Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SuperLiesje schreef:[ Afbeelding ]
xRiiannex schreef:Iemand tips voor rechrichten?
Wat ik nu allemaal doe is:
Op de binnenhoefslag rijden.
Voltes, gebroken lijnen, slangenvoltes, van s van hand veranderen enz
Veel tempowisselingen.
Rijd hem nog niet aan de teugel, wil dat dit uit ontspanning van zijn kant komt.
Soms loopt die een paar pasjes aan de teugel, dit beloon ik natuurlijk super goed!
Het gaat om een 6 jarige draver.
Fennee schreef:Vandaag met de tips bezig gegaan, helaas loopt ze zodra ze goed voorwaarts direct veel hoger met haar hoofd. Maar niet alles gaat in 1x goed, stapje voor stapje komen we er wel!
Doubtless schreef:xRiiannex schreef:Iemand tips voor rechrichten?
Wat ik nu allemaal doe is:
Op de binnenhoefslag rijden.
Voltes, gebroken lijnen, slangenvoltes, van s van hand veranderen enz
Veel tempowisselingen.
Rijd hem nog niet aan de teugel, wil dat dit uit ontspanning van zijn kant komt.
Soms loopt die een paar pasjes aan de teugel, dit beloon ik natuurlijk super goed!
Het gaat om een 6 jarige draver.
Het allerbelangrijkste is dat je leert wanneer je moet corrigeren. Zelf in balans zitten, paard op eigen benen laten lopen en in bovenstaande oefeningen corrigeren waar nodig.
Verder wordt rechtrichten zonder aanleuning imo wel heel lastig hoor. Als hij zijn lijf nog niet correct gebruikt hoe wil je hem dan recht maken?
SuperLiesje schreef:Joolien, bedankt!!Ik probeer inderdaad extra goed op te letten dat ik zelf rechtop moet (bljiven) zitten. Hij valt inderdaad nog behoorlijk op de voorhand, en hij moet zeker vlugger worden aan het been. Wil volgende x ook even een zweepje mee, want ik moet nu teveel werken met mn been merk ik
Simpelman schreef:@LoveUggs,
Je bent veel te veel aan het "sturen".
Laat je meenemen door je paard, ontspan je, zoek je eigen evenwicht, laat je paard zichzelf vinden.
Je paard kan pas dan zijn evenwicht vinden.
Je paard zet zich vast onder het zadel waardoor goed zitten erg moeilijk voor je is.
Rijdt hem naar voren over de schouder, lang en laag.
Vergeet de krul, die dient nergens toe.
Een goede zit is een driehoekszit, zitbeenknobbels en de binnenkant van de knieën.
Je zit teveel op je kont, waarschijnlijk omdat je zadel naar voren helt.
Wanneer je paard zijn rug bij zou brengen, zoals zou moeten, dan val je helemaal naar voren.
Je paard doet dat dus maar vast niet....
Zoek eerst naar de losgelatenheid van je paard.
Dat is volkomen ontspanning en vertrouwen.
Als dat na weken of maanden voldoende geïnstalleerd is pas dan ga je voorzichtig meer voorwaarts rijden, maar zonder de losgelatenheid te verliezen.
Wanneer je bovenstaande bevestigd hebt dan heb je nagenoeg geen druk op de teugel, je hoeft ze alleen maar ontspannen te dragen, je paard gaat dan het zachte contact onderhouden.