Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
horseyfries schreef:En we zijn weer terug bij het beoordelen van plaatjes en momentopnames?
Nog altijd niet de onderzoeken gelezen die duidelijk bewijzen dat voor of achter eerder landen een doodnormaal verschijnsel is wat niets met training te maken heeft?
Zo vallen we wel in herhaling hoor, niet echt interessant voor de discussie moet ik zeggen.
horseyfries schreef:Voor de mensen die willen weten hoe ik train, ik heb net op de KFPS hengstenkeuring een clinic gegeven van bijna een uur waarin ik vertel en laat zien wat ik doe. Ik krijg sterk de indruk dat mensen die hier roepen over van voren naar achteren rijden geen idee hebben wat dat is en het verwarren met een paard wat door de hand heenloopt, hetzij door stress, hetzij door teveel power vanuit de achterhand. Dat is iets waar volgens mij niemand in de africhting voor kiest, dat is iets wat gebeurt en wat je dan corrigeert.
http://www.youtube.com/watch?v=5dan6VUJ29s
http://www.youtube.com/watch?v=ojvjmGo5nmQ
nombrado schreef:of ben je van mening dat een paard in vrijheid zijn lijf niet goed kan bewegen, en wij dit als ruiter goed moeten manipuleren?
nombrado schreef:Nee, Horseyfries. Dat heb je totaal niet goed begrepen.
een paard, die zijn nek niet als hoogste punt heeft. Wat je duidelijk ook ziet in jou uitleg in je filmpjes, wordt NIET van achter naar voor gereden. Dat is biomechanisch namelijk onmogelijk!
knollentuin schreef:horseyfries schreef:Ik heb Adelinde in Mechelen zien rijden en moet zeggen dat ik onder de indruk was van de progressie die ze daar in die toch moeilijke baan indoor met het publiek dicht op de baan liet zien, toen was het beeld al heel anders (de "waterski positie" was helemaal weg). Maar het blijkt wel een zoektocht want dan vind de jury het weer niet expressief genoeg....
ik reageer alleen even hierop, heb de rest nog niet bijgelezen, maar ik heb adelinde gisteren ook aan t rijden gezien in den bosch-hengstenkeuring , en wat is die vooruit gegaan!!idd veel en veel rechterop , meer benen onder dr lijf, parcival was heel veel lichter in verbinding, mooi
oji schreef:Alleen door er op te gaan zitten manipuleren we de beweging al en brengen we het dier in een ander evenwicht. Daarom vind ik de fotoos in vrijheid totaal niet van toepassing in dit topic. En als je een paard laat opstijgen door de horizon schuin te laten lopen...tja dan wil je wel erg graag iets zien.
Hermelientje schreef:Nombrado er zijn zat foto's te vinden van paarden die vrij bewegen en op 1 voorbeen staan in de draf. Het is ook een kwestie van wat je wilt zien. Kijk nog eens naar dat filmpje wat je zelf plaatste van Pedro Torres' op dat bruine paard. Aan het eind van dat filmpje staan wat foto's. En wat zie je daarop?
- paard steunt meer op het voorheen dan het achterheen in de draf
- paard loopt achter de loodlijn in de piaffe
- de stang is af en toe horizontaal
Als je nu consequent bent zul je het met me eens zijn dat dus ook dit paard van voren naar achteren wordt gereden volgens de door jouwzelf steeds gehandhaafde criteria.
.
murphy102 schreef:Hermelientje, om de rijkunst te bevorderen ben je vooral bezig met BASIS, basis en nog eens basis.
En die basis is heel breed!
En dat is nu precies wat er ontbreekt ... in de subtop, omdat de top het niet doorgeeft (voor zover deze aanwezig is bij de top, is er geen tijd!!!) en daardoor geen basis in de breedtesport!
Gelukkig zien velen hier en vele meelezers, w.o. Arual87, het gelukkig wel!
Bij jou, Hermelientje, vraag ik me echter af of jíj het wel ziet en snapt, ondanks je vlotte babbel.
Voor mij was jij al lang geleden door de mand gevallen.
knollentuin schreef:volgens mij wordt iedereen die niet strikt klassiek rijdt, veroordeeld tot het van voor naar achter rijden..
dapper hoor dat je gewoon hier je filmpjes neerzet horsey-fries, kan een ander nog een voorbeeld aannemen.
ik heb eergister idd genoeg gezien wat ik niet mooi vind , maar ook zeker mooie dingen, het valt me op dat de meeste jonge ruiters een achteroverhang hebben geleerd, mw a van olst deed ook dingen met dr armen die ik werkelijk waar met open mond heb zitten bekijken. daar is het iig niet gebleven..
Ansie schreef:Ik kan me alleen totaal niet vinden in je antwoord op de vraag; 'wat moet je doen als het paard het hoofd omhoog steekt en gaat rennen.' Ik hoor in je antwoord niet 1 keer terug komen dat een paard dit doet door onbalans. De uitleg die jij geeft heeft alles te maken met hem te controleren/laten gehoorzamen, alsof het paard er expres voor kiest om lekker met zijn hoofd in de lucht te gaan rennen. Dit vind ik kwalijk, als je clinics geeft dan is de informatie die je geeft belangrijk, je bereikt er vele mensen mee. Op het moment dat je dit soort antwoorden gaat geven, en je mist de essentie dan vind ik dat een kwalijke zaak.
Ansie schreef:Uiteindelijk is dan je conclusie dat als je lang genoeg tegendruk geeft aan de voorkant, het paard de druk zat wordt en dan dus maar naar beneden zakt, oftewel zo leert het paard druk ontwijken. Is dat niet van voor naar achter rijden?