Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:00

Waarom is ze er nu ZELF meer naar op zoek. Geef je dan niet toe dat het al die tijd niet (voldoende) aanwezig was? Harmonie is toch niet het laatste waar je aan gaat werken?
En dan nog.. ik vrees dat harmonie niet iets is wat je zo 'effe' voor elkaar krijgt, dat begint bij je training en de hele wijze van omgang met het paard. Het begint bij respect voor het paard, het vragen ipv nemen onder dwang, samen een geheel worden, kortom misschien wel een heel andere aanpak. Ik vind het wel knap als we het verschil kunnen gaan zien in de proeven. Het is HEEL jammer als de jury dat niet in punten terug laat komen. Ik denk dat de jury de afgelopen jaren te veel hang naar expressie en spektakel heeft gehad en dat ook fors beloond heeft. Het is jammer als daardoor het doel van de dressuur ondergesneeuwd wordt.

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:06

Nogmaals, haar paard was extreem bang, van jongsafaan al. Ze is er niet NU PAS naar op zoek, in haar training thuis is ze van een paard waar je mee verongelukt gegaan naar een paard wat onder alle omstandigheden gehoorzaam blijft, dus dat is al een grote stap richting complete harmonie. MAAR in de extreme omstandigheden van grote wedstrijden kan het altijd nog beter en daar is ze nu naar op zoek.
Jij maakt ervan dat ze daar nu pas naar op zoek is, en dat bedoel ik, je kijkt niet waar ze vandaan komen en hoe ver ze al geraakt zijn ook op het gebied van harmonie.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:11

Ja ik kan ook wel weer over trainingsmethoden beginnen en dat het dan niet heel gek is dat je het paard geen vertrouwen geeft, het dier in de ring meer vrijheid krijgt, meer ziet en dus spanning opbouwt, maar daar bereiken we hier ook niks mee. Wat was het ook al weer.. submissive?
Wat ik wel opvallend vind is dat het nu ineens zo op de voorgrond is, ineens is die proef in Mechelen het voorbeeld dat er aan harmonie wordt gewerkt. Waarom moet dat zo opgedrongen worden als ze er altijd al zo fanatiek mee bezig was.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:22

Ik denk inderdaad dat bij een paard als Parzival, met zoveel energie, zo'n krachtig achterbeen, als die superfit de wedstrijdring in komt en er komt wat spanning bij kijken, dat je daar een beste houw aan hebt ja. Elk paard heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Elke ruiter past een ander type paard. Ik vind het altijd knap als een ruiter het maximale uit zijn paard weet te halen. Bij sommige combinaties is dat maximale, een zeer mooi rustig, los en harmonieus beeld. Op dat beeld zal een paard als Parzival (ik denk onder geen enkele ruiter) nooit maximaal scoren. De kracht van parzival ligt in kracht en expressie. Dat heeft adelinde wel maximaal weten te benutten en eruit gehaald. Daarmee is parzival wel een ongelooflijke athleet geworden. Daarvoor moeten zijn spieren ook vaak genoeg voldoende op lengte en lossigheid getraind worden. Maar je hebt in paarden ook Usain Bolts en Haile Gebreselassies. De ene een en al kracht en strak, korte spieren, de andere los en lange spieren. Zij hebben het voordeel dat ze ieder in hun eigen klasse uit kunnen komen, want denk niet dat usain bolt, hoeveel hij ook zou trainen, veel potten op de marathon zou breken en vv. In de dressuur moeten alle typen paarden dezelfde proef rijden, ieder met hun eigen talenten en lichaamsbouw. Volgens mij is het dus dan de sport om met jouw paard, met zijn talenten ervoor te zorgen dat je op de punten waarop jij maximaal kunt scoren, ervoor te zorgen dat je dat doet. Niet dat je alleen maar traint op de punten waar je eigenlijk toch niet zoveel aanleg voor hebt en daarmee je extra kwaliteiten niet uit de verf komen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:27

Ansie schreef:
Ja ik kan ook wel weer over trainingsmethoden beginnen en dat het dan niet heel gek is dat je het paard geen vertrouwen geeft, het dier in de ring meer vrijheid krijgt, meer ziet en dus spanning opbouwt, maar daar bereiken we hier ook niks mee. Wat was het ook al weer.. submissive?
Wat ik wel opvallend vind is dat het nu ineens zo op de voorgrond is, ineens is die proef in Mechelen het voorbeeld dat er aan harmonie wordt gewerkt. Waarom moet dat zo opgedrongen worden als ze er altijd al zo fanatiek mee bezig was.

Dat heeft denk ik ook met tijdsgeest te maken. Met Totilas werd ineens megaexpressie en explosie tevoorschijn getoverd. Iedereen laaiend enthousiast en met expressie en kracht scoorde je. Nu is Valegro de hype en is harmonie het toverwoord. Ook zijn de internationale jury's voor de OS geinstureerd extra op harmonie te scoren. Dat heet een sport die in ontwikkeling is.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:33

Ja maar dat vind ik dus het vreemde.. harmonie is ALTIJD het doel van dressuur geweest in wedstrijden. Dat moet boven alles staan, dus ook boven spektakel. In mijn ogen een heel slechte ontwikkeling van de afgelopen jaren, hopelijk klopt het wat je zegt en is nu het toverwoord weer harmonie en hopelijk gaan we dat ook terugzien in de proeven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:41

horseyfries schreef:
Ik heb Adelinde in Mechelen zien rijden en moet zeggen dat ik onder de indruk was van de progressie die ze daar in die toch moeilijke baan indoor met het publiek dicht op de baan liet zien, toen was het beeld al heel anders (de "waterski positie" was helemaal weg ;) ). Maar het blijkt wel een zoektocht want dan vind de jury het weer niet expressief genoeg....

ik reageer alleen even hierop, heb de rest nog niet bijgelezen, maar ik heb adelinde gisteren ook aan t rijden gezien in den bosch-hengstenkeuring , en wat is die vooruit gegaan!! _/-\o_ idd veel en veel rechterop , meer benen onder dr lijf, parcival was heel veel lichter in verbinding, mooi :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:44

In de dressuur zijn er volgens mij vele doelen, harmonie is er 1 van, en zeker geen onbelangrijke. Maar optimale harmonie heb je met de meeste paarden toch als je aan een lang teugeltje door het bos stapt of lekker over het strand galoppeerd, maar je zult met me eens zijn dat dat niet scoort. Het is een combinatie van factoren. Je kunt optimale harmonie hebben, maar als je paard sloffend en struikelend door de proef gaat. Volgens mij is dressuur een combinatie van harmonie, atletisch vermogen/expressie en precisie. Ieder met zijn eigen wegingsfactor. Afhankelijk van de persoonlijke voorkeur van de jury en de tijdgeest zal de weegschaal naar iets anders doorslaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:57

Ansie schreef:
Ja maar dat vind ik dus het vreemde.. harmonie is ALTIJD het doel van dressuur geweest in wedstrijden. Dat moet boven alles staan, dus ook boven spektakel. In mijn ogen een heel slechte ontwikkeling van de afgelopen jaren, hopelijk klopt het wat je zegt en is nu het toverwoord weer harmonie en hopelijk gaan we dat ook terugzien in de proeven.

Harmonie is ook altijd het doel geweest van topruiters en topjuryleden, MAAR je kunt met het toonbeeld van harmonie door de ring sloffend géén Olympisch kampioen worden. Ik vrees dat zelfs als we jou als jury er zouden zetten diegene die dat doet geen kampioen gaat worden.
Dus is er nog een heleboel ander werk wat ook verricht moet worden om de beste van de wereld te worden. Het is dus niet of, of, maar voor een topruiter én, én.
Je moet in harmonie alle Grand Prix oefeningen niet alleen correct en in harmonie kunnen uitvoeren, maar liefst ook nog beter (en dus expressiever) dan een andere combinatie. Gelukkig is het niveau ondertussen zo hoog dat het niet meer alleen om een foutloze proef gaat, maar om dat soort "fine-tuning".

En dat is een voortdurende zoektocht naar de juiste balans, om wel genoeg impuls en schwung te blijven houden zonder daarbij de ontspanning en durchlassigkeit te verliezen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:03

knollentuin schreef:
horseyfries schreef:
Ik heb Adelinde in Mechelen zien rijden en moet zeggen dat ik onder de indruk was van de progressie die ze daar in die toch moeilijke baan indoor met het publiek dicht op de baan liet zien, toen was het beeld al heel anders (de "waterski positie" was helemaal weg ;) ). Maar het blijkt wel een zoektocht want dan vind de jury het weer niet expressief genoeg....

ik reageer alleen even hierop, heb de rest nog niet bijgelezen, maar ik heb adelinde gisteren ook aan t rijden gezien in den bosch-hengstenkeuring , en wat is die vooruit gegaan!! _/-\o_ idd veel en veel rechterop , meer benen onder dr lijf, parcival was heel veel lichter in verbinding, mooi :j

Ja opvallend beter geworden hé! Mooi om te zien hoe zo'n topcombinatie toch nog weer progressie weet te boeken, ben echt benieuwd hoe ze zich dit jaar verder gaan ontwikkelen. Heel knap om op dat niveau toch telkens nog weer beter te worden!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:06

horseyfries schreef:
Ansie schreef:

Harmonie is ook altijd het doel geweest van topruiters en topjuryleden, MAAR je kunt met het toonbeeld van harmonie door de ring sloffend géén Olympisch kampioen worden. Ik vrees dat zelfs als we jou als jury er zouden zetten diegene die dat doet geen kampioen gaat worden.
Dus is er nog een heleboel ander werk wat ook verricht moet worden om de beste van de wereld te worden. Het is dus niet of, of, maar voor een topruiter én, én.
Je moet in harmonie alle Grand Prix oefeningen niet alleen correct en in harmonie kunnen uitvoeren, maar liefst ook nog beter (en dus expressiever) dan een andere combinatie. Gelukkig is het niveau ondertussen zo hoog dat het niet meer alleen om een foutloze proef gaat, maar om dat soort "fine-tuning".

En dat is een voortdurende zoektocht naar de juiste balans, om wel genoeg impuls en schwung te blijven houden zonder daarbij de ontspanning en durchlassigkeit te verliezen.

Ja precies en het lijkt nu net alsof dat 'nog betere' expressieve meer beloond wordt ondanks dat dat ten koste gaat van de harmonie. Dat is een scheve verhouding.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:08

Ik denk dat je dat verkeerd interpreteert. Er is altijd het hele skala waar je mee rekening moet houden. Ik denk dat we tot nu toe weinig paarden hebben gezien die wél genoeg impuls en schwung lieten zien, een foutloze proef reden én goed scoorden op harmonie.
Dus wonnen er paarden die misschien iets minder scoorden op harmonie, maar wel foutloos en met veel expressie rondgingen. Pas met Valegro is er een paard gekomen die én én én kan laten zien, en zo lopen er niet al teveel rond.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:22

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat een combinatie die niet goed scoort op harmonie toch als foutloos beoordeeld kan worden op bepaalde oefeningen in een proef.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:30

Als je 15 wissels om de pas moet doen en je paard doet die, dan is dat in dat opzicht foutloos.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dat bereikt met een harmonieus beeld.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:47

Dus vind ik dat het onderdeel dan niet zo veel punten mag scoren. Dan kan het ook niet zo zijn dat combinaties met een hoop spektakel maar weinig harmonie winnen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:17

knollentuin schreef:
horseyfries schreef:

Ik heb haar gisteren ook zien rijden (en ook zien losrijden). Inderdaad, ze zit rechter en durft af en toe zelfs haar hand iets te ontspannen. Wat ik daarbij ook zie gebeuren is dat de afdruk, expressie, impuls en "spectakel" ook minder is. In mijn idee (en dan zag je met het losrijden nog wel kleine stukjes) heeft hij de hand nog nodig om expressie te hebben. Of te wel, hij heeft de hand nodig om het actieve achterbeen tegenaan te laten lopen en daarmee in balans te blijven. Althans, zo zie ik dat. En ik denk dat ik daar helemaal niet naast zit. Ooit (nog niet zo lang geleden) gezien dat ze de passage reed tijdens een ereronde. Ze liet op enig moment de verbinding met de mond los en voila, een perfecte (ongewilde) niet progressieve overgang van Parzival naar het halthouden.
Samenvatting: ze zal niet alleen moeten zoeken naar minder handgebruik (lees harmonie), maar ook een andere balans van Parzival waarin ze hem wel met dezelfde expressie kan rijden als voorheen. Dus er is nog (veel) werk aan de winkel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:24

Tot dusverre de gratis les van VUR aan Adelinde Cornelissen.
Ja hoor

Onvoorstelbaar. .

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:32

nee hoor terpentijn, wat vur schrijft klopt wel :j het was allemaal een heel stuk minder spectaculair, maar ik vond het wel mooier ,harmonieus.
er zal om het spetterender te krijgen nog genoeg werk te doen zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:36

Klopt, daar is ze nu zelf ook naar op zoek, naar die juiste balans tussen expressie en ontspanning/harmonie. Maar ik moet zeggen dat ik zelf al de nodige stukken heb gezien in het losrijden die wel met expressie en in harmonie waren, dus de kwestie is niet zozeer de hele balans van Parzival te veranderen maar meer op het juiste moment het hele plaatje te doen kloppen gedurende een hele proef.
Ik vind een voorbeeld van een ereronde nu niet echt een graadmeter, hoe weet je nu zeker dat die plotse halt niet was omdat hij bang werd, door de spanning, of hoe weet je zelfs of die overgang wel ongewild was? Bij een proef weet je precies wat ze eigenlijk wil laten zien, maar in een ereronde? Vind dat wel een erg ver gezochte conclusie, of je moet al met haar erover gesproken hebben natuurlijk wat daar precies gebeurde, dan horen we graag wat Adelinde verder nog te vertellen had ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:25

Ligt het aan mij of vind ik bovenstaande posters toch zeer voor hun beurt praten, aangezien geen van de twee ooit iets met Adelinde zelf in persoon iets te maken hebben gehad, noch ook maar vagelijk op haar nieveaui rijden, maar als natuurlijk veel betere ruiters zich wel geroepen voelen om exact te vertellen wat er mankeert aan Adeline haar rijstijl.

Het is me weer wat, eigenlijk zou Adelinde dus beter les kunnen nemen van een van bovenstaande alziende mensen, want zelf laat ze allerlei steken vallen, die een ander blijkbaar meteen ziet?
En wat rijden de kritiek leveraars? Ik bedoel maar.

Ja zeg, dit zure afgunstige Adelinde afbreek-commentaar is op die basis dan toch niet meer serieus te nemen?
Pure jaloezie en onvermogen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:36

sorry hoor terpentijn, ik weet niet waar jij last van hebt, ik geloof dat er hier juist gepost wordt dat we haar rijden juist verbeterd vinden? dus waar jij afbreken vandaan haalt? niemand hier beweerd beter te zijn, maar ik kan wel zien dat ze beter is gaan zitten,met meer eigen balans... dat zei ze overigens zelf gisteren ook, dus daar hoef ik niet voor bij dr aan de thee te zitten..

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 01:01

Gini schreef:
Ik snap je mening wel en ik kraak die ook niet af. Dit topic staat vol filmpjes en namen, maar nooit letterlijk gezegd 'dit paard wordt van voor naar achteren gereden'. Hoe moet ik die er dan kunnen uithalen?
Ik loop met niemand mee, ik ben hier om te leren. Dat heb ik al tienduizend keer in dit topic gezegd. Dat ik daarbij dan ook kritische vragen stel is niet om je aan te vallen, maar om te zien hoe onderbouwd jouw mening is en hoeveel waarde ik als nitwit dus aan die mening kan toekennen.

Pfff, het is echt moeilijk om in dit topic bij te leren. Alles wordt precies als een aanval beschouwd en iedereen staat op de toppen van de tenen. Ik weet echt niet hoe dikwijls ik nog moet aangeven dat ik dit topic puur zie om bij te LEREN en niet om mijn frustraties even lekker bot te vieren op een anonieme bokker. Ben er eigenlijk beetje klaar mee.

Als een paard echt letterlijk van voor naar achter gereden wordt, is dit het beste te zien en te beoordelen of een paard (iets) achter de loodlijn loopt.
De schedel van een paard hangt in een ontspannen (aangespannen) toestand op of net voor de loodlijn.
Als een paard dus achter de loodlijn loopt, is dit altijd met de hand bewerkstelligd.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 09:23

Sorry ik kom even zonder bij te lezen binnengevallen :o

Maar, ik kwam dit topic tegen met foto's van de hengstenkeuring.
Veel foto's, vooral veel Emmelie. Was niet erg onder de indruk tot
de laatste foto: Hans Peter Minderhout met Vivaldi. Wat vinden
jullie van die foto? Ik vind dat het paard mooi op het achterbeen
lijk te gaan, de bovenlijn is gebold daar je bij veel paarden een
weggedrukte rug ziet en geen aanleuning. De meesten lopen veel
te hoog en hebben al hun achtervoet van de grond en het voorbeen
nog aan de grond. Ook HP's houding vind ik mooi, zijn wel een aantal
anderen die er ook netjes op zitten maar over het algemeen hangen
ze ontzettend in hun schouders..

Heb het topic gekopieerd omdat de foto's toebehoren aan Hypo Focus,
ik weet dat het gewoon momentopnames zijn maar het viel me zo op
dat die laatste foto er zoveel fijner uitzag dan de rest..

[EV-ITP] KWPN Hengstenkeuring | Hypo Focus | vr. avond

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 09:41

Wat zeggen ze ook al weer? Ze kunnen beter over je kletsen dan over je zwijgen, is het niet?
Nou, dank je wel dan, Karl66 en Horseyfries. Ik zie dat maar als een compliment.
Ik sta daar echt een kilometer boven.
Ik denk dat ik genoeg commentaren mét onderbouwingen heb gegeven bij genoeg filmpjes.
Waar was jij toen, Karl66 ...??? Dank voor je geweldige input!
En waarom heb jij toen dan niet direct gereageerd terwijl je mee discussieerde, Horseyfries ...???
Vwb het filmpje van Nadine Capellmann heb ik -zoals al eerder gezegd- te snel geoordeeld omdat ik het filmpje in 5 sec. vooruit heb gezapt, wegens tijdgebrek vermoed ik zomaar.
Dat is fout van mij geweest, heb ik ook toegegeven en recht gezet.
Eenmaal het filmpje wél afgekeken nl. was al gauw zichtbaar dat het níet om Nicole Uphoff ging.
Mijn oordeel was: slecht gereden proef, maar wel een proef waarvan zichtbaar was dat de basisafrichting van het paard klopt.
Ik heb de visie van jou Karl66 en van HF níet gelezen. Klopt dat?
Stoer hoor, om dan nu zo te reageren.

Horseyfries, ik denk niet dat ik me nóg meer hoef te verantwoorden en uitleg hoef te geven over datgene wat ik zíe.
Als jij nu eens net zoveel onderbouwing zou geven als ik -waar je met slechts boekjestheorie door de mand zou vallen- dan zouden we nog eens een interessante discussie kunnen krijgen.
Helaas mis ik élke onderbouwing van jou.
Waar jij anderen van beschuldigt, maak jij jezelf gigantisch schuldig aan.
Jij strooit met woorden als "Durchlässigkeit", maar misplaatst het totaal! Jij hebt het niet begrepen. Is niet erg, maar dan misschien wat minder hoog van de toren blazen.
Jij bent overigens niet de enige hoor, die wat dat betreft door de mand is gevallen.

Nav jouw vraag: "Noem eens iemand die van voren naar achteren rijdt" vraag ik jou dit:
Héb je even?
Sjef, Anky, Adelinde, Tineke, Coby, Marlies, Edward Gal, Hans Peter M., de van Silfhoutjes, Emmelie Scholtens, Lotje Schoots, Theo Hanzon, Jenny Veenstra, Tommy Visser, Rahmouni, Dominique Fillion, Thamar Zweistra, Laurens van Lieren, Karin Retera, Mireille van Kemenade, enz. enz. enz., ... Sjef!
Leg de (ooít onafhankelijke) Paardenkrant er maar naast. Ik vergeet de helft.
Jouw vraag had dus beter kunnen zijn: Wie rijdt er nog van achteren naar voren? Dan wordt het nadenken en kom je vooral bij de meer onbekende namen en bij namen van "oudgedienden" die meer op de achtergrond werken, in Nederland althans.
Vele malen heb ik in de verschillende topics al uitgelegd waaraan je die combinaties (voor zover je ze combinaties kunt noemen) kunt herkennen.
Hierboven gaf Cherie al één punt aan: een paard áchter de loodlijn kan ónmogelijk van achteren naar voren gereden worden, ook niet "een beetje". Dat gaat níet samen.

Hebben jullie ook weer zitten "smullen" bij de Hengstenkeuring?
Nee, ik heb geen avondkaart gekocht. Overdag was leuk, het losrijden was een crime waar ik niet voor ga betalen: kin op de borst, tandenknarsen, zagen en trekken, afgesnoerde sperriemen: "geweldige" amazones en ruiters hebben wij hier in Nederland. En Anky en Wim Ernes alles maar mooi praten. Zo triest.
Degenen die dat nu durven te ontkennen, rijden zelf bij één van bovengenoemde "trainers" of copiëren er maar op los.

Ansie, geloof in jezelf en in wat je ziet, want ook al kun jij het misschien niet altijd goed onder woorden brengen, zoals jijzelf zegt (valt nog al mee, hoor), jij zíet het en jij praat tenminste niet recht wat krom is.
Nombrado, jij hebt een fantastisch topic geopend.
Het is echter jammer, dat velen hier geen benul hebben van WAAR HET IS GEBLEVEN.

Er is maar één reden waarom ik mee doe hier op Bokt.
Dat is om de goedwillende, de zoekende mens richting te geven en te wijzen op het feit dat er écht Rijkunst bestaat naast die afgedwongen kunstjes, wat we hedentendage zien op de wedstrijdvelden.
De enkele uitzondering daar gelaten.
En weet je wat het allertriest is?
Dat mensen, zoals Karl66, Clarence, HF enz., de Ned. top en subtop of Bokkers hier gaan zitten verdedigen als die aangesproken worden op hun niet-onderbouwde post, want hoe "zielig" is dat voor hen.
Degenen die dat doen plaatsen het belang van die persoon bóven het belang van het paard die geen enkele stem schijnt te hebben in deze.
Dat is pas triest ....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:52

Terpentijn... ppffffffttt.

Ik vond de rijderij tijdens de vrijdagavond ook niet om over naar huis te schrijven. Ik vond Tom Frankx nog het fijnst om naar te kijken. Veel anderen zaten flink aan de voorkant in te werken en dat vind ik dus niet fijn om naar te kijken. Er zat op de meeste paarden wel erg veel spanning, maar of dat nu door de omgeving kwam of door het vele handgebruik, dat kan ik niet beoordelen.
Dat Adelinde tijdens een ereronde haar teugels laat glippen omdat ze wil zwaaien en daarmee al het contact per ongeluk verliest en haar eigen balans verliest op het moment Parzival ineens ongewild als een blok stilvalt, ja, dat kan ik echt zien. En als jij het had gezien, weet ik heel zeker, dat jij dat ook had gezien. En zo heb ik wel meer, iets minder duidelijke voorbeelden gezien die mijn mening bevestigen. Zogauw ze haar hand ontspant, glipt de expressie/impuls weg. Ik zeg daarmee ook niet dat ik vind dat ze slecht rijdt en ik vind het fantastisch dat ze meer harmonie wil hebben in haar rijderij en ik hoop alleen van harte dat het haar lukt om daarmee dezelfde expressie en dus cijfers en resultaten kan laten zien en dat het niet uitgaat als een nachtkaarsje. Want dat zou ik heel jammer vinden. Ik heb namelijk heel veel respect voor Adelinde op meer vlakken dan alleen haar rijderij.
Hoe dan ook....
Ik hoop altijd te kunnen genieten van evenementen waar ik heen ga en dan op de tribune te dromen om ook zo fantastisch te kunnen rijden. Maar ik heb er maar weinig gezien waarvan ik geinspireerd raak en gemotiveerd raak om thuis nog meer mijn best te doen om hetzelfde te kunnen bereiken. Dan maar weer een bandje opzetten van Charlotte, Carl of Helen en zo ken ik er nog wel een paar.