Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:26

Kuggur schreef:
Inderdaad, schijt aan dieren welzijn. Jij hebt tenslotte recht op paardrijden. Jij mag tenslotte "doen en laten wat je wil".
Een ongelovelijk egocentrisch instelling....

Echt... Ongelovelijk die instelling... En dan te bedenken dat je jezelf dan 'paardenliefhebber' noemt ;(

Ik snap ook niet dat mensen hier steeds weer hun hele jojo-geschiedenis, al dan niet beinvloed door medicijngebruik, verknipt eetpatroon, psychische problemen, genetische aanleg en/of gewoon een gebrek aan discipline gaan neerzetten. Want wat is nu je punt daarmee? Behalve dan misschien naar rechtvaardiging zoeken waarom het in dat geval wel kan? Op basis van hoe zielig het wel niet is voor de dikkere mens?

Het gaat hier toch niet om de oorzaak dan het dik zijn? Het gaat hier om het effect van een te dikke ruiter op een paard. Een ruiter die in de categorie 'zwaar overgewicht' (BMI 25+) en obesitas (BMI 30+) vallen horen NIET op een paard.

En als je van paarden houdt, dan wil je dat ook niet.

Nickytje schreef:
Ik heb zeker respect voor de wat zwaardere ruiter en zou niet snel iemand het rijden ontzeggen. Zolang het welzijn van het paard maar op de 1ste plek komt.

En dat welzijn komt in gevaar op het moment dat iemand in de categorie zwaar overgewicht gaat vallen.

Dus hou een gezonde BMI als richtlijn aan, tel daar een goede conditie bij op en neem een paard dat bij je lengte past. Als iedereen zich daar aan zou houden, dan zouden we nergens meer paarden met te zware ruiters rond zien zwoegen. Hoe simpel kan het zijn?

Ik vind ook dat maneges die richtlijn moeten gaan hanteren ipv een maximum gewicht. Dat zou mensen hopelijk meer gaan stimuleren om paardensport te gaan zien als sporten met je paard, en dus dat je zelf ook enigzins in shape moet zijn als ruiter. En niet als het paard een uurtje misbruiken als vervoermiddel.

Iemand van 75 Kg met een lengte van 1.55 m hoort ook niet op een paard. Ook niet op een groot/sterk/fors paard. Want als je met die lengte dat gewicht hebt, dan heb je NIET een postuur dat het mogelijk maakt om met het paard mee te kunnen bewegen.

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:42

BMI van 25 is nog een gezond gewicht hoor. Dus al zeker niet in de catagorie 'zwaar overgewicht'.
26 t/m 27 is licht overgewicht.
28 t/m 30 is overgewicht
vanaf 31 is het met gezondheidsrisico's voor jezelf.

Ik begon met een BMI van 39. Nu zit ik op een BMI van 27.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:42

[Iemand van 75 Kg met een lengte van 1.55 m hoort ook niet op een paard. Ook niet op een groot/sterk/fors paard. Want als je met die lengte dat gewicht hebt, dan heb je NIET een postuur dat het mogelijk maakt om met het paard mee te kunnen bewegen.[/quote]

Hier lach ik toch eens mee ;)

IK zelf ben 1.59 en rond de 75 kilo momenteel (ben er al 8 afgevallen), ik heb sinds april een d pony vab 1.45 schoft, heb speciaal een nieuw zadel op maat laten maken door de zadelpasser en wat iedereen ook moge beweren en zeggen, ik heb totaal geen schuldgevoel dat ik op [naam] rij.

Vinden jullie dit egoïstisch, uw goed recht maar dat betekent niet dat jullie mening juist is. Ik vind het straf dat iedereen hier zonder de persoon en het paard echt gezien te hebben, er iets over kunnen denken, doen alsof dat dat ze alwetend zijn en het juist hebben, heel zwart/ wit denken (maar ik denk dat dit eigen is aan bokt).
Het leven is niet zo afgelijnd, maar nu begrijp ik hoe vooroordelen worden gemaakt.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:44

Ik heb dit topic al eens vaker voorbij zien komen..

Nu zie ik een opmerking staan die me eigenlijk een beetje pissig maakt, nl over BMI.

BMI zegt namelijk niets!! ik ben bijna 1.80m en ik zal nooit de BMI krijgen die voor mijn lengte staat, puur door snelle spieropbouw en dat ik erg zwaargebouwd ben. Voor iemand van mijn lengte staat geloof ik een max van ongeveer 75 kilo, daarin heeft mijn arts zelf al bevestigd dat ik dit nooit zou halen. Het ene mens is het andere niet!

Daarnaast, ben ik wel met je eens dat er soms ERG dikke mensen op t paard zitten. Ik ben zelf wel te dik, maar wel prima in staat om met het paard mee te bewegen en niet te ploffen in het zadel oid. Ik heb zat ruiters van een kilootje of 55 gezien die achterlijk op hun paard ploffen, dit lijkt me ook niet fijn voor een paard of wel?
Bij een stal waar ik een blauwe maandag heb gelopen werd er tegen me gezegd dat het draaggewicht van een paard ongeveer 1/7e is, dus dat houdt dan in dat een paard van 700 kilo een mens van 100 kilo zou moeten kunnen dragen. Dit was een stal voor revalidatiepaarden waar ook een dierenarts eigenaar van was, dus ik neem aan dat dit niet op niks is gebaseerd. Hiervoor geldt natuurlijk wel dat elk paard ook anders is en de belasting dan ook per paard kan verschillen. Daarnaast vraag ik me nog af,wat nou als een goedgebouwde, slanke man van rond de 1.90 meter op een paard gaat zitten? deze is ook al gauw een kilootje of 100!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:49

Dat is waar, iti, over de bmi, ik zou ook max 60 kilo mogen wegen volgens die almachtige bmi maar dat ga ik nooit wegen, en wil ik ook niet wegen want dat is in mijn geval niet haalbaar. Heb ooit met een streng dieet 65 kilo gewogen, hoe lang heb ik dat volgehouden denk je? NIet lang en alle kilo's zijn er terug bij en extra.
Daarom dat nu mijn doel 70 kilo is, nog teveel voor sommige maar daar trek ik me niets van aan, is niet hun probleem denk ik dan. Het is mijn lichaam, mijn pony dus doe ik wat ik wil. Ik ben liever gelukkig met mijn 70 kilo en een stabiel gewicht dan 10 kilo minder te wegen voor een maand en dan alles terug bijkomen en extra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:52

Ik schrok net dat ik met mijn 1.80m pas bij 60kg op ondergewicht zit. :wow:

Ik ben helemaal geen fijngebouwd poppetje. 60kg is niet haalbaar en zou ik ook niet willen. Een 'gezond gewicht' moet wel haalbaar zijn, blijkbaar mag ik tot 81 wegen.

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:56

Ik ben het wel eens met jasmijn78. En ook al is het voor sommige ruiters moeilijk een gezond BMI te hebben/houden, ik vind dat je jezelf dan maar een tijdje naast het paard moet houden. Loop maar mee :j Ga grondwerk doen, longeren, weet ik veel, maar niet meer erop tot je weer onder dat bepaalde BMI zit. Houdt gelijk een stok achter de deur om gezond te blijven. Bij een BMI van 25 zullen er al veel afvallen (letterlijk), maar bij 27/28 enzo zit je met je gewicht toch echt al aardig boven je lengte in verhouding. Hardlopen, voetballen, hockeyen, tennissen, etc. etc. wordt ook echt allemaal lastiger als je te zwaar wordt.

Ik zal wel iedereen over me heen krijgen, maar dit hoort gewoon bij serieus paardrijden. Zorgen dat je een beetje normaal postuur hebt. Wel zo eerlijk naar je paard toe. Tenminste... als je ècht serieus wilt paardrijden. Dan zorg je dat je in shape bent, dan regel je het gewoon. Ik denk dat de meeste (!!) serieuze ruiters een normaal BMI hebben. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.

Wil je alleen maar een beetje recreatief rondhobbelen, beetje buiten rijden, samen met je paard lekker los genieten van de natuur etc. en ben jij eigenlijk alleen maar ballast, zorg dan dat je paard gewoon echt sterk genoeg is om je te dragen en gebruik een opstap om erop te komen. Geen enkel probleem. Het zijn geen watjes...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:04

Ik ben geen wedstrijdruiter, al doet dat er in mijn ogen niet toe, ruiters genoeg in de hoge sport die volgens vele niet meer op hun paard zouden mogen klimmen, eigenlijk heel de westerncompetie al zowiezo,bij de jumping zien ik ook veel ruiters die er niet meer op zouden mogen rijden, en zo kan ik blijven doorgaan... en die het goed doen.

Zolang dat ik vind dat alles verantwoord is, goed aangepast zadel, regelmatige controle,.. (maar dit zijn eigenlijk dingen die iedereen zou moeten doen), hebben andere mensen zich daar niet mee te moeien en lach ik met hetgene wat hier geschreven wordt.

Nu zal ik op mijn bord krijgen dat ik overtuigt ben van mijn gelijk, maar dit zijn jullie evenzeer, dat heet van mening verschillen ;)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:06

emirr schreef:
Ik ben het wel eens met jasmijn78. En ook al is het voor sommige ruiters moeilijk een gezond BMI te hebben/houden, ik vind dat je jezelf dan maar een tijdje naast het paard moet houden. Loop maar mee :j Ga grondwerk doen, longeren, weet ik veel, maar niet meer erop tot je weer onder dat bepaalde BMI zit. Houdt gelijk een stok achter de deur om gezond te blijven. Bij een BMI van 25 zullen er al veel afvallen (letterlijk), maar bij 27/28 enzo zit je met je gewicht toch echt al aardig boven je lengte in verhouding. Hardlopen, voetballen, hockeyen, tennissen, etc. etc. wordt ook echt allemaal lastiger als je te zwaar wordt.

Ik zal wel iedereen over me heen krijgen, maar dit hoort gewoon bij serieus paardrijden. Zorgen dat je een beetje normaal postuur hebt. Wel zo eerlijk naar je paard toe. Tenminste... als je ècht serieus wilt paardrijden. Dan zorg je dat je in shape bent, dan regel je het gewoon. Ik denk dat de meeste (!!) serieuze ruiters een normaal BMI hebben. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.

Wil je alleen maar een beetje recreatief rondhobbelen, beetje buiten rijden, samen met je paard lekker los genieten van de natuur etc. en ben jij eigenlijk alleen maar ballast, zorg dan dat je paard gewoon echt sterk genoeg is om je te dragen en gebruik een opstap om erop te komen. Geen enkel probleem. Het zijn geen watjes...

En dit stoot me dus, zoals net ook al gezegd, echt voor t hoofd. Ik ontken niet dat ik te dik ben, maar als ik op een paard zit is het zeker geen ballast wat hij meedraagt. Ik ben geen anky maar ik weet nog wel hoe ik moet meebewegen met t paard en hoe ik het paard zo min mogelijk in de weg zit.
Nu rij ik niet meer, oa om deze reden en om een blessure en omdat ik het niet zo leuk vindt, maar ik vind t BMI verhaal echt onzin. Ik ben echt groot en stevig gebouwd, en als zelfs een ARTS zegt dat ik het BMI nooit zal halen maar dan wel een ander gezond gewicht zou kunnen krijgen wat officieel boven de BMI ligt, dan vind ik dit echt dikke vette onzin.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:08

U niet aantrekken, Iti, is maar de mening van sommige boktleden, zij zijn geen arts.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:11

Daar gaat t niet om. Tgaat me derom dat mensen zich vasthouden aan een BMI, iets wat door een malloot verzonnen is, en ik het per persoon echt vind verschillen. Dan ben ik hier echt heel erg fel op.

Laten we het dan hebben over een vetpercentage.. het moet per persoon bekeken worden, niet afgaan op een BMI. Zullen we dan maar gewoon paardrijden alleen voor de absoluut slanke dames houden, die niet de aanleg hebben om dik te worden of die obsessief met eten bezig zijn? Het liefst dan onder de 60 kilo, want anders is het zo zielig voor die paardjes.

Op paarden rijden is helemaal niet natuurlijk, laten we er dan maar helemaal mee stoppen als het allemaal zo zielig is.

Zo, dat is eruit.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:13

dan zijn maneges ook zielig kinderen die op de rug van een paard stuiteren en neem aan dat jij het ook zo geleerd hebt .
en dat vondt je toen niet zielig?
kom op zeg

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:21

iti schreef:
En dit stoot me dus, zoals net ook al gezegd, echt voor t hoofd. Ik ontken niet dat ik te dik ben, maar als ik op een paard zit is het zeker geen ballast wat hij meedraagt. Ik ben geen anky maar ik weet nog wel hoe ik moet meebewegen met t paard en hoe ik het paard zo min mogelijk in de weg zit.
Nu rij ik niet meer, oa om deze reden en om een blessure en omdat ik het niet zo leuk vindt, maar ik vind t BMI verhaal echt onzin. Ik ben echt groot en stevig gebouwd, en als zelfs een ARTS zegt dat ik het BMI nooit zal halen maar dan wel een ander gezond gewicht zou kunnen krijgen wat officieel boven de BMI ligt, dan vind ik dit echt dikke vette onzin.

Even in het algemeen. Dat ik zei "ben je alleen maar ballast", bedoelde ik niet vervelend. Meer als gewoon gewicht op de rug van een paard. Niet dat je passief mee zou dreunen of zo.

Oké, BMI-verhaal onzin. Hou het dan op "gezond gewicht". Als iemand door overgewicht niet goed meer kan bewegen, ben is hij/zij te zwaar. Iedereen weet voor zichzelf prima of dit het geval is of niet.

En dan nog iets heel anders... Als het over het gewicht van een paard gaat, zijn de meesten het er wel mee eens. We zorgen toch ook dat hij/zij niet ongezond zwaar wordt, dat hij/zij geen last krijgt van benen/gewrichten/rug, etc. Je zorgt toch ook dat je paard genoeg beweging en gezonde voeding krijgt? Waarom voor jezelf dan niet?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:22

chanel1985 schreef:
IK zelf ben 1.59 en rond de 75 kilo momenteel (ben er al 8 afgevallen), ik heb sinds april een d pony vab 1.45 schoft, heb speciaal een nieuw zadel op maat laten maken door de zadelpasser en wat iedereen ook moge beweren en zeggen, ik heb totaal geen schuldgevoel dat ik op Jana rij.

Dus als je maar een duur genoeg zadel koopt, dan hoef je je niet schuldig te voelen? Hoe erg dat mensen zo kunnen denken????
Dus als ik maar duur genoeg voer aanschaf, dan hoef ik mij niet schuldig te voelen dat ik de stal nooit uitmest?
Dus al ik maar een duur genoeg stalspeeltje koop, dan hoef ik mij niet schuldig te voelen dat ik mijn paard nooit naar buiten doe met andere paarden?

chanel1985 schreef:
ik zou ook.......

iti schreef:
ik ben bijna 1.80m........

Lente schreef:
Ik begon met..........

Ikke, ikke, ikke.... Het gaat mij niet om jullie. Het gaat mij om wat verantwoord is voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:27

Ik (ja, ik) ben niet blij met de manier waarop je post. Alsof het feit dat men zichzelf als voorbeeld neemt automatisch betekent dat je niet verantwoord met je paard aan de slag gaat? :?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-10-11 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:28

Jasmijn, heb ik ergens gezegt dat ik een "duur" zadel heb gekocht, ik heb gezegt een zadel dat helemaal past op mijn paard, lezen is een kunst ;)

Op de rest ga ik niet reageren want dat is een straatje zonder eind

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:28

Dat bedoel ik dus te zeggen! Het verschilt toch per paard wat er verantwoord is?

Citaat:
Oké, BMI-verhaal onzin. Hou het dan op "gezond gewicht". Als iemand door overgewicht niet goed meer kan bewegen, ben is hij/zij te zwaar. Iedereen weet voor zichzelf prima of dit het geval is of niet.

En dan nog iets heel anders... Als het over het gewicht van een paard gaat, zijn de meesten het er wel mee eens. We zorgen toch ook dat hij/zij niet ongezond zwaar wordt, dat hij/zij geen last krijgt van benen/gewrichten/rug, etc. Je zorgt toch ook dat je paard genoeg beweging en gezonde voeding krijgt? Waarom voor jezelf dan niet?

Dat is al beter... idd :)

Over het 2e, waarom als iemand zn BMI hoger is dan het zou moeten zijn, bijvoorbeeld omdat deze persoon gespierd is of grof gebouwd, noem maar op, dan is deze toch niet ongezond zwaar?

Jasmijn, ik vind jou erg vasthouden op 1 ding. Alsof jij precies van de hoed en de rand weet.

xsenny, jij snapt t dus helemaal niet .. hou je commentaar voor je als je niet snapt wat ik bedoel..

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:56

Nee hoor, dat is helemaal niet waar.

Ik kan me best indenken dat sommige mensen echt te dik zijn en soms kan het ook echt niet, maar niet in alle gevallen is dit van toepassing. BMI is geen goeie indicator hiervoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:04

BMI vind ik ook geen goede factor.

Er was een meisje van 8 (met overgewicht) die wel eens op mijn paardje reed, meisje was +/- 40 kilo.
Mijn paardje had er echt geen last van en zij kon best wel leuk rijden.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:12

schrikdraad schreef:
Prima dat jij geen mensen van 80 kilo op je paard wilt.
Hopelijk heb jij je paard niet bij een africhtingstal geplaatst om zadelmak te laten maken.
Want dikke kans dat dat een man heeft gedaan.
En daar ga je dan al met je grote bek ik laat niemand op mijn paard van 80 kilo.

Nee de manier van jou bericht geeft me totaal geen sympathie naar jou als persoon.
En btw ik weeg onder de 80 dus voel me niet persoonlijk aangesproken.
Maar hou niet zo van die lompe opmerkingen.

Mijn paard is ingereden door een dunne spriet :j :')
Jij mag me lomp vinden,ik vind me gewoon eerlijk mijn mening geven. ;)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:19

jasmijn jij bent doorgeslagen in je opvattingen.
Ik ben 170 groot en weeg 78 kilo.
Geen gejojo puur trage schildklier en nog geen goede dosis medicijnen.

BMI geeft aan 27
Dat is geen zwaar overgewicht maar licht overgewicht.
Val ik 5 kilo af heb ik gezond gewicht.
( bmi.hartstichting.nl )
En omdat jou informatie over licht/zwaar overgewicht niet juist is stop jij dus al erg veel mensen in verkeerde hokjes.
Door jou overdreven mening kan half nederland niet meer rijden ondanks dat de paarden het gerust kunnen dragen.

Voor de paarden opkomen is goed.
Overdrijven is niet nodig.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:59

ze heeft het toch uitgellegt (hoe typ je dat ?)
iig , het stoort mij toch best dat er nog steeds allerlei uitvluchten worden gezocht,
zoals liever ... dan iemand van 55 kilo die bonkt en zaagt ,
en iedere keer weer dat magere spriet,
modellen maatje waar slaat dat op :?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:22

Uitgelegd ;).

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat we liever iemand zien paardrijden die kán paardrijden, dik of dun :). Dus niet storend, schoppend, zagend, bonkend e.d. En dan komt erbij dat goed paardrijden echt wel makkelijker is met minder lichaamsvet, dat zal ook niemand ontkennen. Ik denk dat je hier eeuwig over kunt doorpraten, aangezien een ieder zijn/haar standaard van wat goed of slecht, sielug of normaal, toch anders is :).

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:24

ja tuurlijk is dat waar,
alleen waarom willen mensen het goedpraten dat hun te dik zijn,
en moeten ze andere dan afkraken ?
dat stoort me enorm zo van ja maar jij bent erger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:41

GroteVogel schreef:
Lente schreef:
Dan alsnog vind ik dat een opmerking die je niet kunt maken :n

Kanker is voor heel veel mensen een zeer gevoelig onderwerp.

Is vetzucht dan niet voor veel mensen een gevoelig onderwerp?????????????

Ik vond dit zeker een opmerking met knipoog ;-)

Als je geen humor meer hebt......
Ik zit in de palliatieve zorg en kom helaas veel soorten mensen tegen , jong en oud, maar gelukkig wel ook veel humor!
Je wilt niet weten welke grappen ik hoor ;-)

Absoluut is het een gevoelig onderwerp, als iemand daar een dusdanige opmerking over maakt reageer ik daar op dezelfde manier op ;)

Humor heb ik gelukkig genoeg, ook in hele heftige situaties. Maar een reactie zoals bovenstaande, waarbij overige gebruikers niet weten dat persoon A persoon B kent is behoorlijk shockerend. Dat soort opmerkingen vind ik op een openbaar forum niet gepast. Wat je in je huiskamer tegen elkaar zegt moet je in mijn ogen zelf weten :)