Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:47

Ik was ook op de HK btw... Ik vond Parzival daar iid een heel stuk relaxter als op JA. Verder is spektakel gewoon de leidraad op de HK. Er moeten een hoop 'rondjes voor de fokker' gereden worden. Daar kun je van alles van vinden, maar die paarden moeten gewoon laten zien wat zij maximaal in huis hebben. En dat gaat wel eens ten koste van andere apsecten...

Vond Anne van Olst iid ook niet mooi rijden. Maar ik heb wel een aantal andere gezien die echt heel mooi op hun paard zaten en ondanks alle hectiek heel mooi er op bleven zitten en netjes bleven rijden. Ben wel de namen even kwijt...

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:52

Ik kwam deze quote hier op bokt tegen, wat denken jullie?

Citaat:
Het was een mooi circus waarbij het hoogste voorbeen wint, heeft niets met dressuur te maken, lijkt meer op de tuigpaarden, het publiek geniet en dat is het belangrijkste.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:01

Jammer Jasmijn om het weer zo op te pakken, maar ik had ook niet anders verwacht van jou.
Er worden hier filmpjes geplaatst en dan moeten we het maar meteen geweldig en goed vinden? Waarom mag ik er niet kritisch op reageren? En ik vraag het overigens aan Horseyfries zelf, maar fijn dat je haar back up bent.
Waar jij mij beschuldigd van iemand die het allemaal wel denkt te weten, verwar je dat met iemand die ZELF nadenkt.. niet met de grote hoop meeloopt. Maar goed, misschien is dat iets wat je zelf nog moet leren.

En dan nog over jouw uitleg over het na laten geven op een weerstandbiedende hand. Dat lijkt me bij een paard wat het hoofd omhoog steekt en gaat rennen helemaal nog niet van toepassing. Waarom aan de voorkant oplossen als een paard nog niet in balans is, loopt het paard beter in balans dan komt de nageeflijkheid pas om de hoek kijken. Als je voor die tijd aan het hoofd gaat zitten vragen met je handen dan moet je het wel met enige druk afdwingen omdat je het anders gewoonweg niet voor elkaar krijgt. Een paard zal altijd zijn balansstok (hoofd/hals) willen gebruiken en dat moeten wij dan niet tegenhouden met onze handen. Wel eens een paard aan een halstertje aan de longe gehad zonder bijzet? Dan zie je heel mooi dat als het dier niet in balans loopt het hoofd ook omhoog gaat, misschien zelfs gaat rennen. Is de balans eenmaal gevonden op de volte dan zal het paard zijn hoofd laten zakken, zonder onderhals op te zetten en zie je mooie deining door het hele lijf naar voren. Dat willen we met rijden toch ook, dat het vanzelf ontstaat doordat het paard zijn lichaam fijn kan gebruiken en in balans loopt.
Ik zal het wel weer krom opgeschreven hebben maar je snapt vast wat ik bedoel. In mijn ogen is een paard dat het hoofd omhoog steekt en gaat rennen nog niet in eerste plaats toe aan nageeflijkheid.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 04-02-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:02

dat is toch ook zo op de hengstenkeuring? sowieso in mijn optiek al jaren zo op alle keuringen, ik weet wel dat ze geregeld naar een functionele beweging beweren te belonen ,ipv zweefdraf en show, maar de werkelijkheid is iets anders.

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:04

knollentuin schreef:
dat is toch ook zo op de hengstenkeuring? sowieso in mijn optiek al jaren zo op alle keuringen, ik weet wel dat ze geregeld naar een functionele beweging beweren te belonen ,ipv zweefdraf en show, maar de werkelijkheid is iets anders.

Hier kan ik me helemaal in vinden, het gaat een beetje de tuigerskant op (met dat geklap en gejuich).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 13:12

jasmijn78 schreef:
Ik denk ook niet dat jij ooit een clinic moet gaan bezoeken, ongeacht van wie. Jij weet zo goed wat er wel en niet vertelt moet worden dat er geen clinic zal zijn die aan jouw verwachtingen zal voldoen.

Verder legt HF uit hoe ZIJ traint en wat HAAR visie en ervaring is. En dat onderscheid haar in positieve zin van een heleboel andere blaaskaken; zij pretendeert niet de waarheid in pacht te hebben en dat vind ik heel respectabel.

Overigens best gek dat jij nooit wordt geboekt voor een clinic Ansie; want jij schijnt het namelijk wel allemaal te weten :)

Ik kan mij prima vinden in die uitleg. Is gewoon nageven op een weerstandbiedende hand. En druk ontwijken is prima. Zo leren we ons paard ook op been reageren. Je haalt de druk er weer af als je de juiste reactie krijgt. Voorwaarts op been en nageven op een weerstandbiedende hand zijn de eerste dingen die een paard moet leren en beide zo klassiek als het maar kan zijn.

Ik vind dit een zeer trieste reactie op ansie
zij onderbouwd hoe zij het ziet en spreekt haar verbazing uit. En daarin deel ik haar mening.
HF haar paard beweegt niet zoals hij zou kunnen bewegen door de tegenwerking, inwerking van de ruiterhand.
heeft een valse knik en niet vanachter naar voor.
Hupser achter en voorbeentrekker voor. (boegtrekker) Nu valt het ook niet mee om een fries goed dressuurmatig te rijden, maar in mijn opinie is de basis er niet. En om die er weer in te rijden kost je minstens 2 jaar. En het kan echt véél beter. Wat ik het ernstige ervan vind, is dat het merendeel het niet ziet, er in meegaat en maar ja en amen knikt als het hier uitgelegd wordt.
Het lijkt wel of men niet meer weet hoe een paard in harmonie met een ruiter erop kan bewegen.
Overigens kan je je paard prima op je bovenbeendruk laten nageven (van net beleerd paard af aan al) mits je als ruiter natuurlijk goed in je middelpunt zit ;) en het paard vanachternaarvoor bewegen kan en mag
Jij verklaart het hier op been , is naar voren, en hand is tegenhouden. Het paard heeft in zijn vrijheid toch ook niet iemand die aan zijn hoofd trekt om hem terug te krijgen in tempo? wel eens verdiept hoe een paard dat van nature doet? of is dat niet goed? Moet dat gemanipuleerd worden door onze handen.
écht, ik heb hier zelfs westernruiters op les gehad, die het beter konden verklaren dan bovenstaande.

loriene

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:16

Jammer dat het op dit moment hier alleen gaat om persoonlijk afkraken van elkaar.
Personen die zoveel commentaar op iemand hebben.....zet hier eens een filmpje van jezelf neer.
Lijkt wel of alleen HF dat durft.
Jammer hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:19

loriene schreef:
Jammer dat het op dit moment hier alleen gaat om persoonlijk afkraken van elkaar.
Personen die zoveel commentaar op iemand hebben.....zet hier eens een filmpje van jezelf neer.
Jammer hoor.

Dan heb je niet goed opgelet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 13:20

HF wil denk ik graag gezien worden.
en de filmpjes die geplaatst worden hier van een wel correct gereden paard wordt niet eens gezien of op gereageerd.
Ik hoop echt, voor HF, dat ze een andere weg gaat inslaan met haar paarden , niet voor de victorie en winnen, maar in het belang van het dier en haar dieren. En dan zal ze daarmee uiteindelijk veel meer respect mee verdienen dat wat ze nu doet denk ik. De dressuur is nu gewoon verprutst....voorbeenzwaaiers (ja, niet zo gek als je de voorkant heeeeeeeeeeeeeeeeeel strak houd, gaat dat voorbeen vanzelf wel nog meer omhoog) en in surfhouding zitten, zodat je de lendenen goed naar beneden drukt, net niet genoeg om het paard in 2en te breken)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:38

nombrado schreef:
Wat ik het ernstige ervan vind, is dat het merendeel het niet ziet, er in meegaat en maar ja en amen knikt als het hier uitgelegd wordt.

Dit kun je ook anders zien...
Is het nu het merendeel incl top en alle jury's die het niet goed zien, of de enkeling zoals jij?

Imo kun je overal fouten vinden en dingen die ik anders zou doen.
ik probeer gewoon de goeie dingen eruit te pikken. Daarbij zijn paarden ook verschillend en moet je je daarop aanpassen.
Daarbij vind ik dat je best wel respect mag hebben voor iemand die op dat hoge niveau is gekomen en kan blijven. Op een ander niveau zie en voelen de dingen soms heel anders, dat komt door ervaring. Zolang ik niet op dat niveau rij, probeer ik zeker niet op de mindere dingen te foccussen en ook niet om dat rijden te evenaren natuurlijk......

Ondanks een andere mening mis ik respect, dat vind ik erg jammer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 13:45

Respect voor wie...voor de ruiter? of voor het paard?
Ik heb respect voor het paard en diens beweging.
Zou niet willen ruilen met de huidige top, want dan ben ik echt bang, dat ik geen oog meer dicht doe s'nachts.

Een paard is geen gebruiksvoorwerp
een paard is een levend wezen met gevoel , die over het algemeen alles voor zijn of haar eigenaar doet....goed of fout.
Ze geven vaak subtiel hun grenzen aan, maar daar moet je als ruiter wel voor open staan, anders wals je er zo over heen..
Zou jij jezelf door een ander in een bepaalde houding laten manipuleren zonder enig protest?
Bij een mens is het dan zielig en respectloos
Bij een paard wordt ie gezien als ongehoorzaam en gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 04-02-13 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:49

Nombrado.......laat jij dan eens zien hoe het moet!!!!!!
Of durf je het alleen maar met woorden i.p.v DADEN.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:50

gewoon voor elkaar, dat gehak op elkaar.. zo jammer. op deze manier post er never nooit meer iemand iets, oa murphy, heeft goed onderbouwde verhalen (meestal) maar er is totale anonimiteit...en als iemand dan s ballen heeft en wat post komt er een berg kommentaar op, op een niet mis te verstane manier.. dus horsey-fries kan niet rijden en doet alles fout. dat daar dus een hoop jury-leden mee misgezeten hebben das dan vreemd, ze hebben wel winst uitgedeeld.. ergens gaat iets mis denk ik... en idd jasmijn het stukje van de weerstandbiedende hand is gewoon klassiek.
laat iedereen gewoon zn verhaal doen en denk er het jouwe van en stel vragen, maar dat veroordelen van elkaar.. getver.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:52

burl schreef:
loriene schreef:
Jammer hoor.

Dan heb je niet goed opgelet.

Ik bedoel personen die hier posten en niet GP ruiters die zichzelf hier niet kunnen verdedigen.
Volgens mij heb ik alleen filmpjes van HF en van mijn eigen dochter hier gezien.
Is dat niet zo dan zou ik graag willen weten van wie nog meer.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:52

superwoman schreef:
nombrado schreef:
Wat ik het ernstige ervan vind, is dat het merendeel het niet ziet, er in meegaat en maar ja en amen knikt als het hier uitgelegd wordt.

Dit kun je ook anders zien...
Is het nu het merendeel incl top en alle jury's die het niet goed zien, of de enkeling zoals jij?

Imo kun je overal fouten vinden en dingen die ik anders zou doen.
ik probeer gewoon de goeie dingen eruit te pikken. Daarbij zijn paarden ook verschillend en moet je je daarop aanpassen.
Daarbij vind ik dat je best wel respect mag hebben voor iemand die op dat hoge niveau is gekomen en kan blijven. Op een ander niveau zie en voelen de dingen soms heel anders, dat komt door ervaring. Zolang ik niet op dat niveau rij, probeer ik zeker niet op de mindere dingen te foccussen en ook niet om dat rijden te evenaren natuurlijk......

Het wordt ook door "grote" namen al gezien, dat het niet goed gaat met de (top)dressuursport.
Het is ook niet voor niets dat de juryleden tijdens de OS (en hopelijk altijd) vooral op HARMONIE moesten letten.

De meeste (top)ruiters/amazone's gebruiken de methode van Janssen.
Die methode vertoont heel veel overeenkomsten met de first manner van Baucher, die zelf zoveel paardenman was om op die methode terug te komen en te herroepen in zijn second manner.

Het is al aangetoond dat de eerste methode van Baucher voor problemen zorgt in het paardenlichaam.
Kijk in feite maar naar Salinero die in vrijheid (op stal) een onderhals van jewelste laat zien.
Ik neem toch aan, dat "we" geen onderhals willen "trainen"??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 14:06

met mijn commentaar op de rijstijl van HF, zegt niets over hoe ik haar vind als persoon.
en je hebt gelijk dat het merendeel van de top, en jury (geld mee gemoeid, vergeet dat niet) dit als "goed" bestempelen en zich totaal niet aan de al jaren geldende reglementen houden.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:16

De TOP verander je niet.
Ik zeg heel vaak.....wil je wat veranderen ...begin bij jezelf.
Ik rij zelf niet meer omdat ik een spierziekte heb,des te meer probeer ik onze dochter goed en eerlijk te laten rijden.
Filmpje hebben jullie gezien.
Zet eens wat van jezelf hier neer,van commentaar kun je leren.
Daarom las ik ook mee maar op dit moment is er voor velen die meelezen niets meer te leren.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:22

knollentuin schreef:
gewoon voor elkaar, dat gehak op elkaar.. zo jammer. op deze manier post er never nooit meer iemand iets, oa murphy, heeft goed onderbouwde verhalen (meestal) maar er is totale anonimiteit...en als iemand dan s ballen heeft en wat post komt er een berg kommentaar op, op een niet mis te verstane manier.. dus horsey-fries kan niet rijden en doet alles fout. dat daar dus een hoop jury-leden mee misgezeten hebben das dan vreemd, ze hebben wel winst uitgedeeld.. ergens gaat iets mis denk ik... en idd jasmijn het stukje van de weerstandbiedende hand is gewoon klassiek.
laat iedereen gewoon zn verhaal doen en denk er het jouwe van en stel vragen, maar dat veroordelen van elkaar.. getver.

Een weerstandbiedende hand mag dan wel klassiek zijn maar dan moet je het ook in de juiste context weten te plaatsen. Niet bij een paard dat in onbalans is en waarbij hulpen dus never nooit door kunnen komen omdat durchlassigheid ontbreekt. Als je het voor die tijd gebruikt is het niet anders dan afdwingen of wachten tot het paard wegduikt voor de druk. En dat is in mijn ogen van voor naar achter rijden en rijtechnische (opleidings)fouten verbloemen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:25

maar dat is toch met alles ansie? alles in de juiste context kunnen plaatsen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:27

nombrado schreef:
Respect voor wie...voor de ruiter? of voor het paard?
Ik heb respect voor het paard en diens beweging.
Zou niet willen ruilen met de huidige top, want dan ben ik echt bang, dat ik geen oog meer dicht doe s'nachts.

Een paard is geen gebruiksvoorwerp
een paard is een levend wezen met gevoel , die over het algemeen alles voor zijn of haar eigenaar doet....goed of fout.
Ze geven vaak subtiel hun grenzen aan, maar daar moet je als ruiter wel voor open staan, anders wals je er zo over heen..
Zou jij jezelf door een ander in een bepaalde houding laten manipuleren zonder enig protest?
Bij een mens is het dan zielig en respectloos
Bij een paard wordt ie gezien als ongehoorzaam en gevaarlijk.

Wil je zeggen dat jij geen fouten maakt?
Daarbij, een gebruiksvoorwerp? Ik heb gezien dat topruiters en topstallen heel veel geven om hun paarden, niet alleen om het geld.
Maar wat jij ziet en wat een ander ziet in het rijden, is blijkaar anders....

En idd als jij het zo heel goed weet en doet, zou ik graag willen zien hoe het dan volgens jou wel moet. eigen beelden dus ipv foto's van anderen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:30

Ansie schreef:
Dat willen we met rijden toch ook, dat het vanzelf ontstaat doordat het paard zijn lichaam fijn kan gebruiken en in balans loopt.

En dat is het verschil tussen mensen van de praktijk en mensen van de theorie. De praktijk is dat niets VANZELF gaat. Daar zul je iets voor moeten DOEN. :)

Ansie schreef:
Ik zal het wel weer krom opgeschreven hebben maar je snapt vast wat ik bedoel. In mijn ogen is een paard dat het hoofd omhoog steekt en gaat rennen nog niet in eerste plaats toe aan nageeflijkheid.

Wat is dan jouw oplossig? Gewoon het hoofd hoog laten en maar laten rennen? Lijkt mij ook niet bevordelijk voor de balans.

Arual87 schreef:
Ik kwam deze quote hier op bokt tegen, wat denken jullie?

Ik denk dat dat een hele andere discussie is. Er is nu een topic over Van Vivaldi... Hoort misschien daar thuis?

nombrado schreef:
zij onderbouwd hoe zij het ziet en spreekt haar verbazing uit.

Ze onderbouwd niets... Ze komt niet verder als 'dit is van voor naar achteren rijden', en dat vind ik zonder verdere toelichting nogal een lege kreet.

Een paard moet in balans lopen. Niet van voor naar achteren en niet van achteren naar voren (want dan loopt hij dus door je hand heen/vlucht hij voor de hulp uit). Afhankelijk van wat het paard doet zul je dus de ene keer wat aan de voorkant moeten begrenzen en de andere keer vanachter wat gas bij moeten geven. Je streeft naar balans en harmonie. Maar 90% van de tijd is het gewoon 'work-in-progress'. En ik vind juist de momenten van 'work-in-progres' het meest interessant en ik vind het altijd fijn als mensen dat soort momenten willen delen.

nombrado schreef:
HF wil denk ik graag gezien worden.

En blijkbaar zien mensen haar ook graag, anders wordt ze niet gevraagd voor zo'n clinic.

nombrado schreef:
Ik hoop echt, voor HF, dat ze een andere weg gaat inslaan met haar paarden , niet voor de victorie en winnen, maar in het belang van het dier en haar dieren.

Dit soort opmerkingen vind ik altijd arrogantie ten top. Het spijt mij zeer...

superwoman schreef:

Is ook heel jammer.

loriene schreef:
Nombrado.......laat jij dan eens zien hoe het moet!!!!!!
Of durf je het alleen maar met woorden i.p.v DADEN.

Precies. Laat maar ZIEN hoe het wel moet. Action speaks louder than words.

loriene schreef:
Volgens mij heb ik alleen filmpjes van HF en van mijn eigen dochter hier gezien.
Is dat niet zo dan zou ik graag willen weten van wie nog meer.

meldt zich... Moet je wel een heleboel pagina's terug. Burl heeft ook filmpjes van zichzelf geplaatst.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:33

cherie78 schreef:
Het wordt ook door "grote" namen al gezien, dat het niet goed gaat met de (top)dressuursport.
Het is ook niet voor niets dat de juryleden tijdens de OS (en hopelijk altijd) vooral op HARMONIE moesten letten.

Wat wordt ook door grote namen gezien?
Dat het nog beter kan, natuurlijk, daar is toch iedereen voor!
Nu moet de harmonie weer meer (blijkbaar volgens jou,ben niet geheel op de hoogte) , dan weer minder fouten, dan weer spectaculairder... altijd blijf je een beetje veranderen om het uiteindelijk steeds verder te verbeteren. De ruiter en jury wil alles, maar je moet toch met de punten letten op wat je op dat moment belangrijker vind.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:38

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:
Dat willen we met rijden toch ook, dat het vanzelf ontstaat doordat het paard zijn lichaam fijn kan gebruiken en in balans loopt.

En dat is het verschil tussen mensen van de praktijk en mensen van de theorie. De praktijk is dat niets VANZELF gaat. Daar zul je iets voor moeten DOEN. :)

Ah ok, op woordjes pakken. Niks gaat vanzelf inderdaad, je zal er zeker voor moeten werken als ruiter maar bovenal eerst voelen en te weten komen wat er niet goed gaat en dan een oplossing bedenken wat kan gaan werken.

Ansie schreef:

jasmijn78 schreef:
Wat is dan jouw oplossig? Gewoon het hoofd hoog laten en maar laten rennen? Lijkt mij ook niet bevordelijk voor de balans.

Nee hoor, dat zou mijn oplossing helemaal niet zijn, verre van.. maar sinds wanneer ben jij geinteresseerd in hoe ik er over denk en hoe ik het op zou lossen?? Ik zie het toch allemaal verkeerd?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:43

Zelfs bij de pony`s gebeurt het al dat een amazone die de pony van voor naar achter rijdt reserve kampioen word in het Z2.
Ben met onze dochter afgelopen weekend gaan kijken bij de dressuurkampioenschappen.
Daar reed een amazone met een gk nrps hengst de proef Z2.Leek net een tuiger en de achterhand was vooral in de draf gewoonweg griezelig om naar te kijken.Werd wel mooi reservekampioen.
Heb gister even op google een filmpje gezocht van die hengst.In 2012 werd hij heel wat beter gereden en zag je een heel andere pony lopen.
Deze amazone die er nu op rijdt probeerd volgens mij gewoon om meer dat voorbeen omhoog te krijgen en vergeet gewoonweg dat er ook nog achterbenen op zitten.
Meer dan 80 % van de jury`s ziet volgens mij niet eens verschil in rijden,alleen maar plaatjesrijden.
Toen onze dochter nog meedraaide in de Z2 zat ze met losrijden ook wel eens te zeuren dat het niet ging zoals ze wilde.
Heb ik ook wel eens gezegd: Ga nu maar rijden,wanneer je zo de proef in moet dan moet je het doen met wat je nu voorelkaar hebt.
Houdt de pony bv rechts vast in de proef dan ziet 80% van de jury`s dat echt niet.
Ze is vaak genoeg met een ontevreden gevoel afgestapt maar wanneer je dan de punten zag dan viel je soms achterover van verbazing.
Hier heb je dus al een probleem.....zelfs bij de pony`s dus worden de voorbeenzwaaiers beloond.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:48

Ansie schreef:

Gister deed onze pony dat ook steeds.Joost mag weten waarom.
Nageeflijk is ze wel aan toe aangezien ze Z2 loopt.
Zal ze zometeen eens laten lopen aan de dubbele longe om te zien of het aan de ruiter ligt of dat ze aan een gebitscontrole toe is.