Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Picasso schreef:Ja ik vind Pedro Torres wel een voorbeeld, so shoot me![]()
https://www.youtube.com/watch?v=hNRzyFg6YAw&t=6s
Sizzle schreef:Ik denk eerder dat het een nonverbaal communicatie probleem is, maar het is verder ook niet zo relevant we hoeven ook niet met alles gelijkgestemt te zijn
Overigens begrijp ik sowieso niet waarom alles tegenwoordig in zo'n hoog tempo moet in de proeven.
Sizzle schreef:Al is het wedstrijdstijldansen van tegenwoordig ook meer een soort acrobatische voorstelling![]()
Zag laatst een Engelse wals waar ik plaatsvervangend rugpijn van kreeg van de onnatuurlijke houding, maar dat is off-topic.
S_en_Z schreef:Picasso schreef:Ja ik vind Pedro Torres wel een voorbeeld, so shoot me![]()
https://www.youtube.com/watch?v=hNRzyFg6YAw&t=6s
Ik vind het dressuurfilmpje van Pedro Torres er niet verkeerd uitzien eigenlijk. Oke op iets lager tempo zou hij wss makkelijker vloeien in de beweging maar zie een fijn paard?
Wat ik wel jammer vind aan het filmpje is dat ik meerdere malen zijn teugel van de trens door zie bungelen en zijn stang best veel contact heeft. Vroeg me eerst af of hier bewust voor gekozen is maar ik kan me geen reden bedenken.
Edit: zit een ander filmpje te bekijken dan bedoeld zie ik. Ff de andere kijken
maura schreef:FCSA, leuke foto. Ik heb geen verstand van springen (cavaletti lopen vindt mijn paard al een enorme prestatie) maar het ziet er mooi verbonden uit. Paard en ruiter hebben dezelfde focus, mond is mooi gesloten en teugel toont contact. Dat lijken mij aanwijzingen dat de ruiter goed met het paard mee is en dat het paard zich laat rijden, maar zoals gezegd heb ik verder geen verstand van springen. Wel toevallig nog wat van Jumping Amsterdam meegekregen bij Studio Sport. Wat me daar vooral opviel was het grote verschil tussen manieren van rijden. Sporen erin om een paard maar zo kort mogelijk door een wending te krijgen (en vervolgens een balk eraf) en serieus rukken aan de teugel om 'm recht voor de hindernis te krijgen. Maar er was ook een ruiter, die was wat ouder, die ik erg mooi vond rijden. Zijn rit zag er mooi vloeiend uit en zijn paard zwiepte niet met de staart, bokte niet en er werd ook niet aan teugels gerukt. Misschien ook bij het springen een kwestie van kunnen omgaan met de druk? Dat die jonge(re) gasten zich laten meeslepen door de adrenaline en daardoor minder zelfcontrole hebben?
SinneJ schreef:Het is niet uitdrukkelijk gezegd geloof ik, maar ik stoorde me ook wel aan het feit dat je hem voortdurend moet porren om voorwaarts te gaan. Dat wijst voor mij, naast andere dingen, op een gebrek aan nageeflijkheid en dat zou mijn prioriteit zijn in tegenstelling tot het tempo.
Babootje schreef:Hij is nog niet aan de hulpen, niet terug (op een ophouding) maar ook niet voorwaarts (op je been).
Als je hem eerst gehoorzaam aan je hulpen maakt, hoef je ook niet zoveel te "doen" op je paard.