Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 13:34

IrisDH schreef:
Sorry ik kom even zonder bij te lezen binnengevallen :o

Maar, ik kwam dit topic tegen met foto's van de hengstenkeuring.
Veel foto's, vooral veel Emmelie. Was niet erg onder de indruk tot
de laatste foto: Hans Peter Minderhout met Vivaldi. Wat vinden
jullie van die foto? Ik vind dat het paard mooi op het achterbeen
lijk te gaan, de bovenlijn is gebold daar je bij veel paarden een
weggedrukte rug ziet en geen aanleuning. De meesten lopen veel
te hoog en hebben al hun achtervoet van de grond en het voorbeen
nog aan de grond. Ook HP's houding vind ik mooi, zijn wel een aantal
anderen die er ook netjes op zitten maar over het algemeen hangen
ze ontzettend in hun schouders..

Heb het topic gekopieerd omdat de foto's toebehoren aan Hypo Focus,
ik weet dat het gewoon momentopnames zijn maar het viel me zo op
dat die laatste foto er zoveel fijner uitzag dan de rest..

[EV-ITP] KWPN Hengstenkeuring | Hypo Focus | vr. avond

even alle foto's van dit topic bekeken.

Als dit zo perfect is? waarom hebben bijna alle foto's het meeste gewicht op het voorbeen ipv verdeeld over voor of achterbeen of meer achter?
en daarbij vaak de neuzen compleet achter de ll?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:38

Omdat het wilde hengsten zijn Nombrado :D
Dat is toch al eens eerder gezegd :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 13:42

Ansie schreef:
Omdat het wilde hengsten zijn Nombrado :D
Dat is toch al eens eerder gezegd :j

maar hebben die mensen nooit geleerd in de lessen, dat je als je de hengst met je handen tegenhoud en hangt , je dit nooit gaat winnen? (paard is altijd sterker :D )
en dat hangen JUIST zorgt dat ze nog meer gaan trekken, douwen, stuwen?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:01

Het zou wellicht iets te maken kunnen hebben met hoe die paarden er in de training bij lopen. Lopen ze in training vooral in de 'submissive' houding dan is het logisch dat in de ring de hoofd/halshouding met de handen bewerkstelligd moet worden, plus dat de dieren dan veel spanning opbouwen, nog meer gaan stuwen want ze hebben geleerd om 'actief te zijn vanuit achter', ja dat moet ergens tegengehouden worden.
Ik kan best door spanning heen kijken maar in mijn ogen gaat hier toch echt iets mis in de basisafrichting.
Oh ja, voordat er weer over namen gesproken wordt, ik ken deze ruiters lang niet allemaal, laat staan dat ik weet door wie ze getraind worden. Ik kijk alleen naar de plaatjes, ok het zijn momentopnames maar is het niet heel toevallig dat van de meeste ruiters net een verkeerde momentopname is gemaakt. En dan nog maar niet te bedenken dat de fotograaf waarschijnlijk de beste foto's eruit heeft gepikt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:06

Fijn dat terpetijn nog even een potje komt azijn p...over dit topic. Deze inhoudelijke bijdragen worden altijd bijzonder gewaardeerd -O-

Maar over het topic van de hengstenkeuring. Ik ben wel benieuwd waarom deze fotoos dan kennelijk zo slecht zijn. Okay, fotoos 3, 4, 7 en 14 spreken mij minder aan. Die paarden tonen of erg gespannen of lopen voor mijn gevoel echt meer de grond in. Maar verder??? Ik zie toch vooral paarden die er bijzonder actief, attend en bij de les bijlopen. Zeker paarden die uitstralen plezier in het werk te hebben. Ik zie geen overdreven stanggebruik, ik zie hele actieve achterbenen. En volgens mij zijn fotoos momentopnames. Dus ja hier en daar kruipen ze misschien even achter de loodlijn, maar laten we eerlijk zijn, welk paard kruipt niet van tijd tot tijd even achter de loodlijn. Ik vind de mate waarin op deze fotoos zeker niet storend en zeker niet afgedwongen door enorm inkomen van de hand of achter de teugel kruipen door gebrek aan voorwaartse drang. En ja, misschien is er hier en daar wat meer gewicht op de voorhand. Ik denk dat van niemand een film te maken is zonder dat er momenten met gewicht meer op de voorhand te ontdekken zijn. Over het algemeen vind ik het beeld op de fotoos wel fijn. Ik vind het niet vreemd dat jonge hengsten nog niet optimaal dragen, daar is toch jaren training voor nodig om dat constant voor elkaar te krijgen. Dus misschien heb ik een lesje dressuurfotoos bekijken en beoordelen nodig, maar voor mijn gevoel moet je wel echt fouten zoeken om van de meeste fotoos niet blij (en jaloers) te worden.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:08

Waar is het gebleven?..Goede vraag maar nog belangrijker:komt het nog terug?
Langzaamaan is er een tendens,regel worden aangepast,het zal tijd kosten. Check filmpje ook nog even aan het einde waar mw Werth kleur bekend..

http://www.youtube.com/watch?v=4sgCMIs-Hf4

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:25

nombrado schreef:
IrisDH schreef:
Sorry ik kom even zonder bij te lezen binnengevallen :o

Maar, ik kwam dit topic tegen met foto's van de hengstenkeuring.
Veel foto's, vooral veel Emmelie. Was niet erg onder de indruk tot
de laatste foto: Hans Peter Minderhout met Vivaldi. Wat vinden
jullie van die foto? Ik vind dat het paard mooi op het achterbeen
lijk te gaan, de bovenlijn is gebold daar je bij veel paarden een
weggedrukte rug ziet en geen aanleuning. De meesten lopen veel
te hoog en hebben al hun achtervoet van de grond en het voorbeen
nog aan de grond. Ook HP's houding vind ik mooi, zijn wel een aantal
anderen die er ook netjes op zitten maar over het algemeen hangen
ze ontzettend in hun schouders..

Heb het topic gekopieerd omdat de foto's toebehoren aan Hypo Focus,
ik weet dat het gewoon momentopnames zijn maar het viel me zo op
dat die laatste foto er zoveel fijner uitzag dan de rest..

[EV-ITP] KWPN Hengstenkeuring | Hypo Focus | vr. avond

even alle foto's van dit topic bekeken.

Als dit zo perfect is? waarom hebben bijna alle foto's het meeste gewicht op het voorbeen ipv verdeeld over voor of achterbeen of meer achter?
en daarbij vaak de neuzen compleet achter de ll?

Eehm, da's geen antwoord op mijn vraag? Ik heb het niet over al die hengsten.. Ik heb het over het verschil tussen Vivaldi en de meeste andere hengsten.

Netto vind ik ook een fijn beeld geven in dat topic. :j

Edit; ik vind dus ook de meeste plaatjes geen fijn beeld geven ;) Meeste paarden heb een achtervoet van de grond, zijn er niet mooi doorheen en ik zie veel hangende ruiters en amazones.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:30

piepenfiets schreef:
Langzaamaan is er een tendens,regel worden aangepast,het zal tijd kosten. Check filmpje ook nog even aan het einde waar mw Werth kleur bekend..

En die arme Aat van Essen kan vertrekken. Maar dat is waarschijnlijk meer vanwege het bloedplekje.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 15:33

piepenfiets schreef:

so, hoe confronterend
erger nog , Werth vind het nog rechtmatig wat ze doet ook
smerig ........... praktijken vind ik dit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 15:35

IrisDH schreef:
Eehm, da's geen antwoord op mijn vraag? Ik heb het niet over al die hengsten.. Ik heb het over het verschil tussen Vivaldi en de meeste andere hengsten.

Edit; ik vind dus ook de meeste plaatjes geen fijn beeld geven ;) Meeste paarden heb een achtervoet van de grond, zijn er niet mooi doorheen en ik zie veel hangende ruiters en amazones.

dan moet ik dit even plaatje voor plaatje bekijken.
kan je die foto's hier posten?
en even de naam vivaldi erbij zetten :D (kbennietzovandenamen)

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:37

nombrado schreef:
IrisDH schreef:

dan moet ik dit even plaatje voor plaatje bekijken.
kan je die foto's hier posten?
en even de naam vivaldi erbij zetten :D (kbennietzovandenamen)

De foto's zijn helaas van de fotograaf en die wil ik hier niet zomaar gaan plaatsen,
maar bij de foto's in het topic staan ook namen, zowel van ruiters als paarden ;)
Het gaat overigens om de laatste foto!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:47

De enige foto die ik zie dat er een achtervoet van de grond is, is foto 15 van apache. Maar jeetje, dat dier is nog zo jong! De enige die ik echt een wat hangende houding vind hebben (ik ga dus echt alleen af op deze fotoos hè, heb nauwelijks voorkennis over het merendeel van deze ruiters) is emmelie scholtens en in mindere mate de leerlinge van anky. Ik vind bv de foto van tuchinski erg mooi en een heel vriendelijk beeld geven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 15:57

Alle paarden van deze foto serie hebben het gewicht meer op voor dan op achter
ook die Vivaldi. Bovendien is de neus achter de LL, in uitgestrekte draf. En dat is nu net hoe het bovenstaande filmpje uitlegt waarom dit wb de bouw van een paard belastend is en niet goed voor het lijf van het paard.
Er zijn 2 foto's piaffe, waarbij het gewicht dus wel op achterbeen komt, maar waarbij de neus ook achter de ll is....dat kàn en is gewoon niet goed!
Je kan duidelijk zien, dat Vivaldi bv achter giga stuwt, niet in verhouding met voor, waardoor de ruiter wel moét tegenhouden met hand (anders staat ie aan de andere kant van de bak)

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:02

oji schreef:
De enige foto die ik zie dat er een achtervoet van de grond is, is foto 15 van apache. Maar jeetje, dat dier is nog zo jong! De enige die ik echt een wat hangende houding vind hebben (ik ga dus echt alleen af op deze fotoos hè, heb nauwelijks voorkennis over het merendeel van deze ruiters) is emmelie scholtens en in mindere mate de leerlinge van anky. Ik vind bv de foto van tuchinski erg mooi en een heel vriendelijk beeld geven.

Eerst stond er nog een andere foto van Winningmood in die echt een verschrikkelijk beeld gaf, deze is iets beter maar nog niet je van het :/ Maar er zijn meerdere manieren om te zien dat een paard op de voorhand loopt heh ;) Ik vind ook dat het er over het algemeen wel vriendelijk uitziet, Emmelie lijkt door haar schouders zoveel gewicht in haar handen te hebben (en ik denk eigenlijk ook dat dat zo is). Maar juist omdat het over het algemeen zulke jonge paarden zijn, rijdt ze er lekker doorheen in plaats van die hoofden zo hoog te plaatsen waarbij ze hun rug helemaal wegdrukken, en laat ze een rustige arbeidsdraf aannemen in plaats van de hele tijd middendraf of uitgestrekte draf te laten zien (waardoor ze dus van het achterbeen weglopen). Als ze echt zo talentvol zijn is het niet nodig om dat de hele tijd te laten zien, dat kunnen we dan in een 'gewone' gang en een 'gewone' houding ook wel zien :)

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:03

nombrado schreef:
Alle paarden van deze foto serie hebben het gewicht meer op voor dan op achter
ook die Vivaldi. Bovendien is de neus achter de LL, in uitgestrekte draf. En dat is nu net hoe het bovenstaande filmpje uitlegt waarom dit wb de bouw van een paard belastend is en niet goed voor het lijf van het paard.
Er zijn 2 foto's piaffe, waarbij het gewicht dus wel op achterbeen komt, maar waarbij de neus ook achter de ll is....dat kàn en is gewoon niet goed!
Je kan duidelijk zien, dat Vivaldi bv achter giga stuwt, niet in verhouding met voor, waardoor de ruiter wel moét tegenhouden met hand (anders staat ie aan de andere kant van de bak)

Ik zei net nog tegen mijn moeder dat nu ik er wat langer naar keek dat hij wel wat gewicht in zijn handen leek te hebben en dat de neus er wel een beetje meer uit kon. Maar naar mijn mening zijn dat echt fracties. En het kan nou eenmaal niet perfect, dat bestaat niet maar je kunt daar wel heel dicht bij komen en dit fototje komt er voor mijn gevoel behoorlijk dicht bij!

Ben heel benieuwd hoe het er in het echt uit heeft gezien, bij alle paarden :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:55

Ik ben het toch niet met je eens hoor nombrado. Voor mij is de loodlijn 90 graden met de bodem en dan heeft netto in de piaff zijn hoofd echt niet achter de loodlijn. Een uitgestrekte draf, volgens mij is dat onmogelijk om voor elkaar te krijgen zonder stuwen, je wilt toch dat je paard de pas zoveel mogelijk rekt, dat kan niet dragend. Ik vind de voor en achterbenen van vivaldi wel in verhouding tot elkaar, terwijl ik toch echt geen fan ben van HPM. Ben toch benieuwd hoe jij van foto 2, 8, 9, 10 kunt beoordelen dat deze paarden op de voorhand lopen? Ik vind Charmeur op deze foto voor een 3 jarige toch echt al heel netjes bergop lopen. Dat vind ik nou zo jammer van jouw commentaar Nombrado, je blijft zo in algemeenheden en benoemt niets specifiek. Alles is slecht wat niet in jouw straatje past. Daar leert je niets van.
@IrisDH De winningmood foto vind ik ook een heel onprettig beeld geven. Eng in de hals en hier vind ik voor en achter wel totaal uit verhouding.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:57

oji schreef:
Ik vind Charmeur op deze foto voor een 3 jarige toch echt al heel netjes bergop lopen.

Charmeur is 6 :D

IrisDH

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:01

Al was die wel drie geweest, moeten we die jonge paarden al zo hoog rijden dan? Vind Charmeur er op die foto overigens totaal niet mooi doorheen lopen, hij is té hoog. Misschien wel een beetje een lastige hoek om dat goed te kunnen beoordelen..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:06

Oh ja...moet mijn alfabet weer leren geloof ik, dacht ik rij een 4-jarige D dus C is 3....beetje dom :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:21

Oji, dan zal je een foto moeten neerzetten, dan kan ik het haarfijn en scherp uitleggen hoe ik het zie en kijk.
je hoort op het eerder geplaatste filmpje toch duidelijk uitleggen, waarom die neus iets naar voren hoort en niet erachter? zelfs in een uitgestrekte draf iets voor de ll . Dan is het juist pas bergop. Er is dan 1 lijn van kont naar hoofd, zonder onderbreking en de benen worden gelijkmatig belast, zowel voor als achter.
als er al teveel druk met uitstrekken op het voorbeen komt, zit er wat in de basis niet oké. Het is niet voor niets, dat uitstrekken in de proef pas in de hogere klassen moet worden getoond.
Als "pruts" ruiter, kan je idd ook heel erg hangen aan de voorkant, zodat het paard tegengehouden wordt voor, en naar voren wil achter, dan krijg je die achterlijke voorbeen eenpootdraf (met een onderbreking achter de lenden en dus niet meer 1 lijn)
De hoeken van de van de grond zijnde benen, moeten gelijk zijn.
dus de hoek voor, gelijk als de hoek achter.
dan klopt er van het hele voorbeenzwaai wat je nu ziet niets meer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:24

Afbeelding
zelfs in uitstrekken vanuit zijn natuurlijke beweging, zie je dat het achterbeen zwaarder draagt dan voor.
en de neus van het paard is niet achter de ll (getokken)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:26

Hier aan de hand, zie je het dier ook "opstijgen" , maar je ziet al dat het achterbeen eerder zal gaan landen dan voor. En het neusje iets ervoor....(ruitererop shoppen, en je hebt een wereld ruiter) :+
Afbeelding
Waarom is dat belangrijk? De voorhand is er niet voor gemaakt zoveel gewicht te dragen. De achterhand wel (motor)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:45

nombrado schreef:
[ Afbeelding ]
zelfs in uitstrekken vanuit zijn natuurlijke beweging, zie je dat het achterbeen zwaarder draagt dan voor.

Ik vind dat dit paard eigenlijk net beweegt als een paard dat iets zwaars moet trekken en dat gebeurt op de voorhand.

De tweede foto zou in een proef een taktfout zijn, maar daar snap ik wel meer waar je naartoe wil.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:49

Gini schreef:
nombrado schreef:
[ Afbeelding ]

Ik vind dat dit paard eigenlijk net beweegt als een paard dat iets zwaars moet trekken en dat gebeurt op de voorhand.

Maar hij heeft toch meer gewicht op de achterhand?(let op de buiging bij het achterbeen, hoek, doorzakken kogel) hoe kan ie dan op de voorhand gaan? Hij duwt juist met zijn achterhand, draag en duw zijn voorhand omhoog. (en daarbij blijft zijn neus echt op of voor de ll)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:50

Gini schreef:
De tweede foto zou in een proef een taktfout zijn, maar daar snap ik wel meer waar je naartoe wil.

Waar is in foto 2 sprake van een taktfout?
waar zie je dat aan op deze foto?
Afbeelding