[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:52

Bedankt voor je duidelijke uitleg!
Ik ga er mee aan de slag! Snap nu wel wat je bedoeld. Met lessen loopt ze ook een stuk meer ontspannen.. :k puur omdat ik dan net dat beetje meer op zit rijd wat ze nodig heeft om echt lekker over de rug te gaan lopen, en dat achterbeen nog meer te gaan gebruiken.

Ondanks dat ben ik wel blij met hoe ze nu loopt. Het is al zoveel beter en zo veel meer ontspannen dan een maand geleden bijvoorbeeld. Voor nu vind ik het heel belangrijk dat ik haar onder controle heb, en tempo controle heb. Van daaruit kan ik weer verder opbouwen. Zegt natuurlijk niet dat ik de tips niet mee neem! :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:58

Rust, ontspanning, vertrouwen, aanleuning.
Afbeelding

Belangrijk is dat het paard hier zoveel teugel ruimte heeft dat het zich gemakkelijk aan de aanleuning zou kunnen onttrekken als het dat wilde.
De ruiter heeft hier geen enkele macht over het paard.
Ruiter vertrouwt paard en paard vertrouwt ruiter......

Hier van uit kunnen we gaan werken.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 10-03-14 14:03, in het totaal 4 keer bewerkt

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:58

Simpelman, zou je ook eens naar mijn foto willen kijken?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:06

SuperLiesje schreef:
Simpelman, zou je ook eens naar mijn foto willen kijken?

Ziet er goed uit, doorgaan zo, voorzichtig.
Ga aan je zit werken.
Print onderstaande uit en bouw het rustig op.

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.
Ontspanning en voelen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:09

Loveuggs, omschrijf eens heel objectief wat je ziet op je foto's. Er zijn best wel wat dingen over te zeggen namelijk.
Omschrijf wat zijn mond doet, zijn kaak, zijn rug, zijn staart, zijn oren, zijn voeten... Geen conclusies trekken voor je alle puntjes hebt bekeken. En als je dan alles onder elkaar zet, wat is dan je conclusie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:09

Jij zegt precies wat mijn instructie zegt Simpelman :D

En het loont, paardlief loopt nu eigenlijk constant heerlijk met contact en neus voor de loodlijn ter hoogte van de kogels ongeveer en gaat al kleine stukjes wat meer dragen waarbij ze zonder onderhals fijn horizontaal komt.

Alleen ben ik dan opeens weer alles kwijt dus daar moet ik weer handigheid in kweken :+

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:49

Ik volg dit topic nog steeds, en ik leer veel bij! Ik plaats ook weer een keer wat foto's :)

Ik rijd Sylvester nu iets meer dan een jaar, en start sinds januari 2013 wedstrijden. Nu zijn we M1 met 2 winstpunten.

Foto 1:
Ik moet er op letten dat ik mijn tenen niet naar buiten draai, en gewoon met mijn kuit aandrijf. Hiermee ben ik al druk aan het oefenen.
Afbeelding

Foto 2:
Niet actief genoeg op dit moment aan de benen te zien.
Afbeelding

Foto 3:
Mooi moment vind ik dit :)
Afbeelding

Foto 4:
Mooi actief, ik zit zelf wat te ver achterover.
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:54

SuperLiesje, de achtergrond verraadt waar je paard woont :D
Maar ik zie ook duidelijk verbetering! Denk jij (/meelezers) er wel om dat die lijntjes (vooral driehoekjes) zetten niet helemaal kloppen als de foto niet recht van opzij gemaakt is (vanwege het perspectief). Wat verder aan je foto opvalt, is dat je paard met zijn linker achterbeen (bijna) zijn linker voorbeen aan tikt: dat is ook een teken dat paard niet helemaal in balans loopt (voorbeen kan niet snel genoeg weg, bijvoorbeeld door: te veel op voorhand, te weinig achterhand gebruik (paard mag bekken meer kantelen), over tempo gereden).
Het scheve persfectief overdrijft het een beetje, maar de ongelijke driehoeken tonen aan dat je paard op de voorhand loopt. Dit hoeft niet te maken hebben met actiever draven in de zin van voorwaarts rijden, over tempo rijden is ook een reden voor onbalans! Ik zou juist de schijnovergangen rijden die Joolien beschrijft, omdat je paard "vlugger" (simpeler kunnen schakelen) en makkelijker in de beweging mag.
Simpelman geeft een hele mooie omschrijving om aan je houding te werken. Ter aanvulling: het niets doen om je paard in beweging te houden is belangrijk om mee bezig te gaan, zodat je makkelijk kán zitten: als jij niks doet (dus ook geen been geeft), moet je paard in hetzelfde tempo blijven lopen (dus niet langzamer of sneller). Daar kan je op oefenen door juist niks te doen en te controleren hoe je paard daar op reageert. Gaat hij meteen weer langzamer/sneller, plakt hij te veel aan jouw hulpen en ga je oefenen op nog meer niks doen. Ga je een schijnovergang rijden, test dan ook eens of hij blijft lopen als jij ineens geen verandering meer vraagt (dus niet meer terugrijdt met je zit, maar ook nog geen been geeft om weer voorwaarts te gaan).

[Edit] Nynke_Mandy, valt je ook iets op over de manier waarop je paard zijn hals draagt?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 16:54

Komt ie!

Veulen84 schreef:
Loveuggs, omschrijf eens heel objectief wat je ziet op je foto's. Er zijn best wel wat dingen over te zeggen namelijk.
Omschrijf wat zijn mond doet, zijn kaak, zijn rug, zijn staart, zijn oren, zijn voeten... Geen conclusies trekken voor je alle puntjes hebt bekeken. En als je dan alles onder elkaar zet, wat is dan je conclusie?

Afbeelding
Ik zie een redelijk achterbeen. Amira is met de aandacht niet bij mij maar ergens anders. Ik druk mijn handen weg naar beneden, en val wat voorover. Ik zie een ontspannen staart.

Afbeelding
Ik weet dat hierop de mond open staat, maar ik weet dat zij erg aan het kouwen was op het bit. Mijn benen zijn ontspannen, en rug is bol, maar ik val wat voorover. Elleboog - hand - teugel - mond zijn een rechte lijn, en een fijne verbinding. Amira valt wat op de voorhand. Aandacht is wel bij mij, en vind dat ze hier wel ontspannen loopt. Staart hangt ontspannen af.

Afbeelding
Hier misschien wat streng met mn binnenhand. Staat ook lager dan mijn buitenhand. Aandacht is bij mij maar Amira lijkt gespannen.

Afbeelding
Dit vind ik wel heel fijn. Amira is netjes om mijn binnen been, en oogt heel relaxed. Zou wat meer lengte in de hals mogen.

Afbeelding
Nette opwaartse sprong, maar moet echt meer gaan zitten. Ik denk dat ik haar daar wat meer ruimte van voor had moeten geven zodat ik daar niet te streng ben. Ze is duidelijk niet met de aandacht bij mij.

Jeetje wat is het moeilijk dat bij jezelf te doen... Vul me alsjeblieft aan, of laat het me weten als iets niet klopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:08

Sowieso Mandy, vind ik jullie een superleuk stel en ik vind het echt heel knap dat je het zo goed doet! Uiteraard zijn er wat verbeterpuntjes en die zal ik voor je uitleggen :)
Op foto 1 en 4 houdt ze vast in de kaak en is ze er net niet lekker doorheen, ze loopt daardoor als het ware tegen je hand aan en blokkeert zichzelf daarmee en daarom blijft activiteit uit. Jij probeer uit alle macht die activiteit erin te rijden, vandaar dat je been zo gedraaid is want zo kun je effectiever drijven maar je rijdt tegen je eigen hand aan. Gevolg, je pony wordt wat zwaar en op de voorhand.
Wat je het beste kunt doen op dit moment is je hand even doorsluiten, even het tempo iets terug, desnoods aan de voorkant iets ronder maken zodat ze meer door het lijf komt. Dit is sowieso wat ik op alle foto's wel wat zie. De galopfoto daarintegen vind ik wel goed eruit zien. Netjes in balans, een achterbeen wat de ruimte krijgt om onder te treden en de hoofd halshouding netjes.
Ga je pony beter aan het been maken en goed schakelen zodat hij makjkelijker kan gaan sluiten en zo aan de voorkant ook losser blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:11

Lu, de ennalaatste foto vind ik er jiust niet goed uit zien, paard loopt daar juist wat over de schouder weg, jij zit wat naar binnen toe en wat uit balans. Ik denk dat Simpelman dat soort moment juist bedoeld, hier doe je teveel, ga meer zitten, voelen, afwachten.

Simpelman schreef:
Rust, ontspanning, vertrouwen, aanleuning.
[ Afbeelding ]

Belangrijk is dat het paard hier zoveel teugel ruimte heeft dat het zich gemakkelijk aan de aanleuning zou kunnen onttrekken als het dat wilde.
De ruiter heeft hier geen enkele macht over het paard.
Ruiter vertrouwt paard en paard vertrouwt ruiter......

Hier van uit kunnen we gaan werken.

Dit stukje had ik vandaag ook, heerlijk voelde dat, weinig tot niks doen, paard vertrouwd in de hand, ik vertrouw het paard in haar beweging en ontspanning. Toen kon ik heerlijk zitten. Dat was helaas van korte duur want deze merrie is zo kijkerig dat t al snel weer weg was, maar dat moment was fijn!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 17:13

Ahh okee, nou dan gaan we daar maar op letten! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:14

Haha wees ook weer niet te kritisch op jezelf he, mischien is dat het juist wel, dat je teveel wilt doen, te kritisch wordt. Geef jezelf en de pony de tijd :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 17:19

Joolien schreef:
Haha wees ook weer niet te kritisch op jezelf he, mischien is dat het juist wel, dat je teveel wilt doen, te kritisch wordt. Geef jezelf en de pony de tijd :)

Ja dat kan best.. Het is gewoon wat lastig allemaal omdat ik net lekker op weg was, en dan mijn rug ineens een probleem blijkt te zijn waardoor ik heel hard aan mijn rug moet gaan werken. Daaruit blijkt dat ik weer scheef ga zitten als ik mijn rug recht maak, en mijn handen zijn dan ook weer drama terwijl ik daar juist lekker mee bezig was.. Ik heb en manege lessen, en les met Amira, en beiden letten ze erop dat ik mijn rug wat boller maak, maar het is ZO lastig als je dan ook nog op 3000 andere dingen moet letten... Misschien wil ik idd wel te veel, en moet ik even een stapje terug doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:30

LoveUggs schreef:
Joolien schreef:

Ja dat kan best.. Het is gewoon wat lastig allemaal omdat ik net lekker op weg was, en dan mijn rug ineens een probleem blijkt te zijn waardoor ik heel hard aan mijn rug moet gaan werken. Daaruit blijkt dat ik weer scheef ga zitten als ik mijn rug recht maak, en mijn handen zijn dan ook weer drama terwijl ik daar juist lekker mee bezig was.. Ik heb en manege lessen, en les met Amira, en beiden letten ze erop dat ik mijn rug wat boller maak, maar het is ZO lastig als je dan ook nog op 3000 andere dingen moet letten... Misschien wil ik idd wel te veel, en moet ik even een stapje terug doen.

Dat denk ik dan wel ja, want je zit jezelf nu alleen maar in de weg, sowieso met alle hulpen als met je hoofd. Misschien kun je nu gewoon niet teveel doen. Ga eens letten op jezelf, op je zit, op je houding, voelen wat er onder je gebeurd. Alles op zijn tijd.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 17:36

Joolien schreef:
LoveUggs schreef:

Dat denk ik dan wel ja, want je zit jezelf nu alleen maar in de weg, sowieso met alle hulpen als met je hoofd. Misschien kun je nu gewoon niet teveel doen. Ga eens letten op jezelf, op je zit, op je houding, voelen wat er onder je gebeurd. Alles op zijn tijd.

Ja, daarom ook binnenkort die zitlessen! :j :D

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:46

Joolien schreef:
Sowieso Mandy, vind ik jullie een superleuk stel en ik vind het echt heel knap dat je het zo goed doet! Uiteraard zijn er wat verbeterpuntjes en die zal ik voor je uitleggen :)
Op foto 1 en 4 houdt ze vast in de kaak en is ze er net niet lekker doorheen, ze loopt daardoor als het ware tegen je hand aan en blokkeert zichzelf daarmee en daarom blijft activiteit uit. Jij probeer uit alle macht die activiteit erin te rijden, vandaar dat je been zo gedraaid is want zo kun je effectiever drijven maar je rijdt tegen je eigen hand aan. Gevolg, je pony wordt wat zwaar en op de voorhand.
Wat je het beste kunt doen op dit moment is je hand even doorsluiten, even het tempo iets terug, desnoods aan de voorkant iets ronder maken zodat ze meer door het lijf komt. Dit is sowieso wat ik op alle foto's wel wat zie. De galopfoto daarintegen vind ik wel goed eruit zien. Netjes in balans, een achterbeen wat de ruimte krijgt om onder te treden en de hoofd halshouding netjes.
Ga je pony beter aan het been maken en goed schakelen zodat hij makjkelijker kan gaan sluiten en zo aan de voorkant ook losser blijft.

Dankjewel!
Dat hij er soms niet helemaal door loopt heb je gelijk in! En zoals je het nu vertelt/beschrijft klopt het helemaal! Ik zal aan je tips gaan denken als ik weer gaan rijden! Nogmaals, heel erg bedankt voor je reactie :)

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:48

Hi
Ik had een vraagje, is het zo dat als je paard aan de teugel kan lopen hij dat bij andere mensen ook doet, en is het per ras verschillend, loopt een kwpn'er bijv. eerder aan de teugel dan een paint of heb ik dat nou?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:50

Nee :Y) (of ben ik nou dom :o ) Het gaat ook niet alleen om de hals gebogen te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:53

Ieder paard kan nageeflijk lopen(klinkt beter dan aan de tuegel imo), maar niet iedere ruiter kan dat. Ook kan het voor een paard met een korte ongunstige hals lastiger zijn dan voor in goed model staande KWPNer.

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:54

Ja datvwist ik al haha, maar ik dacht dat het misschien fijner was voor het paard en dat ze er dan aan gewend zou raken maar dat is dus niet zo (bedankt daarvoor trouwens :D ) maar is het per ras wel verschillend of dat niet

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:54

edit, had de reactie niet gezien haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:55

shinehorse schreef:
Ja datvwist ik al haha, maar ik dacht dat het misschien fijner was voor het paard en dat ze er dan aan gewend zou raken maar dat is dus niet zo (bedankt daarvoor trouwens :D ) maar is het per ras wel verschillend of dat niet

Ja zoals ik zeg, het is per bouw, dus ook per ras verschillend maar elk ras kan dit. Hoezo vraag je dit eigenlijk? :)

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:02

Nee ik was gewoon benieuwd en ik ben nu zelf aan het oefenen om aan de teugel te lopen, nog een vraagje. Wanneer lukte het jouw voor het eerst om een paard aan de teugel laten lopen?
gewoon nieuwschierigheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:05

shinehorse schreef:
Nee ik was gewoon benieuwd en ik ben nu zelf aan het oefenen om aan de teugel te lopen, nog een vraagje. Wanneer lukte het jouw voor het eerst om een paard aan de teugel laten lopen?
gewoon nieuwschierigheid

Ik kon dat pas echt toen ik 24 was en leerde te voelen in plaats van af te dwingen. Dat had ik immers zo geleerd en wist niet hoe het anders kon. Wat ik je wil meegeven is dat je niet alleen aan die voorkant moet gaan lopen klungelen want dat is neit de manier.