Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:11

Citaat:
Ogen, lichaamstaal.
Leuk helemaal mee eens.

Mijn paard staat na het rijden bij de poetsplaat los, kan na mij toe, doe voer in haar bak.
Kijkt mij aan mag ik, nee, ze blijft netjes staan. En zonder ooit een keer te schreeuwen, tik te geven alleen door middel van ogen/houding.

In de bak loopt ze los met mij mee hoofd bij mijn heupen en volgt mij wat ik doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:15

Tancreda4 schreef:
Dit is alweer 4 jaar geleden. Paard schreeuwt met alles dat ze NIET blij is met de bijzet. Dat zou ik nu wel anders aanpakken. En dan is dit nog heel rustig en beschaafd ontploffen.
https://youtu.be/t6QJoYQtUOQ

Herkenbaar!

:D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:19

Peetstap schreef:
Simpelman schreef:
Verder is er nog ogentaal maar die is niet te omschrijven omdat hij interactief is.

Fijn dat je hierover begint, en dagelijks mee omgaat , geeft me een beter beeld bij jou persoonlijkheid +:)+

Oogjes laten vaak als eerste dingen zien, daar hoop ik nog heel veel over te leren zo gaande weg.
Weet / ken nog niet veel mensen die daar veel kennis van hebben trouwens.
Al doende = lerende dan maar.
En veel omgaan met verschillende karakters.

Klopt helemaal.

Mijn merrie is daar heel duidelijk in. Laatst bij de chiropractor die ook heel goed oplet, weer heel duidelijke signalen. Mijn merrie laat zich niet zomaar door "iedereen" aanraken. Dit viel de chiropractor direct op; "oooh als blikken konden doden", was haar eerste reactie toen ze merrie wilde aaien. Dus eerst even gewacht tot merrie zelf toenadering zocht en dan is het allemaal prima.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:22

Peetstap schreef:
Van mij mochten veel meer paarden zo overduidelijk reargeren als ze iets niet zien zitten :j +:)+

Sta versteld hoever paarden zich in gewenste plooi laten drukken, al hun expressie wordt afgebroken en er fiets met oortjes overblijft...

Nou ben ik het helemaal met je eens Peetstap... Anders was ze wss ook al 10x kapot geweest... Ik heb echt zoveel geleerd van haar en ik ben nog lang niet klaar met leren!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 13:22

Ik was eens bij een rijvereniging om een demonstratiemiddag te geven.
Thema "probleempaarden" en hoe reageren op bepaalde problemen.

Aan het eind van de middag kwam de organisator vragen of ik me bezig wilde houden met een merrie waar niemand meer iets mee kon, ze was door haar gedrag klaar voor de slacht.
Ze liet zich niet meer benaderen, weigerde elk werk en kon alleen nog door twee begeleiders uit de box gehaald worden.
Dus zo werd ze de rijbaan binnen gebracht, aan een halster en een hoofdstel, links en rechts een begeleider.

De dringende waarschuwing dat ze levensgevaarlijk was en zomaar gericht uitviel.
100 man op de tribune....

OK, geef me een longe en gaan jullie weg.

Ogen en lichaamstaal
merrie, raak me niet aan!
ik, nee hoor
2 minuten,
ik, mag ik iets dichter bij komen?
merrie, nee!
ik, OK
ik, en wanneer ik niet naar je kijk?
merrie, hmmmm
ik, OK ik kijk niet naar je en kom iets dichter bij
merrie, hmmm
1 minuut,
ik, mag ik je aanraken?
merrie, stapt 10cm weg
ik wees niet bang, ik heb respect voor je
merrie, OK, maar ik ben bang!!!

5 minuten later, merrie loopt ontspannen mee aan een los lijntje, laat zich overal aanraken en even in stap longeren.
Er rest natuurlijk nog veel meer te doen nu om haar tot normaal gedrag terug te brengen, maar het gaat om de communicatie.
Ogen zeggen je alles, daar gebeurt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:28

Simpelman schreef:
5 minuten later, merrie loopt ontspannen mee aan een los lijntje, laat zich overal aanraken en even in stap longeren.
Er rest natuurlijk nog veel meer te doen nu om haar tot normaal gedrag terug te brengen, maar het gaat om de communicatie.
Ogen zeggen je alles, daar gebeurt het.

Heel mooi dit....

Vooral de laatste zin (raakt mij, emotioneel, want zo herkenbaar).

Edit: haakje op de juiste plaats gezet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-15 13:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Tancreda4

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:31

mooi voorbeeld simpelman!

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:36

Zonder ogen/lichaamstaal is er geen communicatie.

Mooi verhaal! top!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:25

Ja... lichaamstaal vanuit de ogen... Schitterend.
Ik zal me even wat meer er op verdiepen.

Heb wel een merrie op stal gezien, die werd aan de lijnen gezet.
Je zag in der ogen dat ze schreeuwde "NEE! NIET WEER!!"
Resultaat: Merrie snapt het niet (kent het niet) en paard kreeg een mep...

Ben er bij weg gelopen.

Als wij met de wagen komen, zie je onze merrie direct aan komen lopen!
Tegenwoordig met al het werk wel...

Kan wel merken als ze haar dag niet heeft, dat ze dan minder blij mee loopt naar de bak.
Dan hou ik er rekening mee, en doe ik het een pasje kalmer aan.

Veel belonen en het werk leuk maken. Het "leren begrijpen" wat ik hier geleerd heb.

Heel erg fijn.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:17

Afbeelding ;)

Lekker effe of-topic.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 15:32

Voor een mooi oog? :j

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:45

Lichaamstaal van een paard spreekt boekdelen! Belangrijkste wat er is, kijken naar je paard! (:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:52

Heftig verhaal simpelman.
Arm paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 15:56

Arm paard, was niets mee aan de hand....!
Ik heb er zo heel wat gezien.
"Probleempaarden zijn meestal probleemeigenaren maar dat moet je niet zeggen want dan los je het "probleem" nooit op.
Je moet de eigenaar mee het "probleem" in nemen.
Is leuk werk. :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:44

Mijn paard gaat altijd slapen als ik ga poetsen en opzadelen. Zelfs op wedstrijd staat hij heerlijk te suffen. Ik ben er altijd maar van uit gegaan dat dat een goed teken is. Geen spanning iig ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:31

Nou..als mijn vorige paard met poetsen ging duffen dan was hij met rijden meestal stout. Jammer dat ik toen niet wist wat ik nu weet.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:56

Ik kruip ook maar weer eens onder mijn meeleessteen vandaan (understatement, meeleesberg, mijn enige bericht was in het aan de teugel topic maar heb ook alles hier gevolgd :D ).
Vind het een super topic, het is fijn om dingen te lezen waar je je in kan vinden. En de meerdere dimensies die het rijden hier krijgt :) Zoals de ogen, ja, heel belangrijk :) De enige keren dat ik onmiddellijk een veearts heb moeten laten komen voor mijn paard, waren de keren dat vanaf 50 meter afstand de blik in haar ogen me al niet aanstond. Wat er verder aan de hand was moest dan nog blijken. Ze had er altijd een goede reden voor.

En ook wat Simpelman zei, over de dingen die ze vertellen bij verschillende vormen van werk/interactie vond ik erg herkenbaar. Mijn paard is een draver van 18 en heeft ongeveer tot ze 7 was voor de sulky gelopen. Ik heb voor haar plezier een sulky aangeschaft. Ze staat al met opgeheven hoofd te wachten voor het hek met een enthousiaste blik, als ik alleen al het ding verplaats over het erf :'). Dat ze het zo leuk vond ontdekte ik ook maar per toeval bij een poging tot lange lijnen. Ik kan overigens helemaal niet mennen, dat heeft ze mij geleerd. Ze vind het zo prachtig dat ze wel oppast iets verkeerd te doen, als ik onzin vertel dan wacht ze gewoon even tot ik met een redelijk voorstel kom _O- Zo weet ze me keurig op te voeden :) Ik heb respect voor degene(n) die haar getraind hebben, ze vind het een geweldig spelletje. Keren om haar as, snel optrekken, stiekem meeliften achter de rug van een fietser als die mee is, dan sneaky haar tempo omhoog zonder het ritme te veranderen en met een prethoofd inhalen :') Haar karakter speelt daarbij natuurlijk ook een grote rol, in het rijden waren we allebei erg onervaren en ook daar konden we het samen in alle vertrouwen uitpuzzelen. Wat kun je veel leren van zo'n gevoelig en eerlijk dier. Sinds april een vierjarige draver erbij, ondanks de wat onstuimige proefrit ook diep onder de indruk van haar karakter. Haar blik heeft meer meegewogen dan al het andere, zo vertrouwd :) Ach ik kan er nog lang over praten maar zou alleen een berichtje posten om een meelezer in kaart te brengen en ik jullie gesprek over de rijkheid van ooguitdrukkingen zo leuk vond :)
Dus ik kruip weer onder mijn berg, ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de bijdrages, ik bekijk en lees alles met veel plezier en wou laten weten dat ik er veel uit kan halen! Ik doe met de paarden alleen dingen die ik logisch vind en sinds dit topic hebben we ons repertoire dus wat kunnen uitbreiden :) :wave:

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:06

Ik heb nu al een paar keer een hele bijzondere lijn/communicatie met mijn paarden gehad.
Ik ben ruim vijf jaar geleden, na de geboorte van mijn dochter heel ziek geweest en drie keer in zes weken met spoed opgenomen in het ziekenhuis/op de OK beland. Later spraken we met degene die tijdelijk op mijn paard paste en haar aan huis gestald had. Toen bleek dat op bepaalde tijdstippen mijn paard helemaal door het lint was gegaan en toen we de dingen naast elkaar legden, bleek het precies op die momenten te zijn dat ik met spoed was opgenomen en op de ok belandde.

Vorig jaar heeft mijn paard een aantal weken heel slecht gestaan. Vreselijk stijf en haast ook wat neerslachtig. Heb haar na laten kijken door de fysio. Ze zag het en toch kon ze niet terug herleiden waar het vandaan kwam. Heeft een week of zes geduurd en toen werd het weer beter. Nu achteraf gezien was ik op dat moment fysiek en mentaal ook erg zwak. Waarschijnlijk heeft ze mij toen enorm gespiegeld.

Ik vind het hele bijzondere ervaringen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:20

Nou de mijne had vandaag felle plopogen. Hij heeft vervolgens de hele longeercirkel afgebroken :') ~~}> het wordt weer frisser! Wel een mooie showdraf gezien.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:22

ankem schreef:
Ik heb nu al een paar keer een hele bijzondere lijn/communicatie met mijn paarden gehad.
Ik ben ruim vijf jaar geleden, na de geboorte van mijn dochter heel ziek geweest en drie keer in zes weken met spoed opgenomen in het ziekenhuis/op de OK beland. Later spraken we met degene die tijdelijk op mijn paard paste en haar aan huis gestald had. Toen bleek dat op bepaalde tijdstippen mijn paard helemaal door het lint was gegaan en toen we de dingen naast elkaar legden, bleek het precies op die momenten te zijn dat ik met spoed was opgenomen en op de ok belandde.

Vorig jaar heeft mijn paard een aantal weken heel slecht gestaan. Vreselijk stijf en haast ook wat neerslachtig. Heb haar na laten kijken door de fysio. Ze zag het en toch kon ze niet terug herleiden waar het vandaan kwam. Heeft een week of zes geduurd en toen werd het weer beter. Nu achteraf gezien was ik op dat moment fysiek en mentaal ook erg zwak. Waarschijnlijk heeft ze mij toen enorm gespiegeld.

Ik vind het hele bijzondere ervaringen.

Wauw dat is wel heel bijzonder idd. Paarden voelen echt alles aan.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:30

Wat een mooie verhalen!

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:30

Wooow Ankem, dat is zeker niet niks! Dat zegt toch wel iets over communiceren.

Wat mijn toppunt van communicatie met mijn pony is/was (het was er in ieder geval nog voordat ik helemaal opnieuw begon met rijden) was dat ik een aantal oefeningen alleen maar hoefde te bedenken en dat mijn pony het al uitvoerde en dat had niks te maken met op een bepaalde plek, of voorafgaand dezelfde oefeningen of wat dan ook :))

Vandaag voor het eerst op mijn eigen pony weer los van de longeerlijn gereden, eerst een halfuurtje eraan daarna los en het resultaat was zeker niet slecht. Het idee dat ik weer wat meer druk op de mond leg voor het sturen en noem maar op maakt het allemaal wel weer wat gecompliceerder en dan spant ze ook makkelijker op dus voorlopig houden we het simpel en blijf ik op mijn zit wat simpele diagonalen en voltes sturen en gaat het vooral om de stretch en ontspanning.

Daarna in de schemer tot donker nog eventjes op de andere pony gereden. YEAH *\%/* Sinds drie dagen begint ze aan de teugel te komen in de galop. Eerst was ze daar niet sterk en los genoeg voor maar ik was dat dus eergisteren zat. Ik had een ideetje :)* De grond was toen nog niet zo heel nat dus ik had me voorgenomen, na los gereden te hebben in de bak, ff lekker buiten uit te waaien met wat sprintjes in galop. Hup in het grote geoogste veld en gaan met die banaan := Eerst over een afstand van 1200 meter een handgalopje en proberen wat op te vangen en dan..... terug! En mevrouw heeft het meteen door als de weg richting huis (en dan vooral haar maatje) loopt. Een paar keer flink op de rem gezeten maar toen was ze wel los. Vervolgens weer naar de bak en toen gingen we het nog eens proberen. Toen was ze heerlijk los en hebben we eventjes doorgezet in de galop en nu ze het 1x "gevoeld/gedaan" heeft weet ze hoe het moet en nu lukt het haar ook om zonder zo los te sprinten de juiste hoofd-halshouding te vinden in de galop.

Ook de draf ging veel beter vandaag. Ik heb ontdekt dat ik de laatste tijd, om haar ADT te houden, steeds vaker mijn ellebogen in mijn zij ben gaan klemmen. Nu liep ze vanavond heerlijk op zichzelf en toen kon ik ze loslaten wat gelijk véél beter zat. Op zulk soort momenten kan ik ook veel meer vragen van het achterbeen en begint het echt te lopen *\o/*

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:11

Orchid schreef:
Dus ik kruip weer onder mijn berg, ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de bijdrages, ik bekijk en lees alles met veel plezier en wou laten weten dat ik er veel uit kan halen! Ik doe met de paarden alleen dingen die ik logisch vind en sinds dit topic hebben we ons repertoire dus wat kunnen uitbreiden :) :wave:
verhipte jammer dat je onder berg gaat zitten; het is juist zo leerzaam om meerdere ervaringen te lezen en het nivo maakt daarin niets uit.
Ben zelf best benieuwd naar je verhaal en reden waarom je anders bent gaan rijden en omgaan met paarden zoals je nu doet.

kortom: blijf actief "hangen" hier :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:08

Vandaag nog steeds plopogen en het rijden was voor het eerst in lange tijd een drama. Ik was gewoon in de buitenbak want het was ondanks de wind best lekker weer. Maar meneer had echt geen aandacht voor mijn rijkunsten. Ik durfde ook niet volledig in de stretch los te rijden, doe er morgen een bokriempje aan zodat ik me daar aan kan vasthouden mocht hij aan de kletter gaan. Het was natuurlijk ook een wisselwerking, paard gespannen, ik gespannen en niet lang durven laten en daarop reageert hij natuurlijk ook weer gespannen pfff. Aan het eind nog wel lang en laag gedraafd. Morgen doen we het anders.

Zijn die van jullie ook anders door het veranderende weer?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:20

Het jonkie is altijd rilliger als het wat kouder is en wat waait. Ik heb trouwens altijd een bokriempje aan het zadel. Bij elk paard dus. Zeker voor de jonge als hij in de stretch loopt, wel een lekker idee als hij wat fris is. :o