[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:49

Met karperrug zou ik er niet op gaan zitten zonder passend zadel want je zit nu idd achterop en dat is met een karperrug echt een no-go area. Daardoor zit je ook niet in balans en moet je gaan compenseren met je bovenlichaam.

Verder zet je je handen vast op je zadel en zou ik meer lengte in de hals willen zien, wat voorwaarts neerwaarts, nu zie ik geen ontspanning.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:41

Ik kom even uit mijn meeleeshoekje.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat een karperrug is? :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:45

Op google staan er plaatjes van. Man die niet kopieren met telefoon.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:52

Afbeelding

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:56

heb weer veel mee gelezen,
en wil even zeggen: Wauw michelle! je bent goed vooruit gegaan!
Ga zo door!

Ik heb sinds 1,5 maand een nieuw zadel!!
Gaat nu weer erg goed, zal binnenkort eens een foto plaatsen :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:02

foto van gisteren heb ik hier even,
en ik zie dat ik ulla erg tegenwerk door wat achter over te zitten.
maar naar mijn idee spant ze haar buik spieren wel goed aan.
Maar doordat ik haar iets in de weg zit met mijn houding, komt haar achterhand weer minder ver eronder.
Mijn teugels moeten korter, en mijn handen moeten naar voren en niet terug werken.
Sorry van de foto, die zo ontzettend scheef is.. en kwaliteit niet goed.

Afbeelding

Brand los, met onderbouwend commentaar.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:03

Dat plaatje wilde ik idd hier ook neerzetten veulen

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:07

Bedankt voor het plaatje, had hem idd ook al zelf gezien. Had nog wat plaatjes van die paarden die uit mijn zoekopdracht kwamen bekeken, en nu snap ik wat het inhoud. Bedankt. :)

wildebras72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:30

duidelijke tekening veulen84 !

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:19

Hoi :) Ik heb me hier in juli 2013 ook al eens gemeld, met onderstaande foto:

SuperLiesje schreef:

Daar kreeg ik (van sommige mensen) behoorlijk pittig commentaar op, maar ook hele fijne reacties! Ik vind het heel spannend, maar ga toch nog een keer een poging wagen. Ik heb in de tussentijd steeds meegelezen en daarvan heb ik een hoop geleerd. Ik ben erg benieuwd of het klopt wat ik denk te zien.

Ik durf nog niet zo goed commentaar te geven op andermans foto, maar wil wel zo goed mogelijk mijn best doen iets te zeggen over mijn eigen.

Amando is inmiddels 4, en heeft van september tot februari "vakantie" gehad. Dat wil zeggen dat hij gewoon lekker 24/7 buiten heeft gestaan met zn vriendjes, en dat ik lekker veel gepoetst en geknuffeld heb, en verder vrij weinig.
Begin februari ben ik weer rustig aan begonnen, eerst op de grond, en sinds een week of 2 ook weer onder het zadel. Ik zit er niet langer op dan een kwartier. En niet vaker dan 2x per week. We hebben inmiddels ook een ander zadel, zoals jullie kunnen zien.

Waar we op dit moment mee bezig zijn is overgangetjes rijden (halt-stap, stap-draf, draf-stap en stap-halt, echt galloperen onder de man doen we nog niet). Verder sturen we af en toe een grote volte en veranderen we regelmatig van hand :) Aan de voorkant vraag ik niets van hem (behalve sturen dan).

Goed, hier de foto:

Afbeelding

Wat ik in ieder geval zie is een ontspannen pony, daar wordt ik heel blij van.
Als ik kijk naar de donkergroene driehoekjes lijkt hij best leuk te lopen, maar volgens mij klopt hier de tact van zijn draf niet. Linksachter staat namelijk al op de grond, terwijl rechtstvoor nog van de grond is. Rechtsachter is bijna van de grond, terwijl linksvoor nog niet zover is. Hij mag ook nog een stuk actiever gaan draven. Over de rug durf ik niet zoveel te zeggen nog, ik vind wel dat zijn staart mooi ontspannen afhangt. Als laatste zie ik nog dat hij ietsje achter de loodlijn lijkt te lopen.

Als ik naar de ruiter kijk zie ik dat er geen rechte lijn getrokken kan worden van schouder-heup-hak, mijn been ligt hier te ver naar achteren. Ik vind wel dat ik voor mijn doen best rechtop zit, ik val heel snel voorover, waardoro ik Amando natuurlijk tegenhoud in de beweging. Verder kon ik een vrij rechte lijn trekken van elleboog naar het bit, ik mag mijn handen wel nog wat meer gaan dragen.

Ik ben mij er van bewust dat we er nog lang niet zijn! We doen het lekker rustig aan en in kleine stapjes, maar ik was vooral benieuwd of ik een aantal dingen goed gezien heb.
Uiteraard zijn opbouwende feedback en tips welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:43

Dat is al een mooi verschil Liesje! Top hoor.
Je pony loopt nog wel iets op de voorhand, daarbij zit jij ook wat voorover en dan kan elkaar versterken. Probeer dus meer te gaan zitten, ga schakelen om hem meer op die achterhand te krijgen. Vlug aan je been maken zodat hij sterker word achter. Hoofdhalshouding maakt nog niet veel uit. Als hij maar niet sterk of hangerig word, anders oplossen met been, hand sluiten en been.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:59

xRiiannex schreef:
Iemand tips voor rechrichten?

Wat ik nu allemaal doe is:
Op de binnenhoefslag rijden.
Voltes, gebroken lijnen, slangenvoltes, van s van hand veranderen enz
Veel tempowisselingen.
Rijd hem nog niet aan de teugel, wil dat dit uit ontspanning van zijn kant komt.
Soms loopt die een paar pasjes aan de teugel, dit beloon ik natuurlijk super goed!
Het gaat om een 6 jarige draver.

Het allerbelangrijkste is dat je leert wanneer je moet corrigeren. Zelf in balans zitten, paard op eigen benen laten lopen en in bovenstaande oefeningen corrigeren waar nodig.
Verder wordt rechtrichten zonder aanleuning imo wel heel lastig hoor. Als hij zijn lijf nog niet correct gebruikt hoe wil je hem dan recht maken?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:05

Fennee schreef:
Vandaag met de tips bezig gegaan, helaas loopt ze zodra ze goed voorwaarts direct veel hoger met haar hoofd. Maar niet alles gaat in 1x goed, stapje voor stapje komen we er wel!

Wat wel logisch is. Een actief achterbeen kost kracht, die zal ze op moeten bouwen. Als ze nu al gaat zakken aan de voorkant wordt er nog meer gevraagd van het achterbeen. Even de tijd geven, als ze sterker wordt zal ze daarin steeds makkelijker zakken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:12

@ tanjaatjuhh: Ik vind de foto's er niet prettig uitzien. Probeer echt rechtop en lang in je zadel te blijven, je benadeeld je paard op deze manier.. En inderdaad even wachten tot je eigen zadel terug is?
Verder vraag ik me af waarom de slof erom zit.. Ik vind het paard erg gespannen ogen, kan je hem langer en lager rijden?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 15:14

Doubtless schreef:
xRiiannex schreef:
Iemand tips voor rechrichten?

Wat ik nu allemaal doe is:
Op de binnenhoefslag rijden.
Voltes, gebroken lijnen, slangenvoltes, van s van hand veranderen enz
Veel tempowisselingen.
Rijd hem nog niet aan de teugel, wil dat dit uit ontspanning van zijn kant komt.
Soms loopt die een paar pasjes aan de teugel, dit beloon ik natuurlijk super goed!
Het gaat om een 6 jarige draver.

Het allerbelangrijkste is dat je leert wanneer je moet corrigeren. Zelf in balans zitten, paard op eigen benen laten lopen en in bovenstaande oefeningen corrigeren waar nodig.
Verder wordt rechtrichten zonder aanleuning imo wel heel lastig hoor. Als hij zijn lijf nog niet correct gebruikt hoe wil je hem dan recht maken?

Hier ga ik wel in mee. :j
Wat wij moeten doen bij Amira is in stap al meteen recht maken. Binnenbeen er goed aan, en voor we gaan aandraven nog even extra binnenbeen zodat ze recht aandraaft. Dat scheelt al een hoop. Wat ik heel erg merk bij Amira is dat als ze eenmaal loopt, en ik haar lekker aan het werk kan zetten ze al een stuk rechter in haar lichaam is. Ook in galop blijft ze dan een stuk rechter.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:23

LU: Maar dat werkt dus alleen bij paarden die de neiging hebben om de middenhand naar binnen te duwen ;) Daarom is het zo belangrijk om om het te leren voelen, omdat het per paard verschilt. Verder is het vaak niet alleen een kwestie van een keer binnen- of buitenbeen geven, maar ook de balans in je beugels en het gewicht op je teugels..

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:45

Joolien, bedankt!! :D Ik probeer inderdaad extra goed op te letten dat ik zelf rechtop moet (bljiven) zitten. Hij valt inderdaad nog behoorlijk op de voorhand, en hij moet zeker vlugger worden aan het been. Wil volgende x ook even een zweepje mee, want ik moet nu teveel werken met mn been merk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:47

SuperLiesje schreef:
Joolien, bedankt!! :D Ik probeer inderdaad extra goed op te letten dat ik zelf rechtop moet (bljiven) zitten. Hij valt inderdaad nog behoorlijk op de voorhand, en hij moet zeker vlugger worden aan het been. Wil volgende x ook even een zweepje mee, want ik moet nu teveel werken met mn been merk ik :)

Idd even consequent zijn, geen reactie is tikje achter t been. Controleer de activiteit door langzamer te gaan lichtrijden tot je bijna stapt en dan weer actief weg te draven, of de overgang door maken naar stap en dan meteen weer aandraven. Zodat hij voorwaarts blijft denken en scherp wordt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 19:52

Vandaag weer heerlijk gereden! En wil graag laten zien waarom ik weer lekker trots ben..!

Afbeelding
Ik heb even deze foto gekozen om even haar tact te laten zien. Wat vinden jullie van haar achterbeen? Ik denk dat ik best trots mag zijn. Hier was ik haar dan net even een momentje kwijt maar het gaat niet altijd goed!

Afbeelding
Hier val ik iets voorover. Ik probeer heel goed op mijn rug te letten. Ze zakt hier wel wat in mijn hand, maar valt wat op voor. Niet gek als ik voor over val natuurlijk. Handen zijn wel 1 rechte lijn met de mond, en vind dat ik ze hier toch wel netjes zelf draag, toch? :D

Afbeelding
Ze mag hier weer wat meer vanuit de schoft zakken, moet mijn handen hier weer netjes dragen en voor me uit kijken. Vind de foto verder wel erg netjes.

Afbeelding
Met deze foto ben ik wel erg blij. Dit was op de volte, en je ziet duidelijk dat ze mooi rond om mijn been is, en ze zakt hier meer vanuit de schoft. Wel is hier goed mijn probleem te zien.. Denk ik aan mijn rug, knik ik in mijn zij in.. In dit geval rechts, aangezien we rechtsom rijden..

Ook aan de sprong in de galop proberen we te werken..!
Deze foto is alleen weer om te laten zien dat ze wel degelijk lekker met sprong kan galoperen, jammer dat ik haar hier dan net weer kwijt was..
Afbeelding

Ik kan ook netjes rechtop zitten in galop, en mijn handjes netjes tillen, pony netjes laten lopen, maar pony valt helaas op de voorhand.. -O-
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 8523_n.jpg

Wat vinden jullie? Mag ik trots zijn? Zo niet, ben ik het toch! Probeer zo veel mogelijk mee te nemen om aan te werken, helaas leid mijn houding daar op andere plekken dan weer onder.. Binnenkort hopelijk zitles nemen! Bij mijn kennis (die een eigen stalletje opent) komt iemand te staan die daar les in geeft, dus hoop dat zij me kan helpen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:49

LU, ligt je zadel niet iets te ver naar voor?
Ik vind het een heel vriendelijk beeld, je ziet dat je echt voorzichtig wilt zijn en ik denk ook wel dat het baad bij deze pony ;) Ik denk met de tijd, als alles je meer vanzelf af gaat dat je automatisch dat kleine stukje rechter gaat zitten. Probeer misschien wel zo af te sluiten, piste rond, gewoon rechtgesteld met een licht contact, op je gevoel. Hoe voelt ze aan na je rijden, dan herken je sneller tijdens het rijden dat het je daar ook wat automatischer af kan ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 10:37

Hmm.. Niet dat ik weet.. Ik controleer het altijd door te voelen of hij op haar schouder ligt. Maar misschien dat hij deze keer tocht stiekem verschoven is..
Bedankt! Probeer er idd heel erg op te letten. Ben snel geneigd mijn hand streng te gebruiken en vast te zetten. Ik let er heel erg op dat ik dit niet doe. Komt ze enorm tegen mijn hand in rijd ik haar iets naar voor en even doorvragen. Zoekt ze mijn hand op, probeer ik ook echt los te zijn in mijn hand en mee te geven. (Zie tweede foto)
Ik probeer de hele tijd zo te rijden omdat ik het idee heb dat als ik het zelf niet mee neem (rug recht, dus onderrug wat bol maken, handen tillen, schouders , en dus handen, recht... Moet dus een van mijn schouders wat optillen zodat ik niet inknik in een van mijn heupen) ik het nooit goed onderde knie krijg..
Ik ben blij dat het een fijn beeld geeft, en vind zelf dat ik best wel vooruit ben gegaan met haar! :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:17

@LoveUggs,
Je bent veel te veel aan het "sturen".
Laat je meenemen door je paard, ontspan je, zoek je eigen evenwicht, laat je paard zichzelf vinden.
Je paard kan pas dan zijn evenwicht vinden.

Je paard zet zich vast onder het zadel waardoor goed zitten erg moeilijk voor je is.
Rijdt hem naar voren over de schouder, lang en laag.
Vergeet de krul, die dient nergens toe.

Een goede zit is een driehoekszit, zitbeenknobbels en de binnenkant van de knieën.
Je zit teveel op je kont, waarschijnlijk omdat je zadel naar voren helt.
Wanneer je paard zijn rug bij zou brengen, zoals zou moeten, dan val je helemaal naar voren.
Je paard doet dat dus maar vast niet....

Zoek eerst naar de losgelatenheid van je paard.
Dat is volkomen ontspanning en vertrouwen.
Als dat na weken of maanden voldoende geïnstalleerd is pas dan ga je voorzichtig meer voorwaarts rijden, maar zonder de losgelatenheid te verliezen.

Wanneer je bovenstaande bevestigd hebt dan heb je nagenoeg geen druk op de teugel, je hoeft ze alleen maar ontspannen te dragen, je paard gaat dan het zachte contact onderhouden.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 10-03-14 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:19

Leuk dat je je hier meldt simpelman :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 12:10

Simpelman schreef:
@LoveUggs,
Je bent veel te veel aan het "sturen".
Laat je meenemen door je paard, ontspan je, zoek je eigen evenwicht, laat je paard zichzelf vinden.
Je paard kan pas dan zijn evenwicht vinden.

Je paard zet zich vast onder het zadel waardoor goed zitten erg moeilijk voor je is.
Rijdt hem naar voren over de schouder, lang en laag.
Vergeet de krul, die dient nergens toe.

Een goede zit is een driehoekszit, zitbeenknobbels en de binnenkant van de knieën.
Je zit teveel op je kont, waarschijnlijk omdat je zadel naar voren helt.
Wanneer je paard zijn rug bij zou brengen, zoals zou moeten, dan val je helemaal naar voren.
Je paard doet dat dus maar vast niet....

Zoek eerst naar de losgelatenheid van je paard.
Dat is volkomen ontspanning en vertrouwen.
Als dat na weken of maanden voldoende geïnstalleerd is pas dan ga je voorzichtig meer voorwaarts rijden, maar zonder de losgelatenheid te verliezen.

Wanneer je bovenstaande bevestigd hebt dan heb je nagenoeg geen druk op de teugel, je hoeft ze alleen maar ontspannen te dragen, je paard gaat dan het zachte contact onderhouden.

Dikgedrukte doet ze al op sommige momenten. Als ze eenmaal loopt dan loopt ze en heeft ze vrijwel niets nodig om na te geven.
Het probleem waardoor ik voorover val ligt niet bij het paard of het zadel maar bij mij. Doordat ik mijn rug moet opbollen om recht te zitten in mijn rug, val ik soms voorover. Ben veel aan het oefenen daarmee. In de lessen word het erin gehamerd, en zelf probeer ik daar ook aan te denken.
De momenten dat ze fijn nageeft heb ik niets in mijn handen, een fijn contact zonder dat ze zwaar word in mijn hand.

Het punt is dat je bijna het tegenovergestelde zegt als degene die mij les geeft.. Ik moet haar op mijn tempo laten lopen omdat ze juist te voorwaarts is. Jij zegt rijd naar voren over de schouder.. (wat bedoel je daar precies mee?) Van mijn instructrice moet ik haar juist terug rijden met mijn zit, daar klein schakelen, maar ze mag niet zo voorwaarts gaan lopen. Eerst actief maken, en dan komt de voorkant vanzelf. Gister liep ze heerlijk, alleen een nadeel is dat ze snel is afgeleid. Dan ben ik haar kwijt, en geef ik binnenbeen, en vraag iets meer door.
Ze kan heel goed tegen de hand in komen, met een onderhals gaan lopen, en ben blij dat ze dat gister niet deed. Er zijn dagen bij dat ik haar veel te strak rijd, omdat ze totaal afgeleid is, weg schiet, en weet ik het wat allemaal.. Dan moet ik mezelf soms echt weer even tot orde roepen, en het laten voor wat het is.
Ik bedoel maar.. Als je ziet waar we vandaan komen... :+
Afbeelding

Wat betreft het sturen.. Dat is al zo veel minder... Probeer zoveel mogelijk op mijn zit, en mijn benen te gebruiken. Mag ik vragen waar je dat precies aan ziet..? Want deze foto is ook op een volte, zie mijn handen netjes naast elkaar, en zie mezelf niet trekken..
Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:45

"Sturen" is figuurlijk bedoeld. (zie de aanhalingstekens)
Ik bedoel daarmee dat je "aan het doen bent".
Je rijden gaat beter worden als je "niets doet".
Gewoon jezelf mee laten nemen door je paard, je paard zelf zijn evenwicht laten zoeken en het niet permanent verstoren door inwerkingen.

Jij zei:
Het punt is dat je bijna het tegenovergestelde zegt als degene die mij les geeft.
Ik moet haar op mijn tempo laten lopen omdat ze juist te voorwaarts is.
Jij zegt rijd naar voren over de schouder.. (wat bedoel je daar precies mee?)
Van mijn instructrice moet ik haar juist terug rijden met mijn zit, daar klein schakelen, maar ze mag niet zo voorwaarts gaan lopen.
Eerst actief maken, en dan komt de voorkant vanzelf.

Dat is onder meer wat ik bedoel, "permanent zitten te doen".
Het tempo krijg je pas echt onder contrôle als ze zich ontspant en niet eerder.
Het z.g. voorwaartse is slechts vluchtgedrag, je paard weet niet wat ze er allemaal mee aan moet, is onzeker en vlucht.
Zo zijn paarden, het zijn vluchtdieren.
Je moet dit vluchtgedrag dus eerst leren vermijden.
Dat gaat je lukken als je veel minder gaat doen, laat je paard gewoon gaan, vraag iets en wanneer het er een beetje op lijkt beloon je uitbundig en stap je af.

Over de schouder rijden is wanneer het paard permanent de hals wil strekken, dat wil niet zeggen dat hij dat ook mag, je kunt de neerwaartse houding begrenzen, je hebt dan aanleuning.
Het is een teken van ontspanning.

Naageflijkheid komt vanuit ontspanning>voorwaarts gaan>aanleuning en bereik je met je kruis, niet met je hand.
In bovenstaande staat span je rustig in de beweging je kruis aan, je paard wil nu voor omhoog komen, dit demp je zacht, soepel, in de beweging af met een weerstand biedende hand.
Voorwaarts gaan wil zeggen op een rustige beenhulp je paard de buikspieren laten aanspannen en de pas verlengen, niet sneller gaan, dat is een fout.

Eerst ontspanning en onbegrensd vertrouwen, zo niet dan bereik je alleen maar iets met gebruik van dwang.
Alles rustig en kalm.