[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fennee

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:24

Babootje, klopt helemaal. Ik rijd nu ook weer met mijn dressuurzadel, die lag toen helaas thuis omdat ik eerst op buitenrit zou gaan.

Ze hangt soms inderdaad wel in mijn handen, ik moet haar veel actiever maken vooral die achterhand. Maar dat is veel makkelijk gezegd als gedaan, been reageert ze wel goed op maar het lukt niet altijd om haar met been actiever te houden met de achterhand, zweepje werkt ook niet daar reageert ze alleen maar fel op.

Wiens foto's bedoel je, met de betere foto's? Qua kwaliteit of?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:33

Ik bedoel eerdere foto's die ik heb gezien met jou en je pony. Bedoel ik niet de kwaliteit maar echt hoe het eruit ziet, zeg maar.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:37

Ah oke, ik heb hier inderdaad eerder een foto geplaatst. Maar toen was ze veel te snel, dat is nu goed alleen haar achterhand moet actiever. Als dat zo is gaat ze denk ik ook minder hangen.
Maar het belangrijkste is dat ik rechtop ga zitten, nu duw ik haar als het ware ook op haar voorhand. Ik ga zometeen weer rijden en waarschijnlijk laat ik ook even foto's maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:36

Snackie schreef:
Voor degene die ons nog kennen, It's been a while!

Intussen heb ik een paar lessen bij een nieuwe juf gereden.
Helaas daarom ook afscheid genomen van Sam, maar gelukkig was ze niet alleen mijn juf, maar (nog steeds) een vriendin.

We zijn nu nog duidelijker bezig met begrenzen, We pakken een pasje schouder voor en wijken mee, om hem meer op de buitenteugel te kunnen begrenzen(ook vooral een oefening voor mij)
En hem van de 3 sporen af te krijgen, zo scheef is meneertje. Dit lukt ook aardig, en op mijn film zie ik ook terug wat ik doe.

Wij zijn nu B+7 en ik hoop op de tinkerdagen in mei, mijn L1 debuut te kunnen maken.
Mijn werkpunten :
Rechtop, neus omhoog! Rug recht. handen rechtop, losse armen, losse bovenbenen,onderbenen terug. Moeilijk!

Paard, meer naar mijn hand, heb mijn teugels korter, hij mag niet onder de 'druk' uit komen, dus hij gaat hangen. Ik mag hem iets tillen. Hij moet nog actiever, en hij is al een stuk vooruit gegaan.
Werkdoel voor nu is gezakt vanuit de schoft, zodat het stukje voor de schoft omhoog komt.
En we rekken de bovenlijn op.

Natuurlijk zijn we d'r bij lange na niet, maar we zijn wel lekker op weg.
Doorzitten gaat nu ook aardig(moet ook wel voor het L1) en aangaloperen gaat nu 6 of 7 van de 10x zonder bokken.

Ik ben erg tevreden voor nu, maar ik realiseer me dat er zooooveel te werken valt.
Dacht altijd dat het goed ging als je B reed, maar je komt echt pas kijken.

[ Afbeelding ]

Leuk plaatje is deze ook wel vind ik
[ Afbeelding ]

Duidelijk te zien dat ik meer moet gaan zitten.
Teugels gelijk en niet terug werken met mijn binnenhand. voeten naar achter.

En deze dan, leuk!
[ Afbeelding ]

Een leuk plaatje om naar te kijken, ik hoop dat deze momenten langer worden.
Mag actiever, maar hij rekt al een stuk meer dan eerst, dus ben dr heeeeel erg blij mee.
Hij mag voor nu, nog meer zijn halsje laten vallen, neusje dr iets meer uit, en geen poepies laten (staart omhoog)

Wat vinden jullie ervan? Vinden jullie het leuk mijn foto's te beoordelen? Mag, hoeft niet.
Ik vind het leuk om te laten zien dat we er hard aan werken, en ook duidelijk vooruitgang boeken.

ik vind t al een heel goed verschil met eerste en knap dat je m zo aan t lopen hebt. Ik vind m wel iets te veel gespannen in de bovenlijn, hij drukt zich een beetje op. Dat zie je idd ook aan de staart. Probeer iets meer uit te schuiven en naar de hand toe te rijden. Zelf meer gaan zitten en voelen wat er onder je gebeurd.

Fennee, ik zou hard gaan werken aan je houding want nu druk je je pony ook op de voorhand doordat jouw gewicht helemaal naar voren is.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:44

Klopt Joolien, hij ontspant daar nog niet helemaal in, maar het word langzaam aan beter. Dankjewel!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:47

Fennee, kijk voor je, rechterop, handen omhoog en onderbeen naar achteren proberen te leggen. Vergt training(iknow) en dan ziet het er al heel anders uit.

Michelle, ik vind dat jullie vooruit gaan. Probeer meer in je zadel te plakken. Zitten zitten zitten zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:57

Ik heb ook wel weer een leuk projectje hoor :P
Merrie heeft fijne gangen maar was uiteraard nog wat scheef, nu krijg ik haar recht maar dat wil ze niet, dan gaat ze tegen mijn been in, slaan naar mijn been, helemaal in 4 sporen lopen en van de hand afkomen. En dat vooral linksom. Heel langzaam door geduld en rust te houden krijg ik haar iets rechter en aan mijn been op dat moment, maar zodra ik wat meer ontspanning ga vragen schiet ze weer op slot. Ze durft dus nog niet te ontspannen en recht te worden en rijtechnisch krijg ik dat er niet uit, ze blokkeert volledig. Ze heeft al enorm veel moeite om rechtdoor voorwaarts recht te stappen.
Ze wil linksachter er niet bij zetten en gaat naar het been slaan als ik daarom vraag :+ Dus kom van de week een fysio oid.
Ook nog zoiets, zodra ze echt ontspant gaat ze alleen maar briezen, ook niet heel handig :') Maar ze is nogal een gespannen veertje dus t lijkt wel of ze dan heel veel spanning afvloeit. Daar gaan we wat stressless spul voor geven want t zit er behoorlijk in de weg.

Al met al een leuk projectje weer :Y)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:09

Een pittig projectje geloof ik, maar dat zit bij jou wel goed geloof ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:13

Snackie schreef:
Een pittig projectje geloof ik, maar dat zit bij jou wel goed geloof ik

Ja en dat was eigenlijk iets waar ik nu een keer vanaf wilde maar goed ik heb wel gemerkt dat je bezig blijft :')
Ik moet ook wel zeggen dat ik mezelf verbaasde vandaag want ze begon heel stakerig en even dacht ik erover om af te stappen want t voelde niet goed, maar ik kon haar er toch iets doorheen rijden en wat verbeteren, dat voelde wel lekker :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:33

Geeft toch een goed gevoel.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:55

Joolien schreef:
Merrie heeft fijne gangen maar was uiteraard nog wat scheef, nu krijg ik haar recht maar dat wil ze niet, dan gaat ze tegen mijn been in, slaan naar mijn been, helemaal in 4 sporen lopen en van de hand afkomen. En dat vooral linksom. Heel langzaam door geduld en rust te houden krijg ik haar iets rechter en aan mijn been op dat moment, maar zodra ik wat meer ontspanning ga vragen schiet ze weer op slot. Ze durft dus nog niet te ontspannen en recht te worden en rijtechnisch krijg ik dat er niet uit, ze blokkeert volledig. Ze heeft al enorm veel moeite om rechtdoor voorwaarts recht te stappen.
Ze wil linksachter er niet bij zetten en gaat naar het been slaan als ik daarom vraag :+ Dus kom van de week een fysio oid.
Ook nog zoiets, zodra ze echt ontspant gaat ze alleen maar briezen, ook niet heel handig :') Maar ze is nogal een gespannen veertje dus t lijkt wel of ze dan heel veel spanning afvloeit. Daar gaan we wat stressless spul voor geven want t zit er behoorlijk in de weg.

Rijtechnisch advies enz kan ik niet geven. :) maar dat briesen heeft Elina ook telkens. Ik heb idd ook het gevoel dat ze dat doet om die spanning en stress te vloeien, want daarna gaat beter. :D heb jij daar tips voor? Want ze heeft dat elke keer bij aandraven, na het stappen en bij het aangalopperen. :)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:59

Vandaag met de tips bezig gegaan, helaas loopt ze zodra ze goed voorwaarts direct veel hoger met haar hoofd. Maar niet alles gaat in 1x goed, stapje voor stapje komen we er wel!

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 01:51

Joolien schreef:

Ik denk... scheef bekken. Goed om even osteo/fysio te laten checken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 01:57

Fennee schreef:
Vandaag met de tips bezig gegaan, helaas loopt ze zodra ze goed voorwaarts direct veel hoger met haar hoofd. Maar niet alles gaat in 1x goed, stapje voor stapje komen we er wel!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik vind die hoofd/halshouding een stuk beter. Wel "oogt" jouw teugelvoering nog wat te strak.
(Zo te zien aan het bakstuk van het hoofdstel, en het bit trouwens ook, lijk je nog aardig wat in je hand te hebben). Je pony is (denk ik) nog niet "aan elkaar" gereden. Probeer vanuit halthouden te laten nageven en van daaruit te stappen en aan te draven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:33

Babootje schreef:
Joolien schreef:

Ik denk... scheef bekken. Goed om even osteo/fysio te laten checken.

Dat denk ik idd ook, ze drukt me dan ook helemaal scheef, kan bijna niet normaal recht blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:37

Fennee schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dat is niet zo raar, je pony moet opnieuw balans vinden. Dus idd alles in stapjes.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:04

Babootje schreef:
Fennee schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik vind die hoofd/halshouding een stuk beter. Wel "oogt" jouw teugelvoering nog wat te strak.
(Zo te zien aan het bakstuk van het hoofdstel, en het bit trouwens ook, lijk je nog aardig wat in je hand te hebben). Je pony is (denk ik) nog niet "aan elkaar" gereden. Probeer vanuit halthouden te laten nageven en van daaruit te stappen en aan te draven.

Misschien helpt het ook je handen meer te dragen

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:17

Na een hele lange tijd afwezig te zijn geweest in het topic (eerst geen rijpaard en daarna geen tijd) kom ik ook weer eens kijken. Heb alles weer bijgelezen en moet zeggen dat ik bij Michelle echt enorm veel vooruitgang heb gezien. Die teugels een stukje langer laten helpt echt!

Volgens mij waren er een paar mensen een tijd terug nieuwsgierig naar hoe het dan met western zat en de teugelvoering, omdat je daar eigenlijk geen contact hebt. Nu rijd ik sinds kort western en heb ik wat filmpjes van een paar lessen terug. Als jullie er een meerwaarde in zien om ze hier te plaatsen zal ik dat wel doen (aangezien het toch meer een Engelse-rijstijlen topic is).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 23:22

goldenarrow schreef:
Na een hele lange tijd afwezig te zijn geweest in het topic (eerst geen rijpaard en daarna geen tijd) kom ik ook weer eens kijken. Heb alles weer bijgelezen en moet zeggen dat ik bij Michelle echt enorm veel vooruitgang heb gezien. Die teugels een stukje langer laten helpt echt!

Volgens mij waren er een paar mensen een tijd terug nieuwsgierig naar hoe het dan met western zat en de teugelvoering, omdat je daar eigenlijk geen contact hebt. Nu rijd ik sinds kort western en heb ik wat filmpjes van een paar lessen terug. Als jullie er een meerwaarde in zien om ze hier te plaatsen zal ik dat wel doen (aangezien het toch meer een Engelse-rijstijlen topic is).

Ik ben wel benieuwd! Vooral omdat je vaak western paarden ziet die echt over de rug lopen. (Heb het nooit echt goed bekeken hoor) vind t wel interessant als je daar dan t een en ander bij verteld over hoe of wat.. :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:43

Uiteindelijk heeft een westernpaard ook aanleuning toch?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 23:57

Denk t wel, heb de ballen verstand van western dus vind dat wel interessant. :j
Ken ook niemand die western rijd, dus moet het doen met foto's en filmpjes.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:04

Zal dan eerst beginnen met een korte beschrijving :) Ik reed hier nog maar net een paar lessen western (en ben nog steeds niet zo lang bezig, maar het gaat wel steeds beter). Het paard zelf is een ouwe rot in het vak, kent alle hulpen en zelfs als je het niet helemaal goed uitvoert doet hij het nog, met uitzondering van de spins en rollback. Hier reed ik op mijn rechterhand, ondertussen ben ik overgegaan met het rijden op mijn linkerhand. Ik merk dat ik hiermee preciezer mijn hulpen kan geven. Ook rijd ik met een shank. Ik doe dus mijn hand omhoog om hem ronder te krijgen, tegelijkertijd geef ik been om hem vanachter mee te nemen. Als hij dan echt zijn rug gaat gebruiken voel ik hem soms echt 10 cm omhoog gaan.

Op ongeveer een minuut vraag ik Pits (zo heet ie) om weer wat ronder te worden, hij had er even geen zin in, maar kwam wel een beetje naar beneden toen ik hem vroeg. Vervolgens stak ik mijn hand weer omlaag. Het is óf je hand omhoog, óf je hand ontspannen en laag. Je vraagt of je vraagt niet zegmaar. Hier deed ik echter mijn hand te snel omlaag, hij knikte wel in, maar gaf nog niet echt na. Plus dat ik hem 'laat schrikken' als ik mijn hand te snel weer omlaag doe. En dan doet hij zijn hoofd weer omhoog, wat dus niet de bedoeling is.
Rond de 2.07 zie je dat ik mijn andere hand er even bij pak. Dit doe ik zodat ik de teugels niet eerst korter hoef te maken. Vanwege de lange teugels is het wat lastiger om het contact te zoeken als je dat nodig hebt, dus dan is die tweede hand een hulpmiddel. Al pak ik hem hier eigenlijk nog te hoog vast en moet ik hem eigenlijk vlak boven de manenkam pakken.
Op het einde maak ik een stopje. Ik zat al in een rustige jog (is een meer verzamelde draf) en hij is sterk genoeg, dus veel moeite koste dat niet om hem stil te zetten. Is redelijk netjes. Op het filmpje niet meer te zien, maar daarna maakte ik een rollback, die meer een keertwending om de middenhand werd.

Dit filmpje begint net een paar seconden na de vorige, waar ik net de rollback heb gedaan. Je ziet me nog één pas verder doen (die beter is dan ervoor) en dan wegstappen. Daarna wil ik van stap naar galop, maar Pits maakt nog een paar drafpasjes tussendoor en komt hier weer omhoog. Je hoort mijn instructrice ook zeggen 'til hem op' om hem weer omlaag te krijgen. Pits werkt hier tegen, steekt zijn hoofd in de lucht en drukt zijn rug weg. Hier zie je ook weer dat ik mijn tweede hand te hoog pak en ik niet lekker door kan komen. Op het einde weer een stopje waar hij de achterhand weer netjes onderbrengt.

Het filmpje begint weer met een tegen de hand komende Pits. Hoofd is omhoog, rug is weggedrukt. Op 0.05 zie je dat hij inknikt, hier houdt ik hem nog even vast zodat hij echt die rug omhoog gaat brengen. En inderdaad, een paar galopsprongen later komt inderdaad die rug omhoog en kan ik mijn tweede hand loslaten. Mijn rijhand laat ik wel nog even staan om nog even te laten weten dat ik wil dat hij daar blijft lopen, om hem daarna weer rustig te laten zakken. Hier springt hij mooi door en komt de neus wel weer iets voor de loodlijn. Maar hij blijft wel actief. Je ziet ook dat als ik mijn hand nu optil, dat hij gelijk weer na gaat geven, zonder mijn tweede hand erbij te hoeven pakken.
Iets later kom ik van galop terug naar stap. Ik moest hier mijn binnenbeen afsteken, wat de eerste keer was. Ik twijfelde dus nog een beetje en je ziet dat Pits daardoor niet helemaal lekker terugkomt. De overgang stap-galop is wel super, ondanks dat zijn hoofd weer iets omhoog gooit. Hij is hier wel goed te corrigeren.
Een rondje later vraag ik hem weer terug naar stap. Dit gaat al beter dan de eerste keer, maar vereist nog wat werk. Hij zet nog net niet helemaal lekker die achterhand eronder. Hierna begint hij iets te dribbelen, wat ik gelijk corrigeer. Hij werd hier helemaal enthousiast en begon heel erg voorwaarts te denken. Dat is niet erg, maar ik bepaal elke beweging die hij maakt en als ik wil dat hij stapt, dan blijft hij stappen.
Hij steekt hierna weer lekker zijn neus naar voren en je ziet dat ik wat aarzel om die tweede hand erbij te pakken. Pits maakt hier grondig misbruik van door gewoon door te blijven lopen en mijn hulp te negeren. Je ziet dat hij, zodra ik mijn tweede hand erbij pak, hij gelijk weer naar beneden knikt, maar nog niet nageeflijk is. Pas een paar passen later laat hij lekker los, waarna ik gelijk weer aangaloppeer. Weer helaas met wat drafpassen ertussen. Hij loopt hier wel netjes nageeflijk.
Dan een rondje een nette galop, en dan komt het. De galopswissel, mijn nachtmerrie :+ Ik wil hem hier gelijk op de andere volte zetten, zonder even rechtuit te gaan of hem voor te bereiden door de andere buiging te met mijn buitenbeen/nieuwe binnenbeen. Hij kan hier niet wisselen en doet dat dan ook niet, maar gaat wel harder en rechtuit galopperen. Mijn instructrice zegt dan ook dat ik hem op moet tillen om hem weer gesloten te krijgen. Hij gaat in de andere buiging en springt dan wel netjes om. Hierna steekt hij wel weer zijn neus in de lucht, maar dat is makkelijk te corrigeren. Hierna volgt een heel net stukje galop.
Hierna komt weer een stopje. Ik kijk naar beneden en zit te ver voorover. Ik mag meer gaan zitten. Pits doet het braaf en stopt netjes. Hij brengt hier echt goed zijn achterhand onder, als je hem dan op pauze zet zie je het ook heel goed. Dan komt het wegstappen en de overgang naar galop. Dit gaat heel netjes. En daarna versnellen we. Dit is het leuke gedeelte :D Pits steekt weer zijn neus in de lucht, maar dit is goed te corrigeren. Na 2 rondjes vraag ik hem om van de snelle galop in één keer terug te verzamelen en op de kleine volte te komen. Dit gaat heel goed. Een paar lessen later (gisteren) ging dit zelfs nog beter. Dit is ook iets wat hij heel goed kan, dat van tempo wisselen. Een heerlijk gevoel om dat terugschakelen mee te maken. En uiteindelijk komt hij heel mooi terug naar stap.

Edit; Galopswissels zijn mijn aandachtspuntje. Ik denk vaak te ver vooruit, waardoor ik mijn binnenbeen gebruik als buitenbeen. Eigenlijk moet ik nog mijn oude buitenbeen gebruiken. Hierdoor kan Pits dus niet recht worden, of de buiging omzetten en hierdoor niet makkelijk overspringen. Gisteren ging dat trouwens wel heel goed, mede omdat ik er toen echt heel erg op lette. Ik mag dan alleen naar de E/B kijken omdat ik anders mijn cirkel te schuin maak. Baal wel dat ik hier geen filmpjes van heb, maar ik kan binnenkort wel vragen of ze het misschien een keertje wil filmen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:55

Ben ik weer. Ben alweer een tijdje aan het trainen. Gaat best lekker , alleen houding valt nog niet altijd mee. Raak soms afgeleid en dan zak ik weer in als een zoutzak haha. Valt ook niet mee als je 1.88 bent.

Afbeelding
Van hand veranderen.

Afbeelding
Dit bedoel ik dus met afgeleid zoutzak dilemma.

Passoa heeft zelf een lichte karperrug hier kan ik dus rijtechnisch niks aan veranderen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:49

Even buiten het rijtechnische om vind ik je zadel erg klein voor jou. Je zit op de lepel, lijkt me voor zowel jou als je paard niet erg comfortabel. Wellicht dat daardoor je bene ook naar voren liggen?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:10

Mijn 18 inch is bij de maker. Rij normaal niet met dit zadel op haar. Tis inderdaad niet ideaal. Dit is een
17,5 inch