Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:47

Mindfields schreef:
Klopt toch echt niet. Je wilt de schouder naar binnen plaatsen, dus je eigen buitenschouder naar voren draaien. Op de klassieke wijze wordt dat zo gereden.

En waar wil je de achterhand heen hebben?

Sjolvir

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:53

Nergens heen, die blijft waar hij was...

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:10

@Pasterza: kennelijk houdt hij het paard heel goed in de aanleuning door het binnenachterbeen goed eronder te drijven en genoeg stelling zodat het paard vanzelf tegen de buitenteugel aanloopt (althans da's mijn inschatting, ik heb het niet gezien natuurlijk). ik denk dat je voor deze manier van longeren misschien nog wel handiger zult moeten zijn dan met twee bijzetteugels. maar ik snap het principe wel.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 02-03-11 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:13

Maris schreef:
Mindfields schreef:
Je binnenheupbeen naar voren plaatsen in de schouderbinnenwaarts? Dan zit je compleet tegen de beweging in.

binnenheup naar voren wordt wel gezegd in de AR. Zo zit je in dezelfde houding met je heupen als het paard ( binnenheup paard is naar voren in sbw ) Plus je schouders meedraaien met de schouders van het paard.

Ik vond het eerst ook niet logisch klinken, maar het staat inderdaad ook zo in Steinbrecht. Hij (na ja de schrijver) heeft het er zelfs over dat je dan zelf wat onnatuurlijk gedraaid zit met je lichaam, maar dat het wel de buiging ten goede komt.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:25

Is het niet zo dat je binnenheup op de plek blijft en je buitenheup naar achteren gaat? Je legt immers je buitenbeen iets naar achteren, en been naar achteren doe je eigenlijk vanuit je heup en niet vanuit de knie, waardoor de buitenheup iets terug gaat. Op die manier blijven binnenheup en -schouder boven elkaar. De buitenschouder wordt naar voren gebracht door te roteren vanuit je middel en niet door alleen de schouder naar voren te trekken. Wanneer je alleen je buitenschouder en binnenheup naar voren brengt kom je zelf in een rare kromming te zitten.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:29

ik heb ook even in Steinbrecht zitten spitten... op het getoonde plaatje lijkt de uitleg van Pasterza van toepassing.

Ik moet het stukje tekst over de schouderbinnenwaarts nog vinden maar daar heb ik nu geen tijd meer voor, ik ga de paarden 'afvoeren' en dan slapen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:04

vur schreef:
Aha, gevonden, gelezen en begrepen. Ik neem aan dat het drijven en de ophouding niet tegelijk worden gegeven?

??????

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:46

sanne83 schreef:
Is er misschien een filmpje beschikbaar van correct longeren met bijzetteugels? Ben wel benieuwd :)

Ik ben trouwens geen AR-aanhanger, maar zeer geïnteresseerd in Philippe Karl.
Ik kwam laatst een filmpje tegen van een van zijn studenten en dat is ongeveer zoals ik ook longeer.
Het is een hele andere manier van longewerk, met de nadruk op hele andere punten dan aanleuning. Vandaar mijn interesse in de bijzetteugel, aangezien ik dat niet op een correcte manier ken ;)

http://www.youtube.com/watch?v=sA8bmMeUyZ0

Ik vind het ook een heel leuk filmpje :D ;)
Laat redelijk goed zien, wat ik ook doe met mijn paarden en cob's.

Ik heb alleen het tempo iets lager, dan getoond wordt op het filmpje :j
Door de drang "voorwaarts" in het paard te houden, is dit nu net wat de hoofd/halshouding iets meer laat zakken.
En de achterbenen meer de gelegenheid geeft om "onder te treden"

Zodra de paarden iets verder in opleiding zijn, laat ik ze ook verruimen en nog iets méér terugkomen in het tempo
Super rechte paarden krijg je hiervan ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:02

Zoals ik heb kunnen lezen, is nog steeds de bron niet vermeld.

Ik ga er dan ook niet vanuit dat de fransen zonder stelling op een rechte lijn rijden en de duitsers met stelling.

Wat ik wel in de "handleiding" heb gelezen, is dat de fransen zonder buiging rijden op de rechte lijn en de duitsers met buiging rijden op de rechte lijn.

De uitleg hiervan;
De fransen verlangen een recht paard, hun motto voor het paard onder de ruiter is 'vooruit, kalm en recht', altijd, dus ook op de gebogen lijn.
Volgens de franse opvatting verkrijgt men hierdoor een betere inwerking van de hulpen op het gehele paard en een grotere beweeglijkheid. Hun redenatie hierachter is; men kan sneller wenden en vooral gemakkelijker overgaan van de ene wending in de andere, van het zijwaarts gaan naar de ene kant in het zijwaarts gaan in de tegenovergestelde richting.

De duitsers vragen van het paard ook op de rechte lijn steeds een zeer lichte buiging, en op de gebogen lijn een buiging volgens het verloop van die lijn.
Zij beogen hiermede een grotere buigzaamheid van het paard en een voortdurende en gelijkmatige gymnastische oefening van alle spieren in alle lichaamsdelen en daardoor soepeler en ruimer gangen.

Er is voor beide opvattingen wat te zeggen, positief en negatief

Franse opvatting is ook: balans voor beweging
Duitse opvatting is ook: beweging voor balans

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:28

Citaat:

Door de drang "voorwaarts" in het paard te houden, is dit nu net wat de hoofd/halshouding iets meer laat zakken.

Zodra de paarden iets verder in opleiding zijn, laat ik ze ook verruimen en nog iets méér terugkomen in het tempo

Wat ik mij afvraag: Hoe krijg jij je paarden recht met deze werkwijze? Waar zie je aan dat ze recht worden?
Ik werk zelf ook regelmatig zo met mijn paard, maar niet om haar recht te maken maar om de communicatie met en de zelfstandigheid van het paard te verbeteren. Door verruimen en terugkomen wordt een paard niet recht lijkt me.
Ik vind het filmpje leuk, maar als je het over een recht paard hebt, zie ik dat niet op het filmpje. Linksom heeft hij linkerstelling en rechtsom ook en dat continu. Waarschijnlijk en linksgebogen paard en daar zal hij zijn lichaam ook naar belasten. Er mist ook de nodige soepelheid bij het paard.
Verder erg leuk om te doen met je paard en ook zeker nuttig, maar voor rechtmaken denk ik dat je meer moet doen dan aan een touwhalster longeren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:35

meerhofh schreef:
Citaat:

Wat ik mij afvraag: Hoe krijg jij je paarden recht met deze werkwijze? Waar zie je aan dat ze recht worden?
Ik werk zelf ook regelmatig zo met mijn paard, maar niet om haar recht te maken maar om de communicatie met en de zelfstandigheid van het paard te verbeteren. Door verruimen en terugkomen wordt een paard niet recht lijkt me.
Ik vind het filmpje leuk, maar als je het over een recht paard hebt, zie ik dat niet op het filmpje. Linksom heeft hij linkerstelling en rechtsom ook en dat continu. Waarschijnlijk en linksgebogen paard en daar zal hij zijn lichaam ook naar belasten. Er mist ook de nodige soepelheid bij het paard.
Verder erg leuk om te doen met je paard en ook zeker nuttig, maar voor rechtmaken denk ik dat je meer moet doen dan aan een touwhalster longeren.

Naast, wat ik al schreef, laat ik de paarden ook oefeningen doen.
Übertreten vooral.
De volte variëren qua grootte.

Het rechtrichten gebeurt van achter uit. Door de achterbenen meer aan het werk te zetten, meer te laten buigen (door in en met het tempo te spelen)

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:48

Doe je deze oefeningen ook aan touwhalster het paard net zo vrij latend als in het filmpje?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:50

meerhofh schreef:
Doe je deze oefeningen ook aan touwhalster het paard net zo vrij latend als in het filmpje?

:j

Ik moet eerlijk zeggen, geen touwhalster maar een gewoon halster :+

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:59

dat kan ook natuurlijk :-)
Ik doe zelf veel met kaptoom en ik merk dat mijn paard meestal wel ergens in haar lijf wil compenseren als ik haar oefeningen in vrijheid laat doen. Dat is rijdend nog het best op te lossen (vind ik dan). Merk jij dat ook als je op deze vrije manier werkt? en als je het merkt, wat doe je er aan?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 01:19

Ik denk dat dit gewoon een (leuke) manier is om je paard te ontwikkelen. Je kan je paard inderdaad niet recht houden, maar je kan hem wel motiveren om een bepaald achterbeen meer te gebruiken. Ik doe heel veel zijwaarts, wegdraven en dan weer zijwaarts in stap. Heel veel overgangen maken, heel langzaam draven en weer doordraven, of drie passen galopperen, drie passen draven/stappen, leuk afwisselen met balkjes en een sprongetje, dat soort dingen. Ik heb zelf het idee dat mijn paard hierdoor verbeterd (vooral in balans en mobiliteit), ook omdat ik haar hierin niet kan forceren en het al een oudje is ;)
Als ik rijd, ben ik meer bezig met aanleuning en recht houden. Merk wel dat als ik op deze manier opwarm dat ze fijner te rijden is.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 01:31

Helemaal mee eens.
Ik merk ook dat ze dan fijner te rijden is. Niet alleen omdat haar lijf dan al losser is, maar vooral ook omdat het koppie er meer bij is.
mgoed, klassiek is het natuurlijk niet ;-)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 02:11

Dat was dus de vraag? Als Philippe Karl klassiek is, waarom is zijn methode niet klassiek dan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 08:47

Citaat:
Franse opvatting is ook: balans voor beweging
Duitse opvatting is ook: beweging voor balans

Grootste onzin die men schrijven kan.
De buiging van de hals staat in de handleiding niet lengtebuiging.

Deze twee regels daar zitten al meerder stomiteiten in.
Ten eerste balans het woord is al fout.
Dan de Franse en Duitsers kennen deze onzin helemaal niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 08:57

sanne83 schreef:
Dat was dus de vraag? Als Philippe Karl klassiek is, waarom is zijn methode niet klassiek dan?

Das longieren is commersie, hat nicht viel mit longeren te doen, het is een jong paard gehoorzaam maken.
Daarbij worden alle regels verbroken die klassiek gehandhaafd worden, geen beenbeschermer en rondslingeren, het is grappig om te zien maar is geen enkele klassieke gedachten daarachter om het paard te gymnatieseren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:00

Citaat:
De duitsers vragen van het paard ook op de rechte lijn steeds een zeer lichte buiging, en op de gebogen lijn een buiging volgens het verloop van die lijn.

Dat laatste doet de Franse School ook, nl in de hoeken en wendingen, op de volte´s.
De eerste regel is grote onzin, dat doet men helemaal niet dan zou men scheefrijden op de middelijn dus gewoon onzin.
Buiging in de hals en lengtebuiging zijn twee paar schoenen.
En begrijpen kunnen en begrijpen willen ook.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:24

meerhofh schreef:
Citaat:

ik noem het freestile cominucatie met je paard, rijtechnish zie ik er geen meer waarde in qua het rechtrichen van het paard

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:45

wb het filmpje en het rechtrichten
ik zou zo niet beginnen met een paard wat nog niet helemaal recht is.

meestal begin ik, aan het halstertje , de volte gewoon in heeeel laag tempo, stap en draf
daarbij zie je ze zichzelf recht vanuit het bekken werken.
hoofd lekker naar beneden laten gaan over de grond.
vandaaruit kan je de oefeningen doen alsop het filmpje
Gister gedaan met 1 van mijn hengsten hhahahaha
vooral het stop, levade, andere kant op was erg leuk! :D
zeker ook leuk op deze wijze voor het paard, spelenderwijs oefenen
schouder binnen, wijken alles ging zoals op het filmpje met lichaamshouding
erg leuk!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:46

daar zou ik wel eens fotos van willen zien of een filmpje, met name van die levade

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:48

Professor schreef:
Das longieren is commersie, hat nicht viel mit longeren te doen, het is een jong paard gehoorzaam maken.
Daarbij worden alle regels verbroken die klassiek gehandhaafd worden, geen beenbeschermer en rondslingeren, het is grappig om te zien maar is geen enkele klassieke gedachten daarachter om het paard te gymnatieseren.

beenbeschermers? nog nooit gebruikt
regels verbroken? waar staan die regels?
mijn paard is prima gehoorzaam, maar op deze manier spelenderwijs oefeningen doen is net zo goed spieren en lossigheid trainen.
alleen moet je je als longeerder heel erg bewust zijn van je lichaamstaal

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:48

Moll schreef:
daar zou ik wel eens fotos van willen zien of een filmpje, met name van die levade

zonder bijzet en bandages :+