Horseware, leuk filmpje zo met waar jullie vandaan komen!
Starbreeze
Geplaatst: 15-09-15 10:42
Ik weet niet meer wie laatst ook al weer vroeg waarom ik niet meer serieus longeerde.... Maar sinds vorige week heb ik dat toch weer opgepakt (omdat ik me niet lekker voelde en niet wilde rijden), althans, ik heb aan onze vrijheidsdressuur en uitkuursessie aan de longe wat rondjes (schakelen in) draf en galop aan de chambon toegevoegd.
In het begin liep hij nog even te kwalleballen omdat we al een tijdje niet serieus gelongeerd hadden, maar ik kon altijd lezen en schrijven met hem aan de longe en dat is nu ook weer het geval Ik kan hem volledig op stem laten schakelen en hij doet dan enorm zijn best.
Gisteren ook weer een stapje voorwaarts gemaakt; de Spaanse pas ging weer beter; steeds hoger en meer passen achter elkaar! Hij biedt dit dan echt zelf aan, pleaser (en voor een brokje als beloning natuurlijk ).
Maar wat mij nog het meest opviel was dat hij al stofzuigerend in een zeer actieve draf (achterkantje swingt alle kanten op) aansprong in een stofzuiger-galop zónder het hoofd omhoog te brengen! Ik heb zo een aantal overgangen draf-galop-draf gevraagd. Ook sprong hij achter niet meer over in de rechtergalop wanneer er gestofzuigd werd. Dat deed hij voorheen wel eens wanneer die maximale rek erop kwam, dit is volledig weg. Heel rustig en onspannen laat hij de hals vallen, hij heeft echt een nieuwe balans gevonden in de galop
Hier ook weer heerlijk gereden op allebei de paardjes vandaag. Ik ben vanavond zelfs teruggegaan voor Manolito, ik had er zo'n zin in Zo te lezen zijn jullie net zo enthousiast bezig
Ik heb ook al weer 2x op mijn kanjer gezeten, wel nog aan de longeerlijn. Maar wat een verschil!! Ik voel als ze spanning opbouwt bij mijn knieën, ik voel de achterkant meekomen en dat alles een stuk gecontroleerder en bewuster gaat. Ik ben super blij! Ook gaf ze geen protest toen ik weer in het zadel zat, het was alleen: Hé waar ben je heen, ik zie je niet meer
damian23
Geplaatst: 16-09-15 10:44
Ik ben noodgedwongen even gestopt paardlief heeft zijn voorbeen aangetikt en heeft nu een schiefel op zijn griffelbeen. We hebben al.een foto laten maken en dat zag er goed uit. Schiefel was mooi rond en groeide niet richting de pezen. Maar omdat de peesschedes nog wat vullen aan de binnenkant (niet veel) wordt hij vanmiddag gescant en eventueel ingespoten. Ik hoop dat het meevalt. Maar ik maak me altijd direct zoveel zorgen.
Marocje
Geplaatst: 16-09-15 10:45
oliebol, dat is balen zeg! Hoop maar dat het meevalt, succes!
Ik ben momenteel heel nieuwsgierig aan het rond lezen op het internet naar biomechanica. Hierbij stootte ik op deze masterproef van een laatste jaars student dierenarts aan UGent.
Het valt mee. De oppervlakkige buiger is wel aangetikt maar niet beschadigd (wel wat geïrriteerd en aan de binnenkant iets dikker). De schiefel is ingespoten en tot vrijdag moet hij met een drukverband op stal blijven. Daarna mag hij in een kleine paddock en moet ik twee maal daags 20 minuten stappen in de bak (bochten afsnijden). Wel lekker lang en laag als hij zich gedraagt
Evelijn
Geplaatst: 16-09-15 15:29
Gelukkig dat het mee valt, damian23, veel sterkte met revalidatie.
@SheeNegro... ik heb het artikel schuin doorgelezen.. en het is maar klein stukje (en beetje teveel termen voor spieren die ik zelf niet zo goed kan plaatsen) maar nam aan dat je deze zin bedoelde.
"Enkel gebaseerd op deze hierboven vernoemde kinematische gegevens kan men stellen dat de HNP 4 of de Rollkür methode geschikt is voor het gymnastiseren van paarden (Janssen, 2003)."
Dat is dus een conclusie uit een ander artikel die dit concludeert vanuit een theoretisch model (namelijk het spanboogmodel) het model is dus zeer vereenvoudigde werkelijkheid (en houdt iig zeker geen rekening met bijv. het mentale aspect)... het is meer een soort hypothese die nog verder getest zou moeten worden. (en nu ik een beetje ga googlen.. kan die Janssen, 2003 waar naar wordt verwezen.. niet eens een wetenschapper zijn maar gewoon Sjef Janssen die in een ruiterblad "zijn" Rollkur verdedigd).... Niet zo'n sterke conclusie dus
Het klopt toch ook dat het gymnastiserend werkt? De paarden gaan er immers wel degelijk anders van bewegen. De vraag is of het een gewenst gymnastisetend effect heeft voor de langdurige gezondheid danwel voor de sport.
Air
Geplaatst: 16-09-15 15:49
Zie net op Fb voorbij komen dat Stal Mireille zaterdag 26 sept een workshop longeren aan de enkele longe geeft(zonder hulpteugels), misschien voor sommigen wat hier (Zij lest zelf bij AdB en Rien van der Schaft) http://www.stalmireille.nl/images/Docum ... lelijn.pdf
Jet
Geplaatst: 16-09-15 16:09
Even over die masterproef: die is van 2009 en ik denk zomaar eens dat in de laatste 6 jaar de biomechanica een grote sprong voorwaarts heeft gemaakt. Ik vraag me af of men er nog steeds zo over denkt of dat er inmiddels al weer andere inzichten zijn. Er wordt bijvoorbeeld ook gesproken over dat KS alleen ontdekt is bij paarden die onder het zadel waren, ik weet dat er ook 2-jarigen die niet bereden zijn KS hebben ( gehad). Zo staan er naar mijn idee wel meer zaken in waar nu anders over gedacht wordt.
Damian, hoop dat het met een sisser afloopt en dat je snel weer meer kan gaan opbouwen.
Dat met ks klopt sowieso niet. In Duitsland is ooit een groot onderzoek gedaan onder ongereden paarden en het percentage was schrikbarend hoog.
terpentijn
Geplaatst: 16-09-15 18:22
Ook ik heb n.a.v. de post van @SheenNegro eens verder gekeken (ik heb overigens die héle 20 blz van dat taaie saaie stuk uitgelezen) en dacht ook meteen: o dat stuk er dat die Rollkur zo gewéldig geschikt is voor het trainen van dressuurpaarden wordt dus door de schrijver geconcludeerd n.a.v. één artikel van ene S. Janssen uit 2003. Althans dat haalt hij als enige bron in dit kader aan. Ook Google er eens even op losgelaten, en tsja, het is gewoon een zijn-methode-verdedigend artikel, uit 2003. Ik vind er ook meer stukken/interviews met S.J., allemaal zelfde trant: wat wij doen (Rollkur, wat wel degelijk nu afgezwakt LDR heet al ontkennen sommigen dat)) is prima, alleen wij kunnen het toepassen, "mindere" ruiters snappen het niet en wijzen het daarom af. Ja, natuurlijk, vast. Erg magertjes om in zo'n dissertatie daar maar 1 bron voor aan te halen. En dan nog van een fervent uitvinder/voorstander er van. Dat kan ik geen gedegen onderzoek noemen.
Is gelukkig ook geen dissertatie anders ging ik huilen Enkel een literatuuronderzoekje voor een masters. Ook niet al te geweldig, maar daar kan ik nog mee leven, heb slechtere dingen gezien.