Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 18:10

Op de site van Marijke de Jong staat inderdaad veel informatie. Maar dat ze alles wil toelichten is niet geheel waar. Ik heb haar al meerdere malen een mail gestuurd met een vraag waar ze nooit op terug reageert. Waarschijnlijk omdat deze vraag haar 'niet ten goede' komt (zo zie ik het overgens zelf niet want het is een doodnormale vraag alleen het antwoord is niet even simpel).
De reden waarom het hier niet altijd even soepel en vlekkeloos verloopt is omdat dit een open forum is met verschillende meningen en verschillende visies. Dat kan goed gaan maar soms ook gruwelijk botsen.
Marijke de Jong heeft er voor gekozen een apart betaald forum te maken met alleen maar mede standers van de Academische Rijkunst (mensen die daar namelijk niet veel mee hebben gaan niet een bedrag betalen voor zo'n forum). Daar zul je dan ook niet dit soort discussies tegen komen omdat iedereen het simpelweg met elkaar eens is :D, hardstikke mooi maar is het ook altijd even leerzaam?

Murphy102, bedankt voor je uitgebreide uitleg, hier heb ik wat aan +:)+ .

sanne83

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:23

Murphy102: bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik zou wel eens iemand goed met bijzetteugels willen zien werken.
Begrijp ik nou goed dat je van mening bent dat een paard niet ontvankelijk is voor hulpen aan de longe als het niet nageeft in nek- en kaak?

@xmarliez: Ze heeft inderdaad een betaald gedeelte, maar ook een groot deel van de site die niet betaald is. Ik doelde meer op didactische inspanningen, die kan ik erg waarderen. Ik denk dat het met de technieken van nu; dvd, internet, zo veel makkelijker moet zijn om mensen dingen aan te leren, of in ieder geval bewust te maken van wanneer iets correct is en wanneer niet. Je ziet dat de AR de nieuwe media goed aangrijpt om dingen voor iedereen duidelijker te maken.
Wat in dit topic klassiek wordt genoemd is erg moeilijk te verkrijgen. Eerst alle boeken van oude meesters lezen is nou niet voor iedereen even aantrekkelijk.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:55

sanne en garny - ik ben toe aan vakantie, als je me te kort af vond, mijn excuses. (het komt ook een beetje door het gesar van Nombrado)

de reden dat een paard alleen aan de bijzet aan de longe aanleuning kan krijgen, komt doordat het wordt door de bijzetteugels 'tussen de hulpen' wordt gehouden (recht) en moet nageven. op deze manier kun je de achterhand activeren waardoor het paard in de aanleuning komt en dat voel je via je longeerlijn (gevoel in de longe is aanleuning). als je zonder bijzet longeert, kan het paard geen aanleuning krijgen, omdat de energie niet wordt opgevangen en het paard over de buitenschouder weg kan lopen enz.

het werkt dus precies zoals het rijden en daar is nageven in nek en kaak dus inderdaad een voorwaarde voor.

dat hebben we eerder ook al geschreven: een ontspannen paard kauwt op het bit (en is dus in nek en kaak ontspannen).

als een paard dat niet doet, gebruikt het het bit als steun (valt op de voorhand) of het gaat achter de teugel (valse knik). (dit kan met bijzet als ie niet goed wordt gebruikt, dus ook voor komen)

daarom is het ook belangrijk dat de bijzet kan nageven (dus niet te kort of te lang wordt gegespt). bij een te korte bijzet, wordt het paard klem gezet en gaat stuwen tegen de teugel (geen aanleuning - want je voelt in de longeerlijn geen contact met het paard) en bij een te lange wordt het paard niet uitgenodigd om na te geven, maar maakt zich te lang en dan is er van geen enkele aanleuning meer sprake. - dan valt je longeerlijn in een boog of sleept zelfs over de grond.

mijn uitspraak was dat je dus geen aanleuning kunt krijgen als je zonder bijzetteugels longeert op een enkele longe, zoals bij de AR het geval is. er wordt daar namelijk geen energie opgevangen en er kan dus geen aanleuning en ook geen nageven ontstaan.

murphy en professor hebben dat nog iets fijnzinniger uitgelegd dan ik, maar hopelijk heb ik het verschil met de AR uitgelegd.

mbt het longeren met alleen buitenste bijzetteugel: interessant! dan zou de longe de functie van de binnenteugel overnemen? of hoe werkt dat? ik ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 02-03-11 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:17

quadripes schreef:
sanne en garny - ik ben toe aan vakantie, als je me te kort af vond, mijn excuses. (het komt ook een beetje door het gesar van Nombrado)

Dat is lekker makkelijk zeg, een ander de schuld te geven van jou kort af reacties?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:25

nombrado schreef:
quadripes schreef:

Dat is lekker makkelijk zeg, een ander de schuld te geven van jou kort af reacties?

hou eens op te provoceren

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:28

garny95 schreef:
Mindfields schreef:
Je binnenheupbeen naar voren plaatsen in de schouderbinnenwaarts? Dan zit je compleet tegen de beweging in.

wat doet je paard met zijn binnenheup ?

even plaatje zoeken
Laatst bijgewerkt door nombrado op 02-03-11 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:31

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:33

ik bedenk me nu nog iets: het is dus niet goed om te beginnen met dat nageven, het paard moet van achteren naar dat nageven toe gedreven worden (dat is van achteruit werken). dat is de reden dat teugels die alleen op de hoofdhouding in werken niet ok zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:33

Is er misschien een filmpje beschikbaar van correct longeren met bijzetteugels? Ben wel benieuwd :)

Ik ben trouwens geen AR-aanhanger, maar zeer geïnteresseerd in Philippe Karl.
Ik kwam laatst een filmpje tegen van een van zijn studenten en dat is ongeveer zoals ik ook longeer.
Het is een hele andere manier van longewerk, met de nadruk op hele andere punten dan aanleuning. Vandaar mijn interesse in de bijzetteugel, aangezien ik dat niet op een correcte manier ken ;)

http://www.youtube.com/watch?v=sA8bmMeUyZ0

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:36

Murphy, bedankt voor je uitleg.

Ga filmpje van Sanne kijken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:38

ik vind het heel leuk om te zien en ik denk dat dit soort manieren van bewegen en communicatie heel mooi en goed zijn voor paard en ruiter, maar dressuurmatig gezien vind ik dit dan weer weinig training.

uitleg:

paard doet op een gegeven moment weliswaar zijn achterhand naar binnen, maar loopt volkomen scheef en met zijn hoofd te compenseren om de balans te houden - de overgangen gaan stijf en schokkend, - de achterhand wordt totaal niet getraind omdat het paard duidelijk langere en dan weer kortere passen maakt om het binnenachterbeen te ontzien - er is geen ruggebruik omdat er niet wordt nagegeven (en geen aanleuning is) enz enz.

dit is nou eigenlijk precies het voorbeeld van waarom men in de klassieke dressuur een paard tussen de hulpen wil houden. op deze film kun je heel goed zien wat er gebeurt als je dat niet doet. een paard zoekt altijd (zoals elk wezen) de weg van de minste weerstand. zo train je niks.

als je in een fitnessruimte zelf ook telkens de weg van de minste weerstand volgt (bijv altijd gewichtheffen met je sterkere arm) dan train je ook je eigen lichaam niet.

zo werkt dat met een paard ook.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 02-03-11 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:38

sanne83 schreef:
Is er misschien een filmpje beschikbaar van correct longeren met bijzetteugels? Ben wel benieuwd :)

Ik kwam laatst een filmpje tegen van een van zijn studenten en dat is ongeveer zoals ik ook longeer.
Het is een hele andere manier van longewerk, met de nadruk op hele andere punten dan aanleuning. Vandaar mijn interesse in de bijzetteugel, aangezien ik dat niet op een correcte manier ken ;)

leuk filmpje
super zo trainen, en je kan ook heel goed zien, wat het paard zelf doet om de balans te houden.
dus.......alle bijzet touwtjes in de kast dames en heren :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:52

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:56

sanne83 schreef:

Volgens mij is dit niet de manier waar Philippe Kal longeert hoor. Dit is parelli werk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:00

clarence schreef:
Ik heb een film van Podhajsky gevonden uit de jaren '50. Misschien interessant voor de discussie:

http://pegasustv.org/archives/player_0012.html

Is klassiek van toen wat de klassiekers van nu nastreven?

Bij jullie deed dit filmpje het? Ik krijg alleen een blz met bruin en een boel reclame.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:03

misschien moet je dan iets downloaden, sjolvir? dan heb je een plug in niet. mis je die prachtige Lipizzaners dat kan niet hoor ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:06

clarence schreef:
Ik heb een film van Podhajsky gevonden uit de jaren '50. Misschien interessant voor de discussie:

http://pegasustv.org/archives/player_0012.html

Is klassiek van toen wat de klassiekers van nu nastreven?

Beetje late reactie misschien (druk, druk, druk), maar ik vind hieraan nogal wat op te merken: paarden die over de teugel gaan, met weggedrukte rug, geen lengtebuiging, onrustig in het hoofd, zwiepende staart, onrustige mond, dus ik kan me niet voorstellen dat de klassiekers van nu dit nastreven (en de moderne ook niet).

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:30

sanne83 schreef:

Hé, Monty Roberts.... Nou weet ik waar ie het vandaan heeft. :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:48

@Vur: Waar zie jij monty roberts? :? :D

@maris: Philippe Karl longeert ook zo, vond ik erg verrassend van zijn dvd's. Ook veel in combinatie met springen. Sluit inderdaad erg goed aan bij Parelli-mensen. Er zijn niet voor niets drie parelli-instructoren die nu ook Philippe Karl geassocieerd zijn.

Citaat:
paard doet op een gegeven moment weliswaar zijn achterhand naar binnen, maar loopt volkomen scheef en met zijn hoofd te compenseren om de balans te houden - de overgangen gaan stijf en schokkend, - de achterhand wordt totaal niet getraind omdat het paard duidelijk langere en dan weer kortere passen maakt om het binnenachterbeen te ontzien - er is geen ruggebruik omdat er niet wordt nagegeven (en geen aanleuning is).

Vandaar mijn verwarring over het longeren met bijzet ;) Ik denk dat de doelstelling bij beide gewoon heel anders is. Er wordt hier niet elke pas gecontroleerd, meer aanspreken van de zelf-houding van het paard en de mobiliteit. Ik heb het idee dat er wel ruggebruik is eigenlijk :o?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:57

@vur: het totale beeld vind ik niet onrustig, de paarden zijn zeer gedragen, de takt is bijna altijd zuiver en het beeld over het algemeen is zeer ontspannen en licht.

barokke paarden laten over het algemeen minder lengtebuiging zien dan de sportpaarden, dat komt door hun bouw. wellicht dat dat daarom ook lijkt alsof ze de rug wegdrukken, trouwens. (ze bewegen anders)

de paarden gaan niet over de teugel, maar in Nederland zijn wij gewend geraakt aan paarden die te diep lopen. in de hoogste verzameling zullen paarden met een korte hals (zoals de barokke paarden vaak hebben) met de neus voor de loodlijn blijven, soms zelfs ver voor de loodlijn. zolang ze Durchs Genick gaan is dat dus alleen maar een resultaat van de oprichting en geen fout.

de Lipizzaner is een temperamentvol, sensibel en zeer karaktervol paard en daarom zie je afentoe een paard met zijn lippen bewegen of een slag van een staart, dat blijft toch niet geheel te vermijden. men streeft naar perfectie, maar met 'streven' geef je toch aan dat dat eigenlijk ook vrijwel onhaalbaar is.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:05

Wat betreft het longeren op enkel de buitenbijzetteugel, ik heb zojuist de dvd gevonden waarop Bastiaan de Recht dat laat zien.
Hij laat weten dat het paard hierdoor de aanleuning op eerst de buitenteugel leert op te zoeken. Met de longe wordt dan stelling gevraagt. De buitenbijzetteugel moet zo zijn afgesteld dat het paard op de loodlijn met gestelde hals kan lopen en de buitenbijzetteugel net aan is, het hoofd mag niet naar achteren worden getrokken.
Het paard kan dit alleen wanneer het eerst goed wordt voorbereidt zonder het bij te zetten aan de kaptoom met enkele longe en vooorwaarts-neerwaarts gaat.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:11

nombrado schreef:
quadripes schreef:

ik wil wel mee op vakantie,
wat ik wil jammer vind in dit topic is dat gehakketak, als je paard ongewenst gedrag heeft negeer je dat toch ook ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:13

nombrado schreef:
even weer inhoudelijk

op deze link (als je iets naar onder scrolled)
zie je een mooi tekeningetje van een paard in schouder binnen
http://www.klassiekpaardrijden.nl/faseiii.htm

ps. het gaat hierbij alleen om de tekeningetjes!

dat is nu flauw, dat is mijn ARJUF _/-\o_ , ik vind de teksten ook goed, bedankt voor de link

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:15

@pasterza: het klinkt interessant en ik zou er graag meer van willen weten. ik zie wel de mogelijkheden hiervan, ik kan het me voorstellen. ik kan er alleen niets over zeggen, omdat ik er dus geen ervaring mee heb zelf en het ook nog nooit heb gezien.

lijkt me een interessante dvd, trouwens. :D

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:31

Dit is ook het enige wat ik er tot nu toe van weet/gezien heb, maar het ziet er op zich wel goed uit. Het paard gaat soms wat te diep, maar hij trekt niet krom naar buiten wat je eigenlijk zou verwachten :Y)