Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:47

nombrado schreef:
orienta schreef:
Dit doe je iedere keer als iemand wat zegt.
Ik denk dat ik duidelijk ben in mijn antwoord erop en dat iedereen voor de rest begrijpt waarop ik doel maar jij reageert dan altijd net zoals voorafgaande posten en doet dan alsof je gek bent wat behoorlijk irritant is.
Als iemand dan geen antwoord op jouw vraagt geeft hebben wij nul verstand ervan maar uit jouw onzinnige post waarbij jij zegt het buitenbeen te stimuleren bij een wending en zo blijkbaar ook een schouderbinnenwaarts wegrijd is het weer eens zo duidelijk dat jij er duidelijk geen kaas van gegeten hebt en maar wat onzin praat steeds.

Als je vanuit een wending, waarin je heup hetzelfde gedraaid is, als die van het paard , (stel je draait links een wending en je wilt uit deze wending een schouder binnen inzetten, maak je je buitenbeen lang, en draait je linkerheupbeen ietsje naar voren, samen met het aanleggen van binnenbeen/kuit, naar je lichte aanleuning buitenhand.
ik hoef het paard echt niet te stimuleren het been goed onder de massa te zetten, hij weet prima zelf waar hij deze moet zetten om zijn balans te behouden.
begrijp je nu , wat ik bedoel?
(kzat trouwens net aan een broodje jam, geen kaas :+ )

aanleggen van het binnenbeen vraagt niet alleen lengtebuiging, maar activeert ook het binnenbeen. Dus: u stimileert ook het binnenbeen met uw zit en houding en hulpen....

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:47

jammer dat hier zo fel gereageerd wordt, ik vind het echt wel stof tot nadenken, op de vorige post terug te komen waarom het buitenbeen lang ? wil dat ook zeggen dat jouw balans meegaat naar jouw lange buitenbeen ?

orienta

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:50

@ Nombrado Airborn heeft al antwoord gegeven zie ik.
Op de vorige pagina zeg jij dat jij het buitenachterbeen stimuleert in een wending maar vervolgens schrijf je dat je je binnenbeen aanlegt wat dus ook het binnenbeen activeert dus vandaar mijn vraag.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:52

garny95 schreef:
jammer dat hier zo fel gereageerd wordt, ik vind het echt wel stof tot nadenken, op de vorige post terug te komen waarom het buitenbeen lang ? wil dat ook zeggen dat jouw balans meegaat naar jouw lange buitenbeen ?

ja klopt, ietsje
gevoelsmatig zit je ietsje buiten het middelpunt, echter niet waarneembaar door te kijken.
Je werk heel erg met je bekken/heup, afwisselend in hetgeen wat je vraagt, heuplinks omhoog, naar voren, rechts. Belangrijk is dus, in je heup en bekken goed los te zijn als ruiter en recht te zitten.
als je al iets achter of voor het middelpunt van je paard zit, komen al deze hulpen al niet door.
vandaar dat ik zo alert ben op zit en houding..........daar begint alles mee

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:53

orienta schreef:
@ Nombrado Airborn heeft al antwoord gegeven zie ik.
Op de vorige pagina zeg jij dat jij het buitenachterbeen stimuleert in een wending maar vervolgens schrijf je dat je je binnenbeen aanlegt wat dus ook het binnenbeen activeert dus vandaar mijn vraag.

we houden het even bij een wending over 4 benen!
als je een wending ingaat, (dus geen schouderbinnen) stimuleer je het buitenachterbeen!
dat doe je met je zit!
als daarbij het paard recht is? is dit voldoende

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:04

nombrado schreef:
garny95 schreef:

ja klopt, ietsje
gevoelsmatig zit je ietsje buiten het middelpunt, echter niet waarneembaar door te kijken.
Je werk heel erg met je bekken/heup, afwisselend in hetgeen wat je vraagt, heuplinks omhoog, naar voren, rechts. Belangrijk is dus, in je heup en bekken goed los te zijn als ruiter en recht te zitten.
als je al iets achter of voor het middelpunt van je paard zit, komen al deze hulpen al niet door.
vandaar dat ik zo alert ben op zit en houding..........daar begint alles mee

als ik het goed begrijp neem je dus het binnenachterbeen mee door je eigen balans ietsje buiten het middelpunt richting buitenvoorbeen te plaatsen ?
Hoe zit dat met travers dan ?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:28

garny95 schreef:
als ik het goed begrijp neem je dus het binnenachterbeen mee door je eigen balans ietsje buiten het middelpunt richting buitenvoorbeen te plaatsen ?

je geeft daardoor dus ruimte voor het binnenbeen.

wb travers.......nu even zelf nadenken
hier een plaatje
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:3,s:0
waarmee zet een paard de travers in?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:31

quadripes schreef:
@sanne: volgens mij zijn murphy en quadripes het wel eens over longeren, maar wordt er gewoon niet goed gelezen of men begrijpt het niet. wij hebben beide hetzelfde antwoord gegeven.

Zoals ik het lees, ben jij van mening dat je geen aanleuning hebt op een enkele longe en is murphy102 van mening dat je dat wel hebt.
Correct me if i'm wrong...

Ik vind dit niet een erg prettige discussie. Ik stel gewoon een geïnteresseerde vraag en word van alle kanten afgekapt. Dit geeft mij persoonlijk niet echt een impuls om me te gaan verdiepen in de "echte" klassieke dressuur.
Even een positief puntje voor de AR (en dan vooral de zeer uitgebreide site van Marijke de Jong). Zij is wel enorm gemotiveerd om haar methode aan elk persoon, op een voor die persoon begrijpelijke manier, uit te leggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:32

Nombrado volgens mij kan dit niet wat u zegt, want als ik schouder binnenwaarts wil rijden doe ik dit door te doen alsof ik de diagonaal opga (paard moet het nog leren) voordat ik schouder binnenwaarts inzet zodat het binnen achterbeen goed onder het paard komt. Dan klopt u verhaal toch niet over het buiten achterbeen. Volgens mij kan dit helemaal niet en vraagt u het onmogelijke op ie manier. Of zit ik fout en begrijp ik er niets van?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:43

[pien_2010] schreef:
Nombrado volgens mij kan dit niet wat u zegt, want als ik schouder binnenwaarts wil rijden doe ik dit door te doen alsof ik de diagonaal opga (paard moet het nog leren) voordat ik schouder binnenwaarts inzet zodat het binnen achterbeen goed onder het paard komt. Dan klopt u verhaal toch niet over het buiten achterbeen. Volgens mij kan dit helemaal niet en vraagt u het onmogelijke op ie manier. Of zit ik fout en begrijp ik er niets van?

een wending in, dus bv voordat je de diagonaal in gaat, is het paard al gebogen.
als je dus op de lange zijde, zou afwenden , dan zet het paard die wending in met zijn buitenachterbeen.

dat is dus een wending.
vervolgens ga je in de wending, (bv de diagonaal) en zet vandaaruit een schouderbinnen in.
zeg op de rechterhand.
paard is alvorens hij de diagonaal wil opgaan al gebogen. (voor de bocht korte zijde)
dus de belasting buitenbeen gebeurd al voor de bocht.
vervolgens wil je op de rechterhand, ipv over de diagonaal een schouder binnen inzetten over de lange zijde
de houding van het paard is dan al zo gebogen dat de schouder binnen gereden kan
het enige wat je daarin moet aangeven als ruiter is dus dat hij niet de diagonaal over moet, maar rechtuit langs de lange zijde
daarin ga je je buitenbeen ook iets langer maken, doet iets je rechterheupbeen naar voren en ondersteund met je binnenkuit (en als nodig je buitenhand)
daarbij is het heel belangrijk ook weer op je eigen houding te letten
als je nl met een ingeknikte heup zit, komt die hulp echt niet binnen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:57

quadripes schreef:
@liberty: als je hier iets meer over wil weten:

Alfons Dietz en Richard Hinrichs hebben beide ervaring in zowel het Iberischklassieke als Weense systeem en leggen uit hoe dit werkt en waarom er verschillende opvattingen zijn tussen deze klassieke stromingen. (in tegenstelling tot wat in dit topic door mensen wordt beweerd, zijn dit niet mijn meningen, maar geef ik de zienswijzen van de klassieke stromingen door)

Ik meen dat Alfons Dietz ook het katrollensysteem gebruikt zoals getoond is op de vorige blz bij Karl.

Zij hebben beide een goed te lezen Engelstalig boek hierover geschreven, waarin wordt uitgelegd welke voorwaarden er moeten zijn voordat je met een paard dit soort werk kunt doen enz.

zij beschrijven de werking van hulpteugels, ze gaan in op longeren aan de bijzet, longeren met dubbele lijn en uiteindelijk het werk aan de lange teugel (dat ook zij pas gaan doen als het paard verder in opleiding is).

ik heb er in elk geval erg veel van geleerd.

aanvulling: de bijzetteugel zorgt ervoor dat je het buitenachterbeen niet verliest in de zijgangen aan de hand, trouwens.

bedankt ik vraag dit omdat er een paard bij mij op stal staat waarbij het rino virus was geconstateerd waardoor die neurologisch niet goed was aan de achterkant , nu na enige behandeling word het heel erg veel beter maar het advies gekregen haar wat bij te zetten.
maar het paard is heel erg groen en kent dit nog niet , het is echt zo een vuurtypje en ik wil liever niet dat ze heel hard tegen de teugel aan zal stoten om dat ze het nog niet gewend is omdat ze achter niet zo sterk is en dan misschien wel op haar kont valt.

vandaar mijn vraag of het eerst kan met 1 bijzet.
maar bedankt voor jullie antwoorden. word zeer op prijs gesteld

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:02

sanne83 schreef:
quadripes schreef:
@sanne: volgens mij zijn murphy en quadripes het wel eens over longeren, maar wordt er gewoon niet goed gelezen of men begrijpt het niet. wij hebben beide hetzelfde antwoord gegeven.

Zoals ik het lees, ben jij van mening dat je geen aanleuning hebt op een enkele longe en is murphy102 van mening dat je dat wel hebt.

Ik vind dit niet een erg prettige discussie. Ik stel gewoon een geïnteresseerde vraag en word van alle kanten afgekapt. Dit geeft mij persoonlijk niet echt een impuls om me te gaan verdiepen in de "echte" klassieke dressuur.
Even een positief puntje voor de AR (en dan vooral de zeer uitgebreide site van Marijke de Jong). Zij is wel enorm gemotiveerd om haar methode aan elk persoon, op een voor die persoon begrijpelijke manier, uit te leggen.

enkle longe is voor jonge paarden, ik ben ook van mening dat je geen aalleuning kan krijgen op een enklele longe, je kan de shouder niet begrenzen, en het buiten achterbeen ook niet, ongeacht wat er door die een gene hier geroepen word, is dit aan een enkele longe niet mogelijk, en los longeren is totaal nuteloos als je het als werk wil zien in de opleiding van het paard.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:07

nombrado schreef:
[pien_2010] schreef:

een wending in, dus bv voordat je de diagonaal in gaat, is het paard al gebogen.
als je dus op de lange zijde, zou afwenden , dan zet het paard die wending in met zijn buitenachterbeen.

dat is dus een wending.
vervolgens ga je in de wending, (bv de diagonaal) en zet vandaaruit een schouderbinnen in.
zeg op de rechterhand.
paard is alvorens hij de diagonaal wil opgaan al gebogen. (voor de bocht korte zijde)
dus de belasting buitenbeen gebeurd al voor de bocht.
vervolgens wil je op de rechterhand, ipv over de diagonaal een schouder binnen inzetten over de lange zijde
de houding van het paard is dan al zo gebogen dat de schouder binnen gereden kan
het enige wat je daarin moet aangeven als ruiter is dus dat hij niet de diagonaal over moet, maar rechtuit langs de lange zijde
daarin ga je je buitenbeen ook iets langer maken, doet iets je rechterheupbeen naar voren en ondersteund met je binnenkuit (en als nodig je buitenhand)
daarbij is het heel belangrijk ook weer op je eigen houding te letten
als je nl met een ingeknikte heup zit, komt die hulp echt niet binnen.

sorry maar dit klopt van geen kanten wanneer je je buiten been lang maakt komt het been naar achter waardoor je traver vraagt, en zoals u zegt hoe je je lichaam moet houden zit men er bij als een wokkel,
en knikt men juist in op de heup.
het binnen been hoort men iets naar achter te plaatsen dus lang te maken, de schouder licht mee te draaien met die van het paard, buiten tegel tegen de hals binnen hand vraagt licht stelling en het binnen been word aan gedrukt wanneer het paard het binnen achter been licht.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:13

Binnenbeen naar achter plaatsen bij een SB?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:34

:D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:35

Je binnenheupbeen naar voren plaatsen in de schouderbinnenwaarts? Dan zit je compleet tegen de beweging in.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:53

Mindfields schreef:
Je binnenheupbeen naar voren plaatsen in de schouderbinnenwaarts? Dan zit je compleet tegen de beweging in.

binnenheup naar voren wordt wel gezegd in de AR. Zo zit je in dezelfde houding met je heupen als het paard ( binnenheup paard is naar voren in sbw ) Plus je schouders meedraaien met de schouders van het paard.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:56

Klopt toch echt niet. Je wilt de schouder naar binnen plaatsen, dus je eigen buitenschouder naar voren draaien. Op de klassieke wijze wordt dat zo gereden.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:10

@liberty: je mag een paard nooit korter bijzetten dan het in lijf aan kan. dus zo'n paard zou ik met lange bijzetteugels gaan werken. (alle paarden die nog nooit aan de bijzet hebben gelopen)

een paard mag nooit het gevoel hebben door de bijzet gedwongen te worden. het gewicht van de bijzet zal vanzelf zorgen dat het paard de ruimte naar beneden op zal zoeken. daarbij is het dus van belang dat je het achterbeen eronder drijft, omdat het anders gewoon (lomp gezegd) 'kop naar beneden' is zonder dat dat van achteruit komt.

naarmate het paard beter kan verzamelen, kun je de bijzet dan vanzelf korter gaan gespen, maar dat is echt een kwestie van jaren en wordt door het paard zelf aangegeven. (net zoals met rijden)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:19

ja dank je ik heb al een beeld gevormt bij hoe we het gaan aanpakken zal er echter wel twee aan doen dus

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:25

Mindfields schreef:
Klopt toch echt niet. Je wilt de schouder naar binnen plaatsen, dus je eigen buitenschouder naar voren draaien. Op de klassieke wijze wordt dat zo gereden.

Dat doen ze bij de AR ook. Binnenheup ( linkszit of rechtszit ) naar voren + buitenschouder naar voren

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:30

Voor alle goedwillenden, w.o. Sanne83: Waarom longeren? Als arbeid, als aanvulling op het rijden, als onderdeel van de training cq opleiding v.h. paard; herstel blessure, ter afwisseling.
Dus rondjes lopen aan een halster valt daar niet onder, dat is een paard gecontroleerd de benen laten strekken.

Voor deze arbeid aan de longe hebben wij "hulpjes" nodig, aangezien het ons hier ontbreekt aan elke inwerking van zit, benen en de fijgevoelige hand.
Welke hulpmiddelen?
Longeerlijn, chambrière, liefst een kaptoom (er zijn 2 soorten: een die je over het hoofdstel heen plaatst en een van leer dat min of meer een hoofdstel is -deze is het fijnst-. Op beide "neusriemen" zitten 3 ringen waaraan de longe wordt bevestigd) en een hulpteugel.

Afhankelijk van het DOEL van de longeerarbeid kunnen we kiezen uit verschillende hulpteugels, die een verschillende funktie hebben.
1. Voor het verkrijgen van gymnastisering en ontspanning van de bovenlijn v.h. paard dmv een voorwaarts-neerwaarts-effect, bijv. de gymnastiekteugel (Horst B.), de gogue of de chambon.
2. Voor het verkrijgen van lengtebuiging en verzameling kunnen we een bijzetteugel nemen of met de dubbele longes werken.
Echter, de dubbele longes pas gebruiken als je de arbeid aan de enkele longe goed beheerst, zoals Professor ook al eerder opmerkte.

Voor wat betreft de arbeid aan de dubbele longes; dit kan op 3 manieren:
* buitenste lijn over de rug v.h. paard
* buitenste lijn achter langs de achterhand
* of door achter het paard te gaan lopen, paard gaat dus voor jou uit. Wordt veel gebruikt om paarden te leren aangespannen te gaan, maar ook de Spaanse Rijschool werkt met deze methode en eigenlijk is het voor elk rijpaard goed, je krijgt hier een hele fijne aanleuning uit.

VOORWAARDE om te kunnen longeren is dat een paard "gehoorzaam" gaat aan de longe, dat dus goed reageert op de stemhulp, maar dat ook kan HALThouden op de cirkel. Of de commando's in het Nederlands, Duits of wat voor taal dan ook gegeven worden is niet van belang. Wel de tonatie is heel belangrijk!

Het gebruik van de bijzetteugels:
Deze zijn even lang, dus niet binnenkant korter.
Alvorens je begint met het inwerking stellen van welke hulpteugel dan ook, altijd zorgen dat je paard eerst 10 tot 15 min. los gestapt is, op beide handen, zowel linksom als rechtsom dus.
Dan bijzetteugel aan bitringen klikken, echter... deze dient eerst wat langer ingesteld te zijn: je bent immers met je warming-up bezig (dit kost nauwelijks moeite of tijd). Daarna paard Halt laten houden op de cirkel: bijzetteugel op gewenste lengte maken en paard op beide handen aan de arbeid zetten.
Dan op de rechterhand bijzetteugel weer wat langer maken vanuit Halthouden voor de Cooling down.
Daarna bijzetteugel losmaken en paard uitstappen gedurende 10 tot 15 minuten.

De werking van de bijzetteugel:
Door het paard voorwaarts te drijven van achteren uit (stimuleer met chambriere), wordt de opgewekte energie (uiteindelijke impuls) voor begrensd door de begrenzende, afstotende, oftewel weerstandbiedende werking van de bijzetteugel. Het gevolg is dat het paard nageeft in nek en kaakgewricht. Gevolg hiervan is een ontspannende, slap hangende bijzetteugel. Professor heeft hierover eerder ook al geschreven.
Vervolgens gaat het paard nu kauwen op het bit (ongeacht longe vastzit aan een kaptoom of mbv een tussenstukje aan de bitringen. Paard krijgt agv de werking van de speekselklieren (door afkauwen) een lekker "schuim-mondje". Soms nog maar aan een zijde, maar vervolgens toch snel ook aan de andere zijde (zeker als je naar de rechterhand gaat).
Het paard staat nu "open" voor de hulpen (is ontvankelijk). Daarbij gaat het paard dus over de rug. Het een is een gevolg van het ander.
DAN kun je via de longe ook inwerken dmv halve ophoudingen via neusbeen of lagen.
Er ontstaat een soort "aanleuning". Uiteraard KAN dit nooit de aanleuning zijn die je onder de man hebt met een fijngevoelige hand! Dat is natuurlijk ook logica!
Ook worden de halve ophoudingen die via de longe gegeven worden uiteraard anders gedoseerd als onder de man, laten we daar wel even duidelijk in zijn. We zitten er immers niet op en missen dus de inwerking van hand, zit en benen.
Dus Sanne83, die aanleuning moet je uiteraard in een ander perspectief zien als de aanleuning die via de fijngevoelige hand loopt. Dit geldt dus ook voor de dosering van de hulpen aan de longe.
Het gaat er echter om dat jouw "boodschappen" via longeerlijn doorkomen bij het paard.
We zijn immers afhankelijk van hulpmiddelen en van de stem bij deze vorm van arbeid.

Ik hoop e.e.a. duidelijker gemaakt te hebben.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:56

nombrado schreef:
garny95 schreef:

je geeft daardoor dus ruimte voor het binnenbeen.

wb travers.......nu even zelf nadenken
hier een plaatje
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:3,s:0
waarmee zet een paard de travers in?

ook buitenachterbeen ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:59

sanne83 schreef:
quadripes schreef:

ook een puntje voor jou Sanne _/-\o_ en voor de AR, buiten dat het hier superleerzaam is vind ik het ook niet prettig gaan maar dat zegt meer over de betreffende bokkers dat de klassiek dressuur natuurlijk

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:03

Mindfields schreef:

wat doet je paard met zijn binnenheup ?