Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 07:05

Tja schema's klinken mooi, maar elke dag zul je toch kunnen trainen wat een paard aanbiedt? En ben je afhankelijk van vele factoren. Ik probeer heel resoluut ergens naartoe te trainen maar niet volgens een schema. Ik kijk elke dag weer wat het paard nodig heeft en hoe ik me daar in kan schikken, dus puur op gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:22

pol1 schreef:
Tja schema's klinken mooi, maar elke dag zul je toch kunnen trainen wat een paard aanbiedt? En ben je afhankelijk van vele factoren. Ik probeer heel resoluut ergens naartoe te trainen maar niet volgens een schema. Ik kijk elke dag weer wat het paard nodig heeft en hoe ik me daar in kan schikken, dus puur op gevoel.

Amen Pol! Je kan gerust een plan uitstippelen maar zult dat toch weer aan moeten passen als de omstandigheden daar om vragen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:33

FCSA, leuke foto. Ik heb geen verstand van springen (cavaletti lopen vindt mijn paard al een enorme prestatie) maar het ziet er mooi verbonden uit. Paard en ruiter hebben dezelfde focus, mond is mooi gesloten en teugel toont contact. Dat lijken mij aanwijzingen dat de ruiter goed met het paard mee is en dat het paard zich laat rijden, maar zoals gezegd heb ik verder geen verstand van springen. Wel toevallig nog wat van Jumping Amsterdam meegekregen bij Studio Sport. Wat me daar vooral opviel was het grote verschil tussen manieren van rijden. Sporen erin om een paard maar zo kort mogelijk door een wending te krijgen (en vervolgens een balk eraf) en serieus rukken aan de teugel om 'm recht voor de hindernis te krijgen. Maar er was ook een ruiter, die was wat ouder, die ik erg mooi vond rijden. Zijn rit zag er mooi vloeiend uit en zijn paard zwiepte niet met de staart, bokte niet en er werd ook niet aan teugels gerukt. Misschien ook bij het springen een kwestie van kunnen omgaan met de druk? Dat die jonge(re) gasten zich laten meeslepen door de adrenaline en daardoor minder zelfcontrole hebben?

Murosch, leuk om oude foto's te zien. Het is natuurlijk een ander paard dan je huidige, maar ik ben wel benieuwd of je deze nu ook anders zou rijden als je hem nu gehad had? Ik zie dingen die ik mooi vind en dingen die ik minder vind, ook los van de loodlijn. Heb je zin om de foto's zelf te bespreken als leer-casus of vind je dat te moeilijk omdat je hem nog steeds mist?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:42

Tuurlijk vind ik dat geen probleem maura! Ik zou zeker dingen anders gedaan willen hebben. Ik kreeg in die tijd les van een GP amazone en zij werkten volgens de LDR/rollkur methode. Ik had toen geen idee dat dit niet de juiste manier was en nam het zo over. één oefening die me goed bij is gebleven was het halthouden. Veel druk op de teugels zetten (niet terugwerken maar veel spanning erop) en dan been geven totdat hij met een "knik" in zijn hoofd/nek losliet. Daaruit weer voorwaarts rijden. Ik vond dat een nare oefening achteraf gezien.

Wat ik wel geweldig vond in die tijd was het keiharde werken samen. Na afloop van een les beide bekaf en echt het gevoel dat je wat gepresteerd had samen. Dat heb ik nu niet meer zo omdat Wainoon natuurlijk heel anders is en ik mezelf er meer toe moet zetten om echt te gaan werken. Dat is ook wat ik graag wil veranderen, de spirit weer een beetje meer terug om echt te verbeteren.

Ik denk alleen dat ik dit paard nu niet meer zou kunnen rijden. Hij was in de draf bijna niet uit te zitten voor mij en aangezien ik nu sinds een paar jaar helaas fibromyalgie heb en veel spierklachten zou het niet meer te doen zijn.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:08

Leuke foto's Murosch. Op de piaffe foto's na vind ik het er allemaal wat strak uitzien. Dat lijkt ook deels te komen vanuit jouw zit.Het ziet er nogal resultaatgericht uit en weinig procesgericht. Kan me voorstellen dat je dat nu anders zou doen. Wel een erg leuk paard!

Wat jij zegt over dat nageven in stilstand, dat je dat een nare oefening vindt: ja en nee. Op de manier zoals jij het aangeleerd kreeg wel, maar dit is nou typisch een rijtechnisch principe dat staat of valt met de uitvoering. Het gaat erom dat je het paard uitlegt hoe hij zich in het teugelcontact kan ontspannen. Je kunt dat ook doen op een heel subtiele manier, door licht aannemen van de teugel, licht je kuiten aan te leggen en dan vanuit je ringvinger de teugel zachtjes te vibreren, zodat het bit iets gaat bewegen in de mond. Zodra het paard ook maar iets ontspant, even de kaakspieren loslaat, ontspant de ruiter direct het teugelcontact door de teugel iets door te laten hangen. Dit geduldig herhalen zonder de druk op te voeren, zodat het paard leert af te kauwen op een licht aannemen van de teugel, gecombineerd met lichte kuitdruk. Uiteindelijk wil je ze zo hebben dat ze op dat lichte aannemen afkauwen, hun bovenlijnspieren ontspannen en hun hals helemaal naar beneden uitschuiven. Het gaat erom dat het paard het snapt en zelf steeds meer de ontspanning op gaat zoeken. Werken vanuit veel druk resulteert dan juist in tegendruk van het paard omdat hij zich wapent tegen de harde ruiterhand.Als je dat dan weer oplost met nog meer druk of erger, trekken en/of zagen, dan ben je bezig met je paard te mangelen en leer je hem niets positiefs aan.
Zodra het kwartje in stilstand is gevallen ga je het voorwaarts-neerwaarts ontspannen uitbouwen in stap. Alles met rust, geduld en subtiteit. Zo is het helemaal geen nare oefening maar een belangrijk onderdeel van de basistraining. Althans, zo zie ik het en zo pas ik het ook toe, met fijn resultaat.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:51

Dat van die piaffe foto's viel mij ook op, vooral ook omdat dat de zwaarste oefeningen zijn maar daar ziet het geheel er juist heel licht uit.
De derde foto is een beeld dat ik persoonlijk associeer met 'moderne dressuur', de actie in het voorbeen waar die juist meer in het achterbeen zou moeten zitten. Gevolg van LDR/rollkur denk ik inderdaad.
Met de een-na-laatste en laatste foto heb ik het moeilijk, want ik weet niet precies wat ik zie. De een-na-laatste vind ik er fijn uitzien in het lijf van het paard, ondanks de strenge binnenhand en de neus een stuk achter de loodlijn. Op de laatste foto loopt hij er ook achter, maar volgens mij niet erger dan op die ervoor. Toch vind ik op de laatste foto het lijf strakker ogen en ik heb ook het idee dat het achterbeen minder ver naar voren grijpt. Maar ik kan niet precies zeggen waar dat verschil in strakheid in het lijf in zit, of dat ik het misschien verkeerd zie vanwege de andere camerahoek.

Al met al was het zo te zien een erg gaaf paard, ik houd wel van stoere krachtpatsers. Ik zie het ook niet aan de foto's af dat je moeite had hem uit te zitten. Wel dat je de neiging had om te tellen hoeveel manen hij had, maar volgens mij zijn er bijzonder weinig ruiters die daar helemaal geen last van hebben. Balen dat je gezondheid je nu in de weg zit. De wijsheid komt met de jaren maar de kwaaltjes ook. Nou ja, lekker blijven rijden zolang het kan en als je een beetje op mij lijkt komt de spirit straks vanzelf weer terug als de dagen langer worden en de vogels de hele dag zitten te zingen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:11

Askja schreef:
Leuke foto's Murosch. Op de piaffe foto's na vind ik het er allemaal wat strak uitzien. Dat lijkt ook deels te komen vanuit jouw zit.Het ziet er nogal resultaatgericht uit en weinig procesgericht. Kan me voorstellen dat je dat nu anders zou doen. Wel een erg leuk paard!

Wat jij zegt over dat nageven in stilstand, dat je dat een nare oefening vindt: ja en nee. Op de manier zoals jij het aangeleerd kreeg wel, maar dit is nou typisch een rijtechnisch principe dat staat of valt met de uitvoering. Het gaat erom dat je het paard uitlegt hoe hij zich in het teugelcontact kan ontspannen. Je kunt dat ook doen op een heel subtiele manier, door licht aannemen van de teugel, licht je kuiten aan te leggen en dan vanuit je ringvinger de teugel zachtjes te vibreren, zodat het bit iets gaat bewegen in de mond. Zodra het paard ook maar iets ontspant, even de kaakspieren loslaat, ontspant de ruiter direct het teugelcontact door de teugel iets door te laten hangen. Dit geduldig herhalen zonder de druk op te voeren, zodat het paard leert af te kauwen op een licht aannemen van de teugel, gecombineerd met lichte kuitdruk. Uiteindelijk wil je ze zo hebben dat ze op dat lichte aannemen afkauwen, hun bovenlijnspieren ontspannen en hun hals helemaal naar beneden uitschuiven. Het gaat erom dat het paard het snapt en zelf steeds meer de ontspanning op gaat zoeken. Werken vanuit veel druk resulteert dan juist in tegendruk van het paard omdat hij zich wapent tegen de harde ruiterhand.Als je dat dan weer oplost met nog meer druk of erger, trekken en/of zagen, dan ben je bezig met je paard te mangelen en leer je hem niets positiefs aan.
Zodra het kwartje in stilstand is gevallen ga je het voorwaarts-neerwaarts ontspannen uitbouwen in stap. Alles met rust, geduld en subtiteit. Zo is het helemaal geen nare oefening maar een belangrijk onderdeel van de basistraining. Althans, zo zie ik het en zo pas ik het ook toe, met fijn resultaat.

Ik ben het grotendeels met je eens hoor over dat losmaken in stilstand, maar ik vraag me af; waarom kuitdruk gebruiken?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:31

In stilstand leg je je kuiten alleen licht aan, je geeft geen druk. Het doel is dat je paard zijn buikspieren iets aanspant. Als het paard dan tegelijkertijd nageeft heeft hij juiste balans tussen aan- en ontspanning in zijn lijf. Dan kan hij aanstappen vanuit zijn achterbeen, in plaats van zich op de voorhand te laten 'vallen'.
Dat is een reden om al in stilstand een connectie te maken tussen je hand en je been.

Maar bij een jong/ongetraind of verkeerd gereden paard is het in de eerste plaats een voorbereiding op het in verbinding voorwaarts rijden. Daarbij wil je vooral dat het paard zich fysiek en mentaal leert te ontspannen op aangeven van de ruiter zodat je dit vervolgens ook kunt opvragen in beweging.
Dus na het oefenen/bevestigen in stilstand (zie mijn vorige post) rijd je het paard voorwaarts in het teugelcontact en maak je een connectie tussen je hand en je been: je been activeert de buikspieren en
het achterbeen, je hand vangt dit zachtjes en gedoseerd op, vraagt het paard steeds als hij zich opspant om weer af te kauwen en los te laten. Dan kan de bovenlijn opbollen, kan het achterbeen goed doortreden en kan de voorwaartse energie via de bovenlijn door het lichaam golven.
Op deze manier leer je het paard te activeren zonder zich vast te zetten.

Ernest van Loon maakt in zijn boek Ruiters en Rechters onderscheid tussen de rijkunstige weerstandbiedende hand en de corrigerende weerstandbiedende hand.
Wat Murosch beschrijft, lijkt op de corrigerende weerstandbiedende hand zoals Van Loon die beschrijft. Maar met twee verschillen: hij zag dit nadrukkelijk als een eerste stapje op weg naar het herprogrammeren van een verreden paard, dus niet als standaard benadering, en hij heeft het in zijn uitleg nergens over het opvoeren van de druk.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:44

Nog even iets in het kader van training, trainingsschema's, afwisseling: fietsen jullie weleens met je paard? Dat heb ik vandaag weer eens met mijn merrie gedaan, omdat ze zich gisteren toch wel aardig had uitgesloofd tijdens het rijden. Ik vind fietsen met een paard altijd een erg leuke en nuttige training omdat het paard vrij kan bewegen, lekker tempo kan maken (ook galop op beide handen, heel fijn voor haar na weken gekrabbel over de bevroren wei en paddock!) en ik goed kan observeren hoe ze zich bewegen. En het is echt lol voor twee! Ik doe dit uiteraard alleen met de paarden die goed verkeersmak zijn en ook niet van elk blaadje op de weg opzijstuiteren.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:54

Fietsen naast ons huidige paard is nog een brug te ver.. :D maar zeker wel nuttig.
Alles wat je doet naast bakwerk draagt bij tot een mentaal beter en fysiek fijner paard bij je.

Maar ik laat ze wel regelmatig met een mattie of alleen "freestyle" uit hun dak gaan in de grote bak.
Dan mogen ze boel omploegen, vol gas geven , showen, bokken en dollen met elkaar.
Sta er zelf altijd bij in om het een en ander wat bij te sturen, zodat er ook stukjes "net" tussen zitten.
Vandaag als toetje een vrijspring opstelling gemaakt, daar worden ze ook zo lekker los en fanatiek van.
Kan hier zelf onwijs van genieten, en voor mij een reden om niet naar een stal te verhuizen waar dit niet mag.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:26

haha ja dat doe ik ook graag! Als het een set ruinen is, gaan ze daarbij vaak ook een beetje spelen en klieren. Dat mag, als ze maar in beweging blijven. Dikke lol hebben ze dan, en ook een goede work out.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:45

Om op de schema's terug te komen: ik heb wel een schema op vlak van intensiteit dus rustig lange-teugel of wat meer aan het werk & ook de optoming ligt redelijk vast maar echt oefeningen lukt meestal gewoon niet omdat ze dan weer net niet goed voelt of juist meer wil doen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:10

Hier ligt alleen vast dat hij minstens 1 keer per week vrij heeft (meestal meer) en sowieso de dag na een wedstrijd. Voor mijn pony vroeger was dat de dag voor de wedstrijd. Verder heb ik echt niks schema, zelfs niet hoe vaak ik wil rijden per week... Ik kijk echt per dag wat die dag goed voor 'm zou zijn voor mijn gevoel.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 08:17

Hi everybody,

Zoals beloofd zou ik een stukje les van mij en mijn paardje doorgeven;
Ik reed toen net M1, was een week voor mijn val (polsbreuk %) )
De taak; Meer bergopwaarts lopen (definitie die ik veel hoorde. In de M2 hoor ik die totaal niet meer, daar denk ik, dat het opgericht paard de bergopwaarts is). anyway. Verzamelen en klaarstomen voor het grotere werk.

Het is echt ons moeilijk dingetje.. wat we zeker nog niet vol kunnen houden in de proeven ook niet in het M2. Maar goed ik ben nu zwanger en dan neem ik alles met een korreltje zoud :-D

Mijn paard is bang voor de zweep. Ik mag de zweep van hem vasthouden, maar zodra ik hem gebruik is hij er niet bepaald happy (heb er vaker er bijna langs gelegen :roll: ) Iemand naast me mee laten lopen is nog een drama. Maar goed, nog een leuk dingetje, ik voeg ook een filmpje toe waar ik inmiddels 15 weken zwanger ben (mijn eerste M2 proef) mss leuk om te zien welke verschillen er zijn. Verder zijn we er achter gekomen dat mijn paard in de tussentijd Zomer exzeem heeft gekregen en een schedelbreuk heeft opgelopen.. Arm jong. maar goed iig leuk om de verschillen te zien..

https://www.facebook.com/anouck.castenm ... 1588548972
https://www.facebook.com/anouck.castenm ... 1119475684

Voor de rest ... :wave:

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:18

Is dit topic nu helemaal uitgestorven?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:06

Nee hoor, wat mij betreft: ik heb t gewoon even te druk. Zelfs nog geen tijd gehad om Ipylia's filmpjes te bekijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:25

Hier weinig fut om echt na te denken. Dus ik houd me momenteel alleen bezig met niet al te serieuze topics. :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:56

Murosch schreef:
Ik kreeg vanavond wat oude foto's van mijn moeder, die had ik zelf niet op mijn pc. Dit was van een van mijn vorige paarden en het laat goed zien dat ik ook niet zo heilig was vwb de loodlijn eerder. Dit paard was een kasteel van 1.76, een halve tuiger, kon geweldig sjouwen maar was o zo moeilijk uit te zitten, maar toch, zo'n goeie krijg ik nooit meer. De foto's zijn minstens 13 jaar oud en ik mis hem nog elke dag.

Zo'n paard krijgt u misschien nooit meer, maar dat alleen omdat hij zo uniek was in uw leven. Maar u kunt best het geluk krijgen dat u een ander uniek paard tegen komt. Inderdaad niet hetzelfde. Maar dat moet ook niet, of wel? En een ogenschijnlijk 'minder' kan zich ook wel eens heel verrassend ontwikkelen.
Ik spreek u tegen omdat het zo somber klinkt. Niet negatiefs mee bedoeld.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:09

pol1 schreef:

Wil ik weer eens iets schrijven, maait u mij het gras voor de voeten weg :+

Slechts 'n enkele keer als iets heel specifieks zich voordoet werk ik met een echt programma. Ik hou wel rekening met het werk van voorgaande dagen.
Ik heb het idee dat het schematische werk bij mij pas aandient, als ik de PrStGeorg voorbij ben, omdat het onmogelijk vindt om in een uur elk onderdeel evenveel aandacht te geven. Op dat niveau raak je niet meer zomaar een punt aan en bent tevreden als het ongeveer goed is. Nee dan moet elk onderdeel zo perfect mogelijk gereden worden

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:16

Askja schreef:
Nog even iets in het kader van training, trainingsschema's, afwisseling: fietsen jullie weleens met je paard? Dat heb ik vandaag weer eens met mijn merrie gedaan, omdat ze zich gisteren toch wel aardig had uitgesloofd tijdens het rijden. Ik vind fietsen met een paard altijd een erg leuke en nuttige training omdat het paard vrij kan bewegen, lekker tempo kan maken (ook galop op beide handen, heel fijn voor haar na weken gekrabbel over de bevroren wei en paddock!) en ik goed kan observeren hoe ze zich bewegen. En het is echt lol voor twee! Ik doe dit uiteraard alleen met de paarden die goed verkeersmak zijn en ook niet van elk blaadje op de weg opzijstuiteren.

Als ik mij niet vergis, is fietsen met een paard aan de hand in België wettelijk verboden. Het is daarom geen optie, maar ik kan me er de lol wel van voorstellen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:35

IpilyaNL schreef:
. Verder zijn we er achter gekomen dat mijn paard in de tussentijd Zomer exzeem heeft gekregen en een schedelbreuk heeft opgelopen.. Arm jong. maar goed iig leuk om de verschillen te zien..

https://www.facebook.com/anouck.castenm ... 1588548972
https://www.facebook.com/anouck.castenm ... 1119475684

Voor de rest ... :wave:

Begrijp ik het goed dat de vos die ik op beide video's zie, een schedelbreuk heeft opgelopen?
Zo ja, op welke manier? Hoe bent u daar achter gekomen? En het belangrijkste; hoe is zijn toestand nu?

Het bokkensprongetje is dat de uiting van de "angst voor de zweep" waar u het over had?

Met betrekking tot de video's, spijt het mij dat ik moet zeggen dat ik in beiden zie dat het paard bijna voortdurend meer of minder onregelmatig is. Staat dit in verband met de schedelbreuk?

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:19

Nee de onregelmatigheid heeft te maken met zijn onbalans en soms zit ik hem ook in de weg.hij lost dat op door kort/lang te worden... wel goed opgevallen hij is 100% goedgekeurd klinisch en rontgelogisch.

Zijn schedelbreuk is pas na 3 maanden naongeval opgemerkt (na het eerste filmpje) Stomme is dat we niets aan hem konden merken. Ook op de bult reageerde hij niet op. Nu de zwelling weg is, merken we een groot verschil. Als eigenaar schaam je dan rot. Maar we hebben er alles gedaan. Dierenarts enz.. maar omdat hij niet liet merken dachten we dat het een simpel bultje was... maar dat bultje ging niet weg. Homeopathisch middel gekocht en na 2 maanden smeren, loste de bult op... foto gemaakt en ja een nette herstel van een breuk te zien. Arm dier heeft met knallende koppijn de M1 doorgelopen .....

Momenteel staat hij op rust. hij word nu gelongeerd en met de dubbele lijn getraind.

verder is het een paard met een verhaal. Hij is als 2,5 jarige ingereden (wij denken niet op de meest vriendelijke manier.. met 3 jaar hebben ze geprobeerd hem in de piaffe te slaan. Aan een muur binden en tikken maar) en daarna is hij niet meer bereden. Zijn eigenaresse heeft hem 5 jaar lang niet meer aangekeken of zijn stalling betaald. Hij stond 5 dagen in een te kleine stal en 2 dagen op de wei.

Hij was doodsbang toen hij bij ons op stal kwam. We hebben stallen voor merrie en veulens afmeting en hij kon naar buiten kijken... maar het werkelijk naar buiten kijken heeft dik een half jaar geduurd hihi.

Maar idd de onregelmatigheid blijft een trainings ding. Ook de stap.. hij kan 2 hoeven overstappen, maar zodra hij iets aan stress heeft.. doet hij dat niet.

Ben benieuwd naar al jullie bevindingen. Ideeen en eventuele adviezen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:25

Sorry, dit ga je niet leuk vinden, maar in mijn mening komt de onrelegmatigheid niet van onbalans maar van de ruiter haar hand. De ruiter zit erg gespannen en strak, gaat beperkt tot niet mee in de beweging blokkeert daarmee met de zit al het paard voor een stuk. Daarnaast zie ik hele strakke armen, zwaar op gespannen (en getrainde) onderarmen die wijzen op een hele stevig dicht geknepen hand en een paard dat an de mond en hoofdhouding te zien erg veel druk "ondergaat".
Dat in combinatie met de zit die ook gespannen is zorgt er voor dat die niet door zijn lijf kan bewegen en daar komt in mijn mening de onregelmatigheid vandaan.

Indien de onregelmatigheid werkelijk van onbalans af zou komen begrijp ik niet waarom je voor de training kiest die je in het filmpje toont.

Het "bokje" vind ik protest. Geen angst. Ik zie frustratie. geen angst of nervositeit.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:57

IpilyaNL schreef:
Nee de onregelmatigheid heeft te maken met zijn onbalans en soms zit ik hem ook in de weg.hij lost dat op door kort/lang te worden... wel goed opgevallen hij is 100% goedgekeurd klinisch en rontgelogisch.

Zijn schedelbreuk is pas na 3 maanden naongeval opgemerkt (na het eerste filmpje) Stomme is dat we niets aan hem konden merken. Ook op de bult reageerde hij niet op. Nu de zwelling weg is, merken we een groot verschil. Als eigenaar schaam je dan rot. Maar we hebben er alles gedaan. Dierenarts enz.. maar omdat hij niet liet merken dachten we dat het een simpel bultje was... maar dat bultje ging niet weg. Homeopathisch middel gekocht en na 2 maanden smeren, loste de bult op... foto gemaakt en ja een nette herstel van een breuk te zien. Arm dier heeft met knallende koppijn de M1 doorgelopen .....

Momenteel staat hij op rust. hij word nu gelongeerd en met de dubbele lijn getraind.

verder is het een paard met een verhaal. Hij is als 2,5 jarige ingereden (wij denken niet op de meest vriendelijke manier.. met 3 jaar hebben ze geprobeerd hem in de piaffe te slaan. Aan een muur binden en tikken maar) en daarna is hij niet meer bereden. Zijn eigenaresse heeft hem 5 jaar lang niet meer aangekeken of zijn stalling betaald. Hij stond 5 dagen in een te kleine stal en 2 dagen op de wei.

Hij was doodsbang toen hij bij ons op stal kwam. We hebben stallen voor merrie en veulens afmeting en hij kon naar buiten kijken... maar het werkelijk naar buiten kijken heeft dik een half jaar geduurd hihi.

Maar idd de onregelmatigheid blijft een trainings ding. Ook de stap.. hij kan 2 hoeven overstappen, maar zodra hij iets aan stress heeft.. doet hij dat niet.

Ben benieuwd naar al jullie bevindingen. Ideeen en eventuele adviezen

Ik moet het inderdaad met Ayasha eens zijn dat ik geen angstig paard zie maar wel een gespannen paard. Het werk dat uw instructrice laat doen zou in ieder geval nooit mijn keuze zijn. Naar aanleiding van uw eigen verhaal, zou ik het geheel anders aanpakken. Zeker nooit drafversterkingen laten uitvoeren voordat in de normale draf de beweging 100% takt-zuiver is. En het uitvoeren terwijl het in de verruiming nog erger wordt, duidelijk te zien in de proef, is in mijn ogen een rijkunstige doodzonde.
Eerst 100% ontspanning verkrijgen, meestal lost dat tact problemen op. En zo niet daarna doelgericht aanpakken. Maar daar kan ik niets over zeggen aangezien ik uw paard onvoldoende ken.

Ik heb de vraag met betrekking tot de zweep niet zonder reden gesteld. Indien dat bokje inderdaad de uitwerking is van een aanraking met de zweep, [ik zeg dus niet dat het onterecht was of foutief in welke vorm dan ook], dan lees ik daar geen angst uit maar puur verzet.
In dat geval zou het paard geleerd moeten krijgen wat een tikje met de zweep betekent; namelijk geen uitnodiging om de kont de lucht in te gooien. dat kan gemakkelijk zonder geweld. Ik hoor niets van uw instructrice, alsof het gewoon aan haar voorbij gaat. Ieder zijn/haar eigen methode, maar het is zeker de mijne niet.

Dit alles met het grootste voorbehoud, omdat ik slecht kan afgaan op twee relatief korte video beelden. En ik twijfel niet aan uw woorden dat het paard medisch in orde is. Mocht daar echter wel twijfel aan hebben dat is de te bewandelen weg evident.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:50

Ik zie een paard wat echt ontzettend haar best doet. Fijn om zo'n werkwillig paard te hebben. Helaas zie ik ook flink wat storing in de communicatie.
Ik denk dat deze vooral komen door het tegenhouden aan de voorkant en tegelijk been geven.
Mijn advies zou zijn terugrijden puur op de zit (langzamer meebewegen en onderrugspieren iets aanspannen) eventueel begeleiden met de stem.
Wees je ervan bewust wanneer je terugwerkt met de teugel. Dit moet je eigenlijk helemaal voorkomen.