Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:52

En we zijn weer terug bij het beoordelen van plaatjes en momentopnames?
Nog altijd niet de onderzoeken gelezen die duidelijk bewijzen dat voor of achter eerder landen een doodnormaal verschijnsel is wat niets met training te maken heeft?
Zo vallen we wel in herhaling hoor, niet echt interessant voor de discussie moet ik zeggen.

Murphy, je noemt mij in het rijtje van mensen dat van voren naar achteren zou rijden. Ik vind het eigenlijk erg flauw dat iemand die zelf geen beelden wil vrijgeven van haarzelf, laat staan op wedstrijden verschijnt en laat zien hoe het moet, wel hier dit soort opmerkingen over andere medediscussieerders durft te maken. Je hebt me nooit in het echt zien rijden, en hebt je mening gebaseerd op internet. Dat mag allemaal, het komt voor mij echter erg zwak over. Commentaar leveren op anderen is zooooo gemakkelijk, het zelf beter doen en het goede voorbeeld geven een heel stuk moeilijker.

Voor de mensen die willen weten hoe ik train, ik heb net op de KFPS hengstenkeuring een clinic gegeven van bijna een uur waarin ik vertel en laat zien wat ik doe. Ik krijg sterk de indruk dat mensen die hier roepen over van voren naar achteren rijden geen idee hebben wat dat is en het verwarren met een paard wat door de hand heenloopt, hetzij door stress, hetzij door teveel power vanuit de achterhand. Dat is iets waar volgens mij niemand in de africhting voor kiest, dat is iets wat gebeurt en wat je dan corrigeert.

http://www.youtube.com/watch?v=5dan6VUJ29s
http://www.youtube.com/watch?v=ojvjmGo5nmQ

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:54

horseyfries schreef:
En we zijn weer terug bij het beoordelen van plaatjes en momentopnames?
Nog altijd niet de onderzoeken gelezen die duidelijk bewijzen dat voor of achter eerder landen een doodnormaal verschijnsel is wat niets met training te maken heeft?
Zo vallen we wel in herhaling hoor, niet echt interessant voor de discussie moet ik zeggen.

En waarom zien we dan in de top een verandering bij de paarden dat ze landen op voorbeen, of daarmee de achterkant meetrekken?
gaat er dan iets niet giga mis in de training?
of ben je van mening dat een paard in vrijheid zijn lijf niet goed kan bewegen, en wij dit als ruiter goed moeten manipuleren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:58

Ik heb de filmpjes weer snel weggeklikt Horseyfries.
Wil je eerlijk mijn mening dan kun je het krijgen.
Ik zie een paard die met de rem er op gereden wordt. Totaal geen lengte in het lichaam krijgt wanneer hij bijvoorbeelds stapt en in alle andere oefeningen waar dat nodig is. Het frame blijft continue in dezelfde bekrompen houding. Als je B zou rijden zou ik zeggen, okee. paard moet nog leren vanuit de achterhand te lopen maar helaas is dit niet de realiteit. Ik kan werkelijk niet begrijpen dat jij deze filmpjes met trots laat zien. :n

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:59

horseyfries schreef:
Voor de mensen die willen weten hoe ik train, ik heb net op de KFPS hengstenkeuring een clinic gegeven van bijna een uur waarin ik vertel en laat zien wat ik doe. Ik krijg sterk de indruk dat mensen die hier roepen over van voren naar achteren rijden geen idee hebben wat dat is en het verwarren met een paard wat door de hand heenloopt, hetzij door stress, hetzij door teveel power vanuit de achterhand. Dat is iets waar volgens mij niemand in de africhting voor kiest, dat is iets wat gebeurt en wat je dan corrigeert.

http://www.youtube.com/watch?v=5dan6VUJ29s
http://www.youtube.com/watch?v=ojvjmGo5nmQ

Nee, Horseyfries. Dat heb je totaal niet goed begrepen.
een paard, die zijn nek niet als hoogste punt heeft. Wat je duidelijk ook ziet in jou uitleg in je filmpjes, wordt NIET van achter naar voor gereden. Dat is biomechanisch namelijk onmogelijk!
Een paard wat door de hand heen loopt, door stress, is heel eenvoudig te corrigeren. Niet door achterover te gaan hangen en ook niet door hem dieper en ronder in te stellen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:04

Draf is twee takt, wanneer het rechterachterbeen dus voor het linkervoorbeen op de grond komt, spreek je van een taktfout.

Op het plaatje met de schimmel zie ik het meeste gewicht op het linkervoorbeen. Het is jammer dat het een foto is, als het een filmpje was, zou het duidelijker zijn.

Electra63

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:18

De foto's van Nombrada vertekenen, deze moeten eerst horizontaal geplaatst worden, wil je deze goed kunnen beoordelen. En op deze foto's dragen de paarden geen ruiter. :?

Burl: als je de filmpjes niet afkijkt, kan je ze ook niet beoordelen, maar waarschijnlijk had jij je oordeel toch al klaar?
Ik kan helaas (op dit moment) de uitleg niet horen, maar ik ga van de week dit zeker nog eens luisteren. Ik vind de ruiter heel rustig. Zij laat het paard duidelijk even wennen aan de entourage, ik kan mij voorstellen dat er wat spanning is bij het paard bij het betreden van zo'n grote hal met grote tribunes.
Ik kan alleen maar respect hebben voor deze ruiter. +:)+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:02

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:18

volgens mij wordt iedereen die niet strikt klassiek rijdt, veroordeeld tot het van voor naar achter rijden..
dapper hoor dat je gewoon hier je filmpjes neerzet horsey-fries, kan een ander nog een voorbeeld aannemen.
ik heb eergister idd genoeg gezien wat ik niet mooi vind , maar ook zeker mooie dingen, het valt me op dat de meeste jonge ruiters een achteroverhang hebben geleerd, mw a van olst deed ook dingen met dr armen die ik werkelijk waar met open mond heb zitten bekijken. daar is het iig niet gebleven.. ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:56

nombrado schreef:
of ben je van mening dat een paard in vrijheid zijn lijf niet goed kan bewegen, en wij dit als ruiter goed moeten manipuleren?

Alleen door er op te gaan zitten manipuleren we de beweging al en brengen we het dier in een ander evenwicht. Daarom vind ik de fotoos in vrijheid totaal niet van toepassing in dit topic. En als je een paard laat opstijgen door de horizon schuin te laten lopen...tja dan wil je wel erg graag iets zien.

nombrado schreef:
Nee, Horseyfries. Dat heb je totaal niet goed begrepen.
een paard, die zijn nek niet als hoogste punt heeft. Wat je duidelijk ook ziet in jou uitleg in je filmpjes, wordt NIET van achter naar voor gereden. Dat is biomechanisch namelijk onmogelijk!

Dan kom ik toch weer terug op een hele tijd geleden in de discussie en waar ik van jou nooit een echt antwoord op gekregen heb...de fotoos in jouw profiel laten toch erg veel nek NIET als hoogste punt zien. Moet ik daaruit concluderen dat jij ook van voor naar achteren rijdt?
Zoals ik toen ook al zei, ik maak daar op zich niet zo'n heet hangijzer van, voor mij is dat nl ook absoluut geen bewijs van van voor naar achteren rijden. Maar voor jou is dit keer op keer zo'n belangrijk punt en dan snap ik dus die fotoos niet.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:59

Nombrado er zijn zat foto's te vinden van paarden die vrij bewegen en op 1 voorbeen staan in de draf. Het is ook een kwestie van wat je wilt zien. Kijk nog eens naar dat filmpje wat je zelf plaatste van Pedro Torres' op dat bruine paard. Aan het eind van dat filmpje staan wat foto's. En wat zie je daarop?
- paard steunt meer op het voorheen dan het achterheen in de draf
- paard loopt achter de loodlijn in de piaffe
- de stang is af en toe horizontaal

Als je nu consequent bent zul je het met me eens zijn dat dus ook dit paard van voren naar achteren wordt gereden volgens de door jouwzelf steeds gehandhaafde criteria.

Ik vind dit echt lachwekkend worden dit foutenkijken op foto's. En geen 1 topper ontsnapt eraan. Laatst Helen Langehanenberg in dat topic dat ze had gewonnen in Amsterdam. Men viel er over dat de foto van haar piaffe op de voorhand was. Hele discussie over een correcte piaffe (met inderdaad weer het onvermijdelijke zogenaamd goed gereden voorbeeld met een PRE). Het allergrappigste vond ik nog wel dat het helemaal geen foto van een piaffe was. Dus mensen die dat niet eens kunnen zien hebben wel een mening over hoe fout Helen het doet. En ik durf te wedden dat de meeste haar nog nooit in levende lijve hebben zien rijden. En als Murphy echt de rijkunst wilt bevorderen dan moet ze misschien een leerling van haar die meedeed in dat topic eens uitleggen waarom het zwaarder is voor een paard om uit een piaffe naar passage te gaan als hij meer gaat zitten in de piaffe, want daar snapte ze niks van zei ze. Helen Langehanenberg snapt dat zelf wel natuurlijk want nadat de overgang piaffe/passage haar door verzet een medaille heeft gekost op de Olympische spelen heeft ze vast thuis goed op de harmonie van de overgang (en een beetje minder zitten) geoefend. Nu zal Ansie zich wel afvragen waarom ze dat niet meteen heeft gedaan want harmonie is altijd het doel maar kennelijk doen ze dat in de klassieke rijkunst ook niet van te voren maar pas nadat het fout gaat op de Olympische spelen. ;)

Ik ga jouw filmpjes nog eens rustig bekijken Horseyfries. Ik had eigenlijk nog wel wat vragen over LDR. Dit naar aanleiding van het artikel in de vorige Bit van Karin Retera. Heb jij dat artikel toevallig gelezen? Ik ken die dame niet en er is hier ook niets van haar geplaatst, geen foto of filmpje. Maar toch is ze hier al drie keer door het slijk gehaald. Mocht je tijd en zin hebben HF om mijn vragen te beantwoorden dan kan ik er wel een apart topic van maken met een soort samenvatting van het artikel.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:10

Horseyfries, ik heb je filmpjes bekeken. Ik vind het knap dat je deze clinic geeft, het is een vak apart om zo vragen te beantwoorden tijdens het rijden. Ik kan me alleen totaal niet vinden in je antwoord op de vraag; 'wat moet je doen als het paard het hoofd omhoog steekt en gaat rennen.' Ik hoor in je antwoord niet 1 keer terug komen dat een paard dit doet door onbalans. De uitleg die jij geeft heeft alles te maken met hem te controleren/laten gehoorzamen, alsof het paard er expres voor kiest om lekker met zijn hoofd in de lucht te gaan rennen. Dit vind ik kwalijk, als je clinics geeft dan is de informatie die je geeft belangrijk, je bereikt er vele mensen mee. Op het moment dat je dit soort antwoorden gaat geven, en je mist de essentie dan vind ik dat een kwalijke zaak. Je bent alleen met de voorkant bezig terwijl de onbalans ontstaat doordat er iets 'mis' gaat aan de achterkant en/of in het gehele lijf, niet aan de voorkant. Uiteindelijk is dan je conclusie dat als je lang genoeg tegendruk geeft aan de voorkant, het paard de druk zat wordt en dan dus maar naar beneden zakt, oftewel zo leert het paard druk ontwijken. Is dat niet van voor naar achter rijden?

Verder stoor ik me er aan dat het paard het gehele uur achter de ll loopt. Waarom is dat?

Hermelientje, maak je niet druk. Harmonie is iets wat ik over de gehele proef beschouw, Charlotte had ook een flinke miscommunicatie in de proef op de OS. Ik trek dan niet meteen de conclusie dat het geheel aan harmonie ontbreekt. Ik vind jouw conclusie best vlot getrokken dat 'ze' in de klassieke rijkunst pas aan harmonie gaan denken als het fout gaat tijdens wedstrijden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:18

Dat was ironisch bedoelt Ansie, dat vind ik helemaal niet, ik ben een grote fan van Helen. Ik vind alleen dat er belachelijk met twee maten gemeten wordt door sommige mensen.

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:34

knollentuin schreef:
horseyfries schreef:
Ik heb Adelinde in Mechelen zien rijden en moet zeggen dat ik onder de indruk was van de progressie die ze daar in die toch moeilijke baan indoor met het publiek dicht op de baan liet zien, toen was het beeld al heel anders (de "waterski positie" was helemaal weg ;) ). Maar het blijkt wel een zoektocht want dan vind de jury het weer niet expressief genoeg....

ik reageer alleen even hierop, heb de rest nog niet bijgelezen, maar ik heb adelinde gisteren ook aan t rijden gezien in den bosch-hengstenkeuring , en wat is die vooruit gegaan!! _/-\o_ idd veel en veel rechterop , meer benen onder dr lijf, parcival was heel veel lichter in verbinding, mooi :j

Ik kom me ook maar eens melden, ook ik zie inderdaad progressie bij Adeline, en zeker bij haar paard. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik betere combinatie's gezien. Soms denk ik weleens dat hoe langer iets fout/verkeerd gaat hoe moeilijker het is om dat weg te werken, in dat opzicht werpt een goede basis uiteindelijk zijn vruchten af.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:56

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:37

Hermelientje, om de rijkunst te bevorderen ben je vooral bezig met BASIS, basis en nog eens basis.
En die basis is heel breed!
En dat is nu precies wat er ontbreekt ... in de subtop, omdat de top het niet doorgeeft (voor zover deze aanwezig is bij de top, is er geen tijd!!!) en daardoor geen basis in de breedtesport!
Gelukkig zien velen hier en vele meelezers, w.o. Arual87, het gelukkig wel!
Bij jou, Hermelientje, vraag ik me echter af of jíj het wel ziet en snapt, ondanks je vlotte babbel.
Voor mij was jij al lang geleden door de mand gevallen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 11:36

oji schreef:
Alleen door er op te gaan zitten manipuleren we de beweging al en brengen we het dier in een ander evenwicht. Daarom vind ik de fotoos in vrijheid totaal niet van toepassing in dit topic. En als je een paard laat opstijgen door de horizon schuin te laten lopen...tja dan wil je wel erg graag iets zien.

dat ligt eraan, hoe je er als ruiter op gaat zitten *D
ga je als ruiter, totaal scheef en uit balans op de paardenrug zitten, tja dan haal je je paard uit evenwicht.
ga je mee in de beweging die hij van nature al heeft, (en hij sterk genoeg is in zijn achterhand om het ruitergewicht aan te kunnen) dan kan je de gangen, beweging er makkelijk uitrijden.
ruiters doen over het algemeen veeeeeeeel te veeeeeeeeeel.
manipuleren werkt altijd blessures in de hand.
als een paard tegen zijn eigen evenwicht en balans wordt gewerkt? daar hebben de fisio's en osteopaten alleen maar meer werk door :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 11:46

Hermelientje schreef:
Nombrado er zijn zat foto's te vinden van paarden die vrij bewegen en op 1 voorbeen staan in de draf. Het is ook een kwestie van wat je wilt zien. Kijk nog eens naar dat filmpje wat je zelf plaatste van Pedro Torres' op dat bruine paard. Aan het eind van dat filmpje staan wat foto's. En wat zie je daarop?
- paard steunt meer op het voorheen dan het achterheen in de draf
- paard loopt achter de loodlijn in de piaffe
- de stang is af en toe horizontaal

Als je nu consequent bent zul je het met me eens zijn dat dus ook dit paard van voren naar achteren wordt gereden volgens de door jouwzelf steeds gehandhaafde criteria.

.

Nee, dat heb je dan echt NIET goed gezien.
en op de foto's verderop is er 1 foto, waarop het paard inderdaad het voorbeen nog aan de grond heeft en het achterbeen niet. Ja, dat is een ruiterfout en ik hoop dat je ook kan zien waardoor dat komt?
ik zie nog zeker een boel werkpunten bij deze combinatie , wat ik van deze ruiter zeer mooi vind is zijn houding , zijn rust in zijn lichaam en zijn ontspanning in armen en schouders, rug, bekken. Hij gaat mee in de beweging van het dier.
De piaffe is nog om te huilen :D , en je kan ook zien waarom. Het paard moet veel meer de neus eruit houden om tot een juiste piaffe te komen.
Maar deze ruiter rijd wel degelijk vanachter naar voor.
In rijden, als het paard, door onbalans, even wil vertrekken? (onder je uit) en je bent een ruiter met gevoel, probeer je dit eerst met je zit terug te nemen, en lukt dat niet , is er spraken van hand gebruik....niets mis mee, mits je daarna de ontspanning in je handen maar weer voor elkaar hebt.
Je teugels horen licht in je handen te liggen, daar werk je naartoe, dat is vanachternaarvoor
heb je teveel gewicht in je handen? dan doe je als ruiter iets niet goed, en zal je terug moeten naar je basis
en dat geldt momenteel voor de meeste bekende dressuurruiters helaas.
Paarden kunnen door de valse knik niet eens het neusje meer iets voor de ll krijgen (triest genoeg)

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:55

murphy102 schreef:
Hermelientje, om de rijkunst te bevorderen ben je vooral bezig met BASIS, basis en nog eens basis.
En die basis is heel breed!
En dat is nu precies wat er ontbreekt ... in de subtop, omdat de top het niet doorgeeft (voor zover deze aanwezig is bij de top, is er geen tijd!!!) en daardoor geen basis in de breedtesport!
Gelukkig zien velen hier en vele meelezers, w.o. Arual87, het gelukkig wel!
Bij jou, Hermelientje, vraag ik me echter af of jíj het wel ziet en snapt, ondanks je vlotte babbel.
Voor mij was jij al lang geleden door de mand gevallen.

Maar in hoeverre is het realistisch om van de top te verwachten dat ze daadwerkelijk in staat zijn om de kennis door te geven aan de volgende generatie? Ik bedoel veel mensen zijn van mening dat Sjef een van de beste trainers ter wereld is, ik heb de beste man nog nooit op een paard gezien.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:57

@Horseyfries: dank je wel voor het plaatsen van je filmpjes. Ik vind het erg knap dat je al rijdend antwoord kunt geven op de gestelde vragen en dat ook nog eens in behoorlijk Engels. Daar kan Edward nog een puntje aan zuigen.
Ik zal me onthouden van rijtechnische tips, want anders krijgt Terpentijn weer een rolberoerte.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:11

knollentuin schreef:
volgens mij wordt iedereen die niet strikt klassiek rijdt, veroordeeld tot het van voor naar achter rijden..
dapper hoor dat je gewoon hier je filmpjes neerzet horsey-fries, kan een ander nog een voorbeeld aannemen.
ik heb eergister idd genoeg gezien wat ik niet mooi vind , maar ook zeker mooie dingen, het valt me op dat de meeste jonge ruiters een achteroverhang hebben geleerd, mw a van olst deed ook dingen met dr armen die ik werkelijk waar met open mond heb zitten bekijken. daar is het iig niet gebleven.. ;)

Ik had haar niet zien rijden. Jammer genoeg, want het paard is duidelijk bovengemiddeld getalenteerd. Maar ik moet het wat haar rijden betreft helaas met je eens zijn.
Zie hier voor de mensen die het willen zien:
http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=6294

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:21

ja, hier hebben ze de heftige stukjes er nog wel uitgehaald moet ik zeggen.. maar wat een paard, die is me wel bijgebleven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 12:24

ze lift mee, en stoort het dier enorm. Paard gaat scheef en ruiter corrigeert dit niet. Als ze zo door gaat met rijden is ie binnen 2 jaar stuk.
Hoe oud is dit paard?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:26

paard is 10 jr

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:29

knollentuin schreef:
paard is 10 jr

En de amazone is de coach van o.a. Carl Hester, dit is ee heel kwalijke zaak.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:37

Ansie schreef:
Ik kan me alleen totaal niet vinden in je antwoord op de vraag; 'wat moet je doen als het paard het hoofd omhoog steekt en gaat rennen.' Ik hoor in je antwoord niet 1 keer terug komen dat een paard dit doet door onbalans. De uitleg die jij geeft heeft alles te maken met hem te controleren/laten gehoorzamen, alsof het paard er expres voor kiest om lekker met zijn hoofd in de lucht te gaan rennen. Dit vind ik kwalijk, als je clinics geeft dan is de informatie die je geeft belangrijk, je bereikt er vele mensen mee. Op het moment dat je dit soort antwoorden gaat geven, en je mist de essentie dan vind ik dat een kwalijke zaak.

Ik denk ook niet dat jij ooit een clinic moet gaan bezoeken, ongeacht van wie. Jij weet zo goed wat er wel en niet vertelt moet worden dat er geen clinic zal zijn die aan jouw verwachtingen zal voldoen.

Verder legt HF uit hoe ZIJ traint en wat HAAR visie en ervaring is. En dat onderscheid haar in positieve zin van een heleboel andere blaaskaken; zij pretendeert niet de waarheid in pacht te hebben en dat vind ik heel respectabel.

Overigens best gek dat jij nooit wordt geboekt voor een clinic Ansie; want jij schijnt het namelijk wel allemaal te weten :)

Ansie schreef:
Uiteindelijk is dan je conclusie dat als je lang genoeg tegendruk geeft aan de voorkant, het paard de druk zat wordt en dan dus maar naar beneden zakt, oftewel zo leert het paard druk ontwijken. Is dat niet van voor naar achter rijden?

Ik kan mij prima vinden in die uitleg. Is gewoon nageven op een weerstandbiedende hand. En druk ontwijken is prima. Zo leren we ons paard ook op been reageren. Je haalt de druk er weer af als je de juiste reactie krijgt. Voorwaarts op been en nageven op een weerstandbiedende hand zijn de eerste dingen die een paard moet leren en beide zo klassiek als het maar kan zijn.