Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pol1 schreef:Tja schema's klinken mooi, maar elke dag zul je toch kunnen trainen wat een paard aanbiedt? En ben je afhankelijk van vele factoren. Ik probeer heel resoluut ergens naartoe te trainen maar niet volgens een schema. Ik kijk elke dag weer wat het paard nodig heeft en hoe ik me daar in kan schikken, dus puur op gevoel.
Askja schreef:Leuke foto's Murosch. Op de piaffe foto's na vind ik het er allemaal wat strak uitzien. Dat lijkt ook deels te komen vanuit jouw zit.Het ziet er nogal resultaatgericht uit en weinig procesgericht. Kan me voorstellen dat je dat nu anders zou doen. Wel een erg leuk paard!
Wat jij zegt over dat nageven in stilstand, dat je dat een nare oefening vindt: ja en nee. Op de manier zoals jij het aangeleerd kreeg wel, maar dit is nou typisch een rijtechnisch principe dat staat of valt met de uitvoering. Het gaat erom dat je het paard uitlegt hoe hij zich in het teugelcontact kan ontspannen. Je kunt dat ook doen op een heel subtiele manier, door licht aannemen van de teugel, licht je kuiten aan te leggen en dan vanuit je ringvinger de teugel zachtjes te vibreren, zodat het bit iets gaat bewegen in de mond. Zodra het paard ook maar iets ontspant, even de kaakspieren loslaat, ontspant de ruiter direct het teugelcontact door de teugel iets door te laten hangen. Dit geduldig herhalen zonder de druk op te voeren, zodat het paard leert af te kauwen op een licht aannemen van de teugel, gecombineerd met lichte kuitdruk. Uiteindelijk wil je ze zo hebben dat ze op dat lichte aannemen afkauwen, hun bovenlijnspieren ontspannen en hun hals helemaal naar beneden uitschuiven. Het gaat erom dat het paard het snapt en zelf steeds meer de ontspanning op gaat zoeken. Werken vanuit veel druk resulteert dan juist in tegendruk van het paard omdat hij zich wapent tegen de harde ruiterhand.Als je dat dan weer oplost met nog meer druk of erger, trekken en/of zagen, dan ben je bezig met je paard te mangelen en leer je hem niets positiefs aan.
Zodra het kwartje in stilstand is gevallen ga je het voorwaarts-neerwaarts ontspannen uitbouwen in stap. Alles met rust, geduld en subtiteit. Zo is het helemaal geen nare oefening maar een belangrijk onderdeel van de basistraining. Althans, zo zie ik het en zo pas ik het ook toe, met fijn resultaat.
Murosch schreef:Ik kreeg vanavond wat oude foto's van mijn moeder, die had ik zelf niet op mijn pc. Dit was van een van mijn vorige paarden en het laat goed zien dat ik ook niet zo heilig was vwb de loodlijn eerder. Dit paard was een kasteel van 1.76, een halve tuiger, kon geweldig sjouwen maar was o zo moeilijk uit te zitten, maar toch, zo'n goeie krijg ik nooit meer. De foto's zijn minstens 13 jaar oud en ik mis hem nog elke dag.
pol1 schreef:Tja schema's klinken mooi, maar elke dag zul je toch kunnen trainen wat een paard aanbiedt? En ben je afhankelijk van vele factoren. Ik probeer heel resoluut ergens naartoe te trainen maar niet volgens een schema. Ik kijk elke dag weer wat het paard nodig heeft en hoe ik me daar in kan schikken, dus puur op gevoel.
Askja schreef:Nog even iets in het kader van training, trainingsschema's, afwisseling: fietsen jullie weleens met je paard? Dat heb ik vandaag weer eens met mijn merrie gedaan, omdat ze zich gisteren toch wel aardig had uitgesloofd tijdens het rijden. Ik vind fietsen met een paard altijd een erg leuke en nuttige training omdat het paard vrij kan bewegen, lekker tempo kan maken (ook galop op beide handen, heel fijn voor haar na weken gekrabbel over de bevroren wei en paddock!) en ik goed kan observeren hoe ze zich bewegen. En het is echt lol voor twee! Ik doe dit uiteraard alleen met de paarden die goed verkeersmak zijn en ook niet van elk blaadje op de weg opzijstuiteren.
IpilyaNL schreef:. Verder zijn we er achter gekomen dat mijn paard in de tussentijd Zomer exzeem heeft gekregen en een schedelbreuk heeft opgelopen.. Arm jong. maar goed iig leuk om de verschillen te zien..
https://www.facebook.com/anouck.castenm ... 1588548972
https://www.facebook.com/anouck.castenm ... 1119475684
Voor de rest ...
IpilyaNL schreef:Nee de onregelmatigheid heeft te maken met zijn onbalans en soms zit ik hem ook in de weg.hij lost dat op door kort/lang te worden... wel goed opgevallen hij is 100% goedgekeurd klinisch en rontgelogisch.
Zijn schedelbreuk is pas na 3 maanden naongeval opgemerkt (na het eerste filmpje) Stomme is dat we niets aan hem konden merken. Ook op de bult reageerde hij niet op. Nu de zwelling weg is, merken we een groot verschil. Als eigenaar schaam je dan rot. Maar we hebben er alles gedaan. Dierenarts enz.. maar omdat hij niet liet merken dachten we dat het een simpel bultje was... maar dat bultje ging niet weg. Homeopathisch middel gekocht en na 2 maanden smeren, loste de bult op... foto gemaakt en ja een nette herstel van een breuk te zien. Arm dier heeft met knallende koppijn de M1 doorgelopen .....
Momenteel staat hij op rust. hij word nu gelongeerd en met de dubbele lijn getraind.
verder is het een paard met een verhaal. Hij is als 2,5 jarige ingereden (wij denken niet op de meest vriendelijke manier.. met 3 jaar hebben ze geprobeerd hem in de piaffe te slaan. Aan een muur binden en tikken maar) en daarna is hij niet meer bereden. Zijn eigenaresse heeft hem 5 jaar lang niet meer aangekeken of zijn stalling betaald. Hij stond 5 dagen in een te kleine stal en 2 dagen op de wei.
Hij was doodsbang toen hij bij ons op stal kwam. We hebben stallen voor merrie en veulens afmeting en hij kon naar buiten kijken... maar het werkelijk naar buiten kijken heeft dik een half jaar geduurd hihi.
Maar idd de onregelmatigheid blijft een trainings ding. Ook de stap.. hij kan 2 hoeven overstappen, maar zodra hij iets aan stress heeft.. doet hij dat niet.
Ben benieuwd naar al jullie bevindingen. Ideeen en eventuele adviezen