Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:16

Shirley__ schreef:
Ze bedoelt dat sommige slanke mensen een slechtere conditie hebben dan niet-slanke mensen... Niet iedereen... Ik ken mensen die maatje 36-38 hebben en die mindere conditie als ik hebben... is natuurlijk niet altijd zo, maar komt wel voor..

Kan ik me goed indenken hoor. Ik kan in principe eten wat ik wil (tot op een zekere hoogte natuurlijk ;) ), ik kom toch niet aan. Nu moet ik zeggen dat ik wel erg gezond eet en niet zoveel snack, maar ik sport niet om slank te blijven, wel om conditie te houden.
Heb wel een goede conditie gelukkig (afgelopen zomer nog een 'rondje' IJsland gefietst, da's meer dan 1000 km ;) )

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:17

noukie175 schreef:
slotje is een goeie, deze discussie is al zoooo lang bezig..

Dus? Onderwerp bespreekbaar maken en houden lijkt me absoluut wel zinnig

little_birdy

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:26

en mensen die ene slotje willen praten niet eens mee :')
lekker nuttig voor dit topic :n

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:17

Fiffill schreef:
Shirley__ schreef:
Ze bedoelt dat sommige slanke mensen een slechtere conditie hebben dan niet-slanke mensen... Niet iedereen... Ik ken mensen die maatje 36-38 hebben en die mindere conditie als ik hebben... is natuurlijk niet altijd zo, maar komt wel voor..

Kan ik me goed indenken hoor. Ik kan in principe eten wat ik wil (tot op een zekere hoogte natuurlijk ;) ), ik kom toch niet aan. Nu moet ik zeggen dat ik wel erg gezond eet en niet zoveel snack, maar ik sport niet om slank te blijven, wel om conditie te houden.
Heb wel een goede conditie gelukkig (afgelopen zomer nog een 'rondje' IJsland gefietst, da's meer dan 1000 km ;) )

hahaha tuurlijk ff meer dan 1000 km fietsen , is natuurlijk niks :') . Diep respect! _/-\o_

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:48

1000 km gefietst!? Jeez, daar zou ik echt niet blij van worden (maar ik heb dan ook een schurfthekel aan fietsen :') ), ga liever wandelen.

Maar ik had ook in mijn post gezet dat mensen die van zichzelf slank zijn, dus de mensen die niet hoeven sporten of lijnen om slank te blijven, die hebben nog wel eens een slechtere conditie dan iemand met overgewicht.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:52

hyppolyte schreef:
1000 km gefietst!? Jeez, daar zou ik echt niet blij van worden (maar ik heb dan ook een schurfthekel aan fietsen :') ), ga liever wandelen.

Maar ik had ook in mijn post gezet dat mensen die van zichzelf slank zijn, dus de mensen die niet hoeven sporten of lijnen om slank te blijven, die hebben nog wel eens een slechtere conditie dan iemand met overgewicht.

ja dat kan ook makkelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:11

Ik ben van mezelf slank, naar doe mijn best om in shape te blijven, slank blijven is zo makkelijk niet. En ook in conditie blijven gaat niet vanzelf, dus ook daar moet ik iets voor doen.

Horlepiepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:17

hallo, nieuw hier en als dikke ruiter (100 +) toch 22 jaar genoten van een brave sterke pony die heerlijk nageeflijk kon lopen, zowel met mooi gebogen hals als laag en rond. Hij kon me echt prima dragen... in al die die tijd ook wel afgevallen tot 60 en daarna weer geleidelijk kilo voor kilo aangekomen. Beestje liep er niet anders door met minder kilo's erop, maar idd zit het overtollige vet je zelf wel in de weg als ruiter, helemaal mee eens!
Dus sport; met een dergelijk gewicht kun je de paardenSPORT denk ik zo goed als vergeten, eerlijk is eerlijk, is ook gewoon geen mooi zicht...
Ik denk persoonlijk wel dat je met het juiste type paard veel plezier kunt hebben zowel erop als ernaast, maar zeg daar wel bij dat mijn conditie altijd uitstekend is geweest en dat nog steeds is, ik fiets ook dagelijks 20 km, mag graag meedoen met sportieve activiteiten, zoals wintersporten, watersporten, tennis/squash... dus wel een 'dikzak in beweging' :D
Met oudere pony (nu richting 30) vind ik het niet meer verantwoord om op te klimmen met mijn gewicht, dus heb daar een jonger exemplaar voor... die het ook prima doet. Een jonger meisje rijdt het oudje nu af en toe om lekker in beweging te blijven, rug is nog uitstekend, ook volgens ostheo en DA

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:46

@yamcha, ik zeg toch ook niet dat het voor alle slanke mensen geldt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 02:51

Zeg ik ook niet hoor, dat jij dat zegt :)

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 07:53

ponylies schreef:
en mensen die ene slotje willen praten niet eens mee :')
lekker nuttig voor dit topic :n

heeel veel pagina's terug heb ik meegepraat. ;)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:08

Na 2 kinderen en het e.e.a. aan medicatie was ik ook te zwaar. Mijn BMI kwam net boven de 25 uit met mijn lengte van 183 cm.
Toen ik ging zoeken naar een paard, wist ik dat ik met dat gewicht niet wilde rijden.
Dus ben ik naast het gezonde eten, wat ik al deed, minder gaan eten en meer gaan bewegen.
Nu heb ik een BMI van net geen 23, helemaal goed dus.
Het paard was voor mij echt een stok achter de deur, ik vind namelijk dat het niet zo netjes is om een paard te belasten met mijn overgewicht :)

En ik ga trouwens wel door met mijn levensstijl, waardoor ik automatisch ook aan het afvallen ben. Gaat mij echt prima af. En ik wil nu eigenlijk wel weer in een maatje 36, hahaha. Alhoewel ik ook erg blij met nu met maatje 38!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:13

hyppolyte schreef:

Het is natuurlijk wel handig als je van fietsen houdt :') ik vond het iig geweldig om te doen, heerlijk :D en je ziet zoveel meer dan met de auto of de bus. :)
Maar dit is erg offtopic :+

Limonade, knap van je +:)+

Horlepiepje schreef:
hallo, nieuw hier en als dikke ruiter (100 +) toch 22 jaar genoten van een brave sterke pony die heerlijk nageeflijk kon lopen, zowel met mooi gebogen hals als laag en rond. Hij kon me echt prima dragen... in al die die tijd ook wel afgevallen tot 60 en daarna weer geleidelijk kilo voor kilo aangekomen. Beestje liep er niet anders door met minder kilo's erop, maar idd zit het overtollige vet je zelf wel in de weg als ruiter, helemaal mee eens!
Dus sport; met een dergelijk gewicht kun je de paardenSPORT denk ik zo goed als vergeten, eerlijk is eerlijk, is ook gewoon geen mooi zicht...
Ik denk persoonlijk wel dat je met het juiste type paard veel plezier kunt hebben zowel erop als ernaast, maar zeg daar wel bij dat mijn conditie altijd uitstekend is geweest en dat nog steeds is, ik fiets ook dagelijks 20 km, mag graag meedoen met sportieve activiteiten, zoals wintersporten, watersporten, tennis/squash... dus wel een 'dikzak in beweging' :D
Met oudere pony (nu richting 30) vind ik het niet meer verantwoord om op te klimmen met mijn gewicht, dus heb daar een jonger exemplaar voor... die het ook prima doet. Een jonger meisje rijdt het oudje nu af en toe om lekker in beweging te blijven, rug is nog uitstekend, ook volgens ostheo en DA

Klinkt iig alsof je er over nadenkt, dat zouden meer mensen moeten doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:39

Vind je?
Met 100+ kg op een pony, afvallen, opnieuw aankomen, en dan doodleuk gewoon op die pony (let wel: pony) klimmen, vind ik niet echt nadenkend. Ik kan me geen pony indenken die dat gewicht zonder schade kan dragen, ook al merk je er niets van. Ze laten het pas merken als het al veel te laat is.......

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:44

Oh wacht even, ik dacht dat ze juist was gaan afvallen ervoor, moet minder snel lezen :+
100 kilo op een pony vind ik sowieso niet kunnen, vandaar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:58

Het blijft ingewikkeld. Zelf vind ik het belangrijkste dat je inderdaad je paard niet in de weg zit. Hoe dikker je bent, hoe meer je jezelf en daarmee je paard in de weg zit. Ik heb tijdenlang ruim boven de 100 gewogen en ik weigerde ook echt om met dat gewicht op een paard te stappen.

Uiteindelijk iets boven de 100 weer eens gaan rijden, maar helemaal prettig voelde ik me er niet bij.

Inmiddels weeg ik onder de 90 en ik realiseerde me ineens dat ik waarschijnlijk op vrijwel elke manege nu zou mogen rijden. :D

In mijn ogen is het ook een kwestie van hoe het gewicht verdeeld is overigens. Ik denk dat een paard minder last heeft van een lang iemand van zeg maar 100 kilo, dan een kleiner iemand.

Het is ook apart hoe mensen kijken naar een bepaald gewicht. Als ik zeg dat ik nog 14 kilo af wil vallen zeggen mensen tegen me dat er dan niks meer van me over blijft. Zelfs mijn eigen huisarts geloofde me niet toen ik zei dat ik rond de 90 weeg, totdat ik op een weegschaal ging staan. :+

In mijn ogen spelen er dus drie dingen mee;
- het beeld dat 'men' heeft bij een bepaald gewicht.
- het daadwerkelijke gewicht.
- hoe dat gewicht verdeeld is (lengte, spiermassa vs vetmassa).

Over spieren heb je controle, over vet niet, dat beweegt gewoon in de richting die het op gaat zeg maar. Ik denk dat gecontroleerd gewicht voor een paard makkelijker te dragen is dan ongecontroleerd gewicht, net als dat een gevorderde ruiter voor een paard minder belastend is dan een beginnende ruiter (laat staat een beginnende ruiter met een groot percentage vetmassa).

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:54

ik vindt dit topic gewoon belachelijk !! ik ben zelf ook niet een van de slankste maar ook niet heel dik. iedereen mag doen en laten wat hij of zij wil ! of het nu om voetbal of op paardrijden gaat! ik vindt dat je deze mening wel voor je had mogen houden.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:14

melissa256 schreef:
ik vindt dit topic gewoon belachelijk !! ik ben zelf ook niet een van de slankste maar ook niet heel dik. iedereen mag doen en laten wat hij of zij wil ! of het nu om voetbal of op paardrijden gaat! ik vindt dat je deze mening wel voor je had mogen houden.

misschien eerst voetballen en dan paardrijden?? ik ben van mening dat als je voetbalt dan heb je alleen jezelf ermee als je gewrichten het gewicht niet kunnen dragen en je daardoor blessures oploopt... als jij met je gewicht op een paard zit belast je niet alleen je eigen gewrichten maar ook die van een paard...

in hoeverre is het dan fair om tot op zekere hoogte je paard de blessures in te rijden??

persoonlijk zou ik zeggen: duik de sportschool in of doe een activiteit waarbij je je lekker flink uit kan leven (bijv. hardlopen, lange stukken wandelen, badminton, tennis, voetbal etc. etc. etc.) en raak wat gewicht kwijt zodat je zelf ook weer fit bent en stap dan weer op je paard... blijven jullie beiden fit!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:46

melissa256 schreef:

Inderdaad, schijt aan dieren welzijn. Jij hebt tenslotte recht op paardrijden. Jij mag tenslotte "doen en laten wat je wil".
Een ongelovelijk egocentrisch instelling....
Maar goed, inmiddels 135 bladzijden voor een groot deel gevuld met drogredenaties en zoeken naar rechtvaarding.
Er is een bovengrens aan wat voor massa je op een bepaalde paardenrug kan laden. Natuurlijk kun je er voor kiezen daar je ogen voor te sluiten.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 04:28

1000km fietsen, jeeeetje :) Ik word al moe en krankzinnig als ik eraan denk :)

Volgens mij heb ik hier ooit wel eens gereageerd. Maar bij deze, even meer uitgebreid.

Ik ben op m'n 7de begonnen met paardrijden. Vanaf ongeveer 17j begon ik te verdikken.
Toen woog ik 58kg bij een lengte van 1.74m dus er ging wel wat tijd overheen vooraleer
ik echt serieus overgewicht kreeg. Op m'n 19-20ste, nog steeds met een goed gewicht
kocht ik opnieuw een paard.

Maar de jaren die daarop volgde kwam ik met een sneltempo bij in gewicht.
Ik merkte dat het paardrijden me toch niet meer zo goed af ging. Ik zat mezelf in de weg en daardoor
was de communicatie tussen mij en mijn paard ook niet altijd schitterend. Trouwens niet alleen tijdens het paardrijden,
maar ook voor dagdagelijkse handelingen ondervond ik last van mijn gewicht. Uiteindelijk op mijn 23ste woog ik 121.6kg, het officiele
getal uit het ziekenhuis :o Ik ben gestopt met rijden toen ik ongeveer 105kg was. Destijds had ik een stevige ruin van 1.77m,
maar toch vond ik het absoluut niet te vroeg om te stoppen, ondanks zijn grootte/bouw. Ik vond het niet eerlijk t.o.v. mijn paard.
Hij kiest er immers niet voor om 100+kg te dragen, plus dan nog eens het gewicht van het zadel. Maar ook naar mezelf toe... Ik ervaarde het paardrijden niet meer als zijnde leuk. Ik stelde mezelf steeds weer teleur, omdat het rijden niet meer vlotte.
Vandaar dat ik ook de (wijze) beslissing nam om te stoppen. Achteraf bekeken vind ik dat ik zeker 5kg eer had mogen stoppen. Maar gedane zaken nemen natuurlijk geen keer :)

Mocht de oorzaak er wat toe doen... Ik ben zo erg verdikt omdat ik een totaal verknipt eetpatroon had, en op het af en toe nog rijden
een groot gebrek aan gezonde beweging. Dit alles in combinatie met een aanleg om te verdikken.

Uiteindelijk 2j later, toen ik 25 jaar was, heb ik ervoor gekozen om een gastric bypass te laten uitvoeren.
Ik geef eerlijk toe, dat ik zonder deze operatie, er niet in zou slagen om zoveel gewicht kwijt te spelen. Groot respect dan ook
voor de mensen die dit wel kunnen! Het paardenvirus is iets waar je niet vanaf komt, dus mijn grootste droom was om weer te kunnen
paardrijden zonder zorgen. Om niet te moeten zoeken naar die ene rijbroek waar ik (net) wel in paste. En dat ik terug ooit op een paard zou kunnen stappen, als harmonieus geheel.

Ondertussen zijn we weer bijna 2j later en weeg ik nog 78kg (nog steeds niet de allerslankste dus, maar ik klaag niet) :)
Sinds april dit jaar heb ik weer een eigen paard. De eerste keer dat ik op hem stapte (ik kon er zelfs op zonder opstapje) was als een bevrijding. Ik kon weer rijden, zonder me te schamen en zonder mezelf in de weg te zitten. Ik heb ook bewust gewacht tot ik onder de 80kg zat, omdat ik zo bang/onzeker was.

Ik heb zeker respect voor de wat zwaardere ruiter en zou niet snel iemand het rijden ontzeggen. Zolang het welzijn van het paard maar op de 1ste plek komt. Iemand van 130kg die op een paard stapt, omdat het zooo leuk is, dat zou ik niet eerlijk vinden. Ik denk dat als je een realistische kijk hebt, je best voor jezelf kan uitmaken wanneer je echt te zwaar bent geworden om een paard te belasten met je gewicht. En hoe leuk het rijden ook is, je mag er nooit egoïstisch in worden.

Mijn vriend (nu 104kg) wil dolgraag leren rijden. Maar hij mag van mij niet }> tot hij weer onder de 90kg zit (kan makkelijk, hij is niet van de grootste). Ik heb hem ook uitgelegd waarom. Het leren rijden zal er voor hem niet makkelijker op worden wanneer hij extra kilo's moet meebewegen met het paard. Maar hij is goed op weg om de kilootjes te verliezen.

Verder ga ik mee met zaken die al meermaals vernoemd zijn. Bv. de bouw van het paard, de kunde van de ruiter, enz...
Een beginner van 100kg zal zijn paard vast meer in de weg zitten dan een gevorderde ruiter van 100kg.

Dat was het wel denk ik, wat een verhaal! (ik zit op m'n werk en er is ook niets te doen, dus ik blijf maar typen :p )

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:14

Respect Nickytje!!!!

Ik ben nu ook bezig voor een GBP, de maagband heeft geen effect wat het zou moeten......

( Quote)Verder ga ik mee met zaken die al meermaals vernoemd zijn. Bv. de bouw van het paard, de kunde van de ruiter, enz...
Een beginner van 100kg zal zijn paard vast meer in de weg zitten dan een gevorderde ruiter van 100kg.(Quote)

Vind ik ook ;-)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:34

BrammetjeX schreef:
Veseosunce schreef:
Ik heb zelf overgewicht en kan hier door medicatie niks aan doen. Ik vind dat je het niet echt respectvol brengt en dat je er ook wel over na kan denken voordat je zoiets post. Misschien moet je eerst te achterliggende gedachten eens vragen voordat je een oordeel velt. Ook al zeg je dat dit niet voor mensen met dikmakende medicijnen geldt het steekt me toch. ;)

Niet iedereen is een magere spriet.

Helemaal mee eens! ;)

Oke, kom ik weer om de hoek....mijn overgewicht heeft ook deels te maken met medicijnen....en nee als je stopt ermee slinken die kilo's niet mee helaas.
Maar je hebt overgewicht en te dik......als jij echt te dik bent door medicijnen en je zit bv boven een bepaald gewicht/bmi dan moet je toch bij jezelf denken wil ik nog rijden? Is het niet te belastend voor het paard en jezelf?

Tuurlijk steekt het je, het is niet leuk als je te dik bent door een factor waar je zelf geen invloed op hebt, maar is het nog eerlijk naar jezelf en je paard?

Zoals hierboven iemand schreef, die een tijd niet meer is gaan rijden en af ging vallen, mijn respect echt waar!
Mag ik vragen welk medicijn? ( pb) Mag je er niet mee stoppen of een ander medicijn?
Ik ben er mee gestopt, ja oke andere klachten komen boven maar minder eetbuien! Dus op lange termijn zal ik wel afvallen gaan.
En dat is wel mijn doel, ik weet zeker dat als ik al die kilo's er over een hele tijd af heb dat ik me dan veel gelukkiger zal voelen, fitter ben en leniger, dus dan ook veel fijner paard kan rijden ;-)
Nee leuk is anders, maar er zijn ergere dingen in het leven zeg ik altijd, positief blijven wat anderen ook denken te kunnen zeggen ;-)

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:53

Pfff wat een discussies.
Het is toch simpel?Ben je te zwaar dan ga je niet op een paard zitten.
Maar wat is te zwaar?
Het blijkt dat sommige mensen met overgewicht echt wel goede smoesjes kunnen bedenken.
Of beledigd en hatelijk roepen dat niet iedereen een dunne spriet is(duh,ik heb een hekel aan bloedmooie blondjes met lang haar en een slank figuur :') )

Veel mensen weten dat ze te dik zijn,en toch steken ze hun kop in het zand.
Ik weet wel dat er niemand boven de 80 kilo op mijn paard komt.
Mennen is ook best leuk toch?Waarom dan stug doorgaan met rijden,als je ook andere leuke dingen met je paard kan doen.(ga er eenst naast lopen,val je ook af :+ )

En dat stomme zielige gedoe kan ik ook niet tegen.Ik ben dik door medicijngebruik,daar kan ik niks aan doen,dus bij mij is het wel geoorloofd om met mijn dikke lijf op een dier te zitten.
Nou echt niet.Ik heb kanker,is ook zielug,maar ik rij toch ook niet op mijn shet? :+

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:02

Prima dat jij geen mensen van 80 kilo op je paard wilt.
Hopelijk heb jij je paard niet bij een africhtingstal geplaatst om zadelmak te laten maken.
Want dikke kans dat dat een man heeft gedaan.
En daar ga je dan al met je grote bek ik laat niemand op mijn paard van 80 kilo.

Nee de manier van jou bericht geeft me totaal geen sympathie naar jou als persoon.
En btw ik weeg onder de 80 dus voel me niet persoonlijk aangesproken.
Maar hou niet zo van die lompe opmerkingen.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:09

@traber, dat zou betekenen dat ik volgens jij bijna niet op mijn pony mag..