Kuggur schreef:Inderdaad, schijt aan dieren welzijn. Jij hebt tenslotte recht op paardrijden. Jij mag tenslotte "doen en laten wat je wil".
Een ongelovelijk egocentrisch instelling....
Echt... Ongelovelijk die instelling... En dan te bedenken dat je jezelf dan 'paardenliefhebber' noemt
Ik snap ook niet dat mensen hier steeds weer hun hele jojo-geschiedenis, al dan niet beinvloed door medicijngebruik, verknipt eetpatroon, psychische problemen, genetische aanleg en/of gewoon een gebrek aan discipline gaan neerzetten. Want wat is nu je punt daarmee? Behalve dan misschien naar rechtvaardiging zoeken waarom het in dat geval wel kan? Op basis van hoe zielig het wel niet is voor de dikkere mens?
Het gaat hier toch niet om de oorzaak dan het dik zijn? Het gaat hier om het effect van een te dikke ruiter op een paard. Een ruiter die in de categorie 'zwaar overgewicht' (BMI 25+) en obesitas (BMI 30+) vallen horen NIET op een paard.
En als je van paarden houdt, dan wil je dat ook niet.
Nickytje schreef:Ik heb zeker respect voor de wat zwaardere ruiter en zou niet snel iemand het rijden ontzeggen. Zolang het welzijn van het paard maar op de 1ste plek komt.
En dat welzijn komt in gevaar op het moment dat iemand in de categorie zwaar overgewicht gaat vallen.
Dus hou een gezonde BMI als richtlijn aan, tel daar een goede conditie bij op en neem een paard dat bij je lengte past. Als iedereen zich daar aan zou houden, dan zouden we nergens meer paarden met te zware ruiters rond zien zwoegen. Hoe simpel kan het zijn?
Ik vind ook dat maneges die richtlijn moeten gaan hanteren ipv een maximum gewicht. Dat zou mensen hopelijk meer gaan stimuleren om paardensport te gaan zien als sporten met je paard, en dus dat je zelf ook enigzins in shape moet zijn als ruiter. En niet als het paard een uurtje misbruiken als vervoermiddel.
Iemand van 75 Kg met een lengte van 1.55 m hoort ook niet op een paard. Ook niet op een groot/sterk/fors paard. Want als je met die lengte dat gewicht hebt, dan heb je NIET een postuur dat het mogelijk maakt om met het paard mee te kunnen bewegen.

Ga grondwerk doen, longeren, weet ik veel, maar niet meer erop tot je weer onder dat bepaalde BMI zit. Houdt gelijk een stok achter de deur om gezond te blijven. Bij een BMI van 25 zullen er al veel afvallen (letterlijk), maar bij 27/28 enzo zit je met je gewicht toch echt al aardig boven je lengte in verhouding. Hardlopen, voetballen, hockeyen, tennissen, etc. etc. wordt ook echt allemaal lastiger als je te zwaar wordt.