Mindfields schreef:Klopt toch echt niet. Je wilt de schouder naar binnen plaatsen, dus je eigen buitenschouder naar voren draaien. Op de klassieke wijze wordt dat zo gereden.
En waar wil je de achterhand heen hebben?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Mindfields schreef:Je binnenheupbeen naar voren plaatsen in de schouderbinnenwaarts? Dan zit je compleet tegen de beweging in.
binnenheup naar voren wordt wel gezegd in de AR. Zo zit je in dezelfde houding met je heupen als het paard ( binnenheup paard is naar voren in sbw ) Plus je schouders meedraaien met de schouders van het paard.
sanne83 schreef:Is er misschien een filmpje beschikbaar van correct longeren met bijzetteugels? Ben wel benieuwd![]()
Ik ben trouwens geen AR-aanhanger, maar zeer geïnteresseerd in Philippe Karl.
Ik kwam laatst een filmpje tegen van een van zijn studenten en dat is ongeveer zoals ik ook longeer.
Het is een hele andere manier van longewerk, met de nadruk op hele andere punten dan aanleuning. Vandaar mijn interesse in de bijzetteugel, aangezien ik dat niet op een correcte manier ken
http://www.youtube.com/watch?v=sA8bmMeUyZ0
Citaat:Ik vind het ook een heel leuk filmpje![]()
![]()
Laat redelijk goed zien, wat ik ook doe met mijn paarden en cob's.
Ik heb alleen het tempo iets lager, dan getoond wordt op het filmpje![]()
Door de drang "voorwaarts" in het paard te houden, is dit nu net wat de hoofd/halshouding iets meer laat zakken.
En de achterbenen meer de gelegenheid geeft om "onder te treden"
Zodra de paarden iets verder in opleiding zijn, laat ik ze ook verruimen en nog iets méér terugkomen in het tempo
Super rechte paarden krijg je hiervan
meerhofh schreef:Citaat:Ik vind het ook een heel leuk filmpje![]()
![]()
Door de drang "voorwaarts" in het paard te houden, is dit nu net wat de hoofd/halshouding iets meer laat zakken.
Zodra de paarden iets verder in opleiding zijn, laat ik ze ook verruimen en nog iets méér terugkomen in het tempo
Wat ik mij afvraag: Hoe krijg jij je paarden recht met deze werkwijze? Waar zie je aan dat ze recht worden?
Ik werk zelf ook regelmatig zo met mijn paard, maar niet om haar recht te maken maar om de communicatie met en de zelfstandigheid van het paard te verbeteren. Door verruimen en terugkomen wordt een paard niet recht lijkt me.
Ik vind het filmpje leuk, maar als je het over een recht paard hebt, zie ik dat niet op het filmpje. Linksom heeft hij linkerstelling en rechtsom ook en dat continu. Waarschijnlijk en linksgebogen paard en daar zal hij zijn lichaam ook naar belasten. Er mist ook de nodige soepelheid bij het paard.
Verder erg leuk om te doen met je paard en ook zeker nuttig, maar voor rechtmaken denk ik dat je meer moet doen dan aan een touwhalster longeren.
Citaat:Franse opvatting is ook: balans voor beweging
Duitse opvatting is ook: beweging voor balans
sanne83 schreef:Dat was dus de vraag? Als Philippe Karl klassiek is, waarom is zijn methode niet klassiek dan?
Citaat:De duitsers vragen van het paard ook op de rechte lijn steeds een zeer lichte buiging, en op de gebogen lijn een buiging volgens het verloop van die lijn.
meerhofh schreef:Citaat:Ik vind het ook een heel leuk filmpje![]()
![]()
Wat ik mij afvraag: Hoe krijg jij je paarden recht met deze werkwijze? Waar zie je aan dat ze recht worden?
Ik werk zelf ook regelmatig zo met mijn paard, maar niet om haar recht te maken maar om de communicatie met en de zelfstandigheid van het paard te verbeteren. Door verruimen en terugkomen wordt een paard niet recht lijkt me.
Ik vind het filmpje leuk, maar als je het over een recht paard hebt, zie ik dat niet op het filmpje. Linksom heeft hij linkerstelling en rechtsom ook en dat continu. Waarschijnlijk en linksgebogen paard en daar zal hij zijn lichaam ook naar belasten. Er mist ook de nodige soepelheid bij het paard.
Verder erg leuk om te doen met je paard en ook zeker nuttig, maar voor rechtmaken denk ik dat je meer moet doen dan aan een touwhalster longeren.
Professor schreef:Das longieren is commersie, hat nicht viel mit longeren te doen, het is een jong paard gehoorzaam maken.
Daarbij worden alle regels verbroken die klassiek gehandhaafd worden, geen beenbeschermer en rondslingeren, het is grappig om te zien maar is geen enkele klassieke gedachten daarachter om het paard te gymnatieseren.