[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:17

Joolien schreef:
shinehorse schreef:
Nee ik was gewoon benieuwd en ik ben nu zelf aan het oefenen om aan de teugel te lopen, nog een vraagje. Wanneer lukte het jouw voor het eerst om een paard aan de teugel laten lopen?
gewoon nieuwschierigheid

Ik kon dat pas echt toen ik 24 was en leerde te voelen in plaats van af te dwingen. Dat had ik immers zo geleerd en wist niet hoe het anders kon. Wat ik je wil meegeven is dat je niet alleen aan die voorkant moet gaan lopen klungelen want dat is neit de manier.

Ja het is toch de bedoeling dat je paard gaat ontspannen dat gaat denk ik niet lukken als je maar denkt het te kunnen, ik ben het hier zelf helemaal mee eens gewoon geduld hebben en gewoon je zit, houding enz. verbeteren, als je op je 24ste het kon hoe lang reed je toen eigenlijk al?

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:18

Al 16 jaar ;) Ik was altijd van het geen gelul trek m in de krul, maar dat bleek niet te werken ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 18:49

Haha jolien, wat apart dat van jou zo te lezen..! :=

@shinehorse, nog iets, jij loopt niet aan de teugel, maar je paard. :+ heb je een eigen paard of manegepaard? Het is veel meer dan zit of houding..

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:07

Ik rij een paar paarden op de manege en train die ook verder heb ik nog een keer in de week les, ik snap dat het meer is dan alleen zit en houding, en ik zeg ook echt niet dat ik het beter weet hoor ik vind het juist fijn om tips enzo te krijgen en daarom stelde ik een paar vraagjes ik ben ook nog niet zo oud hoor dus genoeg tijd om van alles te leren :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:24

LoveUggs schreef:
Komt ie!

Citaat:
Ik weet dat hierop de mond open staat, maar ik weet dat zij erg aan het kouwen was op het bit. Mijn benen zijn ontspannen, en rug is bol, maar ik val wat voorover. Elleboog - hand - teugel - mond zijn een rechte lijn, en een fijne verbinding. Amira valt wat op de voorhand. Aandacht is wel bij mij, en vind dat ze hier wel ontspannen loopt. Staart hangt ontspannen af.

Ik neem even deze, omdat je deze het meest zelf hebt opgemerkt.
Die open mond of dat kauwen. Kauwen is goed, maar zo groots en duidelijk is meestal een slecht teken. Trek ik dat door naar de kaaklijn, dan zit daar een groot spanningsstuk.
Een deel daarvan komt door jouw houding. Je zegt dat elleboog-hand-teugel 1 lijn zijn. Maar als je goed gaat kijken zie je dat er bij je pols een duidelijke knik zit in die lijn. Dat komt door je pianohandje (hou je zweep maar eens naar beneden, daar hoort ie). Doordat je in je pols knikt geef je een ander soort weerstand.

Overigens denk ik dat je wat je houding betreft eens zou moeten kijken naar tips om je kern te versterken. Als je rechtop zit druk je bv je hakken uit en je rug is op veel plaatsen wel recht, maar je hangt voorover. Dat heeft veel te maken met de manier waarop je je bekken kantelt en dus ook je eigen buikspieren gebruikt.

Even terug naar je paard. Hij loopt op z'n voorhand. Maar niet storend voor zo'n jong paard. Je kan niet verwachten dat hij de kracht en gedragenheid heeft van een 10 jarig sportpaard. Belangrijk nog wel zijn de staart en rug. In ontspannen toestand danst een staart van hak naar hak in draf. Heel rustig deint hij mee. Is je paard wat gespannen of stijf (foto's 2 en 5), dan steekt hij hem meer af. Bij onrust of boosheid zwaait hij er mee (foto's 1,3 en 4).
En dat geeft ook meteen het merendeel van het probleem aan. Je paard is gewoon nog erg stijf in z'n lijf en rug.

Ga figuren rijden, slangevoltes, s'jes, 8'tjes. Hij moet echt eerst soepeler worden in z'n lijf voor hij ontspannen kan gaan dragen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:28

Veulen, zou ook jij mijn foto eens willen bekijken? :)

Simpelman, bedankt voor het uitgebreide stuk, daar ga ik zeker iets mee doen!

Idj, ook jij bedankt voor je input! Ga zeker de schijnovergangen ook eens meepakken. En veel oefenen op het niets/zo min mogelijk doen! Heb zondag voor t eerst met zweepje gereden en dat maakt het voor ons allebei n stuk makkelijker!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 21:54

Veulen, bedankt voor je heldere uitleg! Super! Ik hoop dalijk met zitlessen mijn eigen houding te verbeteren. Of dit nu mijn rug, handen of voeten zijn, mijn hele houding moet beter vind ik zelf.
Ik probeer alles zo veel mogelijk zelf mee te nemen, maar dat is altijd anders dan met (privé) lessen.. Les staat nu helaas even op een laag pitje omdat ik net mijn vakantie betaald heb maar ik wil dit vanaf eind deze maand zeker weer oppakken!
Ik moet mee nemen waar ik gebleven ben, en niet te veel zelf aanklooien. Jullie tips neem ik zeker mee, want het kan altijd beter!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:57

SuperLiesje schreef:
Goed, hier de foto:

[ Afbeelding ]

Wat ik in ieder geval zie is een ontspannen pony, daar wordt ik heel blij van.
Als ik kijk naar de donkergroene driehoekjes lijkt hij best leuk te lopen, maar volgens mij klopt hier de tact van zijn draf niet. Linksachter staat namelijk al op de grond, terwijl rechtstvoor nog van de grond is. Rechtsachter is bijna van de grond, terwijl linksvoor nog niet zover is. Hij mag ook nog een stuk actiever gaan draven. Over de rug durf ik niet zoveel te zeggen nog, ik vind wel dat zijn staart mooi ontspannen afhangt. Als laatste zie ik nog dat hij ietsje achter de loodlijn lijkt te lopen.

Als ik naar de ruiter kijk zie ik dat er geen rechte lijn getrokken kan worden van schouder-heup-hak, mijn been ligt hier te ver naar achteren. Ik vind wel dat ik voor mijn doen best rechtop zit, ik val heel snel voorover, waardoro ik Amando natuurlijk tegenhoud in de beweging. Verder kon ik een vrij rechte lijn trekken van elleboog naar het bit, ik mag mijn handen wel nog wat meer gaan dragen.

Ik ben mij er van bewust dat we er nog lang niet zijn! We doen het lekker rustig aan en in kleine stapjes, maar ik was vooral benieuwd of ik een aantal dingen goed gezien heb.
Uiteraard zijn opbouwende feedback en tips welkom!

Ik vind dat je een behoorlijk goed beeld hebt van wat je zou moeten zien.
Die staart is inderdaad ontspannen, kijk eens hoe hij zachtjes over de hak van het gestrekte been is gedrapeerd. Daaruit kun je (in 99% van de gevallen) concluderen dat z'n rug vrij is en ontspannen is. Als je in beweging kijkt dan zie je waarschijnlijk dat bij elke pas de heupen links en recht om de pas iets inzakken. Jij voelt dat door een zacht schommelend effect.

Je paard loopt in een natuurlijk evenwicht, iets meer gewicht op z'n voorbenen dan op z'n achterbenen. Ik heb het idee dat hij een heel klein beetje hangt ten koste van jou hand. Je elleboog is behoorlijk gestrekt. Hij neemt nog iets meer dan jij hem wil geven. Daardat hij iets op de voorhand loopt word jij ook iets voorover gezet. Het is op de foto niet extreem. Dus maak je niet druk, dat komt vanzelf.
Je zou wel je beugels een gaatje langer mogen doen. Dan kan je je benen iets beter laten afhangen. De meeste boomloze zadels hebben niet de perfecte beugelophanging. Ze dwingen je of in een stoelzit of met je benen iets te ver naar achter. Hoed je voor die fout en wees er je van bewust dat je been recht naar beneden moet afhangen. Losjes, knieen los en je voeten ontspannen net rustend op je voeten.

Hij komt nog erg veel kracht tekort in z'n achterhand. Hierdoor blijft hij dus ook wat op de voorhand. Maar hij wordt daardoor ook wel vlak in de bewegingen. Ik zou me nog niet te veel bezighouden met overgangetjes (anders dan voor gehoorzaamheid). Pak wat rechte wendingen. Dus bv van de hoefslag naar de a-c lijn, b-e lijn. Of vierkante voltes. Drijf in de hoek het binnenbeen wat meer op. Zou krijg je dat je elke keer dat je dat doet 1 been wat meer activiteit vraagt. Herhaal het gewoon elke keer weer. Je kan het ook in de hoeken doen. Zo train je rustig aan achterbeen voor achterbeen. Zonder dat je heel veel hoeft te controleren.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:41

Laatst bijgewerkt door Oryani op 18-03-14 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:42

Je foto doet het niet :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:49

Normaal nu wel :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 13:51

Nee doet t idd niet..

Ik heb gister weer les gehad met Amira! Expres 's avonds omdat ze vooral dan spoken ziet. Ook gister weer spoken maar heerlijk relaxed gereden. Eerst alleen op 1 volte aan de andere kant van de bak, die niet eng was. Pas toen ze daar relaxed was een volte van 10 meter gemaakt en die steeds doormiddel van mijn binnenbeen een stukje verplaatst tot ze toch nageeflijk en redelijk ontspannen heel dicht langs de enge hoek ging. Hebben mee genomen dat ze met wat lengte in de hals ging lopen. Eerst ontspannen nageven en daar wat uitschuiven. Heb echt heerlijk gereden! Ook snap ik nu hoe ik mijn rug moet ontspannen. Doordat ik mijn rug bol maakte viel ik voorover en had ik spanning in mijn schouders. Daardoor zagen de laatste foto's er wat streng uit. Gister hebben we ook daarop gelet. Benen vanuit mijn heupen ontspannen laten hangen. Zelfde geld voor mijn armen. Deze vanuit mijn schouders ontspannen laten hangen en dan in mijn elleboog de knik naar de mond. Daar moet ik dan opletten dat ik mijn schouders voor mijn gevoel wat naar achter plaats, en dán zit ik netjes recht.

Gister voor de spiegel eens zelf gekeken van opzij in de badkamer. := en heb het dan ook zelf kunnen zien dat mijn rug dan een stuk rechter is! Volgende maand gaan we op de foto door de fotografe die Gas ook op de foto heeft gezet dus dan heb ik hopelijk heerlijke plaatjes om te laten zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:08

Wendy_Chewie schreef:
Hoi iedereen,
Mag ik vragen hoe jullie dit moment beoordelen?

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31.0-8/1957946_10202565830881225_790620304_o.jpg

Volgens mij is het een behoorlijke voorwaarts-neerwaarts, mond ongeveer ter hoogte van de boeg. Pony brengt de achterhand nog niet altijd goed onder, maar op deze foto oogt ze wel actief genoeg. Volgens mij ook voldoende ruggebruik?

Benieuwd :)

Nu doet ie t wel :)

De hoofdhalshouding is netjes maar er nog net niet doorheen, dat kan ook komen omdat jij gespannen zit, je zit wat op je bovenbenen en doos en dat kan heel veel spanning geven omdat je dan toch in balans moet blijven en je onbewust gaat aanspannen. Ga echt goed op je zitbeenknobbels zitten en zoek steun op je beugels. Je paard zou wat ronder mogen en meer mogen ontspannen, vanuit dit beeld met been naar de hand toe rijden en opvangen met zit.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:35

Thanks voor je beoordeling :)
Het zitten wordt inderdaad een probleem, merk dat ik goed start, maar na een poosje mezelf betrap op verkeerd zitten. Voel dit in mijn rug en heb ook de neiging op mijn tenen te gaan staan tijdens het lichtrijden, met de hielen opgetrokken. Vraag me dan wel eens af of dit niet aan het zadel ligt, dat het te klein zou zijn waardoor ik door de lepel voorover word geduwd. Het is echter nog niet oud, denk dat de MSFC zadelpasser het wel gezien zou hebben als een groter zadel nodig was...

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:17

Dag allemaal,

Zondag heb ik een onderlinge wedstrijd gehad op de manege. Ik heb meegedaan met mijn 5,5 jarige merrie. Ik zou graag wat tips hebben op haar aanleuning want ik zie de volgende punten.
-Ze is erg onrustig in de aanleuning
-Haar achterhand gebruik is niet optimaal

Mijn merrie is echter ZEER schrikkerig en ik heb haar dan ook 'moe' gereden voor de proef. Helaas iets te moe want ze luisterde niet altijd goed op mijn been. Helaas los ik dat soms op met de spoor, iets waar het niet voor bedoelt is. Ik rij haar echter met de spoor omdat ik haar dan een fijnere hulp kan geven, waardoor ze fijner aanspringt (vooral in galop) omdat ze hier anders nogal prikkelbaar op reageert. Rond 59 sec zie je me ook echt de spoor erin prikken omdat er gewoon totaal geen reactie kwam op mijn been. Ik oefen thuis met een zweep, maar daar durft ze soms heel angstig op te reageren, daarom dat ik hem niet heb gebruikt in mijn proef. In de toekomst willen we graag zonder spoor of zweep starten. :) Ook in de hoeken zet ik er te veel de spoor in, omdat ze niet reageerde op de druk voor het binnenbeen.

https://www.youtube.com/watch?v=9ytUP0Y ... G9sSKarDOg

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:56

Het ziet er errrrg onrustig uit. Ik zie jou een heleboel hulpen geven waar geen enkele reactie op komt, je zit nogal onrustig (benen opknijpen, met open vingers rijden terwijl er geen aanleuning is) en dat zie ik ook bij je paard... Wat is niveau 1?

Als ze zo schrikkerig is zou ik kijken naar wat ze gevoerd krijgt & aan de slag gaan met desensibilisatie.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:00

Niveau 1 is L niveau. Dit niveau is ook te hoog voor ons, we willen graag niveau 0 starten (zoiets als B). Die open vingers, dat merk ik de laatste tijd ook. Zeker een werkpunt! Donderdag heb ik les, dus kan ik deze punten ook zeker vermelden. Ook het onrustige ja, das zeker waar! :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:22

Kijk alleen al eens naar de eerste minuut. Zie je dat je been continue heen en weer aan het wiebelen is om maar been te geven (spoor erin te zetten)? Ik zou voor nu eigenlijk de spoor eraf laten en toch met zweep rijden. Door dit veel te oefenen zal ze er ook veel normaler op reageren. Wanneer ze dan goed voor het been is pas weer starten met wedstrijden. Rond de 0.59 seconden geef jij ook een keer goed been, zoals je zelf al zei, waardoor je paard aandraaft. Jij straft dit alleen gelijk weer af door hem meteen weer terug te nemen naar stap, terwijl je paard eindelijk een keer reactie gaf. Beloon op zo'n moment en neem hem pas een paar passen later weer in stap. Daarbij had je al veel eerder die hulp harder moeten maken. Gezien je tot dat moment de hele tijd al been aan het geven bent. Geef 1 keer been, komt er dan geen reactie, dan zorg je ervoor dat die reactie wel komt. En als dat betekent dat je op zo'n moment wat harder moet zijn met je been, dan is dat maar zo.

Verder vind ik het ook heel onrustig. Je paard komt óf steeds de diep, of hij trekt zich eruit. Doordat je ook steeds de spoor erin zet kan jouw paard zich niet fijn ontspannen. Ik zie dan liever óf de spoor erin, óf de spoor eruit. Maar niet steeds dat getik.

Ik zou de wedstrijden even laten, in ieder geval tot je een paard hebt wat goed aan je been is en tot je een fijne, constante aanleuning hebt.

xxliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:32

Ik lees al een tijdje mee, maar ik vind het nog wel moeilijk om ontspanning er in te rijden (ik rij ook alleen manege paarden).

Hier is een foto van mij en een manegepaard een tijdje geleden.

Afbeelding

Is dit een goed begin of doe ik iets totaal fout?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:12

Ik wil me nog een keer opnieuw melden, maar dan nu met foto's.

Op sommige stukken ben ik erg tevreden met hoe ze loopt. Ze is in juni vorig jaar ingereden, tot september gereden en af en toe les gehad. Toen hebben we een stop gehad van september tot januari. Vanaf januari hebben we weer kunnen rijden. Sinds gister hebben we weer les, en ik merk dat we dit echt nodig hebben.
Ze wordt nu dus in totaal pas 6 maanden gereden.

Afbeelding
Hier zie ik een paard dat op de voorhand valt, en ook nog wat gespannen is.

Afbeelding
idem als boven, nu ook achter de loodlijn.

Afbeelding
Deze is naar mijn gevoel wel netjes, alleen wel wat spanning in de kaak, als ik het goed zie?

Ik vind wel dat ze vanaf achter netjes onder treedt. En ze kan ook heel lekker loslaten. Zelf heb ik nog een hoop te doen aan mijn houding; rechtop zitten, vooruit kijken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:30

SETEFURII, wat een onwijs leuk paardje heb je daar zeg! Alleen ik vraag me af of jij zelf wel in je paard durft te vertrouwen? Ik vind jou namelijk best gespannen zitten. Durf je haar wel echt te rijden en vervolgens ook 'los' te laten (jezelf ontspannen, dat voelt al snel alsof je helemaal los laat)?

Probeer haar consequenter te gaan rijden, been = reactie zoals eerder ook al genoemd.
Als ze zich onttrekt, even een ophouding en zodra ze te diep komt met je been erbij. Wel van belang hierbij is dat je 'er tussen in' zelf een hele lichte hand aanbied zodat je paard ook een zachte aanleuning aan KAN nemen.
En o.a. voor de galop, probeer eens minder te doen.. Niet denken; "Oh help ik moet aanspringen, help ik krijg amper reactie, hup been erin!" Daardoor heb je de kans dat je je paard erg snel 'voorruit jaagt' in plaats van het netjes bij elkaar te houden en daar vanuit aan galopperen. Door eerst alleen met je zit aan te galopperen en evt. aangevuld met been houd je dat aanspringen al veel rustiger en meer van jou.
Zelfde geld voor de wendingen, denk (en werk) echt aan je stelling en buiging. Ze kijkt nu erg veel nog naar buiten en wil ook niet buigen om je binnenbeen.
Maar aan dit alles kan je pas werken als jij zelf ook ontspannen bent en het paard in jou kan vertrouwen, nu heb ik de indruk dat jullie allebei gespannen zijn en dat elkaar alleen maar versterkt. Dus eerst ontspanning!

Wat daar evt. wel een goede oefening voor is om eens aan de longeerlijn te gaan, met een goede longeur, evt. met een bijzetje en dan zelf aan je zit werken. Nog niet zo ver terug (vorige pagina denk ik?) heb ik een quote van Simpleman geplaatst waarin staat hoe je op het paard hoort te zitten. Als jij dat eens op je paard aan de longe stap voor stap probeert en dat verder uitbouwt tot de longeur niks meer hoeft te doen (die houd in de eerste keren het paard voor je aan het lopen, zodat jij je volledig op je zit en eigen ontspanning kan focussen), denk ik dat er al heel veel verbetering zichtbaar gaat zijn en ook het schrikkerige een heel stuk minder word.

Vind het knap overigens hoor dat je ondanks dat het allemaal best wel erg spannend is je toch zo'n proef door rijd!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:38

Diertjec, aan jou houding zit inderdaad nog heel wat werk! Probeer daar ook echt op te letten, want zolang jij niet in balans op je paard zit zal je paard ook nooit écht lekker onder je kunnen lopen. Ze moet nu continu compenseren om in balans te blijven. Ook krijg ik de indruk dat je best veel druk aan de voorkant hebt, is dat ook zo of valt het mee?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:44

_Marinke_ schreef:
Diertjec, aan jou houding zit inderdaad nog heel wat werk! Probeer daar ook echt op te letten, want zolang jij niet in balans op je paard zit zal je paard ook nooit écht lekker onder je kunnen lopen. Ze moet nu continu compenseren om in balans te blijven. Ook krijg ik de indruk dat je best veel druk aan de voorkant hebt, is dat ook zo of valt het mee?

Thanks!
Klopt, heb een paar keer op een zadel dat niet lekker paste gereden, en daar is in 1 keer m'n houding onwijs van achteruit gegaan, baal ik onwijs van. Maar ik ben me er bewust van, dus ik help mezelf ook hele tijd herinneren.

Druk aan de voorkant valt onwijs mee, lijkt inderdaad. Maar ze kan zichzelf er heerlijk uit trekken, en paardlief vergroot de druk voor zichzelf. Ik heb teugels redelijk lang. Vind ik zelf. Als ik ze langer zou houden, zou ze er onwijs uitlopen (heb ik al vaker geprobeerd)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:45

Maakt ze zich dan lang, gaat harder lopen en knalt op de voorhand??

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:46

_Marinke_ schreef:
Maakt ze zich dan lang, gaat harder lopen en knalt op de voorhand??

Precies dat! Vooral heel hard, waardoor ik dus weer voorover val om het proberen uit te zitten, en ze daardoor nog harder gaat _O-
(leuk hoor, jong paard hahah)