Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:09

Goed, dan kunnen we dat dus beter maar weer vergeten. Niet te hopen dat je daarmee een masters kunt behalen, overigens. Maar degenen die daar over gaan zullen ook wel weer niks van paarden weten. En ALS ze dat al nazoeken ook de bronnen niet op hun merites kunnen beoordelen.
Wassen neuzen gedoe dus.

Op http://www.sustainabledressage.net vind je v''el waardevollere informatie (en uitgebreidere bronnen!)

Maar goed. Terug naar onderwerp topic. De kruistocht van @Simpelman.

de geweldige filmpjes van Lisette (@Horseware) die ik steeds met grote aandacht en belangstelling bekijk, het commentaar van W.F. vind ik ook super interessant.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:43

Air schreef:
Zie net op Fb voorbij komen dat Stal Mireille zaterdag 26 sept een workshop longeren aan de enkele longe geeft(zonder hulpteugels), misschien voor sommigen wat hier :) (Zij lest zelf bij AdB en Rien van der Schaft)
http://www.stalmireille.nl/images/Docum ... lelijn.pdf

Leuk en waardevol :j Begrijp wel dat het zonder eigen paard is, dat is dan wel weer jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:58

Tancreda4 schreef:
Air schreef:
Zie net op Fb voorbij komen dat Stal Mireille zaterdag 26 sept een workshop longeren aan de enkele longe geeft(zonder hulpteugels), misschien voor sommigen wat hier :) (Zij lest zelf bij AdB en Rien van der Schaft)
http://www.stalmireille.nl/images/Docum ... lelijn.pdf

Leuk en waardevol :j Begrijp wel dat het zonder eigen paard is, dat is dan wel weer jammer.

Het is allemaal zo'n eind bij mij uit de buurt, anders zou ik er graag eens naar toe gaan. Ik moet echt eens goed leren longeren.... Eerlijk gezegd ben ik geen voorstander van een hulpteugel. Geen enkele. Ik ga een met mijn instructie overleggen over longeren.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 10:03

Interessante constatering.

Paarden vinden het niet leuk om gelongeerd te worden.
Ze vinden het matig leuk om met de kar weg te gaan (=zwaar werk)
Ze vinden het redelijk te doen om in de rijbaan te werken, maar niet te lang.
Ze vinden het wel aardig om te gaan wandelen.

Alles gecontstateerd aan de hand van hun reacties.
Ogen, lichaamstaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:06

Klopt. Is ook mijn constatering, behalve dat van de kar, die ervaring heb ik niet, simpelweg omdat ik het nooit geprobeerd heb.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:17

Waarom wordt mijn stip dan altijd zo fanatiek en speels aan de longe?
Bij haar heb ik echt niet het idee dat ze het stom vind.

Ik heb ooit 1 paard gehad die echt een hekel had aan de bak. Die heb ik volledig buiten verder opgeleerd en verkocht aan iemand zonder bak :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 10:19

Misschien is wat jij speels noemt in werkelijkheid protest?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:20

Nee hoor, daarvoor ken ik haar te goed :D
Als het haar niet aanstaat valt ze vrij letterlijk gewoon aan :+

Zo laat ze me in de bak ook niet opstappen als ze van mening is dat het weer tijd wordt om naar buiten te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:23

Ik kan mij eerlijk gezegd heel goed voorstellen dat aan de longe lopen niet leuk is.....

Stomme rondjes.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:26

In de bak werken vindt mijne niks. Hij is meer van het buitenrijden. Ik ook :p
Maar werk in de bak in wel noodzakelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:32

Ik doe ook zelden enkel rondjes aan de longe trouwens.
Doe veel zijgangen tussendoor.
Of doe helemaal lang en loop mee waarbij ik dan over de hoefslag galopverruiming vraag, dat vind ze prachtig.

Mijn schimmel is anders, die heeft er niets tegen maar ook niets voor. Die doet gewoon mee zoals ze alles gewoon mee doet.
Zij vind naar buiten moeilijk. Doet het heel braaf maar maakt zich duidelijk 'zorgen'.
Laat ook altijd duidelijk merken weer opgelucht te zijn dat we weer thuis zijn.

Stippie doet gewoon alles graag. Maar buiten moet het wel zo spannend mogenlijk zijn, hoe stijler hoe beter, geef ons wat wilde zwijnen en haar dag is weer compleet.

Zet ik een hindernisje in de bak dan gaat ze los. Ik hoef enkel wat toe te kijken terwijl zei zich vermaakt. Tot ongeveer een meter, dat vind ze dan te hoog. Dan gaat ze nog wel op aanmoediging maar niet meer uit zichzelf.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:53

Nou... hier voor de wagen... onstopbaar oren naar voren en lopen maar!
Briezen... Voorwaarts op de hulpen...

Wat wij zien?
Voor de wagen vind ze het einde...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:30

Is het niet zo dat sommige eigenaren hun paard gewoon overvragen in de cirkel? Ik zie soms vastgeknoopte paarden die 45 minuten lang met het schuim op hun lichaam voorwaarts "gejaagd" worden. Ik kan het me voorstellen dat ze dat niet leuk vinden nee. Ga zelf even een half uur rondjes lopen?? Werk op de volte is gewoon super zwaar!

Is het niet zo dat wanneer je op een min of meer ongedwongen manier (ja oké, mens bepaald.. dus paard gaat niet vrijwillig) je paard op een normale rustige manier traint en het niet overvraagd, ze eerder genijgd zijn om mee te werken? Ik ben "zo erg" dat ik mijn paard een brokje geef wanneer ik van hand ga veranderen. Hij doet namelijk een moord voor eten en zo denk ik dat het voor hem ook wat extra's oplevert. Longeren gaat bij ons altijd samen met vrijheidsdressuur, dit vindt hij echt geweldig om te doen (gaat ie zachtjes hinniken enzo :) ).

In feite zal een paard nooit uit zichzelf gaan werken natuurlijk. Die van mij blijft het liefste door eten ja, dat klopt. Maar ik vind het dan ook wel leuk om soms te kunnen zeggen dat mijn paard áltijd zijn best voor me doet en áltijd wil werken, wanneer sommige ruiters zeggen weer "iets gewonnen" te hebben onder het zadel of aan de longe. Alsof je een strijd aan moet gaan.

Laatst zei iemand tegen mij dat mijn paard de dienst niet uitmaakte (ik had het over de problemen van het slecht passende zadel en hoe mijn paard daarop reageerde), hij mocht "niet zeiken". Ik vind dus dat hij juist alles uitmaakt. Het lukt anders toch niet. Luister naar je paard. Zie hem als een levend wezen in plaats van als een ding.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:38

Mijn shet wordt juist vreselijk enthousiast als hij voor de kar gaat. Dan staat hij al op de oprit te schrapen met zijn voorbeen als de poort opengemaakt moet worden. Hij wil de eerste 10 minuten alleen maar hard. Oren naar voren (en af en toe even naar mij richten). Ik denk dus niet dat hij dit niet leuk vind.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 11:41

Wanneer ik in de open stal/padock aankom met een longe, dan keert mijn paard zich een kwart om en kijkt me afwachtend aan. Hmmmm.
Wanneer ik met het tuig aankom draait ze haar hoofd af. Echt...?
Wanneer ik het zadel meebreng dan hoofd half hoog, afwachtend.

Bij het opstapblok van de rijbaan "vergist" ze zich een beetje in de afstand zodat ik het drie keer moet vragen.
Bij de opstapsteen voor buiten lukt het altijd om in één keer precies de juiste plaats in te nemen.

Verder is er nog ogentaal maar die is niet te omschrijven omdat hij interactief is.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 17-09-15 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 11:42

damian23 schreef:
Mijn shet wordt juist vreselijk enthousiast als hij voor de kar gaat. Dan staat hij al op de oprit te schrapen met zijn voorbeen als de poort opengemaakt moet worden. Hij wil de eerste 10 minuten alleen maar hard. Oren naar voren (en af en toe even naar mij richten). Ik denk dus niet dat hij dit niet leuk vind.

Mijn merrie gaat ook altijd flink aan het werk voor de kar, wil liever niet stil blijven staan.

Het interessante vind ik de reactie voor af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:53

Starbreeze schreef:
Laatst zei iemand tegen mij dat mijn paard de dienst niet uitmaakte (ik had het over de problemen van het slecht passende zadel en hoe mijn paard daarop reageerde), hij mocht "niet zeiken". Ik vind dus dat hij juist alles uitmaakt. Het lukt anders toch niet. Luister naar je paard. Zie hem als een levend wezen in plaats van als een ding.

Ach er heerst over het algemeen zo'n raar beeld over paarden en paardrijden. Ik ging afgelopen zondag lekker even naar de manege om te stretchen, toen bleek dat er een wedstrijd was. Er waren maar 2 rijbanen dus ik ben gewoon lekker even op het inrij terrein gaan rijden.

Uiteraard kwam ik een heleboel "bekenden" tegen met de vraag waarom ik niet meedeed en waarom ik al zolang niet meer op een wedstrijd te zien was. Ik aan de hand van een aantal Z ruiters die al vechtend met hun paard voorbij kwamen (als in: open monden, weggedraaide ogen, achterblijvende achterbenen, zwiepende staarten, verwrongen gezichten bij de ruiters, al mopperend op hun dwarse rotbok die ze in de steek liet enz enz) uitleggen waarom ik niet meer meedeed, zegt 1 van de bekenden, ja soms kan je er niets aan doen als ze even achter de LL komen, daar moet je even doorheen, die spanning moet je afbreken..... Daarna zegt ze dat het doodzonde is van mijn paard, want als ik wel zou starten had ik allang in het Z gereden! Toen heb ik gevraagd of zij dacht welke van de aanwezige wedstrijdruiters nu ECHT met plezier op hun paard zaten op dat moment, dacht ze even na. Het antwoord was: ja, maar daar gaat het toch niet om?????

Toen heb ik gezegd dat het mij daar sinds een jaar of 2 wél om gaat en ik daarom dus lekker aan het stretchen ben en aan de ontspanning werk.

Pffff heel raar wereldje dat "ruitersport".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:59

Mijn stip komt altijd :D
Ik probeer haar altijd eerst te nemen anders is ze gepikeerd en jaloers :+
Ze is ooit maar 1x van me weggelopen en dat was nadat we naar de kliniek waren geweest voor prok foto's. Toen was ze boos.

De schimmie is altijd wat argwanend. Die kijkt naar het gras, dan naar mij en moet daar dan even over nadenken.

Ik vind het heel belangrijk om daar naar te luisteren. Idem met sport uitoefenen. Als een paard liever springt of niet in de bak wil werken dan verkoop ik het paard. Ik wil geen zuur bekkie, dat is voor niemand leuk.

Starbreeze, dat snap ik ook niet goed. Als je de signalen van het paard de kop indrukt, hoe moet het je dan nog wat vertellen?
Bij Dallas is zadelpassen een makkie. Als ze binnen 4 rondjes in het midden van de bak naar je been staat te bokken en niet meer naar voren gaat, dan zittie niet lekker :D
Ik heb speciaal voor haar een zadel laten ontwerpen.

Friet gaat klemmen of exploderen als er ook maar iets drukt. Ook op het hoofdstel.
Toen haar zadel niet meer optimaal was wilde ze niet naast het opstap krukje blijven staan. Ik neem dat soort dinfen altijd serieus.

[***], dat is ook een gezellige instelling -O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:15

Nou idd fijne instelling zeg.... Jammer dat er zo wordt gedacht.

Mijn paard flipt aan de longe voornamelijk omdat het moeilijk is, ze haar balans daar moeilijk vind, snel op een schouder valt, spieren tegenkomt.... en da is het heel makkelijker gewoon flink uit je plaat te gaan en je 'stout' te gaan gedragen. Ik reageer daar niet altijd goed op, want als ze eenmaal gaat krijg ik dat eigenlijk ook niet meer goed (ik raak wat gefrustreerd?). Mijn instructrice krijgt het bv wel opgelost. Heel enkele keer is het puur uit joligheid (laatste toen ik balkjes neerlegde :=). Maar vaker is het dat ze iets moeilijks tegenkomt. Daarom gebruik ik ook geen hulpteugels meer, want dat doe bij zulke uitspattingen meer goed dan slecht (rukken in de mond, en ben doodsbang voor die rondvliegende benen, ze heeft al eens in de knoop gezeten met een pessoa die ze over haar rug heen bokte :+)\

Eerst maar werken aan de rust te behouden. Gaat beter, maar dan moet ik wel blijven trainen (mijzelf blijven trainen :+)
En ik denk dat ze het daarom ook niet zo leuk vind nee.

Bakwerk vind ze leuker nu ik het beter onder de knie krijg :)

En voor de kar was ze altijd super enthousiast leek het. Oren erop en gaan. Maar bij te lange rondjes begon ze altijd wel met kopgooien wat toch echt een stresstik bij haar is :(:)

Springen vind ze te leuk.... dan moeten we oppassen geen ongeleid projectiel te worden die zelf alle hindernissen neemt en ik niets meer te zeggen heeft :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:24

Wat jij schrijft over longeren herken ik ook wel bij mijn merrie Tancreda. Al heb ik bij mijn paard niet zozeer een balansprobleem is. Ze kan nl soms (als het heeeeel warm is, of als ze hengstig is) keurig netjes heel relaxt met haar neus door het gras haar rondjes draven aan de longe. In mijn geval doe ik het te weinig en heb ik zelf te kort kennis en een hekel aan longeren.

Mijn hobby is paardrijden, niet ernaast staan.....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:34

Dit is alweer 4 jaar geleden. Paard schreeuwt met alles dat ze NIET blij is met de bijzet. Dat zou ik nu wel anders aanpakken. En dan is dit nog heel rustig en beschaafd ontploffen.
https://youtu.be/t6QJoYQtUOQ

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:35

Oeha dat is wel heel serieus protest :oo

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:48

:j Duidelijker kan niet toch? Nu is dit wel een filmpje waar het helemaal ECHT protest is, en niet perse 'ik vind het moeiljk dus we gaan lekker sjezen'. Bij dat laatste kan je ook nog een idioot blij ei erin zin. In dat filmpje niet.
Om die reden heb ik toen ook hulp ingeschakeld bij iemand die wel kan longeren ;) en nog steeds neem ik af en toe les omdat ik toch snel verkeerde signalen afgeef of het verkeerd doe. Longeren is niet makkelijk :+. En ik doe dus niets met bijzet, bang dat ik het verkeerd doe.

Dit is een recent filmpje :) https://youtu.be/O0Y1YT5TnPM
Maar dan nog ontploft ze nog wel eens bij mij. Eenmaal ontploft kan ik beter stoppen. Vaak pak ik haar dan ook aan de hand of zadel ik haar alsnog op :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:51

Tancreda4 schreef:
Dit is alweer 4 jaar geleden. Paard schreeuwt met alles dat ze NIET blij is met de bijzet. Dat zou ik nu wel anders aanpakken. En dan is dit nog heel rustig en beschaafd ontploffen.
https://youtu.be/t6QJoYQtUOQ

Van mij mochten veel meer paarden zo overduidelijk reargeren als ze iets niet zien zitten :j +:)+

Sta versteld hoever paarden zich in gewenste plooi laten drukken, al hun expressie wordt afgebroken en er fiets met oortjes overblijft...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:56

Simpelman schreef:
Verder is er nog ogentaal maar die is niet te omschrijven omdat hij interactief is.

Fijn dat je hierover begint, en dagelijks mee omgaat , geeft me een beter beeld bij jou persoonlijkheid +:)+

Oogjes laten vaak als eerste dingen zien, daar hoop ik nog heel veel over te leren zo gaande weg.
Weet / ken nog niet veel mensen die daar veel kennis van hebben trouwens.
Al doende = lerende dan maar.
En veel omgaan met verschillende karakters.