door het veranderende weer?
Yep , ze zijn bitje frisser he, maar sta toch verbaast wat een rust hij heeft en mij geeft.
Zo van stal af gehaald vanmiddag (yep land is echt zeiknat.. |( ) met gedachten dat ie wel effe fiks "los" wilde.
Whalla, relaxed opgezadeld en naast em lopend in bak was het een en al rust.

Kon er zo op en rustig stappend gaan opbouwen, de sessie "braaf ben je" bewust kort gehouden en em in buitenbak lekker laten rollen en dollen in natte zand /3

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:01

Mijn E-tje is de laatste tijd een stuk relaxter geworden. Normaliter ontploft ze met dit weer. Niet dat ze nu sloom is, maar meer mentaal ontspannen met gecontroleerde energie. Ben benieuwd hoe dat straks onder het zadel gaat zijn :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:41

Werd mijn paard maar een beetje wilder van het weer :')

Interessante filmpjes, Simpelman. Ik ben niet zo van Facebook, maar misschien ga ik het eerste filmpje toch delen daar. Zag van de week een bijrijder bezig met een paardje... -O-

Over de zitbeenknobbels. Ik betrap mijzelf er ook wel eens op dat als mijn paard wel doorloopt, ik hem daar met mijn zit probeer te houden :o Als ik dan stil ga zitten, ontspant mijn paard zijn rug toch net ff beter. Wat ik wel eens lastig vind is als hij je naar 1 kant gooit (door scheefheid of over de schouder), om dan recht op 2 zitbeenknobbels te blijven zitten. Dan ga ik toch wat in mijn rug aanspannen om tegen/recht te zitten.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:51

Hier staat er 1 volslagen te stuiteren met koeler weer.
Laat ze dan altijd even los in de bak waar ze dan 600 rondjes totaal randdebiel doet en uiteindelijk nat van het zweet naar me staat kijken met een blik van: zo man, ging ik even hard!

Met rijden is ze altijd wel braaf maar ik zie dan zo'n teleurgesteld koppie. Dan liever even racen en dan rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 05:28

Jennyxx schreef:
Interessante filmpjes, Simpelman. Ik ben niet zo van Facebook, maar misschien ga ik het eerste filmpje toch delen daar. Zag van de week een bijrijder bezig met een paardje... -O-

Over de zitbeenknobbels. Ik betrap mijzelf er ook wel eens op dat als mijn paard wel doorloopt, ik hem daar met mijn zit probeer te houden :o Als ik dan stil ga zitten, ontspant mijn paard zijn rug toch net ff beter. Wat ik wel eens lastig vind is als hij je naar 1 kant gooit (door scheefheid of over de schouder), om dan recht op 2 zitbeenknobbels te blijven zitten. Dan ga ik toch wat in mijn rug aanspannen om tegen/recht te zitten.

Stel je voor dat je iemand op je schouders hebt zitten .
Die iemand denkt te constateren dat jij scheef bent en gaat jou corrigeren door zich aan te spannen door" tegen/recht" te zitten.
Dat wordt oncomfortabel voor beide.

Stel jij denkt daar niet over na, maar reageert alleen maar.
Jouw reactie zal dan een compensatie zijn van dat wat degeen op je rug doet, je gaat op zoek naar de meest comfortabele houding onder de aangebrachte verstoring.
Biomechanica.

Nu anders om.
Jij zit op de rug van je paard en zoekt de meest ontspannen comfortabele houding op zijn scheve rug.
Relatief comfortabel voor beide, maar kan beter.
Je helpt nu van hier uit je paard een houding te vinden die nog comfortabeler is voor jullie beide.
Dat voelt hij, dat snapt hij, hij moet er nu alleen nog maar aan wennen om die houding te handhaven.
Mogelijk zal hij zelfs zijn motoriek er op aan moeten passen met training, waarbij jij hem helpt.

Het is een kwestie van benadering.

Mary Wanless weet meer van dit soort biomechanica dan wie ook.
Ze heeft er voor gestudeerd en is er al haar hele leven professioneel mee bezig.
Je kunt heel veel van haar leren.

Ik heb veel van haar geleerd, maar we hebben niet dezelfde benadering.
Zij zei tegen mij Simpelman, everything you do is WRONG and I have never seen this horse moving that well.

Interessant.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:44

Sizzle schreef:
Hier staat er 1 volslagen te stuiteren met koeler weer.
Laat ze dan altijd even los in de bak waar ze dan 600 rondjes totaal randdebiel doet en uiteindelijk nat van het zweet naar me staat kijken met een blik van: zo man, ging ik even hard!

Met rijden is ze altijd wel braaf maar ik zie dan zo'n teleurgesteld koppie. Dan liever even racen en dan rijden.

Hahaha :)) dat had die van mij donderdag dus gedaan, lekker als een dolle zoveel mogelijk rondjes per minuut in een maffe galop, dus ik dacht dat hij wel uiterst relaxt zou zijn. Uhhmm no. Daarom heb ik 2 vaste longeer/uitkuurdagen (hoe zijn pet staat).

Deze is van een tijd geleden, lekker blazen!
http://youtu.be/EncllMT9oQM

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:02

Hier ook een braaf paard, maar wel een die de rust niet vind. Alleen maar onrust in haar kop. Ze is echt gevoelig voor het weer, en is ook echt nukkig. Mijn shetje is dan vooral de l*l doordat ze zich daar op afreageert (alsof die het laat regenen :(:))

Hihi, dat filmpje van jou Starbreeze!

Sizzle schreef:

:')

Als vos wat onrustiger is kan losgooien hier wel helpen, maar ik heb de laatste keren het idee dat ze dan juist nog meer 'paniekerig' wordt. Op een gegeven moment gaat ze dan keihard hinnikend rondrennen en een beetje in de paniek modus. Het is niet meer zo dat haar ogen daarna op 'het is goed' staan maar meer op nog meer onrust. Ik probeer onrust in haar hoofd nu eerder op te lossen door haar gewoon aan het werk te zetten en denkopdrachten te geven, bv aan de hand.

https://youtu.be/jQRUPcg5OKM

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:41

Vrolijke gup starbreeze :)

Tancreda, sommige kunnen inderdaad niet zelf rustig worden. Lastig is dat.

Dallas slaat altijd als een kat met de voorbenen in de lucht en bokt dan na.
Friet doet met haar hoofd omlaag en dan met 4 benen omhoog een rondje paashaas.
Je zou niet denken dat ze 24/7 buiten staan :+

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:44

Bij mij staan ze nog op de wei en terwijl ze heel de zomer rustig hebben gestaan beginnen ze nu steeds vaker (en dan vooral mijn zwarte duiveltje, die ander hobbelt er rustig achteraan) een sprint van 200/300 meter te maken. We hebben de weide expres zo gemaakt dat het mogelijk is en ik zie dat er nu, met dit weer, er echt gebruik van gemaakt wordt. Super leuk om te zien én in de bak is alles goed en rustig!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:04

Ik baal als een stekker!!
Kilian is zo veranderd in zijn lichaam de laatste tijd. En je voelt hem al aankomen... mijn zadel ligt niet meer goed. Hopen dat het een kwestie is van een smaller boompje.
Verklaard wel waarom hij in draf niet verder wil stretchen. Reed vandaag met een springzadeltje die niet zo schuurt, meteen die neus over de grond in draf.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:35

Simpelman schreef:
Jennyxx schreef:

Stel je voor dat je iemand op je schouders hebt zitten .
Die iemand denkt te constateren dat jij scheef bent en gaat jou corrigeren door zich aan te spannen door" tegen/recht" te zitten.
Dat wordt oncomfortabel voor beide.

Stel jij denkt daar niet over na, maar reageert alleen maar.
Jouw reactie zal dan een compensatie zijn van dat wat degeen op je rug doet, je gaat op zoek naar de meest comfortabele houding onder de aangebrachte verstoring.
Biomechanica.

Nu anders om.
Jij zit op de rug van je paard en zoekt de meest ontspannen comfortabele houding op zijn scheve rug.
Relatief comfortabel voor beide, maar kan beter.
Je helpt nu van hier uit je paard een houding te vinden die nog comfortabeler is voor jullie beide.
Dat voelt hij, dat snapt hij, hij moet er nu alleen nog maar aan wennen om die houding te handhaven.
Mogelijk zal hij zelfs zijn motoriek er op aan moeten passen met training, waarbij jij hem helpt.

Het is een kwestie van benadering.

Mary Wanless weet meer van dit soort biomechanica dan wie ook.
Ze heeft er voor gestudeerd en is er al haar hele leven professioneel mee bezig.
Je kunt heel veel van haar leren.

Ik heb veel van haar geleerd, maar we hebben niet dezelfde benadering.
Zij zei tegen mij Simpelman, everything you do is WRONG and I have never seen this horse moving that well.

Interessant.

Dank je wel Simpelman. Dus niet teveel "tegen" gaan zitten, maar paard helpen rechter te lopen. Ik heb de handicap dat ik een relatief grote ruiter ben (1.70 m) op mijn paard/pony (1.40 m, IJslander). Waardoor ik hem snel uit evenwicht breng met mijn bovenlijf. Ik rij nu met een boomloos zadel, omdat hij met zijn boomzadel de lengtebuiging en galop niet zo fijn vindt (zadel ligt iets over 18e rib), maar daarin zit je nog bewegelijker.

Ik ga zeker naar meer filmpjes van haar kijken. Ben wel benieuwd hoe u het anders doet :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 13:03

Paarden kunnen veel méér zélf dan dat men denkt.
Wanneer je je daar op richt in je communicatie dan gaat er een wereld voor je open.
Het is niet alleen wijken voor druk en conditionering.

Ik gaf hiervoor al eens aan bij het gebabbel over de ogen waar alles gebeurt.
Ruim voor dat "het" gaat gebeuren geven ze met hun ogen en lichaamshouding wat ze ervan vinden.
Ze anticiperen, en participeren, ze hebben hun eigen inbreng.
Wij moeten leren ze uit te nodigen deel te nemen.
Ze hebben onze hulp nodig om de weg te vinden.

van_flipsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:01

@ Milkberry, vaak krijgt het zadel de schuld van het niet goed bewegen van een paard. Dit heb ik zelf mee gemaakt, een erkende zadelpasser laten komen die ook dierenarts en fysiotherapeut is. Zij beweerde dat het zadel te lang was, waardoor mijn paard de problemen had in beweging. Nieuw zadel en weer verzet van het paard. Toen paard zeer uitgebreid laten onderzoeken Röntgen foto`s, scintigrafie. en bleek het paard ontstekingen van de ligamenten van de rug te hebben, op een totaal andere plaats dan waar de zadelpasser dacht dat het zat. Bij die kliniek het oude zadel laten controleren en dat zat prima. Door een verkeerde manier van training (paard stond in training bij een grand prix instructrice) heeft hij deze blessure opgelopen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:28

Dat oog..ja..daar zie je heel veel in. Ook het karakter. Zo heeft mijn shet een brutaal oog en hij is ook een grote boef. Mijn paard heeft weer een heel zacht oog en zo is zijn karakter dus ook.

toen ik hem net had kreeg hij zodra ik met een hoofdstel naar zijn hoofd ging een heel bang oog. Dat sneed echt door mijn hart. Als ik dan zachtjes tegen hem ging praten veranderde die blik weer in een open en zachte blik. Nu is dat gelukkig weg. Hij begint zelfs een beetje brutaal te worden.

Zo heeft die van mij in het begin een periode gehad dat hij standaard ging mesten als ik stond te poetsen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 14:31

Jij leest ogen. :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:35

van_flipsen schreef:
@ Milkberry, vaak krijgt het zadel de schuld van het niet goed bewegen van een paard. Dit heb ik zelf mee gemaakt, een erkende zadelpasser laten komen die ook dierenarts en fysiotherapeut is. Zij beweerde dat het zadel te lang was, waardoor mijn paard de problemen had in beweging. Nieuw zadel en weer verzet van het paard. Toen paard zeer uitgebreid laten onderzoeken Röntgen foto`s, scintigrafie. en bleek het paard ontstekingen van de ligamenten van de rug te hebben, op een totaal andere plaats dan waar de zadelpasser dacht dat het zat. Bij die kliniek het oude zadel laten controleren en dat zat prima. Door een verkeerde manier van training (paard stond in training bij een grand prix instructrice) heeft hij deze blessure opgelopen.

Ik geloof niet dat ik begrijp wat je me probeert te vertellen.
Bij dit zadel zie je zo dat het niet goed ligt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:37

Ik krijg ook steeds meer gevoel bij het lezen van de houding. Ik moet twee weken mijn paard rustig houden en twee keer per dag 20 minuten stappen. En ik lees gewoon aan zijn houding (oren, ogen en lichaam) dat hij ergens spanning van krijgt en dan leidt ik hem en stappen we weer vrolijk verder.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:06

Milkberry schreef:
Ik baal als een stekker!!
Kilian is zo veranderd in zijn lichaam de laatste tijd. En je voelt hem al aankomen... mijn zadel ligt niet meer goed. Hopen dat het een kwestie is van een smaller boompje.
Verklaard wel waarom hij in draf niet verder wil stretchen. Reed vandaag met een springzadeltje die niet zo schuurt, meteen die neus over de grond in draf.

Ehm moet je zadel dan niet breder gemaakt worden? Lijkt me dat er meer bespiering opgekomen is toch? :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:10

Vandaag trouwens binnen gereden en weer een braaf paard. Galop deed hij super! Hij is heel 'zacht' geworden daarin.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:11

Ja dat zou je denken. Maar het is juist andersom. Meneer was een bamibal die met geluk 1 keer in de week wat mocht doen. Nu na een jaar trainen, is hij al zijn overtollige vetjes kwijt.
Hij is van obesitas naar topmodel gegaan :p

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:51

Aha :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:35

Bamibal :')

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:23

Misschien als bamibal na het afvallen meer spiertjes krijgt, dat zijn zadel weer past :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:47

Hahaha nou dan laat ik er dan wel weer de oude boom in zetten :p