en voor die pony's ben ik niet te zwaar geweest,
ik ben veel te groot voor hootch en rosan de andere pas ik gewoon op volgens mij of zie jij een ander paard wat echt niet kon?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

hyppolyte schreef:Maar ponylies, je bent dan wel niet te zwaar, maar op alle foto's in je profiel (op 1 na) zit je op pony's waar je veel te groot voor bent. Dan mag je maar 70 kilo wegen, maar dat is toch net zo onverantwoord als met zwaar overgewicht op je paard gaan zitten?
hyppolyte schreef:Het verschil tussen licht overgewicht en zwaar overgewicht is welgeteld 100 gram, waar trek je dan de grens? Ik zit nu net op 29,9 maar een paar maanden geleden zat ik nog op 31,7, maar met 31,7 was ik ook nog aan het rijden.
hyppolyte schreef:iemand met een gezond gewicht van 95 kilo, kan nog steeds niet op elk paard stappen, het is dus niet slechts een kwestie van BMI, maar ook van lengte en bouw. Het blijft een gevalletje, klopt de verhouding wel of niet.
hyppolyte schreef:Maar iemand die 20 kilo te zwaar is hoeft niet per definitie last te hebben van dat gewicht en kan evengoed nog goed fit zijn. Echt waar.

nobel1 schreef:Het horizontale gewicht bij een te zware ruiter zal door mogelijk gebrek aan stabiliteit van de ruiter (door minder bewegingsvrijheid ivm teveel aan kilo's) moeilijker te balanceren zijn voor een paard.
jasmijn78 schreef:nobel1 schreef:Het horizontale gewicht bij een te zware ruiter zal door mogelijk gebrek aan stabiliteit van de ruiter (door minder bewegingsvrijheid ivm teveel aan kilo's) moeilijker te balanceren zijn voor een paard.
Precies... Maar er zijn maar weinig hier die zich verdiepen in de lichamelijke aspecten van de ruiter. (zwaar) overgewicht is naast van negatieve invloed op je conditie, funest voor je rompstabiliteit en en fijne motoriek.
, probleem is alleen (ik heb deze opmerking namelijk al eerder gemaakt in dit topic) dat er dan reacties komen in de trant van "ik ben dan misschien te zwaar, maar heb een stabiele zit en reageer even snel op zaken als een "dun" persoon ".pluisje88 schreef:jasmijn78 schreef:overgewicht is naast van negatieve invloed op je conditie, funest voor je rompstabiliteit en en fijne motoriek.
Ik kom even binnenvallen, maar dit betekent dus volgensjou dat je als je te dik bent niet meer tussen de lijntjes kunt kleuren en plaatjes kunt uitknippen?
, nee, ik denk dat Jasmijn bedoelt dat je minder fijne bewegingen kan maken op het paard omdat je jezelf in de weg kan zitten door het overgewicht. GroteVogel schreef:Mijn chirurg houd aan dat een GOED gewicht is lengte plus 10 kilo, minder mag maar nooit minder dan Lengte MIN 10 kilo.
Lengte plus 20 kilo is te zwaar ja, maar niet zodanig dat er grote risico's aan vast zitten.
Dit is dan wel een richtlijn volgens hem, er zijn altijd mensen die van nature een veel lager gewicht hebben, kijk maar eens naar de 180cm mensen die 65 kilo wegen?
Als deze mensen altijd zo een gewicht hebben prima, maar als je van 120 kilo komt naar 65 en je bent 180cm dan zegt hij dat je ook verslapt.
Mijn tante is 150 klein en weegt 45 kilo en is een vrak! Toch zou dat een gezond gewicht moeten zijn.
BMI en gewichten zeggen uiteindelijk niks, het gaat om het totaal, en het aller belangrijkste FITHEID.
Daar kom ik echt niet aan (gelukkig!)
ik ben 1.62 en weeg 53, perfect gewicht volgens de dokter (en BMI is ook prima). Moest niet afvallen en niet aankomen
als ik 70 kilo zou wegen zou ik echt veeel te dik zijn... nee, voor mij gaat 'ie niet op 
GroteVogel schreef:@ ponylies, als jij 185 cm bent en je weegt minder dan 65 kilo dan zou je volgens mijn chirurg te weinig wegen ( Ervan uitgaand dat je niet altijd licht bent geweest)
( Maar nu is dit wel een chirurg die overgewicht behandelt hoor) En nee hij houd persoonlijk niet van modellen mager ( maat 36 of minder
ik heb maat 36 en ik ben echt niet 'modellen mager' hoor. En al zou ik dat wel zijn, niet zo'n hele aardige opmerking.
jasmijn78 schreef:Los van het feit dat deze discussie niet gaat over of iemand te lang is voor zijn paard, is iets te lang minder erg dan zwaar overgewicht. Puur om het feit dat een te lange ruiter die geen overgewicht heeft en goed in conditie is beter in staat is met de bewegingen mee te gaan.
Maar uiteindelijk is het niet of-of. Het is en-en. Je moet als ruiter EN geen overgewicht hebben EN in goede conditie zijn EN een paard kiezen wat bij je lengte past EN er bij voorkeur ook nog eens alles aan willen doen om de techniek van het paardrijden goed onder de knie te krijgen.
. Citaat:Op het moment dat je in de categorie 'overgewicht' gaat vallen moet je jezelf achter de oren gaan krabben. Tussen de 19 en 25 heb je gezond gewicht. Als je daar onder of daar boven komt moet je gewoon meteen actie ondernemen.
Verder vind ik het ook een verkeerd uitgangspunt om te discussieren over het aantal grammen wat nog wel en niet zou moeten kunnen. Je moet voor jezelf een gezond gewicht nastreven, dan zit je altijd goed.
Citaat:De BMI geeft nog altijd een goede indicatie. Met een gewicht van 95 kg moet je minimaal een lengte hebben van 1.95m om nog een gezond gewicht te hebben. ik zie maar weinig ruiters van die lengte. En door die lengte zullen ze ook niet altijd op ieder paard kunnen stappen. En liever een ruiter van 1.95 die 95 kg weegt en een goede conditie heeft, want de kans is veel kleiner dat die ruiter zijn paard in de weg zit dan een ruiter van 95 kg en een lengte van 1.70m. Die laatste kan onmogelijk het juiste postuur en conditie hebben om goed mee te kunnen bewegen.
95kg op een paardenrug dat niet goed kan meebewegen is veel belastender dan hetzelfde gewicht van een lange ruiter met wel het juiste postuur en conditie.
Citaat:Niet waar. Het is mijn gewoonte om steeds alles te onderbouwen, maar dan ga ik hierbij zwaar in de herhaling vallen. Dus lees dan maar even terug.
nobel1 schreef:Het horizontale gewicht bij een te zware ruiter zal door mogelijk gebrek aan stabiliteit van de ruiter (door minder bewegingsvrijheid ivm teveel aan kilo's) moeilijker te balanceren zijn voor een paard.
.
.
op het paard van 1.63 na.
, maar je hebt gelijk, erg kinderachtig en die springfoto's zijn ook waardeloos, ik spring namelijk gemiddeld 4 keer per jaar en dat was een van de eerste keren met mijn (toen) nieuwe paard. Maar dat heeft niets met mijn gewicht te maken hoor, meer met talent. Bovendien was ik daar slank, dus daar gaat je verhaal, een slanke ruiter kan ook niet meekomen als het talent niet aanwezig is..... Ik spring nu trouwens wel beter, ondanks dat ik zwaarder ben dan toen, heel gek
. hyppolyte schreef:Los van het feit dat deze discussie niet gaat over of iemand te lang is voor zijn paard, is iets te lang minder erg dan zwaar overgewicht. Puur om het feit dat een te lange ruiter die geen overgewicht heeft en goed in conditie is beter in staat is met de bewegingen mee te gaan.
hyppolyte schreef:Mensen die van zichzelf slank zijn hoeven ook niet zoveel moeite te doen om zo te blijven en hebben nog wel eens een slechtere conditie dan de niet slanke mensen.
hyppolyte schreef:@fiffil, het werkt beide kanten op, mager is ook niet aardig.
Vaak scheelt het ook nog wel hoe lang je bent. Citaat:hyppolyte schreef:
Mensen die van zichzelf slank zijn hoeven ook niet zoveel moeite te doen om zo te blijven en hebben nog wel eens een slechtere conditie dan de niet slanke mensen.