Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:13

Het doet voor mij afbreuk aan de kwaliteit van de afwerking. Vooral de hoeken zijn dan gewoon vaak niet mooi.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:17

Picasso schreef:
Ja ik vind Pedro Torres wel een voorbeeld, so shoot me :+
https://www.youtube.com/watch?v=hNRzyFg6YAw&t=6s

Ik vind het dressuurfilmpje van Pedro Torres er niet verkeerd uitzien eigenlijk. Oke op iets lager tempo zou hij wss makkelijker vloeien in de beweging maar zie een fijn paard?

Wat ik wel jammer vind aan het filmpje is dat ik meerdere malen zijn teugel van de trens door zie bungelen en zijn stang best veel contact heeft. Vroeg me eerst af of hier bewust voor gekozen is maar ik kan me geen reden bedenken.

Edit: zit een ander filmpje te bekijken dan bedoeld zie ik. Ff de andere kijken

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:25

Ik ga mee in de eerdere reacties op het filmpje van Ipilaya. Het geheel ziet er te strak uit. Paard blokkeert in mijn ogen en daardoor komen de tactfouten en het verzet. De galop is ook enorm stakato, nergens rolt ie lekker door zijn lijf. Dat zie je ook terug in de draf erna. Als je je paard lekker aan het rollen krijgt in de galop, is de draf erna vaak enorm opgewaardeerd.

Ik zie ook dat je in het begin van het filmpje in de galop je zweepje met beide handen vast hebt. Is dit om een nettere handhouding te oefenen? Ik zou niet oefenen op een nettere handhouding, maar op een lossere arm vanuit de schouder. Volgens mij maakt zo oefenen met dat zweepje je arm alleen maar strakker. Je hele lichaam en arm staan in mijn ogen strak, waardoor je paard ook strak wordt. Rol je schouders eens los tijdens het rijden en "bries" zelf, dat helpt je armen en lijf te ontspannen (je kunt niet briezen en je lijf gelijktijdig strak houden). Meer lucht en ontspanning in je rijden. Ik denk dat je een ander paard krijgt.

Hoog tempo als in rennerig is natuurlijk niet goed. Maar ik zie wel graag, zeker in de lagere klassen, een goed voorwaarts gereden proef. Liever iets teveel naar voren en luchtig, dan al zo terugwerken en vaak strak. Voor mij is voorwaartse drang een groot goed en ik zie dat vaak al in de kiem gesmoord worden in de lage klassen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:58

Sizzle schreef:
Ik denk eerder dat het een nonverbaal communicatie probleem is, maar het is verder ook niet zo relevant we hoeven ook niet met alles gelijkgestemt te zijn ;)

Overigens begrijp ik sowieso niet waarom alles tegenwoordig in zo'n hoog tempo moet in de proeven.

Daar ben ik het dan weer helemaal mee eens :+ :+ :+
Ik vind dat een discussie niet gaat om 'gelijk krijgen' maar om het verduidelijk van een ieders standpunt. Het begrijpen en respecteren ervan is een vorm van ontwikkeling.
Hoe ferm ik mijn standpunt ook verdedigd heb, denk alstublieft niet dat ik uw standpunt niet serieus overwogen heb. En ik ben mij er ook zeer van bewust dat ik het zeer wel helemaal fout kan hebben.

Ik deel inderdaad uw opvatting dat ik het tempo vaak erg hoog vindt ingezet. Maar ik weet in het individuele geval niet of daar misschien niet een goede reden voor is. Bij veel doorsnee ruiters [wat ik ook ben] heb ik echter de indruk dat het gedaan wordt zonder nadenken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:06

Ik snap ook goed waarom jullie het niet met mij eens zijn want ik schreef het gewoon niet zo handig, maar ik kan het gewoon even niet beter uitleggen wat ik bedoel.
Maar het is inderdaad hoofdzakelijk dat hoge tempo waar ik me aan stoor. Juist bij een ras dat zo fantastisch kan dragen komt het voor mij erg gehaast over. Het is geen 'dans' meer.
Al is het wedstrijdstijldansen van tegenwoordig ook meer een soort acrobatische voorstelling :')
Zag laatst een Engelse wals waar ik plaatsvervangend rugpijn van kreeg van de onnatuurlijke houding, maar dat is off-topic.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:15

Sizzle schreef:
Al is het wedstrijdstijldansen van tegenwoordig ook meer een soort acrobatische voorstelling :')
Zag laatst een Engelse wals waar ik plaatsvervangend rugpijn van kreeg van de onnatuurlijke houding, maar dat is off-topic.

Off-topic? weet ik zo net nog niet. Ook van Ball-room dances maken ze een sport van die daardoor haar charmes dreigt te verliezen. Waarom moet van alles een wedstrijd gemaakt worden. Er is toch een parallel met de rijkunst: Dat modieuze hoge tempo neemt veel van het charmante dansen bij dressuurpaarden weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:29

Ik heb lang niet dressuur gestart tussen de periode dat ik Nederland verliet en 2 jaar terug.
Toen ik met mijn vorige instructeur (die erg goed was) mijn proef oefende realiseerde ik dat er een generatiekloof was ontstaan was. Op de AC lijn was ik heel trots ik mijn zo scherp mogenlijk gereden wendingen zonder uitzwaai zoals ik vroeger heb leren rijden. Ik werd gecorrigeerd dat ik het tempo omhoog moest schroeven en de bochten 'mooier' moest afronden. Daar is mij een stuk rijkunst de vuilnisbak in verdwenen eerlijk gezegd.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:01

S_en_Z schreef:
Picasso schreef:
Ja ik vind Pedro Torres wel een voorbeeld, so shoot me :+
https://www.youtube.com/watch?v=hNRzyFg6YAw&t=6s

Ik vind het dressuurfilmpje van Pedro Torres er niet verkeerd uitzien eigenlijk. Oke op iets lager tempo zou hij wss makkelijker vloeien in de beweging maar zie een fijn paard?

Wat ik wel jammer vind aan het filmpje is dat ik meerdere malen zijn teugel van de trens door zie bungelen en zijn stang best veel contact heeft. Vroeg me eerst af of hier bewust voor gekozen is maar ik kan me geen reden bedenken.

Edit: zit een ander filmpje te bekijken dan bedoeld zie ik. Ff de andere kijken

Je keek het speed trail filmpje denk ik?
Er wordt dan vaak alleen op de stang gereden inderdaad, zie bv. https://www.google.nl/search?q=hester+b ... yzZySOneOM:

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:21

Ok ik ben bijgelezen :D

Ipilaya, ik ga mee met de rest, maar ik sta er wel zo positief in dat ik denk dat je paard relatief snel wat ontspanning kan vinden als er, zoals jij zegt, niets lichamelijk aan de hand is. Maar dan denk ik wel dat je het anders moet gaan aanpakken. Ik hoor je instructrice ook roepen: "Rijden, rijden, rijden, opvangen, opvangen!!" in 1 adem... en ja enkele passen verlengen en dan terugnemen, halve ophoudingen en dergelijke, daar kan ik me nog wel in vinden, maar dit alles is zo tegenstrijdig voor een paard dat zo tegen de hand loopt, die snap er gewoon niet veel van en dat geeft mentaal en fysiek spanning wat resulteert in de onregelmatigheid. Ik ben het niet eens met deze aanpak, maar ik denk daarnaast ook, zelfs al zou ze werken, dat je er gewoon net niet handig genoeg voor bent (ik ook niet hoor). Het is gewoon te veel tegelijk voor jou ook. Ik denk dat alles even heel duidelijk uiteen gezet moet worden zonder conflicterende vragen.

Het is niet uitdrukkelijk gezegd geloof ik, maar ik stoorde me ook wel aan het feit dat je hem voortdurend moet porren om voorwaarts te gaan. Dat wijst voor mij, naast andere dingen, op een gebrek aan nageeflijkheid en dat zou mijn prioriteit zijn in tegenstelling tot het tempo.

Wel rot voor je van die schedelbreuk, ik kan me voorstellen dat dat als baas niet fijn is om zo laat door te hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:09

Ippylia, net de filmpjes zitten bekijken en sluit me wel bij de anderen aan.
Je zit heel netjes vind ik; handen op de goede plek, ik zie je ook niet terugwerken met de hand, maar..
Je drijft, maar blokkeert met 2 handen; dat is geen ophouding, maar een muur zeg maar. Te statisch met je hand; ik zie spanning in jouw armen, schouders en rug. Je bent eigenlijk continu aan het gas geven en remmen tegelijk. Zo kun je feitelijk niet schakelen.
In de wedstrijd is hij minder voorwaarts, maar daar moet je er ontzettend aan douwen.
Hij is nog niet aan de hulpen, niet terug (op een ophouding) maar ook niet voorwaarts (op je been).
Als je hem eerst gehoorzaam aan je hulpen maakt, hoef je ook niet zoveel te "doen" op je paard.

Of de onregelmatigheid ook echt te maken heeft met zijn balans of het feit dat jij niet op tijd los laat zou ik zo niet kunnen zeggen. Op de kleinere volte (10m) in het wedstrijdfilmpje vind ik hem linksom echt niet goed lopen. Gekeurd of niet gekeurd; ik denk dat je wel reden hebt om er nog eens goed naar te laten kijken.
Zo'n keuring is natuurlijk ook altijd maar een momentopname (volgende dag kunnen ze alweer wat hebben; 1 x vastliggen in de box is genoeg, zeg maar). Ook gaan bij een keuring alleen de risicogebieden op de foto en hangt het verder echt af van het professionele klinische oog van de keurende DA.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:02

Scheefheid en daarin onbewust doorrijden zorgt ook voor onregelmatigheid! Het niet kunnen laten loslaten van de lange rugspier zorgt voor disbalans! Dus het kan maar zo zijn dat de vos op de foto prima is maar doordat het paard niet is rechtgericht onbelans en onregelmatigheid laat zien!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:34

Ik heb inmiddels overigens filmpjes van (moeite met gaan) liggen en het leunen in de stal. Als iemand interesse heeft, zal ik ze even uploaden op youtube.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:40

Ja, wellicht herkend iemand het :j

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:44

Ik ook!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:00

Ik stuur ze even per pb :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:02

Ik wil ze ook wel zien FCSA,

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:08

Heb ernaar gekeken, volgens mij is hij kerngezond hoor :)

Dat "leunen" heb ik al heel veel paarden zien doen, voelt gewoon lekker.
Ik heb 1x een echt leunend paard ivm pijn aangetroffen maar dat zag er heel anders uit. Die zat echt trillend tegen de muur.
Rollen doet keurig over de rug en staat ook makkelijk op. Ik zou me geen zorgen maken over dat twijfelen bij het omstorten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:11

FCSA schreef:
Ik stuur ze even per pb :)

Doe maar, ben wel benieuwd

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:13

Sizzle: mijn antwoord kwam aardig overeen. Met dat leunen geen ervaring. Wel met dat rollen. Al vind ik hem wel erg weinig buigen in zijn sprongewricht (en misschien ook wel knieën). Kan natuurlijk ook zijn dat die gewoon nog wat slap is. Ik vond het ook niet schrikbarend eruit zien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:17

Paarden gaan allemaal zo anders liggen.
Ik heb er 1 gekend die haar voorhoofd op de grond deed om te gaan liggen :+
En ik me maar afvragen waarom er altijd modder in de voorpluk zat.
Je hebt paarden die als een kat rondjes maken en echt door 4 benen gaan, maar ook de kont in de lucht, op de schouder stort paarden. Dat laatste lijkt mij hier het geval.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:28

Dank allemaal voor jullie reacties en voor het meedenken!
Fijn om te horen dat jullie het er niet zo zorgelijk uit vinden zien :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:10

maura schreef:
FCSA, leuke foto. Ik heb geen verstand van springen (cavaletti lopen vindt mijn paard al een enorme prestatie) maar het ziet er mooi verbonden uit. Paard en ruiter hebben dezelfde focus, mond is mooi gesloten en teugel toont contact. Dat lijken mij aanwijzingen dat de ruiter goed met het paard mee is en dat het paard zich laat rijden, maar zoals gezegd heb ik verder geen verstand van springen. Wel toevallig nog wat van Jumping Amsterdam meegekregen bij Studio Sport. Wat me daar vooral opviel was het grote verschil tussen manieren van rijden. Sporen erin om een paard maar zo kort mogelijk door een wending te krijgen (en vervolgens een balk eraf) en serieus rukken aan de teugel om 'm recht voor de hindernis te krijgen. Maar er was ook een ruiter, die was wat ouder, die ik erg mooi vond rijden. Zijn rit zag er mooi vloeiend uit en zijn paard zwiepte niet met de staart, bokte niet en er werd ook niet aan teugels gerukt. Misschien ook bij het springen een kwestie van kunnen omgaan met de druk? Dat die jonge(re) gasten zich laten meeslepen door de adrenaline en daardoor minder zelfcontrole hebben?

Ik had nog niet op je bericht gereageerd bedenk ik nu :o
Dank voor de complimenten, we doen ons best om netjes rond te komen.

Het is inderdaad bijzonder om te zien hoe verschillend springruiters rijden! Van half losse teugel en vrijwel geen inwerking tot LDR, van 1 gelijkmatig tempo tot sterk inhouden & de hindernis aanvallen, van zitten tussen de hindernissen tot continu verlichte zit, handen ver mee naar voren of juist steeds op 1 plaats...

Ik vond Christian Ahlmann op de OS zo mooi constant rijden :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:26

Ik ben ook wel benieuwd

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:18

SinneJ schreef:
Het is niet uitdrukkelijk gezegd geloof ik, maar ik stoorde me ook wel aan het feit dat je hem voortdurend moet porren om voorwaarts te gaan. Dat wijst voor mij, naast andere dingen, op een gebrek aan nageeflijkheid en dat zou mijn prioriteit zijn in tegenstelling tot het tempo.

Babootje schreef:
Hij is nog niet aan de hulpen, niet terug (op een ophouding) maar ook niet voorwaarts (op je been).
Als je hem eerst gehoorzaam aan je hulpen maakt, hoef je ook niet zoveel te "doen" op je paard.

Als heeeel stille meelezer met een manegeachtergrond en nu twee eigen IJslanders met niveau 0 hoop ik enkele vragen te mogen stellen over bovenstaande posts... Excuses voor het inbreken. :o

Als zowel basistempo (voorwaartse drang) als nageeflijkheid ontbreken, waar werk je dan het eerst aan en waarom?

Op welke manier maak je een paard gehoorzaam aan de hulpen als het niet reageert op de methode die door veel instructeurs wordt gehanteerd, namelijk geen reactie op been = tik?

Verwijzingen naar informatiebronnen zijn ook meer dan welkom!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:29

Welkom Sonja. Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, dit topic is voor iedereen met interesse in dressuur.

Voor mij geldt dat je altijd eerst aan het basistempo werkt. Zonder voorwaartse drang heb je niets om te begrenzen. Zonder voorwaartse drang een paard nageeflijk rijden is van voor naar achter ipv achter naar voor.

Verder wordt een paard vaak alleen maar echt gehoorzaam en scherp aan de hulpen als je altijd en overal consequent bent. De truc is dat je paard het moet gaan begrijpen en begrijpen doen ze het alleen als jij altijd dezelfde reactie beloont op dezelfde hulp en altijd corrigeert als ie niet reageert. Waar het vaak fout gaat is dat veel ruiters de ene keer een tikje geven als ze geen reactie op been krijgen. bv als ze een stukje naar voren willen schakelen en het paard niet reageert. Maar vaak tegelijkertijd niet door hebben dat ze continue ook been aan het geven zijn gewoon om het tempo te onderhouden. Dat snapt een paard niet en daar stompt ie op af. Tempo onderhouden is been stilhouden. Naar voren is been. Geen reactie is tik. Geen reactie op tik is een flinke tik. Dat laatste wordt ook vaak niet gedaan. Hetzij omdat de ruiter bang is voor een bok, hetzij omdat ze dat zielig vinden. Maar vaak is 1 flinke tik veel effectiever (en in mijn ogen minder zielig) dan 10 keer bij moeten tikken zonder voldoende reactie.

Ik snap met een verleden op manegepaarden dat bovenstaande veel moeilijker is. Die paarden zijn vaak al afgestompt, omdat jij wel consequent kan zijn, maar degene die voor of na jou rijdt misschien niet. Dan kun je binnen dat uurtje best resultaat boeken in luisteren naar de hulp, maar de volgende keer dat je opstapt kun je opnieuw beginnen. Het levert geen blijvend resultaat wat wel zo is met een paard waar alleen jij op rijdt. Dan worden de hulpen voor een paard steeds duidelijker en wordt de juiste reactie een gewoonte. Dan kun je de hulp steeds kleiner maken.
Laatst bijgewerkt door oji op 06-02-17 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt