Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ansie schreef:Ja ik kan ook wel weer over trainingsmethoden beginnen en dat het dan niet heel gek is dat je het paard geen vertrouwen geeft, het dier in de ring meer vrijheid krijgt, meer ziet en dus spanning opbouwt, maar daar bereiken we hier ook niks mee. Wat was het ook al weer.. submissive?
Wat ik wel opvallend vind is dat het nu ineens zo op de voorgrond is, ineens is die proef in Mechelen het voorbeeld dat er aan harmonie wordt gewerkt. Waarom moet dat zo opgedrongen worden als ze er altijd al zo fanatiek mee bezig was.
horseyfries schreef:Ik heb Adelinde in Mechelen zien rijden en moet zeggen dat ik onder de indruk was van de progressie die ze daar in die toch moeilijke baan indoor met het publiek dicht op de baan liet zien, toen was het beeld al heel anders (de "waterski positie" was helemaal weg). Maar het blijkt wel een zoektocht want dan vind de jury het weer niet expressief genoeg....
Ansie schreef:Ja maar dat vind ik dus het vreemde.. harmonie is ALTIJD het doel van dressuur geweest in wedstrijden. Dat moet boven alles staan, dus ook boven spektakel. In mijn ogen een heel slechte ontwikkeling van de afgelopen jaren, hopelijk klopt het wat je zegt en is nu het toverwoord weer harmonie en hopelijk gaan we dat ook terugzien in de proeven.
knollentuin schreef:horseyfries schreef:Ik heb Adelinde in Mechelen zien rijden en moet zeggen dat ik onder de indruk was van de progressie die ze daar in die toch moeilijke baan indoor met het publiek dicht op de baan liet zien, toen was het beeld al heel anders (de "waterski positie" was helemaal weg). Maar het blijkt wel een zoektocht want dan vind de jury het weer niet expressief genoeg....
ik reageer alleen even hierop, heb de rest nog niet bijgelezen, maar ik heb adelinde gisteren ook aan t rijden gezien in den bosch-hengstenkeuring , en wat is die vooruit gegaan!!idd veel en veel rechterop , meer benen onder dr lijf, parcival was heel veel lichter in verbinding, mooi
horseyfries schreef:Ansie schreef:Ja maar dat vind ik dus het vreemde.. harmonie is ALTIJD het doel van dressuur geweest in wedstrijden. Dat moet boven alles staan, dus ook boven spektakel. In mijn ogen een heel slechte ontwikkeling van de afgelopen jaren, hopelijk klopt het wat je zegt en is nu het toverwoord weer harmonie en hopelijk gaan we dat ook terugzien in de proeven.
Harmonie is ook altijd het doel geweest van topruiters en topjuryleden, MAAR je kunt met het toonbeeld van harmonie door de ring sloffend géén Olympisch kampioen worden. Ik vrees dat zelfs als we jou als jury er zouden zetten diegene die dat doet geen kampioen gaat worden.
Dus is er nog een heleboel ander werk wat ook verricht moet worden om de beste van de wereld te worden. Het is dus niet of, of, maar voor een topruiter én, én.
Je moet in harmonie alle Grand Prix oefeningen niet alleen correct en in harmonie kunnen uitvoeren, maar liefst ook nog beter (en dus expressiever) dan een andere combinatie. Gelukkig is het niveau ondertussen zo hoog dat het niet meer alleen om een foutloze proef gaat, maar om dat soort "fine-tuning".
En dat is een voortdurende zoektocht naar de juiste balans, om wel genoeg impuls en schwung te blijven houden zonder daarbij de ontspanning en durchlassigkeit te verliezen.
knollentuin schreef:horseyfries schreef:Ik heb Adelinde in Mechelen zien rijden en moet zeggen dat ik onder de indruk was van de progressie die ze daar in die toch moeilijke baan indoor met het publiek dicht op de baan liet zien, toen was het beeld al heel anders (de "waterski positie" was helemaal weg). Maar het blijkt wel een zoektocht want dan vind de jury het weer niet expressief genoeg....
ik reageer alleen even hierop, heb de rest nog niet bijgelezen, maar ik heb adelinde gisteren ook aan t rijden gezien in den bosch-hengstenkeuring , en wat is die vooruit gegaan!!idd veel en veel rechterop , meer benen onder dr lijf, parcival was heel veel lichter in verbinding, mooi
Gini schreef:Ik snap je mening wel en ik kraak die ook niet af. Dit topic staat vol filmpjes en namen, maar nooit letterlijk gezegd 'dit paard wordt van voor naar achteren gereden'. Hoe moet ik die er dan kunnen uithalen?
Ik loop met niemand mee, ik ben hier om te leren. Dat heb ik al tienduizend keer in dit topic gezegd. Dat ik daarbij dan ook kritische vragen stel is niet om je aan te vallen, maar om te zien hoe onderbouwd jouw mening is en hoeveel waarde ik als nitwit dus aan die mening kan toekennen.
Pfff, het is echt moeilijk om in dit topic bij te leren. Alles wordt precies als een aanval beschouwd en iedereen staat op de toppen van de tenen. Ik weet echt niet hoe dikwijls ik nog moet aangeven dat ik dit topic puur zie om bij te LEREN en niet om mijn frustraties even lekker bot te vieren op een anonieme bokker. Ben er eigenlijk beetje klaar mee.