Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:15

Ik heb alleen t eerste filmpje gezien en er vallen mij een aantal dingen op naast het al genoemde drijven en tegenhouden met de hand. Het paard galoppeert niet correct, blijft met t kruis hoog en met deze halshouding krijg je dan een deuk in de rug en de ruiter zit te vaak achterover, in mijn ogen door en de deuk in de rug en de terugwerkende hand van de ruiter en de achterhand hoog, het is net een recept dat niet klopt, teveel meel en je hebt klontjes en teveel vocht en t wordt geen massa

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:17

Wat een ontzettend fijn paard :)
Gewoon niets laten merken van een breuk zegt ook genoeg over zijn karakter :j
Toen mijn merrie een breuk in de oogkas had kon ik echt 3 maanden geen kaptoom of hoofdstel om zonder dat dit gelijk in hysterisch gedrag uitte.

Maar ik schrik ook echt van de onregelmatigheid. Ik vind het wel erg vaak voor enkel een beetje stijf. Dan zou ik geen proef willen rijden eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:54

Wat vinden jullie hiervan? Ik zit echt te genieten!
https://www.youtube.com/watch?v=1cnCOP76s1c&t=2s

Over de vos: ik herken dit rijden zo.. jarenlang les gehad op deze manier: drijven en tegenhouden en strak worden in je armen/handen/lijf. Je paard gaat er niet beter van worden ben ik bang, hij is echt onregelmatig... :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:36

Gruwelijk goed paard die schimmel, maar je ziet dezelfde taktfouten als bij de vos door te veel druk.
Die kerel heeft flink wat druk op de ketel en paard loopt zichzelf regelmatig voorbij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:39

Hier overigens ook stilte door extreme drukte op het werk.

Ben me overigens stiekum aan het orienteren op een bepaald paard....(wordt misschien vervolgd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:00

Die kerel heeft volgens mij weinig druk op de ketel...

Ps. Tipje van de sluiter wb het paard?????

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:04

Vind de schimmel wel over z'n tempo lopen. Maakt z'n passen niet super mooi af. Wel een gave bok! Maar ik ben ook bevooroordeeld met de voorliefde voor schimmels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:07

Ja dat ben ik met je eens, hij loopt zichzelf af en toe voorbij, maar ik vind Pedro Torres echt een fijne ruiter! Oh en ik deel je liefde voor schimmels... iets mooiers bestaat niet! 8-)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:08

terpentijn schreef:
Is dit topic nu helemaal uitgestorven?

Zo lang is het nu ook weer niet stil geweest he.

En dat is een gedeelde verantwoordelijkheid ;).

Ik ga straks even filmpjes kijken als ik thuis ben. Hier ook razend druk met examens en andere verplichtingen...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:12

Toch vind ik het meisje op de vos niet per de onvriendelijk rijden.. misschien wel wat teveel van voor en dus daardoor misschien wat teugelkreupel. Vind hem niet idioot lopen. Ja mag regelmatiger. Maar vandaag in het L2 veel beroerder gezien. Kin op de borst. Handen zo hoog als haar eigen oren. En dan onderaan overal een 8.... echt verschrikkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:14

suikermeisje schreef:
Toch vind ik het meisje op de vos niet per de onvriendelijk rijden.. misschien wel wat teveel van voor en dus daardoor misschien wat teugelkreupel. Vind hem niet idioot lopen. Ja mag regelmatiger. Maar vandaag in het L2 veel beroerder gezien. Kin op de borst. Handen zo hoog als haar eigen oren. En dan onderaan overal een 8.... echt verschrikkelijk.

Ik vind het persoonlijk vrij strak gereden, maar ik herken dat zo.
En wat je zegt over het scoren op cc met kin op de borst: ik erger me hier in de regio regelmatig aan de Friezen die op die manier hun punten lopen... Ik snap het niet.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:17

Picasso schreef:
suikermeisje schreef:

Ik vind het persoonlijk vrij strak gereden, maar ik herken dat zo.
En wat je zegt over het scoren op cc met kin op de borst: ik erger me hier in de regio regelmatig aan de Friezen die op die manier hun punten lopen... Ik snap het niet.

Friezen hebben het van zichzelf al vrij erg. Is ook wel lastig rijden. Moet zeker anders, maar dit was gewoon een goed paard die gedwongen met z'n mond open liep. Arm ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:48

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:08

Hij is een erg goede ruiter, maar vind dat het in het eerste voorbeeld gewoon te veel show zodat het paard het niet altijd meer bijbeent.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:20

Torres is een ruiter naar mijn smaak, maar het tempo zie ik persoonlijk liever ook iets lager. maar dat gezegd hebbende; ik ken het paard niet, hij doet niets 'zomaar'. En daarom heb ik daar geen oordeel over. Ik zie overigens bij beide video's helemaal niet die structurele tact-fouten als bij de vos. De manier van rijden ook een geheel andere.
Lusitano's willen nogal eens druktemakers zijn en men. Torres heeft dat zeer mooi onder controle. Ik zie evenmin druk op de Ketel. Wat ik persoonlijk wel storend vind, maar ik weet eigenlijk niet of ik daar wel gelijk in heb; is dat de trensteugel vaster is dan de stangteugel. Maar ik vind de stangteugel niet 'te vast'. In die rijstijl, worden paarden zeer vaar gereden op 'blanke' stang met een zeer losse kinketting.
Rijkunstig vind ik de vos een heel 'orde van grote'. Ahoto is goed gereden, de vos niet. sorry. En wederom, met het voorbehoud dat ik het oordeel alleen vorm op basis van 2 korte video's, de hoorbare instructie, plus hetgeen in tekst is aangedragen . Ik hou een ruime fout-marge.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:34

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:39

De trails zijn doorgaans gewoon fantastisch gereden, (jouw link doet het overigens niet bij mij) daar zal je me niet over horen :D

Kadankovitch, ik ben het met je eens dat er een krater aan niveau verschil tussen Torres en de vos zit, maar daarom vind ik het jammer dat juist zo'n goede ruiter dan na enkele taktfouten achter elkaar niet meteen herkend dat hij even een beetje moet indimmen.
In dat opzicht maken ze voor mij een vergelijkbare 'vergissing'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:20

Wat mij betreft kan je de twee niet vergelijken: de vos wordt strak gereden en loopt mede daardoor onregelmatig, als ik het zo mag zeggen :o Die van Torres loopt af en toe over zijn tempo, maar is nog steeds los in zijn lijf en er staat niet strak in de houding. Zijn toch heel andere 'fouten'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:20

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:21

Wat betreft de vos: zie een paard wat beperkt wordt in beweging, zie een paard wat met een aangespannen rugspier loopt. Ik denk dat het beeld er heel anders uitziet wanneer de hals iets kan worden uitgeschoven. Paard loopt niet in balans..onregelmatig.
Ik zie ook zeker geen gespannen/ nerveus paard ( waarbij je dit beeld eerder kan verwachten ).. bokje lijkt mij een teken van verzet maar hij word niet " gehoord"!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 05:02

Sizzle schreef:
Kadankovitch, ik ben het met je eens dat er een krater aan niveau verschil tussen Torres en de vos zit, maar daarom vind ik het jammer dat juist zo'n goede ruiter dan na enkele taktfouten achter elkaar niet meteen herkend dat hij even een beetje moet indimmen.
In dat opzicht maken ze voor mij een vergelijkbare 'vergissing'.

Het spijt me, ik kan met de beste wil ter wereld uw mening niet delen;
In het een geval wordt een paard gereden met een voortdurende tactstoring en niets wordt gedaan om deze te corrigeren, sterker nog, in de les wordt de tactstoring gestimuleerd. Ik zie daarin geen enkele vooruitgang.
In het andere geval, ziet u tijdelijke tactstoringen , die ik overigens verwaarloosbaar vind, en u bent van mening dat Pedro Torres zou moeten inbinden. Een begrijpelijk visie, maar daarin verschillen we het meest.
Het paard van Pedro Torres herstelt zich steeds in de juiste tact. Ik ben van mening dat het herstel juist veroorzaakt wordt doordat meneer Torres juist niet reageert en vooral op dezelfde manier doorrijdt. Ik persoonlijk grijp ook niet in bij incidentele tactstoringen. Ik wil juist zelf als ruiter door mijn gehele inwerking, de metronoom zijn waardoor het paard z'n takt terug vindt. Hier is de ruiter de 'hulp'/steun om steeds weer de tact te hervinden.
Dat ik zelf die takt een nogal hoog ritme heeft, hoeft toch niet te betekenen dat meneer Torres geen goede redenen kan hebben juist dat hoge ritme aan te houden. En als hij dat zo is, dat lijkt het mij logischer om dan ook dat ritme aan te blijven houden ook als het paard een tijdelijke tactstoring krijgt.
Ik ben overigen ook van mening dat de dame op de vos, precies uitvoert wat de instructrice wenst, en ligt, wat mij betreft, de verantwoordelijkheid geheel bij de laatste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:41

Nou precies dat Kadankovitch! Jammer dat ik dat niet uit mijn toetsenbord krijg... Ik kan je vaak heel goed volgen Sizzle, maar volgens mij sla je de plank hier mis?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:00

Ik denk eerder dat het een nonverbaal communicatie probleem is, maar het is verder ook niet zo relevant we hoeven ook niet met alles gelijkgestemt te zijn ;)

Overigens begrijp ik sowieso niet waarom alles tegenwoordig in zo'n hoog tempo moet in de proeven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:04

Dát ben ik dan wel geheel met je eens Sizzle en ik niet alleen denk ik. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:05

Steekt vinger op! :j ook eens
Volgens mij probeert iedereen die showdravende paarden na te doen die met 5-6 passen aan t eind van de baan zijn, zijn ze zich alleen niet zo bewust van t beeld dat t geeft??